abonnement Unibet Coolblue
pi_189309981
quote:
Consumentenbond: Schuldenlast energieleveranciers baart zorgen

Van dertig grote energieleveranciers zitten dertien diep in de rode cijfers, concludeert de Consumentenbond na een analyse van jaarverslagen. De bond roept daarom minister Eric Wiebes van Economische Zaken op om consumenten te beschermen tegen de gevolgen van een mogelijk faillissement van hun energieleverancier.

"De energiemarkt is een vechtmarkt geworden, waarbij bedrijven elkaar hevig op prijs beconcurreren. Dat is op zich gunstig voor consumenten, maar alleen zolang dat verantwoord gebeurt. Daar is nu te weinig zicht op", stelt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar.

Het is voor consumenten onmogelijk om de financiële gezondheid van een energiebedrijf te controleren, waardoor een vorm van klantbescherming volgens de bond nodig is.

"Een hoge schuldenlast wil niet meteen zeggen dat een bedrijf failliet gaat, maar het is wel een teken aan de wand", aldus Molenaar.
PDF: Analyse solvabiliteit Nederlandse Energieleveranciers

Bij een faillisement kunnen klanten hun voorschotten, welkomskorting en waarborgsom kwijtraken en dat kan alles bij elkaar oplopen tot een verlies van honderden euros.

Als een energiebedrijf failliet gaat zal het worden verkocht. Het risico bestaat inderdaad dat stroomlevering van het failliete bedrijf stopt aan het stroomnet. Dat wil niet zeggen dat klanten onmiddelijk zonder stroom komen te zitten. Extra toezicht vanuit het ministerie is van belang lijkt me omdat zelfs klanten die er niets mee te maken hebben geconfronteerd kunnen worden met Blackouts als stroomlevering van een failliete bedrijf stopt aan het stroomnet. Dat bedrijven steeds meer schulden aangaan mag weinig verbazen gezien de extreem lage renteniveaus.

[ Bericht 5% gewijzigd door Digi2 op 08-10-2019 10:05:03 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 7 oktober 2019 @ 10:13:45 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189311010
Dat geldt eigenlijk voor alle bedrijven. Er zijn ook al bedrijven (Siemens bv) die tegen een negatieve rente kunnen lenen. Daarmee kunnen zelfs inherent verliesgevende bedrijven die nooit meer winst zullen maken blijven bestaan. Dit blijft nog jaren duren en zal leiden tot een enorme bult aan zeer slecht functionerende overheden en bedrijven.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189313927
Ik vind het vooral onbegrijpelijk dat de staat deze taak niet op haar neemt. Stroom is een primaire levensbehoefte en zou rechtstreeks geleverd moeten worden tegen kostprijs.
  maandag 7 oktober 2019 @ 13:56:28 #4
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_189314146
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 13:42 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik vind het vooral onbegrijpelijk dat de staat deze taak niet op haar neemt. Stroom is een primaire levensbehoefte en zou rechtstreeks geleverd moeten worden tegen kostprijs.
Privatisering for the win!!! :')

Ik ben het volledig met je eens dat dingen als stroomvoorziening, watervoorziening, openbaar vervoer en zorg. Volledig in overheidshanden zouden moeten zijn. 3 van deze 4 onderdelen zijn dat niet meer en jonge jonge jonge wat hebben we daar een plezier van zeg. :')

En voordat mensen mij een communist gaan noemen, ik ben voor marktwerking voor heel veel dingen, ik ben alleen van mening dat dat niet voor bovenstaande takken zou moeten gelden. :{
  maandag 7 oktober 2019 @ 15:08:47 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189315161
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 13:42 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik vind het vooral onbegrijpelijk dat de staat deze taak niet op haar neemt. Stroom is een primaire levensbehoefte en zou rechtstreeks geleverd moeten worden tegen kostprijs.
Als de staat dat gaat doen tegen kostprijs betaal hij voortaan het dubbele
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189315188
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 15:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als de staat dat gaat doen tegen kostprijs betaal hij voortaan het dubbele
Doen we nu al, ruim de helft van de prijs is belasting.
pi_189315409
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 13:42 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik vind het vooral onbegrijpelijk dat de staat deze taak niet op haar neemt. Stroom is een primaire levensbehoefte en zou rechtstreeks geleverd moeten worden tegen kostprijs.
Stroom en aardgas vullen vooral de staatskas vanwege de energiebelasting en gasbaten. Het zijn niet de energiebedrijven die het duur maken want zoals uit het artikel blijkt is er nogal wat concurrentie op de energiemarkt.

quote:
Energiebelasting
De overheid wil dat u zuiniger en efficiënter omgaat met energie. Daarom heft de overheid belasting over het verbruik van elektriciteit en aardgas. Door de belasting wordt de totaalprijs van energie hoger. Een hogere energieprijs kan mensen stimuleren minder energie te gebruiken.
quote:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgasbaten
Voor Nederland is met name het aardgasveld van Slochteren lucratief gebleken. Sinds de ontdekking van dat aardgasveld rond 1960 en het 50-jarig jubileum van het veld heeft de schatkist van het rijk ruim 211 miljard euro aan aardgasbaten binnengekregen.[1] Dat is iets minder dan 80% van de totale aardgasbaten van het rijk.


[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 07-10-2019 15:54:35 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189315445
Elkaar hevig bevechten op de prijs en dat is gunstig voor de consument??

Hoe krijgt die lul dat zn strot uit?! :r

Jaar in jaar uit wordt die rekening alsmaar duurder en duurder. Hoe is dat precies gunstig voor mij als consument? 8)7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189315864
quote:
15s.gif Op maandag 7 oktober 2019 15:31 schreef vosss het volgende:
Elkaar hevig bevechten op de prijs en dat is gunstig voor de consument??

Hoe krijgt die lul dat zn strot uit?! :r

Jaar in jaar uit wordt die rekening alsmaar duurder en duurder. Hoe is dat precies gunstig voor mij als consument? 8)7
De vraag is of een prijsstijging door de leveranciers komt of door de overheid met steeds hogere belastingen en de netbeheerders.
  maandag 7 oktober 2019 @ 22:08:36 #10
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189322936
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 15:57 schreef tstile het volgende:

[..]

De vraag is of een prijsstijging door de leveranciers komt of door de overheid met steeds hogere belastingen en de netbeheerders.
Beide, de overheid met zijn belastingverhogingen en de energiebedrijven door hun vastrecht verhogingen.Daarnaast zijn de prijzen van het netbeheer ook flink gestegen de laatste jaren, van je totaalrekening (gas en elektra) is 400 euro voor netwerkbeheer.
0,06 euro per kuub gas duurzame energie heffing
0,40 euro overheidsbelasting per kuub gas

Hoe zuiniger we zijn des te hoger worden de belastingen .
Heeft uiteindelijk niks met het milieu te maken maar met geld (voor de overheid)

Verder is het geschuif met bedragen kijk maar is voor de gein bij Fenor 1jaar vast en oxxio 1 jaar vast , de verschillen zijn groot.

Ben wel benieuwd wie er daadwerkelijk failliet gaan , de maatschappijen mogen om zekerheden vragen maar de consument niet

[ Bericht 11% gewijzigd door Dance99Vv op 07-10-2019 22:17:05 ]
There is only one religion
pi_189323390
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 08:21 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Als een energiebedrijf failliet gaat zal het worden verkocht. Het risico bestaat inderdaad dat stroomlevering van het failliete bedrijf stopt aan het stroomnet. Dat wil niet zeggen dat klanten onmiddelijk zonder stroom komen te zitten. Extra toezicht vanuit het ministerie is van belang lijkt me omdat zelfs klanten die er niets mee te maken hebben geconfronteerd kunnen worden met Blackouts als stroomlevering van een failliete bedrijf stopt aan het stroomnet. Dat bedrijven steeds meer schulden aangaan mag weinig verbazen gezien de extreem lage renteniveaus.
Ik mis belangrijke informatie in het bericht. Het is inderdaad nog wel geregeld dat de energielevering doorgaat bij een faillissement, maar het geld aan vooraf teveel betaalde voorschotten ben je kwijt als consument.

De schade kan in de vele honderden euro's lopen afhankelijk van je voorschot. Daar is dus geen speciale consumentenbescherming voor, dus zet je voorschot zo laag mogelijk.
pi_189327086
Bij een faillisement kunnen klanten hun voorschotten, welkomskorting en waarborgsom kwijtraken en dat kan alles bij elkaar oplopen tot een verlies van honderden euros.

quote:
10 energiebedrijven in de rode cijfers, Consumentenbond wil actie minister
De tien bedrijven waar het volgens de consumentenbond om gaat zijn: Fenor, Allure Energie, Energie van Ons, DGB Energie, Huismerk Energie, Naked Energy, Vrij op naam, ServiceHouse, OM Nieuwe energie en Vandebron.

Bovengenoemde bedrijven hebben een negatief solvabiliteitsratio, wat de verhouding tussen het eigen vermogen en het totale vermogen aangeeft. Nog eens drie bedrijven hebben een solvabiliteitsratio tussen de 0 en 20 procent: En natuurlijk. HVC. en Budget Energie.

Betaalde voorschotten kwijt
Volgens de Consumentenbond kostte het faillissement de klanten echter wel geld. Klanten raakten hun reeds betaalde voorschotten en de aan hen beloofde welkomstkortingen kwijt.

"Het gaat vaak al om een voorschotbedrag van 150 tot 200 euro in de maand en om de welkomstbonus waarbij het vaak om honderden euro's gaat", aldus een woordvoerder. Sommige consumenten werden extra hard geraakt, doordat zij bij aanvang van hun contract een waarborgsom van honderden euro's hadden betaald.
PDF: Analyse solvabiliteit Nederlandse Energieleveranciers
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189327188
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 22:29 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik mis belangrijke informatie in het bericht. Het is inderdaad nog wel geregeld dat de energielevering doorgaat bij een faillissement, maar het geld aan vooraf teveel betaalde voorschotten ben je kwijt als consument.

De schade kan in de vele honderden euro's lopen afhankelijk van je voorschot. Daar is dus geen speciale consumentenbescherming voor, dus zet je voorschot zo laag mogelijk.
Daarom bij alles zorgen dat je altijd nadien betaald of bij moet betalen. Zolang ze nog geld van je krijgen zit je goed.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_189327291
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 09:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Daarom bij alles zorgen dat je altijd nadien betaald of bij moet betalen. Zolang ze nog geld van je krijgen zit je goed.
Dat kan tegenvallen. Stel je hebt een waarborgsom betaalt van 100 euro en zou een welkomspremie krijgen van 200 euro maar zou 100 euro moeten bijbetalen omdat je maandbedrag te gering is dan verlies je nog steeds 200 euro.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:17:29 #15
545 dop
:copyright: dop
pi_189327371
quote:
15s.gif Op maandag 7 oktober 2019 15:31 schreef vosss het volgende:
Elkaar hevig bevechten op de prijs en dat is gunstig voor de consument??

Hoe krijgt die lul dat zn strot uit?! :r

Jaar in jaar uit wordt die rekening alsmaar duurder en duurder. Hoe is dat precies gunstig voor mij als consument? 8)7
hoe was de ontwikkeling van de energie prijs de afgelopen 10jaar?
Geen idee zeker, je roept maar wat!
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:17:04 #16
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189329663
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 09:51 schreef Digi2 het volgende:
Bij een faillisement kunnen klanten hun voorschotten, welkomskorting en waarborgsom kwijtraken en dat kan alles bij elkaar oplopen tot een verlies van honderden euros.
[..]

PDF: Analyse solvabiliteit Nederlandse Energieleveranciers
Dank voor het pdf-je , nuttige informatie :7
There is only one religion
pi_189330078
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 10:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat kan tegenvallen. Stel je hebt een waarborgsom betaalt van 100 euro en zou een welkomspremie krijgen van 200 euro maar zou 100 euro moeten bijbetalen omdat je maandbedrag te gering is dan verlies je nog steeds 200 euro.
Die welkomstpremie reken ik vaak niet of maar half mee.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:52:24 #18
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189330206
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 13:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Die welkomstpremie reken ik vaak niet of maar half mee.
En toch is die welkomstpremie vaak de doorslaggevende factor bij 1 jarige contracten .
There is only one religion
pi_189330240
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 13:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Die welkomstpremie reken ik vaak niet of maar half mee.
Ik vermoed dat een aanzienlijk aantal overstappers van energie-leveranciers er wel vanuit gaan die te ontvangen. Nu duidelijk is wat de risicos zijn en bekend is om welke bedrijven het gaat kan men rekening houden in de keuzes die men maakt. Ik zou niet kiezen voor een niet of amper solvabele leverancier nu ik dit weet.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189330333
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 13:17 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Dank voor het pdf-je , nuttige informatie :7
Hmm mijn bonus bij Oxxio zit wel veilig. Nuttige info inderdaad
pi_189330362
De andere positieve zijde van privatisering. _O_
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189331245
Het verdienmodel is heel eenvoudig, de grote jongens zoals Nuon en Essent zijn grote maatschappijen en hebben relatief veel overhead aan personeel en dure legacy systemen, deze compenseren een hoop omdat ze ook andere inkomsten hebben. Echter de rol van een Energiemaatschappij is heel eenvoudig, het is slechts een papieren entiteit, de levering en onderhoud is iets wat door derden word gedaan, kortom met relatief weinig middelen kun je een maatschappij opzetten, je dient slechts een fatsoenlijke administratie en website te hebben en je bent er al. Het overzetten van een aansluiting is vergelijkbaar met het overzetten van je 06 nummer, als je dat een beetje handig doet kun je dit volledig geautomatiseerd doen. Vervolgens is gewoon kwestie van uitzingen en hopen dat de klant vooral lang blijft hangen en je concurrentie failliet gaat, zag je ook goed bij de inbel providers rond de eeuwwisseling.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:39:10 #23
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189331443
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 14:02 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Hmm mijn bonus bij Oxxio zit wel veilig. Nuttige info inderdaad
Das mooi natuurlijk, maar wat ook belangrijk is, is je teveel betaalde voorschot.
(P.S. Zonder die bonus zou Oxxio nu niet de goedkoopste maar een van de duurste zijn ;) )
There is only one religion
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:56:21 #24
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189331664
Vult iedereen zijn verbruik altijd eerlijk in ?
Want energiebedrijven willen je maar al te graag hebben, een "beetje" meer verbruik invullen en een fictief persoon erbij levert je al gauw een hogere bonus(welkomsbonus) op.
Bedrijven hebben wel toegang tot je laatste drie jaar verbruik maar daar kijken ze eigenlijk niet naar.
Kun je dus flink mee sjoemelen, wel zorgen dat je online je voorschot kan bijstellen. *)
There is only one religion
pi_189331744
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 15:56 schreef Dance99Vv het volgende:
Vult iedereen zijn verbruik altijd eerlijk in ?
Want energiebedrijven willen je maar al te graag hebben, een "beetje" meer verbruik invullen en een fictief persoon erbij levert je al gauw een hogere bonus(welkomsbonus) op.
Bedrijven hebben wel toegang tot je laatste drie jaar verbruik maar daar kijken ze eigenlijk niet naar.
Kun je dus flink mee sjoemelen, wel zorgen dat je online je voorschot kan bijstellen. *)
Klopt alleen je vergelijk niet.
En eerlijk gezegd geloof ik er ook niet zo in.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:53:09 #26
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189332556
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 16:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Klopt alleen je vergelijk niet.
En eerlijk gezegd geloof ik er ook niet zo in.
test het maar uit op energievergelijkings sites

Van energieleveranciers.nl
2pers. (weet mijn verbruik niet) hoekhuis
geschat verbruik:
stroom
3225 kWh
gas
1690 m3
Beste aanbod: Welkom energie welkomsbonus 260 euro
contract binnen een dag binnen.

Uit het contract:
Jaarverbruik is voor elektriciteit 495 kWh op het normaaltarief en 505 kWh op het daltarief en voor gas 705 m3. Op basis van dit verbruik is je termijnbedrag vastgesteld op ¤ 154,09 incl. BTW. (¤127,35 excl. BTW).

Had ik het verbruik ingevuld met 1100kwh en 700m3 Dan was de welkomstbonus slechts 80 euro.Maandbedrag 75,-

:6

[ Bericht 0% gewijzigd door Dance99Vv op 08-10-2019 17:17:15 ]
There is only one religion
pi_189332636
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 15:39 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Das mooi natuurlijk, maar wat ook belangrijk is, is je teveel betaalde voorschot.
(P.S. Zonder die bonus zou Oxxio nu niet de goedkoopste maar een van de duurste zijn ;) )

Ik heb alleen elektra van Oxxio en gas om te koken. En ik stap ieder jaar over naar een ander dus de tarieven boeien me niet. Het vastrecht is nog de hoogste kostenpost
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:05:56 #28
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189332755
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 16:57 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ik heb alleen elektra van Oxxio en gas om te koken. En ik stap ieder jaar over naar een ander dus de tarieven boeien me niet. Het vastrecht is nog de hoogste kostenpost
Klopt daar zitten grote verschillen in, de tarieven is vaak tientjes werk, het gaat ook om het totaalplaatje.
De tarieven b.v. voor gas variëren tussen de 74 cent en de 65 cent(fenor 1 jaar vast) dat telt pas mee als je veel gas afneemt dan loont het wel om dat mee te nemen.
vastrecht zitten ook grote verschillen in tussen de 35(fenor) en 100 euro(united consumers) bij 1 jaar vast.
voor de langdurende contracten zijn dat zeker aandachtspunten.
There is only one religion
pi_189333780
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 15:56 schreef Dance99Vv het volgende:
Vult iedereen zijn verbruik altijd eerlijk in ?
Want energiebedrijven willen je maar al te graag hebben, een "beetje" meer verbruik invullen en een fictief persoon erbij levert je al gauw een hogere bonus(welkomsbonus) op.
Bedrijven hebben wel toegang tot je laatste drie jaar verbruik maar daar kijken ze eigenlijk niet naar.
Kun je dus flink mee sjoemelen, wel zorgen dat je online je voorschot kan bijstellen. *)
Op de vergelijkingssites kan je invullen wat je wilt, na afsluiten krijg je een ander voorschot bedrag gebaseerd op je historie op je huisadres.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189333795
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 16:57 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ik heb alleen elektra van Oxxio en gas om te koken. En ik stap ieder jaar over naar een ander dus de tarieven boeien me niet. Het vastrecht is nog de hoogste kostenpost
Sinds ik alleen maar elektra hebt loont overstappen niet meer helaas. De welkomstbonus wordt namelijk ook gehalveerd als die er al is voor elektra alleen.
Je kookt wel echt megaduur als je alleen gas verbruikt voor het koken. Ik schat dat je rond de 1,50 a 2 euro per m3 betaald.
Rond de 20 euro per maand aan netbeheerkosten, vastrecht van rond de 5 euro per maand en dan komen er maar een paar kuubjes per jaar uit.... zonde van het geld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189333810
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Sinds ik alleen maar elektra hebt loont overstappen niet meer helaas. De welkomstbonus wordt namelijk ook gehalveerd als die er al is voor elektra alleen.
Bij mij niet..ik neem ook gas af maar alleen om te koken dus dat is bijna niks. Tot nu toe heb ik steeds de volledige bonus gekregen. Voor elektra betaal ik dus bijna niks.. maar dat is dan ook een van de weinige mazzeltjes in dit best wel dure land. :{
pi_189333836
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:24 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Bij mij niet..ik neem ook gas af maar alleen om te koken dus dat is bijna niks. Tot nu toe heb ik steeds de volledige bonus gekregen. Voor elektra betaal ik dus bijna niks.. maar dat is dan ook een van de weinige mazzeltjes in dit best wel dure land. :{
De netbeheerkosten+vastrecht wegen niet op tegen de halve welkomstbonus, dus mij hoor je niet klagen, maar jammer is het wel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:29:25 #33
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189333886
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:24 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Bij mij niet..ik neem ook gas af maar alleen om te koken dus dat is bijna niks. Tot nu toe heb ik steeds de volledige bonus gekregen. Voor elektra betaal ik dus bijna niks.. maar dat is dan ook een van de weinige mazzeltjes in dit best wel dure land. :{
Dat is omdat je energiebelasting teruggave van je elektriciteitsrek. afgaat 311 euro
Zou is overwegen om een alternatief te zoeken voor het koken b.v. campinggas of lpg
je betaald meer aan overige kosten dan aan gas
There is only one religion
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:30:10 #34
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_189333898
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 13:42 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik vind het vooral onbegrijpelijk dat de staat deze taak niet op haar neemt. Stroom is een primaire levensbehoefte en zou rechtstreeks geleverd moeten worden tegen kostprijs.
klopt net als vroeger toen had je de PUEM , dat was een provinciale bedrijf, dat ging tegen kostprijs, waarom moet daar winst op gemaakt worden ten koste van de burger
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_189333923
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:29 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Dat is omdat je energiebelasting teruggave van je elektriciteitsrek. afgaat 311 euro
Zou is overwegen om een alternatief te zoeken voor het koken b.v. campinggas of lpg
je betaald meer aan overige kosten dan aan gas
Klopt.. ik heb een keer een elektrische kookplaat gekocht maar dat ding heb ik 1x gebruikt. Je hebt wel gelijk maar ik heb het maar zo gelaten.. teveel gedoe
pi_189333985
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:32 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Klopt.. ik heb een keer een elektrische kookplaat gekocht maar dat ding heb ik 1x gebruikt. Je hebt wel gelijk maar ik heb het maar zo gelaten.. teveel gedoe
Ik zou het wel weten als ik jou was... die 25 euro p/m die je kwijt bent om alleen maar gas te mogen gebruiken steek je dan lekker in je zak.

Een warmtepomp is bijvoorbeeld alleen maar rendabel vanwege het wegvallen van die kosten om gas te mogen gebruiken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189333991
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:29 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Zou is overwegen om een alternatief te zoeken voor het koken b.v. campinggas of lpg
je betaald meer aan overige kosten dan aan gas
Het laten afsluiten van je gas is een kostbare aangelegenheid. In de 2e kamer is het aan de orde geweest maar er is nog steeds geen wettelijke regeling het gas kosteloos te laten afsluiten. In mijn geval had ik dan voor een electrische boiler gegaan en het gas laten afsluiten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189334002
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het laten afsluiten van je gas is een kostbare aangelegenheid. In de 2e kamer is het aan de orde geweest maar er is nog steeds geen wettelijke regeling het gas kosteloos te laten afsluiten. In mijn geval had ik dan voor een electrische boiler gegaan en het gas laten afsluiten.
gratis methode: je gascontract opzeggen bij je leverancier en alle dreigbrieven verbranden.
Wettelijk kunnen ze helemaal niks nada noppes. Dit is ook door vele officiele instanties bevestigd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:42:23 #39
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189334073
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

gratis methode: je gascontract opzeggen bij je leverancier en alle dreigbrieven verbranden.
Wettelijk kunnen ze helemaal niks nada noppes. Dit is ook door vele officiele instanties bevestigd.
Das is niet waar , het kost je rond de 180 euro, staat in de netwerkbeheerders voorwaarden, mensen die dus afgesloten waren moesten wel even die kosten ophoesten.(en de kosten voor heraansluiten )
There is only one religion
pi_189334080
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

gratis methode: je gascontract opzeggen bij je leverancier en alle dreigbrieven verbranden.
Wettelijk kunnen ze helemaal niks nada noppes. Dit is ook door vele officiele instanties bevestigd.
Dat vind ik geen voor mij acceptabele manier. Aangezien ik in een sociaal huurappartment zit ga ik er vanuit dat de woningstichting zelf het over enkele jaren gasvrij gaat maken. Het kan ook zijn dat er een wettelijke regeling komt het gas kosteloos te laten afsluiten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189334081
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:42 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Das is niet waar , het kost je rond de 180 euro, staat in de netwerkbeheerders voorwaarden, mensen die dus afgesloten waren moesten wel even die kosten ophoesten.(en de kosten voor heraansluiten )
klopt maar als je aangeeft dat je afgesloten wilt worden dan komen ze niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189334121
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat vind ik geen voor mij acceptabele manier. Aangezien ik in een sociaal huurappartment zit ga ik er vanuit dat de woningstichting zelf het over enkele jaren gasvrij gaat maken. Het kan ook zijn dat er een wettelijke regeling komt het gas kosteloos te laten afsluiten.
je kan aannemen wat je wilt, maar dat hoeft nog niet te gebeuren... over 30 jaar: ja, over 2 jaar: waarschijnlijk niet, tenzij er nu al plannen liggen voor je huis.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:44:51 #43
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189334132
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

klopt maar als je aangeeft dat je afgesloten wilt worden dan komen ze niet.
Je hebt twee opties , 1 is verzegeling de ander is de meter eruitslopen.
Ze komen echt wel als er niet meer betaald wordt.
There is only one religion
pi_189334146
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:44 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Je hebt twee opties , 1 is verzegeling de ander is de meter eruitslopen.
Ze komen echt wel als er niet meer betaald wordt.
prima, jij je zin....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:47:41 #45
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189334196
-verwijderd-
There is only one religion
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:57:07 #46
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189334363
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het laten afsluiten van je gas is een kostbare aangelegenheid. In de 2e kamer is het aan de orde geweest maar er is nog steeds geen wettelijke regeling het gas kosteloos te laten afsluiten. In mijn geval had ik dan voor een electrische boiler gegaan en het gas laten afsluiten.
Het laten äfsluiten/verzegelen is bijna net zo duur als de netwerkkosten voor een jaar :D

edit voor enexis geld voor binnenafsluiten van gas een termijn van 12 maanden daarna heb je de keuze om of weer heraangesloten te worden of de aansluiting def. te verwijderen, en dat is inderdaad een fors kostenplaatje, nl in de 600 euro

[ Bericht 12% gewijzigd door Dance99Vv op 08-10-2019 19:08:50 ]
There is only one religion
pi_189334592
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 16:53 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

test het maar uit op energievergelijkings sites

Van energieleveranciers.nl
2pers. (weet mijn verbruik niet) hoekhuis
geschat verbruik:
stroom
3225 kWh
gas
1690 m3
Beste aanbod: Welkom energie welkomsbonus 260 euro
contract binnen een dag binnen.

Uit het contract:
Jaarverbruik is voor elektriciteit 495 kWh op het normaaltarief en 505 kWh op het daltarief en voor gas 705 m3. Op basis van dit verbruik is je termijnbedrag vastgesteld op ¤ 154,09 incl. BTW. (¤127,35 excl. BTW).

Had ik het verbruik ingevuld met 1100kwh en 700m3 Dan was de welkomstbonus slechts 80 euro.Maandbedrag 75,-

:6
Dat zijn aanbiedingen bij dezelfde partij?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:13:23 #48
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189334622
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 19:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat zijn aanbiedingen bij dezelfde partij?
yep zelfde partij(in dit geval bij Welkom energie) , zelfde vergelijkings-site
There is only one religion
pi_189337360
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:57 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Het laten äfsluiten/verzegelen is bijna net zo duur als de netwerkkosten voor een jaar :D

edit voor enexis geld voor binnenafsluiten van gas een termijn van 12 maanden daarna heb je de keuze om of weer heraangesloten te worden of de aansluiting def. te verwijderen, en dat is inderdaad een fors kostenplaatje, nl in de 600 euro
Het is bizar dat mensen gas blijven gebruiken omdat het laten laten afsluiten zo prijzig is. Dat er nog steeds geen wettelijke regeling is tot kostenloos afsluiten toont mijnsinziens aan dat de overheid lichtjaren van de bevolking verwijderd is.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:08:30 #50
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189337927
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 21:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het is bizar dat mensen gas blijven gebruiken omdat het laten laten afsluiten zo prijzig is. Dat er nog steeds geen wettelijke regeling is tot kostenloos afsluiten toont mijnsinziens aan dat de overheid lichtjaren van de bevolking verwijderd is.
Ze (de regering) willen ook helemaal niet dat je van het gas afgaat, 2/3 van je gasrekening gaat naar de staat ! Ze zoeken alleen een rechtvaardiging voor de verhogingen ,milieugezwam .
Dat maakt ook dat mensen gaan sjoemelen met als gevolg de titel van dit topic :P
There is only one religion
pi_189339005
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het laten afsluiten van je gas is een kostbare aangelegenheid. In de 2e kamer is het aan de orde geweest maar er is nog steeds geen wettelijke regeling het gas kosteloos te laten afsluiten. In mijn geval had ik dan voor een electrische boiler gegaan en het gas laten afsluiten.
Nee het is omgekeerd: Er is nog steeds geen wettelijke basis om iemand die geen gas afneemt te laten betalen voor vastrecht of verwijdering van de aansluiting. Je kunt nu gratis van het gas af. En elke andere regeling is in strijd met Europees recht rond contracten voor levering van goederen en diensten. Die moet je immers zonder bezwaarlijke drempel kunnen opzeggen.
pi_189339060
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 18:57 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Het laten äfsluiten/verzegelen is bijna net zo duur als de netwerkkosten voor een jaar :D

edit voor enexis geld voor binnenafsluiten van gas een termijn van 12 maanden daarna heb je de keuze om of weer heraangesloten te worden of de aansluiting def. te verwijderen, en dat is inderdaad een fors kostenplaatje, nl in de 600 euro

Je moet je ook niet laten afsluiten. Gewoon je gas-contract opzeggen en wat de eigenaar van de gasaansluiting, dus de netbeheerder, dan met zijn rotzooi doet is niet meer jouw pakkie an. Op eigen kosten mag de eigenaar doen met de gasaansluiting wat ze maar willen. Weghalen, verzegelen, slotje om de hoofdkraan of gewoon lekker op goed vertrouwen alles laten zoals het is. Allemaal prima, zolang maar netjes een afspraak maken als ze iets bij jou binnenshuis willen wijzigen.

Zie ook het Tweakers forum waar al velen kostenloos van het gas zijn gegaan.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 23:03:24 #53
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_189339110
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 22:56 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Nee het is omgekeerd: Er is nog steeds geen wettelijke basis om iemand die geen gas afneemt te laten betalen voor vastrecht of verwijdering van de aansluiting. Je kunt nu gratis van het gas af. En elke andere regeling is in strijd met Europees recht rond contracten voor levering van goederen en diensten. Die moet je immers zonder bezwaarlijke drempel kunnen opzeggen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 22:59 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Je moet je ook niet laten afsluiten. Gewoon je gas-contract opzeggen en wat de eigenaar van de gasaansluiting, dus de netbeheerder, dan met zijn rotzooi doet is niet meer jouw pakkie an. Op eigen kosten mag de eigenaar doen met de gasaansluiting wat ze maar willen. Weghalen, verzegelen, slotje om de hoofdkraan of gewoon lekker op goed vertrouwen alles laten zoals het is. Allemaal prima, zolang maar netjes een afspraak maken als ze iets bij jou binnenshuis willen wijzigen.

Zie ook het Tweakers forum waar al velen kostenloos van het gas zijn gegaan.
Oh dat is nieuw voor mij zal me er eens in verdiepen. (8>
There is only one religion
pi_189339113
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 09:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Daarom bij alles zorgen dat je altijd nadien betaald of bij moet betalen. Zolang ze nog geld van je krijgen zit je goed.
Dit inderdaad. Daarom kun je ook het beste in het najaar overstappen.

Je voorschot wordt gebaseerd op het gemiddelde jaarverbruik, maar in de periode november-februari/maart ligt het verbruik véél hoger dan waarvoor je via het voorschot betaald. Mochten er problemen ontstaan, dan loop je vrijwel zeker 'achter' met de betalingen. En loop je dus geen teveel betaalde voorschotten mis bij een faillissement.
pi_189342362
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 23:03 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Daarom kun je ook het beste in het najaar overstappen.

Je voorschot wordt gebaseerd op het gemiddelde jaarverbruik, maar in de periode november-februari/maart ligt het verbruik véél hoger dan waarvoor je via het voorschot betaald. Mochten er problemen ontstaan, dan loop je vrijwel zeker 'achter' met de betalingen. En loop je dus geen teveel betaalde voorschotten mis bij een faillissement.
Enige punt is wel dat het najaar vaak duurder is qua tarieven dan het voorjaar.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_189344088
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 13:56 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]

Privatisering for the win!!! :')

Ik ben het volledig met je eens dat dingen als stroomvoorziening, watervoorziening, openbaar vervoer en zorg. Volledig in overheidshanden zouden moeten zijn. 3 van deze 4 onderdelen zijn dat niet meer en jonge jonge jonge wat hebben we daar een plezier van zeg. :')

En voordat mensen mij een communist gaan noemen, ik ben voor marktwerking voor heel veel dingen, ik ben alleen van mening dat dat niet voor bovenstaande takken zou moeten gelden. :{
Nuts voorzieningen horen gewoon in overheidshanden.
  woensdag 9 oktober 2019 @ 11:50:39 #57
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_189344106
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 11:49 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Nuts voorzieningen horen gewoon in overheidshanden.
Precies!
pi_189347639
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 09:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Enige punt is wel dat het najaar vaak duurder is qua tarieven dan het voorjaar.
Ach, met mijn jaarverbruik na salderen gaat dat ook om wisselgeld. Geen gas, 3500 kWh elektra netto
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')