abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:14:19 #26
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_189274393
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 23:13 schreef Repentless het volgende:

[..]

'Kwalijk' vind ik het niet. Ik vind het volstrekt onacceptabel. Ik snap echt wel dat er succesverhalen zijn, maar zelfs dan zie ik het zwaarwegende belang niet om het risico te nemen om die mensen terug te brengen in de maatschappij. Ook wanneer het goed gaat. Ik heb nog nooit een plausibele reden voor die gedachte gezien.
Ik vind het eigenlijk veel enger dat iemand die volledig toerekeningsvatbaar is en een zelfde misdaad pleegt, na x aantal jaar gewoon weer vrijgelaten wordt.
pi_189274397
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 23:11 schreef SugeLucky het volgende:

[..]

Begrijp je nou serieus niet dat deze mensen niet voor altijd vast zullen zitten en op deze manier worden voorbereid om terug te keren in de maatschappij.
Wat hoe dan ook een keer gaat gebeuren in bijna alle gevallen.

Dit zijn geen mensen die je ineens los kan laten over het algemeen.
Dit dus, er is misschien wel wat te zeggen voor de richtlijnen wanneer iemand met verlof gaat, maar toch zul je ze ooit moeten loslaten.
pi_189274515
Als er is vastgesteld is dat iemand een psygische aandoening heeft hoe kan je die dan loslaten in de maatschapij 8)7
I will do what i must !!
pi_189274634
Onherstelbaar
I will do what i must !!
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:27:36 #30
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_189274678
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 23:14 schreef SugeLucky het volgende:

[..]

Ik vind het eigenlijk veel enger dat iemand die volledig toerekeningsvatbaar is en een zelfde misdaad pleegt, na x aantal jaar gewoon weer vrijgelaten wordt.
Daar is eveneens de vraag: wat is het zwaarwegende belang daarvoor?
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:30:16 #31
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_189274719
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 23:27 schreef Repentless het volgende:

[..]

Daar is eveneens de vraag: wat is het zwaarwegende belang daarvoor?
Omdat je op den duur genoeg gestraft bent volgens de wet. Wat jij belangrijker vindt, is verder niet aan de orde en daar ik ook geen discussie over voeren.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:36:41 #32
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_189274848
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 23:30 schreef SugeLucky het volgende:

[..]

Omdat je op den duur genoeg gestraft bent volgens de wet. Wat jij belangrijker vindt, is verder niet aan de orde en daar ik ook geen discussie over voeren.
Dat kan, ik geef slechts mijn mening. Ik lees vaker de redenatie "dan ben je genoeg gestraft volgens de wet". Ik vind het feit dat de dader 'gestraft' wordt helemaal niet relevant in dit soort kwesties.

Het gaat mij erom dat die persoon veilig opgeborgen zit en geen gevaar meer voor de maatschappij kan zijn.
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:49:08 #33
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189275074
WAAROM mogen dit soort engnekken uberhaupt buiten komen
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189275163
Ik zie altijd mannelijke mensen die ontsnappen/ niet terugkomen. Hoe zit dat met de vrouwen?
pi_189275182
Mensen die tijdens hun tbs detentie ontsnappen. Snappen het niet. Dus weer vast.

Einde discussie lijkt me
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 03:25:45 #36
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_189277106
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 22:53 schreef Repentless het volgende:

[..]

De wereld is toch geen speeltuin? Dit soort 'oefeningen' kunnen verstrekkende gevolgen hebben, die niet meer terug te draaien zijn.

Dat dat als een soort 'collateral damage' wordt gezien, vind ik nog steeds moeilijk te verkroppen. TBS krijg je nu eenmaal niet zomaar, dan weet je dat er echt iets grondig mis is met een persoon. Die zit dan veilig vast, zodat er gelukkig niet meer schade aangericht kan worden.

Als het dan tijdens een proefverlof toch misgaat, wordt er in zakelijke termen als een 'inschattingsfout' gesproken. Maar wel een 'inschattingsfout' die complete levens van onschuldige mensen kan verwoesten.

Terwijl de noodzaak om die personen weer in de maatschappij te brengen in mijn optiek gewoon niet zo hoog is. Er zijn weinig mensen bij gebaat, behalve de persoon zelf. Ik heb niet genoeg empathie voor personen die TBS hebben gekregen om dat een aanvaardbaar risico te vinden. Zo lang dat risico niet naar nul kan worden gebracht, lijkt de veiligheid van de maatschappij altijd prevaleren boven het welzijn of de rehabilitatie van een veroordeelde TBS-er.
Helemaal mee eens. Net als de noodzaak tot het hebben van een rijbewijs, dit wordt bijna tot een soort grondrecht verheven, er niet is voor alcomobilisten. Of het binnenhalen van allerlei laagopgeleide migranten. Onze maatschappij wordt veel te veel als een soort proeftuin gebruikt. Ten koste van de burger die wordt blootgesteld aan al deze experimenten.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 04:25:55 #37
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_189277379
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 22:09 schreef Airbus89 het volgende:

[..]

Tot ze dood zijn? Ze moeten ergens een keer oefenen met de straat op gaan, of jij dat nu leuk vind of niet.
Dat is een vreemde (een van de vele) tekortkoming van de gutmensch. Ze hebben een drang om gevaarlijke gekken op straat te willen (uiteraard niet in hun eigen buurt, dat dan weer niet).
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 04:42:37 #38
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_189277436
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 23:30 schreef SugeLucky het volgende:

[..]

Omdat je op den duur genoeg gestraft bent volgens de wet. Wat jij belangrijker vindt, is verder niet aan de orde en daar ik ook geen discussie over voeren.
Lekker makkelijk om je op deze manier op de wet te beroepen. Zo hoef je nergens over na te denken.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 04:44:37 #39
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189277444
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 04:25 schreef Orion_in_space het volgende:

[..]

Dat is een vreemde (een van de vele) tekortkoming van de gutmensch. Ze hebben een drang om gevaarlijke gekken op straat te willen (uiteraard niet in hun eigen buurt, dat dan weer niet).
Onzin natuurlijk. Het TBS systeem werkt trouwens over het algemeen wel goed. En voor een deel van de opgenomen personen is het zelfs eigenlijk levenslang. En niemand wil levensgevaarlijke gekken op straat hebben. Maar heb sterk de indruk dat de gebeurtenissen van de laatste tijd te maken hebben met laksheid en mensen en organisaties die geen informatie met elkaar uitwisselen. Wat helaas niet alleen binnen het TBS speelt maar ook bij andere organisaties rond de overheid die met de uitvoer en het handhaven van straffen te maken hebben. Of het opsporen daar van.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 04:52:21 #40
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_189277462
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 04:44 schreef Megumi het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk. Het TBS systeem werkt trouwens over het algemeen wel goed. En voor een deel van de opgenomen personen is het zelfs eigenlijk levenslang. En niemand wil levensgevaarlijke gekken op straat hebben. Maar heb sterk de indruk dat de gebeurtenissen van de laatste tijd te maken hebben met laksheid en mensen en organisaties die geen informatie met elkaar uitwisselen. Wat helaas niet alleen binnen het TBS speelt maar ook bij andere organisaties rond de overheid die met de uitvoer en het handhaven van straffen te maken hebben. Of het opsporen daar van.
Gevaarlijke gekken zijn niet te genezen, hun gebrek is "hardwarematig" (o.a. gebrek aan empathisch vermogen) en is NIET te genezen. PUNT.

Door creatief boekhouden lijkt het alsof TBS'ers niet vaak in herhaling vallen. Wat bedoel je dan met "creatief boekhouden"? Nou bijvoorbeeld, mbt tot een TBS'ers wordt het alleen als een recidive geval geregistreerd wanneer de 2e daad exact hetzelfde is als de eerste. Een TBS'er die een vrouw vermoord, wordt vrijgelaten en een kind ontvoert wordt niet als recidive geregistreerd.

Het gewone volk is dom en trap hier in.
pi_189277474
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 23:53 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik zie altijd mannelijke mensen die ontsnappen/ niet terugkomen. Hoe zit dat met de vrouwen?
Beschikt een keuken over gps?
metal up your ass
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 04:58:10 #42
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189277477
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 04:52 schreef Orion_in_space het volgende:

[..]

Gevaarlijke gekken zijn niet te genezen, hun gebrek is "hardwarematig" (o.a. gebrek aan empathisch vermogen) en is NIET te genezen. PUNT.

Door creatief boekhouden lijkt het alsof TBS'ers niet vaak in herhaling vallen. Wat bedoel je dan met "creatief boekhouden"? Nou bijvoorbeeld, mbt tot een TBS'ers wordt het alleen als een recidive geval geregistreerd wanneer de 2e daad exact hetzelfde is als de eerste. Een TBS'er die een vrouw vermoord, wordt vrijgelaten en een kind ontvoert wordt niet als recidive geregistreerd.

Het gewone volk is dom en trap hier in.
Kom met een goed alternatief zou ik zeggen, Zonder altijd met oplossingen die in de richting gaan van een doodstraf. Wat ook geen perfect systeem is als je bijvoorbeeld naar China of de VS kijkt. En perfect zal het nooit worden. Wat recht spreken en het uitvoeren van strafmaatregelen blijft tenslotte mensen werk. En fouten zullen gemaakt blijven worden.

Alhoewel ik denk gezien de recente gebeurtenissen dat het een stuk beter kan. En dat men laks is en kijk dan ook naar de politiek die pas maatregelen neemt als de boel uit de hand loopt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 05:01:10 #43
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_189277484
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 04:58 schreef Megumi het volgende:

[..]

Kom met een goed alternatief zou ik zeggen, Zonder altijd met oplossingen die in de richting gaan van een doodstraf. Wat ook geen perfect systeem is als je bijvoorbeeld naar China of de VS kijkt. En perfect zal het nooit worden. Wat recht spreken en het uitvoeren van strafmaatregelen blijft tenslotte mensen werk. En fouten zullen gemaakt blijven worden.

Alhoewel ik denk gezien de recente gebeurtenissen dat het een stuk beter kan. En dat men laks is en kijk dan ook naar de politiek die pas maatregelen neemt als de boel uit de hand loopt.
Wat dacht je van gewoon niet meer vrijlaten? Nee, is geen optie he?
pi_189277497
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 04:52 schreef Orion_in_space het volgende:

[..]

Gevaarlijke gekken zijn niet te genezen, hun gebrek is "hardwarematig" (o.a. gebrek aan empathisch vermogen) en is NIET te genezen. PUNT.

Door creatief boekhouden lijkt het alsof TBS'ers niet vaak in herhaling vallen. Wat bedoel je dan met "creatief boekhouden"? Nou bijvoorbeeld, mbt tot een TBS'ers wordt het alleen als een recidive geval geregistreerd wanneer de 2e daad exact hetzelfde is als de eerste. Een TBS'er die een vrouw vermoord, wordt vrijgelaten en een kind ontvoert wordt niet als recidive geregistreerd.

Het gewone volk is dom en trap hier in.
Wat is je bron hiervoor?

Als ik de publicaties bekijk van de DJI dan wordt elk nieuw delict aangemerkt als recidive, of het nu wel of niet hetzelfde delict is.

Er wordt zelfs een onderscheid gemaakt in type recidive. Volgens DJI:

Recidive
Algemene recidive: een nieuw geldig justitiecontact naar aanleiding van enig misdrijf,
ongeacht de aard en ernst van de gepleegde delicten
Ernstige recidive: een nieuw geldig justitiecontact naar aanleiding van een misdrijf met een
maximale strafdreiging van vier jaar of meer
Zeer ernstige recidive: een nieuw geldig justitiecontact naar aanleiding van een misdrijf met
een maximale straf dreiging van acht jaar of meer
Detentierecidive: Nieuwe insluiting binnen het gevangeniswezen van een persoon die eerder
ingesloten is geweest in een penitentiaire inrichting
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 05:10:42 #45
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189277498
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 05:01 schreef Orion_in_space het volgende:

[..]

Wat dacht je van gewoon niet meer vrijlaten? Nee, is geen optie he?
Natuurlijk is dat een optie. Maar dat kost ook weer geld. Wat weer ten kosten gaat van andere zaken waar mensen dan ook weer over gaan klagen. Op dat gebied kan de wetgevende macht het nooit 100% goed doen. En er is nogal stevig bezuinigd en gesloopt in het gevangenis wezen. De laatste tijd. Wat jou vast niet ontgaan is neem ik aan.

Los daarvan zijn er verdragen en wetten die dit steeds lastiger maken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 05:18:07 #46
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189277504
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 04:52 schreef Orion_in_space het volgende:

Het gewone volk is dom en trap hier in.
Dat is meer een discussie over waar mensen voor stemmen tenslotte. En het functioneren van een democratie. Wat denk ik hier in dit topic niet op zijn plaats is. En een discussie over wie of wat normaal is al helemaal lastig. Daar is niemand nog uitgekomen denk ik zo.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_189277508
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 04:42 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Lekker makkelijk om je op deze manier op de wet te beroepen. Zo hoef je nergens over na te denken.
Dat doen rechters nou juist wel.

De ene moord/doodslag is de andere niet. Andere situatie, ander motief, andere wijze waarop het slachtoffer is overleden etc. Dit alles maakt ook het risico voor de maatschappij anders.

Een ouder die de verkrachter van zijn kind vermoord of iemand die zijn gewelddadige partner of ouder vermoord hoort wel een straf te krijgen, maar vormt verder bij terugkeer geen risico voor de maatschappij.

Zo wordt de afweging op basis van type delict, achtergrond dader, motief, gedrag tijdens strafuitzitting etc. (terecht) gemaakt of iemand nog kan terugkeren in de maatschappij.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 05:27:55 #48
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_189277511
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 05:18 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat is meer een discussie over waar mensen voor stemmen tenslotte. En het functioneren van een democratie. Wat denk ik hier in dit topic niet op zijn plaats is. En een discussie over wie of wat normaal is al helemaal lastig. Daar is niemand nog uitgekomen denk ik zo.
Maar nog even een vraag aan jou op deze vroege ochtend. Jij gaf aan dat je het TBS systeem wel goed vond werken. Als we de officiële cijfers bekijken:

Binnen vijf jaar na ontslag van de tbs-maatregel pleegt iets minder dan 30% van de ex-tbs-gestelden opnieuw een ernstig delict.

https://www.tbsnederland.nl/tbs/het-resultaat-recidivecijfers/

Dus binnen 5 jaar pleegt bijna 1 op de 3 vrijgelaten TBS'ers een ernstig delict. Vind je nog steeds dat dit een goed werkend systeem is?
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 05:29:44 #49
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189277514
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 05:25 schreef FYazz het volgende:

[..]

Dat doen rechters nou juist wel.

De ene moord/doodslag is de andere niet. Andere situatie, ander motief, andere wijze waarop het slachtoffer is overleden etc. Dit alles maakt ook het risico voor de maatschappij anders.

Een ouder die de verkrachter van zijn kind vermoord of iemand die zijn gewelddadige partner of ouder vermoord hoort wel een straf te krijgen, maar vormt verder bij terugkeer geen risico voor de maatschappij.

Zo wordt de afweging op basis van type delict, achtergrond dader, motief, gedrag tijdens strafuitzitting etc. (terecht) gemaakt of iemand nog kan terugkeren in de maatschappij.
En op zich moet je niet bij een rechter zijn maar naar de politiek wijzen die maken de wetten tenslotte. De rechter voert die uit en toetst daar aan. Wat in veel gevallen wat een rechter oordeelt over meer dan alleen het strafrecht is maar goed is ook. Want dan was je als burger al helemaal weerloos tegen bijvoorbeeld de machtige overheidsinstanties,
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 05:32:13 #50
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189277517
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 05:27 schreef Orion_in_space het volgende:

[..]

Maar nog even een vraag aan jou op deze vroege ochtend. Jij gaf aan dat je het TBS systeem wel goed vond werken. Als we de officiële cijfers bekijken:

Binnen vijf jaar na ontslag van de tbs-maatregel pleegt iets minder dan 30% van de ex-tbs-gestelden opnieuw een ernstig delict.

https://www.tbsnederland.nl/tbs/het-resultaat-recidivecijfers/

Dus binnen 5 jaar pleegt bijna 1 op de 3 vrijgelaten TBS'ers een ernstig delict. Vind je nog steeds dat dit een goed werkend systeem is?
Bij gebrek aan beter meer. Want al die mensen opgesloten houden gaat ook bergen met geld kosten. En ze allemaal dood maken wat natuurlijk ook een optie is? Moreel wat lastig denk ik zo. Maar ik ben geen gelukkig geen wetgever.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')