abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:38:11 #51
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_189283573
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:08 schreef sararaats het volgende:
Ik verwar steeds met stoemp :@

Ik ben er niet zo gek op.
Wat is stoemp dan?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_189284098
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
  maandag 7 oktober 2019 @ 08:46:41 #53
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_189310154
quote:
2s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 22:33 schreef Postbus100 het volgende:
Maar even serieus, hoe maken jullie stamppot rauwe andijvie? Mij lukt dat niet.

De aardappels geven te weinig hitte af (koelen af) door de grote hoeveelheid rauwe andijvie die ik er ineens bij kieper. Dus die rauwe andijvie blijft ook echt rauw :X Terwijl ik het wel lekker vind als die een beetje blancheert. En als ik de pan vervolgens op het vuur zet, brandt het (natuurlijk) aan. Kortom, hoe doen jullie dat?
Meer boter gebruiken, en de spekjes met bakvet compleet erdoorheen. Dan is de boel vet genoeg om niet aan te bakken.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_189315707
ik verwarm altijd in een steelpannetje, roomboter en volle melk, dat gooi ik over de andijvie heen samen met het vet van de spekjes, daarna stampen en roeren
  maandag 7 oktober 2019 @ 16:12:06 #55
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_189316111
Vanavond weer lekker aan de boerenkool, heerlijk met dit weer :D

Vorige week nog stamppot met rucola en kippedijshoarma gemaakt.
  maandag 7 oktober 2019 @ 16:43:21 #56
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_189316619
Vanavond stamppot rauwe andijvie. Niet met aardappel, maar met een mix van knolselderij en pastinaak. (boter, room, mosterd, mierikswortel, zout, peper, kaneel en nootmuskaat er doorheen). Daardoorheen uitgebakken spekjes en erbij gebraden runderworsten. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 7 oktober 2019 @ 16:46:36 #57
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_189316687
Ik gebruik eigenlijk nooit melk bij stamppot. Ik stamp de boel ook niet helemaal totdat het lijkt op aardappelpuree uit een pakje. Mogen best nog wel stukken pieper inzitten ipv dat je het met een rietje kan eten :X.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_189321769
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2019 16:46 schreef fathank het volgende:
Ik gebruik eigenlijk nooit melk bij stamppot. Ik stamp de boel ook niet helemaal totdat het lijkt op aardappelpuree uit een pakje. Mogen best nog wel stukken pieper inzitten ipv dat je het met een rietje kan eten :X.
Ik vind melk (en boter en/of spekvet) wel lekker voor de smeuïgheid, maar ik stamp het ook niet fijn. Gebruik ook het liefst vastkokende aardappels.
Somebody that I used to know
pi_189330244
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 16:20 schreef Smallish het volgende:
Zomerstamppotje: Gestampte aardappel mengen met wat creme fraiche, gesneden rucola erdoor, feta, wat zongedroogde tomaatjes, zwarte olijfjes. Spekjes uitbakken met paprikapoeder, erbij doen. Yum! *O*
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 16:22 schreef Smallish het volgende:
Nog eentje: zoete aardappelen koken en stampen, gedroogde tomaatjes erdoor, rode paprika erdoor, uitgebakken stukjes chorizo erdoor, wat feta en rucola erover. Veel peper erover. Errug lekker.
Jaaaa :9 De eerste staat voor deze week op de planning.
Spoilers!
pi_189330422
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 13:55 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

[..]

Jaaaa :9 De eerste staat voor deze week op de planning.
^O^ Ben benieuwd wat je er van vindt! :)
Is dat zo?
  † In Memoriam † dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:19:55 #61
88815 The_Emotion
98.3
pi_189334765
Vandaag staat er boerenkool op tafel, toch wel mijn favoriete kostje.
Snufje zout, witte peper en nootmuskaat er over, klein beetje melk om de aardappels een romige smaak mee te geven en een flinke lik mosterd.
Verder natuurlijk de rookworst en de spekjes ^O^

Het smaakt weer heerlijk, en morgen de rest opbakken, dan is het nog lekkerder :Y)
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_189339956
quote:

De aardappels geven te weinig hitte af (koelen af) door de grote hoeveelheid rauwe andijvie die ik er ineens bij kieper. Dus die rauwe andijvie blijft ook echt rauw :X Terwijl ik het wel lekker vind als die een beetje blancheert. En als ik de pan vervolgens op het vuur zet, brandt het (natuurlijk) aan. Kortom, hoe doen jullie dat?
Hier na het afgieten gewoon op een heel laag pitje de andijvie erbij. Aanbranden doet het absoluut niet. Niks erdoor overigens, op beetje melk en kookvocht om aardappelpuree te maken na dan.. Spekjes serveer ik apart.
pi_189370038
quote:

Aardappels gaar koken, de gesneden andijvie erbij en daarna afgieten. Dan heb je de andijvie geblancheerd. Vervolgens stampen zoals je wil. Grof, fijn, met of zonder melk enzovoort.
pi_189370941
Ik warm de melk die ik er doorheen gooi vaak ook even op in de magnetron :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_189371872
Hm, interessante technieken. Mijn schoonzus deed de zak gesneden andijvie (maar ja, dat werkt dus alleen met voorgesneden andijvie) met een paar vorkprikken in de magnetron, zodat het rauwe eraf is. En dan door de gekookte en afgegoten aardappels stampen (evt. aardappels al even voorstampen, is iets makkelijker). Dat vond ik ook wel een slimme truc.
  Spellchecker donderdag 10 oktober 2019 @ 22:00:41 #66
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_189371985
quote:
2s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 21:57 schreef Postbus100 het volgende:
Hm, interessante technieken. Mijn schoonzus deed de zak gesneden andijvie (maar ja, dat werkt dus alleen met voorgesneden andijvie) met een paar vorkprikken in de magnetron, zodat het rauwe eraf is. En dan door de gekookte en afgegoten aardappels stampen (evt. aardappels al even voorstampen, is iets makkelijker). Dat vond ik ook wel een slimme truc.
Heb je één van deze technieken al geprobeerd? Ben benieuwd ....
pi_189372029
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 22:00 schreef maily het volgende:

[..]

Heb je één van deze technieken al geprobeerd? Ben benieuwd ....
Die van m'n schoonzus dus wel. Maar heb nog geen andijvie gegeten sinds twee weken geleden. Daar kwam ook de vraag vandaan eigenlijk, want die stamppot was nog steeds niet echt gelukt.
  Spellchecker donderdag 10 oktober 2019 @ 22:02:46 #68
197773 crew  maily
pi_189372053
quote:
2s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 22:02 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Die van m'n schoonzus dus wel. Maar heb nog geen andijvie gegeten sinds twee weken geleden. Daar kwam ook de vraag vandaan eigenlijk, want die stamppot was nog steeds niet echt gelukt.
Oke. Nou, ben benieuwd naar je eerstvolgende stamppotervaring! Deel hem ook hier? :Y)
pi_189373837
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 22:02 schreef maily het volgende:

[..]

Oke. Nou, ben benieuwd naar je eerstvolgende stamppotervaring! Deel hem ook hier? :Y)
Weet ik niet. Als ik eraan denk .
  Spellchecker donderdag 10 oktober 2019 @ 22:49:24 #70
197773 crew  maily
pi_189373852
quote:
2s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 22:48 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Weet ik niet. Als ik eraan denk .
-O- :'(
pi_189373999
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 22:49 schreef maily het volgende:

[..]

-O- :'(
hoezo? :D
  Spellchecker donderdag 10 oktober 2019 @ 22:56:09 #72
197773 crew  maily
pi_189374024
quote:
2s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 22:55 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

hoezo? :D
Nou joh!
Al die mensen in dit topic die jou (goeie) adviezen hebben gegeven :|W
pi_189377959
Andijviestamppot volgens job en jerry van 24 kitchen

Een goede andijviestamppot begint bij de techniek. Je moet de aardappels niet te lang koken. Als je ze te lang doorkookt, nemen ze te veel vocht op en wordt de andijviestamppot waterig. Dit kun je voorkomen door met een mes in je aardappels te prikken om te kijken of ze gaar zijn en ze dan af te gieten.”

Andijviestamppot maak je namelijk niet smeuïg door de aardappels lekker zacht te koken, maar door het vet dat je eraan toevoegt. “De truc zit ‘m in veel melk en heel veel boter”, verklapt Job. “Ook een andijviestamppot moet sexy zijn”, onderstreept Perry, “en dat doe je door er genoeg boter aan toe te voegen en ‘m mooi op smaak te brengen met genoeg peper en zout. Eventueel voeg je er ook nog een scheutje melk aan toe.”

Volgens de chefs eet je geen andijviestamppot zonder gebakken spekjes die je helemaal krokant uitbakt. Het bakvet daarvan stamp je ook door de andijviestamppot. “Alles draait om smaak en structuur. Een volle smaak krijg je door veel vet, zout en (witte) peper.”

“Mensen zijn vaak te bang om zout en boter te gebruiken”, legt Perry uit. Veelgemaakte fouten bij het maken van andijviestamppot zijn vooral het weglaten van spekjes of het gebruiken van te weinig andijvie. Job vindt het vooral jammer als de andijviestamppot te droog wordt geserveerd, met onvoldoende boter en vet. “Mijn oma bakte altijd van die witte spekblokjes helemaal uit en krokant. Dat ging dan inclusief bakvet door de stamppot.”

2 kg kruimige aardappelen
125 g ongezouten roomboter
1 kg rauwe andijvie
geraspte nootmuskaat
1 (rode) ui
(zachte) mosterd
1 rookworst
1 zakje jus

Bereidingswijze + totale tijd: 30 minuten

Schil de aardappelen en snijd ze in gelijke stukken.

Kook de aardappelen gaar in ongeveer 15 min. en controleer of de aardappelen gaar zijn door er met een mes in te prikken. Prik je er makkelijk in, dan zijn ze gaar. Voel je nog te veel weerstand, geef de aardappelen dan nog een paar minuutjes. Giet de aardappelen af. Als je de ze te lang doorkookt, trekt het vocht erin en worden ze waterig.

Bak ondertussen het spek helemaal uit tot het knapperig is. Leg de spekjes in een zeef en vang het vet op.

Snijd het groen van de andijvie en snijd de knapperige onderkant vingerdik op.

Kook ondertussen de melk. Prak de aardappelen grof met de boter en gooi de gekookte melk erop, prak die er ook door en voeg het spekvet en de kruiden toe.

Stamp de verse andijvie door het aardappelmengsel.

Ik heb deze nog niet uitgeprobeerd omdat mijn man niet van veel spekjes en boter door zijn eten heen houdt maar het lijkt me wel lekker dus ga ik 2 verschillende porties maken.
pi_189378493
Ik houd nooit zo van knapperige spekjes
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:51:25 #75
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_189378520
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 10:49 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik houd nooit zo van knapperige spekjes
Als het aan mij lag zat in alles uitgebakken spekjes. :9.
And so is the past
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')