abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:12:23 #251
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189205386
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 10:58 schreef Candaasje het volgende:
Vanuit mijn visie niet echt. Ik zeg het nu, maar ik hoop dat indien nodig ik het nog steeds zeg, dat zodra ik zulke dingen nodig ga hebben, het voor mij klaar is.

Maar het is dan wel de vraag waar je de grens trekt: Chemo wel/niet? Narcose? een vaccinatie? Paracetamol? Maakt het verschil of er in het verleden ooit dieren voor zijn gedood, of gaat het om een dier dat 'nu' gedood zou worden? Et cetera.

Zo, das wel redelijk consequent dan.
Paracetamol en de meeste 'standaard' narcose worden toch niet meer onderzocht, zou ik denken.

Maar goed, ben ook een beetje het tegenovergestelde van de veganist :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189205426
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:10 schreef z80 het volgende:
Even snel reageren en dan weer verder met werk.

Halveren van de veestapel betekend ook halvering van de hoeveelheid grasland. Nu is er een koppeling ivm de fosfaatwetgeving. Minder dieren = minder land nodig. Zowel voor het uitrijden van de mest als voor het voer.
Een veehouderij gaat niet zomaar over op landbouw. Totaal andere tak van sport. Het grasland gaat de verkoop in. En gezien het tekort aan bouwgrond zal deze binnen zeer korte tijd volstaan met huizen.
Gevolg. Minder grasland dat allerlei schadelijke stoffen uit de lucht filtert en natuurlijke ruimte om hemelwater af te voeren.
De hoeveelheid schadelijke stoffen gaat door het dak en de nodige wateroverlast. Om vervolgens weer de boeren de schuld te geven.

Als we kijken naar de satelliet beelden (knmi Tropomi ) dan zie je dat het op de langere termijn reeds de goede kant op gaat. Het langere termijnbeleid lijkt dus wel te werken.
Waarom dan NU per direct alles op de kop zetten? ipv een uitsterf beleid. We hebben reeds in Duitsland gezien wat de gevolgen zijn van het energiebeleid per direct omgooien. Veel meer milieu schade.
Er zijn best wat voorbeelden van veehouders te vinden die overschakelen over landbouw hoor. In Zwitserland is er een 'activist' (voorheen undercover operaties enzo) samen met boeren mee bezig om dat te verwezenlijken. Is nu met 18 boeren gelukt (in slechts enkele jaren tijd). Deel wordt dan teling gewassen voor menselijke consumptie, deel wordt opvang van de dieren met educatiedoeleinde. Of geheel gewas. Maar die projecten lijken goed te lopen :) (financieel was niet de grootste hindernis voor deze boeren, maar de omgeving (familie, vrienden, medeboeren, de kerk, etc.) wel.

En ik denk dat we toch iets sneller actie moeten overgaan dan doorgaans het geval is geweest in de sector. Maar dat kan ook mét subsidies, wat mij betreft.
Dus uitkopen kan natuurlijk ook, 2/3 van de varkensboeren is daar toe bereid. Dat zou mooi zijn, want dan kunnen we die 80% export eens aan banden leggen
  Moderator dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:19:33 #253
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189205491
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:10 schreef z80 het volgende:
Even snel reageren en dan weer verder met werk.

Halveren van de veestapel betekend ook halvering van de hoeveelheid grasland. Nu is er een koppeling ivm de fosfaatwetgeving. Minder dieren = minder land nodig. Zowel voor het uitrijden van de mest als voor het voer.
Een veehouderij gaat niet zomaar over op landbouw. Totaal andere tak van sport. Het grasland gaat de verkoop in. En gezien het tekort aan bouwgrond zal deze binnen zeer korte tijd volstaan met huizen.
Gevolg. Minder grasland dat allerlei schadelijke stoffen uit de lucht filtert en natuurlijke ruimte om hemelwater af te voeren.
De hoeveelheid schadelijke stoffen gaat door het dak en de nodige wateroverlast. Om vervolgens weer de boeren de schuld te geven.

Als we kijken naar de satelliet beelden (knmi Tropomi ) dan zie je dat het op de langere termijn reeds de goede kant op gaat. Het langere termijnbeleid lijkt dus wel te werken.
Waarom dan NU per direct alles op de kop zetten? ipv een uitsterf beleid. We hebben reeds in Duitsland gezien wat de gevolgen zijn van het energiebeleid per direct omgooien. Veel meer milieu schade.
_O_
Korte kringloop ipv lange kringloop.

Ja, koeien stoten methaan uit, maar dat wordt in de atmospheer omgezet in CO2, weet zo de halfwaarde tijd niet, maar binnen enkele jaren meet je er niets meer van. Dat 'methaan is tig keer schadelijker dan CO2' is ook maar een stelling die ooit is gedaan. En nu voor waarheid wordt aangenomen. Ik dacht dat zelf ook, wist niet dat het werd afgebroken. Het CO2 wordt vervolgens weer opgenomen door gras en maïs. Dat is iets heel anders dan fossiele brandstoffen oppompen en verbranden.

Omschakelen van veehouderij naar akkerbouw kan ook lang niet altijd. Veel succes op de veengebieden in Utrecht of in Friesland.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189205511
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zo, das wel redelijk consequent dan.
Paracetamol en de meeste 'standaard' narcose worden toch niet meer onderzocht, zou ik denken.

Maar goed, ben ook een beetje het tegenovergestelde van de veganist :+
Ja nee, ik ben dus niet helemaal consequent. Maar dat is wel een punt van conflict voor me, ook binnen mijn studie natuurlijk. ;) Ik ben voor zelfbehoud, maar tot hoever?

Ook een van de redenen dat ik (nog?) geen kinderen (of katten :P ) heb: ik zou mijn kind willen vaccineren, ik zou hem/haar geen medicatie willen ontzeggen, etc.
Maar dat betekent wel dierproeven. Daar ontkom je dan niet aan. En dat kind bestaat nog niet, dus misschien moet ik het dan ook niet in de wereld brengen...

(Anderzijds; dan sterven we als dierenrechtactivisten wel snel uit.....)

Ik hoop in elk geval voor mijn 40ste wat meer over proefdierengebruik te leren. Aangezien de uni er bol van staat, zou dat moeten kunnen denk ik. (Binnenkort ook themacollege over.)
  Moderator dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:21:53 #255
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189205515
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:15 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Er zijn best wat voorbeelden van veehouders te vinden die overschakelen over landbouw hoor. In Zwitserland is er een 'activist' (voorheen undercover operaties enzo) samen met boeren mee bezig om dat te verwezenlijken. Is nu met 18 boeren gelukt (in slechts enkele jaren tijd). Deel wordt dan teling gewassen voor menselijke consumptie, deel wordt opvang van de dieren met educatiedoeleinde. Of geheel gewas. Maar die projecten lijken goed te lopen :) (financieel was niet de grootste hindernis voor deze boeren, maar de omgeving (familie, vrienden, medeboeren, de kerk, etc.) wel.

En ik denk dat we toch iets sneller actie moeten overgaan dan doorgaans het geval is geweest in de sector. Maar dat kan ook mét subsidies, wat mij betreft.
Dus uitkopen kan natuurlijk ook, 2/3 van de varkensboeren is daar toe bereid. Dat zou mooi zijn, want dan kunnen we die 80% export eens aan banden leggen
Maar denk je dan echt dat er ook minder varkensvlees wordt gegeten? Stikstof houdt niet op bij de grens. Dus als de Duitsers dan zelf varkens gaan mesten, komt dat net zo goed onze kant op.
In Nederland zijn de toegestane waarden qua emissie al een stuk lager.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189205663
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:21 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Maar denk je dan echt dat er ook minder varkensvlees wordt gegeten? Stikstof houdt niet op bij de grens. Dus als de Duitsers dan zelf varkens gaan mesten, komt dat net zo goed onze kant op.
In Nederland zijn de toegestane waarden qua emissie al een stuk lager.
Uiteindelijk hoop ik van wel. Als wij als 'rijk, ontwikkeld Westers land' kunnen voorleven hoe het duurzamer kan, kunnen ontwikkelende landen daar lering uit trekken.
Want als die landen allemaal blijven stijgen in de vraag naar vlees omdat ze onze huidige maatstaven nastreven....hou je dan maar echt vast.

Maar in Afrika zie je het bijvoorbeeld met de ontwikkeling van technologie: zij hebben daar in bepaalde landen het 'pc-tijdperk' overgeslagen, (is mij verteld althans) en zijn vrijwel direct naar smartphones gegaan. Dat staat even los van het milieu, maar als wij nu hier snel genoeg naar een duurzamere samenleving kunnen gaan, slaan zij de stap van het massaal vlees consumeren ook wellicht wel over.

Daarbij: ik vind dat we de morele plicht hebben om het meest juiste te (proberen te) doen. Dus ook al maken ze er drie landen verderop een bende van, dan nog vind ik dat wij moeten voortleven hoe het ook kan. Omdat we de middelen hebben om dit te doen.

'Gevaarlijk' (tikkie omstreden) voorbeeld, maar ik noem het toch (en nee, het is geen volledige gelijkenis, daarvan ben ik bewust):
Wereldwijd zijn er op dit moment misschien wel meer slaven dan ooit. Kinderarbeid, Primark-fabrieken in Bangladesh: noem het maar.
Dat betekent niet dat we als Nederland maar moeten zeggen: Ach, in die landen zijn de omstandigheden nog slechter, dus laten wij het hier ook maar weer toestaan en dan een klein beetje meer letten op het welzijn en het milieu om het beter te maken.

Misschien zou het inderdaad vervuiling en leed schelen. (Want we kopen het nog steeds wel massaal in...) Dus op korte termijn zou het een verbetering zijn.
Maar we staan het als land niet toe, omdat we het moreel onrechtvaardig vinden.
Gelukkig maar wat mij betreft, want alleen door het voor te leven, kun je uiteindelijk streven naar een wereld waarin alle vormen van uitbuiting worden uitgebannen. :)

Nouja, hetzelfde geldt voor mij voor sectoren zoals de veehouderij: ik weet dat ze in China levend varkens begraven in de strijd tegen de varkenspest. En ik weet dat ze in Amerika koeien tot hun knieën in de mest laten lopen. En dat megastallen milieutechnisch beter zijn dan biologisch scharrelende kippen.
Maar ik vind het moreel niet juist, en vind dat we als land moeten voorleven hoe het ook anders kan. In de hoop dat goed voorbeeld doet volgen.
pi_189205712
Waarom kan ik dat nooit in 3 zinnen tikken? :') Sorry voor de lap tekst
  Moderator dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:40:18 #258
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189205769
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:33 schreef Candaasje het volgende:
Nouja, hetzelfde geldt voor mij voor sectoren zoals de veehouderij: ik weet dat ze in China levend varkens begraven in de strijd tegen de varkenspest. En ik weet dat ze in Amerika koeien tot hun knieën in de mest laten lopen. En dat megastallen milieutechnisch beter zijn dan biologisch scharrelende kippen.
Maar ik vind het moreel niet juist, en vind dat we als land moeten voorleven hoe het ook anders kan. In de hoop dat goed voorbeeld doet volgen.
Ik lees een hele hoop hopen, moreel juist vinden en dat soort dingen. Gelukkig mag je dat allemaal vinden, maar een hele grote groep deelt die mening niet.
Je kunt wel hopen dat er geen vlees meer wordt gegeten, maar dat zie ik niet gebeuren. Uiteindelijk help je dan het klimaat alleen maar meer naar de kloten, terwijl je het er goed mee voor hebt? ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:40:46 #259
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189205777
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:36 schreef Candaasje het volgende:
Waarom kan ik dat nooit in 3 zinnen tikken? :') Sorry voor de lap tekst
Ja waarom, ga ik me weer schuldig voelen omdat ik zo'n korte reactie schrijf enzo ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189205787
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:40 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik lees een hele hoop hopen, moreel juist vinden en dat soort dingen. Gelukkig mag je dat allemaal vinden, maar een hele grote groep deelt die mening niet.
Je kunt wel hopen dat er geen vlees meer wordt gegeten, maar dat zie ik niet gebeuren. Uiteindelijk help je dan het klimaat alleen maar meer naar de kloten, terwijl je het er goed mee voor hebt? ;)
Ik zet vooralsnog in op minder vlees eten (EDIT: op de langere termijn), en dat is denk ik een heel reële verwachting gekeken naar alle ontwikkelingen. En daarmee help ik het klimaat dus wel ;)
pi_189205792
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:40 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ja waarom, ga ik me weer schuldig voelen omdat ik zo'n korte reactie schrijf enzo ;)
:D
pi_189205819
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:36 schreef Candaasje het volgende:
Waarom kan ik dat nooit in 3 zinnen tikken? :') Sorry voor de lap tekst
Omdat het je raakt en je het zo graag aan andere mensen goed uit wilt leggen ;)
Niet erg om te lezen, je schrijft prettig en ik lees je frustratie en je hoop op een betere wereld en dat is geweldig.

Ik vrees alleen dat hebzucht altijd zal blijven overheersen en zolang iets meer geld oplevert dan het kost zal het prioriteit krijgen. En dat gaat vaak ten koste van dierenwelzijn. Dat gaat vaak ten koste van het milieu. Pas als een vervuild milieu onze portemonnee raakt (door bijv klimaatverandering) wordt er echt actie ondernomen. En er zijn en blijven altijd idealisten zoals jullie, maar ik vrees dat je nooit de hebzucht van mensen zal overheersen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_189205839
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:41 schreef Candaasje het volgende:

Ik zet vooralsnog in op minder vlees eten (EDIT: op de langere termijn), en dat is denk ik een heel reële verwachting gekeken naar alle ontwikkelingen. En daarmee help ik het klimaat dus wel ;)
Vleesconsumptie steeg weer vorig jaar. Vechten tegen de bierkaai of denk je dat het op de lange termijn heus wel effect gaat scoren?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_189205879
Als ik de discussie teruglees besef ik weer dat ik me te weinig verdiep in zulke dingen.
Ik leef wat dat betreft toch meer bij de dag en voor mezelf.

Interessant leesvoer dus, dank daarvoor!

Kreeg net wat filmpjes van een bevriende boer doorgestuurd van opleggers met tractoren die al gisteravond vanuit deze regio naar Den Haag gestuurd zijn. Indrukwekkend, hopelijk slaat de vlam niet in de pan door één van de betrokken partijen.

@minilot , sterkte vandaag met de eerste stap in een moeilijke week :*
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_189205891
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Vleesconsumptie steeg weer vorig jaar. Vechten tegen de bierkaai of denk je dat het op de lange termijn heus wel effect gaat scoren?
Ik vond de reden van het meer vlees eten zo apart. Mooie zomer, meer bbq'en dus meer vlees.
We have far more in common than that which devides us..
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:52:30 #266
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_189205932
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:49 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Ik vond de reden van het meer vlees eten zo apart. Mooie zomer, meer bbq'en dus meer vlees.
Die barbecuehype helpt ook echt niet mee in het minderen van de vleesconsumptie denk ik.
Spoilers!
pi_189205941
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:49 schreef Kaatje1 het volgende:

Ik vond de reden van het meer vlees eten zo apart. Mooie zomer, meer bbq'en dus meer vlees.
Serieus? :') Nou ja, er wordt op mijn familie bbq's ook altijd idioot veel vlees gegeten. Als ik ergens een bbq van heb (werk oid) dan vraag ik een vegetarisch pakket, want al dat vlees vind ik onnozel. Een worstje en een speklapje is al zat. Ik heb liever 1 goed stuk vlees dan zo'n enorm pakket matig vlees. En groente van de bbq is ook jum.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_189205957
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:52 schreef Lucky_Strike het volgende:

Die barbecuehype helpt ook echt niet mee in het minderen van de vleesconsumptie denk ik.
Als mensen nou eens leren dat één goed stuk vlees ook reden genoeg is om de bbq aan te steken en dat je niet een kilo pp hoeft klaar te maken...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:56:20 #269
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_189206008
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:53 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Als mensen nou eens leren dat één goed stuk vlees ook reden genoeg is om de bbq aan te steken en dat je niet een kilo pp hoeft klaar te maken...
De hipsterbarbecuers gaan over het algemeen wel voor kwaliteit. Maar dan heb je het nog steeds over grote hoeveelheden ribben, procureur, etc. En daar maak ik me zelf ook schuldig aan, ondanks dat we ook veel groente van de bbq eten. Sinds ik voedselintoleranties heb, eet ik sowieso meer vlees omdat ik geen vleesvervangers kan eten. Daar moet ik echt iets aan gaan doen.
Spoilers!
pi_189206013
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:44 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Omdat het je raakt en je het zo graag aan andere mensen goed uit wilt leggen ;)
Niet erg om te lezen, je schrijft prettig en ik lees je frustratie en je hoop op een betere wereld en dat is geweldig.

Ik vrees alleen dat hebzucht altijd zal blijven overheersen en zolang iets meer geld oplevert dan het kost zal het prioriteit krijgen. En dat gaat vaak ten koste van dierenwelzijn. Dat gaat vaak ten koste van het milieu. Pas als een vervuild milieu onze portemonnee raakt (door bijv klimaatverandering) wordt er echt actie ondernomen. En er zijn en blijven altijd idealisten zoals jullie, maar ik vrees dat je nooit de hebzucht van mensen zal overheersen.
Ik vrees ook dat mijn 'ideale wereld' bij een utopie blijft, helaas.
Dat is ook wel de reden waarom veel activisten depressief worden/zijn en de acties soms zo 'wanhopig' overkomen.
(Ik heb gezien hoe iemand haar eigen hand met een enorme uithaal tegen een stalen wand aan gort sloeg uit machteloosheid, tijdens een bijeenkomst ná een actie. Middenhandsbeenderen gebroken. Zo diep zat het.)

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Vleesconsumptie steeg weer vorig jaar. Vechten tegen de bierkaai of denk je dat het op de lange termijn heus wel effect gaat scoren?
Hm, ja het is vooral de 'pluimvee-consumptie' die stijgt. Runder-en varkensvlees neemt af. En in België neemt de vleesconsumptie zelfs harder af dan in NL.

Enerzijds een kleine verbetering voor het milieu, maar voor dierenwelzijn niet. (Want kippen worden in veel grotere getallen gehouden en geslacht om aan dezelfde vraag te voldoen)

Dus dat is dan toch een teleurstelling. Anderzijds, het besef groeit echt wel bij mensen. Ik spreek gelukkig heel veel personen die wel zien dat er iets moet veranderen. Die gaan echt niet allemaal vol voor veganisme, maar ze worden wel bewustere consumenten en spreken ook anderen erover. Jongeren zijn hierin wel de meest belovende doelgroep. Staan vaak ook open voor gesprekken, ook als ze met een hamburger en bontkraagje naar je toekomen :) .

Dat is tof, dat geeft ergens een beetje hoop. Beetje, en er zijn zat momenten dat we denken 'zal er allemaal maar in, we kunnen net zo goed niks doen', maar ja, dat eigenlijk ook geen optie. Want dan is er niemand die kan spreken voor de dieren.

En nu hoop ik dat de mentaliteit van 'Echte mannen eten vlees, en je hebt dierlijke eiwitten nodig om te sporten' ook een beetje van tafel wordt geveegd met The Game Changers. Die doet het tot nu toe erg goed ^O^
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:01:40 #271
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_189206125
Er is zeker hoop. Ik heb afgelopen weekend twee vmbo kaderpubers hun ouders, opa en tante de les zien lezen over genderneuraliteit en LHBTQ-rechten. Was mooi. Ik heb ze ook even geholpen.
Er wordt echt wel nagedacht over dingen bij de jeugd. Ik heb pas ook een hele avond doorgebracht met een stel dronken 16-jarigen en die zijn lang niet zo onbenullig over wereldse zaken als je zou denken.
Spoilers!
pi_189206202

_O_ _O_
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189206212
Candaas, ik vind je posts heel intressant. Je gaat doordacht met dingen om en dat vind ik mooi.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189206227
Ik durf bijna niet met deze vraag te komen nu, maar wat zal ik vanavond maken met het lamsgehakt dat ik uit de vriezer heb gehaald? :D

Ik probeer trouwens wel ook bewuster om te gaan met vlees en waar we vroeger elke dag vlees aten, eten we nu in ieder geval 2 a 3 x per week vegetarisch, maar ik wil dat eigenlijk nog omhoog krijgen naar 4 x :P Sinds ik vaker vegetarische recepten van Ottolenghi kook of iets uit Veg/nog meer veg, is mijn vriend vegetarisch best wel gaan waarderen. Dus volgens mij moet ik maar gewoon gaan voor die 4 x, uiteindelijk heeft ie er gewoon mee te dealen, want zelf koken doet ie toch niet :')
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:10:43 #275
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_189206265
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 12:08 schreef Aure het volgende:
Ik durf bijna niet met deze vraag te komen nu, maar wat zal ik vanavond maken met het lamsgehakt dat ik uit de vriezer heb gehaald? :D

Ik probeer trouwens wel ook bewuster om te gaan met vlees en waar we vroeger elke dag vlees aten, eten we nu in ieder geval 2 a 3 x per week vegetarisch, maar ik wil dat eigenlijk nog omhoog krijgen naar 4 x :P Sinds ik vaker vegetarische recepten van Ottolenghi kook of iets uit Veg/nog meer veg, is mijn vriend vegetarisch best wel gaan waarderen. Dus volgens mij moet ik maar gewoon gaan voor die 4 x, uiteindelijk heeft ie er gewoon mee te dealen, want zelf koken doet ie toch niet :')
Turkse pizza op platbrood :9 Moussaka. Kofte met couscoussalade en tzaziki.

Trek in. Wij eten vegetarische chili vanavond.
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')