abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 september 2019 @ 14:25:52 #1
408813 crew  trein2000
pi_189191401
quote:
Kandidaat-Eurocommissarissen Roemenië en Hongarije definitief afgewezen
De Roemeense en Hongaarse kandidaat-Eurocommissarissen zijn definitief afgekeurd door het Europees Parlement. Ze konden vanochtend tijdens een speciale bijeenkomst geen antwoord geven op de vele vragen over hun verleden.

De Roemeense kandidaat-commissaris Rovana Plumb (Transport) heeft problemen met een lening van 168.440 euro, die ze niet kan verantwoorden. Terwijl de Hongaarse kandidaat Trócsányi (Nabuurschap en Uitbreiding) geen opheldering kon geven over de banden met het advocatenkantoor dat zijn naam draagt.

Vorige week vond de juridische commissie, die de screening verricht, al dat er te veel twijfels waren, maar de kandidaten kregen tot vanochtend de tijd om op de vele vragen een antwoord te geven. Dat was voor een meerderheid in de commissie onvoldoende en dus mogen Plumb en Trócsányi deze week niet door het voltallige parlement gehoord worden.


De Hongaarse en Roemeense regering reageerden dit weekend al verbolgen op de procedure en spraken van een "heksenjacht".

Het is nu aan de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie, de Duitse Ursula von der Leyen, om een oplossing te bedenken. Hongarije en Roemenië lieten al eerder weten er niet over te peinzen om met een nieuwe kandidaat op de proppen te komen.
Procedure

Vanmiddag begint het parlement met de hoorzittingen van de overige kandidaten, die wel door de screening zijn gekomen. Drie uur is de maximale lengte voor elke hoorzitting en in die tijd kunnen ongeveer 25 vragen worden gesteld.

De commissarissen krijgen aan het begin ongeveer een kwartier om een statement te maken, een pitch. Daarna worden de vragen gesteld. Maximaal een minuut mag de vraag duren. De Eurocommissaris mag dan drie minuten over het antwoord doen.

Doorvragen mag, maar in de helft van de tijd; oftewel dertig seconden. Het antwoord moet dan binnen een minuut worden gegeven. Na afloop van de hoorzitting vellen de ondervragers een oordeel.

Herexamen

Commissarissen mogen aan de slag als twee derde van de ondervragers uit de parlementscommissie vindt dat het goed is gegaan. Bij twijfel kan de kandidaat terug worden geroepen voor een ouderwets herexamen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat op 23 oktober in Straatsburg de finale stemming wordt gehouden.
Bron: https://nos.nl/artikel/23(...)itief-afgewezen.html

Dit gaat weer een hoop onrust opleveren op het EU speelveld. Hoe gaat dit opgelost worden?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 30 september 2019 @ 14:40:27 #2
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_189191687
Roemenië en Hongarije zullen nieuwe commissarissen gaan leveren. Ik verwacht niet dat het parlement nog een keertje over zich heen laat lopen. Alhoewel, ik moet dat anders formuleren: ik verwacht niet dat de andere lidstaten toelaten dat het parlement weer genegeerd wordt. Zeker niet nadat ze het concept van Spitzenkandidaten bruut vermoord hebben _O-
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_189192076
Dit stond een weekje geleden ook al op nos.nl.

Geen probleem: er komen een andere Roemeen en Hongaar van dezelfde politieke familie. Is ook wel vaker voor gekomen, volgens mij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189192095
quote:
10s.gif Op maandag 30 september 2019 14:40 schreef Faux. het volgende:
Zeker niet nadat ze het concept van Spitzenkandidaten bruut vermoord hebben _O-
Dat spitzenkandidatensysteem was een greep naar de macht van het parlement buiten het verdrag om, dat begrijp je hopelijk? Dus dat de regeringsleiders dat niet hebben geaccepteerd is wat mij betreft heel mooi.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 30 september 2019 @ 15:14:57 #5
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_189192159
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 15:09 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat spitzenkandidatensysteem was een greep naar de macht van het parlement buiten het verdrag om, dat begrijp je hopelijk? Dus dat de regeringsleiders dat niet hebben geaccepteerd is wat mij betreft heel mooi.
Ik gaf niet aan hoe ik er zelf over denk, ik gaf enkel aan dat het Spitzenkandidatenconcept snel de nek doorgesneden werd :P
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 september 2019 @ 18:22:38 #6
408813 crew  trein2000
pi_189194965
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 15:08 schreef Hanca het volgende:
Dit stond een weekje geleden ook al op nos.nl.

Geen probleem: er komen een andere Roemeen en Hongaar van dezelfde politieke familie. Is ook wel vaker voor gekomen, volgens mij.
Maar dat weigeren de regeringen dus.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 september 2019 @ 18:22:51 #7
408813 crew  trein2000
pi_189194967
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 15:09 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat spitzenkandidatensysteem was een greep naar de macht van het parlement buiten het verdrag om, dat begrijp je hopelijk? Dus dat de regeringsleiders dat niet hebben geaccepteerd is wat mij betreft heel mooi.
Eens.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 30 september 2019 @ 18:27:11 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_189195027
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 18:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar dat weigeren de regeringen dus.
De vraag is dus eigenlijk welke cadeautjes Von der Leyen en co. gaan uitdelen aan Roemenië en Hongarije zodat ze toch akkoord gaan met een wissel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 september 2019 @ 18:30:34 #9
408813 crew  trein2000
pi_189195075
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 18:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De vraag is dus eigenlijk welke cadeautjes Von der Leyen en co. gaan uitdelen aan Roemenië en Hongarije zodat ze toch akkoord gaan met een wissel.
Ik mag toch hopen niks.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 30 september 2019 @ 19:24:22 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189195877
Ik geloof dat er iedere keer wel een of twee zijn die het verhoor niet overleven. Men zit ook niet op een nieuwe Edith Cresson te wachten.
pi_189196091
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 18:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar dat weigeren de regeringen dus.
Dat komt wel goed, zijn nou niet echt landen die veel te eisen hebben. Ik denk dat vooral de fractiegenoten in het europarlement nu aan het praten slaan en ze wel overhalen om toch een ander in te dienen. Zeker bij de Roemeense, een sociaal-democraat, moet dat wel lukken. De Hongaren onder Orban zullen als altijd wel dwars liggen, maar die draaien uiteindelijk altijd ook wel weer bij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189198306
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 18:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar dat weigeren de regeringen dus.
Dan moet de commissie voorlopig de posten leeg laten tot deze landen wel een kandidaat aanbieden. Andere commissarissen kunnen de posten voorlopig waarnemen.
pi_189199027
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 21:17 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Dan moet de commissie voorlopig de posten leeg laten tot deze landen wel een kandidaat aanbieden. Andere commissarissen kunnen de posten voorlopig waarnemen.
Ik weet niet of een commissie die niet alle landen vertegenwoordigt wel geldig is. Al zit je ook met Groot-Brittannië natuurlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 september 2019 @ 22:21:19 #14
408813 crew  trein2000
pi_189199751
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 21:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik weet niet of een commissie die niet alle landen vertegenwoordigt wel geldig is. Al zit je ook met Groot-Brittannië natuurlijk.
Dat was ook mijn punt van zorg.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189200699
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 21:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik weet niet of een commissie die niet alle landen vertegenwoordigt wel geldig is. Al zit je ook met Groot-Brittannië natuurlijk.
Ik gok dat het mogelijk is, maar als niet wenselijk wordt gezien.
pi_189240301
De coupplegers van het parlement (laat ze eerst het verdrag eens lezen...) maken er nu echt een poppenkast van:

https://nos.nl/artikel/23(...)-er-aan-de-hand.html

Natuurlijk is een eurocommissaris nog niet gelijk inhoudelijk, daar heeft hij ook ambtelijke ondersteuning voor. Gaan ze er echt van uit dat die mensen nog voor hun eerste werkdag alle ins en outs kennen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 3 oktober 2019 @ 07:58:17 #17
408813 crew  trein2000
pi_189240382
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 07:47 schreef Hanca het volgende:
De coupplegers van het parlement (laat ze eerst het verdrag eens lezen...) maken er nu echt een poppenkast van:

https://nos.nl/artikel/23(...)-er-aan-de-hand.html

Natuurlijk is een eurocommissaris nog niet gelijk inhoudelijk, daar heeft hij ook ambtelijke ondersteuning voor. Gaan ze er echt van uit dat die mensen nog voor hun eerste werkdag alle ins en outs kennen?
Ik zat dat stuk ook met verbazing te lezen. Hoezeer ik ook overtuig ben van de noodzaak van een sterk parlement, dit soort rariteiten maken dat ik het op dit moment niet eens zou durven die lui meer bevoegdheden te geven.

Bij bevoegdheid hoort ook verantwoordelijkheid. Dit is populistisch gedoe.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189263005
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 07:47 schreef Hanca het volgende:
De coupplegers van het parlement (laat ze eerst het verdrag eens lezen...) maken er nu echt een poppenkast van:

https://nos.nl/artikel/23(...)-er-aan-de-hand.html

Natuurlijk is een eurocommissaris nog niet gelijk inhoudelijk, daar heeft hij ook ambtelijke ondersteuning voor. Gaan ze er echt van uit dat die mensen nog voor hun eerste werkdag alle ins en outs kennen?
Er zitten nogal wat grijstinten tussen alle ins en outs kennen en als potentiële Eurocommissaris niet echt verder komen "geen idee, ik kijk wel wat ik ga doen als ik wordt aangenomen"...
pi_189366625
Nu is de Franse kandidat afgewezen:

https://nos.nl/artikel/23(...)idaat-afgewezen.html


Ik snap hier de redenering wel, een minister die niet door gaat wegens fraude moet je het onderzoek naar fraude in elk geval afronden en evt. vervolgen, niet voortijdig belonen met een commissiepost. Dit was gewoon een grote blunder van Macron en Von der Leyen, dit was wel voorspelbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 10 oktober 2019 @ 17:54:59 #20
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189366756
quote:
1s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 17:44 schreef Hanca het volgende:
Nu is de Franse kandidat afgewezen:

https://nos.nl/artikel/23(...)idaat-afgewezen.html


Ik snap hier de redenering wel, een minister die niet door gaat wegens fraude moet je het onderzoek naar fraude in elk geval afronden en evt. vervolgen, niet voortijdig belonen met een commissiepost. Dit was gewoon een grote blunder van Macron en Von der Leyen, dit was wel voorspelbaar.
Ja, een afgang, en het pleit voor het EP dat ze niet meegaan in dit redelijk schaamteloze nepotisme.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 oktober 2019 @ 17:56:38 #21
408813 crew  trein2000
pi_189366778
quote:
1s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 17:44 schreef Hanca het volgende:
Nu is de Franse kandidat afgewezen:

https://nos.nl/artikel/23(...)idaat-afgewezen.html

Ik snap hier de redenering wel, een minister die niet door gaat wegens fraude moet je het onderzoek naar fraude in elk geval afronden en evt. vervolgen, niet voortijdig belonen met een commissiepost. Dit was gewoon een grote blunder van Macron en Von der Leyen, dit was wel voorspelbaar.
Zeer begrijpelijk besluit. EC baantjes zijn geen wegpromoveerfuncties.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189782497
De commissie kan nog niet aan de slag. Er zijn namen bekend als vervanger voor Hongarije en Frankrijk, maar die moeten nog worden gehoord. Ook moet er nog een Brit worden gezocht. Maar het belangrijkste: er is ook nog geen Roemeense kandidaat. Er zit daar op het moment een demissionaire regering. De linkse Dancila wil nog een kandidaat naar voren schuiven, terwijl de liberaal Orban (ja, een ander dan de Hongaar) een regering van technocraten probeert te vormen. Het parlement stemt momenteel elke kandidaat weg. Dat is officieel geen probleem, maar daardoor blokkeert president Iohannis een benoeming van een kandidaat van Dancila. En dan kan de EU niks. Het is dus wachten tot daar een regering zit. Daarvoor moet waarschijnlijk eerste deze maand de nieuwe president zijn gekozen (dat gaat tussen Drancila, de premier die net gevallen is, en zittend president Iohannis).

De leider van de partij van Drancila moet trouwens voor 3,5 jaar de cel in wegens machtsmisbruik. Ze hebben ook geprobeerd om via referenda de rechtsstaat te hervormen naar Pools en Hongaars model, gelukkig is dat mislukt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Hanca op 04-11-2019 16:41:24 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 4 november 2019 @ 17:01:06 #23
408813 crew  trein2000
pi_189782939
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2019 16:33 schreef Hanca het volgende:
De commissie kan nog niet aan de slag. Er zijn namen bekend als vervanger voor Hongarije en Frankrijk, maar die moeten nog worden gehoord. Ook moet er nog een Brit worden gezocht. Maar het belangrijkste: er is ook nog geen Roemeense kandidaat. Er zit daar op het moment een demissionaire regering. De linkse Dancila wil nog een kandidaat naar voren schuiven, terwijl de liberaal Orban (ja, een ander dan de Hongaar) een regering van technocraten probeert te vormen. Het parlement stemt momenteel elke kandidaat weg. Dat is officieel geen probleem, maar daardoor blokkeert president Iohannis een benoeming van een kandidaat van Dancila. En dan kan de EU niks. Het is dus wachten tot daar een regering zit. Daarvoor moet waarschijnlijk eerste deze maand de nieuwe president zijn gekozen (dat gaat tussen Drancila, de premier die net gevallen is, en zittend president Iohannis).

De leider van de partij van Drancila moet trouwens voor 3,5 jaar de cel in wegens machtsmisbruik. Ze hebben ook geprobeerd om via referenda de rechtsstaat te hervormen naar Pools en Hongaars model, gelukkig is dat mislukt.
Ik las van de week ergens dat er een ontsnappingsclausule is. Het verdrag eist slechts 2/3e van het aantal lidstaten aan commissarissen. Het is een besluit van de Raad die de norm verhoogt naar 100%. En dat schijnt relatief eenvoudig te wijzigen te zijn.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189782961
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik las van de week ergens dat er een ontsnappingsclausule is. Het verdrag eist slechts 2/3e van het aantal lidstaten aan commissarissen. Het is een besluit van de Raad die de norm verhoogt naar 100%. En dat schijnt relatief eenvoudig te wijzigen te zijn.
Ah, dat zou voorlopig een oplossing zijn. Maar ik weet niet of Macron dat accepteert voordat de Fransman door het Parlement heen is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189947294
En daar zit de volgende alweer in de gevarenzone:

quote:
Nog geen nieuwe Europese Commissie, twijfels over Hongaarse kandidaat

De nieuwe Europese Commissie is nog niet compleet. Het Europees Parlement keurde vandaag de kandidatuur van de Fransman Thierry Breton en de Roemeense Adina Valeanis goed, maar de nieuwe Hongaarse eurocommissaris Olivér Várhelyi moet nog extra huiswerk maken.

Tijdens de hoorzitting vandaag in Brussel kon de kandidaat van de Hongaarse premier Orbán de Europese politici niet overtuigen van zijn onafhankelijkheid. Op elke vraag die hij kreeg over het beleid van Hongarije en de onafhankelijkheid van rechters en de media, antwoordde hij steevast op te zullen komen voor de Europese belangen.

https://nos.nl/artikel/23(...)aarse-kandidaat.html
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')