quote:
Omdat we in een ongekende periode van dominantie van een team zitten, een ongekend lange periode van (beschermde0 dominantie.
quote:
Waarom zorgt Vettel niet dat het team of de auto naar hem toe groeit nu?
Ferrari kwam van anderhalve seconde of zo achter op Mercedes via incidentele racewinnaar tot uitdager voor de titel. En dat was geheel Vettel, niet de ouderwets hard stampende Raikkonen.
quote:
Relatief goed zijn in een slechte auto is ook z'n onzin. Dat is nou eenmaal ook relatief. Of je de Red Bull goed vind hangt af van de competitie. Als je Ferrari en Mercedes wegdenk is de auto fenomenaal. Heb je er nog 5 mercedes teams bij dan is de auto plotseling een midfield team.
Dat heeft er niks mee te maken. Het gaat erom dat doormodderen met een onhandelbare auto een coureur er wel heel goed op kan laten staan tegenover de ander, het is geen recept voor succes gebleken. Alleen Schumacher had dan soms genoeg daaraan, maar ook bij hem zag je dat als ook Irvine, Barrichello en Massa met de auto uit de voeten konden en niet zo'n groot gat hoefden te laten, de auto ook voor Schumacher beter was om WK mee te worden. Zo'n Alonso heeft die kwaliteit om met elke auto wat te kunnen en dan vernedert hij Raikkonen die er niks mee kan, maar uiteindelijk heb je meer aan de beperking van Vettel waardoor de auto zich in een richting ontwikkelt. Ook Alonso was dichter bij een titel toen Massa er ook mee uit de voeten kon en 'Fernando is faster than you' niet zo overduidelijk was. De Red Bull van 2o14 waarmee Ricciardo wel uit de voeten kon en Vettel helemaal niet was ook geen goed presterende auto.
quote:
Jij kan aan Gasly's gepruts zien dat de Red Bull slecht is?
Er kan ook een mentale component in zitten, maar Gasly doet het in een andere auto meteen weer prima terwijl ook Albon enorm worstelt. Dan krijg ik de indruk dat het een behoorlijk onhandelbare auto is maar omdat Verstappen zich er wel goed mee redt verandert dat niet.
quote:
Voorlopig doet je wonderboy het bedroevend slecht op het moment dat hij enige tegenstand in het team heeft, eerst Ricciardo (die jij niet goed vind) en nu Leclerc.
Maar vooral de aandacht proberen te leggen op Hamilton of Max, niet op Vettel die al tich keer op rij niet voor zn teamgenoot weet te kwalifceren.
Gelul, ik heb daar voldoende over gezegd. Het ging nu echter over de vraag of RBR Verstappen kampioen kan maken.
De vraag is dan ook niet waarom Vettel de laatste jaren geen kampioen is geworden, de vraag is hoe RBR wel wereldkampioen kon worden en nog 4 keer achter elkaar ook terwijl de toenmalige topteams McLaren en Ferrari met Hamilton en Alonso zulke fantastische coureurs zouden hebben. Dat labiele Lewis het minder deed dan Button gaf natuurlijk mogelijkheden, maar Alonso was er ook nog.
Belangrijke factor was dat de motoren redelijk uitontwikkeld waren binnen dat reglement, zodat een relatief bescheiden team als RBR niet zoveel nadeel had van de klantenmotor. De auto en de beste coureur in het team lagen elkaar uitstekend en ontwikkelden dat ook steeds beter. Maar de titel moest wel twee keer voor de poorten van de hel weggesleept worden en dat ook alles te maken met de risico nemende, sterk inhalende, sterk startende en sterk in de regen rijdende Vettel. Dus binnen die kleine window of opportunity voor RBR ging het niet om de veelzijdige coureur die met onhandelbare auto's uit de voeten kan, maar juist om het specialisme.
Maar dat was dus de uitzondering, een samenloop van omstandigheden en talent waardoor RBR wereldkampioen kon worden. Dat zou best nog eens kunnen gebeuren, zeker nu RBR het team voor Honda is en een klantenmotor geen nadeel meer hoeft te zijn. Maar dan moet je het chassis wel goed ontwikkelen zodat 2 coureurs ermee uit de voeten kunnen, want behalve dat dat uiteindelijk de auto's zijn die snel genoeg zijn, heb je die tweede coureur ook gewoon nodig om punten van de concurrentie af te pakken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.