abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 27 september 2019 @ 12:26:13 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189142656
quote:
Purmerend - Bezoekers van speelgoedwinkel Cruijff in Purmerend reageren verbijsterd op de door minister Van Engelshoven (D66) voorgestelde ban op rolbevestigend speelgoed. De emancipatieminister vindt bijvoorbeeld dat winkeliers niet meer zouden mogen vragen of ’een cadeau voor een jongen of een meisje’ is. „Waar gaan we heen?”

„In de veertig jaar dat ik hier werk, heb ik nog nooit negatieve opmerkingen gehoord als ik vraag of het voor een jongen of een meisje is”, zegt eigenaar Barend Cruijff.

In speelgoedwinkel Cruijff lopen donderdagmiddag rond één uur enkele klanten door de winkel. Ze bewegen zich langs lange rijen met Lego-pakketten. In een andere hoek staan barbiepoppen in roze verpakkingen met daarop foto’s van een spelend meisje. Het is een tafereel waarvan minister Van Engelshoven gruwelt. Zij wil dat speelgoed voortaan ’genderneutraal’ wordt, zodat auto’s niet langer met jongens en poppen niet langer met meisjes worden geassocieerd. Die associaties zouden stereotyperend zijn.

Klanten vinden het echter maar niks. „Dit is belachelijk”, snauwt Angela van den Brink. „Mag een winkelier dan ook al niet meer vragen of het voor een jongen of meisje is? Waar gaan we heen? Wat een betutteling. We hebben toch allemaal een geslacht? Het is nog onhandig ook. Want nu ligt het speelgoed voor jongens en meisjes duidelijk gescheiden. Als dat straks door elkaar ligt, moet je meer gaan zoeken als je bijvoorbeeld een cadeautje voor een jongetje wil.” Mocht een van de twee winkels bij haar in de buurt besluiten over te gaan tot een genderneutrale indeling, dan weet ze het wel: „Dan ga ik naar de andere.”

Barend Cruijff, verre familie van Johan en eigenaar van de speelgoedwinkel, is ook verrast door de uitspraken van Van Engelshoven. „In de veertig jaar dat ik hier werk, heb ik nog nooit negatieve opmerkingen gehoord als ik vraag of het voor een jongen of een meisje is. Dus het lijkt mij echt geen probleem. Wat moet ik dan zeggen? ’Houdt het kind van poppen?’ Dat creëert dan gelijk zo’n afstand. Mag ik dan straks ook geen ’goedemorgen mevrouw’ of ’goedemorgen meneer’ meer zeggen?”

Cruijff moet er nu dan ook niet aan denken om heel zijn winkel om te gooien als er niet meer op jongens en meisjes wordt gerangschikt. „Ik ben heel benieuwd hoe de minister dat voor zich ziet. En ik nodig haar van harte uit om langs te komen in de winkel. Dan mag ze laten zien hoe die volgens haar ingedeeld moet worden.”

Ook Kelly Nelis snapt het voorstel van de minister niet. „Jongens houden toch gewoon meer van dingen op wielen dan meisjes? En meisjes houden meer van poppen. Dan kun je het label wel willen aanpassen, maar dat maakt helemaal niet uit. Die voorkeur zal zo blijven.” Haar zoontje banjert voor haar uit door de winkel. Hij mag een cadeautje uitzoeken voor een vriend, die jarig is. „Hij wil hem een auto van brandweerman Sam geven”, zegt Nelis. „Inderdaad, een echt jongenscadeau!”

Jolanda vindt het ook gek. „Natuurlijk zullen er meisjes zijn die het leuk vinden om met auto’s of lego te spelen, maar daarvoor hoef je er toch niet gelijk een heel ander label op te plakken? Als zij ermee willen spelen, mogen ze dat. Ik vind het allemaal maar een beetje overdreven.” Silvie Binken wijst erop dat de labels ’jongen’ en ’meisje’ er altijd al geweest zijn. „En dat is in mijn jeugd nooit een probleem geweest. Ik heb daar uit mijn omgeving nooit klachten over gehoord.”
https://www.telegraaf.nl/(...)-wat-een-betutteling

Wat heerlijk toch dat de Grootste Krant van Nederland volledig factfree mag liegen en de boel op mag hitsen. Pas nog het bericht dat 'De Natuur' langzaam onze fabrieken en snelwegen dreigde te verstikken (gesponsord door VNO-NCW), vandaag een artikel over de heks aka minister Engelshoven bij wie een afbeelding van een meisje met een pop bijna kotsneigingen oproept. In het orginele artikel (op papier) komen ook nog allerlei wetensschappers voor die vermelden dat het wetenschappelijk verklaarbaar is dat jongens met auto's spelen en meisjes met poppen. Dat was ook vermakelijk, maar is helaas gesneuveld online.
Blijkbaar staat Engelshoven op de lijst, want ook in het volgende artikel volledig afgebrand:
quote:
’Van Engelshoven schat van vrouw, maar geen hoogvlieger’

Door Jessy Burgers en Inge Lengton

Updated Vandaag, 00:27

Gisteren, 16:24 in BINNENLAND

Ingrid van Engelshoven

Den Haag - Hoon valt Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven ten deel vanwege haar oproep aan speelgoedfabrikanten om te stoppen met seksistisch speelgoed. Maar de D66-bewindsvrouw ligt al langer niet lekker. Niet in de politiek, niet in het onderwijsveld. De grootste kritiek? Ze richt zich te veel op betuttelende D66-stokpaardjes, niet op wat er echt toe doet: goed onderwijs.

Ingrid van Engelshoven

Ingrid van Engelshoven

Ⓒ ANP

Het is maart van dit jaar als de emmer bij een collega-bewindspersoon van Van Engelshoven overloopt. Al langer heerst er in het kabinet verbazing over de focus van de D66-bewindsvrouw. Onderwerpen zoals de donkere kanten van de Nederlandse geschiedenis snijdt ze graag aan en het belang van vegetarische maaltijden op haar departement. Dit keer is Van Engelshoven op een meerdaagse reis naar New York, waar het over vrouwenrechten en gendergelijkheid gaat. „Drie dagen weg voor een congres over gender equality!”, foetert een minister. „Echt hoor, ik ben al blij als ik ergens nog 45 minuten in mijn agenda vrij heb.”

Bekijk ook:

Genderneutraal speelgoed? ’Wat een betutteling!’

’Schat van een vrouw, maar geen hoogvlieger’

De kritiek staat niet op zichzelf. Ook elders in het kabinet wordt ongenoegen gespuid. Ze wordt ’een schat van een vrouw’ genoemd. En: „Geen hoogvlieger.”

Van Engelshoven (53) is bij veel mensen onbekend, maar voor haar partij - D66 - vormt ze al tijden een belangrijke steunpilaar. Dikke mik is ze met voormalig partijleider Alexander Pechtold. Tijdens de donkerste dagen van de democraten - de partij haalt in 2006 zo weinig zetels dat openlijk wordt overwogen om de stekker eruit te trekken - vormen Pechtold en zij een blok. Besloten wordt om er toch weer de schouders onder te zetten. Mede vanwege die partijtrouw en politieke spirit wordt ze in kabinet-Rutte III beloond met een ministerschap.

Bekijk ook:

Minister wil eind aan seksistisch speelgoed

’Grootste passie is cultuur’

Van Engelshoven krijgt de onderwijsportefeuille, maar Kamerleden krijgen - nu ze zo’n beetje halverwege de rit is - het idee dat dit gek genoeg niet haar favoriete onderwerp is. „Haar grootste passie ligt bij cultuur en emancipatie”, ziet een coalitieparlementariër. „Niet bij het onderwijs.” Bij een andere coalitiepartij klinkt hetzelfde geluid. „De vrijzinnige elite in de grachtengordel wil kennelijk het verschil tussen jongens en meisjes ontkennen, maar dat is niet iets waar de minister zich mee moet bemoeien. We zouden het ook wel een keer goed vinden om haar visie over het hoger onderwijs te horen.” De kritiek is vernietigend, te meer omdat D66 zich er graag op laat voorstaan dé onderwijspartij van Nederland te zijn.

De typische D66-stokpaardjes die Van Engelshoven berijdt zijn talrijk. Zo wil ze een slavernij-voorziening in Amsterdam dat 1 miljoen euro per jaar mag kosten. Delegaties die haar ministerie bezoeken krijgen een vegetarische maaltijd, tenzij het bezoek vooraf om vlees of vis vraagt. Ook vindt ze dat mbo’ers op school les moeten krijgen over ’etnische-, religieuze-, seksuele-, en genderdiversiteit.’ Ook de wetenschap moet het bij haar ontgelden. Ze vreest dat vrouwen het daar moeten ontgelden en roept de wetenschap op om meer aandacht aan genderbias te besteden.

Bemoeien met geschiedenis

Voormalig CDA-leider Sybrand Buma wordt het in juni 2018 te gortig. Van Engelshoven kondigt aan te willen morrelen aan de inhoud van geschiedenislessen op scholen. Hoe die lessen grofweg moeten vormgegeven ligt vast in de Canon van Nederland. De D66-politica wil dat daarin meer aandacht komt voor de ’donkere kanten’ van de Nederlandse geschiedenis, en voor vrouwen. Het zet kwaad bloed bij Buma. Hij vindt dat de politiek zich per definitie niet moet bemoeien met de inhoud van geschiedenislessen.

Na de laatste perikelen over seksistisch speelgoed is de PVV er helemaal klaar mee. „Van Engelshoven is geen dienaar van de kroon, maar een politieke D66-activist die een agenda van een minieme minderheid aan het volk wil opleggen. Op onderwijs staat alles stil, echte problemen worden niet aangepakt. Ze is te veel bezig met activistisch gedoe dat nergens over gaat”, aldus Kamerlid Harm Beertema.

Hoger onderwijs lust haar rauw

Ook buiten de politiek verspeelt de D66-politica steeds meer krediet. Sterker nog, het hoger onderwijs lust haar wel rauw. In Nederland zit inmiddels goed tussen de oren dat het basisonderwijs gebukt gaat onder het lerarentekort, maar datzelfde probleem speelt ook in het hoger onderwijs, vooral bij exacte vakken.

Het stuit de sector dan ook tegen de borst dat er komend jaar een stuk minder geld voor het hoger onderwijs beschikbaar is dan gedacht. Dat komt doordat het ministerie verkeerde ramingen heeft gemaakt van het aantal studenten. Hierdoor is er een tegenvaller van bijna 150 miljoen euro. Het hoger onderwijs draait daarvoor op.

’Zwaar onder niveau’

Jan Boersma, bestuurder bij vakbond FNV, noemt het functioneren van de minister ’zwaar onder niveau’. „Ze negeert de feiten en wil niet praten over meer investeringen in wo-onderwijs ondanks de toename van studenten. Ze ziet de problemen wel, maar doet er niks aan.”

Ook Alex Tess Rutten, van studentenvakbond LSVB, haalt uit. „De minister weigert duidelijk te maken hoeveel ze precies investeert en bezuinigt in het hoger onderwijs. Het vertrouwen in haar is erg laag.”

’Geen paniek!’

Van Engelshoven snapt intussen de ophef niet. „Geen paniek!”, twittert ze. „Ik kom geen pop of auto afpakken. Ik reageer op het Franse plan en zou het mooi vinden als we stereotypering in Nederland ook weten te doorbreken. En door.”
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189142809
Ondermaats, deze minister.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 27 september 2019 @ 12:41:29 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189142824
Ik heb vroeger met autotjes gespeeld. Ben ik nu ook fout? :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189142925
Sommige mensen kunnen ook echt zeiken om niks. Het bewijst wel dat het heel goed met Nederland gaat.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  vrijdag 27 september 2019 @ 12:49:11 #5
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189142926
Ze is eigenlijk precies hetzelfde type vrouw als Marja van Bijsterveld en Jet Bussemaker die voor haar die post bemanden: laaghangend radicaal-feministisch fruit maar de echte problemen daar praten we niet over. :')

Van dit soort geneuzel over genderneutraal kinderspeelgoed worden Asha ten Broeke en Sunny Bergman misschien opgewonden, maar de doorsnee Nederlander heeft daar niets mee.

Het lijkt ook wel alsof de andere partijen een totale desinteresse hebben in Onderwijs.
pi_189142930
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 september 2019 12:41 schreef Nikonlover het volgende:
Ik heb vroeger met autotjes gespeeld. Ben ik nu ook fout? :')
Wie weet. Volgende keer een Barbie in die auto proppen. ;)
Ô mon citoyens vous serez unis.
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 27 september 2019 @ 12:50:00 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189142937
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 12:49 schreef HSG het volgende:

[..]

Wie weet. Volgende keer een Barbie in die auto proppen. ;)
In de kofferbak? :9 :9
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189142942
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 september 2019 12:50 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

In de kofferbak? :9 :9
Ja nog beter en met touw om de polsen en benen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  vrijdag 27 september 2019 @ 12:50:51 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189142948
Zij verandert het onderwijs van wetenschappelijk naar pure feministisch-politieke indoctrinatie als ze de kans krijgt. Dat een dergelijke vrouw op onderwijs wordt gezet is al bizar. Alsof onderwijs geen belangrijke post is! Het is juist de toekomst.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189142953
Seniele oude gek !
see what is invisible to others.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 27 september 2019 @ 12:51:29 #11
426493 crew  PippenScottie
pi_189142954
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 september 2019 12:41 schreef Nikonlover het volgende:
Ik heb vroeger met autotjes gespeeld. Ben ik nu ook fout? :')
Als ik leraar Nederlands was zou ik ‘ja’ antwoorden. Voor zowel spelling als begrijpend lezen.
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 27 september 2019 @ 12:54:16 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189143000
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2019 12:51 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Als ik leraar Nederlands was zou ik ‘ja’ antwoorden. Voor zowel spelling als begrijpend lezen.
Automobielen dan :') Zo beter?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')