abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189123967
quote:
Minister: Weg met seksistisch speelgoed
Minister Van Engelshoven (Emancipatie) roept speelgoedfabrikanten op om rolbevestigend speelgoed in hun collectie ‘onder de loep te nemen'. Ook voert Van Engelshoven een discussie over stereotypering met de uitgevers van schoolboeken.

Edwin van der Aa 26-09-19, 05:17

De bewindsvrouw doet haar oproep op het moment dat in Frankrijk vanaf volgend jaar in speelgoedwinkels een einde komt aan de indeling ‘jongens’ en ‘meisjes’. In folders kan dan ook niet meer per sekse worden geadverteerd. En winkelpersoneel mag ouders straks niet meer vragen: ‘Is het voor een jongen of een meisje?’ Verder gaat het bedrijfsleven speelgoed ontwikkelen ‘dat niet discrimineert’.

In december 2018 maakte Van Engelshoven tijdens een TED-talk al een punt van genderstereotypen. Ook nu nog tonen advertenties voor speelgoed volop stereo-typische rolmodellen, ziet ze. ,,Meisjes zijn verzorgend, jongens zijn avontuurlijk.”

Volgens de minister komen vrouwen door genderstereotypen ongewild vast te zitten in parttime banen en kunnen ze zich niet meer persoonlijk en professioneel ontwikkelen. En kunnen ze zelfs, door financiële afhankelijkheid, niet meer weg uit hun relatie als ze dat willen.
Minister Van Engelshoven heeft er voor gezorgd dat ik godverdomme niet meer in de plaats waar ik geboren ben aan de slag kan, omdat de TU/e geen mannen meer aanneemt, en nu gaat ze voor ons bepalen waar onze kinderen mee spelen?

Het zijn niet jouw kinderen, van Engelshoven.

Ik had er bijna "verrekte Nazi" achter gezet, maar dat schijnt hyperbool te zijn die hier niet zo gewaardeerd wordt.

Dit is toch zo'n D66 minister? Waar is onze vrijheid, D66?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_189123969
Belachelijk inderdaad.
pi_189123986
Hou op hoor :')

Man man man wat een kansloos gelul.
Zonder wrijving geen glans
  donderdag 26 september 2019 @ 06:37:16 #4
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_189124009
Waar bepaalt ze dan waar jullie kinderen mee spelen?
Laffe huichelaar
pi_189124018
Ik las het net ook met stijgende verbazing, wat een nonsens.
zie email 27 oktober
pi_189124025
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 06:15 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Hou op hoor :')

Man man man wat een kansloos gelul.
De problemen zijn op. Dat is het probleem
pi_189124039
Deze onzin moet wel echt stoppen. Het is ondertussen al steeds lastiger om een broek te kopen van de maten tot 128, omdat die niet meer op jongen/meisje gesorteerd hangen in veel winkels en het mag er natuurlijk ook niet op staan. Laatst kocht ik ridderspeelgoed en natuurlijk moest dat in een roze verpakking zitten met 2 meisjes er op. Dat gaat dan nog wel: maar het bleek dat ook een stukje van het kasteel roze was. Wat een onzin.

Waarom mogen jongens geen jongens meer zijn en meisjes geen meisjes? En ja, mijn dochter speelt bijna alleen met auto's, graafmachines en vliegtuigen en dat is geen enkel probleem, maar je hoeft toch niet elk stuk jongensspeelgoed te verpesten door het "ook geschikt voor meisjes" te maken? Alsof een meisje dat graag met ridders speelt het merkt dat er niks roze is aan het kasteel...

Van Engelshoven let trouwens slecht op, want in de reclamewereld zijn de rollen al omgedraaid: als iets stoer is staat er meestal een meisje op en bij iets met poppen oid zie je meestal een jongen op de verpakking. En speelgoedgidsen? Er is er nog maar 1 in Nederland (Intertoys) en die doet het al jaren op onderwerp, niet op sekse. En ja, ook in die gids zie je jongens met barbies spelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189124043
Godverdomme wordt zelfs biologie als racisme/discriminatie gezien.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  Moderator donderdag 26 september 2019 @ 06:54:32 #9
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_189124044
Goedzo. Weg met die speelgoedstofzuigers. Laat de meisjes ook een beetje lol hebben met Lego.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_189124045
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 06:52 schreef Hanca het volgende:
Deze onzin moet wel echt stoppen. Het is ondertussen al steeds lastiger om een broek te kopen van de maten tot 128, omdat die niet meer op jongen/meisje gesorteerd hangen in veel winkels en het mag er natuurlijk ook niet op staan. Laatst kocht ik ridderspeelgoed en natuurlijk moest dat in een roze verpakking zitten met 2 meisjes er op. Dat gaat dan nog wel: maar het bleek dat ook een stukje van het kasteel roze was. Wat een onzin.

Waarom mogen jongens geen jongens meer zijn en meisjes geen meisjes? En ja, mijn dochter speelt bijna alleen met auto's, graafmachines en vliegtuigen en dat is geen enkel probleem, maar je hoeft toch niet elk stuk jongensspeelgoed te verpesten door het "ook geschikt voor meisjes" te maken? Alsof een meisje dat graag met ridders speelt het merkt dat er niks roze is aan het kasteel...

Van Engelshoven let trouwens slecht op, want in de reclamewereld zijn de rollen al omgedraaid: als iets stoer is staat er meestal een meisje op en bij iets met poppen oid zie je meestal een jongen op de verpakking. En speelgoedgidsen? Er is er nog maar 1 in Nederland (Intertoys) en die doet het al jaren op onderwerp, niet op sekse. En ja, ook in die gids zie je jongens met barbies spelen.
Ook leuk door iets meisjesachtig te maken de kleur roze te gebruiken. Lekker ironisch. Daar slaan ze dan wel weer de plank mis.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_189124046
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 06:52 schreef Hanca het volgende:

Moet zeggen dat ik dat stukje roze kasteel speciaal voor meisjes best seksistisch vind.
pi_189124049
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 06:57 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Moet zeggen dat ik dat stukje roze kasteel speciaal voor meisjes best seksistisch vind.
Gelukkig pakte mijn zoontje het goed op: in dat stuk werd de prinses opgesloten en ze mocht er nooit meer uit :P
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189124051
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 06:37 schreef timmmmm het volgende:
Waar bepaalt ze dan waar jullie kinderen mee spelen?
dit. En zomaar at random een stuk van een kasteel roze maken is dus ook zeker niet wat hier bedoeld wordt

Ik snap niet zo goed hoe je hier tegen kunt zijn. Er word je niks ontnomen. Er komt alleen meer ruimte bij
pi_189124052
Het zal niemand verbazen dat in huize Lyrebird alles erg overzichtelijk is, met meisjes die roze meisjesspeelgoed hebben, en jongens die speelgoed hebben dat of lawaai maakt, of wielen heeft.

En ja, ze spelen allemaal met elkaars speelgoed.

Enfin, van Engelshoven, vergeet het maar dat er bij ons iemand op z'n 18e de deur uitgaat die het in zijn bolle hoofd krijgt om wetenschap te gaan studeren. NEE, doe het niet. Je bent een speelbal van het grootkapitaal en de feministen, die voor jou bepalen wat goed voor je is. Met je "persoonlijk en professioneel ontwikkelen". Who do you think you are?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_189124053
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 06:54 schreef ChevyCaprice het volgende:
Goedzo. Weg met die speelgoedstofzuigers. Laat de meisjes ook een beetje lol hebben met Lego.
Ja want voor 2019 gebeurde dat nooit. Echt een groot probleem voor onze samenleving dit.
pi_189124061
Ik vraag me oprecht af hoe je je om dit soort zaken druk kunt maken.

Waarom moet alles gelijk zijn?
Mannen en vrouwen zijn toch gewoon niet gelijk aan elkaar?!
pi_189124063
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 07:04 schreef LosMuertos het volgende:
Ik vraag me oprecht af hoe je je om dit soort zaken druk kunt maken.

Waarom moet alles gelijk zijn?
Mannen en vrouwen zijn toch gewoon niet gelijk aan elkaar?!
Maar je hoeft toch ook niet meer ongelijkheid te creëren door sociale constructen?
  Moderator donderdag 26 september 2019 @ 07:05:29 #18
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_189124064
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 07:00 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Ja want voor 2019 gebeurde dat nooit. Echt een groot probleem voor onze samenleving dit.
Klopt. De meisjes moesten in de speelgoedkeuken staan, achter de speelgoedstrijkijzer, en achter de speelgoedkassa.

Wat een lol
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_189124068
De ongelijkheid in de samenleving is best een probleem. Maar dit is daar natuurlijk totaal geen oplossing voor. Dit is losgezongen van de werkelijkheid.
zie email 27 oktober
pi_189124069
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 07:05 schreef Allures het volgende:

[..]

Maar je hoeft toch ook niet meer ongelijkheid te creëren door sociale constructen?
Maar hoe creërt speelgoed ongelijkheid?
Er zegt toch niemand dat een meisje niet met lego mag spelen en een jongen niet met poppen?

Dan hoef je het speelgoed toch niet krampachtig te gaan aanpassen?
pi_189124071
Dat Van Engelshoven trouwens denkt dat vrouwen parttime werken vanwege het speelgoed... nee, mevrouw de minister, vrouwen werken parttime omdat ze dat willen. Gewoon, omdat een moeder een moedergevoel heeft en dus graag ook tijd met haar kinderen door brengt.

Gelukkig krijgen ook steeds meer vaders dat door en werken die ook steeds meer parttime. Maar die rare gedachte dat alle vrouwen fulltime moeten willen werken slaat nergens op, dat wil verreweg het grootste deel helemaal niet (zeg ik als man van een fulltime werkende vrouw).
pi_189124075
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 07:05 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Klopt. De meisjes moesten in de speelgoedkeuken staan, achter de speelgoedstrijkijzer, en achter de speelgoedkassa.

Wat een lol
Het is wat. En verder: welke concrete problemen heeft dit veroorzaakt?
pi_189124077
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 07:08 schreef LosMuertos het volgende:

[..]

Maar hoe creërt speelgoed ongelijkheid?
Er zegt toch niemand dat een meisje niet met lego mag spelen en een jongen niet met poppen?

Dan hoef je het speelgoed toch niet krampachtig te gaan aanpassen?
omdat het op een sluipende manier rolpatronen aanleert

Ik had vroeger wel een mini wasmachientje en strijkijzertje. Zonder daar om gevraagd te hebben hoor. Maar is leuk want dan kun je mama na doen. Niemand geeft een meisje een mini aktekoffertje zodat ze papa na kan doen met carrière maken
Net zo als de woorden die gezegd worden tegen jongens en meisjes: jongens zijn stoer, sterk etc. Meisjes zijn lief mooi etc.
Je creëert dat andere eigenschappen gewaardeerd worden

Getuige bijvoorbeeld het topic dat ik deze week zag van een man die het had over huilen bij films. Dat is echt geen aangeboren verschil hoor. Dat komt door hoe je bent opgevoed en speelgoed is daar een onderdeel van. Niet het enige, maar wel een onderdeel.
Wat is er erg als we dat openbreken?
pi_189124083
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 07:05 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Wat een lol
Ik wou in ieder geval dat het mij niet zo met de paplepel ingegoten was. Ik heb lang geloofd dat er iets mis was met mij omdat ik niet zorgzaam en netjes ben.
Resistance is futile.
pi_189124091
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 07:09 schreef Hanca het volgende:
Dat Van Engelshoven trouwens denkt dat vrouwen parttime werken vanwege het speelgoed... nee, mevrouw de minister, vrouwen werken parttime omdat ze dat willen. Gewoon, omdat een moeder een moedergevoel heeft en dus graag ook tijd met haar kinderen door brengt.

Gelukkig krijgen ook steeds meer vaders dat door en werken die ook steeds meer parttime. Maar die rare gedachte dat alle vrouwen fulltime moeten willen werken slaat nergens op, dat wil verreweg het grootste deel helemaal niet (zeg ik als man van een fulltime werkende vrouw).
Parttime werken is alleen in Nederland doodnormaal. Of denk je dat Zweedse moeders minder graag bij hun kinderen willen zijn?
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')