https://www.rtvnoord.nl/n(...)estaat-helemaal-nietquote:'Dit is een familiedrama, het is echt zo ontzettend zwaar.' Het zijn de woorden van Harm uit Winschoten. Anderhalve week geleden maakte zijn stiefdochter een einde aan haar leven.
Het wrange: de jonge vrouw heeft midden in de nacht nog geprobeerd om hulp te zoeken, maar zij belde naar een verkeerd nummer. Harm: 'Zij heeft drie keer gebeld naar 113, maar dat nummer bestaat helemaal niet. Je moet 0900 0113 bellen om de Zelfmoordpreventielijn te pakken te krijgen. Dat is ons niet verteld.'
Het gezin wil liever niet dat de echte namen van vader en stiefdochter gebruikt worden. Daarvoor is het verlies nog te vers. De gebruikte namen zijn dus fictief.
Familiedrama
Vlak voordat Moniek een einde aan haar leven maakt, zoekt zij hulp. Zij belt drie keer naar 113. Dat is het nummer dat zij en haar ouders van de psycholoog hebben meegekregen. 'Als je aan zelfmoord denkt, kun je daar met onze deskundige vrijwilligers over praten via de telefoon', staat op de site van 113 geschreven.
Moniek krijgt drie keer achter elkaar te horen: 'Momenteel is dit nummer niet bereikbaar, probeer het later nogmaals.' Na de belpogingen stuurt zij een appje naar haar beste vriendin. De letterlijke tekst: 'Dat kutnummer werkt niet'. Haar beste vriendin leest het berichtje de volgende dag om 08.00 uur 's ochtends, maar kan Moniek niet bereiken.
Zij gaat naar de woning. Daar wordt niet open gedaan. De politie komt en trapt de deur in. Moniek heeft een einde aan haar leven gemaakt.
Een andere vriendin tegen RTV Noord: 'Was 113 maar bereikbaar .. Ik zag dit niet aankomen. Ik sprak haar de dag ervoor nog en het ging goed met haar.'
113 onbereikbaar
Dat Moniek hulp heeft gezocht, maar geen gehoor kreeg, zorgt voor verdriet en woede bij Harm. 'Wij hebben altijd tegen haar gezegd dat zij het nummer op de koelkast moest zetten. Als de donkere periode ooit komt, dan heb je sowieso iets om op terug te grijpen.'
Onder het nummer 113 stonden de nummers van haar ouders. Zij zijn die nacht niet gebeld. Harm daarover: 'Dat is verschrikkelijk, maar het is niet zo eenvoudig. Kinderen willen anoniem blijven. Zij willen hun naasten niet bellen als zij zichzelf iets aan willen doen, dat is te pijnlijk voor ze.'
Het is niet de enige tegenslag voor de familie. 'Het is hartstikke zwaar, wij hebben al genoeg om de oren gehad'. Daar wil Harm het graag bij laten. 'Het gaat om onze dochter en de problemen met 113, de rest is op dit moment niet relevant.'
Media-aandacht
Ondertussen is er een facebookpagina aangemaakt met de naam 'Redeenmensenleven' en heeft Harm mails verzonden naar politiek Den Haag en meerdere media.
Op de pagina wordt aandacht gevraagd voor het feit dat 113 géén telefoonnummer is. In de mail: '113 insinueert een lijn voor spoedeisende hulp te zijn (...) Dit is misleidend.' En ook: 'Je zou denken dat het een gratis nummer is. Maar jongeren zonder beltegoed kunnen dit nummer niet bellen.'
Harm over de stichting: 'Ze hebben geen schuld, ze bedoelen het goed. Ik wil daar ook zeker niet tegenaan schoppen. Maar dat nummer moet écht gewijzigd worden. Zorg ervoor dat het een gratis nummer wordt en dat je automatisch naar de Zelfmoordpreventielijn wordt doorgeschakeld als je 113 belt. Als iemand op het randje staat en 113 niet werkt, is dat de druppel.'
Liefst geen aandacht
Het liefst wil het gezin geen publiciteit, maar het móet volgens hen bekend worden dat 113 een niet-bestaand nummer is. Moniek krijgen zij er niet meer terug, maar nieuwe misverstanden met dodelijke afloop kunnen op deze manier voorkomen worden, is de hoop van het gezin.
Reactie 113
113 is om een reactie gevraagd. Een woordvoerder over dit verhaal: 'Ik heb van de zaak gehoord. Het is echt super verdrietig dat dit gebeurd is. Het is begrijpelijk dat er miscommunicatie ontstaat. Wij communiceren 113, omdat de meeste gesprekken via chats op de site verlopen. Het 0900-nummer is het enige dat wij op dat moment konden aanvragen.'
Daar moet volgens de woordvoerder verandering in komen. 'Wij zijn er heel druk mee bezig om het telefoonnummer 113 te krijgen. Er lopen al langer gesprekken met het ministerie van Volksgezondheid, maar het ligt op dit moment bij de politiek. Wij hopen voor het einde van dit jaar meer te weten.'
Mocht dat niet lukken, dan denkt de stichting aan twee andere oplossingen: 'Wij hopen dat er een bandje afgespeeld kan worden als je 113 belt waarin wordt verteld dat je moet bellen naar 0900-0113. Wat ook een oplossing is, is dat het een 0800-nummer wordt. Dan kunnen mensen ons altijd gratis bereiken.'
Verantwoording
Dit verhaal is gebaseerd op gesprekken met familie en vrienden. RTV Noord heeft ervoor gekozen om niet alle details van de privésituatie te openbaren, uit respect voor de familie. De echte namen zijn bij de redactie bekend.
Heb jij zelf hulp nodig? Dan kun je contact opnemen met Stichting 113 Zelfmoordpreventie via 0900 0113 (24/7 bereikbaar) en 113.nl.
Maar dan heb je dus wel beltegoed nodig als je geen abonnement hebt gezien een 0900 nummer niet gratis is.quote:Op maandag 23 september 2019 19:50 schreef Nikonlover het volgende:
Ooh? Ik dacht ook dat 113 een echt nummer was. Dat lees je overal, dat je 113 moet bellen als je voelt dat je zelfmoord wil plegen. Erg verwarrend allemaal.
Beter regelen ze even dat 113 doorschakelt naar 0900 0113
quote:Op maandag 23 september 2019 19:42 schreef Alieda-R het volgende:
Als je aan zelfmoord denkt, kun je daar met onze deskundige vrijwilligers over praten via de telefoon', staat op de site van 113 geschreven
Ik zie gewoon dit bij contact opnemen staan op die sitequote:Niet in levensgevaar maar wel acuut hulp nodig? Bel 0900-0113 of chat (rode button rechts bovenaan). 24/7 bereikbaar.
Misschien onlangs aangepast? In de media staat onder berichten die over zelfmoord gaan bijna altijd bel 113 als je aan zelfmoord denkt. De vrouw in Winschoten die zelfmoord pleegde had van haar psycholoog ook een briefje gekregen waar alleen 113 op stond.quote:Op maandag 23 september 2019 19:55 schreef Woelwater het volgende:
[..]
[..]
Ik zie gewoon dit bij contact opnemen staan op die site![]()
https://www.113.nl/ik-denk-aan-zelfmoord/crisislijn
Eigenlijk de schuld van de psycholoog dus.quote:Op maandag 23 september 2019 19:57 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Misschien onlangs aangepast? In de media staat onder berichten die over zelfmoord gaan altijd bel 113 als je aan zelfmoord denkt. De vrouw in Winschoten die zelfmoord pleegde had van haar psycholoog ook een briefje gekregen waar alleen 113 op stond.
Eigenlijk wel ja, die zou toch moeten weten dat 113 geen echt telefoonnummer is.quote:Op maandag 23 september 2019 19:58 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Eigenlijk de schuld van de psycholoog dus.
De vraag is of de psycholoog "bel 113" of "neem contact op met 113" heeft gezegd. Al had deze in het laatste geval er wel bij kunnen zeggen dat 113 niet het telefoonnummer is.quote:Op maandag 23 september 2019 19:58 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Eigenlijk de schuld van de psycholoog dus.
Ja gelukkig maar dat een vrouw die op haar laagst wel hulp zocht het door domme onzorgvuldigheid niet kon vinden. Echt iets om luchtig/grappig over te doen. Weer zo'n autistische schijtfok!ker in optima forma.quote:Op maandag 23 september 2019 20:03 schreef MichaelScott het volgende:
Was even bang dat ze haar gezin ook om het leven had gebracht, gelukkig is het alleen onterecht gebruik van het woord "familiedrama".
Dit lijkt me nou juist eindelijk een keer een correct gebruik van het woord familiedrama.quote:Op maandag 23 september 2019 20:03 schreef MichaelScott het volgende:
Was even bang dat ze haar gezin ook om het leven had gebracht, gelukkig is het alleen onterecht gebruik van het woord "familiedrama".
Hij heeft een briefje meegegeven waarop staat bel 113 in nood en haar ouders adviseerden dat ze dat briefje maar op de koelkast moest plakken zodat ze er altijd bij kon.quote:Op maandag 23 september 2019 20:03 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De vraag is of de psycholoog "bel 113" of "neem contact op met 113" heeft gezegd. Al had deze in het laatste geval er wel bij kunnen zeggen dat 113 niet het telefoonnummer is.
Maar de zelfmoord is natuurlijk op geen enkele manier de schuld van de psycholoog.
Prima, dan heeft hij niet gezegd dat ze dat nummer moest bellen.quote:Op maandag 23 september 2019 20:07 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Hij heeft een briefje meegegeven waarop staat bel 113 in nood en erbij vermeld dat ze dat briefje maar op de koelkast moest plakken zodat ze er altijd bij kon.
Ze zal er denk ik vanuit zijn gegaan dat 113 het juiste nummer was gezien dat op het briefje van de psycholoog stond.quote:Op maandag 23 september 2019 20:18 schreef IriYe het volgende:
Triest dat hulp te laat kwam.
Toch een aandachtspuntje; wat is er mis met even zelf checken of het allemaal wel klopt?
Ik begreep dat 113 alleen de naam betrof en geen expliciet nummer. Het is wmb ook allemaal duidelijk beschreven op de site. Maar het is altijd makkelijk wijzen naar een ander.
Ja, blijkbaar. Wat ik niet snap is dat niemand in haar omgeving [en/of 'Moniek' zelf] niet op het idee komt om een dubbelcheck te doen en alles maar van een ander laat afhangen en daar blind op vertrouwen.quote:Op maandag 23 september 2019 20:23 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Ze zal er denk ik vanuit zijn gegaan dat 113 het juiste nummer was gezien dat op het briefje van de psycholoog stond.
Misschien omdat de meeste mensen, ook in dit topic, er vanuit gaan dat 113 een echt nummer is?quote:Op maandag 23 september 2019 20:35 schreef IriYe het volgende:
[..]
Ja, blijkbaar. Wat ik niet snap is dat niemand in haar omgeving [en/of 'Moniek' zelf] niet op het idee komt om een dubbelcheck te doen en alles maar van een ander laat afhangen en daar blind op vertrouwen.
Maar goed, dat is mijn mening. Als het een dierbare van mij betrof met zoiets heftigs zou ik het tot in de puntjes uitzoeken dat ze de juiste gegevens zou hebben, zeker met de onkunde vanuit de geestelijke zorg.
Omdat ze niet bedacht hadden dat dat nummer bezet zou zijn blijkbaar.. anders hadden ze wel een andere naam gekozen.quote:Op maandag 23 september 2019 20:40 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Misschien omdat de meeste mensen, ook in dit topic, er vanuit gaan dat 113 een echt nummer is?
Overal zie je "neem contact op met 113" staan. Maar niemand die zich realiseert dat 113 de naam is van de stichting.
Niet slim. Maarja, gebeurd is gebeurd en hopelijk kunnen ze dit nummer toch nog krijgen. Want het is hard nodig en het is heel goed werk wat ze doen. Wellicht kan de 2e kamer hier iets mee doen?quote:Op maandag 23 september 2019 20:42 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Omdat ze niet bedacht hadden dat dat nummer bezet zou zijn.. anders hadden ze wel een andere naam gekozen.
Ja, maar 'hier' kan je zelf mensen wijsmaken dat Sinterklaas eigenlijk een homofiele negerin was.quote:Op maandag 23 september 2019 20:40 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Misschien omdat de meeste mensen, ook in dit topic, er vanuit gaan dat 113 een echt nummer is?
Overal zie je "neem contact op met 113" staan. Maar niemand die zich realiseert dat 113 de naam is van de stichting.
Maar het LIJKT op een telefoonnummer want 112 is er voor echte noodgevallen.quote:Op maandag 23 september 2019 20:40 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Alleen zichzelf maar ze noemen het een familiedrama omdat het voor haar familie een drama is dat ze is overleden.quote:Op maandag 23 september 2019 20:31 schreef Mr.Ping het volgende:
Heeft deze vrouw alleen zichzelf vermoord, of ook anderen... gezien er wordt gesproken over een familiedrama.
Dan is elke dode een familiedrama, of je moet iemand heel erg haten.quote:Op maandag 23 september 2019 21:50 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Alleen zichzelf maar ze noemen het een familiedrama omdat het voor haar familie een drama is dat ze is overleden.
Je weet toch ook dat 112 bestaat. Dat heb je toch ook niet drie keer gecontroleerd voor het geval er ooit een keer brand uit mag breken?quote:Op maandag 23 september 2019 20:35 schreef IriYe het volgende:
[..]
Ja, blijkbaar. Wat ik niet snap is dat niemand in haar omgeving [en/of 'Moniek' zelf] niet op het idee komt om een dubbelcheck te doen en alles maar van een ander laat afhangen en daar blind op vertrouwen.
Maar goed, dat is mijn mening. Als het een dierbare van mij betrof met zoiets heftigs zou ik het tot in de puntjes uitzoeken dat ze de juiste gegevens zou hebben, zeker met de onkunde vanuit de geestelijke zorg.
Ja, dat is wel een goede vergelijking. al had die van mij voor de consistentie ook wel 114 mogen worden genoemd.quote:Op maandag 23 september 2019 21:27 schreef Peter het volgende:
144 voor de dierenpolitie werkt wel toch? Kennelijk vindt men dat belangrijker dan hulp bij zelfdoding(-sgedachten)?
113 preventiequote:Op maandag 23 september 2019 22:17 schreef Lola69 het volgende:
Verrek, ik dacht ook dat het gewoon een nummer was en niet 0900-0113
Ze mogen wel een keer wat aan hun reclame campagnes gaan doen dan ...
[ afbeelding ]
Ja, als ik met een psychose langs het spoor sta, klaar om te springen dan ga ik even op Twitter zoeken naar het nummer van 113 ja.quote:
Als je zover bent zou je dan nog 113 bellen?quote:Op maandag 23 september 2019 22:30 schreef Lola69 het volgende:
[..]
Ja, als ik met een psychose langs het spoor sta, klaar om te springen dan ga ik even op Twitter zoeken naar het nummer van 113 ja.
Die foto is van een bord langs het spoor, als het geen zin heeft zijn die borden ook niet nodig?quote:Op maandag 23 september 2019 22:31 schreef maily het volgende:
[..]
Als je zover bent zou je dan nog 113 bellen?
Ja.quote:Op maandag 23 september 2019 22:31 schreef maily het volgende:
[..]
Als je zover bent zou je dan nog 113 bellen?
Sorry hoor ....
Het hele bord:quote:Op maandag 23 september 2019 22:17 schreef Lola69 het volgende:
Verrek, ik dacht ook dat het gewoon een nummer was en niet 0900-0113
Ze mogen wel een keer wat aan hun reclame campagnes gaan doen dan ...
[ afbeelding ]
Nee, het volledige nummer wordt getoond.quote:Op maandag 23 september 2019 19:57 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Misschien onlangs aangepast? In de media staat onder berichten die over zelfmoord gaan bijna altijd bel 113 als je aan zelfmoord denkt. De vrouw in Winschoten die zelfmoord pleegde had van haar psycholoog ook een briefje gekregen waar alleen 113 op stond.
Nee, dat nummer is altijd al zo geweest en zo gecommuniceerd. Het is op de site heel duidelijk dat je niet 113 moet bellen, maar dat 0900-nummer.quote:Op maandag 23 september 2019 19:57 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Misschien onlangs aangepast? In de media staat onder berichten die over zelfmoord gaan bijna altijd bel 113 als je aan zelfmoord denkt. De vrouw in Winschoten die zelfmoord pleegde had van haar psycholoog ook een briefje gekregen waar alleen 113 op stond.
Ja en vertel eens waarom ze dan 113 als "naam" kozen?quote:Op dinsdag 24 september 2019 14:38 schreef Faux. het volgende:
[..]
Nee, dat nummer is altijd al zo geweest en zo gecommuniceerd. Het is op de site heel duidelijk dat je niet 113 moet bellen, maar dat 0900-nummer.
Neemt niet weg dat dat wel zo zou moeten zijn natuurlijk
Dat ben ik met je eens. Neemt niet weg dat voor ieder die die site bezoekt duidelijk is wat het nummer wel moet zijn. En dat was wat ik zei.quote:Op dinsdag 24 september 2019 15:56 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ja en vertel eens waarom ze dan 113 als "naam" kozen?
Het is gewoon een inschattingsfout zoals ze zelf ook aangaven: Het bleek niet zo eenvoudig om dat nr te krijgen..
Maar waarom zou je de site bezoeken?quote:Op dinsdag 24 september 2019 15:57 schreef Faux. het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Neemt niet weg dat voor ieder die die site bezoekt duidelijk is wat het nummer wel moet zijn. En dat was wat ik zei.
Maar dat ligt een beetje buiten de macht van die organisatie, of mensen wel of niet eerst die site bezoeken voor te bellen. Ze communiceren op die website dat het nummer anders is en ook in nieuwsberichten doen ze dat. Dus ja, de naam is onhandig gekozen, maar daarbuiten communiceren ze wel gewoon wat hun nummer in werkelijkheid is.quote:Op dinsdag 24 september 2019 15:59 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Maar waarom zou je de site bezoeken?
Ik heb ook geen flauw idee of 112 een site heeft.. toch heb ik die al meermaals gebeld
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |