abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189080367
Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die een paar jaar, of misschien wel tientallen jaren, een kantoorbaan hadden en vervolgens een realistisch beroep hebben gekozen.

Bij een realistisch beroep zit je niet stil, werk je vaak buiten, met dieren, machines of gereedschap en ben je dus meestal creatief bezig.

Dus van notaris naar pottenbakker bijvoorbeeld. Zo ja, wat ben je gaan doen en bevalt het? Kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld minder verdient, maar wel het gevoel hebt écht je hobby uit te oefenen en dat het dus veel meer waard is..
  zondag 22 september 2019 @ 23:15:46 #2
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_189080430
Ik begrijp de term "realistisch beroep" niet?

In welke zin is werk op kantoor niet realistisch? Realiseer je dan niets?
pi_189080442
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 23:15 schreef Ixnay het volgende:
Ik begrijp de term "realistisch beroep" niet?

In welke zin is werk op kantoor niet realistisch? Realiseer je dan niets?
Kenmerken van een realistisch beroep

Mensen die hoog scoren op het kenmerk realistisch zijn over het algemeen doeners. Realistische mensen werken graag met hun handen en vinden het leuk om apparaten of voertuigen te bedienen. Bij veel realistische beroepen ben je vaak buiten, fysiek bezig, werk je soms met dieren en kan je vies worden. Typische hobby's van realistische mensen zijn tuinieren, het hebben van huisdieren, sleutelen aan auto’s en buitensporten zoals mountainbiken en hardlopen. Sectoren waar je veel realistische beroepen zult tegenkomen zijn bijvoorbeeld de landbouw, bouwwereld, maakindustrie, distributie- en transportsector en de zee- en luchtvaart. Trefwoorden: fysiek, buiten, handen, onderweg, machines en apparaten, dieren.
pi_189080489
Leuk topic. Ik kende de term “realistisch beroep” niet. Ik ben zelf HR adviseur. Niet echt een kantoorbaan, heb veel vrijheid, maar soms ook wel. Heb wel veel “ realistische” hobby’s.
Alius aliud dicit
pi_189080500
Dus gym leraar is een realistisch beroep?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_189080506
Ja ben van creative pronounce poser naar sushi chef gegaan
pi_189080576
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 23:26 schreef wawowiewa het volgende:
Ja ben van creative pronounce poser naar sushi chef gegaan
Wat is een creative pronounce poser precies?
Alius aliud dicit
pi_189080581
En is sushi chef een realistisch beroep?
Alius aliud dicit
  zondag 22 september 2019 @ 23:36:24 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189080593
Momenteel een kantoorbaan maar wil na de winter beginnen met meubels te maken :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189080763
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 23:34 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Wat is een creative pronounce poser precies?
Creative pringles Ik zorg dat de normal creators de dienst uitmaken
pi_189080845
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 00:11 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

moet je dan zeker van zichzelf zijn?
pi_189080888
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 00:28 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

moet je dan zeker van zichzelf zijn?
idd jij snap het! zeker van zichzelf!! hahahaha
pi_189081160
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 23:36 schreef Dven het volgende:
Momenteel een kantoorbaan maar wil na de winter beginnen met meubels te maken :)
gaaf,van hout?
pi_189081232
Ben jarenlang it- consultant geweest. Een paar jaar terug samen met mijn vrouw een reisorganisatie opgestart ( we begeleiden dus groepsreizen) en sinds dit jaar doen we dit beiden fulltime. De kantoorbaan kostte energie, de reizen, alhoewel veel meer uren werk, geven energie.
pi_189081479
quote:
Gaaf! Knap dat je die stap durft te zetten. Heb je daar dan al veel ervaring mee? Misschien van vroegere opleiding of hobby. Of ga je dat juist nog volgen?
pi_189081486
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 06:01 schreef Noudanzeg het volgende:
Ben jarenlang it- consultant geweest. Een paar jaar terug samen met mijn vrouw een reisorganisatie opgestart ( we begeleiden dus groepsreizen) en sinds dit jaar doen we dit beiden fulltime. De kantoorbaan kostte energie, de reizen, alhoewel veel meer uren werk, geven energie.
Mooi voorbeeld! Kan me voorstellen dat je dan meer het gevoel hebt iets goeds voor mensen te doen.
  Moderator maandag 23 september 2019 @ 08:43:56 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_189081630
Soort van. Ben van een kantoorbaan waarbij ik in de sociale zekerheid mensen ondersteunde naar een buitenfunctie gegaan waarbij ik op de fiets, dezelfde doelgroep, thuis bezoek en vooral ambulant werk.

Heeft me meer energie, een beter lichaam ( :+ ), veel vrijheid en plezier gegeven.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 23 september 2019 @ 08:48:05 #18
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189081652
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 02:33 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

gaaf,van hout?
De basis zal altijd hout zijn ja

quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 08:15 schreef Sushilover het volgende:

[..]

Gaaf! Knap dat je die stap durft te zetten. Heb je daar dan al veel ervaring mee? Misschien van vroegere opleiding of hobby. Of ga je dat juist nog volgen?
Heb er enige ervaring mee maar had de stap niet gezet als ik het niet samen met een vriend ging opzetten. Hij heeft mijn leeftijd in jaren ervaring voor wat betreft het maken van meubels :+ Dus dat is een fijne leerschool.

Toen ik jonger was heb ik veel met hout gewerkt maar bijvoorbeeld ook sieraden met epoxy gemaakt. Dat willen we iets vergroten en op meubelniveau doen :P

Ik heb enkel toen ik een jaar of 20 was een half jaar op kantoor gewerkt in de accountancy en ben na een paar maanden vertrokken omdat ik mijzelf dat niet een leven lang zag volhouden. Nu werk ik thuis voor een Belgische firma die ook een kantoortje in mijn woonplaats hebben. Als ik wil kan ik daar werken maar dus net zo goed van op hotel of ergens aan het strand, zwembad. Eigenlijk als er maar een stabiele internetverbinding is.

Daardoor heb ik het wel wat langer uit kunnen houden maar inmiddels weet ik ook niet de rest van m'n leven achter een laptop gekluisterd wil zitten.

Dus nu dit proberen en zien waar het schip strandt :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_189081981
quote:

[..]

:') Verdien je dan 10.000 euro in de maand op de kop af?
  maandag 23 september 2019 @ 10:53:34 #20
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_189082698
Als een niet-kantoorbaan = realistisch beroep, wat is een kantoorbaan dan voor beroep?
pi_189083622
quote:
5s.gif Op maandag 23 september 2019 10:53 schreef Cue_ het volgende:
Als een niet-kantoorbaan = realistisch beroep, wat is een kantoorbaan dan voor beroep?
Het is elkaars equivalent. Bijvoorbeeld:
Marketing manager = kantoorbaan
Broodbakker = realistisch beroep
  maandag 23 september 2019 @ 12:22:04 #22
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_189083640
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 12:20 schreef Sushilover het volgende:
Het is elkaars equivalent. Bijvoorbeeld:
Marketing manager = kantoorbaan
Broodbakker = realistisch beroep
Aah in die zin, tnx :)

Geef mij maar gewoon een kantoorbaan.
pi_189084055
Ik heb een realistische kantoorbaan.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_189084256
Vroeger zei men laag opgeleid, dat werd praktisch opgeleid ,gaan we het nu ineens realistisch opgeleid noemen?!
  maandag 23 september 2019 @ 13:24:15 #25
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_189084355
Mijn werk is grotendeels op kantoor, maar toen er in de crisisjaren (te) weinig werk te vinden was heb ik een tijdje m'n studentenbaan als bestelbuscoureur opnieuw opgepakt.

Was best leuk om weer een tijdje te doen, maar niet voor de rest van m'n werkzame leven. Uiteindelijk ging het toch wel steken dat ik, zowel qua uitdaging als financieel, meer kon dan dat.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_189084374
quote:

[..]

En nu in het Nederlands?
  maandag 23 september 2019 @ 13:30:52 #27
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189084419
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 13:15 schreef Sport_Life het volgende:
Vroeger zei men laag opgeleid, dat werd praktisch opgeleid ,gaan we het nu ineens realistisch opgeleid noemen?!
Ik ben zelf niet bekend met die terminologie maar je bent nu appels en peren aan het vergelijken.
pi_189087520
Ik zou wel willen, maar ik zit dan wel erg in mijn maag met het salaris.....
Gelukkig maak ik ook dingen op kantoor, namelijk ontwerpen op de PC, die andere, met een veel lager salaris, dan maken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189088077
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 09:32 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

:') Verdien je dan 10.000 euro in de maand op de kop af?
nee nee nee 250.000 euro meneer op de kop af dat wel!
pi_189088101
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:20 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

nee nee nee 250.000 euro meneer op de kop af dat wel!
Oja. _O-
pi_189088372
quote:
Goede zet!

Ik ken iemand die er bakken met geld mee verdient (moet zeggen dat hij wel in Canada woont tegenwoordig). Goede meubelmakers zijn schaars tegenwoordig.
pi_189088499
quote:
Ga je Bulgaria verlaten?
pi_189092240
"realistisch beroep" _O- Nog nooit van gehoord maar ik vind het nu al een prachtige term.
pi_189092384
Wtf is dit nu weer dan??? Zeg dan gewoon, wie is er van een kantoorbaan naar een baan gegaan waar die z’n handen gebruikt, of om mijn part een creatief beroep? Maar realistisch slaat nergens op...
Wakadoodle!
pi_189092728
In 2017 de overstap van commodity trading naar meubelrestauratie en verkoop gemaakt.

Natuurlijk is het hard aanpoten. Maar mijn verwachting dat het werk “dommer” zou zijn klopt toch niet. Moet nog steeds elke dag tussen 4 verschillende talen schakelen. Ik zit de helft van de tijd achter de computer, administratie, logistiek (ik verzend wereldwijd meubels en kunst), boekhouding te regelen en mijn website in de lucht houden.

Waarom? Ik was gestopt met mijn laatste baan in Singapore, en weer terug in Zwitserland. Geen zin meer in het kantoor leven en voldoende financiële middelen beschikbaar. Daarnaast kom ik echt uit een werkers gezin, met een vader als timmerman en de rest van de familie in het stoffeerdersvak. Dus meubels, werken met je handen in een werkplaats heb ik langer gedaan dan op kantoor zitten.

Bijelkaar genomen was het een goede keuze, maar eigenlijk alleen omdat ik al een stabiele financiële basis heb. Zonder zou toch echt wel wat taaier zijn.
  dinsdag 24 september 2019 @ 10:24:18 #36
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189095392
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:41 schreef Granqvist het volgende:

[..]

Goede zet!

Ik ken iemand die er bakken met geld mee verdient (moet zeggen dat hij wel in Canada woont tegenwoordig). Goede meubelmakers zijn schaars tegenwoordig.
Klopt maar dat is niet echt een drijfveer. Ook nog te bezien hoe alles uitpakt aangezien we in Bulgarije wonen. Gaat veel het land doorreizen worden op zoek naar materiaal en stukken hout (willen ook veel renoveren of met 'verloren' geacht hout gaan werken want daar is nog veel meer mee mogelijk dan wat de meeste mensen denken).

We zullen ook vrij vaak België en Nederland zullen gaan om daar beurzen en veilingen af te gaan.
  dinsdag 24 september 2019 @ 10:24:43 #37
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189095396
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:51 schreef MCH het volgende:

[..]

Ga je Bulgaria verlaten?
Nee joh, gewoon lekker hier blijven toch :)
pi_189101186
quote:

[..]

Goede zet!

Klopt dan moet je wel een goede meubelmaker zijn, en dat ben je vast niet, want die kans is zo groot als het winnen in een loterij.
Als je goed bent in een kantoorbaan ga je daar ook bakken met geld verdienen trouwens.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189104299
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 23:34 schreef IkEetSlakken het volgende:
Wtf is dit nu weer dan??? Zeg dan gewoon, wie is er van een kantoorbaan naar een baan gegaan waar die z’n handen gebruikt, of om mijn part een creatief beroep? Maar realistisch slaat nergens op...
Sorry hoor, ik heb het ook maar gekopieerd en geplakt van een jobsite. Had zelf die benaming ook nog nooit gehoord ;)
  dinsdag 24 september 2019 @ 20:36:35 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189104341
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 20:34 schreef Sushilover het volgende:

[..]

Sorry hoor, ik heb het ook maar gekopieerd en geplakt van een jobsite. Had zelf die benaming ook nog nooit gehoord ;)
Zet er dan een linkje bij.
The love you take is equal to the love you make.
pi_189105345
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2019 20:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zet er dan een linkje bij.
https://www.jobpersonalit(...)n-realistisch-beroep

A.u.b.
  dinsdag 24 september 2019 @ 21:33:17 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189105371
The love you take is equal to the love you make.
  Redactie Games dinsdag 24 september 2019 @ 21:34:22 #43
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_189105385
Realistisch beroep vind ik een beetje gek woord. Ik probeer me nu steeds via mijn hobby meer een ambachtelijk beroep aan te meten.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_189105734
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 17:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt dan moet je wel een goede meubelmaker zijn, en dat ben je vast niet, want die kans is zo groot als het winnen in een loterij.
Als je goed bent in een kantoorbaan ga je daar ook bakken met geld verdienen trouwens.
De kans is ook groter bij dat laatste baantje
pi_189105739
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 september 2019 21:34 schreef Mr.Noodle het volgende:
Realistisch beroep vind ik een beetje gek woord. Ik probeer me nu steeds via mijn hobby meer een ambachtelijk beroep aan te meten.
Wat dan?
  woensdag 25 september 2019 @ 17:59:29 #46
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_189118000
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 17:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

alsof ik er wat aan kan doen dat maakberoepen slecht betaald worden....
Het gaat om dit totaal irrelevante zinnetje.

Ik zou wel willen, maar ik zit dan wel erg in mijn maag met het salaris.....
Gelukkig maak ik ook dingen op kantoor, namelijk ontwerpen op de PC, die andere, met een veel lager salaris, dan maken.

Grote jongen
pi_189118041
Genoeg 'kantoorbanen' waarbij je echt niet de hele tijd binnen op kantoor zit, maar ook regelmatig naar buiten gaat om locaties te bezoeken. En dan heb ik het niet over bij de klant op zijn kantoor gaan zitten.

Bijvoorbeeld: https://www.spielwork.com(...)ct-werkvoorbereider/
(naar beneden scrollen voor de 'voorbeeldagenda')
pi_189118134
Ga de zorg in! Dat telt vast ook als een ‘realistisch beroep’.
Al heb je daar ook ‘non patiënt contact’ beroepen.
pi_189120696
quote:

[..]

Goede zet!

Leuk in een goede economie. Maar zodra het inzakt valt het werk voor meubelmakers ook weg... Verder heb je hoge investeringen en de concurrentie ligt ook niet stil. Het aantal mensen wat een paar duizend euro kan betalen voor een inbouwkast is ook redelijk beperkt lijkt me...

Het lijkt mij ook fantastisch hoor. Maar als hobby is totaal iets anders dan als beroep. Als hobby kan je lekker rustigaan doen. Steeds voor goede stofafzuiging zorgen etc etc. Maar als baan moet je toch productie draaien.

Op youtube lijkt het allemaal fantastisch, met een hoop gezemel en een zee van tijd maken ze dan een meubelstuk wat ze voor 5000,- op hun minimalistische site zetten. Maargoed, hoeveel mensen het lukt om op zo'n manier de kost te verdienen.... Maar, proberen kan altijd en het zou tof zijn als het lukt. Machines kan je altijd weer verkopen.
pi_189121351
Interessant topic, derhalve TVP :)

Zelf werkzaam bij een bank, en overweeg op dit moment serieus om mijn vrachtwagenrijbewijs te halen om vervolgens (internationaal) vrachtwagenchauffeur te worden.
pi_189125778
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 21:43 schreef Scrapyard het volgende:

Zelf werkzaam bij een bank, en overweeg op dit moment serieus om mijn vrachtwagenrijbewijs te halen om vervolgens (internationaal) vrachtwagenchauffeur te worden.
Meerdere kennissen van mij zijn vrachtwagenchauffeur en die doen niks anders dan zeiken en klagen over het werk. Lijkt me niet een beste keuze
  donderdag 26 september 2019 @ 10:34:30 #52
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_189125811
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 21:43 schreef Scrapyard het volgende:

Stressvol en ongezond beroep. Leuk voor een weekje maar dan ben je er wel klaar mee. Tenzij je in het speciaal transport gaat, daar zit nog wat uitdaging.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_189127708
Ik ben overgestapt van een kantoorbaan naar voor mezelf begonnen. Of dat valt onder realistisch beroep laat ik verder aan jou over.

Bevalt het?

Ja. Ik verdien nu een veelvoud van wat ik toen verdiende. Ik ben ook verlost van ambitieloze, achterbakse niksnutten die niks kunnen, weten en willen. Kantoren zitten over het algemeen vol met dat soort lui.

Moet zeggen dat de tijd nu voorbij vliegt. Waar op kantoor elke dag een slopende zit was geworden, vliegt nu de tijd. Ook de flexibiliteit bevalt me. Als ik paar dagen weg wil, dan doe ik dat. Ik hoef dat niet meer 3 maanden van tevoren aan te vragen en dan bakkeleien met collega's die dan opeens ook weg willen.
pi_189127774
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:53 schreef Halcon het volgende:
Of dat valt onder realistisch beroep laat ik verder aan jou over.

Mij lijkt dat dat er vanaf hangt wat je dan als zelfstandige doet. :T En dat alleen maar zelfstandige zijn iets geen realistisch beroep maakt.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2019 12:59:41 ]
  donderdag 26 september 2019 @ 13:01:20 #55
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_189127805
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 23:24 schreef Mrmime het volgende:
Ik kende de term “realistisch beroep” niet.
zoals eigenlijk niemand dat kent. Het lijkt een term verzonnen door een of ander arbeidsbureautje.

https://www.google.com/search?q="realistisch+beoep"

dit topic is een van de eerste hits.
pi_189127807
quote:
14s.gif Op donderdag 26 september 2019 10:34 schreef fathank het volgende:

[..]

Stressvol en ongezond beroep. Leuk voor een weekje maar dan ben je er wel klaar mee. Tenzij je in het speciaal transport gaat, daar zit nog wat uitdaging.
Ik ken iemand die 2 dagen per week op de vrachtwagen rijdt. Zoiets zou nog een overweging kunnen zijn. Maar dat is misschien ook wel geen doorsnee bedrijf, omdat het volgens mij niet de norm is dat dat kan.
pi_189128162
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:59 schreef Chia het volgende:

[..]

Mij lijkt dat dat er vanaf hangt wat je dan als zelfstandige doet. :T En dat alleen maar zelfstandige zijn iets geen realistisch beroep maakt.
Ik had sowieso nog nooit van de term gehoord. Maakt op zich ook niet uit.

Ik zie het 'n beetje als inefficiënt en ineffectief op kantoor hangen versus handen uit de mouwen steken. En dat laatste is dan ruimer dan metselen, timmeren of knutselen.
pi_203784509
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:53 schreef Halcon het volgende:
Ik ben overgestapt van een kantoorbaan naar voor mezelf begonnen. Of dat valt onder realistisch beroep laat ik verder aan jou over.

Bevalt het?

Ja. Ik verdien nu een veelvoud van wat ik toen verdiende. Ik ben ook verlost van ambitieloze, achterbakse niksnutten die niks kunnen, weten en willen. Kantoren zitten over het algemeen vol met dat soort lui.

Moet zeggen dat de tijd nu voorbij vliegt. Waar op kantoor elke dag een slopende zit was geworden, vliegt nu de tijd. Ook de flexibiliteit bevalt me. Als ik paar dagen weg wil, dan doe ik dat. Ik hoef dat niet meer 3 maanden van tevoren aan te vragen en dan bakkeleien met collega's die dan opeens ook weg willen.
Ha die Halcon. Ik zie je regelmatig reageren op Fok. Wellicht ben ik een van die van ambitieloze (achterbaks ben ik zeker niet) gasten waar jij op doelt.

Ben eerlijk gezegd wel behoorlijk klaar met mijn nutteloze kantoorbaan waar je van overleg in overleg rolt en mensen elkaar dingen verwijten die ze zelf ook niet doen. Het is allemaal hiërarchie, de mensen die er het langst zitten komen weg met niks doen.

Misschien is het te privé maar in welke branche ben jij voor jezelf begonnen?
pi_203784927
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 19:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ha die Halcon. Ik zie je regelmatig reageren op Fok. Wellicht ben ik een van die van ambitieloze (achterbaks ben ik zeker niet) gasten waar jij op doelt.

Ben eerlijk gezegd wel behoorlijk klaar met mijn nutteloze kantoorbaan waar je van overleg in overleg rolt en mensen elkaar dingen verwijten die ze zelf ook niet doen. Het is allemaal hiërarchie, de mensen die er het langst zitten komen weg met niks doen.

Misschien is het te privé maar in welke branche ben jij voor jezelf begonnen?
Geen idee, ik ken je niet. :)

Doelde meer op een deel van de oud-collega's. Zo te lezen was dat een beetje dezelfde situatie als waar jij in zit. Het ene na het andere nutteloze overleg. Mensen vaak slecht of niet voorbereid, waardoor het weer eindeloos herhalen was van dingen die al eerder besproken waren of het herkauwen van notities of cijfers die men bekeken had moeten hebben.

De angst om iemand er niet bij te hebben zitten bij een overleg was een stuk groter dan de wil om de overleggroep niet te groot te laten zijn. Veel te veel mensen aan tafel dus, mensen die er niks te zoeken hadden en vooral veel mensen die zichzelf graag horen praten of zich krampachtig wilden profileren.

Vergaderen via apps, dat was er vaak niet bij. Gevolg was dat je soms met 10 man uit het zuiden ergens in de Randstad of het oosten zat te vergaderen.

De mailbox ontplofte de hele dag door, omdat men de neiging had de halve divisie in de cc te mikken en iedereen overal even z'n plasje over wilde doen.

Verder was iedereen er vooral op uit om verantwoordelijkheid af te schuiven. Of iets mislukte of in de soep liep, maakte niet zoveel uit. Als men zichzelf maar vrij kon pleiten. Iedereen was in elkaars gezicht ook hartstikke aardig tegen elkaar, maar achter de rug probeerde men elkaar er voortdurend bij te naaien. Als er mensen kritiek kregen, dan waren dat altijd mensen die er niet bij waren.

Het (senior-)management bestond uit mensen die al lang overleefden in die slangenkuil of het echt gewoon als opstapje zagen. Die waren dus ook alleen bezig met hun eigen positie en eigen loopbaan. Onder het mom van loopbaanontwikkeling, werden er dan ook vooral in de lijn over-ambitieuze figuren gepromoveerd tot manager. Die wisten vaak van toeten noch blazen, zaten enorm te micro-managen, terwijl ze de grote lijnen niet zagen...

Ook in de staffuncties was het een zooitje. Vakidioten die echt niet verder konden kijken dan hun eigen toko, over-ambitieuze 1e-lijnsfiguren die ongeschikt waren bevonden als manager en lui die al decennia wegkwamen met niksen, vergaderen en niksen.

Ontslagrondes waren 'n beetje als een steentje gooien in een zwik duiven. Je mikt het steentje in de groep, er vliegen er 'n hoop weg en tien tellen later zitten ze allemaal wel weer op 'n plek. Gros van de mensen was ook als de dood voor ontslag of boventalligheid. Er werd flink overbetaald namelijk en de meeste mensen konden ook gewoon niet veel.

Toen ik uiteindelijk besloten had weg te gaan een mooie regeling af weten te spreken. Daarvoor ook maar eens zelf 'n paar maandjes zitten niksen. Het wekte me weinig verbazing dat ik daar mee weg kwam. Als je wat zat te mailen en met 'n notitieblok rondliep, was het al prima daar. Ging dan met 'n notitieblok de lift in, dat legde ik bij de ingang ergens neer en dan in de stad een beetje rondlopen. Of in de kolfruimte 'n uurtje pitten.

Ik stuur wel even een dm. :)
  dinsdag 22 februari 2022 @ 23:32:51 #60
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_203791308
Ik ben van administratief medewerkster naar monteur gegaan 😁👍🏻 Beste beslissing ever!
pi_203791393
Ik heb op kantoor gewerkt. Inkoop/werkvoorbereider bij machinefabriek. Heel leuk werk. Kwam een eind aan vanwege overname. Dus...--> In een industriële spuiterij gewerkt, ook leuk. Aan het eind van de dag kapodt, maar wel goed slapen, geen zorgen voor de dag van morgen.

Alles hep z'n voor- en nadelen
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_203793157
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 19:23 schreef Halcon het volgende:

[..]
Geen idee, ik ken je niet. :)

Doelde meer op een deel van de oud-collega's. Zo te lezen was dat een beetje dezelfde situatie als waar jij in zit. Het ene na het andere nutteloze overleg. Mensen vaak slecht of niet voorbereid, waardoor het weer eindeloos herhalen was van dingen die al eerder besproken waren of het herkauwen van notities of cijfers die men bekeken had moeten hebben.

De angst om iemand er niet bij te hebben zitten bij een overleg was een stuk groter dan de wil om de overleggroep niet te groot te laten zijn. Veel te veel mensen aan tafel dus, mensen die er niks te zoeken hadden en vooral veel mensen die zichzelf graag horen praten of zich krampachtig wilden profileren.

Vergaderen via apps, dat was er vaak niet bij. Gevolg was dat je soms met 10 man uit het zuiden ergens in de Randstad of het oosten zat te vergaderen.

De mailbox ontplofte de hele dag door, omdat men de neiging had de halve divisie in de cc te mikken en iedereen overal even z'n plasje over wilde doen.

Verder was iedereen er vooral op uit om verantwoordelijkheid af te schuiven. Of iets mislukte of in de soep liep, maakte niet zoveel uit. Als men zichzelf maar vrij kon pleiten. Iedereen was in elkaars gezicht ook hartstikke aardig tegen elkaar, maar achter de rug probeerde men elkaar er voortdurend bij te naaien. Als er mensen kritiek kregen, dan waren dat altijd mensen die er niet bij waren.

Het (senior-)management bestond uit mensen die al lang overleefden in die slangenkuil of het echt gewoon als opstapje zagen. Die waren dus ook alleen bezig met hun eigen positie en eigen loopbaan. Onder het mom van loopbaanontwikkeling, werden er dan ook vooral in de lijn over-ambitieuze figuren gepromoveerd tot manager. Die wisten vaak van toeten noch blazen, zaten enorm te micro-managen, terwijl ze de grote lijnen niet zagen...

Ook in de staffuncties was het een zooitje. Vakidioten die echt niet verder konden kijken dan hun eigen toko, over-ambitieuze 1e-lijnsfiguren die ongeschikt waren bevonden als manager en lui die al decennia wegkwamen met niksen, vergaderen en niksen.

Ontslagrondes waren 'n beetje als een steentje gooien in een zwik duiven. Je mikt het steentje in de groep, er vliegen er 'n hoop weg en tien tellen later zitten ze allemaal wel weer op 'n plek. Gros van de mensen was ook als de dood voor ontslag of boventalligheid. Er werd flink overbetaald namelijk en de meeste mensen konden ook gewoon niet veel.

Toen ik uiteindelijk besloten had weg te gaan een mooie regeling af weten te spreken. Daarvoor ook maar eens zelf 'n paar maandjes zitten niksen. Het wekte me weinig verbazing dat ik daar mee weg kwam. Als je wat zat te mailen en met 'n notitieblok rondliep, was het al prima daar. Ging dan met 'n notitieblok de lift in, dat legde ik bij de ingang ergens neer en dan in de stad een beetje rondlopen. Of in de kolfruimte 'n uurtje pitten.

Ik stuur wel even een dm. :)
Dank voor je uitgebreide reactie Halcon. Veel herkenbare dingen uit het kantoorleven. Maarja, het goede salaris dat is voor mij nog wel een dingetje. Dat geef je niet zomaar op. Ik stuur je ook weer even een PM.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2022 09:23:37 ]
pi_203793904
Ik zou het een fysiek beroep noemen niet een realistisch beroep.

Als je wat kan bedenken dat net zo veel betaalt als IT Sales, dan ga ik meteen solliciteren. Want ik doe mijn huidige baan alleen maar voor het geld en dat is letterlijk de enige reden. Zero passie.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_203799030
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 10:34 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zou het een fysiek beroep noemen niet een realistisch beroep.

Als je wat kan bedenken dat net zo veel betaalt als IT Sales, dan ga ik meteen solliciteren. Want ik doe mijn huidige baan alleen maar voor het geld en dat is letterlijk de enige reden. Zero passie.
Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Niet elke kantoorbaan is geen 'realistisch werk'.
pi_203803679
quote:
14s.gif Op maandag 23 september 2019 08:43 schreef Rene het volgende:
Soort van. Ben van een kantoorbaan waarbij ik in de sociale zekerheid mensen ondersteunde naar een buitenfunctie gegaan waarbij ik op de fiets, dezelfde doelgroep, thuis bezoek en vooral ambulant werk.

Heeft me meer energie, een beter lichaam ( :+ ), veel vrijheid en plezier gegeven.
Ik ben wel benieuwd hoe jij hier nu - we zijn weer wat jaren verder - op terugkijkt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203803824
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 19:23 schreef Halcon het volgende:

Ontslagrondes waren 'n beetje als een steentje gooien in een zwik duiven. Je mikt het steentje in de groep, er vliegen er 'n hoop weg en tien tellen later zitten ze allemaal wel weer op 'n plek.
_O-

Ik herken veel van m'n vorige baan in je verhaal. In m'n huidige baan is het anders en toch erger ik me voortdurend aan het bulshitten - zoveel van wat we doen is onbelangrijk maar wordt belangrijk gemaakt - en de ongeorganiseerde manier waarop veel collega's werken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203804474
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2019 23:08 schreef Sushilover het volgende:

Bij een realistisch beroep zit je niet stil, werk je vaak buiten, met dieren, machines of gereedschap en ben je dus meestal creatief bezig.

En ik heb met mijn kantoorbaan in het OV toch echt de indruk dat ik een stuk creatiever bezig ben dan de bus- en metrobestuurders die met een realistisch beroep volgens jouw definitie.

Vanwaar deze enorme kick trouwens, @PietjePuk2000
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator donderdag 24 februari 2022 @ 07:18:18 #68
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_203806295
quote:
5s.gif Op woensdag 23 februari 2022 22:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd hoe jij hier nu - we zijn weer wat jaren verder - op terugkijkt.
Heb het ongeveer 2 jaar gedaan. Daarna corona, werd het alsnog een thuiskantoorbaan. Ik kan wel zeggen dat ik die twee jaar heerlijk vond. Weinig stress ervaren en goed (brede zin van het woord) werk heb verricht. De afgelopen twee jaren hebben wel weer. Ijn weerslag gegeven, aan de andsre kant.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 24 februari 2022 @ 15:41:56 #69
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_203815166
Ik heb nog nooit een kantorobaan gehad want kantoorbanen zijn niet echt. Beetje aan een bureau op de computer zitten, koffie drinken en af en toe "vergaderen". Hoe the fuck wordt daar geld mee verdient? Ik snap dat nooit. Bij de mcdonalds of zo dan snap je tenminste dat de ingrediënten klaar gemaakt worden en als voedsel worden verkocht. Of een tuinman: eerst is de tuin slordig erna netjes. Het is waarneembaar en dus logisch dat iemand er voor betaalt.

Maar op kantoor? Wat doen ze nou eigenlijk?

Ze voelen zichzelf altijd helemaal verheven. Oja en je moet een pak aan ja. Zo'n rare stoffe broek en een das om je nek want anders dan kan er geen geld verdient worden. Of zo'n domme leren acte tas.

Doe mij maar een echte baan.

Een vuilnisman of zo. Elektricien. Loodgieter. Dat zijn tenminste echte banen en ik heb ziek veel respect voor deze ESSENTIËLE mensen die de samenleving draaiende houden. In tegenstelling tot mensen op kantoor. Met hun nep baan. En hun 9 tot 5 werktijden. En hun domme 3 delige pak en lease auto. Het is allemaal doorgestoken kaart.
Man of Steal.
pi_203832323
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 15:41 schreef SuperNeger het volgende:
Ik heb nog nooit een kantorobaan gehad want kantoorbanen zijn niet echt. Beetje aan een bureau op de computer zitten, koffie drinken en af en toe "vergaderen". Hoe the fuck wordt daar geld mee verdient? Ik snap dat nooit. Bij de mcdonalds of zo dan snap je tenminste dat de ingrediënten klaar gemaakt worden en als voedsel worden verkocht. Of een tuinman: eerst is de tuin slordig erna netjes. Het is waarneembaar en dus logisch dat iemand er voor betaalt.

Maar op kantoor? Wat doen ze nou eigenlijk?

Ze voelen zichzelf altijd helemaal verheven. Oja en je moet een pak aan ja. Zo'n rare stoffe broek en een das om je nek want anders dan kan er geen geld verdient worden. Of zo'n domme leren acte tas.

Doe mij maar een echte baan.

Een vuilnisman of zo. Elektricien. Loodgieter. Dat zijn tenminste echte banen en ik heb ziek veel respect voor deze ESSENTIËLE mensen die de samenleving draaiende houden. In tegenstelling tot mensen op kantoor. Met hun nep baan. En hun 9 tot 5 werktijden. En hun domme 3 delige pak en lease auto. Het is allemaal doorgestoken kaart.
Op de meeste kantoren heeft men helemaal geen pak aan, zelfs in de financieele wereld zie je dat steeds minder.
Daarnaast heb je denk ik geen idee wat het is om met je hoofd te werken, ik ben zelf sloper geweest maar inmiddels al 25 jaar in de IT, en kan zeggen dat het laatste een stuk zwaarder is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')