Zitten we al klaar jongens? Maandag begint ieders favoriete ronde, de Bongo Bongo Tour!
![ENlPxIQXYAAVP4P?format=jpg&name=large]()
Een deelnemerslijst om duimen en vingers bij af te likken. Met Cofidis is er zelfs een WT-ploeg van de partij! Verder zien we met Total Direct Energie en Nippo-Delko twee procontinentale ploegen, een aantal continentale ploegen en vooral veel nationale selecties. Het parcours ziet er dit jaar als volgt uit:
![5dcbbf1b43010470170688.png]()
Meteen op de eerste dag duiken we Kameroen in, de Bongo Bongo Tour gaat internationaal! We komen aan in Ebolowa, wat niet direct heel uitnodigend klinkt om een of andere reden.
![5e1c4abbdf84e805856411.png]()
Vervolgens rijden we Bitam naar Oyem, twee plaatsen die jaarlijks in de Bongo Tour zitten. Het kaartje laat het lijken alsof dit een rit over zwaar geaccidenteerd terrein is, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Het is hier normaal ook sprinten geblazen, hooguit met een iets kleinere groep. Vorig jaar won Greipel in Oyem, om m'n punt maar even te onderstrepen.
![5e1c4a93c99a6420472176.png]()
Eigenlijk is het überhaupt weer een zaadparcours, bergritten gaan we niet tegenkomen. Dankzij de deelname van enkele sterke ploegen zal het wel weer iedere dag sprinten worden. Enige nadeel aan de deelname van Europese ploegen, die kunnen de boel vaak wat beter controleren.
![5e1c4a7a7c3f8018566271.png]()
De vierde rit is op zich nog wel leuk, omdat we een keer geconfronteerd worden met een fatsoenlijke afstand. 190 kilometer, dat is voor Afrikaanse begrippen kneiterveel. Wel grotendeels vlak verder, maar toch. Gaboneesjes gaan hier op een uur gefietst worden, als ze nog in koers zijn tenminste.
![5e1c4a5c1b04a828382806.png]()
Rit nummertje vijf lijkt een wat spectaculairder einde te hebben, we noteren een bult aan het eind. Hoewel die bult alsnog een paar kilometer van de finish lijkt te zitten. Op het gedetailleerde kaartje zien we dat de laatste drie kilometer alsnog volledig vlak zijn. Nee, hebben we ook niet veel aan.
![5e1c4a42e98c6990170991.png]()
Het eind van de Bongo Bongo Tour komt inmiddels in zicht. De laatste twee dagen van de koers gaan we rondjes rijden. Eerst krijgen we een lokaal circuit in Port-Gentil voorgeschoteld, daar waar in het verleden absolute grootheden als Frederique Robert en Yauhene Hutarovich wisten te winnen.
![5e1c4a231e848161291992.png]()
Afsluiten doen we in de hoofdstad van Gabon, Libreville. Ziet er ook weer vrij spectaculair uit, maar vorig jaar won Manzin hier gewoon.
![5e1c496f8bc6c681644951.png]()
Zeven keer sprinten dus, normaliter. De favorieten voor de eindoverwinning moeten we dus zoeken tussen de sprinters. Een logische naam om mee te beginnen is die van Lorrenzo Manzin. Hij won vorig jaar al twee ritten, en dat was dan nog namens het extreem matige Vital Concept. Manzin heeft inmiddels een stap omhoog gezet, hij mag uitkomen voor Total Direct Energie. Daar zal hij ondersteund worden door de broer van de winnaar van vorig jaar. Niccolo Bonifazio won afgelopen jaar drie ritten en het klassement, zijn broer Leonardo mag Manzin nu gaan piloteren. DamDam Gaudin is er ook bij, om de koers te controleren. Cabot kan misschien ook nog wel wat laten zien, was vorig jaar toch een van de beste Franse amateurs. Grellier en Gaillard kunnen er verder geen kut van.
De lokale ploeg uit Gabon is echt krankzinnig slecht, Gaboneesjes kunnen er geen reet van. Geoffroy Ngandamba is de grootste vedette, hij wist vorig jaar niet onverdienstelijk 43e te worden. De rest haalt de finish niet. Dat zou ook zomaar het geval kunnen zijn bij Cofidis, die ploeg stuurt niet bepaald de grootste kleppers richting Afrika. Kopman is op papier Berhane, hij keert na zijn glorieuze overwinning in 2014 weer terug naar Gabon. Al vraag ik me af waar hij de koers dit jaar moet gaan winnen, het terrein leent zich er niet echt voor. Daarom is de kans aanwezig dat we vooral naar Viviani gaan kijken. Attilio dan, niet Elia. De kleine Viviani zal zijn kans krijgen in de sprints, ik sluit niet uit dat hij zomaar een keer wint. De rest van Cofidis mag u vergeten. Lafay en Morin enzo, dat is het niet helemaal. Finé is op papier wel een talent, maar dat slaan ze er bij Cofidis waarschijnlijk snel genoeg uit.
Eritrea komt weer met een prachtige selectie. Sirak "De Neus" Tesfom is weer van de partij, hij werd vorig jaar 5e. Heeft niet echt een sprint, dat is tijdens deze koers wel een nadeel. Moet het vooral van het aanvalswerk hebben, wat geen sinecure is tijdens deze wedstrijd. Hij wordt vergezeld door een duo van de continentale ploeg van NTT, Henok Muluberhan en Natnael Tesfatsion. Die twee zullen wel mogen sprinten, zonder echt in de buurt te komen van de winst. Mekseb Debesay is het ouderdomsdeken van dienst, hij moet de jonkies gaan begeleiden. Dawit Yemane bijvoorbeeld, maar dat is meer een klimmerstype. Robel Michael zegt me weinig, ze hadden waarschijnlijk nog een lul nodig.
Bij Nippo-Delko hebben ze vooral in sprinters geïnvesteerd en dat laten ze meteen zien. Justin Jules, Riccardo Minali en Biniam Girmay, je zou voor minder. Minali voor de volledig vlakke sprints, Jules voor het iets lastigere terrein en Biniam voor... nouja, geen idee wat ze bij Delko allemaal van plan zijn. Op basis van vorig jaar moet je Biniam iedere dag laten sprinten, zou mooi zijn als hij dit jaar opnieuw een rit kan winnen. Ik ben echter een beetje huiverig voor het wanbeleid van Delko. Met Beppu en Oka zijn er wat Japanse excuusrenners bij en Navardauskas kon ooit hard trappen. Nu meer een veredelde knecht.
Rwanda komt met zo ongeveer het sterkst mogelijke team, alleen niet voor deze wedstrijd. Het zijn allemaal erkende hardrijders, maar geen sprinters. Areruya, Mugisha en Mugisha, Munyaneza, Nzafashwanayo en HET TALENT Renus Uhiriwe. Ze zullen het van de vlucht moeten hebben, en dan hopen dat het een keer lukt. Vooral Uhiriwe ga ik nauwlettend in de gaten houden. Eerstejaars belofte, bij de junioren liet hij mooie dingen zien. Misschien gaat hij zich wel smijten in de sprints.
BAI - Sicasal - Petro de Luanda is ook dit jaar weer een continentale ploeg. Gevestigd in Angola, maar er rijden ook renners uit andere landen rond. Wat te denken van Carlos Oyarzun, de Chileen die ooit nog voor Movistar reed. Carlos werd in 2015 betrapt op het gebruik van FG-4592. Na een schorsing van vier jaar keert hij nu op 38-jarige leeftijd weer terug in koers. Genot! Bruno Araujo staat nog steeds op mijn lijstje van de hoop, maar ik verwacht verder niet veel van mijn vrienden uit Angola. Met Stevan Kervadec beschikken ze sinds dit jaar over een voor mij totaal onbekende Fransman, misschien wordt dat de verrassing van de ploeg.
De nationale ploeg van Algerije komt aanzetten met Youcef Reguigui, ja! Weten we alvast wie iedere dag vierde gaat worden, lekker hoor. Best een sterke ploeg verder, met Lagab als brok ervaring. Hij moet het alleen wel meer van de vlucht hebben dan van de sprint. Verder heb ik nog altijd goede hoop dat Oussama Cheblaoui ooit gaat doorbreken, terwijl Yacine Hamza in het verleden wel eens heeft laten zien niet heel traag te zijn. Ook Nassim Saidi kan wel een sprintje trekken. Abderrahmane Mansouri niet, da's gewoon opvulling.
ProTouch is ook weer van de partij, de Zuid-Afrikaanse continentale ploeg. Reynard Butler en Rohan Du Plooy zijn redelijk snel. Du Plooy werd vorig jaar een paar keer 7e en 8e tijdens de Bongo Tour, dan kun je wat. Gustav Basson is een erkend hardrijder, ik verwacht hem wel een aantal keer in de aanval. De Marokkaantjes komen met een wat minder tot de verbeelding sprekende ploeg. Mohcine El Kouraji had ik altijd grote verwachtingen van, maar dat heeft hij niet kunnen inlossen. Ook niet echt een sprinter, dus dan ben je tijdens deze koers meteen kansloos. Youssef Bdadou begint aan zijn tweede jaar als belofte, hij liet vorig jaar wel wat mooie dingen zien. Niet mooi genoeg om tijdens deze koers te schroeien, en dat geldt ook voor zijn ploeggenoten.
De Franse continentale ploeg Natura4Ever - Roubaix Lille Métropole is er ook bij. Emiel Vermeulen is een (matige) sprinter, weet ik toevallig. Verder zijn het toch wat meer hardrijders, soms met een punch. Zo zou je bijvoorbeeld Idjouadiene en Ferrasse kunnen omschrijven. Levasseur leek in zijn tijd bij Armee de Terre ook veelbelovend te zijn, maar daar kwam achteraf gezien niet veel van terecht. Voor nog meer (matige) sprinters kunnen we ook naar de ploeg van Burkina Faso kijken. De twee Nikiema's zijn er weer bij, vooral Bachirou mogen we in de gaten houden. Die gaat vast een paar keer naar de 8e plaats sprinten ofzo. Paul Daumont is ook van de partij, de grote Burkinese hoop. Komt er alleen ook niet echt uit, zal nu opnieuw een moeilijk verhaal worden. Over de rest hoeven we het helemaal niet te hebben.
Nou, goed, dan hebben we de Slowaakse jongens van Dukla Banska nog. Die kunnen allemaal wel wat. Tybor, Canecki en Cully, je kent het wel. Of niet, kan ook. De jongens uit Kameroen, die kent u ook niet. Tijdens de eerste rit mogen ze meteen naar huis, als het tegenzit blijven ze daar ook. Clovis Kamzong is de bekendste Kameroener, en hij is al niet eens zo heel erg goed. Mba gaat nog, maar verder zou ik deze jongens niet snel draften. Dat gaat ook op voor de Ivoriaantjes, de laatste ploeg op de deelnemerslijst. Issiaka Cissé is de blikvanger zonder op te vallen. Abou Sanogo gaat ook nog wel, de rest niet.
U leest het al, een indrukwekkende deelnemerslijst. Manzin gaat een leuke week hebben. Wij gaan ook een leuke week hebben, al zullen we het vooral moeten volgen via twitter. Denk niet dat we grandioze uitzendingen gaan krijgen. Matige finishfilmpjes opgenomen met een aardappel en achteraf een samenvatting van minuut of twee. Maar dat maakt niet uit, het is koers!
Goed, tot zover het hoofdstuk La Tropicale Amissa Bongo. Nu verder met wat ander nieuws van de laatste tijd.
De jongens achter La Tropicale organiseren jaarlijks een verkiezing, een enorm professionele verkiezing. Ze nomineren 15 Afrikaanse renners en dan kan er via twitter gestemd worden. Mag je je drie favorieten selecteren en zodoende heb je toch al snel een bijzonder integere verkiezing op poten gezet. Lekker hoor. Al was de uitslag dit jaar toch wel vrij accuraat. Impey is de beste Afrikaan, voor KUDUS en Rekiki.
![EMFNw-DX0AAHpr2?format=jpg&name=large]()
Dit is al een tijd bekend, maar ik was te lui om dit topic te updaten. Daarom is de fantastische Rwandese soap ook nog even op de plank blijven liggen. Een tijdje terug kwam de voorzitter van de Rwandese wielerbond nogal negatief in het nieuws. Hij zou zichzelf als een hork hebben gedragen, mensen hebben misbruikt en ga zo maar door. Er werd vrij snel ingegrepen, hij mocht samen met z'n hele team vertrekken. Terecht, lijkt me zo. Het was niet lang wachten op de opvolging, amper een paar weken later hadden ze in Rwanda een heel nieuw comité bij elkaar verzameld. Dit tot grote ontevredenheid van Sterling Magnell, een van de grote mannen achter het Rwandese wielrennen. Hij kreeg een meltdown van hier tot ginder. Niet zonder reden, want de nieuwe voorzitter van het Rwandese wielrennen had nog nooit een fiets van dichtbij gezien. De beste man had eerst een functie bij een voetbalclub en is nu de belangrijkste man in het wielrennen. Afrikaanse praktijken? Afrikaanse praktijken. Het comité bestaat nu overigens voor een deel uit vrouwen, met de emancipatie zit het wel goed in Rwanda!
De mensen die zich grotendeels vrijwillig inzetten voor het Rwandese wielrennen voelden zich dus nogal in de zeik genomen, vanuit meerdere kanten werd er niet echt positief gereageerd. Het teken voor de nieuwe voorzitter om het betere likwerk in te zetten. Hij kwam even langs op locatie en liet zich van zijn meest charmante kant zien, sindsdien heb ik geen geklaag meer gehoord. Maar goed, het zegt dus wel wat over de staat van het Rwandese wielrennen. Bij de hele Rwandese wielerbond werd momenteel niemand die enig verstand heeft van wielrennen. Alles wordt gedaan door de mensen daaronder, bij de lokale clubs en het Cycling Centre.
Wel beschikken ze in Rwanda ook dit jaar weer over een continentale ploeg. Benediction Ignite XL, een pakkende naam. Ignite is de nieuwe sponsor, en mede daarom is het team wat groter geworden. "Ignite Power is a distributed power company, developing, operating and financing safe clean energy solutions across Africa." Zo, daar kunnen we wat mee.
Opvallend is dat er dit jaar twee Congolezen voor het team gaan rijden, Thsiyana Kamena en Daniel Kinanira Ischara. De eerste vinden we niet terug in de uitslagen, maar hij is ook pas 20. De tweede is 22 en werd vorig jaar 20e in de Ronde van Senegal. Geen idee waarom deze jongens plotseling voor de ploeg rijden, maar in principe is het verder een prima initiatief. In Congo doen ze best wel aan wielrennen, maar zonder omkadering kom je nergens. Dat krijgen deze jongens nu, we gaan zien of ze er iets aan hebben. Verder is een groot deel van de ploeg gebleven, vooral relatieve toppers als Munyaneza en Manizibayo. Ook de jonkies Nkurunziza en Nzafashwanayo zijn er weer bij. De meest in het oog springende aanwinst is de eerder genoemde Renus Uhiriwe. De hype is aan. Verder valt op dat men Uwiduhaye heeft gehaald. Fun fact: deze jongen heeft geen voornaam. Uwiduhaye is z'n achternaam en niemand weet wat zijn voornaam zou moeten zijn. Weet hij zelf ook niet. Daarom staat hij op de site van de UCI geregistreerd als Xxx Uwiduhaye.

Zijn vrienden in Rwanda hebben besloten hem Paul te noemen, en Steef heeft dat overgenomen. Voor ons gaat hij dus als Paul door het leven. Hup Paul! Merkwaardig genoeg hebben ze Bonaventure Uwizeyimana laten gaan, toch een van hun betere renners. Ook Nsengimana en Hategeka zijn verdwenen, maar daar missen ze minder aan. Janvier Rugamba is de laatste nieuwe aanwinst, hadden ze niet hoeven doen.
Nog wat kleine transfernieuwtjes:
Clint Hendricks, Mekseb Debesay, Salim Kipkemboi en Suleiman Kangangi staan geregistreerd bij Bike Aids. Raar, want ze hadden vorig jaar nog ruzie met de Keniaantjes. Gedoe met loon dat niet betaald werd en dat soort werk, daardoor reden Kipkemboi en Kangangi geen koers voor Bike Aid afgelopen jaar. Je zou daarom verwachten dat ze nooit meer voor Bike Aid rijden, maar ze staan nu nog steeds onder contract. Of de plooien gladgestreken zijn en er nu dan wel koersen afgewerkt gaan worden valt nog te bezien. Ik hoop het wel, want vooral Kipkemboi heeft nog altijd de potentie om uit te groeien tot een sterke renner. Kagimu is wel definitief afgevoerd, er komt geen Oegandees aan de macht in de nabije toekomst.

Al is de nieuwe Oegandees van de hoop in aantocht, Jordan Schleck. Met zo'n achternaam moet je wel wat kunnen natuurlijk.
Dan is er ook nog het goede nieuws dat Abderrahim Zahiri een plekje heeft weten te vinden, hij fietst dit jaar voor de continentale Italiaanse ploeg General Store-Essegibi-F.Ili Curia. Juist. Hopelijk kan de Marokkaanse pocketklimmer een paar mooie uitslagen noteren in het Italiaanse circuit.
Sowieso is er blijkbaar wel wat goed nieuws voor de Marokkanen, want er komt ook een Marokkaanse continentale ploeg aan. Staat nog niet op de site van de UCI, maar Steef weet het zeker.
https://www.procyclingsta(...)ro-cycling-team-2020Sidi Ali, lekker hoor. Tarik Chaoufi is een van de kopmannen! Hij keert na vier jaar zonder koers terug in het peloton. We kennen hem misschien nog wel van zijn kortstondige avontuur bij Euskaltel. Inmiddels is hij 33 en mag hij de jonkies van deze ploeg gaan aansturen. Mohcine El Kouraji is de andere blikvanger. Was ooit echt een groot talent, maar heeft nooit ergens echt een kans gekregen. Amin Galdoune is er ook bij, de sprinter die een aantal jaar voor allerlei Italiaanse amateurploegjes reed. Vreselijk snel, maar komt met geen mogelijkheid een drempel over. De rest van de ploeg ken ik dan weer niet echt, maar een extra Afrikaanse continentale ploeg is altijd goed. We gaan ze blijkbaar voor het eerst zien in Turkije.
Nou, dat was het voorlopig wel denk ik. Andere Afrikaanse transfernieuwtjes staan al in het Aziatische topic. Aït El Abdia bij de continentale ploeg van Bahrein en wat Eritreeërs bij een Chinese spookploeg. Altijd lachen. Sluiten we maar af met een verhaal over Benin, wat de volgende Afrikaanse wielergrootmacht moet worden. De voorzitter van de lokale wielerbond daar is blijkbaar een bekende kunstenaar. Ja, kan allemaal in Afrika. Voor de geïnteresseerden:
https://mailchi.mp/teamrw(...)latest-success-storyTer afsluiting spreek ik de hoop uit dat Nigeria ooit een grote wielernatie wordt. Wat een prachtige shirtjes hebben die jongens. Foto is genomen tijdens een evenement voor Afrikaanse junioren. Vanuit alle windstreken werden ze naar Zuid-Afrika gehaald om daar een paar dagen op de baan te rijden, in een poging de basis van het wielrennen onder de knie te krijgen.