abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188992462
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:54 schreef SOG het volgende:

[..]

Sure dude, want als je een huis hebt gekocht ben je ook echt gebonden aan die locatie. Huis verkopen (in deze tijd met winst) of huis verhuren (passief inkomen) zijn geen opties.

Zo te lezen een skeere user die de boot heeft gemist van de huizenmarkthausse :')
Waarom zijn jullie huizenkopers allemaal zo agressief als iemand een ander geluid laat horen? Ik deel alleen maar mijn ervaringen om de TS ook een andere optie te laten zien. Hij twijfelt over kopen of niet. Ik geef een argument om niet te kopen.

Iedereen zit in zijn eigen unieke situatie. Als jij al 10 jaar blij bent met een prachtige koopwoning zit die je makkelijk kan betalen, fantastisch, dan heb je het gewoon goed gedaan.

Maar die situatie geldt niet voor iedereen. Laatste keer dat ik een bod deed was in juli 2008. Ik hoef niet uit te leggen dat ik twee maanden later erg dankbaar was dat mijn bod niet werd geaccepteerd. Nu zou ik er weliswaar winst op hebben gemaakt, maar de keerzijde zou zijn geweest dat ik een paar jaar in die stad had moeten blijven, en dat was niet goed voor mij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gustaf86 op 17-09-2019 17:12:50 ]
pi_188992594
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:30 schreef Arius80 het volgende:

[..]

Hi! Ok maar hoe heb je dan de uiteindelijke beslissing gemaakt? Heb je duurder, of goedkoper gekocht? Wist je al waar je heen wilde? Neem aan dat je misschien bedoeld te zeggen om een meer laid back benadering toe te passen...
Ik wist niet waar ik wilde wonen. Ik Twijfelde over woonplaats. Uiteindelijk gekozen om in mijn oude woonplaats te blijven. Ik heb een maand lang bijna iedere werkdag een bezichtiging. Ik wilde goedkoper kopen. Dit betekende concessies doen. Gaandeweg merkte ik wat ik belangrijk vond.

Ik ben ook huurwoningen gaan kijken. Dat was echt mijn allerlaatste optie.

Een appartement gevonden in een buurt die oké is en het appartement ook. Kleine hypotheek erop en voor een paar jaar zit ik goed.

Mocht morgen de markt instorten dan heb ik nog steeds lage woonlasten. Of de woning dan minder waard wordt maakt mij minder uit. Het is niet een molensteen om mijn nek.
pi_188992671
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 16:38 schreef ex het volgende:

[..]

Mwah, ik had wel een eigen woning tot 2 weken geleden en heb het verkocht met dikke winst die ik nu mee neem naar het buitenland voor mijn emigratie avontuur.
Goed gedaan! En veel plezier, hoop dat het lukt. En wat jij gaat doen is dus een optie die TS nu ook heeft.
pi_188993124
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 16:38 schreef ex het volgende:

[..]

Mwah, ik had wel een eigen woning tot 2 weken geleden en heb het verkocht met dikke winst die ik nu mee neem naar het buitenland voor mijn emigratie avontuur.
Ik heb hier nog even over nagedacht. Jij stelt dat je in dezelfde situatie zit als TS, met dikke winst op je koopwoning, en jij gaat niet opnieuw kopen maar gaat emigreren met je centjes.

En je begint jouw post, in reactie op mijn opmerking over de vrijheid die ik altijd had en die TS nu weer heeft, en die jij dus ook stelt te hebben, met het woordje "Mwah". Dat woord geeft mij de indruk dat je het niet eens bent met mijn post. Maar vervolgens stel jij dat je exact zit in de positieve situatie (vrijheid met geld op de bank) waarvan ik probeer TS bewust te maken.

Ik denk dat jij niet helemaal de waarheid spreekt. Als jij inderdaad verkocht had met dikke winst en zou gaan emigreren, dan had jij mijn verhaal enthousiast bevestigd, want dan zat jij in exact de situatie die ik omschreef. In plaats daarvan bekritiseer je mijn post. Ik denk dat jij een beetje stoer probeert te doen. Op een zolderkamertje met een wajong uitkering.
  woensdag 18 september 2019 @ 12:44:15 #55
189961 ex
aperture science
pi_189005461
Shit, je hebt me helemaal betrapt. :'( :'( :'(

Ik had die winst toch nooit gehad als ik niet 2 jaar geleden een huis had gekocht? Had ik wat gespaard sure, maar niet de 35k die de notaris nu op mijn rekening heeft gestort.

Ik heb in 2016 255k betaald voor me huis, en nu verkocht voor 285k.
Door alle aflossingen etc werd de netto uit betaling 35k. Daarnaast heb ik wel elke maand 990 overgemaakt naar de ING, dus in totaal 23.760 over de 2 jaar.

Als ik in mijn huur huis was blijven zitten, was ik per maand 850 kwijt geweest (mijn huur voor verhuizing) dus 20.400 over dezelfde 2 jaar.

Situatie nu:
35k op mijn spaar rekening erbij
'Gratis' gewoond voor 2 jaar
Huis was binnen 3 werk dagen voorlopig verkocht

Ik had dus naast het betalen van mijn gehele huur nog ongeveer 2900 euro moeten sparen om hetzelfde rendement te behalen.

Dus in mijn specifieke situatie was het een goed idee.
The cake is a lie!
pi_189005712
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:32 schreef Arius80 het volgende:

[..]

Ja, ik moet eens leren beslissen.. Hoewel ik het huren ergens ook wel prettig vind, gewoon het feit maar met 1 maand opzegtermijn te zitten en dus weg kan wanneer ik wil.. Dat hele flexibele past ook wel bij me maar mijn rationele kant zegt echt het geld weer in stenen te stoppen.. Heb nog een hoop om over na te denken...
Wat bijzonder dat de vraag "waar wil ik wonen" pas in tweede instantie in je opkomt.

Wil je in de stad blijven?
Springfield's looking pretty dusty today
  donderdag 19 september 2019 @ 15:35:12 #57
487315 Arius80
Ik rij dus ik ben
pi_189022581
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:59 schreef -marz- het volgende:

[..]

Wat bijzonder dat de vraag "waar wil ik wonen" pas in tweede instantie in je opkomt.

Wil je in de stad blijven?
Nou, dat is eigenlijk precies het dilemma waar ik mee zit.. Aan de ene kant heel graag, alles lekker dichtbij, geen auto nodig, lekker uit gaan en de levendigheid, festivalletjes etc..
Maar, aan de ander kant zie ik mezelf ook wel in een vrijstaand huis met een paar kippen en een stukje grond, hoewel me dat ook saai lijkt. De twijfel komt vooral uit de sfeer die in de stad heerst en de demografische samenstelling van Rotterdam over pakweg 10 a 15 jaar.. Die maken dat ik twijfel of het verstandig is om veel geld te investeren en of de stad überhaupt nog een leuke leefbare plek blijft, of dat het hier door deze demografische samenstelling iets te religieus wordt met al de daarbij behorende conservatieve denkbeelden..
pi_189025420
quote:
2s.gif Op maandag 16 september 2019 15:59 schreef Postbus100 het volgende:
Maar nu een huis huren kost ook geld toch? :X

12x1200 euro p/m is best veel geld...

Maar goed,dat is het dilemma van elke koper/verkoper natuurlijk. En we hebben geen glazen bol.
Dit dus. Zit in hetzelfde schuitje, huur nu 1 jaar met een huur van 1500 euro. Sommige vrienden raden aan om nog 2 jaar te wachten om dat je nu de hoofdprijs betaald voor een koopwoning. Maar 2 jaar deze huur (met natuurlijk 2x een verhoging van 4%) pis je gewoon ff ¤ 61.000 weg.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_189025486
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 18:37 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Dit dus. Zit in hetzelfde schuitje, huur nu 1 jaar met een huur van 1500 euro. Sommige vrienden raden aan om nog 2 jaar te wachten om dat je nu de hoofdprijs betaald voor een koopwoning. Maar 2 jaar deze huur (met natuurlijk 2x een verhoging van 4%) pis je gewoon ff ¤ 61.000 weg.
Hebben die vrienden van jou dan een glazen bol waarin ze kunnen zien wanneer de markt instort?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_189025504
quote:
18s.gif Op maandag 16 september 2019 14:58 schreef xzaz het volgende:

[..]

Post #5 en het 'vrijheid' argument is er weer, een record.
Tergend altijd ja!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_189025513
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 18:37 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Ik zag op een soortgelijke manier die situatie in de straat.

Een stel had hun huis te koop staan, hadden al een nieuw huis verkocht, en hebben toen deze verkoop laten afketsen op een paar duizend euro ofzo. Toen werd het pas echt crisis en heeft het nog drie jaar geduurd voor ze het kwijt waren. Het was véél goedkoper geweest om toen dat bod te accepteren, maar ja... :X Uiteindelijk weet niemand wat wijsheid is.
Somebody that I used to know
pi_189025524
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 18:42 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Tergend altijd ja!
Ik zie een nieuwe Fok!traditie? Wel of geen eigen huis, gewoon het vrijheidsargument opvoeren ~O>

(net als 2x de helft enzo)
Somebody that I used to know
pi_189025538
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 18:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hebben die vrienden van jou dan een glazen bol waarin ze kunnen zien wanneer de markt instort?
Is een rage tegenwoordig, iedereen wilt 'de nieuwe crisis' voorspellen.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_189025547
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 18:45 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Is een rage tegenwoordig, iedereen wilt 'de nieuwe crisis' voorspellen.
Ah, ja... allemaal de wijsheid in pacht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_189025701
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 15:35 schreef Arius80 het volgende:

[..]

Nou, dat is eigenlijk precies het dilemma waar ik mee zit.. Aan de ene kant heel graag, alles lekker dichtbij, geen auto nodig, lekker uit gaan en de levendigheid, festivalletjes etc..
Maar, aan de ander kant zie ik mezelf ook wel in een vrijstaand huis met een paar kippen en een stukje grond, hoewel me dat ook saai lijkt. De twijfel komt vooral uit de sfeer die in de stad heerst en de demografische samenstelling van Rotterdam over pakweg 10 a 15 jaar.. Die maken dat ik twijfel of het verstandig is om veel geld te investeren en of de stad überhaupt nog een leuke leefbare plek blijft, of dat het hier door deze demografische samenstelling iets te religieus wordt met al de daarbij behorende conservatieve denkbeelden..
Nu is een lap grond met kippen wel weer een ander uiterste. Maar als het je saai lijkt zou ik er niet aan beginnen.

Vanuit negatieve overwegingen (weg willen omdat het veranderd is) een keuze maken schijnt meestal niet zo denderend uit te pakken.

Ik ben uit de stad weggegaan en woon nu in een dorp waar ik eerder nog nooit van gehoord had. Maar ik was niet erg gehecht aan in de stad wonen en houd wel van ruimte, stilte en natuur enzo, en heb graag de auto voor de deur. Zou nu niet meer terug willen naar de stad.
Springfield's looking pretty dusty today
pi_189033610
Ik denk dat je teveel nadenkt.

Je kan de huizenmarkt niet kan timen. Kortom, dan is kopen als je iets leuks ziet verstandig.

Nog twee jaar wachten? Nog drie?
Dat is ook weggegooid huur geld.

Ja, het kan enorm dalen, maar je hebt nu ook die overwaarde.

En de vraag of al die ouderen in appartementen gaan. Misschien blijven ze wel waar ze zitten en krijgen verzorging aan huis.

Uiteindelijk is kopen op langere termijn natuurlijk veel winstgevender. Als je maar blijft zitten. Of verhuren ergens in de randstad.
Love is in the air!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')