Het lekdetectiebedrijf had wel een lekkage gevonden, bij een leiding in de vloer van de badkamer. Dat is gerepareerd, maar het was blijkbaar niet de enige lekkage want het drukverlies is er niet minder om. De leiding liep naar een radiator (ik heb geen vloerverwarming).quote:
Is de isolatiewaarde van de woning gelijk? Stook gedrag kan ook enorm schelen.quote:Op woensdag 11 september 2019 13:40 schreef Chokeme het volgende:
[..]
Het lekdetectiebedrijf had wel een lekkage gevonden, bij een leiding in de vloer van de badkamer. Dat is gerepareerd, maar het was blijkbaar niet de enige lekkage want het drukverlies is er niet minder om. De leiding liep naar een radiator (ik heb geen vloerverwarming).
Ik woon hier nu twee jaar, en als ik de buren moet geloven betaal ik aardig meer dan hun, maar aan verbruiksgegevens heb ik natuurlijk meer.
Volgens Essent is 650 m3 gangbaar voor iemand die alleen woont (het type woning staat er niet bij maar ik woon in een flatje). In 2017-2018 heb ik 1062 m3 verstookt maar ben ik in de wintermaanden 3 maanden niet thuis geweest en ik eet (kook) maar 2 á 3 dagen per week thuis. In 2018-2019 1172 m3.
Is je CV installatie zelf niet lek i.p.v. de leidingen?quote:Op woensdag 11 september 2019 16:11 schreef Chokeme het volgende:
Bedankt voor de tips. De stekker van de ketel er uit halen en mijn gasmeter in de gaten houden zal ik vannacht eens proberen.
Los van een eventueel gaslek is er nog steeds lekkage in de leidingen, want ik verlies druk maar alleen als ik de verwarming aan heb.
Verder let ik er inderdaad wel op, verwarming ruim voor ik ga slapen al uit, deuren dicht houden etc. En trek eerst een vest aan voor ik de verwarming omhoog zet. Dus ik zou eerder verwachten dat ik onder het gemiddelde zit dan erboven.
Dat zou neerkomen op zo'n 900 m3 water, 900.0000 liter water, en dat door een leiding ìn de cv?quote:Op woensdag 11 september 2019 17:24 schreef Nismo91 het volgende:
Een bekende van mij moest ¤ 1000,00 bij betalen aan de water leverancier door een leiding die water bleef geven in de cv.
¤ 1000,00 !
Daar stond een kraan voluit open, een jaar langquote:Op woensdag 11 september 2019 18:01 schreef GX3 het volgende:
[..]
Dat zou neerkomen op zo'n 900 m3 water, 900.0000 liter water, en dat door een leiding ìn de cv?
Het is een HR ketel, hoe oud hij is weet ik niet. Er zit in elk geval een sticker op waarop staat dat hij in 2008 gecontroleerd is. Het is een Nefit Smartline Basic HR(C).quote:Op woensdag 11 september 2019 17:16 schreef qajariaq het volgende:
Hoe oud is die ketel en is het een HR?
Klinkt mij niet als onwaarschijnlijk dat niet de leidingen maar de ketel lek is, alle lekwater verdampt dan en zie je dus geen vochtvlekken in huis. Dat het drukverlies alleen bij werkende ketel is kan als oorzaak hebben dat je expansievat defect is. Moet aan één kant hol klinken en de andere helft dof (onder boven).
Zou kunnen maar het lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien ze inmiddels veel onderdelen vervangen hebben, en ook het lekdetectiebedrijf heeft het dan in elk geval niet opgemerkt.quote:Op woensdag 11 september 2019 17:26 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Is je CV installatie zelf niet lek i.p.v. de leidingen?
Dat is wel fijn om te weten, dat het in elk geval om niet meer dan 10 liter in de week gaat.quote:Op woensdag 11 september 2019 18:29 schreef Glider76 het volgende:
Als er ergens water lekt dat het terug zakt naar 1 bar, is dit nog steeds maar een paar liter. Hooguit 10 liter.
Die 10 liter lekkage zorgt dus niet voor extreem gasverbruik. En als er geen druk meer is gaat de ketel in storing. Er zit ook geen automatische vul op de verwarmings kant, dus de lekkage is eenmalig tot je het zelf weer bijvult.
Klinkt als een kapot expansievat en een doorlatend expansieventiel. Dan ga je stoken, water zet uit, druk te hoog, water loopt je riool in en je merkt er niets van, behalve druk verlies.quote:Op woensdag 11 september 2019 17:26 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Is je CV installatie zelf niet lek i.p.v. de leidingen?
Zou ik dan niet ook drukverlies moeten hebben wanneer ik warm water uit de kraan of douche gebruik? Ik verlies alleen druk als ik de verwarming aan heb.quote:Op donderdag 12 september 2019 06:43 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Klinkt als een kapot expansievat en een doorlatend expansieventiel. Dan ga je stoken, water zet uit, druk te hoog, water loopt je riool in en je merkt er niets van, behalve druk verlies.
quote:Op woensdag 11 september 2019 17:24 schreef Nismo91 het volgende:
Een bekende van mij moest ¤ 1000,00 bij betalen aan de water leverancier door een leiding die water bleef geven in de cv.
¤ 1000,00 !
900.000 liter water merk je, geloof helemaal geen snars van dit verhaal.quote:Op woensdag 11 september 2019 21:31 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
Daar stond een kraan voluit open, een jaar lang
Probeer het experiment nog eens maar dan met de stekker er in maar de thermostaat zo laag mogelijk en geen warm water gebruiken.quote:Op donderdag 12 september 2019 13:58 schreef Chokeme het volgende:
Ik heb de stekker van de ketel er nu ruim 12 uur uit gehad. Toen ik hem er uit haalde stond de meter op 2008,2256 en nu net stond hij op 2008,2331. Ervan uitgaande dat de getallen voor de komma hele kuub zijn is dat dus 0,0075 kuub oftewel 7,5 liter verschil. Dat zou grofweg 5,5 kuub gas op jaarbasis zijn wat ik verlies, verklaart dus nog niet de hoge energierekening. Tenzij het verlies harder gaat wanneer er ook gestookt wordt?
[..]
Zou ik dan niet ook drukverlies moeten hebben wanneer ik warm water uit de kraan of douche gebruik? Ik verlies alleen druk als ik de verwarming aan heb.
Dan niet. Dat liep rechtstreeks de afvoer in.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:03 schreef GereDathan het volgende:
[..]
900.000 liter water merk je, geloof helemaal geen snars van dit verhaal.
Ten eerste hoor je een kraan die vol open staat lopen.
Ten tweede moet het water ergens heen, behalve als het direct het riool in liep zie je dat.
Ten derde maakt een watermeter ook geluid, die hoor je dus ook.
Vermoedelijk is er wel iets gebeurd en gaat het om 50 euro, maar 1000 klinkt toffer nietwaar.
Dat was een kraan die open stond, een water kraan die bij de cv zat waarvan de slang rechtstreeks de afvoer in liep.quote:Op donderdag 12 september 2019 16:58 schreef TR08 het volgende:
Ik doe heel veel met ketels. Weliswaar grote industrie ketels voor stoom en heel weinig met cv thuis.
Ik kan me niet voor stellen dat je lekkage voor een meetbaar aandeel te maken heeft met een hoog energie verbruik. Al helemaal niet bij de hoeveelheid lekkage die jij beschrijft.
Je hoge rekening moet je echt ergens anders gaan zoeken.
Bedankt voor de suggesties, ik zal het eens bijhouden allemaal.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:52 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Probeer het experiment nog eens maar dan met de stekker er in maar de thermostaat zo laag mogelijk en geen warm water gebruiken.
Sowieso kan je een tijdje dagelijks je meterstanden invullen. (b.v. op http://mindergas.nl). Dat geeft je in ieder geval inzicht wanneer je gas gebruikt, misschien ga je een patroon ontdekken.
Het blijft wonderlijk. Het verdwijnende water is al vreemd maar dat kan nog door een lek ik de ketel of je overdrukventiel cq expansievat. Dat hoge gasverbruik is erg wonderlijk. Lift er iemand al dan niet per ongeluk mee op jouw gasmeter
Hoe is je elektra en water verbruik? Is dat wel normaal?
Dat zou kunnen, stel dat hij aan de cv-kant lek is, loopt dat water dan de afvoer in?quote:Op donderdag 12 september 2019 16:11 schreef Speekselklier het volgende:
Zou de driewegklep lek kunnen zijn? Of niet volledig omschakelen?
Die 5 kuub doet het hem niet nee, maar zou het kunnen dat het gasverbruik hoger is als er gestookt wordt? Hogere druk op de leidingen misschien?quote:Op donderdag 12 september 2019 16:58 schreef TR08 het volgende:
Ik doe heel veel met ketels. Weliswaar grote industrie ketels voor stoom en heel weinig met cv thuis.
Ik kan me niet voor stellen dat je lekkage voor een meetbaar aandeel te maken heeft met een hoog energie verbruik. Al helemaal niet bij de hoeveelheid lekkage die jij beschrijft.
Je hoge rekening moet je echt ergens anders gaan zoeken.
Op vraag 1 is het antwoord natuurlijk ja. Net zoals je meer brandstof verbruikt als je gas geeft verbruik je ook meer gas terwijl je stookt.quote:Op vrijdag 13 september 2019 13:07 schreef Chokeme het volgende:
[..]
Die 5 kuub doet het hem niet nee, maar zou het kunnen dat het gasverbruik hoger is als er gestookt wordt?
Hogere druk op de leidingen misschien?
Ik had mijn vraag een beetje dom verwoord. Dat het gasverbruik hoger is als er gestookt wordt, dat is nogal wiedes natuurlijkquote:Op vrijdag 13 september 2019 13:44 schreef TR08 het volgende:
[..]
Op vraag 1 is het antwoord natuurlijk ja. Net zoals je meer brandstof verbruikt als je gas geeft verbruik je ook meer gas terwijl je stookt.
Hogere druk op de cv leiding heeft geen voor jou meetbare invloed. De hoeveelheid warmte die je in een kg water stopt om die op de voor cv toestellen gangbare temperatuur te brengen verandert vrijwel niet. Het verschil dat je op jaarbasis maakt door in dat jaar 1 keer extra te douchen is groter.
Variatie van druk op de gasleiding is er vrijwel niet. Daarvoor zit er een gas druk regelaar voor je meter.
Het antwoord op hoe jouw gasverbruik omlaag kan is eigenlijk hetzelfde antwoord als op de vraag waarom je zo veel stookt als je doet.
Kun je korter douchen? Mis je comfort als de kachel een uurtje eerder uit gaat in de avond? Laat je vaak ramen open? Etc
Die hoek is wel behoorlijk relevant als je het vergelijkt met je buren.quote:Op vrijdag 13 september 2019 16:24 schreef Chokeme het volgende:
[..]
Ik had mijn vraag een beetje dom verwoord. Dat het gasverbruik hoger is als er gestookt wordt, dat is nogal wiedes natuurlijkik bedoelde of de lekkage harder gaat als er gestookt wordt dan wanneer er geen gebruik van warm water wordt gemaakt. Maar dat maakt dus niet uit begrijp ik.
Ik denk dat ik niet onnodig stook, altijd ruim voor ik weg ga of ga slapen de kachel uit. Raam op de slaapkamer staat op valstand maar daar staat de verwarming nooit aan. Douche alleen wel langer dan 5 minuten maar sta er ook geen half uur onder.
Het is alleen niet erg goed geïsoleerd hier, flatje gebouwd in de jaren 70 geloof ik. Ik zit boven in de hoek dus heb boven en aan één kant naast me geen buren.
Ventilatieroosters wel open, behalve als het echt steenkoud is buiten.
Denk dat je het hierin moet zoeken. Langer douchen heeft veel meer effect op je gasverbruik als je zou denken. Als ik bij ons kijk, gaat 50% van ons gasverbruik naar warm water, de rest naar de verwarming en koken. Dubbel zo lang gaan douchen zou dan ook 50% meer verbruik op leveren.quote:Op vrijdag 13 september 2019 16:24 schreef Chokeme het volgende:
[..]
. Douche alleen wel langer dan 5 minuten maar sta er ook geen half uur onder.
Het is alleen niet erg goed geïsoleerd hier, flatje gebouwd in de jaren 70 geloof ik. Ik zit boven in de hoek dus heb boven en aan één kant naast me geen buren.
Ventilatieroosters wel open, behalve als het echt steenkoud is buiten.
Ah okequote:Op zaterdag 14 september 2019 17:39 schreef TR08 het volgende:
Wat ik beschrijf is geen lek in de ketel maar een overdruk beveiliging die opent omdat je expansie vat stuk is. 😉
Dat denk ik dan ook ja, als ik 10 liter water per week, en 5 kuub gas per jaar verlies door lekkage verklaart dat niet de kosten. Wel balen, want naar mijn idee doe ik zuinig. Ik zit volgens de site van essent 500 m2 boven het gemiddelde. :/quote:Op zondag 15 september 2019 13:55 schreef rba26 het volgende:
[..]
Denk dat je het hierin moet zoeken. Langer douchen heeft veel meer effect op je gasverbruik als je zou denken. Als ik bij ons kijk, gaat 50% van ons gasverbruik naar warm water, de rest naar de verwarming en koken. Dubbel zo lang gaan douchen zou dan ook 50% meer verbruik op leveren.
In jouw geval zou dat, gecombineerd met de ligging van het appartement, best wel eens de verklaring kunnen zijn, zoveel is 200m3 meer ten opzichte van het gemiddelde nu ook weer niet.
Douchen is dan het enige waar ik misschien op zou kunnen besparen, maar dan zou ik me echt moeten haasten onder de douche. Geen idee hoe lang ik douche, ik denk 10 minuten.quote:Op dinsdag 17 september 2019 10:42 schreef StretchingKoala het volgende:
Wij zijn hier aantal maanden geleden gestopt met tanden poetsen onder de douche. Dat scheelt per persoon dus 3-4 min per dag douchen. Als ik nu verbruik met vorig jaar vergelijk blijf ik er elke maand toch wel stukkie onder. Lang douchen is lekker, maar ook gewenning. Ben nu in ochtend gewent om erin en eruit te springen. Wil het nu niet meer anders ook.
Kan ook zijn dat er wellicht een klein scheurtje in je warmte wisselaar zit in je ketel, keer kap openmaken en een kijken of je een foto met flits kan maken of je ergens extra kalk ziet ofzo? Had dat iig bij mij oude ketel. Begon met druk verlies en werd steeds wat erger, scheur werd groter.
Ketel vervangen en opgelost, verdiende die nog snel terug ivm affectiever stoken.
Alles meer dan twee minuten douchen heeft niets meer met reinigen te maken maar is recreatief. Ieder mag een hobby hebben en hobby's mogen geld kosten.quote:Op dinsdag 17 september 2019 12:41 schreef Chokeme het volgende:
Douchen is dan het enige waar ik misschien op zou kunnen besparen, maar dan zou ik me echt moeten haasten onder de douche. Geen idee hoe lang ik douche, ik denk 10 minuten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |