abonnement Unibet Coolblue
pi_188924618
quote:
99s.gif Op donderdag 12 september 2019 15:52 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Probeer het experiment nog eens maar dan met de stekker er in maar de thermostaat zo laag mogelijk en geen warm water gebruiken.
Sowieso kan je een tijdje dagelijks je meterstanden invullen. (b.v. op http://mindergas.nl). Dat geeft je in ieder geval inzicht wanneer je gas gebruikt, misschien ga je een patroon ontdekken.

Het blijft wonderlijk. Het verdwijnende water is al vreemd maar dat kan nog door een lek ik de ketel of je overdrukventiel cq expansievat. Dat hoge gasverbruik is erg wonderlijk. Lift er iemand al dan niet per ongeluk mee op jouw gasmeter

Hoe is je elektra en water verbruik? Is dat wel normaal?
Bedankt voor de suggesties, ik zal het eens bijhouden allemaal.
Misschien zit er nog een lek in de cv, maar omdat ik daar al 13 ( :') ) keer een monteur bij heb gehad lijkt me dat onwaarschijnlijk.
Mijn stroomverbruik in 2018-2019 was 1331 kWh. Voor het waterverbruik moet ik denk ik een account aanmaken bij het waterbedrijf, zal ik nog even naar kijken.

quote:
1s.gif Op donderdag 12 september 2019 16:11 schreef Speekselklier het volgende:
Zou de driewegklep lek kunnen zijn? Of niet volledig omschakelen?

Dat zou kunnen, stel dat hij aan de cv-kant lek is, loopt dat water dan de afvoer in?
It's okay to be white
pi_188924647
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 16:58 schreef TR08 het volgende:
Ik doe heel veel met ketels. Weliswaar grote industrie ketels voor stoom en heel weinig met cv thuis.

Ik kan me niet voor stellen dat je lekkage voor een meetbaar aandeel te maken heeft met een hoog energie verbruik. Al helemaal niet bij de hoeveelheid lekkage die jij beschrijft.

Je hoge rekening moet je echt ergens anders gaan zoeken.
Die 5 kuub doet het hem niet nee, maar zou het kunnen dat het gasverbruik hoger is als er gestookt wordt? Hogere druk op de leidingen misschien?
It's okay to be white
  vrijdag 13 september 2019 @ 13:44:51 #28
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_188925193
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 13:07 schreef Chokeme het volgende:

[..]

Die 5 kuub doet het hem niet nee, maar zou het kunnen dat het gasverbruik hoger is als er gestookt wordt?

Hogere druk op de leidingen misschien?
Op vraag 1 is het antwoord natuurlijk ja. Net zoals je meer brandstof verbruikt als je gas geeft verbruik je ook meer gas terwijl je stookt.

Hogere druk op de cv leiding heeft geen voor jou meetbare invloed. De hoeveelheid warmte die je in een kg water stopt om die op de voor cv toestellen gangbare temperatuur te brengen verandert vrijwel niet. Het verschil dat je op jaarbasis maakt door in dat jaar 1 keer extra te douchen is groter.

Variatie van druk op de gasleiding is er vrijwel niet. Daarvoor zit er een gas druk regelaar voor je meter.

Het antwoord op hoe jouw gasverbruik omlaag kan is eigenlijk hetzelfde antwoord als op de vraag waarom je zo veel stookt als je doet.

Kun je korter douchen? Mis je comfort als de kachel een uurtje eerder uit gaat in de avond? Laat je vaak ramen open? Etc
pi_188927493
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2019 13:44 schreef TR08 het volgende:

[..]

Op vraag 1 is het antwoord natuurlijk ja. Net zoals je meer brandstof verbruikt als je gas geeft verbruik je ook meer gas terwijl je stookt.

Hogere druk op de cv leiding heeft geen voor jou meetbare invloed. De hoeveelheid warmte die je in een kg water stopt om die op de voor cv toestellen gangbare temperatuur te brengen verandert vrijwel niet. Het verschil dat je op jaarbasis maakt door in dat jaar 1 keer extra te douchen is groter.

Variatie van druk op de gasleiding is er vrijwel niet. Daarvoor zit er een gas druk regelaar voor je meter.

Het antwoord op hoe jouw gasverbruik omlaag kan is eigenlijk hetzelfde antwoord als op de vraag waarom je zo veel stookt als je doet.

Kun je korter douchen? Mis je comfort als de kachel een uurtje eerder uit gaat in de avond? Laat je vaak ramen open? Etc
Ik had mijn vraag een beetje dom verwoord. Dat het gasverbruik hoger is als er gestookt wordt, dat is nogal wiedes natuurlijk :9 ik bedoelde of de lekkage harder gaat als er gestookt wordt dan wanneer er geen gebruik van warm water wordt gemaakt. Maar dat maakt dus niet uit begrijp ik.

Ik denk dat ik niet onnodig stook, altijd ruim voor ik weg ga of ga slapen de kachel uit. Raam op de slaapkamer staat op valstand maar daar staat de verwarming nooit aan. Douche alleen wel langer dan 5 minuten maar sta er ook geen half uur onder.
Het is alleen niet erg goed geïsoleerd hier, flatje gebouwd in de jaren 70 geloof ik. Ik zit boven in de hoek dus heb boven en aan één kant naast me geen buren.
Ventilatieroosters wel open, behalve als het echt steenkoud is buiten.
It's okay to be white
pi_188927929
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 16:24 schreef Chokeme het volgende:

[..]

Ik had mijn vraag een beetje dom verwoord. Dat het gasverbruik hoger is als er gestookt wordt, dat is nogal wiedes natuurlijk :9 ik bedoelde of de lekkage harder gaat als er gestookt wordt dan wanneer er geen gebruik van warm water wordt gemaakt. Maar dat maakt dus niet uit begrijp ik.

Ik denk dat ik niet onnodig stook, altijd ruim voor ik weg ga of ga slapen de kachel uit. Raam op de slaapkamer staat op valstand maar daar staat de verwarming nooit aan. Douche alleen wel langer dan 5 minuten maar sta er ook geen half uur onder.
Het is alleen niet erg goed geïsoleerd hier, flatje gebouwd in de jaren 70 geloof ik. Ik zit boven in de hoek dus heb boven en aan één kant naast me geen buren.
Ventilatieroosters wel open, behalve als het echt steenkoud is buiten.
Die hoek is wel behoorlijk relevant als je het vergelijkt met je buren.
  zaterdag 14 september 2019 @ 11:27:44 #31
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_188940099
Het kan wel zijn dat je meer water verliest als je meer stookt. Meestal is dan je expansie vat kapot. Dat rode ding bij je ketel. Dat verklaart ook het regelmatige drukverlies.

Bij opstoken loopt je druk dan verder op na vullen waarna je overstort het water weg laat lopen als het cv systeem door de hogere temperatuur op druk komt.

Dit gaat harder bij cv bedrijf dan bij douchen omdat je bij cv een veel groter volume water heet stookt.

[ Bericht 19% gewijzigd door TR08 op 14-09-2019 12:32:35 ]
pi_188943820
Het kan nog steeds een lek in de cv ketel zijn dus. Misschien ook maar beter dan in de leidingen (in de vloer).
Dat gaslek zit me ook niet zo lekker, nou lijkt 7,5 liter in 12 uur me nog niet zo gevaarlijk (als ik hachee eet red ik dat ook wel) maar het lijkt me ook niet de bedoeling.
Volgende week maar eens voor bellen.. joepie.
It's okay to be white
  zaterdag 14 september 2019 @ 17:39:17 #33
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_188944300
Wat ik beschrijf is geen lek in de ketel maar een overdruk beveiliging die opent omdat je expansie vat stuk is. 😉
pi_188956076
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 16:24 schreef Chokeme het volgende:

[..]

. Douche alleen wel langer dan 5 minuten maar sta er ook geen half uur onder.
Het is alleen niet erg goed geïsoleerd hier, flatje gebouwd in de jaren 70 geloof ik. Ik zit boven in de hoek dus heb boven en aan één kant naast me geen buren.
Ventilatieroosters wel open, behalve als het echt steenkoud is buiten.
Denk dat je het hierin moet zoeken. Langer douchen heeft veel meer effect op je gasverbruik als je zou denken. Als ik bij ons kijk, gaat 50% van ons gasverbruik naar warm water, de rest naar de verwarming en koken. Dubbel zo lang gaan douchen zou dan ook 50% meer verbruik op leveren.
In jouw geval zou dat, gecombineerd met de ligging van het appartement, best wel eens de verklaring kunnen zijn, zoveel is 200m3 meer ten opzichte van het gemiddelde nu ook weer niet.
pi_188971288
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 17:39 schreef TR08 het volgende:
Wat ik beschrijf is geen lek in de ketel maar een overdruk beveiliging die opent omdat je expansie vat stuk is. 😉
Ah oke :) Ik zal ze er eens naar laten kijken, want die gaslekkage zit me ook niet erg lekker.

quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 13:55 schreef rba26 het volgende:

[..]

Denk dat je het hierin moet zoeken. Langer douchen heeft veel meer effect op je gasverbruik als je zou denken. Als ik bij ons kijk, gaat 50% van ons gasverbruik naar warm water, de rest naar de verwarming en koken. Dubbel zo lang gaan douchen zou dan ook 50% meer verbruik op leveren.
In jouw geval zou dat, gecombineerd met de ligging van het appartement, best wel eens de verklaring kunnen zijn, zoveel is 200m3 meer ten opzichte van het gemiddelde nu ook weer niet.
Dat denk ik dan ook ja, als ik 10 liter water per week, en 5 kuub gas per jaar verlies door lekkage verklaart dat niet de kosten. Wel balen, want naar mijn idee doe ik zuinig. Ik zit volgens de site van essent 500 m2 boven het gemiddelde. :/
It's okay to be white
pi_188971937
Je zit op een hoek zeg je. De buitenmuren, op welke windrichting zitten die?
pi_188982244
De muren aan het noorden, oosten en zuiden zijn vrij. Mijn ramen zitten op het zuiden.
It's okay to be white
pi_188986805
Wij zijn hier aantal maanden geleden gestopt met tanden poetsen onder de douche. Dat scheelt per persoon dus 3-4 min per dag douchen. Als ik nu verbruik met vorig jaar vergelijk blijf ik er elke maand toch wel stukkie onder. Lang douchen is lekker, maar ook gewenning. Ben nu in ochtend gewent om erin en eruit te springen. Wil het nu niet meer anders ook.

Kan ook zijn dat er wellicht een klein scheurtje in je warmte wisselaar zit in je ketel, keer kap openmaken en een kijken of je een foto met flits kan maken of je ergens extra kalk ziet ofzo? Had dat iig bij mij oude ketel. Begon met druk verlies en werd steeds wat erger, scheur werd groter.

Ketel vervangen en opgelost, verdiende die nog snel terug ivm affectiever stoken.
I am a Koala who Stretches :P
pi_188988646
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 10:42 schreef StretchingKoala het volgende:
Wij zijn hier aantal maanden geleden gestopt met tanden poetsen onder de douche. Dat scheelt per persoon dus 3-4 min per dag douchen. Als ik nu verbruik met vorig jaar vergelijk blijf ik er elke maand toch wel stukkie onder. Lang douchen is lekker, maar ook gewenning. Ben nu in ochtend gewent om erin en eruit te springen. Wil het nu niet meer anders ook.

Kan ook zijn dat er wellicht een klein scheurtje in je warmte wisselaar zit in je ketel, keer kap openmaken en een kijken of je een foto met flits kan maken of je ergens extra kalk ziet ofzo? Had dat iig bij mij oude ketel. Begon met druk verlies en werd steeds wat erger, scheur werd groter.

Ketel vervangen en opgelost, verdiende die nog snel terug ivm affectiever stoken.
Douchen is dan het enige waar ik misschien op zou kunnen besparen, maar dan zou ik me echt moeten haasten onder de douche. Geen idee hoe lang ik douche, ik denk 10 minuten.
Of mijn ventilatieroosters dicht doen, doe ik ook wel als het echt heel koud is, maar ik vind het wel een fijn idee om die af en toe even open te hebben.

De wisselaar is al eens vervangen, en ik zie er zelf niks aan. Gister heb ik weer eens een monteur er bij gehad. Ze kwamen dezelfde dag nog omdat ik 3,3 bar druk had, vervolgens zei de monteur dat het waarschijnlijk een 'uitschieter' van de sensor was...
Ze komen nog terug met een nieuw onderdeel om de gaslekkage te stoppen, en de hoofdmonteur komt nog langs om wederom naar de lekkage te kijken.
And the saga continues.. :9
It's okay to be white
pi_189067711
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:41 schreef Chokeme het volgende:
Douchen is dan het enige waar ik misschien op zou kunnen besparen, maar dan zou ik me echt moeten haasten onder de douche. Geen idee hoe lang ik douche, ik denk 10 minuten.
Alles meer dan twee minuten douchen heeft niets meer met reinigen te maken maar is recreatief. Ieder mag een hobby hebben en hobby's mogen geld kosten.

10 minuten douchen kost je bijna een halve kuub gas met een normale ketel zonder waterbesparende douchekop.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')