Spijtig genoeg zijn we zeldzaam. Mensen veranderen niet zomaar. Net zoals vroeger diezelfde lulhannesen tegen professioneel voetbal waren.quote:Op maandag 9 september 2019 09:05 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Elk normaal denkend mens zou daar enthousiast van moeten worden.
Dit zou wat mij betreft een prima eerste opzet richting een volledige samenvoeging van de competities zijn.quote:Op maandag 9 september 2019 11:52 schreef Idisrom het volgende:
Iemand begon hier over de MLS-opzet. Hoe langer ik hierover nadenk, hoe beter ik dat idee vind.
In Nederland de Top 12 een eigen competitie en een België de Top 12 in een eigen competitie, en waarbij ze tussendoor eenmaal een wedstrijd spelen tegen een club uit de andere competitie. 6 thuisduels en de uitduels tegen de andere zes clubs van die andere competitie.
Aan de onzin van de paly-offs doe je niet aan mee.
Je houdt 34 wedstrijden per club per seizen, en elk land houdt zijn eigen ranglijst in de Top 12, voor het bepalen van de Europese tickets en de degradatieplekken..
Tussentijds kan de Eerste divisie ook in tweeën gesplitst worden volgens hetzelfde MLS-concept (Er komen hier immers zes ploegen erbij)
We evalueren dit in de winter van 2023. Dan kun je meten of er een scheefgroei is ontstaan in de onderlinge resultaten tussen de Belgische en Nederlandse clubs.
We weten dan ook of Ajax en/of PSV dan het seizoen erop in de Europese competitie gaat(n) meedoen of niet.
De Beneleague zal uiteraard wederzijdse interesse opleveren. Uiteindelijk wil je toch gewoon weten wie je opponenten en concurrenten zijn...quote:Op zondag 8 september 2019 23:49 schreef Pleun2011 het volgende:
Enige dat ik nu vrij zeker weet is dat Nederlanders geen interesse hebben voor de Belgische competitie en de Belgen andersom ook niet voor ons.
Wat is daar idioot aan?quote:
quote:Op woensdag 11 september 2019 03:27 schreef berko13 het volgende:
[..]
Wat is daar idioot aan?
Tezamen springen de Eredivisie en Jupiler Pro League naar de 6de plaats: https://www.transfermarkt.nl/wettbewerbe/europa
Leuk toch?
Ambitie tonen!
quote:
Leuk dat de winnaar van de ONZ verkiezingen in 2018 reageert op die van 2019.quote:Op woensdag 11 september 2019 03:27 schreef berko13 het volgende:
[..]
Wat is daar idioot aan?
Tezamen springen de Eredivisie en Jupiler Pro League naar de 6de plaats: https://www.transfermarkt.nl/wettbewerbe/europa
Leuk toch?
Ambitie tonen!
Ik denk dat meer Nederlanders gehoord hadden van Anderlecht (en dat het een grote club is) dan dat ze wisten van het bestaan van Emmen, voordat ze naar de eredivisie promoveerden. Nog steeds zal de naamsbekendheid niet al te groot zijn.quote:Op zondag 8 september 2019 23:49 schreef Pleun2011 het volgende:
In plaats van een Beneliga zou je ook een bekertoernooi kunnen organiseren voor clubs uit beide landen. Of dat past in de speelkalender..geen idee. Maar dan krijg je meteen een indicatie of er animo is voor een Beneliga onder de supporters. Enige dat ik nu vrij zeker weet is dat Nederlanders geen interesse hebben voor de Belgische competitie en de Belgen andersom ook niet voor ons.
Het is niet alsof mensen buiten Den Haag of Almelo enige interesse hebben in ADO-Heracles. De enige reden dat studio sport in een Tilburgse huiskamer op zondagavond 19:30 nog op staat is omdat men in afwachting is voor Willem II of omdat men net de samenvatting van Ajax heeft gekeken. De trade-off van schaalvergroting is er een tussen vervreemding (je eigen club valt buiten de boot, minder derbies) en hogere kwaliteit. In mijn optiek wegen de voordelen veel zwaarder dan de nadelen.quote:Op zondag 8 september 2019 23:49 schreef Pleun2011 het volgende:
In plaats van een Beneliga zou je ook een bekertoernooi kunnen organiseren voor clubs uit beide landen. Of dat past in de speelkalender..geen idee. Maar dan krijg je meteen een indicatie of er animo is voor een Beneliga onder de supporters. Enige dat ik nu vrij zeker weet is dat Nederlanders geen interesse hebben voor de Belgische competitie en de Belgen andersom ook niet voor ons.
Dat is wel zo maar ik heb de indruk dat Belgen en Nederlanders elkaars competitie niet volgen. Vroegah deed ik dat nog wel eens, toen samenvattingen op het open net waren.quote:Op woensdag 11 september 2019 07:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik denk dat meer Nederlanders gehoord hadden van Anderlecht (en dat het een grote club is) dan dat ze wisten van het bestaan van Emmen, voordat ze naar de eredivisie promoveerden. Nog steeds zal de naamsbekendheid niet al te groot zijn.
Voor het Bosman-arrest waren beide competities sterker (België zelfs stelselmatig in de top vijf van de coëfficiënten), en waren er minder zenders. Ook speelden Nederlanders een prominente rol in Belgische teams die ver kwamen en omgekeerd. Eric Gerets was aanvoerder van PSV toen het de treble won.quote:Op woensdag 11 september 2019 13:16 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat is wel zo maar ik heb de indruk dat Belgen en Nederlanders elkaars competitie niet volgen. Vroegah deed ik dat nog wel eens, toen samenvattingen op het open net waren.
Kijk, ik heb dan weer eerder gehoord van Emmen. Maar nog eerder van Schalke 04. Dune-league here we come.quote:Op woensdag 11 september 2019 07:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik denk dat meer Nederlanders gehoord hadden van Anderlecht (en dat het een grote club is) dan dat ze wisten van het bestaan van Emmen, voordat ze naar de eredivisie promoveerden. Nog steeds zal de naamsbekendheid niet al te groot zijn.
Ga weg.quote:Op woensdag 18 september 2019 16:18 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Kijk, ik heb dan weer eerder gehoord van Emmen. Maar nog eerder van Schalke 04. Dune-league here we come.
Lokomotiv Plovdivquote:Op donderdag 5 september 2019 11:02 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat zouden 19 Nederlandse en 1 Bulgaarse club worden
Jammer, niemand heeft interesse in je gezeik.quote:
Heeft me nog nooit gestopt.quote:Op donderdag 19 september 2019 11:05 schreef Dven het volgende:
[..]
Jammer, niemand heeft interesse in je gezeik.
Zoals ik al zei, jammer.quote:
M'n punt is wel valide. Waarom moet er een cross-over competitie komen? Zodat onze top2 Europees weer mee kan doen. Dat ga je niet redden met alleen België erbij. Daar wordt je marginaal beter van, de schaalvergroting is veel te klein. Als Ajax en PSV met een Dortmund, Bayern, Leipzig om de bovenste plekken van de Bundesliga zouden moeten strijden en het daar redden dan heb je veel meer schaalvergroting.quote:
Een fusie werkt alleen bij een beetje gelijkwaardigheid. Dat zie je ook telkens weer in het bedrijfsleven, wanneer grote bedrijven (maar de één veel groter dan de ander) fuseren. Bovendien heb je met cultuurverschillen te maken. Ja, net over de grens is het prima maar Zuid Duitsland of Oost Duitsland is heel anders.quote:Op donderdag 19 september 2019 11:33 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
M'n punt is wel valide. Waarom moet er een cross-over competitie komen? Zodat onze top2 Europees weer mee kan doen. Dat ga je niet redden met alleen België erbij. Daar wordt je marginaal beter van, de schaalvergroting is veel te klein. Als Ajax en PSV met een Dortmund, Bayern, Leipzig om de bovenste plekken van de Bundesliga zouden moeten strijden en het daar redden dan heb je veel meer schaalvergroting.
Als je kijkt naar het belang van de subtop in Nederland in een Beneliga. Voornamelijk Feyenoord en AZ, die zien hun kans op Europese deelname juist verkleinen. Kijk je naar de clubs daar weer onder die zien hun kans op Europees meedoen helemaal verdwijnen.
Dan heb je nog de onderste 9 die of direct degraderen of voor altijd tegen degradatie vechten. Ook geen echt aanlokkelijk vooruitzicht om in een 2de divisie met Heerenveen tegen Lokeren of Charleroi te gaan voetballen. Of Twente tegen Kortrijk etc.
Kijk je naar de jeugdopleiding dan ben je het eigenlijk helemaal niet nodig. Nederland heeft het in 2010 en 2014 als klein land prima gedaan op het WK. België in 2018. Bovendien waren wij Nations League-finalisten en komt er een hoop talent aan in beide landen.
Dat is voor mij reden om geen competitie met België te willen. Moet er dan per se een cross-over competitie komen dan veel liever met Duitsland. Dan heb je wel je gewenste schaalvergroting, kunnen Ajax en PSV meestrijden om de CL-plekken en als ze die halen hebben ze veel meer kans om wat uit te halen in Europa.
Voor de rest van onze competitie blijven de gevolgen min of meer hetzelfde. Er zullen er wat meer degraderen. Maar de 2. Bundesliga en de liga's daaronder zijn veel aantrekkelijker om in te voetballen dan in een evt. 2. Beneliga en wat daaronder zit.
RKC-Emmen is gewoon geen porum. Alsof je naar derde klasse zaterdagamateurs zit te kijken. Pakweg Vitesse - Groningen kijk ik ook al niet meer, terwijl ik dat 8 jaar geleden nog wel deed, maar dat zakt nu door een ondergrens.quote:Op donderdag 19 september 2019 11:45 schreef Klopkoek het volgende:
Maar goed, wat ik al eerder zei: al die semi amateur clubs in de eredivisie zijn een blok aan het been. Dat punt blijft staan.
quote:Op donderdag 19 september 2019 11:45 schreef Klopkoek het volgende:
Maar goed, wat ik al eerder zei: al die semi amateur clubs in de eredivisie zijn een blok aan het been. Dat punt blijft staan.
Daar zijn jullie bij een gedeelde Bundesliga dan helemaal vanaf. Hoef je die clubs nauwelijks meer te zien, terwijl die clubs zelf in een veel leukere competitie spelen dan een 2. Beneliga.quote:Op donderdag 19 september 2019 11:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
RKC-Emmen is gewoon geen porum. Alsof je naar derde klasse zaterdagamateurs zit te kijken. Pakweg Vitesse - Groningen kijk ik ook al niet meer, terwijl ik dat 8 jaar geleden nog wel deed, maar dat zakt nu door een ondergrens.
Wat jij voor stelt is duidelijk nog meer een theoretische exercitie dan een Beneliga (met Luxemburg erbij, zou ik doen).quote:Op donderdag 19 september 2019 12:09 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
[..]
Daar zijn jullie bij een gedeelde Bundesliga dan helemaal vanaf. Hoef je die clubs nauwelijks meer te zien, terwijl die clubs zelf in een veel leukere competitie spelen dan een 2. Beneliga.
Je schiet er alleen per saldo geen fuck mee op. 2 plekkies op de coëfficientenlijst wellicht, maar daar heb je dan je hele competitie voor verwoest en Ajax en PSV zijn niks dichter bij een Europese Cup en alle andere clubs zijn nog verder verwijdert van Europees succes.quote:Op donderdag 19 september 2019 12:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat jij voor stelt is duidelijk nog meer een theoretische exercitie dan een Beneliga (met Luxemburg erbij, zou ik doen).
Je moet dan onderin instromen en dat is desastreus voor elke club, vooral de clubs drie tot en met zeven. Ze gaan echt niet direct ruimte maken in de hoogste divisie. Gelijkwaardige fusies werken gewoon beter. Verder zal Bayern met argusogen bekijken hoe de balans naar het noorden verschuift. Die zijn heel erg machtig in de Duitse bond, met het nationale elftal dikwijls een verlengstuk.
Je krijgt dan sowieso chaos, met Ajax die zal proberen de concurrentie kapot te kopen, om maar als eerste en enige in de eerste Bundesliga terecht te komen.
Een Beneliga is cultureel, logistiek en organisatorisch gezien een betere keuze. Je hebt dan twintig clubs met natuurgras, een fatsoenlijke accommodatie, fatsoenlijk stadion, een staf met datateam en fysio. Alles erop en eraan wat nodig is voor topsport.
Momenteel zitten amateur wielerteams met ProTour gezelschappen in één competitie, om het zo maar uit te drukken. Dat is lang niet optimaal.
Ja, nog beter is 100 miljard ipv 1 miljard, maar er zit altijd een limiet aan dit soort meeropbrengsten en bovendien zijn er maar een beperkt aantal spelers van wereldklasse op de wereld.
Mocht men eventueel dan verder willen kijken (of moeten kijken) dan werkt het ook beter om dat vanuit een sterkere positie te doen, en met ervaring van het hoe en wat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |