Maar als je dat niet weet, hoe weet je dan dat de kerk, of kerken, afwijkt/afwijken van wat Jezus geloofde?quote:Op zondag 22 september 2019 22:50 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat weet ik natuurlijk niet, nogmaals ik denk dat zijn geloof nogal afwijkt van wat de latere christenen gingen geloven, zoals dat later bijvoorbeeld is vastgelegd in de geloofsbelijdenis. Misschien zit ik daarnaast. En daarmee kom ik weer bij mijn vragen die ik hiervoor aan jou stelde.
Daar was ik toch al op in gegaan? Zie reactie 122quote:Op maandag 23 september 2019 18:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar als je dat niet weet, hoe weet je dan dat de kerk, of kerken, afwijkt/afwijken van wat Jezus geloofde?
Maar waar baseer jij op dat Jezus 'een vrome jood' was die zich het beste thuis zou voelen in de synagoge?quote:Op maandag 23 september 2019 18:49 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Daar was ik toch al op in gegaan? Zie reactie 122
De tijd ontbreekt me vanavond om terug te zoeken wat ik gisteren exact gezegd heb. Heb nogal haast, sorry.... Maar volgens mij heb ik niets van wat in je vraag staat beweerd.quote:Op maandag 23 september 2019 18:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar waar baseer jij op dat Jezus 'een vrome jood' was die zich het beste thuis zou voelen in de synagoge?
Wat ik uit je antwoord opmaakte is dat de kerk, en alle kerken, iets leren waar Jezus niets tot weinig zelf van zou hebben geloofd; ik vraag me af op basis waarvan jij dat denkt. Welke bronnen gebruik jij om aan te tonen dat de kerk/kerken niet leren wat Jezus zelf geloofd zou hebben?quote:Op maandag 23 september 2019 19:04 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De tijd ontbreekt me vanavond om terug te zoeken wat ik gisteren exact gezegd heb. Heb nogal haast, sorry.... Maar volgens mij heb ik niets van wat in je vraag staat beweerd.
Verder heb ik jou ook een paar vragen gesteld, gewoon wat open vragen, maar geen reactie???
Fijne avond, ik kom vanavond laat nog wel effe online.
De bijbel. Krijg ik nu ook antwoord op mijn vragen? En dan ook met bronvermelding?quote:Op maandag 23 september 2019 19:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat ik uit je antwoord opmaakte is dat de kerk, en alle kerken, iets leren waar Jezus niets tot weinig zelf van zou hebben geloofd; ik vraag me af op basis waarvan jij dat denkt. Welke bronnen gebruik jij om aan te tonen dat de kerk/kerken niet leren wat Jezus zelf geloofd zou hebben?
Maar dat is geen sluitende bewijsvoering, aangezien de kerk/kerken precies dezelfde bijbel hanteren om aan te geven dat zij leren wat Jezus geloofde. Waarom zitten zij ernaast?quote:Op dinsdag 24 september 2019 08:00 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De bijbel. Krijg ik nu ook antwoord op mijn vragen? En dan ook met bronvermelding?
Die geloofsbelijdenis is ontstaan op basis van een interpretatie van dezelfde bron die jij gebruikt om aan te geven dat die belijdenis niet strookt met wat Jezus leerde en geloofde: de bijbel. Ofwel, de samenstellers van de belijdenis hebben voldoende reden gezien om aan te nemen dat wat Jezus geloofde kenbaar werd gemaakt in precies dezelfde bron die jij aanhaalt om aan te tonen dat Jezus iets heel anders leerde. Waarom jij het dan bij het rechte eind zou hebben, en de kerk niet, is een kwestie van interpretatie. Niets meer, niets minder.quote:Op zondag 22 september 2019 21:42 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik heb niet beweerd dat ik dat weet. Ik heb alleen maar beweerd dat christenen niet geloven zoals Jezus dat deed. Hij was een jood he en wat christenen later gingen geloven wijkt daar nogal van af. Of Jezus moet bijvoorbeeld alles geloofd hebben dat later in de geloofsbelijdenis kwam, maar dat lijkt me sterk. Hoe denk jij daar dan over? Specifiek: geloofde Jezus bijvoorbeeld dat hij God op aarde was, uit de dood zou opstaan en ten hemel zou varen op een wolk of met 1 of ander hemels vaartuig?
Mooi dat je de Bijbel leest,quote:Op dinsdag 10 september 2019 14:58 schreef avotar het volgende:
[..]
Nou, er bestaan wel degelijk behoorlijke (nuance) verschillen tussen de PKN en de RK kerk.
Ik ben zelf dit jaar definitief van de laatste naar de eerste overgestapt.
Alleen al in de geloofsbelijdenis het verschil tussen de ene kant "Ik geloof ik in 1 algemene Christelijke Kerk" of aan de andere kant de katholieke kerk incl met naam en toenaam de paus en bisschop van waar je je op dat moment bevindt.
Het is uiteindelijk waar je je prettig bij voelt. Ik had als katholiek geen bijbel, ben hem nu voor het eerst aan het lezen. Vind ik leuk.
Aan de andere kant ging ik als katholiek bij elke eucharistie viering ter communie. Dat is nu in de gereformeerde kerk 4 of 5 keer per jaar slechts.
Maar wat vooral belangrijk blijft is de Liefde en het begrip dat je meekrijgt vanuit je geloof. Om dat uit te dragen. Wat je geloof verder ook moge zijn.
Wat is naast de predestinatie leer zo bond aan Calvijn ?quote:Op zondag 22 september 2019 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
Overigens gaat het niet om de juistheid van een kerk, maar de juistheid van het fundament. En dan steken protestanten en hun duizenden zo niet miljoenen persoonlijke interpretaties en bijkomende nieuwigheden schraal af tegen het fundament zoals we dat kunnen bestuderen.
Of de katholieke kerk de juiste kerk is vind ik niet eens zo interessant. Of het de kerk is die de beste papieren heeft wat betreft oudheid van leer, dan staat het pontificaal bovenaan, samen met diens zuster, de Orthodoxe kerk.
Daarbij kan eenieder die de werken van Augustinus bestudeerd, en voornamelijk favoriete protestantse stokpaardjes als sola fide en sola scriptura, alsmede een soort totale verderfelijkheid van de mens, weten dat die stokpaardjes daar, en alleen daar, hun begin hebben. Niet dat Augustinus het op een rigoureuze wijze leerde als zijn zogenaamde 'opvolgers', want zo bont als Luther en zeker Calvijn heeft hij het nooit gemaakt.
Het interessante is dan ook te lezen hoe Augustinus zelf werd terechtgewezen door enkele tijdgenoten, voornamelijk Hilarius van Arles, toen de bisschop van Hippo over predestinatie en dergelijke begon. Hilarius schreef hem terug, dat, hoewel hij en zijn congregatie zich konden vinden in veel van zijn ideeën, zijn ideeën over predestinarie een 'nieuwigheid' betroffen waar zij nog nooit van gehoord hadden. Leest men daarna dat Augustinus ook zelf toegaf in zijn strijd met de Pelagianen de nadruk op een harde predestinatie te bedenken (van waaruit andere nieuwigheden voortvloeiden, o.a. het geloof alleen debacle), weet men, puur op basis van de documentatie, dat de protestantse kernleer niet alleen volledig vreemd zou zijn geweest voor de tijdgenoten van Augustinus, maar zeker voor de eerste christenen en hun opvolgers.
Met Augustinus' eigen werk stort het hele protestantse wensdenken van 'een terugkeer tot het zuivere evangelie' ineen; het was Augustinus, niet Jezus en niet de apostelen, die de kiem legde voor het sola fide, sola gratia en sola scriptura gebeuren.
Heel hoofdstuk 18 van het eerste boek van de Institutie, bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 24 september 2019 10:34 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Wat is naast de predestinatie leer zo bond aan Calvijn ?
Je kan toch als mens keuzes maken ?quote:Op dinsdag 24 september 2019 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Heel hoofdstuk 18 van het eerste boek van de Institutie, bijvoorbeeld.
Lees, en vertel me hoe de mens ook maar in enig opzicht verantwoordelijk is voor zijn daden:
http://www.theologienet.nl/documenten/Calvijn1%20INSTITUTIE.pdf
Vraagje: heb jij ooit iets van Calvijn gelezen?quote:Op dinsdag 24 september 2019 19:57 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Je kan toch als mens keuzes maken ?
In plaats van op FOK te zitten kan ik ook Bijbel lezen
of een meditatie horen.
Niet veel tot nietsquote:Op dinsdag 24 september 2019 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vraagje: heb jij ooit iets van Calvijn gelezen?
Zo simpel is het dus niet...quote:Op dinsdag 24 september 2019 19:57 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Je kan toch als mens keuzes maken ?
In plaats van op FOK te zitten kan ik ook Bijbel lezen
of een meditatie horen.
Homoseksueel zijn an sich nietquote:Op dinsdag 24 september 2019 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zo simpel is het dus niet...
Laten we iets nemen waar jij nogal tegen gekant bent, homoseksualiteit (ik zou ook een 'zonde' als zelfbevrediging kunnen nemen, die raakt bij velen namelijk wat dichter bij huis).
Is homoseksualiteit, of in ieder geval het praktiseren ervan, een keuze, ja of nee?
Maar het staat jou verder vrij je oppervlakkige en gekleurde 'kennis' van het Papendom wel steeds van stal te halen?quote:Op dinsdag 24 september 2019 19:59 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Niet veel tot niets
Ik heb al een paar keer eerder aangegeven, dus knoop dit goed in je oren
Dat ik het vervelend vind om
1. Steeds wat van Calvijn naar mijn hoofd geslingerd te krijgen
2. Dat ik ook andere bronnen gebruik voor kennis.
Excuus, had ik niet moeten doen.quote:Op dinsdag 24 september 2019 20:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar het staat jou verder vrij je oppervlakkige en gekleurde 'kennis' van het Papendom wel steeds van stal te halen?
Je gelooft dus in een vrije wil, waarbij de mens zelf kan kiezen om iets te doen of te laten?quote:Op dinsdag 24 september 2019 20:01 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Homoseksueel zijn an sich niet
Het praktiseren wel
Mensen hebben de keuzes om sex te hebben met hetzelfde geslacht ja.quote:Op dinsdag 24 september 2019 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je gelooft dus in een vrije wil, waarbij de mens zelf kan kiezen om iets te doen of te laten?
Klinkt toch echt Arminiaans.quote:Op dinsdag 24 september 2019 20:08 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Mensen hebben de keuzes om sex te hebben met hetzelfde geslacht ja.
Ik kan ook op een site naar mensen zoeken die graag sex willen.
Ik doe het niet omdat ik daarmee zonde bedrijf.
Niet dat ik geen zonde doe, maar opzettelijk in zonde , moge God mij daarvoor te behoeden.
Nee, gewoon Bijbels.quote:Op dinsdag 24 september 2019 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klinkt toch echt Arminiaans.
Ze zijn dus niet voor het begin der tijden reeds geprogrammeerd om dat wel te doen?quote:Op dinsdag 24 september 2019 20:13 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Nee, gewoon Bijbels.
Als mensen geen sex willen met hetzelfde geslacht dan zoeken ze ook niet de grenzen op om de gevoelens niet zo ver te krijgen.
celibitair is een radicale keuze maar wel de enige keuze
Ze ziet haar eigen cirkelredenering (en) niet. Helaas!quote:Op dinsdag 24 september 2019 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ze zijn dus niet voor het begin der tijden reeds geprogrammeerd om dat wel te doen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |