abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188651006
'Vloggers overtreden massaal de reclameregels met sluikreclame'

Vloggers verspreiden massaal sluikreclame bij het maken van filmpjes voor sociale media als YouTube en Instagram, schrijft Het Financieele Dagblad dinsdag op basis van eigen onderzoek onder tientallen Nederlandse vloggers. Hiermee overtreden de vloggers regels van de Stichting Reclame Code.

Het probleem is dat vloggers met een grote hoeveelheid volgers, ook wel influencers genoemd, vaak niet of niet duidelijk vermelden of ze geld of gratis producten krijgen voor hun internetfilmpjes. Hierdoor wordt het gezien als sluikreclame.

Door de sluikreclame zouden vloggers de regels van de Stichting Reclame Code overtreden. Als gevolg daarvan lanceert de stichting dinsdag een campagne voor duidelijk herkenbare marketing van influencers. Het overtreden van de regels van Stichting Reclame Code is niet bij wet verboden, maar wordt als "sociaal onwenselijk" gezien.

Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe Mediawet waarmee sluikreclame op YouTube verboden zal worden, aldus het FD. Het Commissariaat voor de Media kan dan binnen Nederland boetes opleggen. De nieuwe Mediawet zal niet voor filmpjes op Instagram gelden.

Bekende vloggers als Anna Nooshin genoemd in het onderzoek
Het onderzoek van FD richt zich op bekende vloggers als Anna Nooshin en Jamie Li. Nooshin zou bijvoorbeeld gratis met Corendon naar Griekenland zijn gevlogen en Li kreeg volgens het FD korting op een leaseauto van automerk Opel. In beide gevallen wordt niet of niet duidelijk genoeg gemaakt dat de vloggers betaald worden door de bedrijven.

In een reactie aan de zakenkrant laat Opel weten "volledig achter transparantie" te staan en zegt het "influencers te verzoeken voortaan rekening met de code te houden". Corendon zegt tegen de krant niets fout te doen omdat Nooshin de vliegmaatschappij noemt in de video en het logo in beeld komt.

https://www.nu.nl/economi(...)et-sluikreclame.html

Ziggo
Yamaha
  dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:24:12 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_188651038
Dat hou je toch niet tegen. Zorg beter gewoon dat mensen/kinderen bewust ervan zijn.
  dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:34:11 #3
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_188651188
Gewoon al die accounts in een klap opheffen. De wereld is denk ik een betere plek zonder 'vloggers'. Je mist er niks aan.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_188651256
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 15:34 schreef VeX- het volgende:
Gewoon al die accounts in een klap opheffen. De wereld is denk ik een betere plek zonder 'vloggers'. Je mist er niks aan.
Vloggers is niks mis mee. Met misleiding wel.
En vooral bij een jongere doelgroep is het belangrijk om eerlijk te zijn over wat je doet en krijgt. Kinderen zijn immers heel makkelijk te beïnvloeden.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_188651298
quote:
Sommige maken wel interessante filmpjes maar de echte zogenaamde influencers mag men meteen bannen. :D
  dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:42:24 #6
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_188651313
quote:
Ik vind jouw Noord Koreaanse denkbeelden wel iets erger dan het fenomeen vlogger. ;(
pi_188652530
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 15:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Sommige maken wel interessante filmpjes maar de echte zogenaamde influencers mag men meteen bannen. :D
Of die Youtubers....Pewdiepie was onlangs nog in het nieuws nadat zijn 100.000.000ste subscriber zich had aangemeld. Ongelofelijk...100.000.000 mensen die gaan zitten kijken hoe een of andere gare Zweed zit te gamen. :|W
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_188652569
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 16:43 schreef Hathor het volgende:

[..]

Of die Youtubers....Pewdiepie was onlangs nog in het nieuws nadat zijn 100.000.000ste subscriber zich had aangemeld. Ongelofelijk...100.000.000 mensen die gaan zitten kijken hoe een of andere gare Zweed zit te gamen. :|W
Want met 1,5 miljard kijken naar 22 mensen die voetbal spelen is heel wat anders?

Een beetje minder ouderwets mag best ;). Er is idd heel veel inhoudsloze troep op YT, maar ook echt heel erg veel goed in elkaar zittende, inhoudelijke content.

Waar voorheen iedereen samen studio sport zat te kijken zitten de kinderen naar andere kinderen te kijken die gamen. Welkom in 2019 :P.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:47:13 #9
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_188652616
quote:
De nieuwe Mediawet zal niet voor filmpjes op Instagram gelden.
Waar slaat dat onderscheid tussen Instagram en YT nou weer op...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_188652640
Reclame code comissie is de wc eend van de gevestigde reclamebedrijven. Wetten worden er nog niet overtreden.
pi_188653219
Fuck vloggers man, kuthype.
Mensen die niks kunnen, behalve zichzelf filmen en bullshit praten over producten :')

Enkelen die daadwerkelijk skills op bepaalde gebieden laten zien en dat filmen, maar het gros zijn narcisten die aandacht zoeken en lui rijk willen worden. En dan al de mensen die er naar kijken alsof ze een halfgod aanschouwen. Die zijn nog erger. Volgers :')
pi_188653256
quote:

[..]

Ongelofelijk is dat he... De wereld is bevolkt met schapen.
pi_188653643
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 16:45 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Want met 1,5 miljard kijken naar 22 mensen die voetbal spelen is heel wat anders?

Een beetje minder ouderwets mag best ;). Er is idd heel veel inhoudsloze troep op YT, maar ook echt heel erg veel goed in elkaar zittende, inhoudelijke content.

Waar voorheen iedereen samen studio sport zat te kijken zitten de kinderen naar andere kinderen te kijken die gamen. Welkom in 2019 :P.
Ja, 1,5 miljard mensen die naar voetbal, oftewel volksvermaak nr1 in de wereld, zitten te kijken is inderdaad heel wat anders dan kijken naar een Zweeds jochie die op zijn zolderkamer tegen zijn computerscherm zit te schreeuwen, ik mag toch hopen dat je dat verschil zelf ook ziet?
  dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:39:17 #14
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_188653711
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 17:36 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ja, 1,5 miljard mensen die naar voetbal, oftewel volksvermaak nr1 in de wereld, zitten te kijken is inderdaad heel wat anders dan kijken naar een Zweeds jochie die op zijn zolderkamer tegen zijn computerscherm zit te schreeuwen, ik mag toch hopen dat je dat verschil zelf ook ziet?
Nee, want gaming is tegenwoordig net zo goed een miljardenindustrie en qua "fans" zeker vergelijkbaar met voetbal.

En dat je hem zo wegzet getuigt niet dat je ook maar 1 minuut gekeken hebt van pewds, want zo enorm beperkt is het echt niet.

Ik heb zelf ook niet zoveel met hem persoonlijk, maar ik snap wel wat kinderen er leuk aan vinden. Hij doet iets dat ze leuk vinden, wat ze zelf ook kunnen doen (dus niet een wk finale spelen) en hij maakt er leuke grappige content omheen.

En dat scoort, want er zijn nog 1093747 duizend streamers die heel goed bekeken worden.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:41:07 #15
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_188653739
Geen wet overtreden, geen nieuws wmb.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:41:36 #16
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_188653743
Jamie Li. Daar komt echt bizar weinig zinnigs uit. :{

https://www.youtube.com/user/jamievalerie/videos

Maar ze lijkt te stoppen met vloggen, zie ik opeens in die lijst video's hierboven.

(En nee, ik hoef er niet naar te kijken, maar mag het wel zonde vinden dat juist dát zoveel publiek trekt.)
pi_188659669
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 17:39 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Nee, want gaming is tegenwoordig net zo goed een miljardenindustrie en qua "fans" zeker vergelijkbaar met voetbal.

En dat je hem zo wegzet getuigt niet dat je ook maar 1 minuut gekeken hebt van pewds, want zo enorm beperkt is het echt niet.

Ik heb zelf ook niet zoveel met hem persoonlijk, maar ik snap wel wat kinderen er leuk aan vinden. Hij doet iets dat ze leuk vinden, wat ze zelf ook kunnen doen (dus niet een wk finale spelen) en hij maakt er leuke grappige content omheen.

En dat scoort, want er zijn nog 1093747 duizend streamers die heel goed bekeken worden.
Sinds de wsj hetze tegen hem is hij een stuk opgegroeid, en heeft hij aan miljoenen kinderen belangrijke lessen geleerd; onderzoek meerdere bronnen en kijk naar waar het geld verdient wordt voordat je oordeelt.
pi_188659724
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 17:36 schreef Hathor het volgende:

[..]

Er gaat toch een stuk meer geld om in de game industrie, mn beste.
pi_188663294
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 16:45 schreef HeatWave het volgende:

[..]

leuke vergelijking met voetballen wat in mijn optiek ook inhoudsloze troep is. :D
pi_188666505
Het is toch sowieso een wassen nieuws met die vloggers. Fijn overigens dat het woord influencer niet gebruikt wordt, want de naam alleen al is misplaatst.

Zag laatst een ventje van pak em beet 19 op instagram met een paar tienduizend volgers die een nieuwe Audi had gekocht. Helemaal prima dat hij goed verdiend met zijn social media account, maar wtf. :P En hoe gaat dat als die vloggers ouder worden, want ze verdienen aan de jeugd. Die anna nooshin zal op haar 40ste ook de tiener niet meer aanspreken.

Ik denk als je de unieke echte gebruikers weet, de meeste vloggers bar weinig zullen overhouden.
pi_188666566
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 17:14 schreef Cockwhale het volgende:
Fuck vloggers man, kuthype.
Mensen die niks kunnen, behalve zichzelf filmen en bullshit praten over producten

Enkelen die daadwerkelijk skills op bepaalde gebieden laten zien en dat filmen, maar het gros zijn narcisten die aandacht zoeken en lui rijk willen worden. En dan al de mensen die er naar kijken alsof ze een halfgod aanschouwen. Die zijn nog erger. Volgers
Ze kunnen wel degelijk wat. Dat is een grote groep jongeren aanspreken en daarmee (veel) geld verdienen. Dat kan niet iedereen. En het is hoe je het ook bekijkt hun goed recht. :D

Ik bedoel zo'n enzo knol verdient meer dan ik ook met mijn huidige zou kunnen verdienen per maand. Ik heb er helemaal niks mee, maar kudos voor hem dat hij dat doet. :)
  woensdag 28 augustus 2019 @ 13:22:18 #22
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_188667259
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 12:33 schreef Craptacular het volgende:
En hoe gaat dat als die vloggers ouder worden, want ze verdienen aan de jeugd. Die anna nooshin zal op haar 40ste ook de tiener niet meer aanspreken.

Op de een of andere manier moet er qua doelgroep een natuurlijke transformatie plaatsvinden naar de wat rijpere kijker. Ook zij houden zich ermee bezig, zie bijvoorbeeld deze site van Libelle --> https://www.libelletv.nl/vlogger/

Maar bij Anna kan ik me voorstellen dat haar netwerk inmiddels zo goed is, dat er toch wel geld binnen blijft komen. Eventueel op een andere manier.
  woensdag 28 augustus 2019 @ 13:31:33 #23
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_188667465
En water is nat.
pi_188667469
quote:

[..]

Alsof het 100 miljoen unieke accounts zijn :') als je naar zn gemiddelde views kijkt zijn het maar naar schatting max 10miljoen unieke viewers die ook daadwerkelijk kijken.

En waarom is kijken naar iemand die gamed erger dan iemand die kijkt naar mensen die voetballen of wat kijk/doe jij graag?
  woensdag 28 augustus 2019 @ 13:35:12 #25
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_188667550
Voor zover ik weet moet je volgens de regels van YouTube sowieso toch al opgeven als de video eens sponsor heeft?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_188672637
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 13:31 schreef Syd het volgende:

[..]

Alsof het 100 miljoen unieke accounts zijn :') als je naar zn gemiddelde views kijkt zijn het maar naar schatting max 10miljoen unieke viewers die ook daadwerkelijk kijken.

En waarom is kijken naar iemand die gamed erger dan iemand die kijkt naar mensen die voetballen of wat kijk/doe jij graag?
Ik game liever zelf, naar iemand gaan zitten kijken die zit te gamen vind it totaal niet interessant.
pi_188683048
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 18:05 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ik game liever zelf, naar iemand gaan zitten kijken die zit te gamen vind it totaal niet interessant.
En dat heb ik weer met voetbal.
pi_188683111
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 12:33 schreef Craptacular het volgende:

En hoe gaat dat als die vloggers ouder worden, want ze verdienen aan de jeugd. Die anna nooshin zal op haar 40ste ook de tiener niet meer aanspreken.
Hetzelfde doen als nu: onderwerpen oppakken die interessant zijn voor de leeftijd en interesses van je volgers. Oftewel gebruik maken van dat je bekend bent bij een grote groep mensen in een bepaalde leeftijdscategorie en dan onderwerpen uitpikken die daar voor veel mensen spelen.
Niet voor niets dat je zoveel dames die een kort rolletje in gtst of vj ofzo zijn geweest 10 jaar later kanalen hebben voor jonge moeders
  donderdag 29 augustus 2019 @ 09:00:21 #29
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_188683214
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 17:16 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Ongelofelijk is dat he... De wereld is bevolkt met schapen.
Laatst was er iemand hier op dit forum die niet geloofde dat ik nog nooit van die gozer gehoord had.
Vind het al erg genoeg dat m'n dochterje naar die gare Bellinga familie kijk. |:( Alles voor de views.

Erge nog vind ik het voor die kinderen. Die hebben niet om zo'n aandachtsgeile moeder gevraagd.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_188683970
quote:
19s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 09:00 schreef Gunner het volgende:

[..]

Laatst was er iemand hier op dit forum die niet geloofde dat ik nog nooit van die gozer gehoord had.
Vind het al erg genoeg dat m'n dochterje naar die gare Bellinga familie kijk. |:( Alles voor de views.

Erge nog vind ik het voor die kinderen. Die hebben niet om zo'n aandachtsgeile moeder gevraagd.
Ja het hoereren van kinderen gebeurd ook door BNers op grote schaal. Wat bezielt je denk ik dan.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 10:26:35 #31
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_188684157
Heel gevaarlijk dit soort dingen.
Zoontje van een kennis van me helaas getrapt in dit soort influencer onzin waardoor hij dacht mee te kunnen doen met die FIFA ultimate tournament om de beste spelers te kunnen winnen met lootjes.
Zo'n kind ziet dat niet en jaagt er dus een fortuin doorheen omdat influencers wel Ruudje Gullit hebben enzo.

Zit ook te wachten tot de eerste rechtzaak van een failliet persoon die door dit soort invloeden zich niet in kan houden (daar gaan we naar toe).
Alles wordt maar ontwikkeld om de klant zover te krijgen waardoor dus afspraken (zoals de reclame code) maar gebroken worden om die sales binnen te halen.
Ook alle gepersonaliseerde advertenties spelen hier op in.

Best een eng idee dat je iets koopt wat je eigenlijk letterlijk is opgedrongen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_188684178
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 10:26 schreef nils7 het volgende:
Heel gevaarlijk dit soort dingen.
Zoontje van een kennis van me helaas getrapt in dit soort influencer onzin waardoor hij dacht mee te kunnen doen met die FIFA ultimate tournament om de beste spelers te kunnen winnen met lootjes.
Zo'n kind ziet dat niet en jaagt er dus een fortuin doorheen omdat influencers wel Ruudje Gullit hebben enzo.

Zit ook te wachten tot de eerste rechtzaak van een failliet persoon die door dit soort invloeden zich niet in kan houden (daar gaan we naar toe).
Alles wordt maar ontwikkeld om de klant zover te krijgen waardoor dus afspraken (zoals de reclame code) maar gebroken worden om die sales binnen te halen.
Ook alle gepersonaliseerde advertenties spelen hier op in.

Best een eng idee dat je iets koopt wat je eigenlijk letterlijk is opgedrongen.
Er is ook zoiets als gezond verstand. Als je erin trapt dan is dat je eigen schuld.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 10:30:17 #33
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_188684201
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 10:28 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Er is ook zoiets als gezond verstand. Als je erin trapt dan is dat je eigen schuld.
Ik kan me nog redelijk beheersen maar Psychologie, mensen kennis en dit in de praktijk brengen bij goede marketing mensen gaat gewoon heel snel.

Ook jij wordt gestuurd in een Supermarkt om daar die nieuwe M&M chocolat chip cookies te kopen.

Heel eng is dit en naar mate de kennis bij bedrijven groet hierover hoe sneller dit gaat.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_188684212
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 10:30 schreef nils7 het volgende:

Ik kan me nog redelijk beheersen maar Psychologie, mensen kennis en dit in de praktijk brengen bij goede marketing mensen gaat gewoon heel snel.

Ook jij wordt gestuurd in een Supermarkt om daar die nieuwe M&M chocolat chip cookies te kopen.

Heel eng is dit en naar mate de kennis bij bedrijven groet hierover hoe sneller dit gaat.
Ik weet hoe marketing werkt en dat looppaden in de AH in principe voor je zijn uitgedacht. Dat ontken ik niet.

Het is een 2e als jij je zover laat leiden dat je in geldproblemen komt. Dan doe je gewoon zelf iets heel erg fout.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 10:35:03 #35
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_188684247
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 10:31 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Ik weet hoe marketing werkt en dat looppaden in de AH in principe voor je zijn uitgedacht. Dat ontken ik niet.

Het is een 2e als jij je zover laat leiden dat je in geldproblemen komt. Dan doe je gewoon zelf iets heel erg fout.
De voedselbank loopt vol met mensen met schulden bij een webshop.
Jij en ik zullen er wellicht niet makkelijk voor vallen maar vind het eng dat het kan gebeuren.
Ik zal me ook niet in de schulden steken maar dat je je kan beinvloeden iets te kopen is wel een enge gedachte.
En sommige mensen zullen er gevoeliger voor zijn dan anderen maar bedrijven moeten wel beseffen dat er een grens is maar het zal ze een worst wezen dat mensen op een stokje moeten bijten voor die nieuwe tv.

Gewoon eng... brrr.
N/A
pi_188684286
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 10:35 schreef nils7 het volgende:
De voedselbank loopt vol met mensen met schulden bij een webshop.
Jij en ik zullen er wellicht niet makkelijk voor vallen maar vind het eng dat het kan gebeuren.
Ik zal me ook niet in de schulden steken maar dat je je kan beinvloeden iets te kopen is wel een enge gedachte.
En sommige mensen zullen er gevoeliger voor zijn dan anderen maar bedrijven moeten wel beseffen dat er een grens is maar het zal ze een worst wezen dat mensen op een stokje moeten bijten voor die nieuwe tv.

Gewoon eng... brrr.
Ongetwijfeld. Geluk voor die mensen dat we in een pamper maatschappij leven. Alles is voor je geregeld. Als je het verneukt heb je alleen maar jezelf te danken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')