Ik krijg er gewoon niet genoeg van om deze film te zien. Mijn favoriet, terwijl ik anders nooit westerns kijk.
Vaak hoor je de discussie of Eastwood of Bronson een betere man-with-no-name is, maar voor mij is dat duidelijk een no-brainer. Even afgezien van hun acteren, de rollen: Bronson is menselijk, sterfelijk en heeft een reden voor wat hij doet. Eastwood daarentegen vind ik meer geschreven als Rambo, hij is zo 'cool' en kan niets mis doen. Dat straalt er bij het acteren ook af - Eastwood komt mijns inziens arrogant over, terwijl Bronson perfect is in zijn rol als stille, keiharde, onbekende vreemdeling.
Bronson is echt zo goed in deze rol. De pijn en levensjaren kun je gewoon van z'n gegroefde gelaat lezen.
Wat ik ook prachtig vind is dat er geen winnaars zijn, alleen verliezers. Ik houd niet van Hollywood-rommel met romance, een winnende held en al die poespas. Het nihilisme valt uit elk deel van deze film af te lezen. Het is het einde van een tijdperk, het einde van mannen als zijzelf, iets wat Frank ook tegen Harmonica zegt als ze elkaar op het eind voor het duel nog eenmaal spreken. Het is het einde van het oude westen, en het begin van een nieuw tijdperk. Prachtig ook als Cheyenne vlak daarna sterft. En dan de ijzersterke dialoog als Jill, nadat Cheyenne al aangegeven heeft dat zowel hijzelf als Harmonica niet bij haar zouden passen, toch nog hoopvol iets aan Harmonica vraagt als hij op het punt staat om de deur uit te lopen:
Harmonica: Its gonna be a beautiful town "Sweetwater"
Jill: I hope you'll come back someday...
Harmonica: Someday...
Met een stalen gezicht waarin je gewoon kunt aflezen dat hij eindelijk verlost is van datgene wat hij al die jaren op zijn schouders droeg, en dat hij voorgoed zal verdwijnen. De teleurstelling op Jill's gezicht als hij 'Someday' zeg, gevolgd door de dood van Cheyenne, Harmonica die langzaam de woestijn in trekt en het eindshot van de oprukkende spoorweg... briljant.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn