FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Fiets zonder versnelling het effectiefst voor woon-werk (36,6 km) ?
#ANONIEMdonderdag 22 augustus 2019 @ 16:28
Omdat ik wat meer aan mijn conditie wil doen, en een beter milieu bij je zelf begint, wil ik een nieuwe fiets kopen om geregeld met de fiets naar het werk te gaan.
Op en neer is dat in totaal 36,6 km.
Ik wil zeker niet elke dag op de fiets naar het werk, bij mooi weer 2 a 3 keer in de week, bij slecht weer niet.

Nu heb ik gelezen dat een naafversnelling tot meer verlies leidt dat een derailleur. Met een fiets met derailleur zit je echt vaak met zo'n smerige ketting die je moet onderhouden. Ik wil dus eigenlijk een fiets zonder versnellingen.

Ik was vandaag even in fietsenwinkel, waar ze afraden een dergelijke afstand op een stadsfiets te fietsen. Maar ik heb het idee dat ze vooral uit waren op het verkopen van dure fietsen.

Wat denken jullie hier over? Fiets zonder versnellingen leidt tot minste energieverlies, maar zo'n fiets van bijna 20 kilo zal allicht iets zwaarder trappen.
Hyaenidaedonderdag 22 augustus 2019 @ 16:30
Ja net alsof je dat merkt dat je 0,07% harder moet trappen voor dezelfde snelheid :')
Gewoon een naafversnelling dus, bij derailleur moet je de ketting steeds poetsen zeker bij slecht weer.
#ANONIEMdonderdag 22 augustus 2019 @ 16:35
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Ja net alsof je dat merkt dat je 0,07% harder moet trappen voor dezelfde snelheid :')
Gewoon een naafversnelling dus, bij derailleur moet je de ketting steeds poetsen zeker bij slecht weer.
Het scheelt echt wel meer dan dat. Bovendien gaat naafversnelling vaak kapot lees ik, fiets zonder versnellingen is daardoor onderhoudsarmer en duurzamer.
#ANONIEMdonderdag 22 augustus 2019 @ 16:36
In mijn ervaring merk je een derailleur zeker wel, maar zeker zo belangrijk is het gewicht van de fiets en of alles lekker is afgesteld.

Waarom vraag je niet aan de winkel of je eens een uitgebreide testrit kan maken op twee fietsen? Dan merk je het vanzelf
Hyaenidaedonderdag 22 augustus 2019 @ 16:43
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:35 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het scheelt echt wel meer dan dat. Bovendien gaat naafversnelling vaak kapot lees ik, fiets zonder versnellingen is daardoor onderhoudsarmer en duurzamer.
Wat een flauwekul, ga er zelf eens mee fietsen met een Shimano Nexus naaf. Maar ja hoe minder erop zit hoe minder kapot gaan, geldt voor alles. Maar dit gaat om een fiets van amper 1000 euro die je afschrijft over 5 jaar of langer...
Dus kost je 200 euro per jaar, in het ergste geval tel je daar nog 50 euro bij op voor onderhoud.
Een auto kost al meer in een maand.

Maar als jij graag een fiets zonder versnellingen koopt voor een rit van 18km ook prima toch.
En jezelf elke dag vervloeken als je weer te zwaar tegen de wind intrapt en niet kunt schakelen, of te licht bij wind mee...
#ANONIEMdonderdag 22 augustus 2019 @ 16:45
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:43 schreef Hyaenidae het volgende:
En jezelf elke dag vervloeken als je weer te zwaar tegen de wind intrapt en niet kunt schakelen, of te licht bij wind mee...
Als het hard waait pak ik gewoon de auto. :@

quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:36 schreef Heph844 het volgende:
In mijn ervaring merk je een derailleur zeker wel, maar zeker zo belangrijk is het gewicht van de fiets en of alles lekker is afgesteld.

Waarom vraag je niet aan de winkel of je eens een uitgebreide testrit kan maken op twee fietsen? Dan merk je het vanzelf
Ze hadden mijn framemaat sowieso niet op voorraad, dus dat ging niet.
Hyaenidaedonderdag 22 augustus 2019 @ 16:47
Neem je ook gewoon een terugtraprem? Want handremmen moet je ook weleens afstellen, allemaal gedoe
kanovinniedonderdag 22 augustus 2019 @ 16:55
Neem je wel een fiets met een aandrijfriem ipv ketting?
#ANONIEMdonderdag 22 augustus 2019 @ 17:03
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:55 schreef kanovinnie het volgende:
Neem je wel een fiets met een aandrijfriem ipv ketting?
Die zijn er volgens mij niet voor fietsen zonder versnelling.

Daarbij lees ik dat deze nogal eens scheuren. Ze gebruiken voor niet-vakantie fietsen namelijk CDN-belts en die zijn veel minder solide dat die oude CDX-belts.
Isdatzodonderdag 22 augustus 2019 @ 17:10
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:28 schreef Hamzoef het volgende:
Omdat ik wat meer aan mijn conditie wil doen, en een beter milieu bij je zelf begint, wil ik een nieuwe fiets kopen om geregeld met de fiets naar het werk te gaan.
Op en neer is dat in totaal 36,6 km.
Ik wil zeker niet elke dag op de fiets naar het werk, bij mooi weer 2 a 3 keer in de week, bij slecht weer niet.

Nu heb ik gelezen dat een naafversnelling tot meer verlies leidt dat een derailleur. Met een fiets met derailleur zit je echt vaak met zo'n smerige ketting die je moet onderhouden. Ik wil dus eigenlijk een fiets zonder versnellingen.

Ik was vandaag even in fietsenwinkel, waar ze afraden een dergelijke afstand op een stadsfiets te fietsen. Maar ik heb het idee dat ze vooral uit waren op het verkopen van dure fietsen.

Wat denken jullie hier over? Fiets zonder versnellingen leidt tot minste energieverlies, maar zo'n fiets van bijna 20 kilo zal allicht iets zwaarder trappen.
De cadans waarmee je trapt is van invloed op de efficiëntie waarmee jij kracht op de pedalen overbrengt, en het effect van een ongunstige cadans daarop is vele malen groter dan de verliezen die optreden bij een overbrenging met naafversnellingen of derailleur. Waarom denk je dat de profrenners ook allemaal met versnellingen rijden?
Isdatzodonderdag 22 augustus 2019 @ 17:11
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:55 schreef kanovinnie het volgende:
Neem je wel een fiets met een aandrijfriem ipv ketting?
!!! DENK AAN DE EFFICIËNTIE :'( :'( :'(
kanovinniedonderdag 22 augustus 2019 @ 17:14
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

De cadans waarmee je trapt is van invloed op de efficiëntie waarmee jij kracht op de pedalen overbrengt, en het effect van een ongunstige cadans daarop is vele malen groter dan de verliezen die optreden bij een overbrenging met naafversnellingen of derailleur. Waarom denk je dat de profrenners ook allemaal met versnellingen rijden?
Red hook criterium? En hillclimbs in Engeland? Dan rijden ze fixed :P
kanovinniedonderdag 22 augustus 2019 @ 17:14
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:03 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Die zijn er volgens mij niet voor fietsen zonder versnelling.

Daarbij lees ik dat deze nogal eens scheuren. Ze gebruiken voor niet-vakantie fietsen namelijk CDN-belts en die zijn veel minder solide dat die oude CDX-belts.
:')
natuurlijk wel.
Isdatzodonderdag 22 augustus 2019 @ 17:16
Conclusie: ga gewoon voor naafversnellingen. Nagenoeg geen omkijken naar en het verschil in efficiëntie (op rustig fietstempo zal het zo'n 5W schelen) maakt toch niet uit als je woon/werk fietst.
Zolderkamerdonderdag 22 augustus 2019 @ 17:16
Dus je wilt een goede conditie.. nou koop de fiets met de meest vastzittende kogellagers die je kunt vinden en laat de helft van de lucht uit de banden lopen.. roestige slappe ketting is mooi meegenomen...

Moet jij opletten hoe goed je conditie gaat zijn..

Hier trouwens altijd 36km heen en weer naar school gefietst op allerlei brikken met, en zonder versnellingen
Isdatzodonderdag 22 augustus 2019 @ 17:17
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:14 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Red hook criterium? En hillclimbs in Engeland? Dan rijden ze fixed :P
Maar dat doen ze niet omdat ze daarmee sneller zijn :+
Bengerdonderdag 22 augustus 2019 @ 17:53
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Als het hard waait pak ik gewoon de auto. :@
Mijn tip zou zijn om voor een nog minder efficiënte oplossing te gaan: koop een elektrische fiets. Het waait in Nederland bijna altijd. Ook bij een elektrische fiets kom je in beweging. Het is vooral belangrijk om regelmatig te bewegen.
#ANONIEMdonderdag 22 augustus 2019 @ 17:59
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

De cadans waarmee je trapt is van invloed op de efficiëntie waarmee jij kracht op de pedalen overbrengt, en het effect van een ongunstige cadans daarop is vele malen groter dan de verliezen die optreden bij een overbrenging met naafversnellingen of derailleur. Waarom denk je dat de profrenners ook allemaal met versnellingen rijden?
Die rijden met derailleur he. Daar is verschil niet zo groot, maar zoals gezegd wil ik dat qua onderhoud niet.
#ANONIEMdonderdag 22 augustus 2019 @ 18:00
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:14 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

:')
natuurlijk wel.
Kan je eens wat voorbeelden tonen? (budget, maximaal 1500 euro)
#ANONIEMdonderdag 22 augustus 2019 @ 18:02
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:53 schreef Benger het volgende:

[..]

Mijn tip zou zijn om voor een nog minder efficiënte oplossing te gaan: koop een elektrische fiets. Het waait in Nederland bijna altijd. Ook bij een elektrische fiets kom je in beweging. Het is vooral belangrijk om regelmatig te bewegen.
Interessante optie. Heb ik ook heel even overwogen, maar ik dacht dat dit voor je conditie vrij weinig deed, daarom heb ik deze optie vrij snel geschrapt. Ik denk dat een electrische fiets ook wel meer onderhoud vergt.
Bengerdonderdag 22 augustus 2019 @ 18:08
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 18:02 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Interessante optie. Heb ik ook heel even overwogen, maar ik dacht dat dit voor je conditie vrij weinig deed, daarom heb ik deze optie vrij snel geschrapt. Ik denk dat een electrische fiets ook wel meer onderhoud vergt.
Je kunt met een elektrische fiets zo hard trappen als je zelf wilt. Je gaat bijna vanzelf harder fietsen naarmate je conditie beter wordt. Ik doe weinig onderhoud, maar een keer per jaar of zo moet er wel wat vervangen worden. Is eigenlijk verwaarloosbaar. Het is vooral bandenslijtage.
Basp1donderdag 22 augustus 2019 @ 18:11
Gewoon een naafversnelling nemen. Slijtage, ik heb een 2e handse fiets met 15.000 kilometer op de teller gekocht Nexus 7 versnellingen, heb er nu zelf 10.000 bijgefietst in 2 jaar en nog steeds geen problemen ermee. ^O^
Isdatzodonderdag 22 augustus 2019 @ 18:14
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:59 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Die rijden met derailleur he. Daar is verschil niet zo groot, maar zoals gezegd wil ik dat qua onderhoud niet.
Waarom reageer je alleen op de laatste zin van mijn post?

De rest van die reactie, samen met mijn 2e reactie, is veel relevanter.
Isdatzodonderdag 22 augustus 2019 @ 18:25
Ik heb het even voor je uitgerekend: uitgaande van een extra vermogensverlies van 6W bij een vermogen van 80W scheelt je dat zo'n 400 meter per uur bij een snelheid van ongeveer 20km/h.
Kassamiepdonderdag 22 augustus 2019 @ 18:30
Ik fiets ook dagelijks in totaal 30 km op een gewone stadsfiets zonder versnellingen. Gaat prima.
Met een racefiets zou eea natuurlijk wel een stukje sneller gaan.
En bedenk dat je kan gaan zweten en je collegas dat wellicht niet fijn vinden ;)
kanovinniedonderdag 22 augustus 2019 @ 19:00
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 18:00 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Kan je eens wat voorbeelden tonen? (budget, maximaal 1500 euro)
https://www.mantel.com/cu(...)ZPQK32RoC4AwQAvD_BwE
#ANONIEMdonderdag 22 augustus 2019 @ 19:36
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 18:25 schreef Isdatzo het volgende:
ande van een extra vermogensverlies van 6W bij een vermogen van 80W scheelt je dat zo'n 400 meter per uur bij een snelheid van ongeveer 20km/h.
Dat valt nog mee inderdaad. Op basis van welke naafversnelling is dat?
#ANONIEMdonderdag 22 augustus 2019 @ 19:38
quote:
We hadden het toch over een fietsen met riem, zonder versnellingen?
Isdatzodonderdag 22 augustus 2019 @ 19:47
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 19:36 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dat valt nog mee inderdaad. Op basis van welke naafversnelling is dat?
Geen concreet model, ik ging uit van een verlies van 7.5% ten opzichte van een systeem met derailleur.
Kadoooshdonderdag 22 augustus 2019 @ 20:04
Neem dan in elke geval een nexus 8 premium, deze loopt een stuk lichter dan de normale. Ik heb de azor Flevoland met v-brakes ook. Rollerbrakes zorgen altijd voor wat weerstand maar v brakes zijn wel onderhoud gevoeliger.
embedguydonderdag 22 augustus 2019 @ 20:18
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 18:25 schreef Isdatzo het volgende:
Ik heb het even voor je uitgerekend: uitgaande van een extra vermogensverlies van 6W bij een vermogen van 80W scheelt je dat zo'n 400 meter per uur bij een snelheid van ongeveer 20km/h.
7.5% verlies maar je hoeft maar 2% van de afstand meer te fietsen om die 7.5% te compenseren? Vergis ik me nu of zou het meer richting de 1.5km extra moeten zijn? :@ :+
Hyaenidaedonderdag 22 augustus 2019 @ 20:46
quote:
Wat is dat dan weer voor homofiets
suijkerbuijkdonderdag 22 augustus 2019 @ 21:06
Gewoon de ouwe oma fiets .
Niks kan er aan kapot dus jaren plezier.

En anders een cruiser fiets met dikke banden.
Lekker languit


https://vice-images.vice.(...)ality=75?resize=320:*

https://www.voltes.nl/nl/(...)vWrfA2hoCGd4QAvD_BwE
Ook wel grappige.
Isdatzodonderdag 22 augustus 2019 @ 21:08
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 20:18 schreef embedguy het volgende:

[..]

7.5% verlies maar je hoeft maar 2% van de afstand meer te fietsen om die 7.5% te compenseren? Vergis ik me nu of zou het meer richting de 1.5km extra moeten zijn? :@ :+
Ja, je vergist je :P . Je fietst geen meter meer, je doet er alleen iets langer over. Je snelheid verandert, de af te leggen afstanden blijven gelijk.

Misschien is dit duidelijker: bij een snelheid van zo'n 20km/h resulteert een verlies van +-7.5% vermogen in verlies van ongeveer 2% aan snelheid.
Lightdonderdag 22 augustus 2019 @ 21:11
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Als het hard waait pak ik gewoon de auto. :@
Dat werkt niet als het 's morgens mooi weer lijkt te worden en 's avonds toch niet zo mooi is.
Lightdonderdag 22 augustus 2019 @ 21:14
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:35 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het scheelt echt wel meer dan dat. Bovendien gaat naafversnelling vaak kapot lees ik, fiets zonder versnellingen is daardoor onderhoudsarmer en duurzamer.
Gaan er niet gewoon meer naafversnellingen kapot omdat er veel meer van worden verkocht?
Farenjidonderdag 22 augustus 2019 @ 21:15
Als je het geld ervoor hebt zou ik een Rohloff naafversnelling icm riemaandrijving nemen. Dan heb je ruwweg hetzelfde bereik als een derailleur, hij is veel efficiënter dan elke shimano naafversnelling, en door de riem die je nooit hoeft te smeren zowat volledig onderhoudsvrij.

Nadeel is de hoge prijs, je mag zo duizend of anderhalf erbij optellen. Maar als je er eenmaal op gereden hebt wil je niks anders meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Farenji op 22-08-2019 21:22:21 ]
Isdatzodonderdag 22 augustus 2019 @ 21:17
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 21:14 schreef Light het volgende:

[..]

Gaan er niet gewoon meer naafversnellingen kapot omdat er veel meer van worden verkocht?
De complexiteit is wel groter, dus meer dat eraan kapot kan. Aan de andere kant is een derailleur kwetsbaarder bij bijvoorbeeld het omvallen van de fiets of ondeskundig gebruik.

Met een naafversnelling kan je weinig fout doen.
#ANONIEMdonderdag 22 augustus 2019 @ 21:25
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 21:15 schreef Farenji het volgende:
Als je het geld ervoor hebt zou ik een Rohloff naafversnelling icm riemaandrijving nemen. Dan heb je ruwweg hetzelfde bereik als een derailleur, hij is veel efficiënter dan elke shimano naafversnelling, en door de riem die je nooit hoeft te smeren zowat volledig onderhoudsvrij.

Nadeel is de hoge prijs, je mag zo duizend of anderhalf erbij optellen. Maar als je er eenmaal op gereden hebt wil je niks anders meer.
Heb ik ook naar gekeken, maar er zijn maar weinig 'gewone
fietsen met Rohloff naaf. Dit lijkt vooral voorbehouden aan vakantie/treking-fietsen.

En wat je zegt, het is erg prijzig. Ik wil budget van 1500 niet te ver overschrijden.


Ik lees hier wel positieve ervaringen met naafversnellingen, misschien moet ik dan toch maar een proefritje wagen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2019 21:26:13 ]
kanovinniedonderdag 22 augustus 2019 @ 21:34
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 19:38 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

We hadden het toch over een fietsen met riem, zonder versnellingen?
Hij heeft iig een riem. Van het geld wat je over hebt koop je maar een nieuw wiel.
Lightdonderdag 22 augustus 2019 @ 21:34
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 21:17 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

De complexiteit is wel groter, dus meer dat eraan kapot kan. Aan de andere kant is een derailleur kwetsbaarder bij bijvoorbeeld het omvallen van de fiets of ondeskundig gebruik.

Met een naafversnelling kan je weinig fout doen.
Ik bedoelde ook meer een fiets met naafversnelling vs zonder versnellingen. Die tweede is veel lastiger te vinden en wordt vast ook veel minder verkocht. En dan heeft een naafversnelling wel meer bewegende delen, dat zal niet het grootste verschil zijn. Het is voor niemand handig als 1 op de 2 terug komt met een defect.
FlippingCoindonderdag 22 augustus 2019 @ 21:36
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 18:25 schreef Isdatzo het volgende:
Ik heb het even voor je uitgerekend: uitgaande van een extra vermogensverlies van 6W bij een vermogen van 80W scheelt je dat zo'n 400 meter per uur bij een snelheid van ongeveer 20km/h.
Nou als je het daar voor moet laten... :+
Farenjidonderdag 22 augustus 2019 @ 21:43
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 21:25 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Heb ik ook naar gekeken, maar er zijn maar weinig 'gewone
fietsen met Rohloff naaf. Dit lijkt vooral voorbehouden aan vakantie/treking-fietsen.

En wat je zegt, het is erg prijzig. Ik wil budget van 1500 niet te ver overschrijden.


Ik lees hier wel positieve ervaringen met naafversnellingen, misschien moet ik dan toch maar een proefritje wagen.
Voor 1500 kun je een rohloff met riem vergeten, daar mag je minimaal het dubbele voor neerleggen. Als alternatief zou je misschien deze kunnen overwegen: https://www.batavus.nl/toerfietsen/dinsdag-exclusive.htm#BC500431
Die heeft een riem en een nexus alfine naafversnelling, die is beter dan de standaard nexus 7 versnelling (die heel inefficiënt is) en toch betaalbaar.
#ANONIEMdonderdag 22 augustus 2019 @ 22:00
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 21:43 schreef Farenji het volgende:

[..]

Voor 1500 kun je een rohloff met riem vergeten, daar mag je minimaal het dubbele voor neerleggen. Als alternatief zou je misschien deze kunnen overwegen: https://www.batavus.nl/toerfietsen/dinsdag-exclusive.htm#BC500431
Die heeft een riem en een nexus alfine naafversnelling, die is beter dan de standaard nexus 7 versnelling (die heel inefficiënt is) en toch betaalbaar.
OK, hier ga ik me eens in verdiepen. Bedankt voor de tip.
Lightdonderdag 22 augustus 2019 @ 22:41
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 21:43 schreef Farenji het volgende:

[..]

Voor 1500 kun je een rohloff met riem vergeten, daar mag je minimaal het dubbele voor neerleggen. Als alternatief zou je misschien deze kunnen overwegen: https://www.batavus.nl/toerfietsen/dinsdag-exclusive.htm#BC500431
Die heeft een riem en een nexus alfine naafversnelling, die is beter dan de standaard nexus 7 versnelling (die heel inefficiënt is) en toch betaalbaar.
Als je meer versnellingen wilt, is deze fiets van Cortina ook een optie. Shimano Alfine, 11 versnellingen.
embedguyvrijdag 23 augustus 2019 @ 07:51
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 21:08 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ja, je vergist je :P . Je fietst geen meter meer, je doet er alleen iets langer over. Je snelheid verandert, de af te leggen afstanden blijven gelijk.

Misschien is dit duidelijker: bij een snelheid van zo'n 20km/h resulteert een verlies van +-7.5% vermogen in verlies van ongeveer 2% aan snelheid.
Aja, zo maakt het meer sense.
asdqertvrijdag 23 augustus 2019 @ 09:14
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 18:11 schreef Basp1 het volgende:
Gewoon een naafversnelling nemen. Slijtage, ik heb een 2e handse fiets met 15.000 kilometer op de teller gekocht Nexus 7 versnellingen, heb er nu zelf 10.000 bijgefietst in 2 jaar en nog steeds geen problemen ermee. ^O^
Hier sluit ik me bij aan. Mijn Gazelle Orange met Nexus 7-naafversnelling is schier onverwoestbaar (de versnelling althans). :-)

Als iemand die zelf bij mooi weer 16KM enkele reis naar werk aflegt: een racefiets was voor mij de passende oplossing. Ik merkte dat ik op mijn Gazelle toch hard wilde fietsen en 7 versnellingen ontoereikend waren. Gevolg: kniepijn en frustratie dat ik niet harder kon.
Opgelost met een goedkoop instappertje van 250 euro (maar met versnellingen op het stuur, alu frame, sjiek zadel).
DeLoetzaterdag 24 augustus 2019 @ 09:53
Ik zou een singlespeed racefiets bouwen. Mooi new oldstock stalen frame zoeken en dan opbouwen. Lichtgewicht. Supersnel. Weinig onderhoud
yupzaterdag 24 augustus 2019 @ 14:28
Shimano 7 versnellingen hebben meer weerstand dan de 8 versnellingen schijnt een constructiefout te zijn.

Fietsersbond heeft een artikel erover:


https://www.fietsersbond.(...)welke-versnellingen/

Daarom is mijn fiets bewust Shimano 8 tweedehands gekocht (veel zijn Shimano 7 tweedehands)
Watuntrikzondag 25 augustus 2019 @ 09:44
Vuil krijg je altijd op en in je ketting ongeacht versnellingen of niet. Straatvuil en zand, stof etc. kruipt overal in plakt aan de smering en vormt een slijppasta die slijtage bevorderd. En uiteraard bij gebrekkig onderhoud versnelt.

Daarnaast rekt een ketting op, vandaar dat ook bij een fixie meestal een kettingspanner wordt gemonteerd. Of zoals bij de stadsfiets het achterwiel verstelt dient te worden.

In de regel kun je er vanuit gaan dat een ketting na aantal 1000 kilometer zijn beste tijd wel heeft gehad, in veel gevallen afhankelijk hoe het wordt onderhouden. Ketting en tandwielen zullen op elkaar inslijten. Vooral het kleine snel draaiende achtertandwiel heeft hier de kortste levensduur. Rijd je te lang door met een eigenlijk versleten en opgerekte ketting dan zullen beide vervangen moeten worden, omdat een nieuwe ketting dan niet meer op het oude tandwiel past.

dit kun je checken met een speciale tool om de rek te controleren.
ketting-niet-versleten-800x525.jpg

Zo is de ketting goed, valt het tooltje door de schakels heen, is de ketting opgerekt en aan vervanging toe. Houd je je hier aan kun je minstens 2 kettingen op 1 tandwiel verslijten. De mate en snelheid van op elkaar inslijten heeft ook deels te doen met hoe goed je het schoonhoud. Heeft verder weinig met versnellingen te maken.

Wanneer je veel gaat fietsen zul je snel genoeg merken dat een oude drooggelopen ketting meer energie kost. Het verschil tussen schone goed gesmeerde ketting is duidelijk voelbaar in je trapfrequentie. Al helemaal wanneer je niet kunt schakelen. ^O^

Dus het verhaal over de ketting is een broodje aap verhaal.. Ongeacht versnellingen, het wordt vuil en vergt onderhoud. Het nadeel van een kettingkast is, je ziet niks en het is een smerige kutklus om aan de ketting te geraken. Dus tijdig controleren en schoonmaken zit er dan al niet in. Doorrijden tot het begint te piepen en kraken. Goed voor de beurs van de fietsenmaker wanneer je er zelf niet handig genoeg voor bent.

Dat terwijl je met een open ketting alles kunt zien en dan met 1 keer in de week lapje was benzine ketting goed schoonvegen en opnieuw smeren een kinderklusje is. En dan zul je veel en langer plezier ermee beleven.
#ANONIEMzondag 25 augustus 2019 @ 11:00
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 09:44 schreef Watuntrik het volgende:
Vuil krijg je altijd op en in je ketting ongeacht versnellingen of niet. Straatvuil en zand, stof etc. kruipt overal in plakt aan de smering en vormt een slijppasta die slijtage bevorderd. En uiteraard bij gebrekkig onderhoud versnelt.

Daarnaast rekt een ketting op, vandaar dat ook bij een fixie meestal een kettingspanner wordt gemonteerd. Of zoals bij de stadsfiets het achterwiel verstelt dient te worden.

In de regel kun je er vanuit gaan dat een ketting na aantal 1000 kilometer zijn beste tijd wel heeft gehad, in veel gevallen afhankelijk hoe het wordt onderhouden. Ketting en tandwielen zullen op elkaar inslijten. Vooral het kleine snel draaiende achtertandwiel heeft hier de kortste levensduur. Rijd je te lang door met een eigenlijk versleten en opgerekte ketting dan zullen beide vervangen moeten worden, omdat een nieuwe ketting dan niet meer op het oude tandwiel past.

dit kun je checken met een speciale tool om de rek te controleren.
[ afbeelding ]

Zo is de ketting goed, valt het tooltje door de schakels heen, is de ketting opgerekt en aan vervanging toe. Houd je je hier aan kun je minstens 2 kettingen op 1 tandwiel verslijten. De mate en snelheid van op elkaar inslijten heeft ook deels te doen met hoe goed je het schoonhoud. Heeft verder weinig met versnellingen te maken.

Wanneer je veel gaat fietsen zul je snel genoeg merken dat een oude drooggelopen ketting meer energie kost. Het verschil tussen schone goed gesmeerde ketting is duidelijk voelbaar in je trapfrequentie. Al helemaal wanneer je niet kunt schakelen. ^O^

Dus het verhaal over de ketting is een broodje aap verhaal.. Ongeacht versnellingen, het wordt vuil en vergt onderhoud. Het nadeel van een kettingkast is, je ziet niks en het is een smerige kutklus om aan de ketting te geraken. Dus tijdig controleren en schoonmaken zit er dan al niet in. Doorrijden tot het begint te piepen en kraken. Goed voor de beurs van de fietsenmaker wanneer je er zelf niet handig genoeg voor bent.

Dat terwijl je met een open ketting alles kunt zien en dan met 1 keer in de week lapje was benzine ketting goed schoonvegen en opnieuw smeren een kinderklusje is. En dan zul je veel en langer plezier ermee beleven.
Bedankt voor de tips. Maar als de kettingkast echt volledig gesloten is, komt hier natuurlijk helemaal geen vuil bij.
Posergoth6667zondag 25 augustus 2019 @ 11:21
Koop een baanfiets. Kun je voor weinig kopen. Geen versnellingen, geen vrijloop. De baanfietsen die nieuw te koop aangeboden worden, worden standaard met remmen verkocht. Heb je een lichte fiets met weinig onderhoud, goedkope onderdelen en het is makkelijk zelf te onderhouden. Monteer racefiets spatborden en gaan.
Watuntrikzondag 25 augustus 2019 @ 16:15
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 11:00 schreef Hamzoef het volgende:
Maar als de kettingkast echt volledig gesloten is, komt hier natuurlijk helemaal geen vuil bij.
Maar dat is hij dus nooit, hij is gedeeltelijk open bij de trapas aan weerszijden en ook bij het achterwiel. En rijd dan bij droog weer over een stoffig weggetje en het vliegt overal naar binnen.

En zoals gezegd, stof, straatvuil, zand etc. en olie of vet is slijppasta. ~O>

Een kettingkast is meer voor je broek en je vingers te beschermen.. Het zijn moeilijke ondingen.
Kamelenteenvrijdag 30 augustus 2019 @ 23:08
Neem een ligfiets. Gewoon, tweedehands kopen. Snel modelletje pakken en gaan met die hap.
Door de liggende houding, heb je een stuk minder weerstand en bereik je makkelijker hogere snelheden met deze inspanning als op een normale fiets. Bagagedrager en een toptas voor de kleine spulletjes die mee moeten en als spatbord en een spatbordje voorop en klaar ben je.

Ik doe niets anders meer tegenwoordig.. en als je ze gebruikt hoef je echt niet veel erop af te schrijven.

Eens in het jaar, twee jaar een paar tientjes onderhoud (kettingen, kransjes als je echt veel rijdt) en that's it. Oh, wel een ketting kopen die tegen pekel kan en een droog shirtje/bovenkleding meenemen.

Elektrische fietsen zijn vaak trager dan jij, als je een beetje trapt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kamelenteen op 30-08-2019 23:17:21 ]
Pap89zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:00
Heb een fiets met n8 naafversnelling met riem ipv ketting.
Ideaal, bijna geen onderhoud en geen geluid.
capuchon_jongenzaterdag 31 augustus 2019 @ 13:59
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 18:25 schreef Isdatzo het volgende:
Ik heb het even voor je uitgerekend: uitgaande van een extra vermogensverlies van 6W bij een vermogen van 80W scheelt je dat zo'n 400 meter per uur bij een snelheid van ongeveer 20km/h.
Toch een verlies van zo'n anderhalve minuut op een ritje van 20 kilometer
TheFreshPrincezaterdag 31 augustus 2019 @ 14:15
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Als het hard waait pak ik gewoon de auto. :@
[..]

Het kan op de heenweg natuurlijk windstil zijn en op terugweg windkracht 9 tegen zijn.

Versnellingen zijn wel ideaal in Nederland.

En ja, dat heeft onderhoud nodig.
Krijg je geen reiskostenvergoeding?
Isdatzozaterdag 31 augustus 2019 @ 14:16
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 13:59 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]

Toch een verlies van zo'n anderhalve minuut op een ritje van 20 kilometer
72 seconden bedoel je.