abonnement Unibet Coolblue
pi_188745892
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 21:14 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Omdat het te mooi in elkaar zit en hoe meer je het begrijpt hoe meer toepasbaar het wordt en het een levend boek wordt, want God lijdt je via de bijbel. Dan nog dat gewone mensen niet de profetieën kunnen verzinnen. De wijsheid die erin zit door hele simpele mensen soms komt niet overeen. De bijbel zelf zegt het en als je opnieuw geboren wordt en de Heilige Geest krijgt en je naar het licht gaat dan veranderd er zoveel en is de spirituele verbinding die verbroken was hersteld. Dan veel van wat je meemaakt beschrijft de bijbel en daarvoor niet gezlen dus de 1ste x en zo zijn er nog veel meer dingen/ervaringen die het bevestigen.
Maar je Bijbel is een door mensen geschreven boek.
Door mensen gemaakt. Door mensen verkocht. Door mensen verteld. Door mensen opgeschreven. Door mensen uitgegeven.

Alles wat er in de Bijbel gezegd en geschreven is, is door mensen gezegd en geschreven.
Hoe kun je dan zeker weten wat er staat echt Gods woord is?
pi_188745964
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 21:42 schreef Jouska het volgende:

[..]

Maar je Bijbel is een door mensen geschreven boek.
Door mensen gemaakt. Door mensen verkocht. Door mensen verteld. Door mensen opgeschreven. Door mensen uitgegeven.

Alles wat er in de Bijbel gezegd en geschreven is, is door mensen gezegd en geschreven.
Hoe kun je dan zeker weten wat er staat echt Gods woord is?
CHRISTUS’ OPSTANDING BEWIJST DAT DE BIJBEL HET WOORD VAN GOD IS.

Van Zijn opstanding waren honderden mensen getuige (1 Korinthiërs 15:5-7). Hebben zij allemaal gelogen? Bij tijden werd de opgestane Christus gezien door vele mensen tegelijk. Zij spraken met Hem, raakten Hem aan, wandelden met Hem en aten met Hem (Lukas 24:36-43). Vóór de opstanding waren de apostelen bevreesd en verborgen zij zich voor de autoriteiten (Johannes 20:19). Nadat zij de opgestane Christus hadden gezien met hun eigen ogen, werden zij moedig en zonder vrees en waren zij bereid hun eigen levens af te leggen voor het Evangelie. Het was nodig dat er een krachtige gebeurtenis had plaatsgevonden om zo hun levens te veranderen.

DE UNIEKE CONSTRUCTIE VAN DE BIJBEL BEWIJST DAT DIT HET WOORD VAN GOD IS.

De Bijbel werd geschreven door 40 verschillende auteurs met 19 verschillende beroepen (herder, boer, visser, belastinginner, geneesheer, koning, enz.) die leefden over een periode van 1600 jaar. Dat betekent ongeveer 50 generaties. De eerste 39 boeken van de Bijbel werden geschreven in de Hebreeuwse taal over een periode van ongeveer 1000 jaar. Dan was er een kloof van 400 jaar, toen er geen Schrift werd geschreven. Daarna, werden de laatste 27 boeken van de Bijbel geschreven in de Griekse taal over een periode van ongeveer 50 jaar. De schrijvers konden niet samengewerkt hebben omdat ze meestal niet in dezelfde tijd leefden. Het product is één boek dat perfect samenhangt en geen tegenstrijdigheden of fouten bevat. Er is niets zoals dit voortgebracht in de hele menselijke geschiedenis

DE BETROUWBAARHEID EN EERLIJKHEID VAN DE BIJBELSE AUTEURS BEWIJST DAT DIT HET WOORD VAN GOD IS.

De Bijbel getuigt dat “heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken” (2 Petrus 1:21), en dit blijkt uit hun getuigenissen. Dit waren ernstige mensen. Zij kwamen uit alle klassen van de maatschappij. Zij waren mensen met een goede reputatie en gezonde geest. Velen van hen werden wreed vervolgd en gedood voor het getuigenis dat zij droegen. Zij verrijkten zich niet door de profetieën die zij gaven. Verre van; velen waren arm. Mozes, de auteur van de eerste vijf boeken van de Bijbel, verkoos een hard leven in de dienst van God, in tegenstelling tot het rijke leven dat hij kon gehad hebben als de geadopteerde zoon van de Farao. Vele bijbelschrijvers maakten overeenkomstige keuzes. Hun motivatie was zeker niet geleid door hebzucht en wereldlijk voordeel. Dit waren geen volmaakte mannen, maar het waren heilige mannen. Zij allen beweerden
dat God Zijn hand op hen gelegd had om Zijn Woord te spreken. De levens die zij leefden, en de getuigenissen die zij aflegden, en de wijzen waarop zij stierven gaven er een machtig bewijs van dat zij de waarheid vertelden.

VERVULDE PROFETIEËN BEWIJZEN DAT DE BIJBEL HET WOORD VAN GOD IS.
De Bijbel bevat een grote hoeveelheid profetie, waarvan veel al vervuld werd. De voorzeggingen zijn precies en gedetailleerd, en de vervulling ervan is exact.Jezus’ hele leven was geprofeteerd vóór Hij geboren werd. Deze profetieën beschrijven Zijn geboorteplaats (Micha 5:1), maagdelijke geboorte (Jesaja 7:14), zondeloze leven(Jesaja 53:9), wonderen (Jesaja 35:5), wonderlijk onderwijs (Jesaja 50:4), afwijzing door de Joodse natie (Jesaja 53:3), kruisiging (Psalm 22:15-16), begrafenis in een graf van een rijke (Jesaja 53:9), en opstanding (Psalm 16).

Alles wat de Bijbel zegt is werkelijk en waar. De Bijbel zegt dat de mens een zondaar is, en dat is niet moeilijk om te bevestigen. Kijk gewoon in de wereld! De Bijbel is geen wetenschappelijke handleiding, maar is wetenschappelijk accuraat, vanaf zijn allereerste bladzijden.
pi_188747303
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 20:54 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het vuur in het dal werd aangehouden wat vast te maken heeft met dat de plek onrein was sinds er, volgens het OT, kinderoffers plaats vonden. In de tijd van het ontstaan van het evangelie werd er afval en zelfs lijken verbrand.
Als ik met dit in het achterhoofd naar het grondwoord kijk dan denk ik dat ‘het ongebluste vuur’ dichter benadert wat de schrijver ooit bedoeld heeft. De Naardense vertaald het als ‘het vuur dat niet dooft’, dit lijkt mij correcter dan ‘onuitblusbaar’.
Wat jij doet is letterknechterij. Wat is namelijk het verschil tussen vuur dat niet dooft en onuitblusbaar vuur? Onuitblusbaar vuur dooft ook niet...

quote:
En inderdaad heeft Jezus misschien nooit geleefd.

Ik denk niet dat Aton er zo in staat, hij heeft dikwijls over verschillende joodse groeperingen gepost. Er is uit bronnen niet bekend dat joden in die tijd geloofden dat er een plek na de dood was waar men eeuwig pijn lijdt.
Aton heeft het alleen maar over orthodoxe joden die dit en dat geloofden en de rest was allemaal blasfemie of heidens.

quote:
En leugenachtig van de kerk? Waarom? Nu zijn er door de eeuwen heen binnen de katholieke kerk genoeg valse ratten geweest. Maar ik denk niet dat men met het samenstellen van de canon kwade bedoelingen had. Het lijkt mij dat ze dan de boeken inhoudelijk zouden hebben aangepast.
Ze hebben die boeken toch ook inhoudelijk veranderd?

Ik denk dat de valste ratten bij de samenstellers van de bijbel en de canon zaten, niet bij de groepen daarna. Mensen zoals Doedelzak weten gewoon niet beter. Maar degene die de leugen begonnen zijn daar het meest op te beschuldigen.
Nadat de canon is samengesteld werd de rest verboden. Die mensen wisten dat andere boeken anders over Jezus vertelden en daarom moesten ze verbrand worden. Zo weinig ratten waren ze.
pi_188747527
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 19:49 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nou uit de bijbel vooral en van goeie leraren en van andere christenen soms. En de Heilige Geest helpt je het woord begrijpen en die komt in je wonen als je opnieuw geboren wordt.
De heilige Geest komt helemaal niet in je wonen. Je denkt dit en geeft daarom aan wat jij vindt meer waarde dan wat een ander vindt. "want ik heb de heilige geest en die zegt mij dit". Maar het is gewoon je geweten, intuïtie, voorgevoel..

quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 19:52 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Die is er ook een perfecte uitgave beter dan dan al het andere en zelfs de originele teksten want de meeste mensen spreken Engels en geen Grieks of Hebreeuws. En er moet een perfecte bijbel zijn want hoe weet je anders wat God nou echt bedoelt.
Ik heb dat verhaaltje eens aan zitten horen, maar die begint inderdaad al met een cirkelredering. Er moet een perfecte bijbel zijn, want hoe weet je anders wat God nou echt bedoelt.. Maar wat als er geen perfecte bijbel zou zijn, dan weet je niet wat God echt bedoelt. En dan? Ga je dan wenen?

De hele kerkgeschiedenis laat zien dat er inderdaad geen perfecte bijbel is, en dat niemand weet wat God precies bedoelt.. Komt nog bij dat je "perfecte bijbel" ook kan vervangen voor "perfecte koran"... Mensen die daarin geloven denken ook dat dat het boek van God is..

Verderop hoorde ik die man nog praten over dat het door de protestantse bijbel komt dat het in Amerika zo goed was en in Irak niet, want koran... Mensen die zo zeker zijn van hun onzin hoef je niet serieus te nemen. Vooral omdat hij het had over de christelijke bijble en de katholieke bijbel. Alsof katholieken geen christenen zijn.. Echt, laat me niet lachen.
En wat is, woordelijk, het verschil tussen een katholieke bijbel en een protestantse bijbel? Behalve de canon. Maar is Jesaja anders vertaald? Is Genesis anders vertaald?
  maandag 2 september 2019 @ 10:06:24 #230
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188750838
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 22:52 schreef FoppeBoppe1986II het volgende:

Ik denk dat de valste ratten bij de samenstellers van de bijbel en de canon zaten, niet bij de groepen daarna. Mensen zoals Doedelzak weten gewoon niet beter. Maar degene die de leugen begonnen zijn daar het meest op te beschuldigen.
Nadat de canon is samengesteld werd de rest verboden. Die mensen wisten dat andere boeken anders over Jezus vertelden en daarom moesten ze verbrand worden. Zo weinig ratten waren ze.
Wat een flinterdunne complottheorieën weer.
  maandag 2 september 2019 @ 10:59:15 #231
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_188751381
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 21:45 schreef Doedelzak77 het volgende:
De Bijbel werd geschreven door 40 verschillende auteurs met 19 verschillende beroepen (herder, boer, visser, belastinginner, geneesheer, koning, enz.) die leefden over een periode van 1600 jaar. Dat betekent ongeveer 50 generaties. De eerste 39 boeken van de Bijbel werden geschreven in de Hebreeuwse taal over een periode van ongeveer 1000 jaar. Dan was er een kloof van 400 jaar, toen er geen Schrift werd geschreven. Daarna, werden de laatste 27 boeken van de Bijbel geschreven in de Griekse taal over een periode van ongeveer 50 jaar. De schrijvers konden niet samengewerkt hebben omdat ze meestal niet in dezelfde tijd leefden. Het product is één boek dat perfect samenhangt en geen tegenstrijdigheden of fouten bevat. Er is niets zoals dit voortgebracht in de hele menselijke geschiedenis
1 grote emmer met onzin. Je hebt je duidelijk niet verdiept in de Bijbelse geschiedenis. Foei!
  maandag 2 september 2019 @ 14:44:32 #232
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188754585
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 10:59 schreef hoatzin het volgende:

[..]

1 grote emmer met onzin. Je hebt je duidelijk niet verdiept in de Bijbelse geschiedenis. Foei!
Ik moet toegeven dat ik ook wel kromme tenen krijg van 'een kloof van 400 jaar toen er geen Schrift werd geschreven'. De Schriftteksten uit die perioden zijn immers vakkundig uit de Bijbel gesloopt tijdens de reformatie.

Ik las laatst in een populair-theologisch tijdschrift de mening van een theoloog die het jammer vond dat de Kerk niet gewoon verder is gegaan met het bijhouden van de Bijbel. Daar zit natuurlijk wel wat in. Er zijn de afgelopen 1900 jaar ongetwijfeld nog veel meer mensen geweest sinds Johannes van Patmos die grootse en belangrijke visioenen en inzichten hebben gehad die afkomstig zijn van God. Uiteraard is het niet altijd makkelijk te achterhalen wat wel en niet echt van God afkomstig is geweest (als je niet voorzichtig en kritisch genoeg bent heb je straks de volkomen onbetrouwbare 'profeet' Mohammed in de Bijbel staan), maar in ieder geval bij het NT is daar behoorlijk wat consensus over geweest gedurende de eerste 1500 jaar van de Kerk. Ik ga ervan uit dat ze die methoden ook best hadden kunnen loslaten op nieuwere geschriften.
  maandag 2 september 2019 @ 16:29:13 #233
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_188755862
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 14:44 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik moet toegeven dat ik ook wel kromme tenen krijg van 'een kloof van 400 jaar toen er geen Schrift werd geschreven'. De Schriftteksten uit die perioden zijn immers vakkundig uit de Bijbel gesloopt tijdens de reformatie.

Ik las laatst in een populair-theologisch tijdschrift de mening van een theoloog die het jammer vond dat de Kerk niet gewoon verder is gegaan met het bijhouden van de Bijbel. Daar zit natuurlijk wel wat in. Er zijn de afgelopen 1900 jaar ongetwijfeld nog veel meer mensen geweest sinds Johannes van Patmos die grootse en belangrijke visioenen en inzichten hebben gehad die afkomstig zijn van God. Uiteraard is het niet altijd makkelijk te achterhalen wat wel en niet echt van God afkomstig is geweest (als je niet voorzichtig en kritisch genoeg bent heb je straks de volkomen onbetrouwbare 'profeet' Mohammed in de Bijbel staan), maar in ieder geval bij het NT is daar behoorlijk wat consensus over geweest gedurende de eerste 1500 jaar van de Kerk. Ik ga ervan uit dat ze die methoden ook best hadden kunnen loslaten op nieuwere geschriften.
Je bedoelt de deuterocanonieke boeken?
Deze zijn er niet uitgesloopt.
Er zijn genoeg vertalingen die door protestanten gebruikt worden waar deze gewoon in staan. Zelfs in de Statenvertaling. Omdat ze niet tot de canon behoren worden ze wel veelal weggelaten of er wordt niet uitgelezen in de kerk, en dat is jammer. Dat is alles.
Verder verschilt er niet zoveel voor wat betreft de status van de boeken binnen de katholieke en de protestantse kerken.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 2 september 2019 @ 16:38:22 #234
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188756000
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 16:29 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Je bedoelt de deuterocanonieke boeken?
Deze zijn er niet uitgesloopt.
Er zijn genoeg vertalingen die door protestanten gebruikt worden waar deze gewoon in staan. Zelfs in de Statenvertaling. Omdat ze niet tot de canon behoren worden ze wel veelal weggelaten of er wordt niet uitgelezen in de kerk, en dat is jammer. Dat is alles.
Verder verschilt er niet zoveel voor wat betreft de status van de boeken binnen de katholieke en de protestantse kerken.
https://www.statenvertaling.net/1637/waarschuwing.html

Als ik deze tekst mag geloven hebben ze bepaald niet dezelfde status. Er wordt met een extreem kritische blik naar gekeken die niet wordt aangehouden voor de rest van de Schrift.

Tegenwoordig is er bijna geen enkele Bijbel meer waar de boeken in staan.
  maandag 2 september 2019 @ 18:04:54 #235
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_188757211
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 16:38 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

https://www.statenvertaling.net/1637/waarschuwing.html

Als ik deze tekst mag geloven hebben ze bepaald niet dezelfde status. Er wordt met een extreem kritische blik naar gekeken die niet wordt aangehouden voor de rest van de Schrift.

Tegenwoordig is er bijna geen enkele Bijbel meer waar de boeken in staan.
Ik heb hier een oude Statenvertaling zonder waarschuwing met de boeken. Ik heb een Naardense zonder waarschuwing met de boeken. En ik heb een NBV zonder waarschuwing met de boeken.
Dat er ooit voor gewaarschuwd is, tja dat heb je aangetoond. Maar dat is wat anders dan wat je eerder zei, dat ze vakkundig zouden zijn weggelaten. Dat is gewoon niet zo.
Daarnaast gaat de reformatie verder dan alleen maar Nederland. Luther was een belangrijke schakel in de reformatie. Hij liet de boeken niet weg in zijn vertaling. En ik denk dat de Lutherse kerk de grootste protestantse stroming is binnen Europa.
In de Willibrord staan de boeken ook apart vermeld. En het was zelfs de katholieke theoloog Sixtus die de boeken na de reformatie als 'apocrief (verborgen' benoemde)>
Ze hebben inderdaad nu een andere status maar het verschil is niet zo heel groot.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 2 september 2019 @ 18:14:04 #236
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_188757306
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 22:52 schreef FoppeBoppe1986II het volgende:

[..]

Wat jij doet is letterknechterij. Wat is namelijk het verschil tussen vuur dat niet dooft en onuitblusbaar vuur? Onuitblusbaar vuur dooft ook niet...
Ik probeer enkel zo dicht mogelijk te komen tot wat de schrijver oorspronkelijk bedoelde. En daar kan ik naast zitten.
Vuur dat niet dooft is uit te blussen. Onuitblusbaar vuur is niet uit te blussen. Dat is een verschil.

quote:
[quote]
Aton heeft het alleen maar over orthodoxe joden die dit en dat geloofden en de rest was allemaal blasfemie of heidens.
Ik herinner me dat anders.
quote:
Ze hebben die boeken toch ook inhoudelijk veranderd?

Ik denk dat de valste ratten bij de samenstellers van de bijbel en de canon zaten, niet bij de groepen daarna. Mensen zoals Doedelzak weten gewoon niet beter. Maar degene die de leugen begonnen zijn daar het meest op te beschuldigen.
Nadat de canon is samengesteld werd de rest verboden. Die mensen wisten dat andere boeken anders over Jezus vertelden en daarom moesten ze verbrand worden. Zo weinig ratten waren ze.

Ze hebben boeken inhoudelijk veranderd. Maar ik denk niet dat men dit tijdens de canonisering deed.

En dat er boeken verboden en verbrand zijn vlak na de canonisering? ,Dat lijkt mij nogal speculatief. Kun je daar meer over vertellen hoe je daartoe gekomen bent, of heb je daar bronnen van?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_188757337
Gelukkig is er religie, stel je voor dat al die terroristen de cel in zouden gaan!

Tijd voor een spotprentenwedstrijd hier op Fok!
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_188770818
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 21:42 schreef Jouska het volgende:

[..]

Maar je Bijbel is een door mensen geschreven boek.
Door mensen gemaakt. Door mensen verkocht. Door mensen verteld. Door mensen opgeschreven. Door mensen uitgegeven.

Alles wat er in de Bijbel gezegd en geschreven is, is door mensen gezegd en geschreven.
Hoe kun je dan zeker weten wat er staat echt Gods woord is?
Voor een groot deel zijn het ook verhalen van wat de mensen in die tijd meegemaakt hebben enkele duizenden jaren geleden.

verder is de bijbel een door God's Geest geïnspireerd boek(eigenlijk een bibliotheek omdat het uit meerdere boeken bestaat)
Het boek zit kwa teksten etc zo perfect in elkaar dat een mens alleen dat niet zo bedacht kan hebben.
verder staan er ook vele profetieën in waar van er al een heleboel lang geleden zijn uitgekomen, maar ook een aantal pas de afgelopen +/- honderd jaar denk ik zijn uitgekomen.

anders kan ik toch wel gaan beweren dat de evolutie theorie en de oerknal etc door mensen zijn bedacht? niemand heeft dat allemaal ooit in werkelijkheid meegemaakt.

dat kun je van de teksten in de bijbel niet zeggen, omdat er verhalen in staan die gewoon waar gebeurd zijn, of waarvan men z(o goed als) zeker kan zeggen dat de personen geleefd hebben.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_188770910
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 16:29 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Je bedoelt de deuterocanonieke boeken?
Deze zijn er niet uitgesloopt.
Er zijn genoeg vertalingen die door protestanten gebruikt worden waar deze gewoon in staan. Zelfs in de Statenvertaling. Omdat ze niet tot de canon behoren worden ze wel veelal weggelaten of er wordt niet uitgelezen in de kerk, en dat is jammer. Dat is alles.
Verder verschilt er niet zoveel voor wat betreft de status van de boeken binnen de katholieke en de protestantse kerken.
het kwam ook dat voor de reformatie waren het alleen de kerk vaders\ monniken etc die de bijbel konden lezen omdat deze er alleen in het grieks en of latijns was en niet in de taal van het gewone volk, geen engels, duits, nederlands noem maar op.
Dus de gewone burger moest het hebben van wat de kerkvaders hen vertelde en of ze het juiste vertelden of niet daar moest de gewone burger maar op vertrouwen kortom men kon de burger van alles wijsmaken. want waar in de bijbel staat bijvoorbeeld dat men bepaalde personen heilig moet verklaren of mag verklaren en waarom dit niet aan iedereen voorbehouden is?
Of waarom moest een priester\ of pastoor ongehuwd blijven?
Dat zijn allemaal door mensen bedachte regels en totaal niet door God op gestelde regels etc.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_188771070
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 14:36 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Voor een groot deel zijn het ook verhalen van wat de mensen in die tijd meegemaakt hebben enkele duizenden jaren geleden.

verder is de bijbel een door God's Geest geïnspireerd boek(eigenlijk een bibliotheek omdat het uit meerdere boeken bestaat)
Het boek zit kwa teksten etc zo perfect in elkaar dat een mens alleen dat niet zo bedacht kan hebben.
verder staan er ook vele profetieën in waar van er al een heleboel lang geleden zijn uitgekomen, maar ook een aantal pas de afgelopen +/- honderd jaar denk ik zijn uitgekomen.

anders kan ik toch wel gaan beweren dat de evolutie theorie en de oerknal etc door mensen zijn bedacht? niemand heeft dat allemaal ooit in werkelijkheid meegemaakt.

dat kun je van de teksten in de bijbel niet zeggen, omdat er verhalen in staan die gewoon waar gebeurd zijn, of waarvan men z(o goed als) zeker kan zeggen dat de personen geleefd hebben.
Prima dat het verhalen zijn van mensen uit die tijd. Maar mijn probleem is dat de Bijbel niet geschreven is door directe getuigen van de gebeurtenissen.

Je kent het spel vast wel waarbij een rij mensen achter elkaar staat, persoon 1 krijgt iets in zijn oor gefluisterd (appelmoes is lekker) persoon 1 fluistert het naar persoon 2, persoon 2 naar 3 etc etc. En bij persoon 10 is het 'moestuin met kersen' geworden.

Als de Bijbel niet geschreven is door directe getuigen en niet geschreven is door God zelf.... hoe betrouwbaar is het dan?

Waarom zou ik mensen vertrouwen die mij een boek geven die door mensen is geschreven die zelf niet getuige waren van de gebeurtenissen?

Complexiteit doet me niks.
Ik heb boeken van Tolkien gelezen die echt geniaal waren. Zitten zoooo mooi in elkaar dat je denkt: shit... dit kan niet door mensen geschreven zijn ! Dingen die in het 1e hoofdstuk verwerkt zitten die uiteindelijk na 3 volumes weer terug komen en dat je dan pas begrijpt wat Tolkien in zijn 1e hoofdstuk schreef !

Evolutie Theorie en Oerknal zijn inderdaad door mensen bedacht.
Het zijn theorieen die aan verandering onderhevig zijn. Als over X jaar blijkt uit berekeningen dat er geen oerknal geweest kan zijn, wordt de theorie aangepast. Als over X jaar blijkt dat evolutie anders blijkt te werken dan we tot nu toe dachten wordt die theorie aangepast.

Maar de Bijbel staat muurvast.
Als in de Bijbel staat dat de zon om de aarde draait kan dat niet meer verandert worden want God 'heeft dat gezegd' en wat God zegt, klopt.

Hoe kan ik als leek zijnde op een boek als de Bijbel vertrouwen als die geschreven is door mensen, honderden jaren na de gebeurtenissen?
Waarbij het ook nog is dat de verhalen die opgeschreven zijn, verteld zijn door mensen die niet bij de gebeurtenissen aanwezig waren?
Waarbij het ook nog zo is dat in de Bijbel heel veel tegenstrijdigheden zitten, feitelijke fouten en verschillende 'getuigen' een en dezelfde persoon lijken te zijn als je afgaat op text en schrijfstijl?
Als de ene gospel zegt dat A gebeurt is en de andere gospel zegt dat B gebeurt is hoe weet ik dan welke van de twee de waarheid spreekt?

Als ik een Bijbel uit handen krijg van God zelf. Geschreven in Gods handschrift.
DAN zou ik dat boek vertrouwen.

Maar waarom zou ik mensen vertrouwen die mij een boek geven die door mensen geschreven is?
Waarom zou ik mensen vertrouwen die zeggen dat ze uit naam van God spreken?
pi_188771243
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 15:01 schreef Jouska het volgende:

[..]

Prima dat het verhalen zijn van mensen uit die tijd. Maar mijn probleem is dat de Bijbel niet geschreven is door directe getuigen van de gebeurtenissen.

Je kent het spel vast wel waarbij een rij mensen achter elkaar staat, persoon 1 krijgt iets in zijn oor gefluisterd (appelmoes is lekker) persoon 1 fluistert het naar persoon 2, persoon 2 naar 3 etc etc. En bij persoon 10 is het 'moestuin met kersen' geworden.

Als de Bijbel niet geschreven is door directe getuigen en niet geschreven is door God zelf.... hoe betrouwbaar is het dan?

Waarom zou ik mensen vertrouwen die mij een boek geven die door mensen is geschreven die zelf niet getuige waren van de gebeurtenissen?

Complexiteit doet me niks.
Ik heb boeken van Tolkien gelezen die echt geniaal waren. Zitten zoooo mooi in elkaar dat je denkt: shit... dit kan niet door mensen geschreven zijn ! Dingen die in het 1e hoofdstuk verwerkt zitten die uiteindelijk na 3 volumes weer terug komen en dat je dan pas begrijpt wat Tolkien in zijn 1e hoofdstuk schreef !

Evolutie Theorie en Oerknal zijn inderdaad door mensen bedacht.
Het zijn theorieen die aan verandering onderhevig zijn. Als over X jaar blijkt uit berekeningen dat er geen oerknal geweest kan zijn, wordt de theorie aangepast. Als over X jaar blijkt dat evolutie anders blijkt te werken dan we tot nu toe dachten wordt die theorie aangepast.

Maar de Bijbel staat muurvast.
Als in de Bijbel staat dat de zon om de aarde draait kan dat niet meer verandert worden want God 'heeft dat gezegd' en wat God zegt, klopt.

Hoe kan ik als leek zijnde op een boek als de Bijbel vertrouwen als die geschreven is door mensen, honderden jaren na de gebeurtenissen?
Waarbij het ook nog is dat de verhalen die opgeschreven zijn, verteld zijn door mensen die niet bij de gebeurtenissen aanwezig waren?
Waarbij het ook nog zo is dat in de Bijbel heel veel tegenstrijdigheden zitten, feitelijke fouten en verschillende 'getuigen' een en dezelfde persoon lijken te zijn als je afgaat op text en schrijfstijl?
Als de ene gospel zegt dat A gebeurt is en de andere gospel zegt dat B gebeurt is hoe weet ik dan welke van de twee de waarheid spreekt?

Als ik een Bijbel uit handen krijg van God zelf. Geschreven in Gods handschrift.
DAN zou ik dat boek vertrouwen.

Maar waarom zou ik mensen vertrouwen die mij een boek geven die door mensen geschreven is?
Waarom zou ik mensen vertrouwen die zeggen dat ze uit naam van God spreken?
Omdat de mondelinge vertellingen van de joden in die tijd gewoon vrij nauwkeurig is gebleken.
en dat is onder meer gebleken uit teksten die nu in onze bijbel staan en de teksten die in de qumran rollen (ook wel dode zeerollen genoemd) staan die gevonden zijn.
daar zijn stukjes tekst gevonden uit de tijd van abraham.
en die tekst kwam overeen met het geen er tegenwoordig in de bijbel of in de thora stonden.
en ook als men teksten continue over schreef als er ook maar een kleine fout in stond dan begon men helemaal overnieuw met de pagina.

Om op je laatste vraag een antwoord te geven: Het is de bedoeling dat een ieder mens persoonlijk op God vertrouwd ;) je moet niet je vertrouwen in mensen stellen als het om je geloof gaat omdat mensen soms toch ineens een heel andere kant uit kunnen gaan.
Geen enkel mens (op Jezus na) leeft een perfect leven of heeft dat gedaan.
Maar soms moet je wel vertrouwen op een mens om achter de waarheid te komen.
het is dus een deel vertrouwen op mensen maar vooral voor de volle 100% vertrouwen op God.

Verder zoals ik schreef is de bijbel een door God's geest geïnspireerd boek.
Dus diegene die de bijbel hebben samen gesteld vertrouwden dus voornamelijk op God.
en gebruikten.
eigenlijk is het raar om te zeggen de mensen die de bijbel schreven.
want de boeken die er in staan waren al geschreven.
Er moesten alleen een aantal boeken bij elkaar gezocht worden die samen uit eindelijk de bijbel zouden vormen. alle bijbelboeken zijn door verschillende mensen geschreven.
en matheüs en lucas gebruikten de schriften van marcus geregeld als bron, daarom lijken die boeken in sommige opzichten op elkaar.
Alleen johannes schreef zijn evangelie op een eigen manier.

De bijbel staat muur vast omdat God "muurvast" staat hij is altijd de zelfde.
dat is wat Yawheh voor staat: Ik Ben Die Ik Ben zei God tegen Mozes.
God is nog nooit van zijn beloftes afgeweken.
Het zijn de mensen die het niet altijd willen geloven, of die soms van Hem afdwalen etc, waardoor ze denken dat God niet luistert of hen heeft laten vallen.

Wat ik vooral een mooi voorbeeld van de mens en God is.
Is dat wij zijn als een borduurwerk, waarvan wij alleen maar de onderkant zien, dus alle losse draadjes die in kriskras door elkaar hangen en zo is dan dus ons leven met de mooie en minder mooie kanten.
Maar God ziet de bovenkant en dus het eindresultaat en dat is geen broddel werkje. ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door sjoemie1985 op 03-09-2019 15:24:44 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_188771382
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 15:17 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Omdat de mondelinge vertellingen van de joden in die tijd gewoon vrij nauwkeurig is gebleken.
en dat is onder meer gebleken uit teksten die nu in onze bijbel staan en de teksten die in de qumran rollen (ook wel dode zeerollen genoemd) staan die gevonden zijn.
daar zijn stukjes tekst gevonden uit de tijd van abraham.
en die tekst kwam overeen met het geen er tegenwoordig in de bijbel of in de thora stonden.
en ook als men teksten continue over schreef als er ook maar een kleine fout in stond dan begon men helemaal overnieuw met de pagina.

Om op je laatste vraag een antwoord te geven: Het is de bedoeling dat een ieder mens persoonlijk op God vertrouwd ;) je moet niet je vertrouwen in mensen stellen als het om je geloof gaat omdat mensen soms toch ineens een heel andere kant uit kunnen gaan.
Geen enkel mens (op Jezus na) leeft een perfect leven of heeft dat gedaan.
Maar soms moet je wel vertrouwen op een mens om achter de waarheid te komen.
het is dus een deel vertrouwen op mensen maar vooral voor de volle 100% vertrouwen op God.

Verder zoals ik schreef is de bijbel een door God's geest geïnspireerd boek.
Dus diegene die de bijbel hebben samen gesteld vertrouwden dus voornamelijk op God.
en gebruikten.
eigenlijk is het raar om te zeggen de mensen die de bijbel schreven.
want de boeken die er in staan waren al geschreven.
Er moesten alleen een aantal boeken bij elkaar gezocht worden die samen uit eindelijk de bijbel zouden vormen. alle bijbelboeken zijn door verschillende mensen geschreven.
en matheüs en lucas gebruikten de schriften van marcus geregeld als bron, daarom lijken die boeken in sommige opzichten op elkaar.
Alleen johannes schreef zijn evangelie op een eigen manier.
Probleem is dat de mondelinge vertellingen van de Joden in die tijd juist onnauwkeurig is gebleken.
Dingen in de Bijbel lijken ongeloofwaardig te zijn en worden dan 'wonderen' genoemd. De ene persoon in de Bijbel lijkt X te zeggen terwijl de andere persoon Y zegt. Wie heeft er dan gelijk?
De Dode Zee rollen hebben alleen betrekking op de Thora. Niet op de bijbel.
Dus zelfs ALS dat allemaal zou kloppen, hoe weet je dan dat de Bijbel, specifiek het Nieuwe Testament, ook klopt?

Het is de bedoeling dat ieder mens persoonlijk op God vertrouwd.
Dat wordt gezegd door mensen.
Dus ik moet vertrouwen dat wat die mensen zeggen ook klopt.

God spreekt niet rechtstreeks met mij.
Het zijn elke keer mensen die zeggen dat zij voor God spreken.
God heeft mij geen Bijbel geschreven in zijn handschrift.
Het zijn mensen die mij zeggen dat 'dit het woord van God' is.

Alles wat ik hoor, alles wat ik lees, alles waar ik mee te maken heb is gemaakt, gedaan, gesproken door mensen.
Als ik niet in direct contact sta met God, als God niet rechtstreeks spreekt met mij....
Hoe weet ik dan dat wat er tegen mij gezegd wordt ECHT hetgeen is wat God wil en niet hetgeen is wat een mens wil dan ik denk?
pi_188771961
De bijbel is God's woord.
en betrouwbaar.
Je kunt wel bidden tot God en Hem vragen om tot je te spreken.
en dat "spreken" kan van alles zijn, een visioen, of een ingeving die je krijgt waar je zelf nooit op zou kunnen zijn gekomen.
En dan mag je altijd om een bevestiging vragen van God als je zoiets hebt van: is dit nu van God of toch niet? en in sommige gevallen kun je het toetsen aan de bijbel.
In de bijbel kun je Lezen over Jezus en hoe Hij leefde en dus ook hoe wij zouden moeten leven.
op dat je een gezegend leven voor God leeft.
De regels etc die in de bijbel staan zijn er voor zodat je dus een Goed leven kunt leiden en dan is het het niet van owee als je dit of dat doet dan ga je naar de hel.

Je moet als mens wel weten dat je zondig bent en door die zonde de hel verdient hebt dit geldt voor alle mensen, maar daar voor is er dus een oplossing gekomen en die is er door Jezus gekomen en door zijn bloed dat vergoten is voor onze zonden mogen wij in geloof bij God horen en zijn kinderen zijn. Dat is de genade. alleen door die genade in geloof aan te nemen kun je in de Hemel komen. Daardoor mag je ook in geloof om vergeving vragen en als je dat doet mag je weten dat ze ook vergeven zijn.
Dat houdt dan dus niet in dat je er weer oplos kunt zondigen met de gedachte van : God vergeeft toch wel.
Nee, God wil wel dat je dan probeert een ander, beter leven te gaan leiden en dat je dienstbaar wordt in zijn koninkrijk.
Je gaat dus niet om de minste of geringste fout naar de hel, dat is juist wat de duivel en zijn demonen je willen aanpraten, dat als je iets verkeert hebt gedaan dat je gaat denken van owh nee nu heb ik het goed verbruit bij God.
Dat zijn dan dus de leugens van satan of duivel.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_188775929
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 15:56 schreef sjoemie1985 het volgende:
De bijbel is God's woord.
en betrouwbaar.
Je kunt wel bidden tot God en Hem vragen om tot je te spreken.
en dat "spreken" kan van alles zijn, een visioen, of een ingeving die je krijgt waar je zelf nooit op zou kunnen zijn gekomen.
En dan mag je altijd om een bevestiging vragen van God als je zoiets hebt van: is dit nu van God of toch niet? en in sommige gevallen kun je het toetsen aan de bijbel.
In de bijbel kun je Lezen over Jezus en hoe Hij leefde en dus ook hoe wij zouden moeten leven.
op dat je een gezegend leven voor God leeft.
De regels etc die in de bijbel staan zijn er voor zodat je dus een Goed leven kunt leiden en dan is het het niet van owee als je dit of dat doet dan ga je naar de hel.

Je moet als mens wel weten dat je zondig bent en door die zonde de hel verdient hebt dit geldt voor alle mensen, maar daar voor is er dus een oplossing gekomen en die is er door Jezus gekomen en door zijn bloed dat vergoten is voor onze zonden mogen wij in geloof bij God horen en zijn kinderen zijn. Dat is de genade. alleen door die genade in geloof aan te nemen kun je in de Hemel komen. Daardoor mag je ook in geloof om vergeving vragen en als je dat doet mag je weten dat ze ook vergeven zijn.
Dat houdt dan dus niet in dat je er weer oplos kunt zondigen met de gedachte van : God vergeeft toch wel.
Nee, God wil wel dat je dan probeert een ander, beter leven te gaan leiden en dat je dienstbaar wordt in zijn koninkrijk.
Je gaat dus niet om de minste of geringste fout naar de hel, dat is juist wat de duivel en zijn demonen je willen aanpraten, dat als je iets verkeert hebt gedaan dat je gaat denken van owh nee nu heb ik het goed verbruit bij God.
Dat zijn dan dus de leugens van satan of duivel.
Als jij geloofd dat mensen alleen een goed leven kunnen leiden door te geloven in god, dan verkondig jij daarmee een onwaarheid. Kan je de onwaarheid zien?

Kijk maar eens naar de realiteit. Al kan je maar één voorbeeld vinden in die realiteit waarin mensen een goed leven leiden zonder geloof in een god, dan is dat al het bewijs dat wat jij geloofd onwaar is.
Hoe betrouwbaar is dan jouw woord, jouw gedachte dat je als mens alleen maar een goed leven kan leiden door te geloven in een god.
  dinsdag 3 september 2019 @ 21:10:42 #246
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_188776972
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 14:45 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

het kwam ook dat voor de reformatie waren het alleen de kerk vaders\ monniken etc die de bijbel konden lezen omdat deze er alleen in het grieks en of latijns was en niet in de taal van het gewone volk, geen engels, duits, nederlands noem maar op.
Dus de gewone burger moest het hebben van wat de kerkvaders hen vertelde en of ze het juiste vertelden of niet daar moest de gewone burger maar op vertrouwen kortom men kon de burger van alles wijsmaken. want waar in de bijbel staat bijvoorbeeld dat men bepaalde personen heilig moet verklaren of mag verklaren en waarom dit niet aan iedereen voorbehouden is?
Of waarom moest een priester\ of pastoor ongehuwd blijven?
Dat zijn allemaal door mensen bedachte regels en totaal niet door God op gestelde regels etc.
Dat je dat denkt en velen met jou is onterecht. Tijdens de reformatie was dat een deel van de propaganda. Maar dat wil niet zeggen dat het klopt. Verre van. Reeds in de middeleeuwen waren er tal van volksbijbels geschreven in de eigen taal die circuleerde onder het gewone volk.
Bijvoorbeeld:
De bekendste Nederlandse bijbel van voor de reformatie De Delftse bijbel uit 1477
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 3 september 2019 @ 21:12:43 #247
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_188777015
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 15:17 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Omdat de mondelinge vertellingen van de joden in die tijd gewoon vrij nauwkeurig is gebleken.
en dat is onder meer gebleken uit teksten die nu in onze bijbel staan en de teksten die in de qumran rollen (ook wel dode zeerollen genoemd) staan die gevonden zijn.
daar zijn stukjes tekst gevonden uit de tijd van abraham.
en die tekst kwam overeen met het geen er tegenwoordig in de bijbel of in de thora stonden.
en ook als men teksten continue over schreef als er ook maar een kleine fout in stond dan begon men helemaal overnieuw met de pagina.

Om op je laatste vraag een antwoord te geven: Het is de bedoeling dat een ieder mens persoonlijk op God vertrouwd ;) je moet niet je vertrouwen in mensen stellen als het om je geloof gaat omdat mensen soms toch ineens een heel andere kant uit kunnen gaan.
Geen enkel mens (op Jezus na) leeft een perfect leven of heeft dat gedaan.
Maar soms moet je wel vertrouwen op een mens om achter de waarheid te komen.
het is dus een deel vertrouwen op mensen maar vooral voor de volle 100% vertrouwen op God.

Verder zoals ik schreef is de bijbel een door God's geest geïnspireerd boek.
Dus diegene die de bijbel hebben samen gesteld vertrouwden dus voornamelijk op God.
en gebruikten.
eigenlijk is het raar om te zeggen de mensen die de bijbel schreven.
want de boeken die er in staan waren al geschreven.
Er moesten alleen een aantal boeken bij elkaar gezocht worden die samen uit eindelijk de bijbel zouden vormen. alle bijbelboeken zijn door verschillende mensen geschreven.
en matheüs en lucas gebruikten de schriften van marcus geregeld als bron, daarom lijken die boeken in sommige opzichten op elkaar.
Alleen johannes schreef zijn evangelie op een eigen manier.

De bijbel staat muur vast omdat God "muurvast" staat hij is altijd de zelfde.
dat is wat Yawheh voor staat: Ik Ben Die Ik Ben zei God tegen Mozes.
God is nog nooit van zijn beloftes afgeweken.
Het zijn de mensen die het niet altijd willen geloven, of die soms van Hem afdwalen etc, waardoor ze denken dat God niet luistert of hen heeft laten vallen.

Wat ik vooral een mooi voorbeeld van de mens en God is.
Is dat wij zijn als een borduurwerk, waarvan wij alleen maar de onderkant zien, dus alle losse draadjes die in kriskras door elkaar hangen en zo is dan dus ons leven met de mooie en minder mooie kanten.
Maar God ziet de bovenkant en dus het eindresultaat en dat is geen broddel werkje. ;)
Kom op Sjoemie. Hoe kom je aan die onjuiste info??? De oudste Qumran tekst wordt gedateerd op 250BC.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_188780642
Goeie essay over hoe iemand zijn geloof verliest door het te proberen te rechtvaardigen. Heel herkenbaar voor mij. Misschien leuk voor sommigen hier?

pi_188781288
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 21:12 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Kom op Sjoemie. Hoe kom je aan die onjuiste info??? De oudste Qumran tekst wordt gedateerd op 250BC.
Sjoemie mag best een beetje liegen van en voor Jezus :Y :P
-
  woensdag 4 september 2019 @ 10:53:06 #250
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188783134
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 07:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Sjoemie mag best een beetje liegen van en voor Jezus :Y :P
Het christendom kent geen taqiya.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')