Ieder weldekend mens juicht extra investeringen in het spoor toe. En er moet toch best wel wat geld over zijn/vrijgemaakt kunnen worden voor investeringen, nu de rente op staatsleningen legendarisch laag ligt en door het stikstofbesluit zorgt dat allerlei zinloze en contraproductieve VVD-projecten als snelwegverbredingen niet door kunnen gaan.quote:Veel meer treinreizigers dan verwacht, spoor in 2027 zo goed als vol
Het aantal reizigers op het spoor groeit veel harder dan verwacht. Uit de laatste cijfers van de NS blijkt dat het aantal reizigerskilometers op het spoor in het afgelopen half jaar is gegroeid met 4,6 procent, veel meer dan de maximaal 1,9 procent waarop gerekend was.
De groei gaat zo hard, dat de NS vreest dat het vanaf 2027 de dienstregeling nauwelijks nog kan uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer kan verlengen. Dat is drie jaar eerder dan spoorbeheerder ProRail had verwacht.
Volgens NS-topman Roger van Boxtel is er daarom snel meer capaciteit nodig op het spoor. "Nu het spoorplafond vervroegd in zicht komt, hebben we dringend meer capaciteit nodig om meer treinen te kunnen rijden. NS pleit er daarom samen met andere vervoersbedrijven voor dat het budget voor ProRail versneld beschikbaar komt om knelpunten in de infrastructuur voor 2027 op te lossen."
Groei nog hoger
De drukte is vooral in de Randstad merkbaar. De groei in treinen naar stations als Rotterdam Centraal, Schiphol Airport en Leiden Centraal is nog groter dan het landelijk gemiddelde van 4,6 procent. Ook nu is het op het spoor al enorm druk.
Op de drukste trajecten kunnen de treinen nu al niet meer door het spoorwegbedrijf verlengd worden. Daardoor daalde de kans op een zitplaats in de spits in de eerste helft van dit jaar licht, van 95,5 procent naar 95 procent.
Staatssecretaris Van Veldhoven zegt in een reactie fors te investeren in het spoor. "En uiteraard kijken we waar we met gericht investeren zo snel mogelijk resultaat kunnen boeken voor de reiziger op drukke trajecten."
Doen ze toch?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Hooguit zul je de stations moeten uitbreiden. Waarom doen ze dat niet?
Dat kan inderdaad. Maar niet op de relatief lage spanning die men nu gebruikt, als ik het goed heb. Regeren is vooruitzien, en men had twintig jaar geleden al kunnen voorzien dat de koek op een bepaald moment op is. Bij een hogere spanning kunnen er meer treinen korter achter elkaar rijden, en kan hetzelfde spoor efficiënter gebruikt worden. Denk Tokio, waar je iedere drie minuten een intercitytrein naast het perron hebt staan.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Nouja, na 2027 is dat truukje dus ook voorbij. Dat zeggen ze dus in het artikel.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Hooguit zul je de stations moeten uitbreiden. Waarom doen ze dat niet?
Dus mensen moeten niet meer kunnen reizen vanaf 2027 want Nederland is vol? Hoe is deze opmerking precies relevant?quote:
Hadden ze het maar gedaan. Dan waren er nog lang geen problemen (in de spits).quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Maar niet op de relatief lage spanning die men nu gebruikt, als ik het goed heb. Regeren is vooruitzien, en men had twintig jaar geleden al kunnen voorzien dat de koek op een bepaald moment op is. Bij een hogere spanning kunnen er meer treinen korter achter elkaar rijden, en kan hetzelfde spoor efficiënter gebruikt worden. Denk Tokio, waar je iedere drie minuten een intercitytrein naast het perron hebt staan.
Minder mensen binnenlaten, minder treinreizenquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:47 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dus mensen moeten niet meer kunnen reizen vanaf 2027 want Nederland is vol? Hoe is deze opmerking precies relevant?
En als ze dat gedaan hadden, wat dus veel meer kost, dan waren mensen met pek en veren het hoofdkantoor van de NS binnengedrongen, want het mag nooit iets kosten. Nederlanders willen de beste service gratis. Men moet eens tot hun botte harses laten doordringen dat dat niet kan.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:53 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Hadden ze het maar gedaan. Dan waren er nog lang geen problemen (in de spits).
"U bent de 10e die door dit poortje naar binnen wil, en onze policy is dat we slechts 90% van de mensen meenemen in onze treinen."quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:57 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Minder mensen binnenlaten, minder treinreizen
Dit. Plus stimuleren om dichter bij je huis te gaan werken. Duizenden mensen wonen in A en werken in B en vice versa. Dat valt te optimaliseren, ook bij gelijksoortig werk.quote:
"U bent een werkloze zolderkamerfokker, kom na de spits maar terug".quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
"U bent de 10e die door dit poortje naar binnen wil, en onze policy is dat we slechts 90% van de mensen meenemen in onze treinen."
Zoiets?
Volgens mij valt dat best mee. De meeste Nederlanders willen een efficiënte (semi)overheid.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:57 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En als ze dat gedaan hadden, wat dus veel meer kost, dan waren mensen met pek en veren het hoofdkantoor van de NS binnengedrongen, want het mag nooit iets kosten. Nederlanders willen de beste service gratis. Men moet eens tot hun botte harses laten doordringen dat dat niet kan.
Nouja die uitleg past op zich ook prima in wat er in de OP staat. Linksom of rechtsom vergt het investeringenquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Hooguit zul je de stations moeten uitbreiden. Waarom doen ze dat niet?
Je denkt dat mensen gestimuleerd moeten worden om geen 2 uur per dag te verbranden aan zinloze treinritjes?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dit. Plus stimuleren om dichter bij je huis te gaan werken. Duizenden mensen wonen in A en werken in B en vice versa. Dat valt te optimaliseren, ook bij gelijksoortig werk.
Inderdaad. Onnodige reistijd is pure aids.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:02 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Je denkt dat mensen gestimuleerd moeten worden om geen 2 uur per dag te verbranden aan zinloze trein- of autoritjes?
True. Het was vooral mijn eigen associatie met het neerleggen van extra spoor.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja die uitleg past op zich ook prima in wat er in de OP staat. Linksom of rechtsom vergt het investeringen
Ja, al die werkloze asielzoekers, die zijn de reden dat de treinen overvol zitten in de spitsquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
"U bent een werkloze zolderkamerfokker, kom na de spits maar terug".
Oneens. Ik zit graag 2x een half uur per dag alleen in de auto.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:03 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Inderdaad. Onnodige reistijd is pure aids.
(plus kleine fix).
Nee, de meeste Nederlanders gaan schreeuwen als ergens geld aan uitgegeven wordt omdat ze zich niet voor kunnen stellen dat het niet goedkoper kan, of überhaupt nodig is.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:01 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat best mee. De meeste Nederlanders willen een efficiënte (semi)overheid.
Maar de overheid krijgt helaas een steeds groter waterhoofd voor steeds mindere service. Dan gaan mensen logischerwijs mopperen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |