Net mooi. Heb je 700 km op je zgan motort gereden en doet het eerste probleem zich al voor.
Ik zou mijzelf niet zijn als ik niet eerst zelf de
laptop eraan hing.. Dus dat deed ik.
- Geen storing aanwezig. -
![49060373666_2be5bc66fc_h.jpg]()
Ja...En nu dan.
Dus ik maar naar de dealert toe en die ging moeilijk doen over garantie (welke er nog bijna een half jaar op zit). Ouch .. ook een lekker begin ja:
Mijn motort is uitgerust met de zogenaamde Schakel Assistent Pro (GSAP). De Pro in deze benaming wil zeggen dat er zowel op als terug geschakeld kan worden zonder zelf de koppeling of gashendel te bedienen, bij het opschakelen een vrij bijzondere onderbreking (bijzonder karakter) van het vermogen en bij het terugschakelen gebeurt er een auto-blip. De motor wordt door zijn elektronica gesynchroniseerd met de versnellingsbak doormiddel van gasgeven.
Nou, dat gezegd te hebben moest ik de baliemedwerker dus ook vertellen, nee meneer. Kijk het is zó eentje (wijst naar motor in showroom). Nou die meneer wist duidelijk niet de details tussen oud en nieuw model, notabene niet tussen niet Pro (ouder model) en de wel Pro versie (nieuwer model).
Kan ik mee leven, begrijpelijk. Op het moment dat ik het mooie aanschaf mapje op de balie leg, kijkt hij me aan en vraagt 'wat is dit?'. Uhm dit is de aanschaf map van mijn motor en zo kun je het een en ander inzien over de historie.
Nou daar was hij niet echt in geïnteresseerd, eigenlijk wilde hij er liever helemaal niet mee bezig. Hij claimde dat ik geen garantie had op mijn motor terwijl ik zei: dat is onjuist, dat gaat in nadat de motor voor het eerst geregistreerd is en dat is gebeurd op 24 april 2018.
Des te geïrriteerder ik raak, des te medelevender lijkt de medewerker. Toen ik een pagina opensloeg van een onderhouds factuur was meneer ineens wel ertoe bereid mij te helpen. Hij nam de pagina vriendelijk in ontvangst en ging deze met hun mooie online systeem checken.
Meneer komt terug en het leek er inderdaad op dat alles netjes in orde was. Nu was de stemming ineens compleet omgedraait en moest ik maar een e-mail sturen voor een afspraak in Januari.
Onderweg naar huis vond ik het maar een vreemd gebeuren, een klant niet bepaald vriendelijk ontvangen omdat hij zijn eigen motor heeft geïmporteerd en zogezegd BMW NL daar geen winst op heeft gemaakt.
Ik dacht... Maar dan reclameer je dat toch bij BMW DE? OF BMW AG?
Gemengde gevoelens dus.
Zoals gezegd, ik ben vrij handig met
laptops en BMW voertuigen dus de strijd om dit zelf op te lossen was ineens in rap tempo. Het programma liep vast tijdens eerste pogingen maar nadat ik hier een truc voor gevonden had, heb ik niet alleen de storing verholpen (die niet in het storingsgeheugen aanwezig was) maar ook meteen de software geupdate. Dat zou afgelopen beurtjes gebeurd zijn, tegendeel was waar. De software was van maart 2017, laat dat nou net het bouwjaar zijn van deze motor. Nu staat er software op van Maart 2019, terwijl ik ook de data voor September 2019 al heb. Helemaal enthousiast dat ik werd toen dat klaar was, was helaas het probleem nog aanwezig. De motor wilde nog steeds niet de Auto-blip uitvoeren.
![49270328612_54b01a5954_h.jpg]()
Voltooide updates:
![49264274302_2679b22c2b_h.jpg]()
De service functie geopend, en met de
laptop de waardes van de schakelsensor uitgelezen. Er mocht 3% deviatie aanwezig zijn, daarboven moest de sensor vervangen worden.
Tijdens deze test waardes van 0 en -1% gezien. Moet goed zijn? De sensor werd echter digitaal geweigerd, zag ik later in de zogenaamde adaptiewaarden. De sensor moet dus worden ingeleerd om de werking van de sensor te voltooien.
![49270129696_59f81edf4a_h.jpg]()
Goed.. En nu...: digitaal is het in orde, het zit er in werkelijkheid op én de dealer is niet erg aantrekkelijk.
Dan maar eens zelf het ding loshalen. Blijkt de elektronica van de sensor te zijn losgekomen.
![49269667128_feb46a649f_h.jpg]()
Als je het mij vraagt, zit dat er gewoon opgeplakt.
Dus men neme secondenlijm en plakt het eraan, nacht laten liggen op de kachel en vandaag weer getest nadat de adaptie digitaal werd geaccepteerd (status: Adapted).
Meteen maar een foto gemaakt om deze overwinning te eren; ten eerste geen 150 euro diagnose kosten en ten tweede geen 450 euro voor de schakelsensor aangezien ik vast pech gehad zou hebben doordat het ineens geen garantie kwestie was.