Vonkenboer | donderdag 8 augustus 2019 @ 19:35 |
Het is toch wat een elektricien die een topic opent over het aansluiten van een elektro motor. Maar ik kom er zelf niet helemaal uit. ![]() Situatie als volgt, elektromotor uit het jaar kruik (+/- 50 jaar oud) zonder verdere documentatie met een vermogen van 8,5 kW die in met behulp van een ster driehoek nokken schakelaar wordt ingeschakeld. Bij het demonteren van de motor en de bijbehorende schakelaar ben ik er jammer genoeg niet bij geweest; toen alles er af lag dacht men nu is het tijd om een elektromonteur erbij te halen ![]() ![]() Alles weer aangesloten op de nokkenschakelaar; sterpunt op de juiste klemmen. Nieuwe voedingskabel met CEE stekker eraan gezet (zat nog zo'n mooie platte zwarte stekker aan). Motor wil onbelast in ster wel op toeren komen, maar op het moment dat ik overschakel naar driehoek gaat er een (willekeurige) fase door in de stoppenkast. CEE wandcontactdoos is afgezekerd met Gg-smeltpatornen 3 x 25A. Naar mijn idee is dit voor 8,5 kW gewoon te licht af-gezekerd. ![]() Een elektrotechnisch tabbelenboekje bracht mij daar namelijk op. Daarin staat het volgende. Een motor van 7,5 kW word daar afgezekerd in ster driehoek op 25A. Een 11 kW motor word daarin afgezekerd in ster driehoek op 35A. Maar misschien dat er hier andere mensen zijn die daar andere ideeën nog over hebben. Maar misschien is er iemand die mij verder kan helpen... ![]() | |
blomke | donderdag 8 augustus 2019 @ 19:50 |
Volgens wat ik me kan herinneren, is het totale vermogen P = Wortel(3) * Ulijn * Ilijn * cos (phi). Nemen we even cos(phi) = 1 Ilijn = 8500/wortel(3)*400 = 12,5 A. Zou dus makkelijk Zit het 'm dus in de cos(phi) die blijkbaar bij aanlopen < 0,5 is. Hetgeen me verbaast . | |
Zolderkamer | donderdag 8 augustus 2019 @ 19:54 |
Zijn het wel 3 aparte fases? Dus niet dat ze (deels) van dezelfde groep komen? En hoort er geen motorsturing/beveiliging tussen? | |
blomke | donderdag 8 augustus 2019 @ 19:56 |
Als je eens wat langer wacht met overschakelen? | |
eRKa | donderdag 8 augustus 2019 @ 19:58 |
P= UxIx√3xcosπ I = 7500/400*√3*0,8 = 13,5A welke de motor per fase opneemt in driehoek. In ster krijgt elke wikkeling slechts 230V voeding dus is de stroom ook lager. Vreemd is dat er steeds een willekeurige zekering door gaat, lijkt wel of er iets fout zit in de schakeling of in het aangesloten werktuig. Ster-tijd is lang genoeg om de aanloop van het werktuig te overwinnen? Is de wisseling van ster naar driehoek verbreek voor maak? Als ster- en driehoek relais tegelijk in zijn, als is het maar 0,01sec dan krijg je zo'n fenomeen dat er willekeurige zekering springt. Zekeringen juist gekozen qua afschakel karakteristiek? | |
blomke | donderdag 8 augustus 2019 @ 20:04 |
Zijn smeltveiligheden, ik dacht dat die traag waren. Overigens heb je wel een punt: er schijnen M-smeltveiligheden te zijn, speciaal voor motorcircuits. | |
Vonkenboer | donderdag 8 augustus 2019 @ 20:10 |
Ik heb drie echt aparte fasen gemeten; onderling allemaal 400V. Daar zou tegen overbelasting van de motor nog een mbv-schakelaar tussen moeten komen; maar dat hadden ze in +/- 1950 ook niet. Dat is geen excuus van mij om ze weg te laten hoor; maar ik moet even roeien met de riemen die we hebben. Het is een motor die vroeger gebruikt werd voor het aandrijven van stationaire landbouwmachines. Type plaatje van de motor zegt ook 13A in driehoek bij een voedend net van 400V. Ook geprobeerd; motor komt wel op, blijft langzaam draaien. Bij overschakelen knalt de zekering eruit. Zou in de ster drie hoek schakeling een fase verkeerd zitten; dat hij van ster naar driehoek "ineens" de andere kant op gaat/wil draaien.. Motor draait in de huidige opstelling onbelast. Hoelang zou deze tijd gevoelsmatig moeten zijn ? Ja, de nokkenschakelaar verbreekt eerst alle contacten weer op het moment dat je doorschakelt naar driehoekstand. Er zijn geen relais; ik schakel echt puur en alleen op de sleep contacten van de nokkenschakelaar. Geen idee; zijn nu gewone gG smeltpatronen 25A. Geen trage patronen igg. zou dit het probleem kunnen verhelpen ? Het enige wat ik weet van de motor zijn de gegevens op een wat vaag leesbaar type plaatje; en dat hij het ooit gedaan moet hebben voordat hij jaren binnen opgeslagen is in een schuur. | |
Vonkenboer | donderdag 8 augustus 2019 @ 20:15 |
Typeplaatje van de motor.![]() | |
blomke | donderdag 8 augustus 2019 @ 20:19 |
Zou kunnen, dan moet je 2 fasen omdraaien. | |
Vonkenboer | donderdag 8 augustus 2019 @ 20:26 |
Niet in de wikkelingen; maar gewoon in de stekker die er aan zit neem ik aan... Het is het proberen waard; ik had vanmiddag echter geen tijd meer ![]() | |
blomke | donderdag 8 augustus 2019 @ 20:31 |
Ja | |
#ANONIEM | donderdag 8 augustus 2019 @ 20:31 |
Volgens mij is-ie maar 6,24KW. (8,5 PK/PS) | |
FranticDJ | donderdag 8 augustus 2019 @ 20:34 |
Je was me net voor ![]() | |
Vonkenboer | donderdag 8 augustus 2019 @ 20:37 |
PS = PferdeStärke 8,5 PS = 8,5 PK ? ![]() Op de motor zelf staat 8 kW ingegraveerd .. | |
#ANONIEM | donderdag 8 augustus 2019 @ 20:41 |
Ja. Ik zie op je foto onder 'Vermogen' 8,5 PS staan. | |
eRKa | donderdag 8 augustus 2019 @ 20:50 |
Onbelast heb je aan 1-2 seconden aanloop genoeg om de motor aan te laten lopen. En als het verbreek-voor-maak is dan moet het goed gaan. Meet eens zonder motor aangesloten of de spanningen per wikkeling ook kloppen in ster en in driehoek. En 1 wikkeling omgekeerd is idd ook nog een mogelijkheid. | |
#ANONIEM | donderdag 8 augustus 2019 @ 20:51 |
Daarmee ga je het probleem van verschillende draairichtingen in ster en driehoek niet oplossen. Fases juist wisselen in je wikkelingen of in je ster/driehoek-schakeling. (U1/V2, V1/W2, W1/U2 -> U1/W2, V1/U2, W1/V2) [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2019 20:58:31 ] | |
Vonkenboer | donderdag 8 augustus 2019 @ 20:56 |
Als ik dan idd. dit aan hou. 1 horse-power = 1 HP = 550 ft.lbf/s ~ 745,7 watt En 8,5 pk x 745.7 watt doe dan kom ik op een elektrisch vermogen van "maar" 6,33 kW. Lekker tegenstrijdig dan dat op andere kant van de motor op de kap 8 kW ingegraveerd staat.
![]() De wikkelingen of de voedingspanning ? Ik weet niet of hij de goede kant op draait; dat is niet bekend en het staat er ook niet meer op. Er was één iemand bij die beweerde dat de motor rechtsom zou moeten lopen; omdat die vroeger op de boerderij altijd die kant op draaiden.. ![]() | |
eRKa | donderdag 8 augustus 2019 @ 21:01 |
Motor los maken van de aansluiting. Wikkelingen vervangen door drie voltmeters en dan meten of je 230/400v hebt op elke wikkeling. Dan weet je echter nog steeds niet of er een winding achterstevoren is aangesloten.... | |
#ANONIEM | donderdag 8 augustus 2019 @ 21:03 |
Een HP is dan ook juist níet gelijk aan een PK/PS. Klopt; 'papier' is geduldig. Ik zet mijn geld liever op een typeplaatje dan wat iemand er later in gegraveerd heeft. (...) Normaliter kan een 3-fasen motor natuurlijk beide kanten op draaien. Waar je waarschijnlijk tegenaan loopt is dat je draairichting in ster verschilt van je draairichting in driehoek. Op te lossen door je driehoek anders te configureren. Zie mijn edit. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2019 21:06:50 ] | |
Vonkenboer | donderdag 8 augustus 2019 @ 21:11 |
Dat is mij bekend dat een 3 fasen motor beide kanten op kan draaien ![]() Dit lijstje vond ik nog in een oud tabbellenboekje; daar word beweerd dat een 7,5 kW motor in ster driehoek op 25A kan. Een 11 kW motor moet dan op 35A. Dan zou een 8,5 kW motor net niet op 25A kunnen ? ![]() Helaas heb ik niet de beschikking van 3 losse voltmeters; ik heb alleen een duspol en een multimeter tot mijn beschikking. Waar het ook mee zou moeten kunnen natuurlijk. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 8 augustus 2019 @ 21:14 |
Je hébt geen 8,5KW motor. ![]() | |
Vonkenboer | donderdag 8 augustus 2019 @ 21:15 |
Dan zitten we hier gruwelijk langs elkaar heen te praten ... ![]() ![]() Dus hij is 6,3 kW ? | |
Simba | donderdag 8 augustus 2019 @ 21:18 |
Ik heb niet zo veel ervaring/verstand van motoren in ster/driehoek schakelen, maar dat was mijn eerste gedachte. edit: oh was al gezegd ![]() Dat kan je volgens mij ook alleen oplossen in de ster/driehoekschakelaar, niet aan voedings- of motorwikkelingen-zijde. Heb je een foto van de (bedrading op de) ster/driehoekschakelaar? [ Bericht 33% gewijzigd door Simba op 08-08-2019 21:30:11 ] | |
#ANONIEM | donderdag 8 augustus 2019 @ 21:23 |
Het probleem zit 'm zelden tot nooit in het praten, vrijwel altijd in het luisteren. Om en nabij. 6,24kW. | |
Vonkenboer | donderdag 8 augustus 2019 @ 21:25 |
En bedankt ! ![]() ![]() En een kW is dan gewoon een kW ? ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 8 augustus 2019 @ 21:28 |
Ja. Da's het mooie van SI-eenheden; die zijn wereldwijd hetzelfde. Heb je een foto van je motorbedrading en een aansluitschema van je ster/driehoek-schakeling ? | |
Plompzakker | donderdag 8 augustus 2019 @ 21:31 |
Zelfs 8.5 kW zou altijd genoeg moeten zijn bij 25A zekeringen. Volgens mij zitten je draden niet goed. Of de wikkelingen in de motor kloppen niet. Heeft de motor recent wel nog gedraaid? | |
blomke | donderdag 8 augustus 2019 @ 21:38 |
Snap jij die tabel dan? Bij 11 kW en een cos phi van ,87 en een rendement van 85% kom ik zelfs bij 380 V niet hoger dan 22,3A? | |
eRKa | donderdag 8 augustus 2019 @ 21:41 |
Ligt er maar aan of je asvermogen of netvermogen wil duiden. Netvermogen is altijd hoger dan asvermogen. Op typeplaat staat altijd asvermogen. | |
Plompzakker | donderdag 8 augustus 2019 @ 21:41 |
Veiligheidsmarge denk ik | |
TR08 | donderdag 8 augustus 2019 @ 22:09 |
Ik kan zo snel 2 dingen bedenken: al genoemd: draairichting ster en driehoek zijn omgekeerd ten opzichte van elkaar. Andere mogelijkheid: de oude schakelaar is gammel en doet niet meer netjes breken voor maken. Heb je een andere schakelaar om de motor mee te testen? | |
Zolderkamer | donderdag 8 augustus 2019 @ 22:48 |
Ik ben ook vaak worstelen met dat spul omdat het vrijwel nooit voorkomt hier.. Over 1950 gesproken.. niet toevallig ergens een nul op de aarde of vice versa? | |
Vonkenboer | donderdag 8 augustus 2019 @ 23:00 |
Nee, die heb ik niet bij de hand. Verdere schema's ontbreken, ik kan hoogstens vertellen/uittekenen hoe het nu zit. Maar de motor staat niet bij mij thuis. Vast een veiligheidsmarge. Laat ik zeggen dat de motor recent niet heeft gedraaid. Maar wel al jaren droog binnen opgeslagen is.
![]() Duidelijk, ik ga eens na de aangedragen oplossingen kijken. Ik heb geen andere schakelaar/aansluitkast voor handen om te kunnen testen. Oorspronkelijke kabels waren vier aderig; stekker was 3P+aarde. ![]() Zo eentje zat eraan. Aldus diegene die alles gedemonteerd heeft; maar niet meer weet hoe het zat ![]() | |
Makrolon | vrijdag 9 augustus 2019 @ 00:01 |
Wat gebeurt er als je de schakelaar gewoon in driehoek zet en de stekker er dan in drukt? Moet onbelast wel lukken toch normaal gezien? Als ie t dan wel doet zit er iets in je schakelaar niet goed zoals hierboven gezegd. | |
#ANONIEM | vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:07 |
Daar doe ik het voor. ![]() | |
eRKa | vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:00 |
+1 Dát is een hele slimme! Kan TS ook controleren of de ster-draairichting klopt met die in driehoek. | |
blomke | vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:00 |
Volgens mij is de aanloopstrooom dan te groot daar is Y voor uitgevonden. Maar proberen kan allicht. | |
Lospedrosa | vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:00 |
Hallo Vonkenboertje. Wat een mooie oude motor! Is het een gewone draaistroommotor? Oplossing: De kans is erg groot dat de motor linksom staat in ster en rechtsom in driehoek. Wissel vd driehoek aansluiting maar eens 2 draden om of meet het draaiveld met geschikte duspel. Maar een veel betere oplossing is om de bokkenschakelaar weg te gooien en een softstarter te installeren. Aanloopstroom is nog lager dan zodat je met 25A zat uitkomt. De softstarter in een kunstof kastje bouwen en een eenvoudige inbbouw schakelaar voor het inschakelen. Bv deze: https://www.elektrototaal(...)bXJd0AcaAgG8EALw_wcB Niet eens duur. Ik reken voor draaistroom altijd met 2A per KW. Nominaal is dus 16A. Aanloop ster/driehoek is 2 maal traag, dus 32A. Maar onbelast moet die motor wel inblijven. Met softstarter is aanloopstroom nagenoeg 1 tot 1,3 maal nominaal. [ Bericht 0% gewijzigd door Lospedrosa op 09-08-2019 22:31:54 ] | |
robber57 | vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:44 |
Als de motor in ster en driehoek dezelfde kant op draait kan het nóg fout gaan maar het is een aardige mental stretch om dat uit te leggen, zometeen. Als eerste bruggetje voor ezels: 2x motorvermogen is ruwweg de stroom per fase, 7,5 kw: 15 amp, 11 kw:22 amp Dus 6,25 kw= 12,5 amp en dat komt aardig overeen met wat het plaatje zegt. Aanloopstroom is afhankelijk van de massa traagheid of aanlooplast vd motor, zonder noemenswaardige belasting word deze zelden hoger dan 1,5 a 2x I nominaal 2x12,5= 25amp dus dat moet wel lukken met een 25 amp zekering , zeker als deze geen snelle is. Bv een zware gietijzeren zuiger compressor kun je rekenen op 4-5 x I nominaal, en nog wel hoger. De mental stretch: In ster of driehoek kun je een motor op 3 manieren rechtsom (of linksom) laten draaien. Je kunt de fasen op de U-V-W aansluiten als volgt en dat levert iedere keer een rechts draaiende motor op; L1-L2-L3 of L2-L3-L1 of L3-L1-L2 Tussen de drie opties zit echter een verschil van 120 graden wáár L1 het draaiveld begint op te wekken, L1 kan dus op U,V of W beginnen het draaiveld op te wekken Dit geld voor zowel een driehoek als een ster schakeling. Als je nu een ster L1-U1 /L2-V1/ L3-W1 bij het overschakelen naar driehoek probeert te laten schakelen naar driehoek L3-U1 /L1-V1 / L2-W1 draait de motor in ster en driehoek dezelfde kant op maar het afvallende L1 veld moet aanhaken en verder draaien op het opkomende L3 veld. Maw, er moet in ene 270 graden overbrugt worden ipv 0, de rotor krijgt een veld klap te verduren en de tegen-emk laat de zekering springen. Als je werkt volgens schema gebeurt dit nooit, als je willekeurig op de motor 2 draden gaat omdraaien om de draairichting in ster en driehoek gelijk te krijgen kun je bovenstaande krijgen. [edit) kleine kant tekening, ik was vanmorgen om 5:00 op en nu ben ik op, ik weet dat bovenstaande feitelijke fouten bevatten mbt de letters en cijfers, het gaat om het idee, ik heb de puf nu niet om schemaatjes te gaan tekenen en uit te zoeken hoe het ook alweer precies exact zat, ik ga douchen en naar bed ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door robber57 op 09-08-2019 23:04:58 ] | |
Lospedrosa | vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:50 |
Ja en dan nog de handbediende bokkenschakelaar die moment afhankelijk is. De moderne softstarter is een mooie oplossing. Trouwens kan die motor nooit in STER/Driehoek hebben gewerkt. Met alleen die zwarte stekker. Zou het geen links/rechts schakelaar kunnen zijn? Je kunt best in 1 keer in driehoek inschakelen. | |
robber57 | vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:07 |
Handmatige sterdriehoek schakelaars ( waarschijnlijk zo'n alu doos met bol deksel en aan de zijkant een zwart bakelieten handle met drie standen, kan ff niet op het merk komen) staat op de doos ingegoten een grote 0, ster en driehoek. Overigens, als je gaat voor een soft starter om de aanloop stroom te beperken moet je opletten dat je de (duurdere) 3 of 2 fase starter neemt en niet de goedkopere 1 fase soft starter. 1 fase is bedoeld om de aanloop klap te dempen en je drijfwerk te sparen maar de aanloop stroom zal hoger zijn dan met een relais/hand sterdriehoek schakelaar maar lager dan direct geschakeld. 2 fase doet hetzelfde maar geeft daarbij ook nog een lagere aanloopstroom dan een relais schakelaar en ca 50% van direct geschakeld, helaas gaat de ongeregelde fase echter omhoog met 15%. 3 fase starters verlagen de aanloopstroom tot 30% van direct geschakeld maar weer een stapje duurder dan 2 fase starters en hebben geen vd nadelen. En als je het echt goed wil doen neem je een frequentie regelaar. [ Bericht 34% gewijzigd door robber57 op 10-08-2019 00:01:17 ] | |
densmee | vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:49 |
Laat hem eens in driehoek aanlopen, desnoods met een slinger aan de poelie. 6,5 kw trekt het wel op 25 ampère | |
Ridocar | zaterdag 10 augustus 2019 @ 08:47 |
Probeer eerst alles door te meten, zowel de nokkenschakelaar als de motor. Van de nokkenschakelaar zou je op een gegeven moment alle verbindingen in driehoek en ster moeten hebben, van de motor de weerstanden tussen de schroefverbindingen van het aansluitblok. Alles op papier zetten en dan eerst bepalen hoe de schakelaar aan het aansluitblok van de motor en stekker komt te hangen. Vroeger was het net trouwens 220/380. De nominale spanning (380 in driehoek) staat ook op het typeplaatje. Grote kans dat dit ook een niet te verwaarlozen factor is en dat je aanloopstroom (tot 8xInominaal) veel te groot wordt. Heb je ook een foto van het aansluitblok? En staan daar ook nummers of letters op de verbindingen? [ Bericht 16% gewijzigd door Ridocar op 10-08-2019 08:53:56 ] | |
Vonkenboer | zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:19 |
Ik draai eerst wel even een fase om op de sterdriehoek schakelaar. Daarna kan ik hem altijd eens gewoon in driehoek laten staan en kijken wat hij doet als we dan de stekker erin doen. Denk dat hij er dan gewoon uit gaat door de aanloopstroom. Mooi ding hé ! Tegenwoordig is de bouwvorm gelukkig wat kleiner bij dit aantal PK's ![]() Het lijkt wel een gewone draaistroom motor te zijn. De herkomst is niet helemaal duidelijk. Het is een motor gemaakt door Brown, Boveri & Cie, een Zwitsers bedrijf uit Baden dat ontstaan is in 1891. In 1988 ging dat samen met het Zweedse energiebedrijf Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget. En dat is schijnbaar weer een holding voor 50% van het huidige Zwitserse ABB. Verder staat er op het type plaatje iets van NV Electriciteits maatschappij Electrostoom Rotterdam. Dat was de importeur voor BBC motoren in Nederland; zoals hier te lezen is. Ook dat is tegenwoordig onderdeel van de ABB groep. Het gebouw waar alles begon staat er schijnbaar nog steeds in Rotterdam en is nu een multifunctioneel gebouw. http://www.ebc-rotterdam.nl/ Toch apart dat het gebouw waar deze motor waarschijnlijk ooit gewikkeld en gebouwd is er nu nog steeds staat. ![]() Verder staat er op het typeplaatje nog dat het een Phasen Motor Ty02 is No. A330254 MQe64. Die aangesloten moet worden in driehoek op 380 V, 13 AMP op een net met een frequentie van 50. Daarbij heeft hij een vermogen van 8,5 Ps en een aantal omwentelingen heeft van 1425 toeren. Waar de motor ooit vandaan is gehaald of welk doel hij had is ons niet duidelijk. Er werd gesuggereerd dat het een motor was die met een poelie en een band een centrale drijfstang in een oude fabriek aandreef waarop dan weer apparaten werden afgetakt. Tot zover een stukje historie ![]()
![]() Bedankt voor je input ! Een handmatige sterdriehoekschakelaar past er beter bij; het geheel hoort namelijk bij een museum met allerlei oude werktuigen. Daar past geen softstarter of frequentieregelaar uit 2019 bij ![]() Ik zal zo foto's toevoegen hoe hij op het moment aangesloten is. ![]() | |
Vonkenboer | zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:27 |
Dit staat er op de aansluitingen van de motor (ik heb de oogjes vd. aansluitingen mooi rechtgezet, en de blauwe aders zijn inmiddels mooi zwart gemaakt). ![]() De schakelaar is van binnen zo aangesloten. ![]() En hier is te zien welke contacten met welke contacten verbonden zijn in zowel ster als driehoek stand. Ik heb alle bedrading weer los gehad en ben helemaal opnieuw begonnen met aansluiten en meten aan de hand van een sterdriehoek schema dat ik gekopieerd heb uit een oud tabbellenboekje van mijn lts tijd. Mijn gevoel zegt dat hij zo moet kloppen ? ![]() | |
blomke | zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:38 |
X-Y-Z is het sterpunt bij Y? Ik heb het voor je uitgetekend en heb je gelijk. | |
Ridocar | zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:29 |
Zou je op de schakelaar de fasen en UVW om kunnen wisselen? Dus dat de volgorde van links naar rechts wordt: W-L3-Z | V-L2-Y | U-L1-X Het zou wel eens kunnen dat in de huidige setting sluiting tussen het schakelmoment ontstaat (make before break), vandaar. Een andere optie is UVW als sterpunt te pakken ipv XYZ. Het zou geen bal uit moeten maken, maar je weet maar nooit. | |
Vonkenboer | zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:36 |
Woehoe ! Hij doet het ! ![]() ![]() Hij klinkt wel wat schraal; maar dat zit hem meer in de lagers van de motor. ![]() ![]() | |
Ridocar | zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:37 |
Mooi! What happened? | |
Vonkenboer | zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:51 |
Ik ben gewoon helemaal opnieuw begonnen met meten; dus letterlijk alles er gewoon afgegooid. En toen weer opgebouwd; schemaatje er bij uit een oud lts tabellenboek wat ik had liggen. En even goed puzzelen, eerst het sterpunt en vandaar uit verder gegaan. En de wikkeling vanuit de motor komende onder klem V op het motorblokje zat niet helemaal lekker goed vast onder de klem te zitten. Bij de eerste keer inschakelen; direct alle drie de stoppen er door in de kast ![]() Na de wikkelingen (bijna allemaal) nog eens goed na-gedraaid te hebben was het uiteindelijk starten lopen ![]() Het geeft wel een stukje voldoening ! ![]() |