Goedemiddag allemaal!
Laat ik beginnen met het goede nieuws. Mijn arbeidscontract liep af maar deze is verlengd voor onbepaalde tijd, hartstikke fijn natuurlijk.
Dan nu waar het om gaat, namelijk mijn salaris. Ik ben 3 jaar geleden HBO afgestudeerd en verdien nu een salaris van ¤2500 bruto voor 40 uur per week. Mooi bedrag kun je zeggen, maar nog altijd wel zo'n ¤400 onder modaal volgens de laatste cijfers. Enfin, dat is nog niet het ergste. Hieronder leg ik uit waar ¤2500 bruto gewoon een vervelend bedrag is om te verdienen.
Mijn situatie is als volgt: Ik ben 29 en woon alleen in de stad, in een appartement met één slaapkamer. De huur die ik betaal is ¤675 kaal per maand en daarmee tref ik het. Appartementen van het formaat (ca. 60m2) waar ik in woon gaan tegenwoordig met gemak voor ¤800 kaal per maand over de toonbank. Mijn huur zit onder de huurtoeslaggrens van ¤720, maar omdat ik op jaarbasis (incl. vakantiegeld) ¤32.500 bruto verdien heb ik geen recht op huurtoeslag. De inkomensgrens is namelijk ¤22.700 per jaar (bron:
https://www.belastingdien(...)voor-de-huurtoeslag/). Recht op zorgtoeslag heb ik ook niet. Hier voor mag je maximale inkomen ¤29.562 (bron:
https://www.belastingdien(...)voorwaarden/inkomen/).
Van die ¤2500 bruto blijft elke maand ¤2020 netto over. Mijzelf geef ik 'zakgeld' van ¤500 per maand, elke week dus zo'n ¤125. Hiervan moet ik eten koken, mijn auto tanken (da's max. ¤25 per week) en in het weekend iets leuks van doen. Per maand houd ik ¤135 spaargeld over. Misschien denk je nu: 'Zo weinig, waar laat je al het geld?'.
Mijn vaste kosten zijn per maand nu eenmaal ¤1900. Dit gaat op aan:
• woonlasten (huur, gas/water/elektra, internet/tv, reservering van gemeentelijke belastingen (krijg ik tevens géén kwijtschelding voor)) à ¤860
• zorg à ¤161 (aanvullend dit jaar)
• verzekeringen à ¤130
• vaste lasten auto à ¤125 (dit in inclusief reservering onderhoud, hopelijk valt dat dit jaar mee en is het een extra 'spaarpotje')
• overigen zoals sporten à ¤20, lenzen à ¤22, mobiel à ¤20, Netflix à ¤10 (gedeeld) en nog een paar kleine bedragen van een paar euro
Volgens mij niks wat buitensporig is qua kosten. Mochten jullie daar anders over denken laat het me weten, ik sta open voor feedback. Toch houd ik qua spaargeld maar ¤135 per maand over.
Besparen op huren gaat niet. Ik kan gaan verhuizen naar een woning van 30m2, maar ook daar zal ik een kale huur kwijt zijn van minimaal ¤650. Kopen gaat niet, want ik heb onvoldoende inkomen om alleen een huis te kopen. Of in ieder geval, als je de formule van het bankwezen er op nahoudt. De studieschuld helpt er ook niet echt bij. Nu krijg ik vast reacties dat geld lenen dom is. Het kon niet anders. In de 5 jaren dat ik studeerde kwam ik rond met ¤1000 per maand. Deels gelukkig nog basisbeurs gift, beetje aanvullend, deels lenen en verder elk weekend werken. De schuld van mijn basisbeurs en aanvullende beurs zijn kwijtgescholden nadat ik afgestudeerd was. Hoe dan ook: er was geen andere optie voor mij dan bij te lenen om rond te komen. Ik moest op kamers, want ik kom uit een klein dorp meer dan 1,5 uur reizen van de Hogeschool waar ik studeerde. Een ouderlijke bijdrage kreeg ik niet en vanaf het moment dat ik 18 werd zeiden mijn ouders: "Financieel sta je er nu zelf voor, je bent volwassen, succes.". Dat laatste vind ik overigens totaal begrijpelijk en ik verbaasde mij er soms nog over dat mijn studiegenoten hun zorg, studie en weet ik veel wat niet van hun ouders kregen. Een ander milieu, laten we het daar op houden.
Ik woon nu een jaar in dit appartement en ik heb werkelijk geen één meubelstuk nieuw gekocht. Alles is tweedehands of gekregen van vrienden. Ik vind het ronduit absurd dat een eenpersoons huishouden niet fatsoenlijk kan rondkomen. Ik loop met een trage laptop van meer dan 5 jaar oud en een telefoon van 4 jaar oud (werkt nog aardig, maar traag en speaker is slecht geworden). Het is dus niet zo dat ik van alles en nog wat duur en nieuw aanschaf maar er eigenlijk heel bewust mee om ga. Maar goed, iedereen wil elk jaar wel een weekje op vakantie of nieuwe apparatuur als dat nodig is. Hoe dan ook, ik ga hier zo efficiënt mogelijk mee om om de kosten hiervan te drukken.
Nu kun je zeggen dat ik maar salaris er bij moet onderhandelen. Dit heb ik geprobeerd, maar ik werk nog geen jaar voor deze werkgever en de beste man is een zeer bekwame onderhandelaar. Een salarisverhoging is tot op heden dus nog niet gelukt. Gaan samenwonen om de kosten te drukken zit er nu nog niet in. De relatie is nog redelijk pril en mijn vriendin is nog studerende in een andere stad ruim een uur reizen van mij af. Om me heen kijken naar ander werk doe ik inmiddels ook om te zien of ik ergens anders meer kan verdienen.
Dit is verder ook geen schreeuw om aandacht, maar ik ben wel benieuwd of mensen tips hebben. Of dat er mensen zijn met een vergelijkbare situatie. Het is soms een beetje deprimerend om te realiseren hoe ik er economisch voorsta, ondanks mijn HBO studie. Ik moest immers gaan studeren van mijn ouders en niet met mijn handen gaan werken. Ironisch genoeg schrijven zelfstandige klusmannen vandaag de dag een heel behoorlijk uurloon.
Dus afsluitend:
• heeft iemand tips om te besparen?
• gun ik mezelf teveel geld met ¤500 per maand voor eten, benzine en vrije tijdbesteding?
• last but not least, verdien ik weinig voor mijn achtergrond?