abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_188292913
Voor informatie over konijnen kijk op:
http://www.konijnen.nl
http://www.bunnybunch.nl
http://konijnenherberg.nl/
http://www.hetkonijn.nl
http://www.knagers.net/

Een goede opvang die ook veel info op de site heeft:
http://www.bunnybin.nl
En een lijst met opvangen door heel Nederland:
http://www.knagers.net/konijnenasielenNL.htm
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst/

Hier is een lijst met een aantal konijnvriendelijke dierenartsen (maar natuurlijk zijn er konijnvriendelijke dierenartsen die er niet op staan) en een lijst met zaken waar je op kunt letten als je een dierenarts zoekt :
https://www.bunnybunch.nl/informatie/goede-dierenarts-konijn/
http://www.konijnen.nl/nieuw/konijnendokter_ed.php

Handige weetjes over konijnen:

Konijnen zijn niet solitair. Als je graag een konijn wilt, neem er dan liever twee! Met z'n tweeën zijn konijnen meestal gelukkiger dan alleen. Het koppelen moet wel goed gecontroleerd verlopen - lees hiervoor de adviezen op bijvoorbeeld de sites van Bunnybin en Konijnen.nl

Hooi is het belangrijkste voer voor een konijn. Geef ze 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht, groenvoer in gevarieerde kleine beetjes, hoeveel ze gewend zijn, en geef ze zoveel hooi als ze willen. Kijk hier voor een lijst met groenvoer dat geschikt is, en groenvoer dat juist giftig voor konijnen is.

Een konijn kan 8 tot 15 jaar oud worden. Factoren die de leeftijd van een konijn negatief beïnvloeden zijn: ziekte, eenzaamheid, ruimtegebrek en slechte voeding.

Konijnen zijn haasachtigen, geen knaagdieren.

Het darmstelsel van een konijn is gevoelig. Pas op met onbekend groenvoer: bouw het geven hiervan altijd op. Koolsoorten niet of met mate geven, en nooit prei, knoflook, ui of aardappel geven. Als een konijn diarree, verstopping of gas heeft, moet je nooit te lang wachten met naar de dierenarts gaan. De pijngrens van konijnen ligt erg laag, dus ze overlijden snel aan ziektes.

Pas in de zomer goed op als je buiten konijnen houdt. Zorg voor schaduw en koelte: oververhitting is noodlottig. Controleer vaak de vacht rondom de anus. Als er poep aan plakt, kan je konijn madenziekte krijgen. Vliegen leggen dan eitjes in de vacht, waar maden uitkruipen die zich een weg naar binnen vreten. Een pijnlijke en vaak dodelijke ziekte.

Als een konijn zachtjes knarsetandt (als je het aait bijvoorbeeld) is het tevreden en geniet hij. Als het grote sprongen maakt en heen en weer rent voelt het zich super! Als het languit neerploft of languit ligt, is het helemaal op zijn gemak.

Als een konijn gromt is het vaak boos of bang. Piepen is ook een teken van angst. Konijnen kunnen ook gillen; dat doen ze meestal als ze in doodsangst of hevige pijn verkeren. Hard knarsetanden is een teken van pijn, maar zachtjes knarsen doen ze juist als ze genieten (zachtjes over het koppetje, de oren en de kaken wrijven vinden de meeste konijnen heel fijn).
Als een konijn last van zijn darmen heeft, kan het heel raar gaan liggen, bijvoorbeeld met zijn kont omhoog. Soms uit het zich juist in helemaal niet meer willen liggen, maar stilletjes in een hoekje zitten.

Beginnend gas bij een konijn kan worden verholpen door een zachte buikmassage. Doe dit alleen als je konijn dat ook toelaat.
Er is ook een middel voor mensen bij de apotheek te verkrijgen, Aeropax. Dit kun je toedienen als je konijn gas heeft. Alleen doen als je weet waarje mee bezig bent! Alleen geneesmiddelen met werkzame stof simethicon zijn veilig voor konijnen. In de UK en USA is Gas Relief te verkrijgen: dat werkt hetzelfde als Aeropax, maar smaakt lekkerder.

Pak je konijn alleen op als het strikt noodzakelijk is. Knuffelen en aaien is prima als je konijn het fijn vindt, maar oppakken kan gevaarlijk zijn. Een konijn heeft enorm sterke spieren maar zwakke botten, waardoor het zich los kan wringen, kan vallen en iets breken of zichzelf een hernia bezorgen.
Bovendien is het zielig: konijnen zijn prooidieren, en als ze worden opgepakt denken ze instinctief dat ze zijn gevangen door een roofdier.
Konijnen die zich laten oppakken doen dat vaak uit angst, hoewel er ook konijnen bestaan die eraan gewend zijn.
Dus doe het alleen voor zaken als nagels knippen, de gezondheid controleren (bijv. bij plakpoep) of als je konijn naar de dierenarts moet

Als het nodig is je konijn op te pakken, doe het dan NOOIT bij de oren. Pak het konijn met de ene hand "onder de oksels" en dan onder de borst, en ondersteun met je andere hand altijd het kontje. Hou het konijn vervolgens tegen je aan, voorzichtig maar stevig, zodat het zich niet loswringt en valt. Een tegenstribbelend konijn kan ipv onder de borst ook in het nekvel worden gepakt, maar altijd met de andere hand ondersteunen! Als je konijn erg bang is en tegenstribbelt, kun je een hand over de oogjes leggen, daar wordt het vaak rustiger van.

Een konijn moet eigenlijk doorlopend eten. Als je konijn langer dan ong. 12 uur niet eet, gaan de darmen stilliggen (stasis). Een konijn kan alleen poepen als het eet. Eenmaal stilliggende darmen komen maar heel moeilijk weer op gang.
Als je konijn stopt met eten moet je dus naar de dierenarts. Vaak ligt het aan het gebit: de tanden zijn scheefgegroeid of er zitten haakjes aan de kiezen. Indien nodig kan het konijn gedwangvoerd worden met speciaal verkrijgbaar poeder.

Veel foto's plaatsen hè!

Pics uit het vorige topic :
Midas in de sneeuw van douche-eendje

Oortjes van Fem_LittleLady
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_188292914
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 19:49 schreef Guppyfriend het volgende:
Hier een paar foto's van ons geriatrische koppel O+ omdat het kan

[ afbeelding ]

Gheh. zou zomaar familie van een van mijn nijntjes kunnen zijn :D

"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  Moderator maandag 5 augustus 2019 @ 06:52:16 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_188292925
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 06:48 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Gheh. zou zomaar familie van een van mijn nijntjes kunnen zijn :D

[ afbeelding ]
Awww die is leuk!! O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_188292943
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 06:52 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Awww die is leuk!! O+
:)
Leuke pittige dame, onderzoekt alles en rent het glazuur van de tegels af als ze uit de kooi mag



Haar vriend daarentegen durft de kooi niet uit als er ook maar meer ruimte is dan hij verwacht :D

Ze stonden eerst in de tuinkamer; waren de deuren naar de tuin en/of de woonkamer open dan had zij alles al verkend of zat ze buiten in de tuin terwijl hij bovenin zijn kooi naar haar zat te staren :')

Inmiddels zijn ze een jaar oud, ontzettend lief maar nog niet heel erg aanhankelijk (tot groot verdriet van m'n vrouw).
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  maandag 5 augustus 2019 @ 07:27:01 #5
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_188293031
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 07:00 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

:)
Leuke pittige dame, onderzoekt alles en rent het glazuur van de tegels af als ze uit de kooi mag

[ afbeelding ]

Haar vriend daarentegen durft de kooi niet uit als er ook maar meer ruimte is dan hij verwacht :D

Ze stonden eerst in de tuinkamer; waren de deuren naar de tuin en/of de woonkamer open dan had zij alles al verkend of zat ze buiten in de tuin terwijl hij bovenin zijn kooi naar haar zat te staren :')

Inmiddels zijn ze een jaar oud, ontzettend lief maar nog niet heel erg aanhankelijk (tot groot verdriet van m'n vrouw).
O+ O+

Ik heb al jaren konijnen en ze zijn zelden aanhankelijk.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_188293076
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 07:27 schreef livelink het volgende:

[..]

O+ O+

Ik heb al jaren konijnen en ze zijn zelden aanhankelijk.
Ja haar ervaring is ook niet heel representatief denk ik, haar vorige dwerg (die 11 is geworden) had ze als enige konijntje en heeft ze vanaf randje dood met de hand opgevoed. Dat beestje liep zelfs de douche mee in :)
Beestje tolereerde ook geen andere konijnen in de buurt, het was meer een hele teritoriale hond dan een konijn :D
Nu sinds een jaar deze 2 doerakken en dat was dus nogal een omschakeling.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_188294536
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2019 22:57 schreef kalinhos het volgende:
Mijn konijnen leven nu buiten op ongeveer 18m2 (8,5x2,2m).

Komt er eigenlijk nog een moment (als het -10 ofzo is?) dat ze weer naar binnen moeten?
Alleen als ze ziek zijn. Konijnen beginnen nu met een wintervacht opbouwen als ze nu buiten zitten. In de winter gewoon lekker veel stro in het nachthok doen zodat ze een plek met warmte hebben en bij echte kou hang ik ook nog een jute zak voor het hok (woon aan de kust, dus er kan hier nog wel eens een flink nare koude wind staan).
Enige uitdaging in de winter is de continue bevriezing van je water. Je hebt thermohoezen voor om een waterfles, maar dat werkt in de winter niet want het balletje in het metalen tuitje vriest als eerste vast. Ik gebruik die hoezen voornamelijk om alg in mijn fles te voorkomen en in de zomer blijft het drinkwater koeler. In de winter met strenge vorst heb ik een waterbakje staan met wat stro erin zodat ze het nog wat langer los kunnen krijgen en geef ik ze 3x per dag water en wat extra groenvoer. Soms hebben ze ook wat meer voer nodig om op temperatuur te blijven, dus in de winter krijgen ze gewoon wat meer dan in de zomer.
pi_188294573
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 07:27 schreef livelink het volgende:

[..]

O+ O+

Ik heb al jaren konijnen en ze zijn zelden aanhankelijk.
Hier vooral op hun manier. Midas komt vaak even een aai halen, maar doet soms ook wel eens alsof om vervolgens met een binky weg te springen. Molly is niet zo van het aaien. We hebben haar nu een jaar en ze vind mensen inmiddels minder eng, dat is al een hele overwinning.
Kelly, Nijn en Aafje waren wel allemaal heel erg van het aaien en aandacht krijgen. Maar die zaten ook allemaal eerst binnen. Midas en Molly waren dan ook wel asielkonijnen met een handleiding. Midas was een bijter en Molly heel erg bang. Moet je ze nu zien :D.
  Moderator maandag 5 augustus 2019 @ 20:47:15 #9
155227 crew  Guppy
dus
pi_188304032
Molly komt hier wel graag aaitjes halen. Bij voorkeur over d'r hoofd, en als je dan stopt, dan duwt ze d'r neus onder je hand O+ in het begin vond ze ons helemaal niet leuk, maar na zo'n 8 jaar is ze er achter dat ze ons toch wel leuk vindt.

Bennie vindt het allemaal Heel Erg Eng. Als we 'm aaien, blijft ie wel zitten. Maar echt van harte gaat het niet. Hij komt uit zichzelf niet naar ons toe. Behalve als we eten hebben! Brokjes, peterselie, alles! En dan zijn we ineens niet meer eng :D
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 5 augustus 2019 @ 21:34:01 #10
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_188305373
Ik blijf vooral nog heel erg eng voor mijn rammetje. En ik heb hem nu toch ook al 3 jaar.
Hij rent weg zodra ik eraan kom en komt pas weer tevoorschijn als ik zeker weten weer uit de buurt ben. Is toch wel jammer hoor.
Maar bij de opvang hadden ze al wel gezegd dat hij een traumatische achtergrond had, dus we wisten waar we aan begonnen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_188308289
quote:
17s.gif Op maandag 5 augustus 2019 10:17 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Alleen als ze ziek zijn. Konijnen beginnen nu met een wintervacht opbouwen als ze nu buiten zitten. In de winter gewoon lekker veel stro in het nachthok doen zodat ze een plek met warmte hebben en bij echte kou hang ik ook nog een jute zak voor het hok (woon aan de kust, dus er kan hier nog wel eens een flink nare koude wind staan).
Enige uitdaging in de winter is de continue bevriezing van je water. Je hebt thermohoezen voor om een waterfles, maar dat werkt in de winter niet want het balletje in het metalen tuitje vriest als eerste vast. Ik gebruik die hoezen voornamelijk om alg in mijn fles te voorkomen en in de zomer blijft het drinkwater koeler. In de winter met strenge vorst heb ik een waterbakje staan met wat stro erin zodat ze het nog wat langer los kunnen krijgen en geef ik ze 3x per dag water en wat extra groenvoer. Soms hebben ze ook wat meer voer nodig om op temperatuur te blijven, dus in de winter krijgen ze gewoon wat meer dan in de zomer.
Stro is dus wel goed, thanks.

Het hok + buitenverblijf is nu als hieronder. Begane grond heb ik geen vulling neergelegd maar volgt toch vrij snel hooi en houtvezel. Houtvezel ligt op de 1e verdieping.



De witte buis heb ik inmiddels aan de groene opbergvak vastgemaakt zodat ze een extra holletje/tunneltje hebben.


Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Moderator dinsdag 6 augustus 2019 @ 06:06:31 #12
155227 crew  Guppy
dus
pi_188309230
Dit verblijf _O_
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_188335154
Er is er wel 1 ontsnapt nu, die zat 40 meter verderop in de brandgang :')

Geen idee alleen HOE.

- of ze is (misschien via de stenen links vh hok) op het hok gesprongen en toen over t hek
- of ze is vanaf dat bruine tunneltje over t hek gesprongen
- of ze is hoger dan het gaas (ong 40-50cm boven de grond) gesprongen en heeft zich door de gaten van het hek gewurmd.

Geen flauw idee eigenlijk maar ik wil t wel weten :D
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_188335684
Sommige konijnen kunnen echt hoog springen en soms zelfs een beetje klimmen. Succes met uitzoeken hoe, ik zou alvast dingen in de buurt van het hek verplaatsen.

Ik bedacht me vandaag dat het toch gelukt is mijn koppel iets van zindelijk te krijgen! Boven ligt af en toe nog een verdwaalde keutel, maar blijft het verder schoon. Ook buiten ligt niks. Ze doen het keurig op de plek van het toilet. Alleen sleept de voedster die bak steeds weg :') en liggen de keutels er dus keurig achter.
  Moderator woensdag 7 augustus 2019 @ 20:16:48 #15
155227 crew  Guppy
dus
pi_188336093
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 19:10 schreef kalinhos het volgende:
Er is er wel 1 ontsnapt nu, die zat 40 meter verderop in de brandgang

Ik zou echt een hartverzakking krijgen :X
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_188353338
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 19:10 schreef kalinhos het volgende:
Er is er wel 1 ontsnapt nu, die zat 40 meter verderop in de brandgang :')

Geen idee alleen HOE.

- of ze is (misschien via de stenen links vh hok) op het hok gesprongen en toen over t hek
- of ze is vanaf dat bruine tunneltje over t hek gesprongen
- of ze is hoger dan het gaas (ong 40-50cm boven de grond) gesprongen en heeft zich door de gaten van het hek gewurmd.

Geen flauw idee eigenlijk maar ik wil t wel weten :D
Vandaag gekeken wat ze deed en uiteraard ontsnapte ze weer, en was ze voor een minuut of 8 onvindbaar :')

Maarrr we weten hoe ze het deed, en dat was de derde optie hierboven. Springt over t 44-50cm hoge gaas heen rn wurmde zich door dr grotere gaten.

Heb er nu nogmaals 50cm hoog gaas bovenop gezet, ze moet nu ruim een meter hoogte overbruggen. Dat zou wel genoeg moeten zijn voor een dwergkonijn lijkt me
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 06:21:14 #17
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_188355876
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 22:09 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Vandaag gekeken wat ze deed en uiteraard ontsnapte ze weer, en was ze voor een minuut of 8 onvindbaar :')

Maarrr we weten hoe ze het deed, en dat was de derde optie hierboven. Springt over t 44-50cm hoge gaas heen rn wurmde zich door dr grotere gaten.

Heb er nu nogmaals 50cm hoog gaas bovenop gezet, ze moet nu ruim een meter hoogte overbruggen. Dat zou wel genoeg moeten zijn voor een dwergkonijn lijkt me
Mijn buurmeisje heeft ook zo'n ontsnappingskunstenaar. Die bleef manieren vinden om te ontsnappen. Dat konijn had echt een enorme vrijheidsdrang.
Nu heeft mijn man het hele hok voor haar echt manshoog gemaakt. En ze heeft het gras eruit gehaald en gaas geplaatst en daar bovenop pas weer graszoden en sindsdien is hij niet meer ontsnapt.

Hou je konijn voorlopig goed in de gaten zou ik zeggen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_188358449
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 06:21 schreef livelink het volgende:

[..]

Mijn buurmeisje heeft ook zo'n ontsnappingskunstenaar. Die bleef manieren vinden om te ontsnappen. Dat konijn had echt een enorme vrijheidsdrang.
Nu heeft mijn man het hele hok voor haar echt manshoog gemaakt. En ze heeft het gras eruit gehaald en gaas geplaatst en daar bovenop pas weer graszoden en sindsdien is hij niet meer ontsnapt.

Hou je konijn voorlopig goed in de gaten zou ik zeggen.
Hmm kben net de afgelopen 3 maanden bezig geweest met de hele tuin (tegels eruit, zand eruit, aarde erin, gras erin, hek plaatsen, etc en dat voor 70m2) dat ik er nu niet zo'n zin meer heb om weer te gaan graven... Ik houd r in de gaten de komende tijd en als ze geen aanstalten maakt eruit te ontsnappen laat ik ze weer heel de dag loslopen, ook als ik er zelf niet ben.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_188437380
Hoe gaat het met houdini, kalinhos? Nog ontsnapt?

Mijn boefje gaf me ochtendgymnastiek :') Ik laat altijd even het deksel van de ren als ik 's ochtends het toilet verschoon. En meneer zag zijn kans schoon en sprong eruit... Mevrouw was aan het eten (eten is O+ liefde O+ ) dus ik had het deurtje open gezet in de hoop de ram zo terug erin te kunnen lokken. Heb ik even daarna 2 loslopende konijnen... zucht. Zij koos uiteindelijk toch om terug te gaan en hem heb ik in zijn kladden gegrepen. Tillen vindt hij niet leuk. Dan had je maar niet moeten ontsnappen O-)
pi_188442374
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 07:49 schreef Hupje het volgende:
Hoe gaat het met houdini, kalinhos? Nog ontsnapt?

Mijn boefje gaf me ochtendgymnastiek :') Ik laat altijd even het deksel van de ren als ik 's ochtends het toilet verschoon. En meneer zag zijn kans schoon en sprong eruit... Mevrouw was aan het eten (eten is O+ liefde O+ ) dus ik had het deurtje open gezet in de hoop de ram zo terug erin te kunnen lokken. Heb ik even daarna 2 loslopende konijnen... zucht. Zij koos uiteindelijk toch om terug te gaan en hem heb ik in zijn kladden gegrepen. Tillen vindt hij niet leuk. Dan had je maar niet moeten ontsnappen O-)
Die zwarte is gaan graven en heeft in 1 werkdag een holletje gegraven waar je een border collie in kan parkeren :')
Ik was zelf niet thuis maar mn buren appte of ik wel wist dat het konijn aan t graven was en of ik een hek had ingegraven. Nee, dat had en wist ik niet.

Dus ik ga vanavond overal langs de kant nog 50cm gaas ingraven. Had een soort plastic ingegraven ongeveer 20cm diep langs de rand, precies waar ik dit niet ingegraven had (had t over de hele lengte gedaan behalve de eerste meter ofzo) is ze gaan graven.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_188513451
Ik ga ze vanavond voor het eerst gewoon buiten laten vrij. Dwz: ik heb hun hok niet op slot gedaan, dus ze kunnen erin en eruit. Woon midden in een woonwijk dus ik verwacht geen vossen of roofvogels. Wel lopen er soms katten, maargoed ze kunnen hun hok in als t nodig is.

Ik ga nl. a.s. weekend 3 weken op vakantie. Heb 2 mensen gevonden die om de dag voer en water bijvullen en de ontlasting opruimen. Ik kan moeilijk aan die mensen vragen of ze ook elke avond bij zonsondergang ff de konijnen in hun hok willen doen,dus ofwel ze moeten 3 weken in een hok blijven met af en toe een uurtje eruit, ofwel ze krijgen gewoon 3 weken alle ruimte. Ben benieuwd of ze er morgenochtend nog zitten :o
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 18 augustus 2019 @ 23:13:52 #22
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_188513724
Het zal vast wel goed gaan, kalinthos. Maar ik durf het niet aan. Ik heb ze wel eens per ongeluk een nacht buiten gehad omdat ik het hok niet goed genoeg dicht had gedaan. Maar echt 3 weken zou ik niet durven.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_188517382
Ze zaten vanmorgen toen ik wakker werd rond 7u lekker gras te eten.

Ideaal is t niet en er zitten wellicht ook wel kleine risico's aan, maar het alternatief​is 3 weken in een hok en dat vind ik wel zielig eigenlijk.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_188519302
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 10:32 schreef kalinhos het volgende:
Ze zaten vanmorgen toen ik wakker werd rond 7u lekker gras te eten.

Ideaal is t niet en er zitten wellicht ook wel kleine risico's aan, maar het alternatief​is 3 weken in een hok en dat vind ik wel zielig eigenlijk.
Ik woonde ook in een woonwijk met konijntjes los in de tuin. Eerst deed ik ze ook altijd ‘s nachts erin, maar na een tijdje heb ik ze ook dag en nacht los gelaten. Het vangen was vaak een drama ‘s avonds en ik vond het ook een beetje sneu dat ze zo lang op gesloten zaten. Onze tuin was omringt met stenen muren, dus ontsnappen kon niet. Ik heb 1x gezien dat mijn konijn achterna gezeten werd door een kat, ik hoorde namelijk een soort vreemd gehijg, bleek mijn konijn te zijn. Snel naar buiten de kat weggejaagd. Mijn andere konijn was wel slim in het hok gaan zitten. Het nadeel is dat een kat wel ook in het hok kan komen.

Mijne genoten enorm van de vrijheid en zaten ook vaak genoeg vrijwillig in het hok. Hoop voor je dat het goed blijft gaan! Het is voor nijnen ook een stuk fijner als ze vrij kunnen bewegen tijdens je vakantie.
pi_188526986
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 22:54 schreef kalinhos het volgende:
Ik ga ze vanavond voor het eerst gewoon buiten laten vrij. Dwz: ik heb hun hok niet op slot gedaan, dus ze kunnen erin en eruit. Woon midden in een woonwijk dus ik verwacht geen vossen of roofvogels. Wel lopen er soms katten, maargoed ze kunnen hun hok in als t nodig is.

Ik ga nl. a.s. weekend 3 weken op vakantie. Heb 2 mensen gevonden die om de dag voer en water bijvullen en de ontlasting opruimen. Ik kan moeilijk aan die mensen vragen of ze ook elke avond bij zonsondergang ff de konijnen in hun hok willen doen,dus ofwel ze moeten 3 weken in een hok blijven met af en toe een uurtje eruit, ofwel ze krijgen gewoon 3 weken alle ruimte. Ben benieuwd of ze er morgenochtend nog zitten :o
Bij een tuincentrum zou je een net kunnen halen om erover heen te spannen. Zit je misschien toch iets geruster op vakantie. Ik heb dit met mijn zelfgemaakte kippenren gedaan (net zoiets als jij maar dan met een houten latje aan de bovenkant, dus iets gemakkelijker met een haakje te bevestigen) en ben van plan voor mijn konijntjes t.z.t. ook te maken. Ik zit namelijk ook gewoon in een rijtjeshuis in een woonwijk en de buurkatten vinden mijn kippen heel interessant.
Ik kom hier vaker meekletsen, denk ik, want heb sinds 2 dagen 2 verschrikkelijk schattige babykonijntjes van een week of 4. Franse hangoortjes. *;
pi_188527231
4 weken oud, zonder ouders?
pi_188531386
Yep. Letterlijk, moeder gestorven. Ik heb de 2 kleinste/zwakste van het nestje.
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 03:29:21 #28
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_188531402
Ik meld me hier ook maar. Heb al een hollandertje van 10 jaar oud (woont bij mijn moeder) en wij krijgen thuis twee broertjes (dwergkonijntjes). Super mooi hok, gecastreerd en een paspoort. Waren niet de goedkoopste, maarja dan heb je wel wat. Ze zijn nu een jaar oud. Komend weekend halen wij de barrels op en zal ik een foto plaatsen. *O*
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_188561095
Ga je ze koppelen en er een drietal van maken?
pi_188561107
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 03:21 schreef Mammietje het volgende:
Yep. Letterlijk, moeder gestorven. Ik heb de 2 kleinste/zwakste van het nestje.
Ach, sneu. Hopelijk redden ze het. Ik heb ook ooit zo'n weeskoppeltje gehad, die waren zó tam en lief O+
pi_188561281
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 19:44 schreef Hupje het volgende:

[..]

Ach, sneu. Hopelijk redden ze het. Ik heb ook ooit zo'n weeskoppeltje gehad, die waren zó tam en lief O+
Ja, deze hebben ook zo'n grote awww-factor! Zodra je naar de kooi loopt, gaan ze voor het deurtje zitten om geaaid te worden en houden het dan langer vol om er stil voor te zitten dan jij het aaien volhoudt! Echt zo lief... Maar inderdaad wel heel kwetsbaar. De kleinste kwam ook met 1 oog dicht door een ontsteking. Krijgt nu een zalfje daarvoor en gaat al ietsje beter.
Heeft jouw weeskoppeltje het gered?
pi_188562629
Die van ons waren toen 5,5 week geloof ik, dat scheelt al heel wat. Die zijn gelukkig en bejaard geworden.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 18:39:39 #33
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_188575195
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 19:43 schreef Hupje het volgende:
Ga je ze koppelen en er een drietal van maken?
Nee, absoluut niet. Dat zou gegarandeerd problemen opleveren.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_188959840
Update:
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 23:13 schreef livelink het volgende:
Het zal vast wel goed gaan, kalinthos. Maar ik durf het niet aan. Ik heb ze wel eens per ongeluk een nacht buiten gehad omdat ik het hok niet goed genoeg dicht had gedaan. Maar echt 3 weken zou ik niet durven.
Update na 3 weken vakantie: ze zitten er allebei nog en ze leven nog uitstekend. Wel zijn ze begonnen aan een kleine tunnel onder het hok. Nja goed, ze kunnen niet zo gek veel kanten op dan.

Positief is dat ze keurig het gras op goede hoogte gehouden hebben. Overal stond t gras 20-30cm hoog behalve in hun ren. Ik had iemand die ze elke dag eten en drinken gaf, maar waarschijnlijk dus wat minder als ik altijd geef :+

Wat ik wel raar vond is dst er ineens 2 hopen met keutels lagen in de ren. Xe hebben eigenlijk altijd in hun hok gepoept tot kennelijk ergens de afgelopen 3 weken.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Moderator zondag 15 september 2019 @ 19:33:11 #35
155227 crew  Guppy
dus
pi_188961401
Dan hebben ze besloten dat daar óók een wc is :D
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_189643967
Lang verhaal kort: konijn eet weinig biks en is dun. Oke of moet ik iets doen?

Ik maak me een klein beetje zorgen om mijn rammetje. We hebben het beestje pas een half jaartje, dus ik 'ken' hem nog niet zo goed.
Hij eet voor mijn gevoel heel weinig. In ieder geval voer. Ik voer (afgemeten) twee keer per dag, soms komt hij meteen en neemt een paar hapjes. Andere keren komt hij niet eens. Zijn maatje heeft (nog) wat overgewicht en is dol op biks. Dus alles gaat wel op. Niet in 1x, dus hij heeft ook wel kans om te eten. Voer op 2 plekken geven heb ik ook geprobeerd, maar ook dan haalt hij zijn neus er voor op. Hooi eet hij genoeg naar mijn idee, en als ik groenvoer geef is hij er meestal snel bij en eet prima. Niet superveel, maar wel oke. Tanden lijken in orde en gisteren heb ik als test een knaagstick gegeven, daar heeft hij veel aan geknaagd. Zijn buik voelt ook goed.
Hij is alleen zo dun... je voelt zijn ruggegraat goed en hij weegt krap 1 kg. Het is een klein formaat konijn, maar geen echt dwergkonijn. Ik weet niet of hij eerder meer woog, hij houdt niet van oppakken dus dat doe ik zo weinig mogelijk. Hij is trouwens prima levendig, haalt fratsen uit en komt voor zichzelf op bij zijn maatje. Alleen dat eten...
Als ze genoeg hooi eten, is het niet zo erg dat er weinig biks gegeten wordt, toch? Of zou ik een ander merk biks moeten proberen om te kijken of hij dat wel eet?
pi_189644021
Laat zijn gebit goed checken. Haken op kiezen kunnen er ook voor zorgen dat je konijn slecht eet.
pi_189644102
Dus het kan ook de kiezen zijn ipv de tanden? En kan het dan ook dat hij daar alleen last van heeft bij biks?
pi_189651996
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 10:32 schreef Hupje het volgende:
Dus het kan ook de kiezen zijn ipv de tanden? En kan het dan ook dat hij daar alleen last van heeft bij biks?
Ja, je ziet bij kleinere en/of oudere konijnen wel vaker haken op de kiezen door het verkeerd slijten van het gebit & bouw van het hoofd. Juist hard voedsel is dan moeilijker te kauwen. Ik heb een konijn gehad wat dit om de haverklap had, bij hem merkte ik het gelijk door het niet meer eten van biks en afwijkende vorm van keutels (beetje druppelvormig). Groenvoer en hooi ging er wel altijd in.
pi_189653351
Goed om te weten. Dan ga ik komende week met hem naar de dierenarts.
pi_189676536
Konijn was vanmorgen bijna ontsnapt :o sinds vorige week hebben we 2 kippen en het hok staat tegen het bruine schuurtje aan, zie post #11.

Dat hok is schuin dak en de nok is 1m30 hoog denk ik. Daarachter zit een lager gedeelte wat vlak is, de klep die je kan opem doen om eieren te pakken.

Hoe dan ook, een van mn konijnen zat ineens op de nok van het schuine dak. En vanaf daar sprong die vrolijk op het bruine schuurtje en ging die ook over de nok richting de andere kant.

Ben toen snel de brandgang in gelopen en toen liep die gelijk weer terug over het dak richting de tuinkant. Ik betwijfel of die überhaupt de sprong (1m50 hoog schat ik) zou durven maken richting de grond, maar toch...

Heb het kippenhok nu een meter meer de tuin in verplaatst. Hij zou hooguit nog als een soort Spiderman tegen de schutting kunnen springen maar dat kan eigenlijk niet zou je denken. :')
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  maandag 28 oktober 2019 @ 22:53:21 #42
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_189676673
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 22:41 schreef kalinhos het volgende:
Konijn was vanmorgen bijna ontsnapt :o sinds vorige week hebben we 2 kippen en het hok staat tegen het bruine schuurtje aan, zie post #11.

Dat hok is schuin dak en de nok is 1m30 hoog denk ik. Daarachter zit een lager gedeelte wat vlak is, de klep die je kan opem doen om eieren te pakken.

Hoe dan ook, een van mn konijnen zat ineens op de nok van het schuine dak. En vanaf daar sprong die vrolijk op het bruine schuurtje en ging die ook over de nok richting de andere kant.

Ben toen snel de brandgang in gelopen en toen liep die gelijk weer terug over het dak richting de tuinkant. Ik betwijfel of die überhaupt de sprong (1m50 hoog schat ik) zou durven maken richting de grond, maar toch...

Heb het kippenhok nu een meter meer de tuin in verplaatst. Hij zou hooguit nog als een soort Spiderman tegen de schutting kunnen springen maar dat kan eigenlijk niet zou je denken. :')
Je hebt een ontsnappingskunstenaar. Ik denk dat je nog wel eens vaker achter hem aan zal moeten.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_189708172
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 22:53 schreef livelink het volgende:

[..]

Je hebt een ontsnappingskunstenaar. Ik denk dat je nog wel eens vaker achter hem aan zal moeten.
We hebben nu op de 3 vierkante meter waar geen gras meer was (vamwege tegels) de tegels onder de aarde begraven. Precies daarnaast istie nu gaam graven. Gang van een halve meter in 2 uur _O-


Denk dat we nu al die tegels nog dieper gaan graven zodat t op t worteldoek ligt en dan nog iets van een paar rijen gaas verticaal doen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  donderdag 31 oktober 2019 @ 05:47:42 #44
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_189709659
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 23:34 schreef kalinhos het volgende:

[..]

We hebben nu op de 3 vierkante meter waar geen gras meer was (vamwege tegels) de tegels onder de aarde begraven. Precies daarnaast istie nu gaam graven. Gang van een halve meter in 2 uur _O-

Denk dat we nu al die tegels nog dieper gaan graven zodat t op t worteldoek ligt en dan nog iets van een paar rijen gaas verticaal doen.
Het zo goed hebben bij jou en dan toch weg willen ;)
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_189713520
Ik had ook ooit een konijn wat mega goed was in tunnels graven. Wij zeiden altijd dat ze weer op weg was naar China :D En ons andere konijn zat er dan op een afstandje vol afschuw naar te kijken, net of hij wilde zeggen: doe niet zo gek, daar wordt je vies én moe van!

De dierenarts vond mijn konijn (inclusief gebit) er prima uit zien en ziet voorlopig geen reden voor het weinig eten. Dus nu gaan we Science Selective proberen.
pi_189738031
Het valt nog niet mee, apart voeren. Onze heer moet dus aankomen en onze dame mag juist wat afvallen. Dus ik dacht, allebei afgewogen voer en apart geven. Ik had het deurtje van het hok even dicht gedaan als afscheiding. Heeft ze de vergrendeling eraf getrokken }:|
  maandag 4 november 2019 @ 22:58:18 #47
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_189789161
Mijn kat heeft eindelijk mijn konijn gewassen. En ze ging vanavond met haar kont op zijn gezicht zitten :') .

Ik hoop echt dat ze vriendjes worden O+
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  dinsdag 5 november 2019 @ 21:46:20 #48
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_189804655
Ok vanavond viel het konijn de kat aan :')

Wisselt per dag of ze elkaar leuk vinden :'(
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_189805467
Katten en konijnen zijn niet echt diersoorten die elkaar volledig begrijpen. En een kat blijft toch een roofdier, dus altijd oppassen en nooit zonder toezicht samen laten, is mijn advies.
(Zeker als het konijn ook aanvalt, kan op een gegeven moment je kat ook een mep terug verkopen.)

Is er een reden dat je ze vriendjes wil laten worden? :) Want ik zou toch altijd aanraden een konijn met een ander konijnenmaatje te houden. Die begrijpen elkaar veel beter.
  woensdag 6 november 2019 @ 00:09:35 #50
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_189808827
Nee is niet echt een reden voor.
Kwam eigenlijk omdat het konijn op de bank zat en de kat ook.
Gister deden ze gewoon heel lief. Vandaar.

Ze zitten apart.
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')