Ik weet niet of daar onderzoek naar gedaan is, maar kan het niet zo zijn dat (sommige) kinderen die gebaren kennen juist daardoor later gaan praten, omdat er minder noodzaak is het te leren? Ik kende ooit een jongetje dat wel sprak, maar totaal onverstaanbaar voor anderen dan zijn eigen ouders. Zij kregen toen het advies om te doen alsof ze hem niet konden verstaan, om hem te stimuleren zijn uitspraak te verduidelijken.quote:Op zondag 4 augustus 2019 13:52 schreef Lemijn het volgende:
Ja, die gebaren leken me vanaf het begin al handig. Toen wist ik nog niet dat Jacob enigszins traag zou zijn met praten maar dat maakte wel dat we hebben volgehouden. Hij ging absoluut eerder gebaren dan praten. Inmiddels zegt hij ook aardig wat hoor. Hij kent ongeveer 20 gebaren en van ongeveer de helft zegt hij ook het woord. Maar bijvoorbeeld vogel, tandenpoetsen, slapen, brood, water zijn veelgebruikte gebaren die hij niet zegt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Wij hebben beide kinderen babygebaren geleerd; Kuiken kon eerder dan gemiddeld goed praten en Guppy heeft anderhalf jaar niks gezegd.quote:Op zondag 4 augustus 2019 14:38 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ik weet niet of daar onderzoek naar gedaan is, maar kan het niet zo zijn dat (sommige) kinderen die gebaren kennen juist daardoor later gaan praten, omdat er minder noodzaak is het te leren?
Onze jongste was ook in veel dingen een beetje trager (of luier?) dan de oudste en veel leeftijdsgenootjes. Met zijn 2e verjaardag zei hij 6 woorden en zelf kleding of schoenen aan- of uittrekken doet hij pas sinds hij naar school gaatquote:Op woensdag 7 augustus 2019 09:14 schreef Franny_G het volgende:
Wat ik toch wel irritant vind, is dat ik zelf heel relaxed ben in de dingen maar dat het kdv naar mijn idee wel erg benadrukt af en toe dat het wat hen betreft niet snel genoeg gaat.
Het begon ermee dat een invalster een keer suggereerde toen Ysje een dreumes was dat hij iets aan z'n heupjes zou mankeren omdat hij nog niet losliep (en als je hem nu ziet rennen). En de laatste tijd zijn de vaste leidsters wel erg aan het vertellen dat hij zo passief is als ze proberen hem zelf dingen te laten doen, zoals schoenen uittrekken of broek uittrekken en dat hij nog zo weinig zegt.
Ondertussen speelt hij daar de hele dag door, is zeer betrokken en lekker bezig. Zegt zo'n leidster gisteren tegen me nadat ze weer zei dat het praten nog niet zoveel voorstelt. "Maar hij speelt wel leuk samen met de andere kinderen. Dat sociale gaat gelukkig wel goed."
Ik merk dan dat ik wat relativerende dingen terugzeg, en ook mezelf en Ysje een beetje gan verdedigen ("thuis praten we heel veel tegen hem dus hij heeft genoeg stimulans") maar het is eigenlijk nogal stom vind ik.
Even voor mijn referentiekader: een kind van ruim twee, is toch niet heel raar dat hij niet zoveel interesse heeft in zelf een broek uittrekken of schoenen aan en uit doen? In mijn herinnering begon dit bij mijn oudste ook pas echt bij 2,5/3 jaar en dan ook nog vrij beperkt. Wat betreft het praten, vind ik het helemaal kul. Want hij reageert heel goed op vragen, begrijpt alles prima en doet dit gewoon op zijn manier en tempo. Maar misschien moet ik dit gewoon eens zeggen op het kdv..
Ik heb je ff een app gestuurd GMquote:Op woensdag 7 augustus 2019 16:45 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik kom even binnenvallen met een vraag,
Welke autostoel hebben jullie voor de peuters? Ik heb er nu 1 van Cabino maar wat een ellende ding om dat in de auto te zetten en de gordeltjes trekken nooit strak.. zoek er wel 1 met gordelbevestiging.
Onze oude auto had ook geen isofix, dus we hadden ook 1 nodig met gordelbevestiging. Wij hebben de Maxi Cosi Priori SPS. Ik vind 'm in de auto zetten wel ietsjes vervelend, maar dat komt omdat ik de gordel zo recht en zo strak mogelijk wil hebben zitten. Maar opzich is het goed te doen als je de stoel in ligstand zet.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 16:45 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik kom even binnenvallen met een vraag,
Welke autostoel hebben jullie voor de peuters? Ik heb er nu 1 van Cabino maar wat een ellende ding om dat in de auto te zetten en de gordeltjes trekken nooit strak.. zoek er wel 1 met gordelbevestiging.
Ha, herkenbaar, zo'n soort reactie. Dat je tijdens het uitspreken al denkt 'ik wil me helemaal niet verdedigen, want ik ben het niet eens met je punt' maar dat de behoefte om voor je kind op te komen groter is. Ik zou er zeker op terug komen. Het maakt onzeker terwijl dat nergens voor nodig is. Ze realiseren zich misschien niet wat de impact is op ouders van een dergelijke opmerking. Als er zorgen zijn hoor ik dat graag, en tot die tijd hoop ik dat ze kinderen gewoon zien voor wat ze zijn: zich ontwikkelende kinderen.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 09:14 schreef Franny_G het volgende:
Ondertussen speelt hij daar de hele dag door, is zeer betrokken en lekker bezig. Zegt zo'n leidster gisteren tegen me nadat ze weer zei dat het praten nog niet zoveel voorstelt. "Maar hij speelt wel leuk samen met de andere kinderen. Dat sociale gaat gelukkig wel goed."
Ik merk dan dat ik wat relativerende dingen terugzeg, en ook mezelf en Ysje een beetje gan verdedigen ("thuis praten we heel veel tegen hem dus hij heeft genoeg stimulans") maar het is eigenlijk nogal stom vind ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
quote:Op woensdag 7 augustus 2019 20:43 schreef Lemijn het volgende:
Beetje lang filmpje maar ik had vanavond een deel van ons spelen met de memorykaarten gefilmd en ik moest zo lachen om Jacobs intonatie telkens als hij een woord zei. En je hoort mij toevallig exact doen wat Schanu hierboven beschrijft qua terugpraten met de juiste uitspraak.Wat superleuk!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat gewoon wel goed terugpraten doe ik ook vanaf het begin en dat werkt echt![]()
Wat een knapperd!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En een beetje laat, maar..Ja dusquote:Op zondag 4 augustus 2019 14:31 schreef FlyingFish het volgende:
Krijgt Max al een echt kinderpartijtje Quoi? Of bedoel je zijn reguliere verjaardagsfeestje?'s Middags komen de opa's/oma's en tante/ooms als ze willen, maar de ochtend is dus voor zijn feestje. Te grappig. Kleinschalig hoor, want het zijn een aantal leeftijdsgenootjes van vriendinnen waar hij zo nu en dan mee speelt, waaronder zijn allerechte bestie, Larf van Molo waar hij dol op is
en zijn nichtje die ongeveer even oud is.
We hebben vanmorgen zelfs samen een lijstje gemaakt.
In theorie vind ik het ook fijn. Vaak vind ik het ook leuk om te horen wat er in het koppie omgaat door die vragen. Maar na een hele dag waarom aan m’n oren ben ik er echt klaar mee...quote:Op vrijdag 9 augustus 2019 13:52 schreef Burdie het volgende:
Het gaat ze op deze leeftijd dan ook niet om het antwoord maar om de interactie.
Voorlopig gaat het ook niet over, sorry! Ik vind het fijn juist, laat ze hun hele leven maar nieuwsgierig zijn en alles willen weten, bevragen en onderzoeken.
Pas net hoor. En vaak draait hij er eentje om en dan zoekt hij net zo lang naar een gelijkende tweede (wel met telkens weer terugdraaien). Maar puzzelen staat momenteel op 1. Voor zijn verjaardag daarom maar flink wat puzzels op zijn lijstje gezet.quote:Op vrijdag 9 augustus 2019 13:35 schreef Lemijn het volgende:
Oh ja @Quoi, wat ik nog wilde vragen. Jullie spelen memory dus al met omgekeerde kaarten? Vanaf welke leeftijd ging dat goed?
Ja het was zeker druk, maar het zwembad is ook heel groot dus het ging eigenlijk best, tot mijn verbazing ook.quote:Op vrijdag 9 augustus 2019 21:43 schreef TolstoiFan het volgende:
Lemijn, was het niet ontzettend druk in het zwembad nu het vakantietijd is?
Fijn dat Jacob zich vermaakt heeft met de nieuwe politieauto!
Nee die wordt geen blik meer waardig gegund. Ik denk omdat het geen geluid maakt als je ermee gooitquote:Op zaterdag 10 augustus 2019 19:52 schreef FlyingFish het volgende:
Lemijn, is een zachte bal niet iets voor Jacob? Dan kan hij gooien wat hij wil
Meneer was ook geschrokken: "Waarom moet Alfred nou in de gevangenis papa? Hij heeft t niet gedaan!"quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 19:25 schreef Lemijn het volgende:
Haha, oeps Frsh! Was alleen jij geschrokken of peuter ook?
Poets je dus niet altijd meer na? Best vroeg omdat daarmee te stoppen toch?quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 20:16 schreef Frsh het volgende:
[..]
Meneer was ook geschrokken: "Waarom moet Alfred nou in de gevangenis papa? Hij heeft t niet gedaan!"
En tandenpoetsen gaat hier wel ok/net aan. Meestal doet meneer t zelf, maar als ie binnen 20 seconden klaar is dan nemen we m op schoot en doen we t nog een keer overnieuw. Of we zeggen: vergeet niet dat de tandarts binnenkort weer naar je tanden moet kijken (ook al is dat pas over 10 maanden weer).
Eigenlijk nooit heel consequent gedaan, alleen als meneer zelf dr een potje van maakt. Als ie zn best doet dan vind ik t goed.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 20:21 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Poets je dus niet altijd meer na? Best vroeg omdat daarmee te stoppen toch?
Ik denk dat ik begrijp waarom je het wil overslaan. Maar vind dat zelf de grootst mogelijke onzin. Dat ie beetje kinderlijk praat, who cares. Mijn kleine vind dat prachtig.quote:Op zondag 11 augustus 2019 08:27 schreef Nazil het volgende:
Ik heb even gegoogled maar ik denk dat we Blippi maar even overslaan. Hier is babybus een hit, want er zit een panda in. En van die gekleurde ballen waar auto's dan in rijden met Engelse kinderliedjes op de achtergrond. Dat is echt het toppunt van saaie tv, maar hij vindt het leuk. De kleuren in het Engels begint een heel klein beetje te komen daardoor nu.
Maar kijkt je kind dan zo veel YouTube of tellen jullie zelf weinig in het Nederlands?quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 23:35 schreef Cupasoep het volgende:
Bijna 4 jarige van mij is een enorme fan van Blippi op youtube. Spreekt zelfs aardig woordje engels door hemTellen en kleuren in het Nederlands gaat 75% van de tijd goed, in het Engels geen enkele fout
Heb via Ali Expres een knuffel van hem besteld, dan zal de tent wel op zijn kop staan als die verrassing binnen is
Valt reuze mee, heeft een aantal kanalen waar ze graag naar kijkt. Tel zelf inderdaad niet zoveel, wel heel erg veel het alfabet.quote:Op zondag 11 augustus 2019 14:32 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Maar kijkt je kind dan zo veel YouTube of tellen jullie zelf weinig in het Nederlands?
Ik probeer al die YouTube-figuren zolang mogelijk buiten de deur te houden, dat is een eerste stap naar vloggers en ‘influencers’. Toevallig hadden we het daar gisteren thuis nog over, dat hopelijk tegen de tijd dat onze kinderen een jaar of tien zijn die vloghype en vulgaire muziekhype weer voorbij is. Kinderen van tien die “hou je bek en bef me” nazingen :’(
Verder overigens niks tegen YouTube an sich hoor. Wij kijken veel Bumba leert, juf Roos, dertig verschillende versies van baby shark en andere kinderliedjes.
Niks mis mee om dat te bekijken.quote:Op zondag 11 augustus 2019 15:58 schreef Jagärtrut het volgende:
Mijn peuter kijkt alleen maar Thomas de trein. Ik ben wellicht ouderwets, maar ik verbied echt heel veel van wat hij zou willen kijken. Hij zou graag naar YouTube kantelen kijken waar iemand met een treinbaan speelt, maar dat vind ik echt zo’n onzin, daar leert hij niets van....
Is Thomas de Trein wel leerzaam? Ik zie het wel eens voorbij komen, maar beide kinderen vinden het niet zo leuk.quote:Op zondag 11 augustus 2019 15:58 schreef Jagärtrut het volgende:
Mijn peuter kijkt alleen maar Thomas de trein. Ik ben wellicht ouderwets, maar ik verbied echt heel veel van wat hij zou willen kijken. Hij zou graag naar YouTube kantelen kijken waar iemand met een treinbaan speelt, maar dat vind ik echt zo’n onzin, daar leert hij niets van....
Hey vocabulaire van mijn peuter is sterk beïnvloed door Thomas. Maar ook z'n kennis van treinen. Laatst waren we in het trein museum, en hij kon verbazingwekkend veel vertellen over treinen. In de YouTube filmpjes die hij graag zou willen zien speelt een volwassene met een Brio t trein. Zonder daar wat bij te vertellen ofzo...quote:Op zondag 11 augustus 2019 16:45 schreef Savvy het volgende:
[..]
Is Thomas de Trein wel leerzaam? Ik zie het wel eens voorbij komen, maar beide kinderen vinden het niet zo leuk.
Doen ze verder niks educatiefs in de treinbaan filmpjes eigenlijk? Wagonnetjes tellen of de kleuren benoemen oid?
Hier ook een half Engelse peuterZe kijkt graag Woolly and Tig en Mr Tumble, dat is echt zó Brits. Maar wel gewoon met een echt verhaal, dat vind ik beter dan van die uitpakfilmpjes enzo.
Sinds kort is ze ook fan van Casper en Emma. Dat was mijn oudste destijds ook, dat was de eerste film die we in de bios keken samen
Bedoel je dit met Bumba leert?quote:Op zondag 11 augustus 2019 14:32 schreef FlyingFish het volgende:
Verder overigens niks tegen YouTube an sich hoor. Wij kijken veel Bumba leert, juf Roos, dertig verschillende versies van baby shark en andere kinderliedjes.
+1quote:Op zondag 11 augustus 2019 22:16 schreef Lemijn het volgende:
Misschien vinden jullie mij een zeikerd hoor. Maar Jacob leert gewoon liedjes omdat ik ze zing of op de crèche of omdat er en cd op staat in de auto. En kleuren lukken ook wel in het dagelijks leven denk ik. Dus ik zet alleen een filmpje op als last resort
[...]
En ja, als het nodig is, omdat ik ziek word of hij ziek wordt of er hangen 3 peuters aan mijn benen of weet ik veel welke toekomstige reden dan gaat de frequentie vast omhoog en de variatie ook. Maar waarom 2 x 45 minuten?
Dat is ook heel functioneel, toch?quote:Op maandag 12 augustus 2019 00:51 schreef Selvaria het volgende:
Mijn kinderen hebben vandaag Despicable Me 1 én 2 gezien. Gewoon, omdat ik niet elke ochtend om half 7 op wil staan en omdat ik later 's middags moe was en een dutje wilde doen.En even wilde chillen.
Ik probeer "passief" filmpjes kijken (dus het kind ermee "parkeren" en zelf iets heel anders gaan doen, niet meezingen of bespreken wat er te zien is) tot een minimum te beperken omdat ik denk dat dit (op deze leeftijd, ZZ is bijna 3) niet zo wenselijk is. (Met twee kinderen die samen kijken is het al minder passief, want die zullen ook samen lachen en op elkaar reageren.)quote:Ik zie echt het probleem van filmpjes kijken niet. Hier mogen ze gerust ook kijken naar andere kinderen die op YouTube met slijm of ander speelgoed spelen. Waarom niet?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |