abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:46:12 #101
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_188259199
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 17:45 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

irrelevant
Hier is het antwoord.
Prrrrr
pi_188262256
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 22:36 schreef karr-1 het volgende:
Een zorgverzekering is ook een verplicht iets in Nederland, waar je zo min mogelijk gebruik van hoopt te maken maar toch verplicht moet hebben.
Is stadsverwarming ook wettelijk verplicht?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_188262801
Het grote probleem is denk ik gewoon omdat je huurt. In het contract zal vast staan dat je voorschot betaald voor bepaalde zaken. Daarvoor heb je getekend.
pi_188262939
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 08:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee.

Wel zal er voor de beheerder van het net een plicht bestaan om een woning aan te sluiten op het net, wanneer de eigenaar of bewoner daar om verzoekt.
pi_188263051
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 21:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik werk zelf in die branche en weet dat het inderdaad een mooi verdienmodel is. Gas voor grootverbruikers kost nu circa ¤10/GJ terwijl de consument iets van ¤28,-/GJ warmte betaalt, plus diverse vaste lasten. Plus daarbij de mogelijkheid voor een producent restwarmte af te tappen uit het proces, dan is het helemaal een goudmijn.

Ik weet ook dat er diverse warmte(onder)verdelers tussen de producent en de klant (zoals TS) zitten met ieder hun winstscenario en kostenplaatsje dat op de eindverbruiker wordt verhaald.

Dus i.d,d, als klant zou ik nooit een SV systeem willen hebben en indien mogelijk, er zo snel mogelijk vanaf. Wordt alleen maar duurder, dus is wel een rechtsgang waard I.M.O.
Vergeet niet dat de investering in zoiets enorm is. Ik heb zon netwerk gebouwd en je krijgt de case zonder subsidie eigenlijk. niet rond met de huidige gasprijzen. Terugverdientijden zijn slecht, je kunt beter investeren in een chemisch industrieel bedrijf oid.

Dat is eigenlijk het hele probleem. Energie is veel te goedkoop voor de werkelijke kosten die ermee paard gaan.
Whatever...
pi_188263644
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 13:25 schreef Dven het volgende:

[..]

Nouja, als jij hard kan maken dat je op meer neutrale wijze je woonst kan verwarmen dan kunnen ze je eventueel de toestemming verlenen. Een elektrisch kacheltje gaat het hem niet doen. Dus als je niet bereid bent forse investeringen te doen, zet het maar uit je hoofd.
Kan hij niet, ondanks dat hij misschien zelf de kraan dicht zet, benut hij wel warmte welke het gebouw binnenkomt en verbruikt wordt door andere bewoners.
Tevens zullen er hoogstwaarschijnlijk transportleidingen door het appartement naar de volgende gaan.
pi_188263845
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 11:33 schreef klipper het volgende:

[..]

Kan hij niet, ondanks dat hij misschien zelf de kraan dicht zet, benut hij wel warmte welke het gebouw binnenkomt en verbruikt wordt door andere bewoners.
Tevens zullen er hoogstwaarschijnlijk transportleidingen door het appartement naar de volgende gaan.
Dat de netbeheerder ooit leidingen door het appartement gelegd heeft ten behoeve van anderen en dat er transmissie is van warmte door muren en vloeren/plafonds maakt echt helemaal niets uit.

Je mag als consument je gewoon elk contract wat je hebt opzeggen, met een opzegtermijn van maximaal een maand. Uitzondering is wanneer je de prijs voor langere tijd hebt vastgezet, zoals bij een telefoon- of energiecontract van 1 of 2 jaar. Dan moet je die specifiek afgesproken termijn eerst uitdienen, maar geldt daarna weer de standaard wetgeving.

Als de netbeheerder niet wil dat je profiteert van warmte uit leidingen die ten behoeve van andere klanten door jouw appartement lopen, moet de netbeheerder die leidingen maar weghalen. En als je buren niet willen dat je van 'hun' warmte profiteert, moeten de buren de scheidingsmuur maar aan hun zijde isoleren.
pi_188263928
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 10:19 schreef Spanky78 het volgende:
Vergeet niet dat de investering in zoiets enorm is. Ik heb zon netwerk gebouwd en je krijgt de case zonder subsidie eigenlijk. niet rond met de huidige gasprijzen. Terugverdientijden zijn slecht, je kunt beter investeren in een chemisch industrieel bedrijf oid.

Dat is eigenlijk het hele probleem. Energie is veel te goedkoop voor de werkelijke kosten die ermee paard gaan.
Heb je daar ook de getallen bij? Uit ervaring weet ik dat zo'n netwerk nog steeds wordt aangelegd in nieuwbouwwijken en dat per wijk , duizenden (en per stad: tienduizenden) aansluitingen jaar in jaar uit, decennium in, decennium uit, hun vastrecht moeten betalen. Ook levering aan grootverbruikers zoals een flat of een bedrijf is zeer lucratief: 2x 'n DN200 leiding plus afleverset, en je geld stroomt binnen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_188263937
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 11:58 schreef Ivo1985 het volgende:
Je mag als consument je gewoon elk contract wat je hebt opzeggen, met een opzegtermijn van maximaal een maand.
Ik zeg: doen!!
pi_188264046
Betaal je de stookkosten direct aan de energieboer of aan de woningbouw?
pi_188264154
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 12:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zeg: doen!!
Ik heb nooit stadsverwarming gehad. Maar wel een gasaansluiting.

Volgens Liander moest ik dik 600 euro betalen om die weg te laten halen. Zou volgens allerlei wetten en regels verplicht zijn. Maar ik heb gewoon het contract opgezegd en gemeld dat ze met die aansluiting mogen doen wat ze willen.

Aansluiting is weggehaald, een rekening heeft Liander nooit durven sturen.

Vreemd toch? Als ik verplicht zou zijn om voor die kosten op te draaien. Voor minder slepen ze je normaal gesproken al voor de rechter.
pi_188264261
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 12:26 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dus is jou geval al niet vergelijkbaar met een gemeenschappelijk verwarmingssysteem in een appartementsgebouw. Maar goed laat ts jou advies opvolgen ik ben wel benieuwd naar de uitkomst.
pi_188264334
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 12:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus is jou geval al niet vergelijkbaar met een gemeenschappelijk verwarmingssysteem in een appartementsgebouw. Maar goed laat ts jou advies opvolgen ik ben wel benieuwd naar de uitkomst.
Niet met blokverwarming van de VvE of woningcorporatie inderdaad, maar wél met stadsverwarming van een 'onafhankelijke' energieleverancier.

En TS heeft het over stadsverwarming opzeggen.
pi_188264700
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 12:26 schreef Ivo1985 het volgende:

Volgens Liander moest ik dik 600 euro betalen om die weg te laten halen. Zou volgens allerlei wetten en regels verplicht zijn. Maar ik heb gewoon het contract opgezegd en gemeld dat ze met die aansluiting mogen doen wat ze willen.

Aansluiting is weggehaald, een rekening heeft Liander nooit durven sturen.

Vreemd toch? Als ik verplicht zou zijn om voor die kosten op te draaien. Voor minder slepen ze je normaal gesproken al voor de rechter.
^O^ ^O^
pi_188264708
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 12:17 schreef paulowna het volgende:
Betaal je de stookkosten direct aan de energieboer of aan de woningbouw?
Beregoede vraag voor het vervolg. Kan me overigens niet voorstellen dat je aan een WBV betaalt.
pi_188264882
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 13:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Beregoede vraag voor het vervolg. Kan me overigens niet voorstellen dat je aan een WBV betaalt.
Als het blokverwarming betreft wel. Alleen snap ik dan de hoge vaste jaarlijkse kosten niet.

Voor mijn appartementje met blokverwarming betaalde ik totaal (vast+variabel) minder dan TS alleen aan vaste kosten moet betalen.
pi_188267159
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 12:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb je daar ook de getallen bij? Uit ervaring weet ik dat zo'n netwerk nog steeds wordt aangelegd in nieuwbouwwijken en dat per wijk , duizenden (en per stad: tienduizenden) aansluitingen jaar in jaar uit, decennium in, decennium uit, hun vastrecht moeten betalen. Ook levering aan grootverbruikers zoals een flat of een bedrijf is zeer lucratief: 2x 'n DN200 leiding plus afleverset, en je geld stroomt binnen.
Nee sorry, dat is confidentieel. En ik wil hier verder ook anoniem blijven.

Maar de payback is inclusief subsidie ruim meer dan 7 jaar. Vergeet niet dat er naast een enorme investering waarop rente behaald moet worden, er ook onderhoud aan zit en de energie is vaak ook niet helemaal gratis. In ons geval betalen we met de energie-besparing de payback.

Alleen heel grote systemen leveren wat op. Maar dan nog; de aanleg is echt idioot duur. Warmtewisselaars en de juiste piping, zeker geboord is echt niet zo goedkoop.
Whatever...
pi_188270036
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 16:10 schreef Spanky78 het volgende:

Maar de payback is inclusief subsidie ruim meer dan 7 jaar. Vergeet niet dat er naast een enorme investering waarop rente behaald moet worden, er ook onderhoud aan zit en de energie is vaak ook niet helemaal gratis. In ons geval betalen we met de energie-besparing de payback.
O ben helemaal met je eens dat zo'n investering in een bestaande wijk, eigenlijk niet te doen is, nog afgezien van de vergunningen; anders dan met een hoop subsidie.

Maar krijg wel de indruk dat bij het "uit de grond stampen" van een nieuwe wijk (Leidse Rijn Noord & Zuid), dat wel lonend gemaakt kan worden
pi_188270245
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 19:16 schreef blomke het volgende:

[..]

O ben helemaal met je eens dat zo'n investering in een bestaande wijk, eigenlijk niet te doen is, nog afgezien van de vergunningen; anders dan met een hoop subsidie.

Maar krijg wel de indruk dat bij het "uit de grond stampen" van een nieuwe wijk (Leidse Rijn Noord & Zuid), dat wel lonend gemaakt kan worden
Afhankelijk van de afstand en grootte van de warmtebron wel. Een kolencentrale, daar kun je zo 200mw warmte uit halen. Maar reken wel dat je voor een kilometer leidingwerk zo miljoenen kwijt bent en je hebt relatief dure warmtewisselaars nodig, in feite economisers Achter de economiser. Die leveren vanwege de relatief lage delta weinig vermogen per euro.

Operationeel is het allemaal goed te doen, als je een leveringsverplichting hebt en dus redundant moet zijn op een of andere manier levert dat ook extra kosten op. Stel een chemische fabriek, dan moet je tijdens de turnaround dus gewoon energieleverancier gaan spelen met je ketels. En suboptimale systemen.

Zodra de fossiele prijzen omhoog gaan worden dit soort netwerken wel snel renderend. Maar momenteel is energie veel te goedkoop.
Whatever...
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:34:52 #120
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_188272550
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 08:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee, maar het alternatief is in de kou gaan zitten, zonder warm water. Het is maar wat je wilt.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_188274088
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 21:34 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Nee, maar het alternatief is in de kou gaan zitten, zonder warm water. Het is maar wat je wilt.
Nounou.

Er zijn ook diverse manieren van verwarmen met behulp van elektrische energie. Een warmtepomp is in gebruik vrijwel altijd voordeliger dan stadsverwarming of aardgas. En in specifieke gevallen geldt dat ook voor infrarood panelen of elektrische vloerverwarming.
pi_188277021
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 21:34 schreef karr-1 het volgende:
1 Houtkachel,
2 Pelletketel
3 Warmtepomp
4 Zonnecollectoren
pi_188278895
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2019 09:17 schreef blomke het volgende:

[..]

1 Houtkachel,
2 Pelletketel
3 Warmtepomp
4 Zonnecollectoren
Totaal gebrek aan realisme om deze dingen te adviseren in een appartement. :D

Hoe wil je de rookgasafvoer regelen. Niet genoeg oppervlakte voor collectoren en die warmtepomp weet je hoe groot die dingen zijn, waar moet die geplaatst worden?

:N
  zondag 4 augustus 2019 @ 12:17:54 #124
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_188278942
quote:

[..]

1 Houtkachel,
2 Pelletketel
3 Warmtepomp
4 Zonnecollectoren
Compleet van het padje deze man _O- in een fucking appartement :')
  zondag 4 augustus 2019 @ 22:59:59 #125
152789 karr-1
pi_188290765
quote:

[..]

1 Houtkachel,
2 Pelletketel
3 Warmtepomp
4 Zonnecollectoren
En hoe ga je dat in een appartement inbouwen precies?
pi_188290932
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2019 22:59 schreef karr-1 het volgende:

[..]

En hoe ga je dat in een appartement inbouwen precies?
Appartement in een penthouse veranderen, gewoon alles boven je slopen :P
  zondag 4 augustus 2019 @ 23:59:17 #127
152789 karr-1
pi_188291709
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2019 23:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Appartement in een penthouse veranderen, gewoon alles boven je slopen :P
_O-