Is stadsverwarming ook wettelijk verplicht?quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 22:36 schreef karr-1 het volgende:
Een zorgverzekering is ook een verplicht iets in Nederland, waar je zo min mogelijk gebruik van hoopt te maken maar toch verplicht moet hebben.
Nee.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 08:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Is stadsverwarming ook wettelijk verplicht?
Vergeet niet dat de investering in zoiets enorm is. Ik heb zon netwerk gebouwd en je krijgt de case zonder subsidie eigenlijk. niet rond met de huidige gasprijzen. Terugverdientijden zijn slecht, je kunt beter investeren in een chemisch industrieel bedrijf oid.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 21:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik werk zelf in die branche en weet dat het inderdaad een mooi verdienmodel is. Gas voor grootverbruikers kost nu circa ¤10/GJ terwijl de consument iets van ¤28,-/GJ warmte betaalt, plus diverse vaste lasten. Plus daarbij de mogelijkheid voor een producent restwarmte af te tappen uit het proces, dan is het helemaal een goudmijn.
Ik weet ook dat er diverse warmte(onder)verdelers tussen de producent en de klant (zoals TS) zitten met ieder hun winstscenario en kostenplaatsje dat op de eindverbruiker wordt verhaald.
Dus i.d,d, als klant zou ik nooit een SV systeem willen hebben en indien mogelijk, er zo snel mogelijk vanaf. Wordt alleen maar duurder, dus is wel een rechtsgang waard I.M.O.
Kan hij niet, ondanks dat hij misschien zelf de kraan dicht zet, benut hij wel warmte welke het gebouw binnenkomt en verbruikt wordt door andere bewoners.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 13:25 schreef Dven het volgende:
[..]
Nouja, als jij hard kan maken dat je op meer neutrale wijze je woonst kan verwarmen dan kunnen ze je eventueel de toestemming verlenen. Een elektrisch kacheltje gaat het hem niet doen. Dus als je niet bereid bent forse investeringen te doen, zet het maar uit je hoofd.
Dat de netbeheerder ooit leidingen door het appartement gelegd heeft ten behoeve van anderen en dat er transmissie is van warmte door muren en vloeren/plafonds maakt echt helemaal niets uit.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 11:33 schreef klipper het volgende:
[..]
Kan hij niet, ondanks dat hij misschien zelf de kraan dicht zet, benut hij wel warmte welke het gebouw binnenkomt en verbruikt wordt door andere bewoners.
Tevens zullen er hoogstwaarschijnlijk transportleidingen door het appartement naar de volgende gaan.
Heb je daar ook de getallen bij? Uit ervaring weet ik dat zo'n netwerk nog steeds wordt aangelegd in nieuwbouwwijken en dat per wijk , duizenden (en per stad: tienduizenden) aansluitingen jaar in jaar uit, decennium in, decennium uit, hun vastrecht moeten betalen. Ook levering aan grootverbruikers zoals een flat of een bedrijf is zeer lucratief: 2x 'n DN200 leiding plus afleverset, en je geld stroomt binnen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 10:19 schreef Spanky78 het volgende:
Vergeet niet dat de investering in zoiets enorm is. Ik heb zon netwerk gebouwd en je krijgt de case zonder subsidie eigenlijk. niet rond met de huidige gasprijzen. Terugverdientijden zijn slecht, je kunt beter investeren in een chemisch industrieel bedrijf oid.
Dat is eigenlijk het hele probleem. Energie is veel te goedkoop voor de werkelijke kosten die ermee paard gaan.
Ik zeg: doen!!quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 11:58 schreef Ivo1985 het volgende:
Je mag als consument je gewoon elk contract wat je hebt opzeggen, met een opzegtermijn van maximaal een maand.
Ik heb nooit stadsverwarming gehad. Maar wel een gasaansluiting.quote:
Dus is jou geval al niet vergelijkbaar met een gemeenschappelijk verwarmingssysteem in een appartementsgebouw. Maar goed laat ts jou advies opvolgen ik ben wel benieuwd naar de uitkomst.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 12:26 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik heb nooit stadsverwarming gehad. Maar wel een gasaansluiting.
Niet met blokverwarming van de VvE of woningcorporatie inderdaad, maar wél met stadsverwarming van een 'onafhankelijke' energieleverancier.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 12:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus is jou geval al niet vergelijkbaar met een gemeenschappelijk verwarmingssysteem in een appartementsgebouw. Maar goed laat ts jou advies opvolgen ik ben wel benieuwd naar de uitkomst.
quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 12:26 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik heb nooit stadsverwarming gehad. Maar wel een gasaansluiting.
Volgens Liander moest ik dik 600 euro betalen om die weg te laten halen. Zou volgens allerlei wetten en regels verplicht zijn. Maar ik heb gewoon het contract opgezegd en gemeld dat ze met die aansluiting mogen doen wat ze willen.
Aansluiting is weggehaald, een rekening heeft Liander nooit durven sturen.
Vreemd toch? Als ik verplicht zou zijn om voor die kosten op te draaien. Voor minder slepen ze je normaal gesproken al voor de rechter.
Beregoede vraag voor het vervolg. Kan me overigens niet voorstellen dat je aan een WBV betaalt.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 12:17 schreef paulowna het volgende:
Betaal je de stookkosten direct aan de energieboer of aan de woningbouw?
Als het blokverwarming betreft wel. Alleen snap ik dan de hoge vaste jaarlijkse kosten niet.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 13:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Beregoede vraag voor het vervolg. Kan me overigens niet voorstellen dat je aan een WBV betaalt.
Nee sorry, dat is confidentieel. En ik wil hier verder ook anoniem blijven.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 12:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb je daar ook de getallen bij? Uit ervaring weet ik dat zo'n netwerk nog steeds wordt aangelegd in nieuwbouwwijken en dat per wijk , duizenden (en per stad: tienduizenden) aansluitingen jaar in jaar uit, decennium in, decennium uit, hun vastrecht moeten betalen. Ook levering aan grootverbruikers zoals een flat of een bedrijf is zeer lucratief: 2x 'n DN200 leiding plus afleverset, en je geld stroomt binnen.
O ben helemaal met je eens dat zo'n investering in een bestaande wijk, eigenlijk niet te doen is, nog afgezien van de vergunningen; anders dan met een hoop subsidie.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 16:10 schreef Spanky78 het volgende:
Maar de payback is inclusief subsidie ruim meer dan 7 jaar. Vergeet niet dat er naast een enorme investering waarop rente behaald moet worden, er ook onderhoud aan zit en de energie is vaak ook niet helemaal gratis. In ons geval betalen we met de energie-besparing de payback.
Afhankelijk van de afstand en grootte van de warmtebron wel. Een kolencentrale, daar kun je zo 200mw warmte uit halen. Maar reken wel dat je voor een kilometer leidingwerk zo miljoenen kwijt bent en je hebt relatief dure warmtewisselaars nodig, in feite economisers Achter de economiser. Die leveren vanwege de relatief lage delta weinig vermogen per euro.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 19:16 schreef blomke het volgende:
[..]
O ben helemaal met je eens dat zo'n investering in een bestaande wijk, eigenlijk niet te doen is, nog afgezien van de vergunningen; anders dan met een hoop subsidie.
Maar krijg wel de indruk dat bij het "uit de grond stampen" van een nieuwe wijk (Leidse Rijn Noord & Zuid), dat wel lonend gemaakt kan worden
Nee, maar het alternatief is in de kou gaan zitten, zonder warm water. Het is maar wat je wilt.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 08:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Is stadsverwarming ook wettelijk verplicht?
Nounou.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 21:34 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Nee, maar het alternatief is in de kou gaan zitten, zonder warm water. Het is maar wat je wilt.
1 Houtkachel,quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 21:34 schreef karr-1 het volgende:
Nee, maar het alternatief is in de kou gaan zitten, zonder warm water. Het is maar wat je wilt.
Totaal gebrek aan realisme om deze dingen te adviseren in een appartement.quote:Op zondag 4 augustus 2019 09:17 schreef blomke het volgende:
[..]
1 Houtkachel,
2 Pelletketel
3 Warmtepomp
4 Zonnecollectoren
Compleet van het padje deze manquote:Op zondag 4 augustus 2019 09:17 schreef blomke het volgende:
[..]
1 Houtkachel,
2 Pelletketel
3 Warmtepomp
4 Zonnecollectoren
En hoe ga je dat in een appartement inbouwen precies?quote:Op zondag 4 augustus 2019 09:17 schreef blomke het volgende:
[..]
1 Houtkachel,
2 Pelletketel
3 Warmtepomp
4 Zonnecollectoren
Appartement in een penthouse veranderen, gewoon alles boven je slopenquote:Op zondag 4 augustus 2019 22:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En hoe ga je dat in een appartement inbouwen precies?
quote:Op zondag 4 augustus 2019 23:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Appartement in een penthouse veranderen, gewoon alles boven je slopen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |