abonnement Unibet Coolblue
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 09:16:35 #101
74056 crew  ToT
pi_188386176
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 09:13 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Macrolenzen, ook de hele oude en zelfs de hele goedkope hebben geen vervorming. Het voornaamste dat een macrolens een macrolens maakt is de afwezigheid van beeldveldwelving, ofwel dat het scherptevlak voor de randen ergens anders ligt dan dat voor het midden.
Hoe ver je een 2.8 macro ook uitdraait, qua diafragmaopening blijft ie 2.8. Wat wél een ding is is dat je wanneer de lens uitrekt je lichtverlies gaat krijgen. Bij de 1:1 ben je al twee stoppen kwijt (ongeacht welke lens je naar de 1:1 draait), daarna wordt het alleen maar erger.

De 2:1 van die Laowa ziet er best aantrekkelijk uit, maar als ik even kijk wat ik normaal fotografeer dan is een grens van 1:1 bij mij al ruim voldoende.

Toch blijf ik het wel leuk vinden dat er spelers als Laowa en Irix met macrolenzen komen. Goed voor de markt zullen we maar zeggen.
Okee dan! :P
Ja ik heb met tussenringen ook foto's van muggen en bladluizen gemaakt. Geinig om te doen, maar ook behoorlijk moeilijk. En zoals met die libelle laatst probeerde ik zo veel mogelijk op de kop in te zoomen. Ik vind die extra vergrotingsfactor wel geinig!
Maar ja; of je lens nou 2x vergroot of je doet het met tussenringen; het zal allebei even moeilijk zijn (waarbij met tussenringen er bij komt dat je diafragma kleiner wordt, maar sowieso is het met macrofotografie vaak wel beter om met een klein diafragma te fotograferen i.v.m. scherptediepte.)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 augustus 2019 @ 09:26:34 #102
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188386243
quote:
2s.gif Op zondag 11 augustus 2019 09:16 schreef ToT het volgende:

[..]

Okee dan! :P
Ja ik heb met tussenringen ook foto's van muggen en bladluizen gemaakt. Geinig om te doen, maar ook behoorlijk moeilijk. En zoals met die libelle laatst probeerde ik zo veel mogelijk op de kop in te zoomen. Ik vind die extra vergrotingsfactor wel geinig!
Maar ja; of je lens nou 2x vergroot of je doet het met tussenringen; het zal allebei even moeilijk zijn (waarbij met tussenringen er bij komt dat je diafragma kleiner wordt, maar sowieso is het met macrofotografie vaak wel beter om met een klein diafragma te fotograferen i.v.m. scherptediepte.)
Met tussenringen wordt je diafragma niet kleiner. Je raakt alleen licht kwijt en dat raak je ook kwijt wanneer je een lens hebt die je naar de 2:1 kunt draaien.
Zou ik een 90mm vergrotingslens op een set tussenringen zetten zodanig dat het hoofdvlak op 180mm van mijn sensor komt te liggen, dan haalt ie 1:1 en ben ik een faktor 4 licht kwijt (omdat de lens naar voren gaat verdeelt ie het licht over een oppervlak dat vier keer zo groot is dan bij oneindig. De verhouding tussen je lensdiameter en de brandpuntsafstand is al die tijd gelijk gebleven.
Pak ik mijn 90mm Komine, een rechttoerechtaan macrotele en draai ik die uit naar 1:1, dan zie je het hoofdvlak 18cm voor mijn sensor staan en raak ik diezelfde faktor vier aan licht kwijt en is mijn diafragma nog steeds 2.8.
Pak ik dan een 4x5" railcamera, zet daar een 5.6/150mm standaardlens op en rek die uit naar 30cm, dan zie je ook daar een lichtverlies van een faktor 4 ofwel twee hele stoppen. Het diafragma is nog steeds 5.6 en de afbeeldingsmaatstaf 1:1.
Zelfs de scherptediepte is gelijk aan die van de beide 90mm's.
Macrofotografie hangt van wetmatigheden en constanten aan elkaar.
Zelfs met internal focussing constructies waarbij bijv. mijn Sigma 105 op oneindig net zo lang is als bij 1:1 blijven die wetmatigheden werken. Mijn scherptediepte wordt niet anders en ik verspeel twee stoppen licht
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 09:34:34 #103
74056 crew  ToT
pi_188386314
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 09:26 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Met tussenringen wordt je diafragma niet kleiner. Je raakt alleen licht kwijt en dat raak je ook kwijt wanneer je een lens hebt die je naar de 2:1 kunt draaien.
Zou ik een 90mm vergrotingslens op een set tussenringen zetten zodanig dat het hoofdvlak op 180mm van mijn sensor komt te liggen, dan haalt ie 1:1 en ben ik een faktor 4 licht kwijt (omdat de lens naar voren gaat verdeelt ie het licht over een oppervlak dat vier keer zo groot is dan bij oneindig. De verhouding tussen je lensdiameter en de brandpuntsafstand is al die tijd gelijk gebleven.
Pak ik mijn 90mm Komine, een rechttoerechtaan macrotele en draai ik die uit naar 1:1, dan zie je het hoofdvlak 18cm voor mijn sensor staan en raak ik diezelfde faktor vier aan licht kwijt en is mijn diafragma nog steeds 2.8.
Pak ik dan een 4x5" railcamera, zet daar een 5.6/150mm standaardlens op en rek die uit naar 30cm, dan zie je ook daar een lichtverlies van een faktor 4 ofwel twee hele stoppen. Het diafragma is nog steeds 5.6 en de afbeeldingsmaatstaf 1:1.
Zelfs de scherptediepte is gelijk aan die van de beide 90mm's.
Macrofotografie hangt van wetmatigheden en constanten aan elkaar.
Zelfs met internal focussing constructies waarbij bijv. mijn Sigma 105 op oneindig net zo lang is als bij 1:1 blijven die wetmatigheden werken. Mijn scherptediepte wordt niet anders en ik verspeel twee stoppen licht
Alright! ^O^ Ja dat klinkt wel logisch allemaal! :Y

Trouwens, met jouw kennis van lenzen; wat denk jij hier over?


Samenvatting; als je een full frame lens op een crop body zou zetten, gaat de kwaliteit van de foto hard achteruit omdat je veel minder perceptual megapixels zou hebben. Ze komen nog met een hele berekening aan ook.
Persoonlijk lijkt me dat zo ongeveer de allergrootste kolder die je je op cameragebied maar kunt bedenken. Zoals veel anderen juist zeggen gebruik je meer de "sweet spot" van de lens als je een full frame lens op een crop body zou doen, dus ALS er überhaupt verschil in kwaliteit zou zijn, zou het op een crop body er juist beter uit moeten zien i.p.v. slechter.
De meeste lenzen die ik hier heb doen het op zowel full frame als crop, en op mijn D500 zie ik echt niks van die mysterieuze lagere perceptual megapixels als ik die lenzen gebruik.
Je zeult alleen meer glas met je mee als je een FF lens op een crop body doet. De lens had compacter kunnen zijn als het puur voor crop gemaakt was. Maar in dit filmpje hebben ze het echt over verloren kwaliteit omdat een deel van het licht de sensor niet raakt.
pi_188386827
haha Tony

alles voor de clicks/views :z
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 augustus 2019 @ 21:22:14 #105
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188397456
quote:
2s.gif Op zondag 11 augustus 2019 09:34 schreef ToT het volgende:

Trouwens, met jouw kennis van lenzen; wat denk jij hier over?


Samenvatting; als je een full frame lens op een crop body zou zetten, gaat de kwaliteit van de foto hard achteruit omdat je veel minder perceptual megapixels zou hebben. Ze komen nog met een hele berekening aan ook.
Persoonlijk lijkt me dat zo ongeveer de allergrootste kolder die je je op cameragebied maar kunt bedenken. Zoals veel anderen juist zeggen gebruik je meer de "sweet spot" van de lens als je een full frame lens op een crop body zou doen, dus ALS er überhaupt verschil in kwaliteit zou zijn, zou het op een crop body er juist beter uit moeten zien i.p.v. slechter.
De meeste lenzen die ik hier heb doen het op zowel full frame als crop, en op mijn D500 zie ik echt niks van die mysterieuze lagere perceptual megapixels als ik die lenzen gebruik.
Je zeult alleen meer glas met je mee als je een FF lens op een crop body doet. De lens had compacter kunnen zijn als het puur voor crop gemaakt was. Maar in dit filmpje hebben ze het echt over verloren kwaliteit omdat een deel van het licht de sensor niet raakt.
Het klopt dat je met een fullframe lens op een cropbody min of meer alleen het goeie stuk gebruikt. Dat maakt lenzen die vroeger een matige reputatie hadden op kleinbeeld ineens bijzonder bruikbaar op een gecropte sensor. Als ik tijd en een onderwerp heb zal ik eens een leuk voorbeeldje van zo'n lens op een van mijn cropbakken draaien en het laten zien.
Het gezwatel over die perceptual megapixels ontgaat mij totaal. Dat met een lens met een grote beeldcirkel het meeste licht om de sensor heen gaat mag geen probleem heten.

Beter dan de praktijk kun je het eigenlijk niet krijgen en ik ben zelf niet te beroerd om een lens die voor 6x6 is bedacht op een APS-C sensor te gebruiken. Met de redenering uit je filmpje zou dat niet eens tot iets zichtbaars moeten leiden.

Meyer Orestegor 4/300mm met daarachter de Sony A6000
Kalkoen by Ouwesok, on Flickr

Kennelijk doe ik iets verkeerd :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 21:34:40 #106
74056 crew  ToT
pi_188397702
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:22 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het klopt dat je met een fullframe lens op een cropbody min of meer alleen het goeie stuk gebruikt. Dat maakt lenzen die vroeger een matige reputatie hadden op kleinbeeld ineens bijzonder bruikbaar op een gecropte sensor. Als ik tijd en een onderwerp heb zal ik eens een leuk voorbeeldje van zo'n lens op een van mijn cropbakken draaien en het laten zien.
Het gezwatel over die perceptual megapixels ontgaat mij totaal. Dat met een lens met een grote beeldcirkel het meeste licht om de sensor heen gaat mag geen probleem heten.

Beter dan de praktijk kun je het eigenlijk niet krijgen en ik ben zelf niet te beroerd om een lens die voor 6x6 is bedacht op een APS-C sensor te gebruiken. Met de redenering uit je filmpje zou dat niet eens tot iets zichtbaars moeten leiden.

Meyer Orestegor 4/300mm met daarachter de Sony A6000
[ link | afbeelding ]Kalkoen by Ouwesok, on Flickr

Kennelijk doe ik iets verkeerd :')
Meyer-Optik? :o Die hadden een paar jaar geleden volgens mij een bizar dure lens uitgebracht. Volgens mij eentje met maar 3 elementen of zo?
Maar donders goede foto zeg! _O_ En dat stukje glas weegt dik 2 kilo? :o

Ben vandaag op pad geweest met de D810 en de D500.
Ik merk wel dat de meeste mooie foto's van de D810 komen.
Op de D810 heb ik de Sigma 50 1.4 Art en de Nikon 80-200 gebruikt, en op de D500 gebruikte ik de Nikon 80-200 en de Sigma 8-16.
Er staan personen duidelijk herkenbaar op de foto's, dus vind ik het ff niet zo verstandig ze hier te uploaden. :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 augustus 2019 @ 22:06:37 #107
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188398342
quote:
2s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:34 schreef ToT het volgende:

[..]

Meyer-Optik? :o Die hadden een paar jaar geleden volgens mij een bizar dure lens uitgebracht. Volgens mij eentje met maar 3 elementen of zo?
Maar donders goede foto zeg! _O_ En dat stukje glas weegt dik 2 kilo? :o

Hij weegt inderdaad bij de twee kilo en voelt aan als massief glas en metaal.

Die Meyer van een paar jaar geleden was een startup die de merknaam Meyer had en een aantal klassieke drielenzers uitbracht voor werkelijk krankzinnige prijzen.
Inmiddels is die Meyer failliet en de merknaam is nu in handen van een partij die het wél goed wil doen. Die heeft even een klein imagoprobleempje weg te werken. Die peperdure drielenzers van de vorige startup werden herkend als........Chinese optiekjes die ook voor een habbekrats op internet te vinden zijn 8)7
De nieuwe Meyer schijnt het beter aan te gaan pakken dus wachten we in spanning af.

De Orestegor van hierboven is van 1967. met voordat Meyer door Pentacon opgeslokt werd.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 22:09:06 #108
74056 crew  ToT
pi_188398382
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 22:06 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hij weegt inderdaad bij de twee kilo en voelt aan als massief glas en metaal.

Die Meyer van een paar jaar geleden was een startup die de merknaam Meyer had en een aantal klassieke drielenzers uitbracht voor werkelijk krankzinnige prijzen.
Inmiddels is die Meyer failliet en de merknaam is nu in handen van een partij die het wél goed wil doen. Die heeft even een klein imagoprobleempje weg te werken. Die peperdure drielenzers van de vorige startup werden herkend als........Chinese optiekjes die ook voor een habbekrats op internet te vinden zijn 8)7
De nieuwe Meyer schijnt het beter aan te gaan pakken dus wachten we in spanning af.

De Orestegor van hierboven is van 1967. met voordat Meyer door Pentacon opgeslokt werd.
:o THE FUUUUUUUUUUCK!!!!!!!
Bizar!!!!!

En @ Orestegor: is die beter dan die van de Pentacon-periode?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 augustus 2019 @ 22:54:30 #109
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188399196
quote:
2s.gif Op zondag 11 augustus 2019 22:09 schreef ToT het volgende:

[..]

:o THE FUUUUUUUUUUCK!!!!!!!
Bizar!!!!!
Het hele verhaal rond de Triotar is volslagen idioot. Een paar jaar geleden trok je ze op fotograficabeurzen nog voor een habbekrats uit de uitzoekbak.
Toen de 'nieuwe' Triotar kwam werd er voor een oude met gemak zeshonderd euro gevraagd en of dat nog niet erg genoeg is nog betaald ook.

En dat allemaal om die bubbeltjesbokeh die al na drie plaatjes verveelt, slechts weinigen die het écht beheersen en er blijvend mooie plaatjes mee maken.

quote:
En @ Orestegor: is die beter dan die van de Pentacon-periode?
Ik denk dat ze niet veel van elkaar verschillen, het is dezelfde lens met alleen zo hier en daar wat andere teksten op de ringen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 augustus 2019 @ 23:13:22 #110
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188399470
Vandaag beter weer in het zuiden en dus op naar Beekse Bergen om een glimp op te vangen van de jonge tijgertjes daar.
Het werd iets meer dan een glimp, ik heb in een uur meer plaatjes geschoten dan normaal in een paar dagen 8)7

EOS80D en Tamron 150-600mm voor cuteschattig
Panthera tigris altaica by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zondag 11 augustus 2019 @ 23:48:45 #111
364681 over_hedge
pi_188400084
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 23:13 schreef Ouwesok het volgende:
Vandaag beter weer in het zuiden en dus op naar Beekse Bergen om een glimp op te vangen van de jonge tijgertjes daar.
Het werd iets meer dan een glimp, ik heb in een uur meer plaatjes geschoten dan normaal in een paar dagen 8)7

EOS80D en Tamron 150-600mm voor cuteschattig
[ link | afbeelding ]Panthera tigris altaica by Ouwesok, on Flickr
ik was er 2 weken geleden. Een uur of 4 in dat park geweest. Sommige fotografen met veel te groten lenzen stonden voor de volle 4 uur bij die tijgers :P Dus je uurtje valt mee!

Van de tijgers heb ik niet geweldige fotos. Vind het meestal niet zo als er een hek op staat. Mijn beste was bij de roofvogels.

Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  FOK!fotograaf maandag 12 augustus 2019 @ 00:03:25 #112
73911 ultra_ivo
pi_188400349
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 22:06 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hij weegt inderdaad bij de twee kilo en voelt aan als massief glas en metaal.

Die Meyer van een paar jaar geleden was een startup die de merknaam Meyer had en een aantal klassieke drielenzers uitbracht voor werkelijk krankzinnige prijzen.
Inmiddels is die Meyer failliet en de merknaam is nu in handen van een partij die het wél goed wil doen. Die heeft even een klein imagoprobleempje weg te werken. Die peperdure drielenzers van de vorige startup werden herkend als........Chinese optiekjes die ook voor een habbekrats op internet te vinden zijn 8)7
De nieuwe Meyer schijnt het beter aan te gaan pakken dus wachten we in spanning af.

De Orestegor van hierboven is van 1967. met voordat Meyer door Pentacon opgeslokt werd.
Zo'n Meyer 300 heb ik jaren geleden van een collega gekregen die 'm nog had liggen. Toch gebruik ik 'm weinig, het gewicht is toch wat aan de hoge kant.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 augustus 2019 @ 00:17:20 #113
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188400587
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 00:03 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Zo'n Meyer 300 heb ik jaren geleden van een collega gekregen die 'm nog had liggen. Toch gebruik ik 'm weinig, het gewicht is toch wat aan de hoge kant.
Hij gaat bij mij af en toe eens mee, gewoon voor de fun én omdat er toch wel erg fraaie plaatjes mee mogelijk zijn.
Het gewicht is te doen als je hem aan een sling-belt hebt hangen. Met zoiets als een A6000 erachter werkt ie nog best wel lekker ook en met een A7 is het helemaal de bom

Eulemur coronatus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 12 augustus 2019 @ 00:21:38 #114
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_188400639
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 23:13 schreef Ouwesok het volgende:
Vandaag beter weer in het zuiden en dus op naar Beekse Bergen om een glimp op te vangen van de jonge tijgertjes daar.
Het werd iets meer dan een glimp, ik heb in een uur meer plaatjes geschoten dan normaal in een paar dagen 8)7

EOS80D en Tamron 150-600mm voor cuteschattig
[ link | afbeelding ]Panthera tigris altaica by Ouwesok, on Flickr
Zo cute _O_

Dat is nog wel wat ik mis; een lens voor die afstand. 85 is de meeste zoom die ik heb. Toch maar keer sparen voor een extra lens voor dat soort foto’s ^O^
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  FOK!fotograaf maandag 12 augustus 2019 @ 00:28:18 #115
364681 over_hedge
pi_188400737
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 00:21 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Zo cute _O_

Dat is nog wel wat ik mis; een lens voor die afstand. 85 is de meeste zoom die ik heb. Toch maar keer sparen voor een extra lens voor dat soort foto’s ^O^
85mm is het meeste wat je hebt :o Dat is kut :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 12 augustus 2019 @ 00:37:41 #116
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_188400867
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 00:28 schreef over_hedge het volgende:

[..]

85mm is het meeste wat je hebt :o Dat is kut :P
Ja, in de meeste gevallen wel voldoende, maar toch :'(
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 10:08:42 #117
74056 crew  ToT
pi_188403368
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 00:17 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hij gaat bij mij af en toe eens mee, gewoon voor de fun én omdat er toch wel erg fraaie plaatjes mee mogelijk zijn.
Het gewicht is te doen als je hem aan een sling-belt hebt hangen. Met zoiets als een A6000 erachter werkt ie nog best wel lekker ook en met een A7 is het helemaal de bom

[ link | afbeelding ]Eulemur coronatus by Ouwesok, on Flickr
Maar is het op een Nikon ook wat? Of kun je er hooguit weer wat portretjes mee schieten?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 10:10:48 #118
74056 crew  ToT
pi_188403391
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 00:21 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Zo cute _O_

Dat is nog wel wat ik mis; een lens voor die afstand. 85 is de meeste zoom die ik heb. Toch maar keer sparen voor een extra lens voor dat soort foto’s ^O^
Zelf heb ik ook die Tamron 150-600 (G2) en ik ben er erg tevreden over, behalve dat ik de knopjes irritant makkelijk vind verschuiven als je de lens tegen je lichaam laat bungelen.
Oplossing is natuurlijk de camera over je andere schouder dragen, maar dat voelt voor mij gewoon onnatuurlijk. Maar het is wel irritant als je een mooie vogel ziet en de camera wil ineens niet autofocussen! :')
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 10:11:28 #119
74056 crew  ToT
pi_188403400
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 00:37 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ja, in de meeste gevallen wel voldoende, maar toch :'(
Met sport-kiekjes of een parade of dat soort dingen is een 70-200 (of 80-200) ook wel erg fijn hoor! :)
In een dierentuin vind ik het vaak net weer wat te weinig. 300mm is dan vaak wel wat prettiger en de 150-600 is dan natuurlijk helemaal fijn! :)

Edit; ook handig als je in een meute onopvallend foto's wil maken van mensen die iets verderop staan.
Gisteren was ik bij een optocht waar veel oude mensen in oude klederdracht waren.
Die rimpelige gezichten in combinatie met die kleding staat soms bijzonder goed voor foto's! _O_

[ Bericht 8% gewijzigd door ToT op 12-08-2019 10:41:32 ]
pi_188403713
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 17:34 schreef ToT het volgende:

[..]

Zelf werk ik met Photoshop. Volgens mij heb je in Lightroom ook sliders waarmee je de verzadiging en helderheid per kleurkanaal kunt aanpassen? Dus de blauwtinten donkerder maken en dan meer verzadigen?
Jup, dat kan met de HSL-sliders :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 10:45:03 #121
74056 crew  ToT
pi_188403730
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 10:43 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Jup, dat kan met de HSL-sliders :)
^O^

Ja ik wil Lightroom wel eens een poging geven, maar om er maandelijks voor te gaan betalen... :N
Schijnt wel erg prettig te werken.
pi_188406747
quote:
2s.gif Op maandag 12 augustus 2019 10:45 schreef ToT het volgende:

[..]

^O^

Ja ik wil Lightroom wel eens een poging geven, maar om er maandelijks voor te gaan betalen... :N
Schijnt wel erg prettig te werken.
Voor “normale” bewerking is Lightroom meer dan voldoende. Photoshop is natuurlijk fantastisch om zijn non-destructieve werkwijze dmv layers. Ik betaal 11,99 per maand voor beide programma’s (altijd up-to-date software).
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 14:26:30 #123
74056 crew  ToT
pi_188406781
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:24 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Voor “normale” bewerking is Lightroom meer dan voldoende. Photoshop is natuurlijk fantastisch om zijn non-destructieve werkwijze dmv layers. Ik betaal 11,99 per maand voor beide programma’s (altijd up-to-date software).
¤11,99 voor beide pakketten samen? Da's niet verkeerd. Ik dacht dat het duurder was. Maar dan nog zou ik er van balen om maandelijks te moeten betalen voor m'n hobby.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 18:16:36 #124
74056 crew  ToT
pi_188410152
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 00:17 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hij gaat bij mij af en toe eens mee, gewoon voor de fun én omdat er toch wel erg fraaie plaatjes mee mogelijk zijn.
Het gewicht is te doen als je hem aan een sling-belt hebt hangen. Met zoiets als een A6000 erachter werkt ie nog best wel lekker ook en met een A7 is het helemaal de bom

[ link | afbeelding ]Eulemur coronatus by Ouwesok, on Flickr
Nog ff een ander vraagje; heb je ook ervaring met van die oude radioactieve lenzen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 augustus 2019 @ 20:04:18 #125
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188411962
quote:
2s.gif Op maandag 12 augustus 2019 10:08 schreef ToT het volgende:

[..]

Maar is het op een Nikon ook wat? Of kun je er hooguit weer wat portretjes mee schieten?
De Orestegor is van oorsprong bedoeld voor een Pentacon Six, die is nog veel dieper dan een Nikon dus zou het in principe te adapteren moeten zijn.
* even nazoekt
Inderdaad, er zijn adapters van de Six-mount naar Nikon waarmee een Orestegor of welke andere 'Six'-lens dan ook naar oneindig draait.
Wat ik zo snel even niet weet is of bij de Nikons van jou de belichtingsmeter dan blijft werken, dat verschilt per type. Wat wel werkt is de focus-assist, ofwel je Nikon piept als je scherpte hebt.

Koop overigens zo'n Orestegor (of een Zeiss Jena Sonnar) niet voor de ultieme scherpte, daarvoor is een ouwe Nikkor 4/300mm stukken beter. Je gebruikt dit soort lenzen vanwege het aparte karakter dat je krijgt van dat bijna zuiver ronde diafragma.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 augustus 2019 @ 20:05:36 #126
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188411978
quote:
2s.gif Op maandag 12 augustus 2019 18:16 schreef ToT het volgende:

[..]

Nog ff een ander vraagje; heb je ook ervaring met van die oude radioactieve lenzen?
Neen. Overigens wordt dat radioactieve enorm overdreven. Er zijn in het grijze verleden een paar van die dingen geweest en ook vrij kortstondig. Het leverde niet op wat het beloofde.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 20:11:36 #127
74056 crew  ToT
pi_188412048
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 20:04 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De Orestegor is van oorsprong bedoeld voor een Pentacon Six, die is nog veel dieper dan een Nikon dus zou het in principe te adapteren moeten zijn.
* even nazoekt
Inderdaad, er zijn adapters van de Six-mount naar Nikon waarmee een Orestegor of welke andere 'Six'-lens dan ook naar oneindig draait.
Wat ik zo snel even niet weet is of bij de Nikons van jou de belichtingsmeter dan blijft werken, dat verschilt per type. Wat wel werkt is de focus-assist, ofwel je Nikon piept als je scherpte hebt.

Koop overigens zo'n Orestegor (of een Zeiss Jena Sonnar) niet voor de ultieme scherpte, daarvoor is een ouwe Nikkor 4/300mm stukken beter. Je gebruikt dit soort lenzen vanwege het aparte karakter dat je krijgt van dat bijna zuiver ronde diafragma.
Haha, okee dan! :P
Ja scherpte vind ik wel belangrijk.
Sinds ik die Sigma 50 1.4 Art heb, ben ik ineens een stuk minder tevreden over ander glas wat ik hier heb! :@
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 20:13:01 #128
74056 crew  ToT
pi_188412076
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 20:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Neen. Overigens wordt dat radioactieve enorm overdreven. Er zijn in het grijze verleden een paar van die dingen geweest en ook vrij kortstondig. Het leverde niet op wat het beloofde.
Okee dan! :)
Ik heb wat Youtube filmpjes gezien van mensen die er juist lyrisch over waren omdat het zulke bijzondere effecten gaf, maar het schijnt niet al te gezond te zijn voor de sensor.
Met oude camera's schijnt het ook erg slecht voor je oog te zijn die je voor de camera gebruikt, maar een spiegelhuis van een SLR schijnt dat gevaar al weg te nemen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 augustus 2019 @ 20:19:13 #129
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188412206
quote:
2s.gif Op maandag 12 augustus 2019 20:13 schreef ToT het volgende:

[..]

Okee dan! :)
Ik heb wat Youtube filmpjes gezien van mensen die er juist lyrisch over waren omdat het zulke bijzondere effecten gaf, maar het schijnt niet al te gezond te zijn voor de sensor.
Met oude camera's schijnt het ook erg slecht voor je oog te zijn die je voor de camera gebruikt, maar een spiegelhuis van een SLR schijnt dat gevaar al weg te nemen.
Voor een beetje een hippigheidsjager is er niet veel nodig om hem lyrisch te krijgen* :') . Het was meer dat de constructie van die 'radioactieve' lenzen van zichzelf al erg goed was. Het radioactieve coating voegde daar erg weinig aan toe.
*denk in dat kader nog even aan die peperdure Triotars van een paar posts terug. Die werden ook niet door échte lenzenliefhebbers gekocht maar door mensen die alles kopen dat maar een spoortje 'hip' over zich heeft. Is goed geld mee te verdienen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 20:28:07 #130
74056 crew  ToT
pi_188412398
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 20:19 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Voor een beetje een hippigheidsjager is er niet veel nodig om hem lyrisch te krijgen* :') . Het was meer dat de constructie van die 'radioactieve' lenzen van zichzelf al erg goed was. Het radioactieve coating voegde daar erg weinig aan toe.
*denk in dat kader nog even aan die peperdure Triotars van een paar posts terug. Die werden ook niet door échte lenzenliefhebbers gekocht maar door mensen die alles kopen dat maar een spoortje 'hip' over zich heeft. Is goed geld mee te verdienen.
:D Haha, alright dan! :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 augustus 2019 @ 21:50:21 #131
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188414333
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 23:48 schreef over_hedge het volgende:

[..]

ik was er 2 weken geleden. Een uur of 4 in dat park geweest. Sommige fotografen met veel te groten lenzen stonden voor de volle 4 uur bij die tijgers :P Dus je uurtje valt mee!

Het uurtje was min of meer een stuk koele berekening. De welpjes liggen de hele dag voornamelijk te slapen met af en toe even dat uurtje activiteit.
Met een kakelvers kitten in huis leer je die slaapfases van die beestjes kennen. Bij de eerste passage had ik iets van 'kom over een uur maar terug, dit wordt niks'. Na dat uurtje zag ik de welpjes wat onrustiger slapen en dan is het pakweg een half uurtje voor er activiteit in de beestjes komt. Uiteindelijk werden de welpjes pas echt wakker toen een verzorgster ze wat hapjes toegooide. Daarna was het activiteit wat de klok sloeg.
En ook toen waren er mensen met grote lenzen die al uren stonden te wachten terwijl er een enorme dierentuin om hen heen was om met die lenzen in te spelen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 12 augustus 2019 @ 22:10:09 #132
74056 crew  ToT
pi_188414760
Overigens eens met dat een hek op de foto de foto vaak ruïneert.
Paar keer foto's gemaakt in een dierentuin en er zitten soms echt wel mooie foto's tussen, maar zodra je tralies of een lelijke muur of een andere afrastering of dak ziet, gaat de foto bij mij in ieder geval niet online.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 augustus 2019 @ 22:24:44 #133
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188415069
quote:
2s.gif Op maandag 12 augustus 2019 22:10 schreef ToT het volgende:
Overigens eens met dat een hek op de foto de foto vaak ruïneert.
Paar keer foto's gemaakt in een dierentuin en er zitten soms echt wel mooie foto's tussen, maar zodra je tralies of een lelijke muur of een andere afrastering of dak ziet, gaat de foto bij mij in ieder geval niet online.
Ik heb bij die plaatjes van de spelende tijgerwelpjes geen probleem met een hek. Ik fotografeer in een dierentuin en dan mag het er wat mij betreft ook uitzien als een dierentuin.
In andere gevallen concentreer ik me weer meer op het dier en dan vallen de hekken, gazen en tralies vanzelf wel weg
Wat me altijd nog eens leuk lijkt is om in een dierentuin mensen te fotograferen op dezelfde observerende manier zoals ik dieren fotografeer. Als mensentuin is een dierentuin zo goed geschikt dat ik af en toe vergeet om dieren te fotograferen, druk als ik ben met het observeren van menselijk gedrag in een dierentuin :')
Beetje zoals Martin Parr de Engelse 'middenklasse' op hun evenementjes vereeuwigde. Zo pijnlijk treffend dat ie uiteindelijk op die evenementjes niet meer welkom was.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 15 augustus 2019 @ 22:05:29 #134
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188468422
Houden we er even rekening mee dat er nog een leuke wedstrijd loopt :?

Je foto met als thema 'reizen' kan dus naar fotowedstrijd@fok.nl
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 19 augustus 2019 @ 00:36:25 #135
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188514649
Ik ga pas na de 21e op reis ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:39:15 #136
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_188533505
Er zitten al mooie foto's tussen.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 22 augustus 2019 @ 21:20:39 #137
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_188579119
ik krijg een beetje afkickverschijnselen. Ik heb sinds eind juni mijn camera al niet meer aangeraakt, en dat terwijl ik sindsdien toch op diverse festivals geweest ben. Maar daar had ik voor de verandering anderen in dienst om foto's te maken.

volgende maand beginnen we weer met Ayreon in 013.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  Moderator donderdag 22 augustus 2019 @ 22:04:18 #138
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188580319
Heb ook wel es dat ik met kerst de camera nog op wintertijd moet zetten. Komt wel weer goed :P

Ik ben sinds oktober vorig jaar wel een stuk actiever dan daarvoor.

Daarentegen heb ik dit jaar nauwelijks gevist...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 25 augustus 2019 @ 20:33:22 #139
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188623101
Lekker weertje voor libellen vandaag, dus rugzak vol spullen en op naar de altijd goed gevulde rietkraag in het Woldlakebos *O*

/rietkraag by Ouwesok, on Flickr

-O-

Nog wel libellen kunnen fotograferen maar sinds al het riet en overige planten hebben gemaaid en in blokjes geperst waren het er merkbaar minder :N
andere jaren maaiden ze het pas ergens in september of zo
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 7 september 2019 @ 22:56:04 #140
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188839903
Aan het begin van de zomer had ik een analoge Fujica ST801 gekocht. Af en toe es meegenomen en gisteren had ik het eerste (kleur) rolletje vol.

Had de gebruiksaanwijzing moeten lezen want ik wist niet dat je een knopje in moet drukken om film terug te spoelen. Resultaat, de film is geknapt :')

Uiteraard kreeg ik hem niet netjes terug in de cassette. Toen maar op een spoel voor een Patterson tank opgerold zodat ik hem in elk geval lichtdicht op kan slaan.

Weet niet wat ik ga doen, of ontwikkelen als zwart wit (zonde) of kijken of ik hem ergens kan laten ontwikkelen...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 7 september 2019 @ 23:04:40 #141
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188840076
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 22:56 schreef derLudolf het volgende:
Aan het begin van de zomer had ik een analoge Fujica ST801 gekocht. Af en toe es meegenomen en gisteren had ik het eerste (kleur) rolletje vol.

Had de gebruiksaanwijzing moeten lezen want ik wist niet dat je een knopje in moet drukken om film terug te spoelen. Resultaat, de film is geknapt :')

Uiteraard kreeg ik hem niet netjes terug in de cassette. Toen maar op een spoel voor een Patterson tank opgerold zodat ik hem in elk geval lichtdicht op kan slaan.

Weet niet wat ik ga doen, of ontwikkelen als zwart wit (zonde) of kijken of ik hem ergens kan laten ontwikkelen...
Ik heb destijds wel eens bij een minilab gezien dat men er een good ols wisselzak bij had liggen waarmee men een in de camera verongelukte film in een speciale cassette kon frummelen zodat de film uiteindelijk in het minilab ontwikkeld kon worden.
Mocht er dus een minilab bij jou in de buurt te vinden zijn dan kun je overwegen om die eens te vragen of hij zo'n soort voorziening heeft om daar dan met je filmpje in tankje naar toe te gaan en hem te laten redden.
Al zou het nog best een kunst zijn om heden ten dage nog ergens een minilab aan te treffen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 7 september 2019 @ 23:08:22 #142
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188840137
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 23:04 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik heb destijds wel eens bij een minilab gezien dat men er een good ols wisselzak bij had liggen waarmee men een in de camera verongelukte film in een speciale cassette kon frummelen zodat de film uiteindelijk in het minilab ontwikkeld kon worden.
Mocht er dus een minilab bij jou in de buurt te vinden zijn dan kun je overwegen om die eens te vragen of hij zo'n soort voorziening heeft om daar dan met je filmpje in tankje naar toe te gaan en hem te laten redden.
Al zou het nog best een kunst zijn om heden ten dage nog ergens een minilab aan te treffen
Ja of een hobbyist in de buurt die zelf kleur ontwikkeld.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 7 september 2019 @ 23:35:06 #143
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188840621
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 23:08 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ja of een hobbyist in de buurt die zelf kleur ontwikkeld.
Het zal je verbazen maar kleurnegatieven ontwikkelen is helemaal niet moeilijk. Het proces kan in principe maar op één manier en die is voor alle kleurnegatieffilms identiek. Je kunt dus in principe een ontwikkeltrommel laden met een Ektar25 met daarnaast een Kodak Ektacolor1000(GPZ) en dat gaat dan allemaal gewoon goed..
Enige uitdagingen zijn om de benodigde chemie te kopen (moet wel te vinden zijn) en, als je die eenmaal hebt om die tank+inhoud op die kritieke 37.8oC te houden al is dat eigenlijk maar voor 3 minuut 15 noodzakelijk, de rest van de stappen zijn minder temperatuurkritisch.
Vroegâh had je van die hobby-kitjes voor C41. Die waren, omdat ze bedoeld waren voor die kieptankjes nog iets minder gevoelig voor lagere temperaturen. Toch deden ook die setjes het beter bij 37.8 graadjes al verongelukte de boel niet gelijk als de temperatuur over de loop van het proces iets daalde
Ik deed het kunstje destijds met een Jobo drumprocessor met een lift en na een paar keer wordt het best een saai klusje maar het scheelde je wel wachten op anderen én je film liep beduidend minder risico dan bij machinale verwerking.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 8 september 2019 @ 13:22:13 #144
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188845796
Het op 37,8°C houden is ook het enige waar ik tegenop zie ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 september 2019 @ 14:06:45 #145
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188846398
quote:
12s.gif Op zondag 8 september 2019 13:22 schreef derLudolf het volgende:
Het op 37,8°C houden is ook het enige waar ik tegenop zie ;)
Als dat nou voor een keer is kun je een grote bak water (afwasdingetje) nemen en daarin water mengen tot dat iets boven de 37.8°C is en daarin in elk geval al je ontwikkelvloeistof warm houden tot je die gebruikt.
Met bijmengen van heet of koud water op het volume van een afwasteiltje is de temperatuur van je mantelbad al redelijk goed en snel te sturen. Gebruik voor dat doel liefst een electronische thermometer (euro'tje of acht bij ArieExpress) . Meet met die thermometer ook hoe warm het water uit warme en koude kraan is zodat je een inschatting kunt maken hoeveel je nodig zal hebben om de temperatuur te sturen.
Wat ik, als het erg koud in mijn hok was ook wel eens gedaan heb is met een haardroger alvast de tank met inhoud een beetje op temperatuur blazen zodat de vloeistof niet direct afkoelt zodra die erin gegoten wordt.
Zelfs met de Jobo CPP was het voor negatieven steeds het grootste karwei om dat mantelbad op de juiste temperatuur te krijgen. Is ie eenmaal goed, dan kan het eigenlijk niet meer misgaan.


Als je een overmaat aan water hebt zal die niet zo snel afkoelen. Een Patersontank hou je dan gewoon tot dat punt waar de chemie ongeveer staat in die bak met water zodat de inhoud van je tank in die warme mantel blijft.
Met de ontwikkeltijd van 3 minuut 15 kom je met een kieptank aan een agitatieschema van de eerste vijftien seconden constant, daarna op de halve minuut een keer het tankje kiepen en goed de luchtbellen eruit slaan.
Op drie minuten begin je de tank leeg te kiepen en op drie minuut 15 mik je het stopbad erin zodat de ontwikkeling dan ook acuut ophoudt.
Stopbad kiep je een paar keer waarmee je film goed aangezuurd raakt zodat na een half minuutje stop eruit kan en bleekfixeer erin. Dat laat je voor C41 gewoon de geadviseerde tijd inwerken met zo af en toe een keer kiepen en daarna is het spoelen geblazen waarbij je het beste je tank steeds vult met warm water, dat een half minuutje rustig kiept en daarna vervangt. Dat een keer of vijf en film is gespoeld. Laatste keer met wat vloeimiddel en hem daarna gewoon ophangen zoals je met zwartwitfilms gewend was.
De eerste keer C41 schrik je je wild als je de film na het spoelen van uit de houder trekt, hij ziet er dan helemaal troebel uit. Niet in paniek raken, zodra de film droogt gaat die troebeling weg.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_188861308
Hebben meer mensen dat... dat je er gewoon even geen zin in hebt en dat de camera een paar maanden niet aangeraakt wordt?
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
pi_188861380
quote:
3s.gif Op maandag 9 september 2019 14:09 schreef bakkerl het volgende:
Hebben meer mensen dat... dat je er gewoon even geen zin in hebt en dat de camera een paar maanden niet aangeraakt wordt?
Yup
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Moderator maandag 9 september 2019 @ 14:18:17 #148
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188861460
quote:
3s.gif Op maandag 9 september 2019 14:09 schreef bakkerl het volgende:
Hebben meer mensen dat... dat je er gewoon even geen zin in hebt en dat de camera een paar maanden niet aangeraakt wordt?
Yup. En soms raak in m'n KitchenAid of vishengels tijden niet aan.

Dit jaar heb ik nog maar drie keer gevist, maar meer foto's gemaakt dan de twee jaar ervoor.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 9 september 2019 @ 14:32:25 #149
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_188861701
quote:
3s.gif Op maandag 9 september 2019 14:09 schreef bakkerl het volgende:
Hebben meer mensen dat... dat je er gewoon even geen zin in hebt en dat de camera een paar maanden niet aangeraakt wordt?
Ik heb bijna altijd de zin wel, maar niet altijd de wilskracht of inspiratie om de deur uit te gaan. Als je op vakantie gaat kom je op plekken waar je niet al talloze keren geweest bent; dan is de wil om ergens wat te fotograferen veel groter. Thuis is het vaak makkelijker om gewoon lekker te ontspannen :@ of gewoon huisdier te gebruiken als model.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 9 september 2019 @ 21:50:16 #150
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188870499
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 14:32 schreef AlwaysHappy het volgende:

Als je op vakantie gaat kom je op plekken waar je niet al talloze keren geweest bent.....
Bij mij is het juist andersom, ik fotografeer vooral op plekken waar ik de boel tot op grassprietniveau ken.
Het 'er even geen zin in hebben' komt bij mij dan ook niet voor. Wat wel een ding is dat het me aan tijd ontbreekt(ik kan alleen in de weekenden en op verplichte vrije dagen iets doen) en op het moment dat ik er even tijd voor heb moet ik alle energie bij elkaar rapen en doe ik niet half wat ik allemaal van plan was.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')