Ja rustig dalen je wil daar niet op je bek gaan met al die grote stenen.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 15:11 schreef jpjedi het volgende:
Ik rij in die omgeving ook alles op hardtail en zonder dropper. Meeste is meer gravel achtig.
Bandjes niet te hard en rustig aan, dan lukt alles wel. Uitkijken na regen want dan vind ik de rotsachtige onderlaag al snel glibberig.
Moet je ff proberen, die klimmen zijn meest ongeveer 2.5km en redelijk steil dus je hebt met 3 van die klimmen al een mooie intervaltraining.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 16:30 schreef Najieto het volgende:
Top dan gaan we het gewoon rustig aan doen. Daarom ook maar 30 km is lang zat. 3 uurtjes met foto’s maken erbij. Heb lekker brede banden 2.25 er onder liggen en tubeless. 1.3 bar voldoende? Ik weeg 85 kilo #bolletoerder
Hoe breed zijn je velgen.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 16:30 schreef Najieto het volgende:
Top dan gaan we het gewoon rustig aan doen. Daarom ook maar 30 km is lang zat. 3 uurtjes met foto’s maken erbij. Heb lekker brede banden 2.25 er onder liggen en tubeless. 1.3 bar voldoende? Ik weeg 85 kilo #bolletoerder
Inner 25 mm. Outer 30 mm. Ik heb voor en achter vittoria barzo 2,25 graphene 2.0. Ik heb weinig ervaring met een technischer parcours. In de polderwinterconpetitie reed ik rond met 1.1 bar en dat vond ik prima rijden. Wel met andere en smallere banden overigens. Deze mtb heb ik net nieuw dus nog geen testen kunnen doen qua bandenspanning.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 21:19 schreef dop het volgende:
[..]
Hoe breed zijn je velgen.
1.3 is erg laag zelf al zou je 30+mm velgen hebben.
En welke banden heb je.
Op de MTB zijn er meer factoren en keuzes dan waar we op de racer mee rekenen
Te lage banden spanning maakt dat je banden teveel zijwaarts kunnen rollen in de velg. Zeker op je achterwiel is dat lastig op een bochtig parcours. Meer richting de 2bar hou je ook voldoende flex in de bandjes zonder teveel over je velg te rollen.
hoe zwaar ben je?quote:Op donderdag 1 augustus 2019 21:29 schreef Najieto het volgende:
[..]
Inner 25 mm. Outer 30 mm. Ik heb voor en achter vittoria barzo 2,25 graphene 2.0. Ik heb weinig ervaring met een technischer parcours. In de polderwinterconpetitie reed ik rond met 1.1 bar en dat vond ik prima rijden. Wel met andere en smallere banden overigens. Deze mtb heb ik net nieuw dus nog geen testen kunnen doen qua bandenspanning.
85kg 1,96 lang. Groot frame dus sowieso al problemen met bochten rijden. Extra risico als in stoten op de velg of dat je gaat rollen en grip verliest? Ik dacht altijd dat lager beter was zolang je niet je velg raakt omdat je band dan met meer oppervlak contact houdt met de grond.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 21:38 schreef dop het volgende:
[..]
hoe zwaar ben je?
Prima alround bandjes waar ik overigens zelfs geen ervaring mee heb. (Iets meer voorband profiel , maar ook geschikt voor achter). 25mm inner is beetje standaard MTB niet geschikt om met extra lage spanning te rijden
Lage bandenspanning is leuk op zachte ondergrond waar je niet snel en scherp hoeft te sturen. Maar op drogere en hardere ondergrond is het in het niet nodig en een extra risico.
Ik zou op 1.8 beginnen en dan eventueel nog een klein beetje zakken. (Makkelijker dan bij pompen)
zeker op Cx waar je met veel smaller banden rijd is dat voordeel van groter contact in je voordeel.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 21:57 schreef Najieto het volgende:
[..]
85kg 1,96 lang. Groot frame dus sowieso al problemen met bochten rijden. Extra risico als in stoten op de velg of dat je gaat rollen en grip verliest? Ik dacht altijd dat lager beter was zolang je niet je velg raakt omdat je band dan met meer oppervlak contact houdt met de grond.
Dat moet prima kunnen denk ik. Ik begin met 83kg vaak 2-2.1 bar en afhankelijk van de ondergrond laat ik hem wat zakken tot ongeveer 1.7-1.8.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 22:32 schreef Najieto het volgende:
Bedankt voor de uitleg. Zo leren we snel bij. Ik zie nu net ook op de band staan 2.0 bar minimum. Nou is dat altijd aan de veilige kant om als fabrikant zichzelf in te dekken. Ik ga beginnen met 1.8 bar en dan zien we onderweg wel of er nog uit kan of dat het zo goed is.
Wat wil je ongeveer met de fiets gaan doen? Zelfde rondjes en dan harder? Of langere afstanden en toertochten? Wedstrijden eventueel? Qua budget moet je echt makkelijk wat kunnen vinden trouwens.quote:
Tegenvragen:quote:Op donderdag 1 augustus 2019 20:48 schreef Spanky78 het volgende:
Vragen voor de pro’s hier. Ik fiets regelmatig van een rondje van 20 tot iets van 80 km. Ik doe dit op een trekking cq fitnessbike/ hybride.
Nu denk ik er over om toch wat meer snelheid te kunnen maken met een goede racefiets. Momenteel merk ik dat de fiets en houding me rond de 25/30 km uur beperken. Ik wil wat verder en sneller kunnen fietsen en merk dat ondanks mijn goede conditie (vo2max =~ 50,7) ik lastig harder ga.
Dus ik wil wel beginnen aan een racefiets. Wat is aan te raden? Budget 2000-2500 euro. Wat levert hierbij meeste bang for Buck op? Is 105 schakelmateriaal voldoende? Of moet ik wat meer uitgeven voor ultegra? En Carbon, heeft dat nu echt zin? Of kan ik beter mijn geld steken in iets anders?
Waar moet ik verder aan denken? Ik haat wielrenners zonder bel, maar verder dan goede schoentjes en een helm kom ik niet. En bestaan er lekbestendige banden voor racefietsen?
Een fietscomputer hoeft niet perse, ik gebruik net zo lief mijn Apple watch om afstanden en snelheden te loggen. Of is er toch een goede reden om zoiets aan te schaffen? En wat werkt dan ook echt goed samen met Apple health (ik log alle fitness, loop en zwemmen met de watch, dat wil ik met fietsen zeker ook).
Nouja, ben benieuwd. Word ik ook een mamil.
Ddx begin ook op een hybride met een buikje🙈quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 06:40 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Tegenvragen:
Hoe handig ben je? Kan je zelf wielen uit de fiets halen en terugplaatsen, kan je een band verwisselen, of een rem afstellen?
Hoe atletisch en lenig ben je hoe zwaar en hoe lang, wil je alleen gaan toeren met die racefiets of ook echt racen met je vrienden of een wedstrijd op de club? Hoeveel km rijdt je nu per jaar?
Wat belangrijk is aan een racefiets imo:
Goed frame en goede wielen, mag een alu frame zijn dat is goedkoper, met jouw budget kan carbon prima, dat is nl. lichter en minstens net zo sterk als alu. Liever een goed frame en wielen met 105, dan een slap frame met dura ace. Fiets moet ook licht zijn, hoe lichter hoe beter.
Met jouw budget kan ulterga prima. Hoe gevoelig ben je voor bijv. disc brakes. Ik heb ze niet maar sommigen willen toch liever discs, want het is blablabla lange discussie.
https://www.canyon.com/nl(...)pv_rahmengroesse=3XL
1899.- ex verzenden, 7.5 kg, carbon frame, goede wielen en volledig ulterga.
Ivm mobiel ook hierbij antwoord op de andere vragen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 06:40 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Tegenvragen:
Hoe handig ben je? Kan je zelf wielen uit de fiets halen en terugplaatsen, kan je een band verwisselen, of een rem afstellen?
Hoe atletisch en lenig ben je hoe zwaar en hoe lang, wil je alleen gaan toeren met die racefiets of ook echt racen met je vrienden of een wedstrijd op de club? Hoeveel km rijdt je nu per jaar?
Wat belangrijk is aan een racefiets imo:
Goed frame en goede wielen, mag een alu frame zijn dat is goedkoper, met jouw budget kan carbon prima, dat is nl. lichter en minstens net zo sterk als alu. Liever een goed frame en wielen met 105, dan een slap frame met dura ace. Fiets moet ook licht zijn, hoe lichter hoe beter.
Met jouw budget kan ulterga prima. Hoe gevoelig ben je voor bijv. disc brakes. Ik heb ze niet maar sommigen willen toch liever discs, want het is blablabla lange discussie.
https://www.canyon.com/nl(...)pv_rahmengroesse=3XL
1899.- ex verzenden, 7.5 kg, carbon frame, goede wielen en volledig ulterga.
Helemaal met zo'n budget.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 09:05 schreef Fretwork het volgende:
Kaas die nu Canyon promoot
Als je zelf inderdaad dingen kan doen als een stuur vastzetten is het een prima optie, maar denk dat een fitting bij een fietsenmaker niet onhandig is nu.
Zeeland, zuid zuid Holland, west Brabant kom ik vaak. Ook richting Tiel Nijmegen ben ik regelmatig. Kan best ergens een tussenstop maken, zolang ze die fiets dan maar netjes bezorgen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 13:09 schreef Najieto het volgende:
Mantel is een goede winkel voor als je weet wat je moet hebben. Voor specifiek advies is het niet aan te raden. Zoek een goede locale racefiets specialist die je goed op de fiets kan zetten. Waar kom je vandaan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |