abonnement Unibet Coolblue
pi_188236113
Ik rij in die omgeving ook alles op hardtail en zonder dropper. Meeste is meer gravel achtig.

Bandjes niet te hard en rustig aan, dan lukt alles wel. Uitkijken na regen want dan vind ik de rotsachtige onderlaag al snel glibberig.
  donderdag 1 augustus 2019 @ 15:14:48 #202
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188236154
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 15:11 schreef jpjedi het volgende:
Ik rij in die omgeving ook alles op hardtail en zonder dropper. Meeste is meer gravel achtig.

Bandjes niet te hard en rustig aan, dan lukt alles wel. Uitkijken na regen want dan vind ik de rotsachtige onderlaag al snel glibberig.
Ja rustig dalen je wil daar niet op je bek gaan met al die grote stenen. :D
pi_188237409
Top dan gaan we het gewoon rustig aan doen. Daarom ook maar 30 km is lang zat. 3 uurtjes met foto’s maken erbij. Heb lekker brede banden 2.25 er onder liggen en tubeless. 1.3 bar voldoende? Ik weeg 85 kilo #bolletoerder
  donderdag 1 augustus 2019 @ 16:58:19 #204
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188237814
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 16:30 schreef Najieto het volgende:
Top dan gaan we het gewoon rustig aan doen. Daarom ook maar 30 km is lang zat. 3 uurtjes met foto’s maken erbij. Heb lekker brede banden 2.25 er onder liggen en tubeless. 1.3 bar voldoende? Ik weeg 85 kilo #bolletoerder
Moet je ff proberen, die klimmen zijn meest ongeveer 2.5km en redelijk steil dus je hebt met 3 van die klimmen al een mooie intervaltraining.
  donderdag 1 augustus 2019 @ 17:07:26 #205
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188237959
Als je die banden oppompt even op de fiets gaan zitten en flink bunny hoppen. Stoot de band niet door op de velg dan is het goed, maar dan wel lekker zachte band.
pi_188241727
Vragen voor de pro’s hier. Ik fiets regelmatig van een rondje van 20 tot iets van 80 km. Ik doe dit op een trekking cq fitnessbike/ hybride.

Nu denk ik er over om toch wat meer snelheid te kunnen maken met een goede racefiets. Momenteel merk ik dat de fiets en houding me rond de 25/30 km uur beperken. Ik wil wat verder en sneller kunnen fietsen en merk dat ondanks mijn goede conditie (vo2max =~ 50,7) ik lastig harder ga.

Dus ik wil wel beginnen aan een racefiets. Wat is aan te raden? Budget 2000-2500 euro. Wat levert hierbij meeste bang for Buck op? Is 105 schakelmateriaal voldoende? Of moet ik wat meer uitgeven voor ultegra? En Carbon, heeft dat nu echt zin? Of kan ik beter mijn geld steken in iets anders?

Waar moet ik verder aan denken? Ik haat wielrenners zonder bel, maar verder dan goede schoentjes en een helm kom ik niet. En bestaan er lekbestendige banden voor racefietsen?

Een fietscomputer hoeft niet perse, ik gebruik net zo lief mijn Apple watch om afstanden en snelheden te loggen. Of is er toch een goede reden om zoiets aan te schaffen? En wat werkt dan ook echt goed samen met Apple health (ik log alle fitness, loop en zwemmen met de watch, dat wil ik met fietsen zeker ook).

Nouja, ben benieuwd. Word ik ook een mamil.
Whatever...
  donderdag 1 augustus 2019 @ 21:19:45 #208
545 dop
:copyright: dop
pi_188242514
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 16:30 schreef Najieto het volgende:
Top dan gaan we het gewoon rustig aan doen. Daarom ook maar 30 km is lang zat. 3 uurtjes met foto’s maken erbij. Heb lekker brede banden 2.25 er onder liggen en tubeless. 1.3 bar voldoende? Ik weeg 85 kilo #bolletoerder
Hoe breed zijn je velgen.
1.3 is erg laag zelf al zou je 30+mm velgen hebben.
En welke banden heb je.
Op de MTB zijn er meer factoren en keuzes dan waar we op de racer mee rekenen
Te lage banden spanning maakt dat je banden teveel zijwaarts kunnen rollen in de velg. Zeker op je achterwiel is dat lastig op een bochtig parcours. Meer richting de 2bar hou je ook voldoende flex in de bandjes zonder teveel over je velg te rollen.

[ Bericht 13% gewijzigd door dop op 01-08-2019 21:25:54 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_188242776
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 21:19 schreef dop het volgende:

[..]

Hoe breed zijn je velgen.
1.3 is erg laag zelf al zou je 30+mm velgen hebben.
En welke banden heb je.
Op de MTB zijn er meer factoren en keuzes dan waar we op de racer mee rekenen
Te lage banden spanning maakt dat je banden teveel zijwaarts kunnen rollen in de velg. Zeker op je achterwiel is dat lastig op een bochtig parcours. Meer richting de 2bar hou je ook voldoende flex in de bandjes zonder teveel over je velg te rollen.
Inner 25 mm. Outer 30 mm. Ik heb voor en achter vittoria barzo 2,25 graphene 2.0. Ik heb weinig ervaring met een technischer parcours. In de polderwinterconpetitie reed ik rond met 1.1 bar en dat vond ik prima rijden. Wel met andere en smallere banden overigens. Deze mtb heb ik net nieuw dus nog geen testen kunnen doen qua bandenspanning.
  donderdag 1 augustus 2019 @ 21:38:25 #210
545 dop
:copyright: dop
pi_188243007
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 21:29 schreef Najieto het volgende:

[..]

Inner 25 mm. Outer 30 mm. Ik heb voor en achter vittoria barzo 2,25 graphene 2.0. Ik heb weinig ervaring met een technischer parcours. In de polderwinterconpetitie reed ik rond met 1.1 bar en dat vond ik prima rijden. Wel met andere en smallere banden overigens. Deze mtb heb ik net nieuw dus nog geen testen kunnen doen qua bandenspanning.
hoe zwaar ben je?
Prima alround bandjes waar ik overigens zelfs geen ervaring mee heb. (Iets meer voorband profiel , maar ook geschikt voor achter). 25mm inner is beetje standaard MTB niet geschikt om met extra lage spanning te rijden

Lage bandenspanning is leuk op zachte ondergrond waar je niet snel en scherp hoeft te sturen. Maar op drogere en hardere ondergrond is het in het niet nodig en een extra risico.
Ik zou op 1.8 beginnen en dan eventueel nog een klein beetje zakken. (Makkelijker dan bij pompen)

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 01-08-2019 21:45:02 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_188243409
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 21:38 schreef dop het volgende:

[..]

hoe zwaar ben je?
Prima alround bandjes waar ik overigens zelfs geen ervaring mee heb. (Iets meer voorband profiel , maar ook geschikt voor achter). 25mm inner is beetje standaard MTB niet geschikt om met extra lage spanning te rijden

Lage bandenspanning is leuk op zachte ondergrond waar je niet snel en scherp hoeft te sturen. Maar op drogere en hardere ondergrond is het in het niet nodig en een extra risico.
Ik zou op 1.8 beginnen en dan eventueel nog een klein beetje zakken. (Makkelijker dan bij pompen)
85kg 1,96 lang. Groot frame dus sowieso al problemen met bochten rijden. Extra risico als in stoten op de velg of dat je gaat rollen en grip verliest? Ik dacht altijd dat lager beter was zolang je niet je velg raakt omdat je band dan met meer oppervlak contact houdt met de grond.
  donderdag 1 augustus 2019 @ 22:07:38 #212
545 dop
:copyright: dop
pi_188243660
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 21:57 schreef Najieto het volgende:

[..]

85kg 1,96 lang. Groot frame dus sowieso al problemen met bochten rijden. Extra risico als in stoten op de velg of dat je gaat rollen en grip verliest? Ik dacht altijd dat lager beter was zolang je niet je velg raakt omdat je band dan met meer oppervlak contact houdt met de grond.
zeker op Cx waar je met veel smaller banden rijd is dat voordeel van groter contact in je voordeel.
Op los zand zoals een strandrace is zeker ook voor de MTB van toepassing.
Maar de verhouding tussen velg en bandbreedte maakt ook dat de band ook veel meer zijwaarts kan rollen t.o.v. de velg. Op hardere ondergrond echt een nadeel bij het sturen.
En de veel bredere MTB band heeft vaak al ruim voldoende contact met de bodem dus is dat extra contact zoals bij de Cx niet zo hard nodig.
Vergeet ook niet dat je ook nog eens grotere noppen hebt die zelf al meer werken t.o.v. de ondergrond.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_188244211
Bedankt voor de uitleg. Zo leren we snel bij. Ik zie nu net ook op de band staan 2.0 bar minimum. Nou is dat altijd aan de veilige kant om als fabrikant zichzelf in te dekken. Ik ga beginnen met 1.8 bar en dan zien we onderweg wel of er nog uit kan of dat het zo goed is.
  donderdag 1 augustus 2019 @ 23:41:02 #214
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_188245640
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 22:32 schreef Najieto het volgende:
Bedankt voor de uitleg. Zo leren we snel bij. Ik zie nu net ook op de band staan 2.0 bar minimum. Nou is dat altijd aan de veilige kant om als fabrikant zichzelf in te dekken. Ik ga beginnen met 1.8 bar en dan zien we onderweg wel of er nog uit kan of dat het zo goed is.
Dat moet prima kunnen denk ik. Ik begin met 83kg vaak 2-2.1 bar en afhankelijk van de ondergrond laat ik hem wat zakken tot ongeveer 1.7-1.8.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 1 augustus 2019 @ 23:43:15 #215
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_188245693
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 20:48 schreef Spanky78 het volgende:
...
Wat wil je ongeveer met de fiets gaan doen? Zelfde rondjes en dan harder? Of langere afstanden en toertochten? Wedstrijden eventueel? Qua budget moet je echt makkelijk wat kunnen vinden trouwens.

Verder zou ik vooral even naar een goede fietsenwinkel gaan, een fiets waarop je lekker zit gaat je hoe dan ook het meest opleveren.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 06:40:05 #216
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188247313
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 20:48 schreef Spanky78 het volgende:
Vragen voor de pro’s hier. Ik fiets regelmatig van een rondje van 20 tot iets van 80 km. Ik doe dit op een trekking cq fitnessbike/ hybride.

Nu denk ik er over om toch wat meer snelheid te kunnen maken met een goede racefiets. Momenteel merk ik dat de fiets en houding me rond de 25/30 km uur beperken. Ik wil wat verder en sneller kunnen fietsen en merk dat ondanks mijn goede conditie (vo2max =~ 50,7) ik lastig harder ga.

Dus ik wil wel beginnen aan een racefiets. Wat is aan te raden? Budget 2000-2500 euro. Wat levert hierbij meeste bang for Buck op? Is 105 schakelmateriaal voldoende? Of moet ik wat meer uitgeven voor ultegra? En Carbon, heeft dat nu echt zin? Of kan ik beter mijn geld steken in iets anders?

Waar moet ik verder aan denken? Ik haat wielrenners zonder bel, maar verder dan goede schoentjes en een helm kom ik niet. En bestaan er lekbestendige banden voor racefietsen?

Een fietscomputer hoeft niet perse, ik gebruik net zo lief mijn Apple watch om afstanden en snelheden te loggen. Of is er toch een goede reden om zoiets aan te schaffen? En wat werkt dan ook echt goed samen met Apple health (ik log alle fitness, loop en zwemmen met de watch, dat wil ik met fietsen zeker ook).

Nouja, ben benieuwd. Word ik ook een mamil.
Tegenvragen:

Hoe handig ben je? Kan je zelf wielen uit de fiets halen en terugplaatsen, kan je een band verwisselen, of een rem afstellen?

Hoe atletisch en lenig ben je hoe zwaar en hoe lang, wil je alleen gaan toeren met die racefiets of ook echt racen met je vrienden of een wedstrijd op de club? Hoeveel km rijdt je nu per jaar?

Wat belangrijk is aan een racefiets imo:
Goed frame en goede wielen, mag een alu frame zijn dat is goedkoper, met jouw budget kan carbon prima, dat is nl. lichter en minstens net zo sterk als alu. Liever een goed frame en wielen met 105, dan een slap frame met dura ace. Fiets moet ook licht zijn, hoe lichter hoe beter.

Met jouw budget kan ulterga prima. Hoe gevoelig ben je voor bijv. disc brakes. Ik heb ze niet maar sommigen willen toch liever discs, want het is blablabla lange discussie.

https://www.canyon.com/nl(...)pv_rahmengroesse=3XL

1899.- ex verzenden, 7.5 kg, carbon frame, goede wielen en volledig ulterga.
pi_188247675
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 06:40 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Tegenvragen:

Hoe handig ben je? Kan je zelf wielen uit de fiets halen en terugplaatsen, kan je een band verwisselen, of een rem afstellen?

Hoe atletisch en lenig ben je hoe zwaar en hoe lang, wil je alleen gaan toeren met die racefiets of ook echt racen met je vrienden of een wedstrijd op de club? Hoeveel km rijdt je nu per jaar?

Wat belangrijk is aan een racefiets imo:
Goed frame en goede wielen, mag een alu frame zijn dat is goedkoper, met jouw budget kan carbon prima, dat is nl. lichter en minstens net zo sterk als alu. Liever een goed frame en wielen met 105, dan een slap frame met dura ace. Fiets moet ook licht zijn, hoe lichter hoe beter.

Met jouw budget kan ulterga prima. Hoe gevoelig ben je voor bijv. disc brakes. Ik heb ze niet maar sommigen willen toch liever discs, want het is blablabla lange discussie.

https://www.canyon.com/nl(...)pv_rahmengroesse=3XL

1899.- ex verzenden, 7.5 kg, carbon frame, goede wielen en volledig ulterga.
Ddx begin ook op een hybride met een buikje🙈
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:05:12 #218
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_188248023
Kaas die nu Canyon promoot O+

Als je zelf inderdaad dingen kan doen als een stuur vastzetten is het een prima optie, maar denk dat een fitting bij een fietsenmaker niet onhandig is nu.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_188248917
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 06:40 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Tegenvragen:

Hoe handig ben je? Kan je zelf wielen uit de fiets halen en terugplaatsen, kan je een band verwisselen, of een rem afstellen?

Hoe atletisch en lenig ben je hoe zwaar en hoe lang, wil je alleen gaan toeren met die racefiets of ook echt racen met je vrienden of een wedstrijd op de club? Hoeveel km rijdt je nu per jaar?

Wat belangrijk is aan een racefiets imo:
Goed frame en goede wielen, mag een alu frame zijn dat is goedkoper, met jouw budget kan carbon prima, dat is nl. lichter en minstens net zo sterk als alu. Liever een goed frame en wielen met 105, dan een slap frame met dura ace. Fiets moet ook licht zijn, hoe lichter hoe beter.

Met jouw budget kan ulterga prima. Hoe gevoelig ben je voor bijv. disc brakes. Ik heb ze niet maar sommigen willen toch liever discs, want het is blablabla lange discussie.

https://www.canyon.com/nl(...)pv_rahmengroesse=3XL

1899.- ex verzenden, 7.5 kg, carbon frame, goede wielen en volledig ulterga.
Ivm mobiel ook hierbij antwoord op de andere vragen.

Ikkan prima zelf wat verwisselen of knutselen. Zolang het een beetje mechanisch is snap ik het meestal wel.

Ben overigens 1,95 en 98 kilo. Ik was zwaarder maar ben wat afgevallen en spier kwijtgeraakt. Geen buikje, laag vetpercentage. Redelijk fit en atletisch, vo2max is rond de 50. Hoeveel ik rijd per jaar, ongeveer 100-200 per week als het mooi weer is, anders max 50. Ik moet opletten dat de fiets echt sterk en stijf is, ben best sterk en ik trap een stadsfiets echt kapot (frame gaat zwabberen) en mijn hybride is qua wielen voor mijn gevoel te slap. Ik heb geen postuur van een wielrenner, groot en sterk dus.

Ik wil graag dezelfde en langere rondjes rijden, maar sneller. Geen clubs of wedstrijden. Ik doe het puur als afwisseling voor krachttraining, wandelen.

Wil ook graag schijfremmen, heb ik nu ook op mijn hybride en dat is erg fijn.

Wel belangrijk is dat omdat dit mijn eerste racefiets wordt, ik wel echt de juiste maat moet hebben. Vraag is waar ik dat goed kan doen. Ik wil ook perse een goed passend zadel en schoentjes/clips. Ik wandel veel en vanuit duiken (droogpak) weet ik hoe kut slecht zittend materiaal is.

Liever goed passend dan de goedkoopste deal via internet, alhoewel er vast een overjarig model zal zijn dat mij goed past en ook betaalbaar is.

Is mantel een goede winkel? En die toko in Zwijndrecht wellicht?
Whatever...
pi_188250923
Mantel is een goede winkel voor als je weet wat je moet hebben. Voor specifiek advies is het niet aan te raden. Zoek een goede locale racefiets specialist die je goed op de fiets kan zetten. Waar kom je vandaan?
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:23:43 #221
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188251144
Ik zou dan iig kijken naar een fiets met 28mm banden, en of je die met schijfrem overjarig vind? Tja. Meeste bang for bucks is toch op het internet te vinden maar als je goed advies wil dan toch even naar een goed FM.
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:30:18 #222
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_188251272
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 09:05 schreef Fretwork het volgende:
Kaas die nu Canyon promoot O+

Als je zelf inderdaad dingen kan doen als een stuur vastzetten is het een prima optie, maar denk dat een fitting bij een fietsenmaker niet onhandig is nu.
Helemaal met zo'n budget.
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:38:20 #223
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188251412
En met schijven moet je ook wel steekas bevestiging nemen en geen quick release snelspanners.

Mijn tip in maat XL:
https://www.canyon.com/nl(...)geometry-section-tab

28mm band en 105 groep, en geld over voor pendalen en schoenen etc.
pi_188251649
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 13:09 schreef Najieto het volgende:
Mantel is een goede winkel voor als je weet wat je moet hebben. Voor specifiek advies is het niet aan te raden. Zoek een goede locale racefiets specialist die je goed op de fiets kan zetten. Waar kom je vandaan?
Zeeland, zuid zuid Holland, west Brabant kom ik vaak. Ook richting Tiel Nijmegen ben ik regelmatig. Kan best ergens een tussenstop maken, zolang ze die fiets dan maar netjes bezorgen.
Whatever...
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:57:23 #225
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188251691
Dop en Najieto zijn ook grote renners toch? Kunnen die hier wat over zeggen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')