Altijd goed als er veel vraag is naar wat jij wil gaan aanbieden.quote:Op woensdag 17 juli 2019 16:55 schreef FlippingCoin het volgende:
Hoe zwaar weegt voor jullie het morele aspect van het investeren in woningen met de huidige markt waarbij er legio mensen zijn die niet aan een woning geraken?
Wat een goed initiatief! Mag ik vragen waar in Utrecht? Ben er namelijk vrij bekend.quote:Op donderdag 18 juli 2019 15:00 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ik ben op dit moment er mee bezig om mijn eerste investeringspand aan te gaan schaffen.
Gisteren een bod gedaan en nu dus afwachten of het goed genoeg was....![]()
Het is mijn eerste pand, dus er komt dan super veel op je af. Maar ik vind dat wel leuk en zie het als een positieve uitdaging om wat nieuws te leren. Ideaal zou ik in de toekomst meerdere panden willen hebben om zo een stabiel passief inkomen te genereren.
In dit geval betreft het een klein 2 kamer appartement in Utrecht. Qua punten kom ik op 146 punten uit, dus net minimaal binnen de vrije sector.
Goed idee voor een topic hier, want mocht het lukken, dan zal ik zeker veel vragen hebben
Lastige vraag is natuurlijk wat een redelijke huurprijs gaat zijn. Het liefst wil je dat vergelijken met wat er voor huur voor vergelijkbare panden is gevraagd. Maar ja, hoe kom je aan de gegevens voor prijs / m2? Dat wat er nu te huur staat is vaak te hoog geprijsd (wat de reden is dat het nog leeg staat).
5% is idd een mooi streven. Maar is dat zonder gebruik van vreemd vermogen?quote:Op donderdag 18 juli 2019 17:21 schreef namliam het volgende:
voor wat betreft de vraag wat is een mooie huur prijs, zie mijn post hierover eerder in dit draadtje volgens mij
Ga eens uit van 5% huur opbrengsten per jaar tov de aanschaf waarde vaak zit je dan goed in de buurt.
Om je 5 % rendement te behalen heb je gelijk, maar eigenlijk is de berekening niet reëel. Want je hebt wel degelijk 60% financiering aangetrokken, alleen hoef je die nog niet terug te betalen.quote:Op donderdag 18 juli 2019 18:05 schreef Stefo het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie het rendement berekenen. Stel ik financier 60% met een aflossings vrije hypotheek en 40% uit eigen middelen. Dan zou je ook kunnen stellen dat je rendement op die 40% ipv de volledige aanschaf/WOZ waarde aan het genereren bent.
Daarnaast is die hypotheek ook handig om de box 3 waarde te drukken natuurlijk. Vermogensrendement heffing in de hoogste categorie komt tegenwoordig in de buurt van de hypotheek rente standen.
Nee, op dit moment nog bezig met de aankoop. Dus is nu nog niet in mijn bezit.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 08:52 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Het staat nu nog leeg, lees ik. Dat verbaast mij wel een beetje, aangezien de huizen als warme broodjes gaan, in de meeste wijken welteverstaan.
Er zijn sites zoals pararius, huurwoningen.net, funda, etc waar je goed kunt vergelijken.
70% vreemd, 30% + kosten met eigen geld.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 08:52 schreef Gijsbertus het volgende:
Verder denk ik ook dat je via de vastgoedverstrekkers (RNHB, Woonfonds, e.d.) heel veel informatie kan inwinnen. Hoe doe je de financiering? Alles met eigen geld, of deels vreemd en eigen?
Als de bank hier achter komt, hebben ze alle mogelijkheden in handen het voor je bekende flink duurder en/of vervelender maken.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 14:54 schreef B300 het volgende:
Een bekende van me heeft een appartementje gekocht met een 'normale' hypotheek en verhuurt het nu; met het idee 'daar komen ze toch niet achter'. Ik heb er nog wat meer over opgezocht en blijkbaar kan de bank dus 'schending van voorwaarden' opleggen?
Hoe snel zou zoiets gebeuren? Zolang je iedere maand braaf betaald is er toch niets aan de hand lijkt me? Ik vraag dit omdat ik zelf ook al een tijdje overweeg om iets te kopen voor verhuur, maar zo'n speciale verhuur-hypotheek zie ik niet zo zitten.
Kan je de hypotheek ook blijven betalen als de huurder bv niet meer betaald? Zo niet dan zou ik dit niet doen.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 14:54 schreef B300 het volgende:
Een bekende van me heeft een appartementje gekocht met een 'normale' hypotheek en verhuurt het nu; met het idee 'daar komen ze toch niet achter'. Ik heb er nog wat meer over opgezocht en blijkbaar kan de bank dus 'schending van voorwaarden' opleggen?
Hoe snel zou zoiets gebeuren? Zolang je iedere maand braaf betaald is er toch niets aan de hand lijkt me? Ik vraag dit omdat ik zelf ook al een tijdje overweeg om iets te kopen voor verhuur, maar zo'n speciale verhuur-hypotheek zie ik niet zo zitten.
Dit is natuurlijk puur valsheid in geschrift en zal -indien ontdekt- zeker leiden tot onmiddelijke oproepbaarheid van de hypotheek (= betaal binnen een week of executie veiling). Als of wanneer ontdekt dan kan dat een flinke dauw opleveren met potentieel heeeel vergaande gevolgen inclusief gevaar voor je baan indien je een VOG nodig hebt. Grote verliezen bij executie verkoop en zeker indien je ook je eigen hypotheek bij dezelfde financier hebt lopen het risico dat ze die ook niet meer willen financieren met al die potentiele gevolgen als executie veiling van dien.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 14:54 schreef B300 het volgende:
Hoe groot is het en waarom is het zo goedkoop afgezien van de renovatiewerkzaamheden?quote:Op zaterdag 20 juli 2019 10:41 schreef Liebherr het volgende:
***aanbieding***
Ik heb een woning in Amsterdam die ik over een paar maanden wil verkopen. Hij zit in de top vijf van goedkoopste woningen van Amsterdam in een populaire wijk, de Baarsjes. De woning is bijna helemaal gestript en moet verbouwd worden voordat het bewoonbaar is. Voor ¤185.000 ben je helemaal klaar en is de woning bewoonbaar.
Omdat het 25m2 is.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 10:49 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Hoe groot is het en waarom is het zo goedkoop afgezien van de renovatiewerkzaamheden?
quote:Op zaterdag 20 juli 2019 10:56 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Kan je toch geen woning meer noemen?
Ja denk dat studio beter past. Maar goed je zal het vast wel kwijtraken.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 10:59 schreef Liebherr het volgende:
[..]
Er zit gewoon een keuken in van 1.40 bij 2
Kom maar door!quote:Op zaterdag 20 juli 2019 10:41 schreef Liebherr het volgende:
***aanbieding***
Ik heb een woning in Amsterdam die ik over een paar maanden wil verkopen. Hij zit in de top vijf van goedkoopste woningen van Amsterdam in een populaire wijk, de Baarsjes. De woning is bijna helemaal gestript en moet verbouwd worden voordat het bewoonbaar is. Voor ¤185.000 ben je helemaal klaar en is de woning bewoonbaar.
Mooi lijstje inderdaad.quote:Op woensdag 17 juli 2019 11:31 schreef Anton91 het volgende:
Zelf heb ik ook het idee om op termijn een tweede woning/appartement te kopen en ik heb eens de kosten en baten in een excel sheet opgeschreven van de dingen waar ik achter ben gekomen. Sommige cijfers heb ik echt uitgerekend, sommigen zijn globaal.
[ afbeelding ]
Ik weet niet of de tabel duidelijk is voor anderen, maar het hielp mij.
Dat dit mogelijk kan gebeuren lijkt mij evident. Maar ik zie niet zozeer wat de bank er mee opschiet als er wel gewoon netjes en stabiel betaald wordt. Daarom verwacht ik niet dat een bank zonder meer tot deze, ook voor de bank behoorlijk nadelige, maatregelen over zou gaan.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 16:58 schreef namliam het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk puur valsheid in geschrift en zal -indien ontdekt- zeker leiden tot onmiddelijke oproepbaarheid van de hypotheek (= betaal binnen een week of executie veiling). Als of wanneer ontdekt dan kan dat een flinke dauw opleveren met potentieel heeeel vergaande gevolgen inclusief gevaar voor je baan indien je een VOG nodig hebt. Grote verliezen bij executie verkoop en zeker indien je ook je eigen hypotheek bij dezelfde financier hebt lopen het risico dat ze die ook niet meer willen financieren met al die potentiele gevolgen als executie veiling van dien.
En hoeveel maanden heeft het dan leeg gestaan van de 30 maanden? Ik heb deze woning zelf eind 2015 gekocht en het is inderdaad hier ook ongeveer 10% per jaar gestegen. Het enige nadeel is dat de woning wat sneller uitgeleefd zal worden, maar als ik 4% op jaarbasis zou kunnen 'verdienen' is dat mooi mee genomen.quote:Op zondag 21 juli 2019 22:37 schreef HummusTEK het volgende:
[..]
Mooi lijstje inderdaad.
Na 2,5 jaar verhuur zit ik zelf op 4,5% rendement per jaar op basis van werkelijke huurinkomsten, inclusief verschillende periodes van leegstand. Dat is wel exclusief vermogensrendementsheffing en financieringskosten. Het is dus aardig, maar rijk word je er niet van.
Echter is ook de marktwaarde van de woning gestegen, met gemiddeld ruim 10% per jaar. Dat is uiteindelijk waarom ik wel tevreden ben met de investering, en waarom ik het aanhoud. Op de langetermijn verwacht ik dat de woningprijzen op zijn minst met de economie meegroeien. Dus dat is structureel een procent of 2 aan rendement extra per jaar.
In totaal 5 maanden. De helft daarvan in de periode sinds het beschikbaar was voor verhuur en de eerste huurder. En de andere helft tijdens de overgang van een van de huurders naar de volgende.quote:Op maandag 22 juli 2019 15:18 schreef Anton91 het volgende:
[..]
En hoeveel maanden heeft het dan leeg gestaan van de 30 maanden?
Dat is best een poosje... Het idee dat ik heb hier is dat de markt redelijk goed is en ik zat er inderdaad eerst aan te denken om het zonder verhuurmakelaar te doen. Volgens mij kost een verhuur makelaar +- een maand huur. Zelf zou ik het wel via funda willen verhuren, maar daar zijn volgens mij ook Funda-only makelaars voor.quote:Op maandag 22 juli 2019 22:02 schreef HummusTEK het volgende:
[..]
In totaal 5 maanden. De helft daarvan in de periode sinds het beschikbaar was voor verhuur en de eerste huurder. En de andere helft tijdens de overgang van een van de huurders naar de volgende.
Ik doe trouwens gemeubileerd via een bemiddelingsbureau. Maar ik denk dat je uiteindelijke aan rendement het net zo goed gestoffeerd en voor langere periodes zelf kunt verhuren. Dan bespaar je ook op de beheerkosten van het bemiddelingsbureau en wisselingen die toch altijd werk kosten.
Nederland zal nooit helemaal gasloos worden. Dat is onmogelijk.quote:Op vrijdag 9 augustus 2019 10:54 schreef Metro2005 het volgende:
Houden mensen die hier panden verhuren al rekening met het gasloos worden van woningen en de kosten die daarmee gepaard gaan? Zou mij momenteel echt flink tegenhouden om in vastgoed te investeren aangezien dat best een grote kostenpost kan worden ineens.
Gewoon alles via SIG. betekent spreiding en zelf geen werk. Tegen een minimaal lagere rente.quote:Op woensdag 17 juli 2019 10:04 schreef Gijsbertus het volgende:
[ afbeelding ]
Investeren in vastgoed is momenteel Hot!
Crowdfunding, P2P lending maar ook zelf kopen en verhuren wordt steeds meer gedaan.
Dat laatste heeft mij aandacht getrokken en er is momenteel een mooi aanbod.
Met een club van 5 personen is er de mogelijkheid om een appartement in het centrum van Rotterdam te kunnen kopen en het te gaan verhuren. (vrije sector huur)
Met wat speurwerk op het internet ben ik 4 (grote) verhuur/ vastgoedverstrekkers tegengekomen, waarvan je maximaal 80% kan lenen (Woonfonds, RNHB, NIBC, Financiering regelen).
Er is nog niks concreet afgesproken over de inleg per persoon, maar als we gezamenlijk onder de LTV van 70% uitkomen, besparen we best veel rente over het geleende deel.
Voordat we in gesprek met kredietverstrekkers, adviseurs, e.d. gaan, ben ik benieuwd of hier iemand ervaring heeft met het kopen van vastgoed. Vragen die bij mij opspelen zijn:
- Bij welke kredietverstrekker heb je de lening afgesloten
- Hoeveel huur per maand kun je ongeveer vragen (in dezelfde straat een huur van ¤ 1350 p/m excl gezien)
- Met welke extra kosten dien je rekening te houden (VVE, OZB, onderhoud)
- Is het verstandig om een vastgoedbeheerder onder de arm te nemen
- Rendement aflossen op hypotheek
- Wat is een normale Terugverdienperiode
- Alle onderdelen die ik vergeten ben hier te vragen.
Graag hoor ik van jullie
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |