Nee. Die 'fietsenmaker' is een ordinaire oplichter.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 23:17 schreef craziness het volgende:
Het gaat om een batavus stadsfiets met 8 versnellingen. Maakt dat wat uit?
Als ze op dezelfde plek zitten krijg je zwakke plek in je wiel waarbij het dubbel kan klappen. Even snel gegoogled en ze zitten rond de 25 euro voor richten met vervanging van spaken.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 23:20 schreef craziness het volgende:
Ga ik het bij een ander proberen. En stel het zijn allemaal oplichtertjes (woon in Centrum Amsterdam, de meesten klanten zullen wel nietswetende toeristen zijn) kan ik dan nog doorfietsen met de missende spaken?
Volgens mij zitten ze op 2 verschillende plekken. De fietsenmaker heeft er 1 afgeknipt, de ander een soort van opgevouwen.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 23:23 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Als ze op dezelfde plek zitten krijg je zwakke plek in je wiel waarbij het dubbel kan klappen. Even snel gegoogled en ze zitten rond de 25 euro voor richten met vervanging van spaken.
Dan zal het zo'n vaart niet lopen. Ideaal is het niet maar als je uitkijkt met stoepranden etc. zal het meevallen. Een nieuw wiel is overigens ook wel voor 25 euro te krijgen.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 23:29 schreef craziness het volgende:
[..]
Volgens mij zitten ze op 2 verschillende plekken. De fietsenmaker heeft er 1 afgeknipt, de ander een soort van opgevouwen.
Ga het morgen weer even controleren.
Ja vind je? Spaken kosten niet zo veel dat klopt. Wiel eruit, banden eraf. Oude spaken vervangen. Spaken op spanning zetten. Wiel richten. Banden terug. Versnellingen opnieuw afstellen omdat de kabel eraf is geweest.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 23:18 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Nee. Die 'fietsenmaker' is een ordinaire oplichter.
Je hebt het stuk van 250 euro voor een nieuw wiel gemist?quote:Op woensdag 17 juli 2019 00:26 schreef lichtknopje het volgende:
[..]
Ja vind je? Spaken kosten niet zo veel dat klopt. Wiel eruit, banden eraf. Oude spaken vervangen. Spaken op spanning zetten. Wiel richten. Banden terug. Versnellingen opnieuw afstellen.
Uurtje werk denk ik. Misschien 3 kwartier. Vind ik geen oplichting.
Dat vervangen van het wiel is (nog) niet relevant omdat dit nog niet aan de orde was. Het ging om je mening dat 40 tot 70 euro oplichting is toch?quote:Op woensdag 17 juli 2019 00:32 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Je hebt het stuk van 250 euro voor een nieuw wiel gemist?
Over de spaken, zelfs met een uur werk zou je niet aan dat bedrag mogen komen.
Voor de pro is een spaak vervangen hooguit tien minuten werk. Dus ja dan is een uurtarief al snel veel te veel.quote:Op woensdag 17 juli 2019 00:36 schreef lichtknopje het volgende:
[..]
Dat vervangen van het wiel is (nog) niet relevant omdat dit nog niet aan de orde was. Het ging om je mening dat 40 tot 70 euro oplichting is toch?
40 euro per uur te veel? Nou, ik geeft het de fietsenmaker te doen als hij voor minder een zaak en personeel moet onderhouden.
Ja, als je een los wiel aanlevert wel. Zonder de-montage. Maar goed. We verschillen van mening geloof ik. En dat kan. Het is hier tenslotte een discussieforum.quote:Op woensdag 17 juli 2019 00:38 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Voor de pro is een spaak vervangen hooguit tien minuten werk. Dus ja dan is een uurtarief al snel veel te veel.
Ja eens. Wellicht is mijn visie ook wat verneukt door een buurman die je hele fiets reviseert voor een pakje zware vannelle.quote:Op woensdag 17 juli 2019 00:41 schreef lichtknopje het volgende:
[..]
Ja, als je een los wiel aanlevert wel. Zonder de-montage. Maar goed. We verschillen van mening geloof ik. En dat kan. Het is hier tenslotte een discussieforum.
250 euro is toch niet zo gek als er een versnellingsnaaf inzit en je de boel moet monteren? Het is geen simpel voorwiel...quote:Op woensdag 17 juli 2019 00:32 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Je hebt het stuk van 250 euro voor een nieuw wiel gemist?
Over de spaken, zelfs met een uur werk zou je niet aan dat bedrag mogen komen.
En toch is er een gebrek aan fietsenmakers, mede doordat de reparaties van elektrische fietsen veel meer tijd kost dan van een reguliere fietsquote:Op woensdag 17 juli 2019 08:05 schreef Watuntrik het volgende:
Het klinkt inderdaad als oplichting en zo zou ik het ook ervaren.. Maar ¤ 70 p/u blijkt tegenwoordig een redelijk standaard uurtarief te zijn voor de gemiddelde fietsenmaker. Ik woon dan heel ver van Amsterdam/Randstad en zelfs hier wordt zulk uurtarief geteld bij sommige fietsenwinkels.
De kosten van een nieuw wiel kan variëren van ¤25 tot over de ¤200 afhankelijk van het wiel. Heb je een stadsfiets met een Shimano Nexus naaf dan zit je op een compleet wiel al aan de hoge prijsklasse. En dan representeert het achterwiel bijna 1/3 van de nieuwprijs van de gehele fiets.
Aan fietsen maken valt niets meer te verdienen. Tegenwoordig is dat smerig prutswerk aan ouwe troep geworden. En dan is ¤ 70 p/u een leuk ontmoedigingsbeleid en daarmee als hoofdprijs de consument te bewegen om dan toch maar liever een nieuwe fiets te kopen. En daar verdiend de verkoper ¤ 200 + mee in een zucht en een scheet, zonder zijn handen vuil te maken.
En zo gaat het nergens meer over, de gezonde verhouding is zoek. En dan worden we door de overheid die deze yuppie praktijken in de hand werkt, bestookt met tegelwijsheden van "een beter milieu begint bij jezelf." ???
Wat is wijsheid?.. Wanneer je in termen van economische injectie en afschrijving gaat denken. Dan is dat meegaan in deze Mallemolen. Koop zo'n prulfiets van ¤200 bij de Gamma of Cranebroeck, rijdt dat ding in 1 jaar tijd helemaal aan gort, gooi het op het stort en koop een nieuwe.![]()
Dat klinkt handig. Hoe vindt je zoiets?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 23:44 schreef Fietsertje70 het volgende:
je afgebogen/afgebroken stuk spaak kan ook lekke banden veroorzaken. Heb je nergens een werkleerproject voor werkeloze fietsenmakers/ enof oude mannetjes in de buurt zitten waar je de fiets zelf maakt en alleen materiaal betaalt (spaak is ¤ 0,25 tot ¤ 0,50)?
Daar gaat dit topic dan niet over..quote:Op woensdag 17 juli 2019 08:14 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
En toch is er een gebrek aan fietsenmakers, mede doordat de reparaties van elektrische fietsen veel meer tijd kost dan van een reguliere fiets
Buurthuis? En vaak weten ze daar dan wel waar dat is. Hier in Den Bosch weet ik al 5 van die plekken.quote:Op woensdag 17 juli 2019 08:48 schreef borbit het volgende:
[..]
Dat klinkt handig. Hoe vindt je zoiets?
Ja, ik woon in Centrum Amsterdam. Als je een fietsenmaker kunt aanraden, zou ik dat waarderenquote:Op woensdag 17 juli 2019 00:34 schreef SpecialK het volgende:
Woon je toevallig in Amsterdam, TS? Want ik wil je wel een fietsenmaker DM-en die normale prijzen vraagt.
Laatst mijn hele ketting + kettingkast laten vervangen voor 35 euro.
Hij gaf aan dat het 2-3 uur in beslag zou nemen.quote:Op woensdag 17 juli 2019 00:36 schreef lichtknopje het volgende:
[..]
Dat vervangen van het wiel is (nog) niet relevant omdat dit nog niet aan de orde was. Het ging om je mening dat 40 tot 70 euro oplichting is toch?
40 euro per uur te veel? Nou, ik geeft het de fietsenmaker te doen als hij voor minder een zaak en personeel moet onderhouden.
Ligt even aan de situatie of het wiel eruit moet.. maar ook dat is niet lastig.. Meer dan een half uur a drie kwartier in het slechtste geval gaat het niet zijn als vakman..quote:Op woensdag 17 juli 2019 12:34 schreef craziness het volgende:
[..]
Hij gaf aan dat het 2-3 uur in beslag zou nemen.
Ketting maken, band plakken, lampjes repareren; sure. Maar ik kan niet alles, en een wiel eruit halen zeker niet. (Ik heb daar ook niet de ruimte voor, woon in het centrum van Amsterdam. Moet ik dat ding naast de gracht repareren met een auto's, bakfietsen, rolkoffertoeristen die elke seconde langs mij heen gaan?)quote:Op woensdag 17 juli 2019 09:07 schreef Zolderkamer het volgende:
Godver je kan toch wel een fiets repareren? Als je een schroefje kunt aandraaien dan kun je ook een spaak inzetten..
Ik snap wel dat je een hoop geld vraagt aan luie mensen die op voorhand zeggen dat ze iets niet kunnen..
Helemaal met youtube als allesweter
Als er geen dingen als grote tandwielen in de weg zitten (zoals bij een mountainbike) en de spaken kunnen gewoon ingestoken worden op de naaf dan hoeft het wiel er niet af.. sterker een band plakken is meer werk dan twee spaken indraaien..quote:Op woensdag 17 juli 2019 15:23 schreef craziness het volgende:
[..]
Ketting maken, band plakken, lampjes repareren; sure. Maar ik kan niet alles, en een wiel eruit halen zeker niet. (Ik heb daar ook niet de ruimte voor, woon in het centrum van Amsterdam. Moet ik dat ding naast de gracht repareren met een auto's, bakfietsen, rolkoffertoeristen die elke seconde langs mij heen gaan?)
En het is niet dat ik niet wil betalen voor een reparatie, ik heb echt al honderden euro's uitgegeven hieraan, maar ik wil ook niet uitgemolken worden.
Mooi, en anders had je misschien hier ook wel terecht gekund:quote:Op woensdag 17 juli 2019 16:36 schreef craziness het volgende:
Inmiddels een andere fietsenmaker gevonden, gaf aan dat slag eruit halen 20 Euro kost en de spaken 5 a 15 euro.
Leuk concept! Een locatie bij mij om de hoek, misschien leuk om een keer langs te gaan. Niet om iets te laten repareren, maar gewoon voor de leuk & zelf iets te leren.quote:Op woensdag 17 juli 2019 19:39 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Mooi, en anders had je misschien hier ook wel terecht gekund:
https://www.jordaangoudenreael.nl/nieuws/nieuws/repaircafe
Het is gewoon jammer dat er aan heel veel apparaten niet meer te sleutelen valt, maar ja dan valt het verdienmodel voor veel fabrikanten weg.quote:Op donderdag 18 juli 2019 00:57 schreef craziness het volgende:
[..]
Leuk concept! Een locatie bij mij om de hoek, misschien leuk om een keer langs te gaan. Niet om iets te laten repareren, maar gewoon voor de leuk & zelf iets te leren.
Een spaak inzetten is maar een fractie van het werk. Afhankelijk van de overige spaken en de postitie van de 2 missende spaken komt dan het echte werk: het spannen van het gehele wiel. Dat is nog wel een vak apart en je zal de eerste niet zijn waarbij het wiel dubbelklapt omdat de spaken verkeerd gespannen zijn. Ik kan veel zelf sleutelen aan een fiets, maar spaken spannen laat ik liever aan een professional over.quote:Op woensdag 17 juli 2019 09:07 schreef Zolderkamer het volgende:
Godver je kan toch wel een fiets repareren? Als je een schroefje kunt aandraaien dan kun je ook een spaak inzetten..
Ik snap wel dat je een hoop geld vraagt aan luie mensen die op voorhand zeggen dat ze iets niet kunnen..
Helemaal met youtube als allesweter
Voor 1 of 2 spaken hoef je echt geen heel wiel opnieuw te spannen.. Gewoon dezelfde spanning geven als de rest (luisteren naar het geluid)quote:Op donderdag 18 juli 2019 11:18 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Een spaak inzetten is maar een fractie van het werk. Afhankelijk van de overige spaken en de postitie van de 2 missende spaken komt dan het echte werk: het spannen van het gehele wiel. Dat is nog wel een vak apart en je zal de eerste niet zijn waarbij het wiel dubbelklapt omdat de spaken verkeerd gespannen zijn. Ik kan veel zelf sleutelen aan een fiets, maar spaken spannen laat ik liever aan een professional over.
(toegegeven, het gaat dan wel om mijn racefiets of mountainbike, die meer krachten te verduren krijgen)
Dat is het hem juist; bij een goed gespaakt wiel verschilt de spanning per spaak en per zijde, afhankelijk van het patroon. Uiteraard zijn er marges, maar verkeerde spanning resulteert weer in kapotte spakenquote:Op donderdag 18 juli 2019 11:19 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Voor 1 of 2 spaken hoef je echt geen heel wiel opnieuw te spannen.. Gewoon dezelfde spanning geven als de rest (luisteren naar het geluid)
Het enige wat lastig is, is als je ze niet kan insteken omdat er een kettingkast of tandwiel voor het gat zit, dan moet je meer sleutelen
Het is een stadsfiets in het centrum van amsterdam.. geen apparaat ten behoeve van de wetenschap..quote:Op donderdag 18 juli 2019 11:25 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Dat is het hem juist; bij een goed gespaakt wiel verschilt de spanning per spaak en per zijde, afhankelijk van het patroon. Uiteraard zijn er marges, maar verkeerde spanning resulteert weer in kapotte spaken
Dat gaat natuurlijk alleen op als de nieuwe spaken van exact dezelfde dikte en materiaal zijn als de overige spaken en alle spaken in dezelfde orientatie zijn bevestigd. Bij veel wielen zit er een vrij kunstzinnig spakenpatroon met afwijkende spanningen per spaak en dan gaat je verhaal niet op. Maar als jij slagen in je wiel geen probleem vindt mag je het lekker zelf doen. Ik ga liever naar de vakman.quote:Op donderdag 18 juli 2019 11:19 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Voor 1 of 2 spaken hoef je echt geen heel wiel opnieuw te spannen.. Gewoon dezelfde spanning geven als de rest (luisteren naar het geluid)
Vergeet je niet je wiel te laten balanceren en uitlijnen?quote:Op donderdag 18 juli 2019 12:34 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat gaat natuurlijk alleen op als de nieuwe spaken van exact dezelfde dikte en materiaal zijn als de overige spaken en alle spaken in dezelfde orientatie zijn bevestigd. Bij veel wielen zit er een vrij kunstzinnig spakenpatroon met afwijkende spanningen per spaak en dan gaat je verhaal niet op. Maar als jij slagen in je wiel geen probleem vindt mag je het lekker zelf doen. Ik ga liever naar de vakman.
Waar kan ik dat laten doen? Kwikfit wilde mijn wiel niet balanceren.quote:Op donderdag 18 juli 2019 12:36 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Vergeet je niet je wiel te laten balanceren en uitlijnen?
Kun je heel makkelijk zelf doenquote:Op donderdag 18 juli 2019 12:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waar kan ik dat laten doen? Kwikfit wilde mijn wiel niet balanceren.
Prima prijs, waar zit die fietsenmaker?quote:Op woensdag 17 juli 2019 16:36 schreef craziness het volgende:
Inmiddels een andere fietsenmaker gevonden, gaf aan dat slag eruit halen 20 Euro kost en de spaken 5 a 15 euro.
Dan laat je het doen.. genoeg ontzettend dure zaken waar je terecht kunt.. vraag TS maar die weet er wel een paarquote:Op donderdag 18 juli 2019 13:18 schreef Basp1 het volgende:
Alles kun je zelf doen maar ik wil niet alles zelf doen. Laat vakmensen ook nog een boterham verdienen.
Waarom help jij TS niet even met z'n spaakjes, je bent blijkbaar zo'n enorme expert na je youtube filmpjes? Dat doe je toch wel even voor hem, voor een sixpack schultenbrau ofzo?quote:Op donderdag 18 juli 2019 14:11 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dan laat je het doen.. genoeg ontzettend dure zaken waar je terecht kunt.. vraag TS maar die weet er wel een paar
Maak er een kratje Oetinger van en breng de fiets maar langs hoor.. loop ik hem van voor tot achter even naquote:Op donderdag 18 juli 2019 17:36 schreef Farenji het volgende:
[..]
Waarom help jij TS niet even met z'n spaakjes, je bent blijkbaar zo'n enorme expert na je youtube filmpjes? Dat doe je toch wel even voor hem, voor een sixpack schultenbrau ofzo?
Ik heb de spaken laten repareren. Ze hebben 5 spaken vervangen, een slag eruit gehaald, en de andere spaken gelijk gespannen (of zo iets). Kostte 30 euro.quote:Op donderdag 18 juli 2019 13:58 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Prima prijs, waar zit die fietsenmaker?
Ik zou overigens nooit mijn spaken vervangen, maar gelijk een nieuw achterwiel nemen. Mijn ervaring is, dat als de eerste gaat, anderen snel volgen.
Waarschijnlijk betalen ze niet genoeg aan de google maffia.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 00:00 schreef craziness het volgende:
[..]
Ik heb de spaken laten repareren. Ze hebben 5 spaken vervangen, een slag eruit gehaald, en de andere spaken gelijk gespannen (of zo iets). Kostte 30 euro.
Laten repareren bij Fietstop Rozengracht.
https://www.fietstop.com/
Ook om de hoek, dichterbij, leukere route, en veel vriendelijkere mensen dan bij mijn vorige "vaste" fietsmonteur.
Raar dat ik dit nu pas vind. Maar in Google Maps verschijnt de winkel ook pas wanneer je ver inzoomt. Vreemd, gezien de vele reviews en hoge score (4.7/5). Ik zie heel veel fiets winkels/rentals met bizar slechte reviews en ook weinig reviews, maar deze verschijnt pas wanneer ik ver inzoom op de map.
Dat is wel een beetje erg overdreven. Dan wordt fietsen/wielrennen wel een erg dure hobby.quote:Op donderdag 18 juli 2019 13:58 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Prima prijs, waar zit die fietsenmaker?
Ik zou overigens nooit mijn spaken vervangen, maar gelijk een nieuw achterwiel nemen. Mijn ervaring is, dat als de eerste gaat, anderen snel volgen.
Kan er wel een foto van maken, heb er nu geen helaas.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 10:38 schreef KolonelBroodje het volgende:
Heb je een foto van je fiets? Ben wel benieuwd wat voor wiel het nu uiteindelijk was.
Wel een nette prijs trouwens
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |