Te weinig opvangruimte om echt van een keus te spreken, maar die heb je er ook tussen geloof ik.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:00 schreef bruinwerker het volgende:
ik keek net een filmpje gezien over een ''structureel opvang te kort voor daklozen''.
Nu vroeg ik mij af in hoeverre het iemand zijn eigen keuze is om op straat te leven?
Ik kan begrijpen dat wanneer er een aantal grote tegenslagen in je leven gebeuren, je op straat terecht kan komen. Maar in hoeverre zijn er instanties die jou kunnen helpen met de primaire levensbehoeften als een slaapplaats, eten en douchen? Ik heb lang gedacht dat het 24/7 op straat leven een keuze is, hoe denken jullie hierover?
Onder de brug (in de meeste grotere steden) liggen ook genoeg junks en gekkies die je zooi stelen als je ligt te slapen.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:07 schreef Nobu het volgende:
In de opvang lig je wel tussen de junks en gekkies die je zooi stelen als je ligt te slapen, kun je beter onder de brug gaan liggen.
Serieus? Dus er is geen daklozen opvang mogelijk met een eigen kamer?quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:07 schreef Nobu het volgende:
In de opvang lig je wel tussen de junks en gekkies die je zooi stelen als je ligt te slapen, kun je beter onder de brug gaan liggen.
Absoluut, je raakt je baan kwijt en vervolgens je huis door economische veranderingen en wordt dakloos. Dat is een keuze.quote:
Alleen als je een gekkie bent. Beter dus gewoon iemand in zijn/haar oog plassen voor je naar de opvan gaat. Misschien wel even een beetje ongemakkelijk, maar je slaapt wel rustig.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:23 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Serieus? Dus er is geen daklozen opvang mogelijk met een eigen kamer?
Ongelooflijk zeg. Er is dus bijv. geen maatschappelijke opvang waar je door hulpverleners aangemeld kan worden? Een inloop als je dakloos bent of een nachtopvang? Bizar zeg.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:28 schreef Nobu het volgende:
[..]
Alleen als je een gekkie bent. Beter dus gewoon iemand in zijn/haar oog plassen voor je naar de opvan gaat. Misschien wel een beetje ongemakkelijk, maar je slaapt wel rustig.
Het is een keuze om je niet te verzekeren tegen ongewilde werkeloosheid. Als je dat wel doet dan kan je gewoon je hypotheek blijven betalen. Wellicht dat je wat abonnementen links en rechts moet opzeggen, niet meer 3x per jaar op vakantie kan en niet meer elke week kan uit eten en wat zuiniger aan moet doen met boodschappen.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:24 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Absoluut, je raakt je baan kwijt en vervolgens je huis door economische veranderingen en wordt dakloos. Dat is een keuze.
Helemaal mee eens! En wat te denken van mensen die een huurhuis hebben? Ook al zo’n keuze!quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:50 schreef vosss het volgende:
[..]
Het is een keuze om je niet te verzekeren tegen ongewilde werkeloosheid. Als je dat wel doet dan kan je gewoon je hypotheek blijven betalen. Wellicht dat je wat abonnementen links en rechts moet opzeggen, niet meer 3x per jaar op vakantie kan en niet meer elke week kan uit eten en wat zuiniger aan moet doen met boodschappen.
Dus ja, op straat leven is een keuze ja, want daar kan je je voor een appel en een ei prima tegen verzekeren
Die kunnen zich ook prima verzekeren tegen inkomensverlies waardoor ze de huur gewoon kunnen blijven betalen.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:51 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Helemaal mee eens! En wat te denken van mensen die een huurhuis hebben? Ook al zo’n keuze!
Precies, of anders een uitkering nemen.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:52 schreef vosss het volgende:
[..]
Die kunnen zich ook prima verzekeren tegen inkomensverlies waardoor ze de huur gewoon kunnen blijven betalen.
Raar wereldbeeld heb jij.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:50 schreef vosss het volgende:
[..]
Het is een keuze om je niet te verzekeren tegen ongewilde werkeloosheid. Als je dat wel doet dan kan je gewoon je hypotheek blijven betalen. Wellicht dat je wat abonnementen links en rechts moet opzeggen, niet meer 3x per jaar op vakantie kan en niet meer elke week kan uit eten en wat zuiniger aan moet doen met boodschappen.
Dus ja, op straat leven is een keuze ja, want daar kan je je voor een appel en een ei prima tegen verzekeren
Sowieso al dat je ervan uitgaat dat iedereen een hypotheek heeft en 3x per jaar op vakantie gaat. En alsof iedereen genoeg geld heeft om nog maar een verzekering af te sluitenquote:
Goh, wat zit de wereld voor sommigen simpel in elkaar.quote:Het is een keuze om je niet te verzekeren tegen ongewilde werkeloosheid. Als je dat wel doet dan kan je gewoon je hypotheek blijven betalen.
Niet iedereen pijpt achter het CS voor crack.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:24 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Absoluut, je raakt je baan kwijt en vervolgens je huis door economische veranderingen en wordt dakloos. Dat is een keuze.
Jawel. Maar die zitten ram-en ramvol. Er zijn ook maatschappelijke opvanghuizen, opvang tot je een kamer oid kan huren. Dat zat allemaal op slot door geldgebrek in Amsterdam. Het is schrijnend.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:30 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Ongelooflijk zeg. Er is dus bijv. geen maatschappelijke opvang waar je door hulpverleners aangemeld kan worden? Een inloop als je dakloos bent of een nachtopvang? Bizar zeg.
Droom verder.quote:Op donderdag 11 juli 2019 18:55 schreef Syd het volgende:
Hoop er nooit in te komen maar je kunt toch aanspraak doen op bijstand eventueel extra geld oor wasmachine etc en eventueel voorrang krijgen op sociale woningen?
Waar is de bijstand dan anders voor?
Oh dus de bijstand bestaat niet?quote:Op donderdag 11 juli 2019 18:57 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Droom verder.
En ik raad iedereen aan om de eerder aangehaalde Vraagwatjewil aandachtig door te lezen
Je kan een briefadres krijgen. En dan krijg je een daklozen uitkering. Dus minder dan normaal, want geen huurlasten.quote:Op donderdag 11 juli 2019 19:40 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Volgens mij krijg je zonder vast adres geen bijstand?
Voor iemand die 9 maanden lang thuisloos is geweest (inclusief zwarte kamers/zonder inschrijving).quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:00 schreef bruinwerker het volgende:
ik keek net een filmpje gezien over een ''structureel opvang te kort voor daklozen''.
Nu vroeg ik mij af in hoeverre het iemand zijn eigen keuze is om op straat te leven?
Ik kan begrijpen dat wanneer er een aantal grote tegenslagen in je leven gebeuren, je op straat terecht kan komen. Maar in hoeverre zijn er instanties die jou kunnen helpen met de primaire levensbehoeften als een slaapplaats, eten en douchen? Ik heb lang gedacht dat het 24/7 op straat leven een keuze is, hoe denken jullie hierover?
Liever tussen de junks danquote:Op donderdag 11 juli 2019 11:07 schreef Nobu het volgende:
Het is geen hotel.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:23 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Serieus? Dus er is geen daklozen opvang mogelijk met een eigen kamer?
Een nachtopvang is wettelijk verplicht. Al heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen dat als er geen plek is en je bent zwak. Je letterlijk op straat mag slapen.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:30 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Ongelooflijk zeg. Er is dus bijv. geen maatschappelijke opvang waar je door hulpverleners aangemeld kan worden? Een inloop als je dakloos bent of een nachtopvang? Bizar zeg.
quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:32 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Idd, sociaal economische factoren bestaan niet!
WW heeft een max, bijstand kunnen de gemeentes in de randstad niet meer ophoesten door een begrotingstekort.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:50 schreef vosss het volgende:
[..]
Goed topic. Er zijn nog een paar gasten op FOK! hier en daar die dakloos zijn.quote:Op donderdag 11 juli 2019 12:01 schreef Farenji het volgende:
GC / [Vraag wat je wil] aan iemand die dakloos is geweest
moten ze maar werkenquote:Op donderdag 11 juli 2019 12:01 schreef Morrigan het volgende:
Ik geloof niet dat de meeste daklozen bewust dakloos zijn geworden.
Nope.quote:Op donderdag 11 juli 2019 18:55 schreef Syd het volgende:
Hoop er nooit in te komen maar je kunt toch aanspraak doen op bijstand eventueel extra geld oor wasmachine etc en eventueel voorrang krijgen op sociale woningen?
Waar is de bijstand dan anders voor?
Nope.quote:Op donderdag 11 juli 2019 18:57 schreef Twiitch het volgende:
Voor sommigen wel, voor anderen niet. De meeste daklozen die hier in de stad rondlopen zijn overduidelijk wappie en weigeren waarschijnlijk alle hulp (als die er is, heb geen idee, nooit op straat gewoond).
Klopt.quote:Op donderdag 11 juli 2019 23:14 schreef Koettie het volgende:
[..]
Je kan een briefadres krijgen. En dan krijg je een daklozen uitkering. Dus minder dan normaal, want geen huurlasten.
Verslaving is ook iets waar lastiger de juiste hulp voor te vinden is. Deels wegens bezuiniging, deels wegens hoe drugs verankerd is in de maatschappij in Nederland.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:02 schreef Telefoonvork het volgende:
Een hoop daklozen zijn verslaafd, crimineel, wappie of een mengelmoes daarvan. Die worden over het algemeen uitgekotst door hun familie en vrienden hebben ze niet (tenzij ze geld hebben).
Er zit een enkeling tussen die dakloos is geworden door domme pech. Die komen dan ook vrij snel weer op hun pootjes terecht.
De rest? Gaat van de ene ruzie naar de andere ruzie en vermijdt hulp als de plaag, puur door hun eigen houding; "ze doen toch niks voor je," terwijl zij het juist zelf zijn die moeilijk doen.
Triest, maar het is de realiteit.
Er zijn wachtlijsten, bijv. ¤5 per nacht en in de ochtend kom je langs zodat je alvast een nr krijgt. Als je later op de dag je geld bij elkaar hebt en je bent aan de beurt, dan mag je die nacht daar slapen. De dag erna begint het weer opnieuw enz.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:30 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Met als gevolg?quote:Op zaterdag 13 juli 2019 15:01 schreef Telefoonvork het volgende:
(de geldkraan moet dicht bij iedere verslaafde, hard, maar waar)
dan krijg je ww en daarna een uitkering en in die tijd heb je voldoende ruimte om je leefgewoontes aan te passen op je financiele situatie. dus ja, het is een keuze.quote:Op donderdag 11 juli 2019 11:24 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
een junk zal alles doen om aan drugs te komen, dus het aantal straatroven/overvallen etc zal toenemenquote:
Echt he, in de maatschappelijke opvang zitten alleen maar gekkies. De term Pechmannen bijv. omschrijft alleen maar een stel gekkies.quote:Op maandag 15 juli 2019 08:54 schreef Ferdii het volgende:
[..]
dan krijg je ww en daarna een uitkering en in die tijd heb je voldoende ruimte om je leefgewoontes aan te passen op je financiele situatie. dus ja, het is een keuze.
dakloos worden is alleen voor sociaal van de maatschappij afgekeerde gekkies die geen financieel plan hebben, geen vrienden hebben en geen familie hebben.
Er zijn tegenwoordig echt ontzettend veel economische "thuislozen". Wat niet gek is want bijna alles in de randstad is onbetaalbaar.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:02 schreef Telefoonvork het volgende:
Een hoop daklozen zijn verslaafd, crimineel, wappie of een mengelmoes daarvan. Die worden over het algemeen uitgekotst door hun familie en vrienden hebben ze niet (tenzij ze geld hebben).
Er zit een enkeling tussen die dakloos is geworden door domme pech. Die komen dan ook vrij snel weer op hun pootjes terecht.
De rest? Gaat van de ene ruzie naar de andere ruzie en vermijdt hulp als de plaag, puur door hun eigen houding; "ze doen toch niks voor je," terwijl zij het juist zelf zijn die moeilijk doen.
Triest, maar het is de realiteit.
Vangnetten zijn er tegenwoordig niet meer door alle bezuiningen op de publiekelijke sector.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:50 schreef bianconeri het volgende:
In Nederland zijn er echt heel veel vangnetten. Dus of je het dan zo ver kunt laten lopen dat je op straat komt? Ik vind het knap.
Maar een keuze?
In veel gevallen is het gekomen door eigen fouten. Maar wie maakt die niet? En daar kies je niet voor. Mss dat iemand te ver is gegaan in een gok, maar goed.
Sommigen kiezen er echter wel voor om op straat te leven. En in andere landen zijn de vangnetten er niet en kom je op straat terecht na een fout. En zijn de mogelijkheden om dan omhoog te komen er bijna niet.
Echt een keus? Nee lang niet altijd.
Ze kunnen een uitkering krijgen toch?quote:Op zaterdag 13 juli 2019 00:05 schreef Yiwei het volgende:
[..]
Er zijn wachtlijsten, bijv. ¤5 per nacht en in de ochtend kom je langs zodat je alvast een nr krijgt. Als je later op de dag je geld bij elkaar hebt en je bent aan de beurt, dan mag je die nacht daar slapen. De dag erna begint het weer opnieuw enz.
Alleen in de winter bij vriespunt gaat de gemeentelijke opvang open voor gratis, alleen de daklozen uit mijn omgeving moeten dan bijv. ca. 5 km lopen. Niet iedereen heeft schoenen bovenop dat het fysiek veel vraagt van iemand die zwak is door geen eten enzo.
Bij twee had ik gebeld naar de gemeente zodat hulp zou komen. Alleen bij eentje was gekomen na 4 uur dat ik gemeente had ingeschakeld, die dakloze was zo zwak dat hij bijna niet meer aanspreekbaar was. Het regende buiten dagenlang keihard en hij was aan het liggen en trillen. Hij werd geholpen, omdat hij al jarenlang in het gemeentelijk systeem aanwezig was. Dit werd opgezocht. Bij de andere werd tegen mij gezegd dat hij niet te vinden was in het systeem en dat de gemeente niet voor iedere burger iets kan betekenen.
Daarom vind ik bijna elk dakloze welke om geld vraagt bewonderingswaardig. Mensen hebben dan heleboel meegemaakt, ze weten zelf heus wel dat er geen perspectief is. Sommige daklozen zag ik al toen ik een kind was. Dus al meer dan 25 jaar dakloos. En nog steeds hebben ze moed om contact met mensen te maken en vriendelijk geld te vragen.
Mensen mogen al blij zijn dat ze niet agressief zijn, want terecht en logisch reactie ook. Ze zijn ook Nederlanders naast mensen, echter vinden veel mensen dit dat van ze. Dit doet pijn, ook zij mogen ergens een plek hebben om te slapen, en eten te hebben.
Mensen geven geen geld en geen eten, maar de natrap van slecht over ze praten als ze eentje zien hoeft niet.
Niet iedereen weet dat er daklozen uitkering bestaat, of weet het voor elkaar te regelen.quote:Op maandag 15 juli 2019 18:41 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Ze kunnen een uitkering krijgen toch?
Vandaag is er weer aandacht besteedt aan spookburgers via het nieuws, dat het steeds meer wordt. Mensen die niet ingeschreven staan bij de gemeente en code VOW (vertrokken onbekend waarheen) hebben.quote:Op maandag 15 juli 2019 18:41 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
Ze kunnen een uitkering krijgen toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |