Zo buigt een Belgisch meisje voorover als je zegt dat je nodig moet poepen (als je geluk hebt)quote:Op donderdag 11 juli 2019 16:24 schreef SpecialK het volgende:
Als ik naar een gelovige Nederlander stap en ik vraag hem waarom hij gelooft in iets dan krijg ik als antwoord: "jij gelooft toch ook in dingen?". En dat zou ik dan toe moeten geven. Maar dan heb je dus een discussie over mates van zekerheid en om eerlijk te zijn lijkt dat de emotionele lading van het geloof niet te dekken
Als ik naar een gelovige Brit stap en ik vraag waarom hij faith heeft dan kan ik letterlijk zeggen dat ik nergens "faith" toepas in mijn leven. Ik heb nergens faith in. En ik zou vervolgens kunnen aantonen dat faith een onbetrouwbaar pad naar de waarheid is.
Het feit dat ik met 2 mensen met een verschillende taal compleet andere discussies moet voeren... simpelweg omdat de gereedschappen (woorden) gewoon niet aanwezig zijn in het Nederlands.. dat frustreert mij.
Er zijn zat gelovigen die zonder schromen durven te zeggen dat ze een zekerheidsgraad hebben van 99%.quote:Op donderdag 11 juli 2019 16:28 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Zo buigt een Belgisch meisje voorover als je zegt dat je nodig moet poepen (als je geluk hebt)
Als mensen echt geloven in hun geloof, dan zou dat ook echt absoluut moeten zijn. Anders is het geen volle overtuiging dat het geloof er is.
En daar komt het vrije wil argument dus uit voort. Jij hebt binnen een christelijke context nog steeds de verantwoordelijkheid om keuzes te maken en om moeite te doen om te overleven en om de "juiste" morele paden te bewandelen.quote:Om een voorbeeld te geven:
Een christen gelooft dat God en alleen God beslist over de dood. Toch stoppen ze voor een rood stoplicht. Als ze echt zouden geloven, dan was een stoplicht ten eerste door God gemaakt, en ten tweede onderdeel in het ondoorgrondelijke plan van God.
Noord-Koreanen geloven dat Kim Jung Un geen kontgat heeft. Als je dat überhaupt durft te betwisten, heb je al een probleem. Het probleem is is dat morele paden in de maatschappij onderhevig zijn aan veranderingen, aanpassingen die in de religie altijd hetzelfde zullen blijven. Dan krijg je dus met verschillende standaarden te maken.quote:Op donderdag 11 juli 2019 16:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Er zijn zat gelovigen die zonder schromen durven te zeggen dat ze een zekerheidsgraad hebben van 99%.
Of soms zelfs 75%.
[..]
En daar komt het vrije wil argument dus uit voort. Jij hebt binnen een christelijke context nog steeds de verantwoordelijkheid om keuzes te maken en om moeite te doen om te overleven en om de "juiste" morele paden te bewandelen.
Je zal per gelovige in discussie moeten gaan over wat ze exact geloven want je kan wel aannames doen dat ze allemaal in alles wetende alles kunnende wezens geloven en dat dat leidt tot contradicties maar dan kom je nergens. Want dat geloven veel christenen niet eens.
Er zijn voor elke contradictie wel cop-outs. Zoals het concept van maximally-powerful (ipv omnipowerful).
Omdat jouw filosofie van "gewoon je ogen openen" niet werkt mensen en ze vaak juist sterkt in hun geloof.quote:Op donderdag 11 juli 2019 16:40 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Noord-Koreanen geloven dat Kim Jung Un geen kontgat heeft. Als je dat überhaupt durft te betwisten, heb je al een probleem. Het probleem is is dat morele paden in de maatschappij onderhevig zijn aan veranderingen, aanpassingen die in de religie altijd hetzelfde zullen blijven. Dan krijg je dus met verschillende standaarden te maken.
Je bent nooit half zwanger, of een kwart. Je bent zwanger of je bent het niet. Het is lekker makkelijk om zelf selectief te shoppen in de morele paden, zou ik ook wel willen. Als het niet lekker uitkomt doe je het niet, en als je er iets mee af kan wenden, heerlijk.
Misschien is het dan tijd om mensen hun ogen te openen?
Waarom hebben we dan discussies over hoe dicht het woord faith bij geloof zit enz?
Ze zien dat het met de huidige manier van omgang het allerlei voordelen kan opleveren. Het sterkt ze niet in hun geloof, maar de sterkte van hun groep. Het geloof is bijna een dekmantel voor veel gelovigen.quote:Op donderdag 11 juli 2019 16:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat jouw filosofie van "gewoon je ogen openen" niet werkt mensen en ze vaak juist sterkt in hun geloof.
Gelovigen krijgen zat tegengas in het westen.quote:Op donderdag 11 juli 2019 17:01 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Als mensen nooit tegengas krijgen zullen ze nooit gaan twijfelen.
Ik ben, zoals vele autochtone Nederlandse 50+ers als kind/baby gedoopt en daarmee in naam Nederlands Hervormd maar heb het geloof eigenlijk nooit echt serieus genomen.quote:Op donderdag 11 juli 2019 17:01 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Ze zien dat het met de huidige manier van omgang het allerlei voordelen kan opleveren. Het sterkt ze niet in hun geloof, maar de sterkte van hun groep. Het geloof is bijna een dekmantel voor veel gelovigen.
Trouwens mijn style van gestrekt been werkt vrij goed bij autochtone gelovigen, ik heb meerdere mensen aan het twijfelen gekregen. Bij allochtoonse mensen werd het altijd ruzie.
Als mensen nooit tegengas krijgen zullen ze nooit gaan twijfelen. En ook al zou iemand twijfelen of al het besef hebben, dan nog is het zeer moeilijk om te ontsnappen omdat het geloof heel handig alle vluchtwegen blokkeert. Afvallen mag niet, zelfmoord mag niet.. True we wonen in Nederland, maar zelfs uit een christelijke familie ontsnappen is niet makkelijk. Dan kan men alsnog denken: laatmaar, dit wordt ellende.
quote:Op donderdag 11 juli 2019 17:01 schreef DoubleUU het volgende:
Trouwens mijn style van gestrekt been werkt vrij goed bij autochtone gelovigen, ik heb meerdere mensen aan het twijfelen gekregen. Bij allochtoonse mensen werd het altijd ruzie.
Oe! Nu wordt het interessant.quote:Op donderdag 11 juli 2019 16:24 schreef SpecialK het volgende:
Als ik naar een gelovige Nederlander stap en ik vraag hem waarom hij gelooft in iets dan krijg ik als antwoord: "jij gelooft toch ook in dingen?". En dat zou ik dan toe moeten geven. Maar dan heb je dus een discussie over mates van zekerheid en om eerlijk te zijn lijkt dat de emotionele lading van het geloof niet te dekken
Als ik naar een gelovige Brit stap en ik vraag waarom hij faith heeft dan kan ik letterlijk zeggen dat ik nergens "faith" toepas in mijn leven. Ik heb nergens faith in. En ik zou vervolgens kunnen aantonen dat faith een onbetrouwbaar pad naar de waarheid is.
Het feit dat ik met 2 mensen met een verschillende taal compleet andere discussies moet voeren... simpelweg omdat de gereedschappen (woorden) gewoon niet aanwezig zijn in het Nederlands.. dat frustreert mij.
Faith wordt door de meeste gelovigen dus gedefinieerd als geloof in iets bij totaal gebrek aan fysiek bewijs of geloof bij bewijs van het tegendeel.quote:Op donderdag 11 juli 2019 21:37 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Oe! Nu wordt het interessant.
Hoe toon je aan dat 'faith' een onbetrouwbaar pad naar de waarheid is?
Ja nu ga je dus het pad af dat faith per se dus een vertrouwen is in een waarheid met aanwezig (al dan niet gebrekkig) bewijs.quote:Ik durf te stellen dat jij wel degelijk 'faith' hebt in vele zaken. Je bent immers een mens en kan niet alles weten/zelf doen.
Waarheid is waarheid. Er zal zelfs voor de vraag wat de beste manier van leven is voor elk individu een hard objectief antwoord zijn als je maar genoeg wetenschappelijke data hebt om alle factoren te wegen.quote:Je zal moeten leunen op de kennis van anderen er erop vertrouwen dat die weten wat ze doen/het goed voor hebben en dat de methoden die ze gebruiken om die kennis zuiver te houden werkt.
En daarop volgend, welke waarheid, waarover? Het kookpunt van water of welke manier van leven voor jou het beste is? Dat maakt nogal verschil.
Moet toch zalig zijn te kunnen leven met een blind vertrouwen in wetenschappelijke data als bron van uitleg voor subjectieve beleving.quote:Op donderdag 11 juli 2019 21:55 schreef SpecialK het volgende:
Waarheid is waarheid. Er zal zelfs voor de vraag wat de beste manier van leven is voor elk individu een hard objectief antwoord zijn als je maar genoeg wetenschappelijke data hebt om alle factoren te wegen.
De wereld is wat het is. Tot zover is er een idee van de waarheid.quote:
'Kennis hebben van' (en dat is toch waar we het over hebben) begint niet met bewijs, maar met vermogens:quote:Er zal zelfs voor de vraag wat de beste manier van leven is voor elk individu een hard objectief antwoord zijn als je maar genoeg wetenschappelijke data hebt om alle factoren te wegen.
Zeg ik dat die data bestaat dan?quote:Op donderdag 11 juli 2019 22:29 schreef Jappie het volgende:
[..]
Moet toch zalig zijn te kunnen leven met een blind vertrouwen in wetenschappelijke data als bron van uitleg voor subjectieve beleving.
Wetenschap is beperkt tot het testbare.quote:Op donderdag 11 juli 2019 22:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wereld is wat het is. Tot zover is er een idee van de waarheid.
[..]
'Kennis hebben van' (en dat is toch waar we het over hebben) begint niet met bewijs, maar met vermogens:
- Kennis veronderstelt kennisverwerving en het vermogen daartoe. Het beginpunt van kennisverwerving is begripsmatig altijd een vooronderstelling, ook aannemelijke, laten we zeggen: zintuiglijke waarneming en basale logica. Je kan hoogstens zeggen, dat wetenschap als uitgangspunten, alleen de betrouwbaarste vooronderstellingen gekozen heeft. Als dat zo is, kan het nog altijd te beperkt blijken te zijn.
- Kennisverwerving is een doelstelling en dat veronderstelt een levensfilosofie.
'Het testbare' is een begrip, en dat begrip veronderstelt (om begrijpelijk te zijn):quote:Op donderdag 11 juli 2019 22:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wetenschap is beperkt tot het testbare.
Zonder te willen mierenneuken over details is dit wel wat je indirect impliceert. Het zwaartepunt van jouw vertrouwen bevind zich iig in het idee van een wetenschap die je objectief kan bewijzen wat waarheid is.quote:Op donderdag 11 juli 2019 22:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zeg ik dat die data bestaat dan?
Kusje knuf.
Ik onderschrijf het methodologisch naturalisme. Dus nee.quote:Op donderdag 11 juli 2019 22:54 schreef Jappie het volgende:
[..]
Zonder te willen mierenneuken over details is dit wel wat je indirect impliceert. Het zwaartepunt van jouw vertrouwen bevind zich iig in het idee van een wetenschap die je objectief kan bewijzen wat waarheid is.
Oh...kee.quote:Wat mij betreft is dat een omweg....het is alsof je pas voor waar aanneemt dat je hebt geneukt aan de hand van wat zaadsporen en gevonden dna.
Zou je gebedsgenezing onder methodologisch naturalisme kunnen scharen in jouw optiek ?quote:Op donderdag 11 juli 2019 23:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik onderschrijf het methodologisch naturalisme. Dus nee.
[..]
Oh...kee.
Het is testbaar. Dus in die zin is het toegankelijk voor de wetenschap. Alleen moet je oppassen als je ongegronde conclusies gaat hangen achter het mechanisme wat er achter zou kunnen zitten.quote:Op donderdag 11 juli 2019 23:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Zou je gebedsgenezing onder methodologisch naturalisme kunnen scharen in jouw optiek ?
Of spiritualisme ?
Sorry..ik was nog even bezig met een verduidelijking met waarom ik hier op door vroeg.quote:Op donderdag 11 juli 2019 23:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het is testbaar. Dus in die zin is het toegankelijk voor de wetenschap. Alleen moet je oppassen als je ongegronde conclusies gaat hangen achter het mechanisme wat er achter zou kunnen zitten.
Oh en gebedsgenezing is al onderzocht trouwens,.. en het kwam niet zo goed uit de bus.
´Het is onderzocht´ door wie? en hoe is dat te meten?quote:Op donderdag 11 juli 2019 23:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het is testbaar. Dus in die zin is het toegankelijk voor de wetenschap. Alleen moet je oppassen als je ongegronde conclusies gaat hangen achter het mechanisme wat er achter zou kunnen zitten.
Oh en gebedsgenezing is al onderzocht trouwens,.. en het kwam niet zo goed uit de bus.
het methodologisch naturalisme sluit geen claims op filosofische grond uit dus ... als je bedoelt dat daar een kans voor hypocrisie is dan ben ik het daar niet echt mee eens.quote:Op donderdag 11 juli 2019 23:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Zou je gebedsgenezing onder methodologisch naturalisme kunnen scharen in jouw optiek ?
Of spiritualisme ?
Het punt waarom ik dit vraag is het volgende..naturalisme of methodologisch naturalisme gaat grofweg uit van verklaringen bestaande uit natuurlijke factoren right ?
[quote]
Als jij straks dingen kan aantonen binnen het bovennatuurlijke dan zal het methodologisch naturalisme dat gewoon accepteren als iets "aantoonbaars".
De vraag is... zou je het dan nog bovennatuurlijk noemen.
[quote]
De lastigheid in deze is dan ook de term natuurlijke..met die aanduiding heb ik waarschijnlijk nog wel het minst moeite alleen het is wel een containerbegrip..voor mij zijn "spiritualiteit reincarnatie, een leven na de materiele dood", natuurlijke verschijnselen omdat alles wat bestaat "naar haar natuur" is .
Ik heb wel eens eerder gekscherend gezegd dat de wetenschap of zoals in jouw geval nu de methodologisch naturalist uiteindelijk met het godsbegrip wegloopt als zijnde door hun bewezen en daarmee waarheid geworden door het door hun geleverde bewijs. Feitelijk is dat hetzelfde wat ik net iets grofgebekter zei is het niet ?
Waarom zouden zulke claims niet meetbaar zijn?quote:Op donderdag 11 juli 2019 23:37 schreef Kun-Aguero het volgende:
[..]
´Het is onderzocht´ door wie? en hoe is dat te meten?
Ik bedoel juist exact het omgekeerde..methodologisch naturalisme lijkt open te staan voor verregaande ideeen als ze maar natuurlijk kunnen worden verklaard en daarmee is de vraag gerechtvaardigd wat er dan wordt verstaan onder "natuurlijk" of wat jij daaronder verstaat.quote:Op donderdag 11 juli 2019 23:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
het methodologisch naturalisme sluit geen claims op filosofische grond uit dus ... als je bedoelt dat daar een kans voor hypocrisie is dan ben ik het daar niet echt mee eens.
Dat lijkt een fair uitgangspunt maar dat is het geenzins als onze werkelijkheid voor een groot deel gebaseerd is op onze overtuiging. M.a.w. als de algemene overtuiging niet in samenspraak is met hetgeen jij met de afwijkende overtuiging zelf wel kunt bewijzen kan de gemiddelde onderzoeker met de algemene overtuiging logischerwijs niet dezelfde resultaten reproduceren. Zelf reproduceren geld niet als overtuigend wetenschappelijk bewijs en een door de oorspronkelijke beweerder aangewezen groep van testers waarvan hij weet dat ze de test kunnen reproduceren zal zo is mijn verwachting waarschijnlijk ook niet geaccepteerd worden.quote:Als je iets kan aantonen en reproduceren dan kom je er mee weg.
Hier ben ik je even kwijt of jij mij maar het lijkt mij verder ook niet echt belangrijk....het idee dat God wetenschappelijk of middels methodologisch naturalisme bewezen zal gaan worden en de club naar keuze er vervolgens als hun uitvinding mee aan de haal zou gaan was slechts een scherts.quote:denk dat een hoop godclaims juist vaag en onbewijsbaar zijn omdat mensen absoluut geen zin hebben om testbare voorspellingen te doen. Dat zijn namelijk hele snelle manieren om je ego te beschadigen want er is altijd wel iemand op de wereld die bereid is om het werk te verrichten om een testbaar iets te gaan testen.
Dus wat doe je... deistische eigenschappen postuleren en doen alsof je met diepgaande filosofie bezig bent.
Lijkt mij dat de manier waarop een belangrijkere factor is. Over het algemeen is het doel van een gebed niet alleen dat het werkt maar ook het gevoel hebben dat je er niet alleen voor staat of het kwijt bent. Wat een mindful achtige werking heeft.quote:Op donderdag 11 juli 2019 23:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom zouden zulke claims niet meetbaar zijn?
Je kan kijken of mensen waarvoor gebeden wordt sneller genezen dan mensen waar niet voor gebeden wordt. Easy.
Resultaat was dat als mensen niet wisten dat er voor ze gebeden werd dat het hetzelfde resultaat als random kans was... als ze het wisten dan ging het zelfs slechter met ze.. waarschijnlijk door de stress die het meebracht de gedachte dat mensen voor je bezig zijn en dat je moet performen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |