Nouja echt klokkijken nog lang niet hoor. Maar ze snappen wel dat de grote wijzer sneller draait dan de kleine en nu ze weten dat de kleine een bepaalde stand moet hebben kunnen ze waarschijnlijk wat beter inschatten hoe lang het nog duurt voor ze uit bed mogen. De grap is dat ze als ze erg vroeg naar bed gaan zeggen dat ze er alweer bijna uit mogen, maar helaas dan is het 's avonds rond half 7.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:55 schreef Burdie het volgende:
Dat klinkt handig, Nikki! Kunnen jouw kinderen nu ook al (een beetje) klokkijken?
Wij hebben afgelopen zomervakantie een poging gedaan het basisprincipe van klokkijken aan Kuiken uit te leggen (dat wilde hij heel graag), en dat leek hij toen aardig te begrijpen. Maar intussen kraait hij er niet meer naar en is hij het weer vergeten (of hij doet alsof).
Ja, dat denk ik. Ze heeft het ook altijd over dat zij denkt 'in haar oren' en dat ze daar ook alles in onthoudt. Voor haar is dus het denken sterk verbonden aan iets horen.quote:Op donderdag 4 juli 2019 17:04 schreef Roomsnoes het volgende:
In die lijn kan ik me voorstellen dat gedachtes, ideetjes in een kinds hoofd en dialogen in gedachten kan worden beschreven als stemmen. Misschien bedoelt I dat..?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prikkels, faalangst, emotieregulatie, dat soort dingen. Sjaak kan zich heel goed aanpassen aan zijn omgeving en dan komt alles thuis eruit. Ze hopen hem te kunnen helpen om dat beter te reguleren.quote:Op donderdag 4 juli 2019 19:38 schreef Roomsnoes het volgende:
Ach franny![]()
Wat heftig MwC. Maar wat willen ze behandelen in zo’n centrum dan? Gaat het puur om de prikkels?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 4 juli 2019 20:15 schreef L-E het volgende:
MwC.Zeker heftig. Hoe staat hij er zelf in? Biedt de dagbehandeling ook iets van onderwijs?
Sjaak weet nog van niets. Ik wil eerst de indicatie hebben en dan pas dit tegen hem vertellen. Het betekent namelijk dat hij weg moet bij zijn bekende plek van de psz en de bso. Na onze vakantie ga ik rustig een paar keer met hem wennen, dat mag daar namelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En wow, jouw grote! Ik begrijp je spanning helemaal!
quote:Op donderdag 4 juli 2019 20:32 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Sjaak weet nog van niets. Ik wil eerst de indicatie hebben en dan pas dit tegen hem vertellen. Het betekent namelijk dat hij weg moet bij zijn bekende plek van de psz en de bso. Na onze vakantie ga ik rustig een paar keer met hem wennen, dat mag daar namelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En wow, jouw grote! Ik begrijp je spanning helemaal!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 5 juli 2019 21:41 schreef L-E het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zo'n situatie hebben we hier ook gaande. E. haar vriendje gaat van school ivm verhuizen.. Nu sprak ik zijn moeder en die zei al: we houden wel contact hoor. Want wij ouders kunnen het ook leuk met elkaar vindenquote:Op donderdag 11 juli 2019 21:41 schreef lunapuella het volgende:
Klinkt als een fijne vakantie Cho!
Ketel heeft een heel hecht vriendinnetje op de GO, maar als ze na de zomer naar school gaat komt ze daar niet meer. Ze kunnen het zo goed vinden dat ik het contact niet verloren wil laten gaan, dus vandaag een kaartje in haar tas gestopt, of ze een keer hier wil komen spelen. En vanavond meteen al positieve reactie van haar moeder, zo fijn
Wat leuk! Wij hebben zo'n zelfde soort situatie gehad, woensdag spreken ze weer af.quote:Op donderdag 11 juli 2019 21:41 schreef lunapuella het volgende:
Klinkt als een fijne vakantie Cho!
Ketel heeft een heel hecht vriendinnetje op de GO, maar als ze na de zomer naar school gaat komt ze daar niet meer. Ze kunnen het zo goed vinden dat ik het contact niet verloren wil laten gaan, dus vandaag een kaartje in haar tas gestopt, of ze een keer hier wil komen spelen. En vanavond meteen al positieve reactie van haar moeder, zo fijn
quote:Op zaterdag 13 juli 2019 22:55 schreef snoenk het volgende:
Even ongegeneerd opscheppen over mijn dochter. Vandaag had ze haar dansuitvoering. Zo trotsStond ze daar op het podium met haar dansgroepje voor een zaal van 300 man
en dan ook nog je dansje doen
En het allerbelangrijkste, ze heeft het ontzettend naar haar zin gehad en stond te stralen na afloop
Heerlijk!!quote:Op zondag 14 juli 2019 09:30 schreef Cholula het volgende:
Heerlijk Snoenk! Wij hadden een paar weken geleden de dansvoorstelling en Frits zijn hele familie had tranen. Het was zo aandoenlijk om al die kleintjes op het podium te zien.![]()
Frits zit sinds februari op dansles en vindt het helemaal fantastisch. Hij is het enige jongetje en alle anderen hebben uiteraard een balletpakje/dansjurk, hij dus ook. Bij de voorstelling lag een wit T-shirt en een blauwe broek voor hem klaar, maar de dansjuf had ook een balletpakje voor hem. Dus onze zoon, met zijn typische buitenspeelbenen en een schram op zijn hoofd, danste in een hele mooie 'dansjurk' mee.
Geweldig als ze zelf ook zo trots ?zijn!quote:Op zaterdag 13 juli 2019 22:55 schreef snoenk het volgende:
Even ongegeneerd opscheppen over mijn dochter. Vandaag had ze haar dansuitvoering. Zo trotsStond ze daar op het podium met haar dansgroepje voor een zaal van 300 man
en dan ook nog je dansje doen
En het allerbelangrijkste, ze heeft het ontzettend naar haar zin gehad en stond te stralen na afloop
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.S. 2014
J. 2016
quote:Op zondag 14 juli 2019 11:02 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Heerlijk!!![]()
[..]
Geweldig als ze zelf ook zo trots ?zijn!
Nog een weekje en dan hebben we ook vakantie, dan zit groep 1 er alweer op. Ik sta echt verbaasd van hoeveel ze gegroeid is het afgelopen jaar♡ ondanks de scheiding en t verhuizen van haar vader is ze zo gegroeid. Begin vh jaar durfde ze nergens te spelen of naar feestjes en nu wil ze elke dag wel afspreken, voornamelijk met 1 meisje, dat is het haar bff![]()
Even een plaatje van mn dame.
Afgelopen woensdag was het juffen en meesterfeest op school en mochten ze verkleed.Jemig, wat is ze al groot!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trots op je kind: check. Noor heeft vanmorgen voor het eerst zelfstandig haar naam geschreven![]()
Leuk he♡ Sarah schrijft haar naam tegenwoordig overal op en mag hem dus ook in vriendenboekjes schrijven. Ik vind het zo leuk hoe ze steeds meer letters leert herkennen en schrijven.quote:Op zondag 14 juli 2019 11:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Jemig, wat is ze al groot!
Trots op je kind: check. Noor heeft vanmorgen voor het eerst zelfstandig haar naam geschreven
Dat klinkt als een heel leuk feestjequote:Op zondag 14 juli 2019 21:07 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Leuk he♡ Sarah schrijft haar naam tegenwoordig overal op en mag hem dus ook in vriendenboekjes schrijven. Ik vind het zo leuk hoe ze steeds meer letters leert herkennen en schrijven.
Woensdag haar 1e eigen kinderfeestje en trakteren op school. Ze is er een soort nerveus over, en hoopt erg dat haar vriendinnetjes haar feestje wel leuk vinden. (Vette eenhoornparty met schminken en toverzand maken en snoep duiken. En ze krijgen allemaal een eenhoorn haarband.. over the top![]()
Wat leuk om dit te lezen!!quote:Op zondag 14 juli 2019 21:31 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Leuk zo n dansoptreden!
Hier gingen we vandaag schoenen kopen want tjee beide kinderen zijn ineens enorm gegroeid en hun voeten dus ook. L had zich zelf aangekleed in een maillot en rokje van zijn grote zus..en vervolgens hebben hij en zijn zus allebij hele stoere jongensschoenen uitgekozen. Ik hoop dat ze nog lang gewoon kunnen kijken naar wat ze zelf mooi vinden ipv te luisteren naar wat er hoort..
(nou ja tot op zekere hoogte dan.. verkleedkleren mogen ze van mij dan weer niet aan naar school bijv.)
Of hij gepest gaat worden weet ik niet. Maar kinderen vinden het waarschijnlijk grappig om te zien waardoor hij zich misschien uitgelachen voelt.quote:Op zondag 14 juli 2019 22:15 schreef LadyBlack het volgende:
[..]
Wat leuk om dit te lezen!!
Ik ben afgelopen weekend naar een verjaardag geweest met mijn dochter en zoon allebei in hun feestrokIk vind het fantastisch dat hij nog steeds zo vrij kiest. En toen ineens vroeg ik me af, wat als hij over een jaar nog steeds graag een rokje draagt als hij op school zit (hij is nu 3,5). Laat ik hem dat doen of ben ik dan toch te bang dat hij gepest wordt?
Ervaringen?
De mijne had zijn eerste carnaval op school nog een knalroze prinsessenjurk aan (verder toen al geen behoefte meer aan, dus niet aan de orde geweest). Dit weekend had hij het toevallig over de mooie jurken van zijn zus. Ik vertelde dat hij 'vroeger' ook wel eens een jurk droeg als hij daar zin in had.quote:Op zondag 14 juli 2019 22:15 schreef LadyBlack het volgende:
[..]
Ik ben afgelopen weekend naar een verjaardag geweest met mijn dochter en zoon allebei in hun feestrokIk vind het fantastisch dat hij nog steeds zo vrij kiest. En toen ineens vroeg ik me af, wat als hij over een jaar nog steeds graag een rokje draagt als hij op school zit (hij is nu 3,5). Laat ik hem dat doen of ben ik dan toch te bang dat hij gepest wordt?
Ervaringen?
L heeft nog best af en toe een rok of jurk aan naar school. Hij is een keer thuisgekomen dat hij dat niet meer wilde want anders werd hij "verpest".. maar de week erna wilde hij toch wel weer en ik heb m niet meer over pesten gehoord.. Maar hij zit in een heel lief klasje..quote:Op zondag 14 juli 2019 22:15 schreef LadyBlack het volgende:
[..]
Ervaringen?
Wat fijn is dat hè, dat je kind het goed doet op school en het ook zo fijn heeftquote:Op maandag 15 juli 2019 19:23 schreef exode het volgende:
Sorry dat ik binnendender maar B heeft weer zo'n goed rapport. Dat ie altijd zo vrolijk is en betrokken en actief en dat hij met alle kindjes speelt.Cijfermatig zit ie aardig bovengemiddeld wat goed uitkomt want zijn moeders zijn minder goed met cijfers
![]()
Wat kan je dan uit elkaar spatten van trots als je leest dat hij zo gezellig is in de klas en altijd actief meedoet met een glimlach op zijn gezicht. En hij was ook poepjetrots toen we het voorlazen.
Nee, ze geven de ontwikkelleeftijd weer. Hij is 5 jaar en 4 maanden, dan staat er bijvoorbeeld bij een paar onderdelen dat hij op niveau 5 jaar en 8 maanden zit.quote:Op maandag 15 juli 2019 19:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Wat fijn is dat hè, dat je kind het goed doet op school en het ook zo fijn heeft![]()
Maar krijgt B cijfers op zijn rapport?
Zover ik weet krijgt hij geen cito toetsen. Ik ga er ook vanuit dat het vast niet zo gedetaileerd vaststaat maar een richting geeft. Lijkt me echt lastig met kleuters.quote:Op maandag 15 juli 2019 20:12 schreef Roomsnoes het volgende:
Wat heerlijk exode! En wat goed dat hij zelf ook trots is.
Ik wist niet dat ze zilke nauwkeurige uitslagen konden krijgen met citotesten joh!
Ok! Maar 4 mnd «verschil» tov gemiddelde aangeven is wel specifiek, zeker zonder testen.quote:Op maandag 15 juli 2019 20:18 schreef exode het volgende:
[..]
Zover ik weet krijgt hij geen cito toetsen. Ik ga er ook vanuit dat het vast niet zo gedetaileerd vaststaat maar een richting geeft. Lijkt me echt lastig met kleuters.
Ik denk dat het aan de hand van de Kijk!registratie is. (Er zijn er meer) Door alle observaties die een leerkracht doet, vul je uiteindelijk een lijst in en krijg je inderdaad een leeftijd! Het is een heel klusje dat observeren en invullen.quote:Op maandag 15 juli 2019 20:18 schreef exode het volgende:
[..]
Zover ik weet krijgt hij geen cito toetsen. Ik ga er ook vanuit dat het vast niet zo gedetaileerd vaststaat maar een richting geeft. Lijkt me echt lastig met kleuters.
Nee hoor, de meeste scholen werken met observatielijsten. De leerkracht vinkt af wat een kind kan en daar past dan een bepaalde leeftijd bij, wat een gemiddeld kind kan op een bepaalde leeftijd. Het is nooit helemaal exact, maar geeft wel een indruk. Een half jaar voor of een half jaar achter is geen reden tot zorg, want kleuters ontwikkelen zich sprongsgewijs en de blik van de leerkracht is nooit helemaal objectief. Een half jaar later kan dat zomaar weer passend bij de leeftijd zijn.quote:Op maandag 15 juli 2019 20:31 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Ok! Maar 4 mnd «verschil» tov gemiddelde aangeven is wel specifiek, zeker zonder testen.
Ik vond het de eerste keer naar dansles in zijn danspakje best spannend, je weet niet hoe anderen reageren en ik voelde de tranen al prikken als ik me bedacht dat hij misschien gepest zou worden of zich ongemakkelijk zou voelen (dat ik hoogzwanger was op dat moment hielp uiteraard niet mee). De meisjes keken eens, moesten een beetje grinniken en vonden het daarna de normaalste zaak van de wereld. Frits draagt met dansen een jurk, punt.quote:Op zondag 14 juli 2019 22:15 schreef LadyBlack het volgende:
[..]
Ervaringen?
Ik had van jou niet zo’n tirade verwacht eigenlijk.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 08:22 schreef DagenNachtdromer het volgende:
M.i. horen kleuters tegen zichzelf in bescherming genomen te worden, hartstikke leuk dat er jongens zijn die een jurkje aan willen maar als ze erdoor op school mee gepest worden is dat jullie verantwoordelijkheid! Je stelt je kind willens en wetens kwetsbaar op. Leuk hoor dat je zo modern en genderneutraal bent maar je kind word gepest en dat ligt op jouw bord!
Jullie zijn de volwassenen, jullie horen je kind te beschermen! Je mag niet verwachten dat de wereld zich aan jouw ruimdenkendheid gaat aanpassen. Schaam je!
Ik kan me er gewoon heel erg kwaad om maken. Ze sturen het kind kwetsbaar maar school en gaan vervolgens lopen klagen dat hun kind op school word uitgelachen. Wat had je dan verwacht?!quote:Op dinsdag 16 juli 2019 08:38 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik had van jou niet zo’n tirade verwacht eigenlijk.
Toen mijn moeder 40 jaar geleden kleuterjuf was waren er ook al jongetjes die af en toe een jurkje aan wilden. Heeft niks met nieuwlichterij te maken.
Bovendien wordt echt niet iedereen die iets anders doet direct ergens mee gepest, en ten tweede bepaalt hoe je met plagen en pesten omgaat als ouder ook voor een deel het effect op het zelfbeeld van een kind. Bovendien kun je als er negatieve reacties zijn er ook gewoon over praten, en kan een kind zelf kiezen of ze dan nog willen of niet.
Ik ben als kind ook uitgelachen om bepaalde kleding die ik zelf had uitgekozen en zelf heel mooi vond. Moet mijn moeder zich schamen? Nou nee.
Ik merk dat ik het gevoelsmatig heel erg met je eens ben maar tegelijk vind ik het een lastig punt.. nee mijn zoon gaat niet in jurken naar school, dat mag van mij gewoon niet... om de reden die jij hierboven aanhaalt, wil hij thuis in een frozen gewaad ronddansen, prima! Ik ga mijn kind niet doelbewust kwetsbaar ten prooi gooien voor de andere kinderen, niet zozeer zn eigen leeftijdsgenoten maar wat dacht je van de oudere kinderen waar de kleuters vaak tegen op kijken...quote:Op dinsdag 16 juli 2019 08:22 schreef DagenNachtdromer het volgende:
M.i. horen kleuters tegen zichzelf in bescherming genomen te worden, hartstikke leuk dat er jongens zijn die een jurkje aan willen maar als ze erdoor op school mee gepest worden is dat jullie verantwoordelijkheid! Je stelt je kind willens en wetens kwetsbaar op. Leuk hoor dat je zo modern en genderneutraal bent maar je kind word gepest en dat ligt op jouw bord!
Jullie zijn de volwassenen, jullie horen je kind te beschermen! Je mag niet verwachten dat de wereld zich aan jouw ruimdenkendheid gaat aanpassen. Schaam je!
Wauw wat een bekrompen bericht dit zeg. Ben nog altijd van mening dat je, in het geval van pesten/plagen (en dat is zeker niet altijd het geval als ik de berichten hiervoor mag geloven) nog altijd de pesters daar op aan moet spreken en niet het kind dat gepest wordt maar aanpassen aan de status quo. En hoe eerder je daarmee begint hoe beter lijkt me.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 08:22 schreef DagenNachtdromer het volgende:
Precies!quote:Op dinsdag 16 juli 2019 09:24 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Ik merk dat ik het gevoelsmatig heel erg met je eens ben maar tegelijk vind ik het een lastig punt.. nee mijn zoon gaat niet in jurken naar school, dat mag van mij gewoon niet... om de reden die jij hierboven aanhaalt, wil hij thuis in een frozen gewaad ronddansen, prima! Ik ga mijn kind niet doelbewust kwetsbaar ten prooi gooien voor de andere kinderen, niet zozeer zn eigen leeftijdsgenoten maar wat dacht je van de oudere kinderen waar de kleuters vaak tegen op kijken...
Maaar ik geef mn zoon wel nagellak op... dat wil hij want zn zus heeft dat ook en daar zie ik geen kwaad in, dus ja ik meet met 2 maten op een manier waarop het voor mij goedvoelt...
Het feit dat ik vroeger zelf erg gespest ben helpt niet mee natuurlijk, ik ben me wel echt bewust van risicofactoren...
Ze zegt ook nergens dat de pesters niet aangepakt moeten worden, maar wel dat je kinderen die zelf de eventuele consequenties van "afwijkend" (mind the "") niet kunnen overzien moet beschermen...quote:Op dinsdag 16 juli 2019 09:30 schreef krijgerrtje het volgende:
[..]
Wauw wat een bekrompen bericht dit zeg. Ben nog altijd van mening dat je, in het geval van pesten/plagen (en dat is zeker niet altijd het geval als ik de berichten hiervoor mag geloven) nog altijd de pesters daar op aan moet spreken en niet het kind dat gepest wordt maar aanpassen aan de status quo. En hoe eerder je daarmee begint hoe beter lijkt me.
Heel blij dat zoveel moeders hier zo ruimdenkend zijn wat betreft hun kinderen
Helemaal mee eens... Maar dat is een utopie. Pesters zijn er altijd wel. Je kunt niet iedereen opvoeden naar jouw denkbeelden. Het is een ding om een trui aan te trekken die op het moment niet ín is. Maar een ander om je kind in kleding te hijsen die niet voor hem bedoeld is. Zelfs david Beckham kreeg dat niet voor elkaarquote:Op dinsdag 16 juli 2019 09:30 schreef krijgerrtje het volgende:
[..]
Wauw wat een bekrompen bericht dit zeg. Ben nog altijd van mening dat je, in het geval van pesten/plagen (en dat is zeker niet altijd het geval als ik de berichten hiervoor mag geloven) nog altijd de pesters daar op aan moet spreken en niet het kind dat gepest wordt maar aanpassen aan de status quo. En hoe eerder je daarmee begint hoe beter lijkt me.
Heel blij dat zoveel moeders hier zo ruimdenkend zijn wat betreft hun kinderen
quote:Op dinsdag 16 juli 2019 09:42 schreef DagenNachtdromer het volgende:
om je kind in kleding te hijsen die niet voor hem bedoeld is.
je begrijpt precies wat ik bedoel!quote:Op dinsdag 16 juli 2019 09:41 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Ze zegt ook nergens dat de pesters niet aangepakt moeten worden, maar wel dat je kinderen die zelf de eventuele consequenties van "afwijkend" (mind the "") niet kunnen overzien moet beschermen...
Een kind wat oud genoeg is om te beseffen dat hij aandacht trekt in een jurk, een jurk aan laten trekken naar school vind ik een heel ander uitgangspunt dan een onwetende kleuter die jurk aan te laten trekken... een enkele kleuter zal al zo sterk zijn en denken "dikke vinger voor jullie dit ben ik" maar de meeste kinderen lopen er wel een tik mee op als ze in alle onschuld uitgelachen worden.
Als dat bekrompen is... so be it.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |