abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187746422
Een topic voor en door ouders van kinderen in de kleuterleeftijd. Voor het delen van ervaringen en meer!

Voor de vierjarigen.
En de vijfjarigen mogen ook meedoen. En ook bijna kleuters en net geen kleuters meer.
pi_187746462
Aapie, dat is aardig, welke maat heb je liggen? Wij moeten B nog even meten welke maat het moet worden.

Ik ben echt zo aan het aftellen naar de vakantie. Nog 2,5 week. Niet haasten 's ochtends, lekker met zijn 4tjes zijn. Mijn vrouw heeft 5 weken vrij, ik 4 en werk 1 week vanuit thuis. Juul gaat buiten de 3 weken dat we op vakantie zijn gewoon 2 dagen pw naar het KDV dus ook wat quality time met B.

Wat zijn jullie vakantieplannen?
  donderdag 4 juli 2019 @ 09:22:40 #3
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187746525
Hier is morgen de laatste schooldag *O*.
Wij zijn een weekje in Nederland bij Farmcamps en een week in Frankrijk, heb er enorm veel zin in :).
KuikenGuppy
pi_187746957
Hier ook morgen de laatste (halve) schooldag. Gelukkig maar, want deze week staat kleuter elke ochtend mopperend op en zit huilend aan het avondeten van vermoeidheid }:| Gelukkig gaat het op school wel goed, maar de energie is echt op.
  donderdag 4 juli 2019 @ 09:58:56 #5
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187747010
Dat is hier ook, die vermoeidheid.
Nu het einde echt in zicht is, leeft Kuiken nog een beetje op, maar zijn broertje is er wel echt klaar mee.
KuikenGuppy
pi_187747055
Melba is er ook echt wel klaar mee, maar we noeten nog tot en met de 19e (ik zelf ook). Vind het erg zwaar.

Wel dikke mijlpaal deze week! Hij kan fietsen, zonder zijwieltjes! Alleeb opstappen zonder stoeprandje is nog wat lastig, fiets is iets aan de grote en zware kant (mijn oude kinderfietsje, opgeknapt).

Supertrots en blij is hij, nu ook s middags lekker op straat spelen met de buurjongetjes enzo O+
Kwak
pi_187747193
Ik vind B nog verrassend goed gemutst, dat was een paar weken geleden wel anders. 11 weken tussen de mei- en zomervakantie blijf ik veel te lang vinden overigens, volgend schooljaar weer....

Wat goed Kwak! Op naar een hoop fietskilometers!
pi_187748666
Tof dat M fietst Kwak! En nog toffer dat dat op jouw oude fiets is. O+

T en S zijn ook nog wel oké qua naar school gaan. Dat is maar goed ook, want ze moeten nog 2 weken naar school na deze week. Vandaag krijgen ze hun portfolio mee naar huis. Ik ben erg benieuwd wat erin zit qua werkjes waar ze trots op zijn en wat de indruk van de juf is.

Wij hebben sinds deze week de zon/maan wekker van T en S vervangen door een ouderwetse alarmklok. Ze weten dat ze uit bed mogen als de kleine wijzer boven het wijzertje van het alarm staat (het alarm staat uiteraard uit :+ ) en dat werkt tot nu toe super. Kwamen ze voorheen altijd al uit bed voor de zon op hun wekker zichtbaar was, nu blijven ze keurig liggen. Mijn idee om dit te proberen kwam voort uit het feit dat ze nu kunnen zien of het al bijna tijd is om op te staan, terwijl ze op de digitale zon/maan wekker ze geen idee hadden. Fingers crossed dat dit zo goed blijft gaan want kwart voor 7 uit bed is toch een heel stuk relaxter dan half 6 of eerder. :')
  donderdag 4 juli 2019 @ 13:55:16 #9
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187750214
Dat klinkt handig, Nikki! Kunnen jouw kinderen nu ook al (een beetje) klokkijken?
Wij hebben afgelopen zomervakantie een poging gedaan het basisprincipe van klokkijken aan Kuiken uit te leggen (dat wilde hij heel graag), en dat leek hij toen aardig te begrijpen. Maar intussen kraait hij er niet meer naar en is hij het weer vergeten (of hij doet alsof).
KuikenGuppy
pi_187752151
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:55 schreef Burdie het volgende:
Dat klinkt handig, Nikki! Kunnen jouw kinderen nu ook al (een beetje) klokkijken?
Wij hebben afgelopen zomervakantie een poging gedaan het basisprincipe van klokkijken aan Kuiken uit te leggen (dat wilde hij heel graag), en dat leek hij toen aardig te begrijpen. Maar intussen kraait hij er niet meer naar en is hij het weer vergeten (of hij doet alsof).
Nouja echt klokkijken nog lang niet hoor. Maar ze snappen wel dat de grote wijzer sneller draait dan de kleine en nu ze weten dat de kleine een bepaalde stand moet hebben kunnen ze waarschijnlijk wat beter inschatten hoe lang het nog duurt voor ze uit bed mogen. De grap is dat ze als ze erg vroeg naar bed gaan zeggen dat ze er alweer bijna uit mogen, maar helaas dan is het 's avonds rond half 7. :D
pi_187753056
Wat goed dat hij kan fietsen kwak! Leuke mijlpaal vind ik dat :D

Wij zijn ook aan vakantie toe. We zijn allemaal gaar. Nog wel even O haar verjaardag vieren met familie dit weekend, dus wel een leuke dag zo voor de laatste week werk/kindergarten. En das ook meteen mijn laatste 4 dagen hier.

@Franny, ik heb op zich geen ervaring met kinderen met stemmen, maar wel heel vaak gezien dat kinderen in die leeftijd heel beeldelijk denken. Zo had ik dit jaar een jongen (5, met selectief mutisme) die een deur in zijn hoofd had. De deur ging dicht als er veel om hem heen gebeurde, en dan kon hij niet praten, want de deur was dan dicht en de sleutel was dan weg. Als er niet veel indrukken waren, kon hij de deur openmaken en wel praten. In die lijn kan ik me voorstellen dat gedachtes, ideetjes in een kinds hoofd en dialogen in gedachten kan worden beschreven als stemmen. Misschien bedoelt I dat..?
pi_187753164
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 17:04 schreef Roomsnoes het volgende:
In die lijn kan ik me voorstellen dat gedachtes, ideetjes in een kinds hoofd en dialogen in gedachten kan worden beschreven als stemmen. Misschien bedoelt I dat..?
Ja, dat denk ik. Ze heeft het ook altijd over dat zij denkt 'in haar oren' en dat ze daar ook alles in onthoudt. Voor haar is dus het denken sterk verbonden aan iets horen. :D .

Wat betreft zomervakantie. Daar zijn we ook wel aardig aan toe, al gaat I echt nog met veel plezier naar school en ook de BSO. Ze heeft veel vriendinnetjes en het gaat heel goed. Nog steeds is ze erg van het tekenen, ze maakt echt mooie dingen.

Momenteel gaat het weer heel slecht met mijn vader. Hij ligt al drie weken in het ziekenhuis en in plaats van dat hij daar beter wordt, is hij alleen maar zieker. Ook geestelijk is hij flink achteruit gegaan. We zitten nu dus in een emotioneel maar ook onzeker proces, waarbij we beslissingen moeten nemen voor hem, omdat hij dat zelf niet meer kan en we niet goed weten hoe lang hij nog zal leven. Dat zal de vakantie voor ons ook wel gaan bepalen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_187753363
Poeh, dat is zwaar. Sterkte, Franny.

J heeft naar eigen zeggen briefjes met informatie in zijn hoofd. Weet hij iets niet, dan is er nog geen briefje voor of is het briefje kwijt.

J heeft een digitale wekker. Als er een 7 vooraan staat, mag hij uit bed. Dat werkt perfect hier.
pi_187753523
Heftig Franny. Sterkte
  donderdag 4 juli 2019 @ 17:43:24 #15
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187753550
Franny, mijn lief zat gisteren over mijn schouder mee te lezen en die zei dat Kuiken dat ook gehad heeft, die stemmen. (Heb ik nooit wat van gemerkt). Vlak daarna kreeg hij een fictief vriendje, die die rol van de stemmen over nam.
Sterkte met je vader! Pittige tijd :*.
KuikenGuppy
pi_187754676
He bah Franny, wat naar. Sterkte deze komende tijd :*

Wij hebben sinds gisteravond een klok naast Sjaaks bed gehangen en hem verteld dat hij er pas uit mag als het 7.00u is (normaal is het gemiddeld 5.45u als hij wakker wordt). Hij kan klokkijken dus hij begreep het. Vanmorgen was het 6.36u toen hij wakker werd, ging plassen en nog even terug in bed ging liggen. Ik reken het goed!

Verhaal in spoiler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187755304
Ach franny :*

Wat heftig MwC. Maar wat willen ze behandelen in zo’n centrum dan? Gaat het puur om de prikkels?
pi_187755743
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 19:38 schreef Roomsnoes het volgende:
Ach franny :*

Wat heftig MwC. Maar wat willen ze behandelen in zo’n centrum dan? Gaat het puur om de prikkels?
Prikkels, faalangst, emotieregulatie, dat soort dingen. Sjaak kan zich heel goed aanpassen aan zijn omgeving en dan komt alles thuis eruit. Ze hopen hem te kunnen helpen om dat beter te reguleren.
pi_187755957
MwC, ik snap dat het heftig is. Op mijn werk zie ik hoeveel goeds zo'n dagbehandeling kan opleveren. Hopelijk durft Sjaak er straks zichzelf te zijn.
pi_187755967
MwC. :* Zeker heftig. Hoe staat hij er zelf in? Biedt de dagbehandeling ook iets van onderwijs?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187756241
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 20:15 schreef L-E het volgende:
MwC. :* Zeker heftig. Hoe staat hij er zelf in? Biedt de dagbehandeling ook iets van onderwijs?

SPOILER
Sjaak weet nog van niets. Ik wil eerst de indicatie hebben en dan pas dit tegen hem vertellen. Het betekent namelijk dat hij weg moet bij zijn bekende plek van de psz en de bso. Na onze vakantie ga ik rustig een paar keer met hem wennen, dat mag daar namelijk.

SPOILER
En wow, jouw grote! Ik begrijp je spanning helemaal!
pi_187771543
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 20:32 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Sjaak weet nog van niets. Ik wil eerst de indicatie hebben en dan pas dit tegen hem vertellen. Het betekent namelijk dat hij weg moet bij zijn bekende plek van de psz en de bso. Na onze vakantie ga ik rustig een paar keer met hem wennen, dat mag daar namelijk.

SPOILER
En wow, jouw grote! Ik begrijp je spanning helemaal!
SPOILER
pi_187771933
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 21:41 schreef L-E het volgende:

[..]

SPOILER
O+
pi_187772337
Och Franny, wat een verdrietige periode ;(. Probeer goed op jezelf te passen. Heel veel sterkte :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_187772402
MwC, wat een fijn vooruitzicht dat hij een nieuwe plek heeft volgend jaar! Ik snap dat het ook moeilijk is voor jullie, het is toch ook een (voorlopig) afscheid van een reguliere schoolperiode. Maar dit klinkt echt als een fijne plek :*.

En LE, ook spannend voor jullie! Ik duim dat je grote het naar zijn zin gaat hebben!
Venus in pocketformaat
© loveli
  zaterdag 6 juli 2019 @ 09:16:15 #26
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_187775728
Ach, Franny.. je vader is al stevig op leeftijd hè? Ik vind het bijzonder dat hij I. en Ysje nog zo fijn heeft meegemaakt. En I. heeft nu ook een goed besef van de situatie. Ik stuur je trouwens even een DM.. :*

LE en MwC, wat spannend voor jullie..
Cactus, jullie situatie lijkt sterk op een neefje van mij, de situatie die die voor jullie gaat komen, is nu gaande bij mijn neefje en het gaat hem ontzettend goed op school en het kleine klasje, de duidelijkheid in structuur en de begeleiding maken hem een kind dat nu met ontzettend veel plezier naar school gaat.. :) Ik hoop dat het Sjaak ook zo vergaat .. :*
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_187818088
Ah Franny wat naar! Sterkte in deze periode, met de onzekerheid en al het regelen. :*

MwC, fijn dat er wat gebeurt nu, lijkt mij? Maar ook spannend zeg.

Hier nu echt de laatste loodjes voor de vakantie. B is er klaar mee en wij ook. Zijn vriendjes gaan dus allemaal naar groep 3 en sinds een weekje 2 of is er echt een verandering gaande. Ze klieren B ermee, komen niet meer spelen op woensdag etc. Ik heb het idee dat hij het redelijk van zich af laat glijden, maar dat is wellicht alleen buitenkant.
Hij is zelf overigens oprecht blij dat hij niet naar groep 3 gaat. We merken ook dat hij wat meer naar de andere kinderen trekt, hopelijk zet dat door.

2 lichamelijke ongemakken bij B: hij heeft een ontstoken piemel. Echt sneu, plassen doet geen pijn maar rennen en alles waarbij zijn piemel 'danst' wel.
En een mijlpaal: zijn eerste tand zit los en de grote mensen tand komt er al doorheen. En als echte vent buit hij dat helemaal uit. Korstjes etc mot mijnheer nu niet. _O-
pi_187825627
Liefs voor Franny :*

Ah exode, sneu voor B inderdaad. Gaat het al wat beter nu?

Wij waren zondag bij een concert ('s middags) van manlief. Hij maakt echt harde muziek, dus de kids waren uitgerust met flinke koptelefoons, en ik verwachtte eigenlijk dat Ketel het na een halve minuut te veel zou vinden. Maar nee, hij bleef heel rustig luisteren en kijken en vertelde achteraf "heel mooi muziek gemaakt, papa". O+

Vantevoren mocht hij ook even op het drumstel spelen en dat vond hij wel zó fantastisch, hij straalde helemaal. O+ Ik vrees dus dat we binnenkort een zolderkamer moeten gaan isoleren. ;)

SPOILER
pi_187829649
Oh Luna, kijk hem stralen dan :D O+ Trots op z’n vader ook zeker? :)

Oh exode wat klinkt dat naar ;( wist niet dat dat kon joh, hopelijk snel weer over!

Sterkte franny :*
pi_187837640
Oh heerlijk zeg, die drumfoto's. O+ .

Mijn vader is zondagmorgen overleden. Wat een heftige tijd is dit zeg. Zoveel emoties. Ook de vragen mbt hoe we I hierbij betrekken, waar ze wel/niet bij is, en wat ze wel/niet meekrijgt, vind ik af en toe best even lastig. Vooral omdat ze net op die gevoelige leeftijd is waarbij alles rondom dood heel veel vragen en ook angsten op roept. De nachtmerries over zombies en spoken en geesten zijn nog van zeer kort geleden en bij I loopt dit nu al een beetje door elkaar. Het gekke is ook dat ze sinds vrijdag klaagt over hoofdpijn. Dat moeten we maar een beetje aankijken. Het kan ook gewoon vermoeidheid zijn wegens bijna zomervakantie. Ze slaapt ook lang.

Wat wel heel mooi was: ze gaf mijn moeder een heel intense, lange knuffel. Ze liet haar gewoon niet meer los. Mijn moeder vond het zo fijn en bijzonder. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 9 juli 2019 @ 22:46:04 #31
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_187837715
Gecondoleerd Franny :*
pi_187837724
Ach franny, gecondoleerd. Ik heb helaas geen tips voor je hoe je I hierbij kan betrekken..

@exode de easyswim die ik heb liggen is een maatje S.. gok al te klein voor B..
pi_187837780
Franny wat heftig. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om te bepalen waar je I wel en niet bij betrekt, zeker met de vervelende dromen in je achterhoofd. Aan de ene kant snappen ze al zo veel en aan de andere kant zijn ze nog maar zo klein. Heel veel sterkte voor jou, jullie gezin en familie komende tijd. :*
pi_187837867
Gecondoleerd Franny,

Mijn opa is overleden toen ik 5 was. Ik mocht niet mee naar de uitvaart maar vond dat toen wel lastig ook was liever meegegaan. Als het kan zou ik I meenemen en haar dan laten ophalen zodat ze niet bij de condoleance daarna is.
pi_187837913
Gecondoleerd Franny ;( :*
pi_187837925
Och Franny, gecondoleerd.
pi_187838770
Gecondoleerd Franny :'( ;( .

Toen ik 3 was mocht ik niet mee naar de begrafenis van mijn oma. Ik kan me nog heel goed herinneren hoe buitengesloten ik me voelde. Grote kans dat ik niks meer had herinnerd als ik er wel bij was geweest, maar toch. Mijn oudste zus heeft om deze reden haar dochter van bijna 4 destijds juist wel heel erg betrokken bij het overlijden van mijn vader. Dat was een goede keuze.

Toen mijn moeder overleed, was mijn I 18 maanden. Hij heeft toen in het rouwcentrum met ons afscheid genomen, maar was niet bij de uitvaart. Ik wilde toen zelf mijn aandacht volledig bij het afscheid nemen houden en I had er waarschijnlijk echt nog niks van begrepen. Maar het was fijn om wel samen met hem nog bij haar te zijn, voor de laatste keer.

Ik denk dat kinderen wel veel meekrijgen, ook als je ze miet bewust betrekt. In hoeverre het voor jouw I belangrijk is om erbij te zijn, dat kunnen alleen jullie samen beslissen. Veel kracht en sterkte voor deze moeilijke periode :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_187841180
Gecondoleerd, Franny.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_187841380
Franny, gecondoleerd. ;(
  woensdag 10 juli 2019 @ 07:57:06 #40
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_187841414

Toen Melba’s overgrootmoeder overleed was hij nog maar anderhalf of twee. Hij is toen meegeweest afscheid nemen (bij leven), en door mijn ouders na de kerkdienst pas gebracht. Hij was dus wel bij de condoleance, de lange rit naar Oost Nederland en de begrafenis daar in kleinere/andere kring.

Dat voede heel goed.
Kwak
  woensdag 10 juli 2019 @ 08:13:20 #41
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187841466
Gecondoleerd Franny :*.
KuikenGuppy
pi_187842556
pi_187843211
Franny, gecondoleerd, sterkte en kracht in deze tijd!
Wat betreft betrekken, mijn vader is overleden toen mijn nichtje 4 was en mijn neefjes 2. Die werden er best wel buiten gehouden van wat ik me nog herinner. Volg je gevoel, ga mee in I haar gevoel en vragen.
  woensdag 10 juli 2019 @ 10:50:27 #44
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_187843247
Gecondoleerd Franny.
pi_187843734
Gecondoleerd franny :*
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:47:32 #46
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_187843948
Ach Franny, gecondoleerd met het verlies van je vader. Je praat altijd zo liefdevol over hem... :*
pi_187859578
Gecondoleerd Franny

Mijn oudste peuter wordt half augustus 4 en start 2 september op school met de eerste twee weken halve dagen. In hoeverre is het slim om dan de week er na op woensdag (om 13:15, school eindigt om 12:15 dacht ik) met een reeks van 8 muzieklessen te starten? Dit is puur voor kleuters waarbij ze in aanraking komen met allerlei verschillende instrumenten, een soort proefles per instrument. Is het haalbaar om daar zo snel na het starten van school al mee te beginnen? In februari hebben ze nog een serie, maar daar van missen we dan al minimaal 1 les.
pi_187859973
Gecondoleerd Franny.

Heftige periode is dit.
Toen mijn moeder overleed was S ruim 2. We hebben haar toen overal bij betrokken eigenlijk.
Soms heeft ze het er ineens over. Dan mist ze haar dode oma (zoals ze dat zelf zegt) en vindt ze het jammer dat ze niet naar haar toe kan. Dan hebben we het er even over en kijken we foto’s ofzo. Net wat zij wil.
Ben wel blij dat we dat destijds zo gedaan hebben.

Sterkte :*
pi_187860045
FF, tja....dat ligt aan je kind denk ik. (dooddoener ik weet het), B was doodop de eerste weken school. Wij hebben de eerste maand ook geen BSO gedaan om hem rustig te laten wennen op school. Het was best intensief allemaal.

B zijn piemel is weer genezen. Het lijkt erop dat het geen ontsteking was maar dat er iets tegenaan is gekomen ofzo. Hij weet zelf van niets overigens.

En ik ben met de dag blijer dat het bijna vakantie is. B sluit zich steeds meer af voor zijn vriendjes. Die zijn zo bezig met groep 3 en negeren B een beetje. Ik vind het zo stoer van hem dat hij het oplost door met andere kinderen te spelen. En diep van binnen vind ik het zo sneu voor hem. 6 jongens waarvan B er dus 1 is. Het hele schooljaar onafscheidelijk en die laatste weken wordt ie buitengesloten omdat hij niet naar groep 3 gaat. ;(
pi_187860390
Dat is inderdaad sneu Exode. Wel fijn dat B dan gewoon met anderen speelt..
FF hier waren beide kinderen wel erg moe die eerste periode.. Zwemles ook pas later gestart (met 4 en 8 maanden). Zo n cursus lijkt me voor een kleuter sowieso best pittig. Mijn groep 3-er heeft zoiets gedaan en daar was t wel leuk voor, maar 4 is echt nog wel jong. Mijn jongste heeft met 4,5 een minicursusje blokfluit gehad speciaal voor kleuters, maar toen was hij de jongste en hij was er eigenlijk gewoon te jong voor. Vond t wel leuk, dat wel..
pi_187860579
Gecondoleerd Franny! :*

Hier ging de overgang naar school heel vloeiend. Vloeiender dan we hadden durven hopen. Vijf dagen na zijn start op school was er ook nog een broertje. Ik denk dat hij een cursus muziek prima aan had gekund. Nu heeft Frits ook wel wat weg van een Duracellkonijn. ;) Hoe groot is de investering? Zou je het erg vinden als na twee lessen blijkt dat het teveel is?

Wij zitten met kleuter en baby in het familiehuis in Spanje, laatste keer buiten de vakanties. Frits geniet zich suf, maar mist de mensen thuis ook. Heel lief en af en toe ook wat sneu. Hij maakt wel duidelijke vorderingen in het water. Op zwemles durfde hij niet met zijn hoofd onder water, nu zwemt hij enthousiast onder een luchtbed door. Hopelijk houdt hij dit vast tijdens zwemles.
pi_187871066
Klinkt als een fijne vakantie Cho!

Ketel heeft een heel hecht vriendinnetje op de GO, maar als ze na de zomer naar school gaat komt ze daar niet meer. Ze kunnen het zo goed vinden dat ik het contact niet verloren wil laten gaan, dus vandaag een kaartje in haar tas gestopt, of ze een keer hier wil komen spelen. En vanavond meteen al positieve reactie van haar moeder, zo fijn O+
  donderdag 11 juli 2019 @ 22:06:43 #53
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_187871542
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 21:41 schreef lunapuella het volgende:

Ketel heeft een heel hecht vriendinnetje op de GO, maar als ze na de zomer naar school gaat komt ze daar niet meer. Ze kunnen het zo goed vinden dat ik het contact niet verloren wil laten gaan, dus vandaag een kaartje in haar tas gestopt, of ze een keer hier wil komen spelen. En vanavond meteen al positieve reactie van haar moeder, zo fijn O+
Zo'n situatie hebben we hier ook gaande. E. haar vriendje gaat van school ivm verhuizen.. Nu sprak ik zijn moeder en die zei al: we houden wel contact hoor. Want wij ouders kunnen het ook leuk met elkaar vinden O+ Maar het zal voor E. ook ff schakelen worden, want haar vriendinnetje gaat óók naar een andere school..
  zaterdag 13 juli 2019 @ 22:55:05 #54
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_187907353
Even ongegeneerd opscheppen over mijn dochter. Vandaag had ze haar dansuitvoering. Zo trots O+ Stond ze daar op het podium met haar dansgroepje voor een zaal van 300 man :o en dan ook nog je dansje doen O+
En het allerbelangrijkste, ze heeft het ontzettend naar haar zin gehad en stond te stralen na afloop O+
pi_187907547
Wat tof snoenk! En wat kun je dan uit elkaar spatten van trots hè. O+
pi_187907957
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 21:41 schreef lunapuella het volgende:

Wat leuk! Wij hebben zo'n zelfde soort situatie gehad, woensdag spreken ze weer af. *; Ik ben benieuwd hoe lang het stand houdt.

Wat tof snoenk! O+
pi_187909663
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 22:55 schreef snoenk het volgende:
Even ongegeneerd opscheppen over mijn dochter. Vandaag had ze haar dansuitvoering. Zo trots O+ Stond ze daar op het podium met haar dansgroepje voor een zaal van 300 man :o en dan ook nog je dansje doen O+
En het allerbelangrijkste, ze heeft het ontzettend naar haar zin gehad en stond te stralen na afloop O+
O+
Schudden voor gebruik
  zondag 14 juli 2019 @ 07:32:08 #58
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_187911029
Klinkt als een lekkere vakantie cho! En fijn dat hij zich vrijer voelt in het water.
pi_187911581
Heerlijk Snoenk! Wij hadden een paar weken geleden de dansvoorstelling en Frits zijn hele familie had tranen. Het was zo aandoenlijk om al die kleintjes op het podium te zien. O+

Frits zit sinds februari op dansles en vindt het helemaal fantastisch. Hij is het enige jongetje en alle anderen hebben uiteraard een balletpakje/dansjurk, hij dus ook. Bij de voorstelling lag een wit T-shirt en een blauwe broek voor hem klaar, maar de dansjuf had ook een balletpakje voor hem. Dus onze zoon, met zijn typische buitenspeelbenen en een schram op zijn hoofd, danste in een hele mooie 'dansjurk' mee. O+
pi_187912456
Snoenk Wat knap van d'r
Cho fijne vakantie nog

Wij zijn ook op vakantie en moeten wel in de reguliere vakanties. Het was deze week erg rustig op de camping verwacht volgende week meer drukte
pi_187912602
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 09:30 schreef Cholula het volgende:
Heerlijk Snoenk! Wij hadden een paar weken geleden de dansvoorstelling en Frits zijn hele familie had tranen. Het was zo aandoenlijk om al die kleintjes op het podium te zien. O+

Frits zit sinds februari op dansles en vindt het helemaal fantastisch. Hij is het enige jongetje en alle anderen hebben uiteraard een balletpakje/dansjurk, hij dus ook. Bij de voorstelling lag een wit T-shirt en een blauwe broek voor hem klaar, maar de dansjuf had ook een balletpakje voor hem. Dus onze zoon, met zijn typische buitenspeelbenen en een schram op zijn hoofd, danste in een hele mooie 'dansjurk' mee. O+
Heerlijk!! O+ O+

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 22:55 schreef snoenk het volgende:
Geweldig als ze zelf ook zo trots ?zijn!

Nog een weekje en dan hebben we ook vakantie, dan zit groep 1 er alweer op. Ik sta echt verbaasd van hoeveel ze gegroeid is het afgelopen jaar♡ ondanks de scheiding en t verhuizen van haar vader is ze zo gegroeid. Begin vh jaar durfde ze nergens te spelen of naar feestjes en nu wil ze elke dag wel afspreken, voornamelijk met 1 meisje, dat is het haar bff :D

Even een plaatje van mn dame.
Afgelopen woensdag was het juffen en meesterfeest op school en mochten ze verkleed.
SPOILER
S. 2014
J. 2016
pi_187912660
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2019 11:02 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Heerlijk!! O+ O+
[..]

Geweldig als ze zelf ook zo trots ?zijn!

Nog een weekje en dan hebben we ook vakantie, dan zit groep 1 er alweer op. Ik sta echt verbaasd van hoeveel ze gegroeid is het afgelopen jaar♡ ondanks de scheiding en t verhuizen van haar vader is ze zo gegroeid. Begin vh jaar durfde ze nergens te spelen of naar feestjes en nu wil ze elke dag wel afspreken, voornamelijk met 1 meisje, dat is het haar bff :D

Even een plaatje van mn dame.
Afgelopen woensdag was het juffen en meesterfeest op school en mochten ze verkleed.
SPOILER
Jemig, wat is ze al groot!

Trots op je kind: check. Noor heeft vanmorgen voor het eerst zelfstandig haar naam geschreven O+
pi_187912807
Wat een heerlijke vakantie Cho en wat goed dat hij zich zo vrij voelt in het water!
Wow Snoenk, dat is ook knap, wat leuk. Voor 300 man, daar zou ik zelfs zenuwachtig van worden (ik kan dan ook voor geen meter dansen....)
FR, fijn die eerste week meteen gaan he? Dat doen wij het ook het liefste omdat het dan lekker rustig start op de camping. Helaas zijn we nu als laatste aan de beurt. Nog 1 weekje werken.

B is naar een kinderfeestje van een vriendje. Hij had helemaal geen zin...dat jochie schijnt hem nogal te klieren nu met het feit dat B niet naar groep 3 gaat. Hij werd gelukkig heel hartelijk onthaald toen ik hem bracht door zowel het jochie in kwestie als zijn oudere broers. Ik ken die ouders ook een beetje en schat ze wel in als consequent. Dus die grijpen vast goed in als het op het feestje gebeurt. (ze hebben 4 jongens en zijn altijd zo zen, ik ben echt jaloers op ze)

Wij zijn ruim 2 jaar geleden verhuisd van een jaren 80 vinex wijk waar iedereen elkaar amper groette naar een oude straat met alleen maar oude huizen en waar iedereen elkaar kent en het enorm sociaal is. Een straat waar de kinderen letterlijk op straat spelen en daar komt ie (in de spoiler want way off topic)

SPOILER
  zondag 14 juli 2019 @ 21:02:57 #64
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_187925227
Wauw gm wat is ze groot! En wat fijn dat het zo goed met d'r gaat ondanks de vele gebeurtenissen :*

Wat knap sun! O. Kan alleen haar naam natekenen.

Ze heeft dat ook niet van mij exode, ik zou dat ook niet zo makkelijk durven en had het van haar eigenlijk ook niet verwacht dat ze zo zonder angst op het podium zou staan.
Wat goed van B. Dat hij ondanks geen zin toch gaat en fijn dat het meeviel. En wat stom dat hij gepest/geplaagd word :(

O. Gaat na de zomervakantie ook naar groep 2. Gelukkig weer bij haar vriendinnen. Ze is na een maand of 2 overgezet naar de instroomgroep en zag haar oude klas alleen nog op maandag en van 12 tot 2.
pi_187925309
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 11:07 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Jemig, wat is ze al groot!

Trots op je kind: check. Noor heeft vanmorgen voor het eerst zelfstandig haar naam geschreven O+
Leuk he♡ Sarah schrijft haar naam tegenwoordig overal op en mag hem dus ook in vriendenboekjes schrijven. Ik vind het zo leuk hoe ze steeds meer letters leert herkennen en schrijven.

Woensdag haar 1e eigen kinderfeestje en trakteren op school. Ze is er een soort nerveus over, en hoopt erg dat haar vriendinnetjes haar feestje wel leuk vinden. (Vette eenhoornparty met schminken en toverzand maken en snoep duiken. En ze krijgen allemaal een eenhoorn haarband.. over the top :+ *)
S. 2014
J. 2016
  zondag 14 juli 2019 @ 21:22:13 #66
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_187925550
Klinkt als een fantastisch feestje voor 4 tot 6 jarigen

Cho wat tof dat Frits mag dansen in wat hij wil O+
En idd, hier ook tranen bij het optreden :D
pi_187925622
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2019 21:07 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Leuk he♡ Sarah schrijft haar naam tegenwoordig overal op en mag hem dus ook in vriendenboekjes schrijven. Ik vind het zo leuk hoe ze steeds meer letters leert herkennen en schrijven.

Woensdag haar 1e eigen kinderfeestje en trakteren op school. Ze is er een soort nerveus over, en hoopt erg dat haar vriendinnetjes haar feestje wel leuk vinden. (Vette eenhoornparty met schminken en toverzand maken en snoep duiken. En ze krijgen allemaal een eenhoorn haarband.. over the top :+ *)
Dat klinkt als een heel leuk feestje :)

Wij hadden het eerste kinderfeestje afgelopen woensdag en gelukkig had vriendlief vrij genomen om mij te assisteren :) Ik vond het allemaal best spannend :)

Heb wel in mijn eentje 4 kids van school gehaald en dat was al behoorlijk heftig :') Bij Noor komen de kinderen niet kant en klaar naar buiten wandelen na schooltijd, nee ze moeten binnen hun schoenen en jas aandoen en ze dienen binnen opgehaald te worden. Dit i.c.m. veel te smalle gangen en daarvoor teveel kinderen die door de dolle zijn dat ze naar huis mogen, was dit best een beproeving :)

Maargoed, feestje was geslaagd. Daar gaat het om :)

Ik sta er ook van te kijken hoe snel het schooljaar is om gegaan. Ik ben blij dat we de juiste school voor haar gevonden hebben destijds. Het is toch een gok die je neemt. Ze gaat met plezier naar school en heeft een fijne juf :) Het enige stomme is dat haar beste vriendje naar een ander gebouw gaat, want daar is de middenbouw gevestigd. Hij heeft al tig keer tegen de juf gezegd dat hij Noor zo gaat missen O+ :'(
Al met al kijk ik tevreden terug. Het belangrijkste vind ik dat ze het leuk heeft op school en dan komen de resultaten vanzelf wel. En gelukkig heeft ze het leuk :)

[ Bericht 17% gewijzigd door Sunshine1982 op 14-07-2019 21:34:22 ]
pi_187925723
Leuk zo n dansoptreden!
Hier gingen we vandaag schoenen kopen want tjee beide kinderen zijn ineens enorm gegroeid en hun voeten dus ook. L had zich zelf aangekleed in een maillot en rokje van zijn grote zus..en vervolgens hebben hij en zijn zus allebij hele stoere jongensschoenen uitgekozen. Ik hoop dat ze nog lang gewoon kunnen kijken naar wat ze zelf mooi vinden ipv te luisteren naar wat er hoort..
(nou ja tot op zekere hoogte dan.. verkleedkleren mogen ze van mij dan weer niet aan naar school bijv.)
pi_187925782
leuk, kinderfeestjes! ik vond dat ook best spannend. Bij scouting draaide ik mijn hand er niet voor om om 30 kinderen te vermaken.. maar zo n kinderfeestje vond ik dan ineens best spanñend.. raar hoe die dingen werken..
  zondag 14 juli 2019 @ 21:45:08 #70
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_187925981
Kinderfeestjes nog niet gehad. Wel de eerste keer dat t in de klas s ochtends over een feestje ging waar Melba niet was uitgenodigd, door een ander kindje in de klas, en dat Melba heel onschuldig riep “oh ja nog zes dagen en dan is t feestje van V!”

:+

Ik zei gewoon heel rustig “dat klopt lieverd, maar daar gaan wij niet heen he, want V kon niet iedereen uitnodigen”. Toen Melba vroeg waarom niet haalde ik aan dat bij ons op de verjaardag ook niet iedereen in de kamer past. Nou dat vond hij een prima uitleg.

Moeder van t kindje dat erover was begonnen deed heel ingewikkeld en dramatisch tegen haar kind over dat hij t er niet over mocht hebben in de klas.

Melba gaat naar groep 2 na de zomer, ze voegen de twee kleuterklassen op deze locatie samen tot 1 klas van 24. Prima. De andere locatie is qua instroom populairder, daar zitten drie kleuterklassen. Indien nodig starten ze nog een instroomgroep.

Vooralsnog is hij erg toe aan vakantie, en ik ook :P
Kwak
  zondag 14 juli 2019 @ 21:45:30 #71
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_187925990
Oh vergeet ik dansense Frits O+ wat lief!
Kwak
  zondag 14 juli 2019 @ 22:15:49 #72
171422 LadyBlack
paint it black
pi_187926587
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 21:31 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Leuk zo n dansoptreden!
Hier gingen we vandaag schoenen kopen want tjee beide kinderen zijn ineens enorm gegroeid en hun voeten dus ook. L had zich zelf aangekleed in een maillot en rokje van zijn grote zus..en vervolgens hebben hij en zijn zus allebij hele stoere jongensschoenen uitgekozen. Ik hoop dat ze nog lang gewoon kunnen kijken naar wat ze zelf mooi vinden ipv te luisteren naar wat er hoort..
(nou ja tot op zekere hoogte dan.. verkleedkleren mogen ze van mij dan weer niet aan naar school bijv.)
Wat leuk om dit te lezen!! O+

Ik ben afgelopen weekend naar een verjaardag geweest met mijn dochter en zoon allebei in hun feestrok :s) Ik vind het fantastisch dat hij nog steeds zo vrij kiest. En toen ineens vroeg ik me af, wat als hij over een jaar nog steeds graag een rokje draagt als hij op school zit (hij is nu 3,5). Laat ik hem dat doen of ben ik dan toch te bang dat hij gepest wordt?

Ervaringen?
pi_187926838
Het feestje was erg leuk. Dus B kwam blij thuis :)

GM dat klinkt heel leuk! Dat wordt een gezellig feestje zo te lezen.
pi_187926980
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 22:15 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Ik ben afgelopen weekend naar een verjaardag geweest met mijn dochter en zoon allebei in hun feestrok :s) Ik vind het fantastisch dat hij nog steeds zo vrij kiest. En toen ineens vroeg ik me af, wat als hij over een jaar nog steeds graag een rokje draagt als hij op school zit (hij is nu 3,5). Laat ik hem dat doen of ben ik dan toch te bang dat hij gepest wordt?

Ervaringen?
Of hij gepest gaat worden weet ik niet. Maar kinderen vinden het waarschijnlijk grappig om te zien waardoor hij zich misschien uitgelachen voelt.

Voor pesten is sowieso al heel weinig nodig. Ik hoorde vorige week een meisje van groep 1 tegen een paar andere kinderen zeggen dat ze een jongetje uit de klas zo vond stinken. En dat herhaalde ze nog een paar keer. Natuurlijk zijn ze nog jong enzo, maar toch... Het klonk best naar.
pi_187927136
quote:

[..]

Ervaringen?
De mijne had zijn eerste carnaval op school nog een knalroze prinsessenjurk aan (verder toen al geen behoefte meer aan, dus niet aan de orde geweest). Dit weekend had hij het toevallig over de mooie jurken van zijn zus. Ik vertelde dat hij 'vroeger' ook wel eens een jurk droeg als hij daar zin in had.
Meneer (5,5) rolde bijna van de bank van het lachen. Het idee alleen al, dat hij dat deed. Jurken. Hij. Hahahahahahaha.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_187929711
quote:

[..]

Ervaringen?
L heeft nog best af en toe een rok of jurk aan naar school. Hij is een keer thuisgekomen dat hij dat niet meer wilde want anders werd hij "verpest".. maar de week erna wilde hij toch wel weer en ik heb m niet meer over pesten gehoord.. Maar hij zit in een heel lief klasje..
  maandag 15 juli 2019 @ 07:33:47 #77
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_187929777
In mijn ervaring zijn de echt jonge kleuters nog heel lief en vinden ze alles prachtig. Nu heeft Frans nooit rokken of jurken aan gehad, maar wel alles met glitter en nagellak etc.

In groep twee begint de groepsdruk wat meer, maar dat voelen ze over het algemeen prima aan en dan kunnen ze ook zelf een vrij bewuste keuze maken.

Ik heb de oudste wel eens voorbereid dat de andere jongens in de klas wel eens wat konden gaan roepen over de glitterhandschoenen (die komen van de boer en worden heeeel ouderwets opgevoed). Hij koos er voor ze niet meer aan te doen. Frans kiest er meestal voor het wel aan te doen en doet vervolgens een loserdansje richting degene die een vervelende opmerking heeft.

Denk dat het wel iets anders zou gaan met het aandoen van rokken of jurken, want dat is natuurlijk minder subtiel dan een glitter of nagellak, maar mijn aanpak zou wel gelijk zijn.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_187929782
L is nu bijna 5 trouwens..
en qua pesten.. ik denk dat hij per ongeluk ook wel eens anderen pest..
De oudste kleuters mochten door de poortjes naar hun nieuwe klas lopen. De jongste kleuters stonden dan tegenover elkaar met de handen omhoog het poortje te zijn.. Maar elke keer als er iemand aankwam deden L en t jongetje tegenover hem de handen naar beneden en "vingen" ze het kind dat langskwam. Reuze grappig voor hun, maar voor de kinderen die al zenuwachtig zijn om naar de middenbouw te gaan echt niet leuk..
pi_187939605
Sorry dat ik binnendender maar B heeft weer zo'n goed rapport. Dat ie altijd zo vrolijk is en betrokken en actief en dat hij met alle kindjes speelt. O+ Cijfermatig zit ie aardig bovengemiddeld wat goed uitkomt want zijn moeders zijn minder goed met cijfers :D
Wat kan je dan uit elkaar spatten van trots als je leest dat hij zo gezellig is in de klas en altijd actief meedoet met een glimlach op zijn gezicht. En hij was ook poepjetrots toen we het voorlazen.
pi_187939697
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 19:23 schreef exode het volgende:
Sorry dat ik binnendender maar B heeft weer zo'n goed rapport. Dat ie altijd zo vrolijk is en betrokken en actief en dat hij met alle kindjes speelt. O+ Cijfermatig zit ie aardig bovengemiddeld wat goed uitkomt want zijn moeders zijn minder goed met cijfers :D
Wat kan je dan uit elkaar spatten van trots als je leest dat hij zo gezellig is in de klas en altijd actief meedoet met een glimlach op zijn gezicht. En hij was ook poepjetrots toen we het voorlazen.
Wat fijn is dat hè, dat je kind het goed doet op school en het ook zo fijn heeft O+

Maar krijgt B cijfers op zijn rapport?
pi_187939788
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 19:29 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Wat fijn is dat hè, dat je kind het goed doet op school en het ook zo fijn heeft O+

Maar krijgt B cijfers op zijn rapport?
Nee, ze geven de ontwikkelleeftijd weer. Hij is 5 jaar en 4 maanden, dan staat er bijvoorbeeld bij een paar onderdelen dat hij op niveau 5 jaar en 8 maanden zit.
pi_187940516
Wat heerlijk exode! En wat goed dat hij zelf ook trots is.

Ik wist niet dat ze zilke nauwkeurige uitslagen konden krijgen met citotesten joh!
pi_187940638
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 20:12 schreef Roomsnoes het volgende:
Wat heerlijk exode! En wat goed dat hij zelf ook trots is.

Ik wist niet dat ze zilke nauwkeurige uitslagen konden krijgen met citotesten joh!
Zover ik weet krijgt hij geen cito toetsen. Ik ga er ook vanuit dat het vast niet zo gedetaileerd vaststaat maar een richting geeft. Lijkt me echt lastig met kleuters.
pi_187940829
Leuk Exode.

Hier vandaag ook het rapport meegekregen. Ze heeft zich zo ontwikkelt, hele trotse mama hier. Gezellige dame die goed in taal is, letters herkennen en rijmen enz. Concentratie is soms wat zwak maar dat heeft ze van mij denk ik 8-) volgend jaar nog dezelfde juf dus wij zijn er klaar voor!
S. 2014
J. 2016
pi_187940965
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 20:18 schreef exode het volgende:

[..]

Zover ik weet krijgt hij geen cito toetsen. Ik ga er ook vanuit dat het vast niet zo gedetaileerd vaststaat maar een richting geeft. Lijkt me echt lastig met kleuters.
Ok! Maar 4 mnd «verschil» tov gemiddelde aangeven is wel specifiek, zeker zonder testen.

Is ook lastig inderdaad want de «normaal» is erg breed in die leeftijd.

Maar heerlijk zeker om te horen dat hij er zo op z’n plek zit :)
  maandag 15 juli 2019 @ 20:39:54 #86
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_187941185
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 20:18 schreef exode het volgende:

[..]

Ik denk dat het aan de hand van de Kijk!registratie is. (Er zijn er meer) Door alle observaties die een leerkracht doet, vul je uiteindelijk een lijst in en krijg je inderdaad een leeftijd! Het is een heel klusje dat observeren en invullen.
pi_187941222
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 20:31 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Ok! Maar 4 mnd «verschil» tov gemiddelde aangeven is wel specifiek, zeker zonder testen.
Nee hoor, de meeste scholen werken met observatielijsten. De leerkracht vinkt af wat een kind kan en daar past dan een bepaalde leeftijd bij, wat een gemiddeld kind kan op een bepaalde leeftijd. Het is nooit helemaal exact, maar geeft wel een indruk. Een half jaar voor of een half jaar achter is geen reden tot zorg, want kleuters ontwikkelen zich sprongsgewijs en de blik van de leerkracht is nooit helemaal objectief. Een half jaar later kan dat zomaar weer passend bij de leeftijd zijn.

Fijn dat het rapport zo'n goed gevoel gaf, exode!
pi_187942055
quote:

[..]

Ervaringen?
Ik vond het de eerste keer naar dansles in zijn danspakje best spannend, je weet niet hoe anderen reageren en ik voelde de tranen al prikken als ik me bedacht dat hij misschien gepest zou worden of zich ongemakkelijk zou voelen (dat ik hoogzwanger was op dat moment hielp uiteraard niet mee). De meisjes keken eens, moesten een beetje grinniken en vonden het daarna de normaalste zaak van de wereld. Frits draagt met dansen een jurk, punt.

Mijn schoonmoeder vindt het helaas wel noodzakelijk te benadrukken dat rokken en jurken voor vrouwen zijn. Of wij niet hadden verteld dat papa ook geen jurk draagt? Dat hoeven we niet te vertellen, dat ziet hij zelf ook wel. Gelukkig is Frits mondig genoeg om tegengas te geven.

Als hij een rok naar school aan zou willen, dan zou hij van mij mogen, ook al ben ik dan bang voor de reacties. Ik zou hem wel uitleggen dat de meeste mensen jurken en rokken voor meisjes vinden, maar ik zou ook benadrukken dat hij mag kiezen wat hij wil.

Ik vind het dus best moeilijk. Ik denk dat een kleuter niet gepest zal worden na één keer op school komen met een jurk. Ik denk dat als hij dan nog steeds een rok of jurk aan wil, dat het dan wel goed komt. Je kunt om kleine en grote redenen gepest worden, maar als jij zo sterk bent om tegen de stroom in te kleden dan glijden opmerkingen misschien ook wel makkelijker van je af?
pi_187944458
Mijn jongste is toen hij 4 was uitgelachen op school door klasgenootjes van 6. Hij had een haarband in met kerst. Met gewei en lampjes. Het heeft hem zo ontzettend veel zeer gedaan dat hij nooit meer verkleed naar school wil (tenzij carnaval), nooit meer iets anders dan anderen wil, omdat hij enorm bang is dat hij weer uitgelachen wordt. :'(
*poef* nu is het weg
pi_187944753
ach wat sneu.. wat ontzettend naar dat ze m zo hebben uitgelachen.
pi_187947274
M.i. horen kleuters tegen zichzelf in bescherming genomen te worden, hartstikke leuk dat er jongens zijn die een jurkje aan willen maar als ze erdoor op school mee gepest worden is dat jullie verantwoordelijkheid! Je stelt je kind willens en wetens kwetsbaar op. Leuk hoor dat je zo modern en genderneutraal bent maar je kind word gepest en dat ligt op jouw bord!

Jullie zijn de volwassenen, jullie horen je kind te beschermen! Je mag niet verwachten dat de wereld zich aan jouw ruimdenkendheid gaat aanpassen. Schaam je!
  dinsdag 16 juli 2019 @ 08:38:41 #92
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_187947384
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 08:22 schreef DagenNachtdromer het volgende:
M.i. horen kleuters tegen zichzelf in bescherming genomen te worden, hartstikke leuk dat er jongens zijn die een jurkje aan willen maar als ze erdoor op school mee gepest worden is dat jullie verantwoordelijkheid! Je stelt je kind willens en wetens kwetsbaar op. Leuk hoor dat je zo modern en genderneutraal bent maar je kind word gepest en dat ligt op jouw bord!

Jullie zijn de volwassenen, jullie horen je kind te beschermen! Je mag niet verwachten dat de wereld zich aan jouw ruimdenkendheid gaat aanpassen. Schaam je!
Ik had van jou niet zo’n tirade verwacht eigenlijk.

Toen mijn moeder 40 jaar geleden kleuterjuf was waren er ook al jongetjes die af en toe een jurkje aan wilden. Heeft niks met nieuwlichterij te maken.

Bovendien wordt echt niet iedereen die iets anders doet direct ergens mee gepest, en ten tweede bepaalt hoe je met plagen en pesten omgaat als ouder ook voor een deel het effect op het zelfbeeld van een kind. Bovendien kun je als er negatieve reacties zijn er ook gewoon over praten, en kan een kind zelf kiezen of ze dan nog willen of niet.

Ik ben als kind ook uitgelachen om bepaalde kleding die ik zelf had uitgekozen en zelf heel mooi vond. Moet mijn moeder zich schamen? Nou nee.
Kwak
pi_187947641
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 08:38 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik had van jou niet zo’n tirade verwacht eigenlijk.

Toen mijn moeder 40 jaar geleden kleuterjuf was waren er ook al jongetjes die af en toe een jurkje aan wilden. Heeft niks met nieuwlichterij te maken.

Bovendien wordt echt niet iedereen die iets anders doet direct ergens mee gepest, en ten tweede bepaalt hoe je met plagen en pesten omgaat als ouder ook voor een deel het effect op het zelfbeeld van een kind. Bovendien kun je als er negatieve reacties zijn er ook gewoon over praten, en kan een kind zelf kiezen of ze dan nog willen of niet.

Ik ben als kind ook uitgelachen om bepaalde kleding die ik zelf had uitgekozen en zelf heel mooi vond. Moet mijn moeder zich schamen? Nou nee.
Ik kan me er gewoon heel erg kwaad om maken. Ze sturen het kind kwetsbaar maar school en gaan vervolgens lopen klagen dat hun kind op school word uitgelachen. Wat had je dan verwacht?!

Ik ben het er volkomen mee eens dat een kind zich mag ontwikkelen hoe het wil en als een jongetje een jurk wil uitproberen omdat hij het zo prachtig vind, natuurlijk! Probeer maar uit! Mijn zoon heeft ook wel eens een vreselijk mierzoet tandglazuurafspattend rokje aangepast en hij voelde zich er prachtig in. Maar ik zou hem er niet mee naar school laten gaan.

Hij wil ook graag zijn haar in twee staarten bovenop zijn hoofd als giraffe hoorns. Maar dat is ook een spel voor thuis. Je mag niet van andere kinderen verwachten dat ze ruimdenkend zijn. En waarom zou je je kind met zo'n doelwit op zijn rug naar school laten gaan.

Iets anders is een bepaalde trui die je mooi vind en de andere klasgenoten niet. Kinderen zijn wreed wat dat soort dingen betreft.en als ze iets willen vinden... zullen ze het vinden.

Ja natuurlijk moet je kind ook met pesterijen om leren gaan maar zo kwetsbaar laten opstellen is er gewoon om vragen!
pi_187947794
quote:

Ik merk dat ik het gevoelsmatig heel erg met je eens ben maar tegelijk vind ik het een lastig punt.. nee mijn zoon gaat niet in jurken naar school, dat mag van mij gewoon niet... om de reden die jij hierboven aanhaalt, wil hij thuis in een frozen gewaad ronddansen, prima! Ik ga mijn kind niet doelbewust kwetsbaar ten prooi gooien voor de andere kinderen, niet zozeer zn eigen leeftijdsgenoten maar wat dacht je van de oudere kinderen waar de kleuters vaak tegen op kijken...

Maaar ik geef mn zoon wel nagellak op... dat wil hij want zn zus heeft dat ook en daar zie ik geen kwaad in, dus ja ik meet met 2 maten op een manier waarop het voor mij goedvoelt...

Het feit dat ik vroeger zelf erg gespest ben helpt niet mee natuurlijk, ik ben me wel echt bewust van risicofactoren...
S. 2014
J. 2016
pi_187947848
quote:

Wauw wat een bekrompen bericht dit zeg. Ben nog altijd van mening dat je, in het geval van pesten/plagen (en dat is zeker niet altijd het geval als ik de berichten hiervoor mag geloven) nog altijd de pesters daar op aan moet spreken en niet het kind dat gepest wordt maar aanpassen aan de status quo. En hoe eerder je daarmee begint hoe beter lijkt me.

Heel blij dat zoveel moeders hier zo ruimdenkend zijn wat betreft hun kinderen O+
pi_187947914
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 09:24 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik merk dat ik het gevoelsmatig heel erg met je eens ben maar tegelijk vind ik het een lastig punt.. nee mijn zoon gaat niet in jurken naar school, dat mag van mij gewoon niet... om de reden die jij hierboven aanhaalt, wil hij thuis in een frozen gewaad ronddansen, prima! Ik ga mijn kind niet doelbewust kwetsbaar ten prooi gooien voor de andere kinderen, niet zozeer zn eigen leeftijdsgenoten maar wat dacht je van de oudere kinderen waar de kleuters vaak tegen op kijken...

Maaar ik geef mn zoon wel nagellak op... dat wil hij want zn zus heeft dat ook en daar zie ik geen kwaad in, dus ja ik meet met 2 maten op een manier waarop het voor mij goedvoelt...

Het feit dat ik vroeger zelf erg gespest ben helpt niet mee natuurlijk, ik ben me wel echt bewust van risicofactoren...
Precies!

Al dat roze is toch ook mooi! Helemaal als grote zus er mee rondloopt! Ik vind de kleding opties voor meisjes ook veel leuker en veelzijdiger. Het is gewoon gemaakt om je er prachtig in te voelen!

Hier in huis is ook een roze kamertje gekomen en zoon vond dat maar wat prachtig! Roze is nu ook zijn lievelingskleur! En dat is prima.

En als hij nog eens een rokje of een jurk aan wil passen is dat ook prima, maar thuis. O weet dat er dingen voor school zijn en dingen voor thuis, en vind hij prima.
pi_187947941
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 09:30 schreef krijgerrtje het volgende:

[..]

Wauw wat een bekrompen bericht dit zeg. Ben nog altijd van mening dat je, in het geval van pesten/plagen (en dat is zeker niet altijd het geval als ik de berichten hiervoor mag geloven) nog altijd de pesters daar op aan moet spreken en niet het kind dat gepest wordt maar aanpassen aan de status quo. En hoe eerder je daarmee begint hoe beter lijkt me.

Heel blij dat zoveel moeders hier zo ruimdenkend zijn wat betreft hun kinderen O+
Ze zegt ook nergens dat de pesters niet aangepakt moeten worden, maar wel dat je kinderen die zelf de eventuele consequenties van "afwijkend" (mind the "") niet kunnen overzien moet beschermen...

Een kind wat oud genoeg is om te beseffen dat hij aandacht trekt in een jurk, een jurk aan laten trekken naar school vind ik een heel ander uitgangspunt dan een onwetende kleuter die jurk aan te laten trekken... een enkele kleuter zal al zo sterk zijn en denken "dikke vinger voor jullie dit ben ik" maar de meeste kinderen lopen er wel een tik mee op als ze in alle onschuld uitgelachen worden.

Als dat bekrompen is... so be it.
S. 2014
J. 2016
pi_187947948
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 09:30 schreef krijgerrtje het volgende:

[..]

Helemaal mee eens... Maar dat is een utopie. Pesters zijn er altijd wel. Je kunt niet iedereen opvoeden naar jouw denkbeelden. Het is een ding om een trui aan te trekken die op het moment niet ín is. Maar een ander om je kind in kleding te hijsen die niet voor hem bedoeld is. Zelfs david Beckham kreeg dat niet voor elkaar
  dinsdag 16 juli 2019 @ 09:43:00 #99
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_187947963
Gatver wat een triestigheid, als moeder ben je niet verantwoordelijk voor het pestgedrag richting je eigen kind. Ik werd gepest om mijn krullende haar, ook mijn ouders hun schuld natuurlijk.

Maargoed mijn oudste zoon ging met jurk en lang haar naar school.
Boeide hem helemaal niet, hij voelde zich juist kwetsbaar in spijkerbroeken en niet in dat jurkje.
Ik had hem veel meer schade aangedaan als ik hem had gedwongen zich anders te gedragen dan dat hij zich voelde. (hij is overigens nu heel populair ondanks zijn andersheid)

De enige die er echt problemen mee hadden waren de volwassenen en eerlijk ik vind wel dat je als volwassenen je aan moet passen aan de ruimdenkendheid van anderen. tolerantie is iets anders dan er mee eens zijn of er in mee gaan met je eigen kind. Maar het is een jurkje geen dingen die een ander schade toebrengen.

Mijn dochter krijgt 0 commentaar over het feit dat bijna al haar t-shirts bij de 'jongensafdeling' vandaan komt, absurd dat dit voor een jongen dan anders is, erg toxisch imho.

En dingen alleen voor thuis is wel gewoon een stukje identiteit afpakken imho.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 09:42 schreef DagenNachtdromer het volgende:
om je kind in kleding te hijsen die niet voor hem bedoeld is.
:'(
pi_187947965
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 09:41 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ze zegt ook nergens dat de pesters niet aangepakt moeten worden, maar wel dat je kinderen die zelf de eventuele consequenties van "afwijkend" (mind the "") niet kunnen overzien moet beschermen...

Een kind wat oud genoeg is om te beseffen dat hij aandacht trekt in een jurk, een jurk aan laten trekken naar school vind ik een heel ander uitgangspunt dan een onwetende kleuter die jurk aan te laten trekken... een enkele kleuter zal al zo sterk zijn en denken "dikke vinger voor jullie dit ben ik" maar de meeste kinderen lopen er wel een tik mee op als ze in alle onschuld uitgelachen worden.

Als dat bekrompen is... so be it.
je begrijpt precies wat ik bedoel!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')