abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 1 juli 2019 @ 16:06:32 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_187699850
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan iemand die een eigen bedrijf heeft in uitvaartbegeleiding. Dus zou je willen weten hoe iemand bij dit beroep komt, wat voor vaardigheden je moet hebben en of dit emotioneel zwaar is, vraag het dan hier!

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 1 juli 2019 @ 16:08:01 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_187699866
Ik kreeg nog wat antwoorden binnen van de uitvaartbegeleider

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 12:58 schreef Maanvis het volgende:
Ik weet niet of het al gevraagd is maar wat is zo'n beetje wat je per maand verdient als uitvaartbegeleider?
quote:
Als je ergens in loondienst bent verdien je volgens de uitvaartCAO. Het is geen vetpot.

Als zelfstandige weet je het gewoon nooit. Zoals eerder gezegd, mijn tarief is 1900 euro, daar gaan belastingen, verzekeringen en andere bedrijfskosten vanaf. Als je er 1 per maand hebt verdien je niet zo veel, heb je er 3 verdien je best heel lekker...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 1 juli 2019 @ 16:09:30 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_187699882
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 17:16 schreef Poes. het volgende:
VWJW, aanhakend op het verhaal van Anne hierboven;

MAG je een uitvaart ook elders houden? Of ben je gebonden aan een crematorium of geloofshuis?
quote:
Bedoel je de afscheidsdienst? Die mag je overal houden waar je wil, als de eigenaar van de locatie akkoord gaat.
Het gebeurt soms wel, met hele grote uitvaarten, dat je uit moet wijken naar een sporthal oid omdat de aula's van de begraafplaatsen simpelweg niet groot genoeg zijn.

Soms is er ook een afscheid in een horeca-gelegenheid, daar is het niet altijd mogelijk dat het kan in de aanwezigheid van de (al dan niet open) kist. Ik heb wel meegemaakt dat het personeel dat dan niet prettig vond.

En als laatste, ik wil iedereen heel hartelijk bedanken voor de vragen, ik vond het heel leuk om te doen en het heeft me zeker hier en daar nog weer eens goed na laten denken over waarom dingen gaan zoals ze gaan.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 1 juli 2019 @ 16:14:18 #4
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_187699934
quote:
2s.gif Op maandag 1 juli 2019 16:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik kreeg nog wat antwoorden binnen van de uitvaartbegeleider
[..]

[..]

Dank je. Een carriëreswitch is dus geen optie voor me ;)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_187701331
In het VWJW-topic van die conservatieveling had iemand ook nog een vraag voor de uitvaartbegeleider. Is die nog gezien/al beantwoord/hier geplaatst?
Somebody that I used to know
  Moderator maandag 1 juli 2019 @ 18:27:06 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_187702159
quote:
2s.gif Op maandag 1 juli 2019 17:32 schreef Postbus100 het volgende:
In het VWJW-topic van die conservatieveling had iemand ook nog een vraag voor de uitvaartbegeleider. Is die nog gezien/al beantwoord/hier geplaatst?
Ohja dank voor de herinnering ik zal hem hier neerzetten en de uitvaartbegeleider er op wijzen
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_187702169
quote:
2s.gif Op maandag 1 juli 2019 18:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ohja dank voor de herinnering ik zal hem hier neerzetten en de uitvaartbegeleider er op wijzen
Toppie :*
Somebody that I used to know
pi_187703407
Ja dank je, ik had nog n vraag willen stellen maar ik zag dat we al bezig waren met iemand anders :P

Ok mn vraagje die ik nog had :

naast n kist is het ook mogelijk om iemand op te baren in een lijkwade, dus het lichaam gewikkeld in n doek / laken. En ik wilde graag weten of deze uitvaartbegeleidster daar ook al ervaring mee heeft opgedaan :)
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 1 juli 2019 @ 19:46:15 #9
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187703660
Oh, dan schiet mij nog iets te binnen, zo'n "mushroom suit" waarin Luke Perry begraven is, bestaat dat ook op de Nederlandse markt?
KuikenGuppy
pi_187718265
Kijk nou wat ik tegen kom. Een boek om je eigen uitvaart al te plannen.
https://www.bol.com/nl/f/laat-je-niet-kisten-door-de-commercie/9200000081928069/?country=BE
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Moderator dinsdag 2 juli 2019 @ 18:52:41 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_187718771
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 19:35 schreef TLC het volgende:
Ja dank je, ik had nog n vraag willen stellen maar ik zag dat we al bezig waren met iemand anders :P

Ok mn vraagje die ik nog had :

naast n kist is het ook mogelijk om iemand op te baren in een lijkwade, dus het lichaam gewikkeld in n doek / laken. En ik wilde graag weten of deze uitvaartbegeleidster daar ook al ervaring mee heeft opgedaan :)
quote:
Nee, wel veel gezien op beurzen in aller soorten en maten, maar nog nooit een uitvaart gehad waarbij een overledene in een wade wilde.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 2 juli 2019 @ 18:53:05 #12
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_187718781
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2019 19:46 schreef Burdie het volgende:
Oh, dan schiet mij nog iets te binnen, zo'n "mushroom suit" waarin Luke Perry begraven is, bestaat dat ook op de Nederlandse markt?
quote:
Niet dat ik weet. Ik had er iig nog nooit van gehoord voor Luke Perry.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_202187850
Is het nog mogelijk vragen te stellen?
Hoe gaat een uitvaart nu in coronatijd? Worden mensen die overleden zijn aan corona anders “verwerkt”?
Is het veilig voor nabestaande om afscheid te nemen?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Moderator maandag 15 november 2021 @ 21:55:14 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202194627
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2021 14:37 schreef valentijn101 het volgende:
Is het nog mogelijk vragen te stellen?
Hoe gaat een uitvaart nu in coronatijd? Worden mensen die overleden zijn aan corona anders “verwerkt”?
Is het veilig voor nabestaande om afscheid te nemen?
Ik heb je vraag doorgestuurd naar de TS. :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 16 november 2021 @ 12:08:47 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202199973
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2021 14:37 schreef valentijn101 het volgende:
Is het nog mogelijk vragen te stellen?
Hoe gaat een uitvaart nu in coronatijd? Worden mensen die overleden zijn aan corona anders “verwerkt”?
Is het veilig voor nabestaande om afscheid te nemen?
UItgebreid antwoord van de TS:

quote:
Er zijn geen harde richtlijnen over hoe je omgaat met het lichaam van iemand die aan corona is overleden.
Ik kan je alleen vertellen hoe het bij mij in de stad/regio werkt. Elk ziekenhuis heeft een andere morturariumbeheerder en daarbuiten zijn er meerdere bedrijven die je kunt inhuren om overledenen te verzorgen.
(Ik doe dat normaliter ook zelf, maar als iemand aan corona overleden is dan laat ik het over aan mijn zorgteam, zij hebben alle materialen als pakken, brillen etc. in huis en hebben net wat meer ervaring en handigheid dan ik. Zij verzorgen +/- 8 mensen per dag.)

Als iemand in het ziekenhuis overlijdt dan wordt diegene door het mortuarium opgehaald en meteen in een biologisch afbreekbare hoes gedaan (de zogeheten bodybag) en dan in de koeling gelegd. Normaal gesproken doen zij wat basis verzorgingshandelingen zoals infusen uithalen ed. maar bij iemand die aan corona overleden is doen zij niets.



Mijn zorgteam haalt deze overledene dan op uit het ziekenhuis en als het kan laten we dan die persoon het liefst een dag of 2 eerst in de koeling liggen zonder te verzorgen. We denken/hopen dan dat het virus zo veel mogelijk tot rust komt.
Omdat het virus voornamelijk (?) overgebracht wordt door aerosolen bewegen we het lichaam wel zo min mogelijk als we de laatste verzorging doen en gaan kleden. Normaal gesproken rol je iemand dan meerdere malen op zijn of haar zij, zodat je de kleding aan de achterkant goed kan doen. Bij iemand die aan corona overleden is knippen we (met af en toe een uitzondering) de kleding aan de achterkant open en vouwen we het aan de achterkant er onder met zo min mogelijk beweging. Het zorgteam heeft dan van die witte pakken aan, bril op, dubbele handschoenen aan etc.



Als iemand thuis opgebaard wordt verzorgen we wel meteen thuis. Dan leggen we vaak wel een handdoek over het gezicht van de overledene om zo veel mogelijk uitstoot te voorkomen en het zorgteam draagt ook dan altijd volledige bescherming bij het verzorgen.



Er zijn ook uitvaartondernemingen die veel strikter zijn en zeggen dat opbaren en aanraken niet meer kan, maar dat is naar mijn mening onzin. Als iemand in de kist ligt met een glasplaat erover kan er weinig meer gebeuren. En zeker bij een thuisoverlijden maakt het natuurlijk geen fluit uit. Een dag eerder leefde die persoon in de zelfde omgeving, dus kan je prima ook thuis blijven.

Of het veilig is voor de nabestaanden… zeker als iemand een aantal dagen bij minimaal -20 in de koeling heeft gelegen denk ik dat mensen heel goed afscheid kunnen nemen. De overledene beweegt en ademt niet meer, dus de verspreiding komt van je eigen aanraking op dat moment. Als je dus meteen heel goed je handen wast en ontsmet dan zou het moeten kunnen. Of desnoods doen zij ook handschoenen aan eventueel.

Afscheid nemen is cruciaal in het verwerkingsproces dus ik vind dan ook dat je er altijd alles aan moet doen om dat op een manier mogelijk te maken.



Beantwoord dit je vraag?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_202200261
Ik stelde niet de vraag maar interessant om de antwoorden te lezen ^O^
pi_202200872
Ah super. Heel duidelijk.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')