https://nos.nl/artikel/22(...)-euro-verbieden.htmlquote:Contante betalingen boven de 3000 euro worden verboden.
Ook gaat Nederland in Europa pleiten voor het afschaffen van het biljet van 500 euro. Met deze maatregelen willen de ministers Hoekstra van Financiën en Grapperhaus van Justitie en Veiligheid witwassen door criminelen aanpakken.
Beide ministers hebben een gezamenlijk plan daarover vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd. "De bedoeling is dat we paal en perk gaan stellen aan witwassen", zei minister Hoekstra in het NOS Radio 1 Journaal. Jaarlijkse wordt in Nederland naar schatting 16 miljard euro witgewassen.
Nu geldt voor contante transacties boven 10.000 euro een meldplicht, straks wordt dat een verbod op transacties boven de 3000 euro. "Winkeliers mogen het bedrag dan gewoon niet meer accepteren", zegt Hoekstra. "We hebben samen met de politie gekeken of dit te handhaven is en de politie is tevreden over deze ingreep. Het helpt echt bij de aanpak van georganiseerde misdaad en witwassen."
Het verbod op contante transacties boven de 3000 euro geldt alleen voor ondernemers als winkeliers en garagebedrijven. Als een particulier op bijvoorbeeld Marktplaats iets aanbiedt dat duurder is dan 3000 euro en er wordt cash afgerekend, geldt dat verbod niet.
Dat is omdat er bij bedrijven als winkels sprake is van een continue geldstroom. Particulieren hebben veel minder te maken met betalingen boven 3000 euro, waardoor het niet efficiënt is om bij de aanpak van witwassen hierop in te zetten.
Verkeerde handen
Voor een verbod op het biljet van 500 euro heeft Nederland de steun van andere Europese landen nodig. "Je ziet nu al dat het biljet niet meer wordt uitgegeven. Maar we kunnen ook afspreken dat je er niet meer mee mag betalen, omdat je ziet dat deze biljetten vaak in verkeerde handen zijn."
Volgens Hoekstra doet vooral de georganiseerde misdaad veel betalingen met biljetten van 500 euro. "Als je een contante betaling van 100.000 euro doet, doe je die het liefste met grote biljetten. Als iemand veel van zulke betalingen doet is dat vaak een indicatie van witwassen, ziet de politie. Daarom willen we die biljetten eruit hebben."
Poortwachter
Ook voor banken verandert er het nodige. Ze moeten zelf als 'poortwachter' hun financiële systemen, capaciteit en technologie op orde brengen. Daarnaast moeten banken informatie die ze hebben met elkaar kunnen delen.
"Als een bank een heleboel indicaties heeft van fout gedrag en witwassen, zoals contante stortingen of geldtransacties naar dubieuze landen, kan een cliënt wel de bank uit worden gezet, maar mag die informatie niet worden gedeeld met andere banken", zegt Hoekstra.
"Zo'n cliënt stapt gewoon een nieuwe bank binnen en het hele circus begint opnieuw. We vechten dus met de hand op de rug tegen dit soort criminaliteit en dat moet veranderen."
In 50 stukjes knippenquote:Op maandag 1 juli 2019 10:33 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik heb nog een paar briefjes van ¤5000 liggen, hoe kan ik die dan nog uitgeven?
Ja, laten we dat maar niet doen. Pinbetalingen gaan een stuk vaker plat dan bijvoorbeeld 112quote:
Volgende week komt de overheid tot de conclusie dat criminelen vaak in benzine of dieselauto's rijden...quote:Op maandag 1 juli 2019 10:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Misschien moet je criminelen dan ook straffen.
Misschien moet je dan ook geen gedoogconstructies bedenken..quote:Op maandag 1 juli 2019 10:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Misschien moet je criminelen dan ook straffen.
Ze eten ook brood.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:38 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Volgende week komt de overheid tot de conclusie dat criminelen vaak in benzine of dieselauto's rijden...
Maakt niet uit.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:34 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ja, laten we dat maar niet doen. Pinbetalingen gaan een stuk vaker plat dan bijvoorbeeld 112
meerdere facturen.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Hier zullen autohandelaren blij mee zijn
autohandelaar gespotquote:Op maandag 1 juli 2019 10:41 schreef Tailless het volgende:
[..]
meerdere facturen.
alles is op te lossen.
Wie betaald de meerkosten?quote:Op maandag 1 juli 2019 10:41 schreef Tailless het volgende:
[..]
meerdere facturen.
alles is op te lossen.
Dit. Je ziet hier ook alleen de fossielen tegen ageren.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:41 schreef wollah het volgende:
Goed idee. Anno 2019 nog met contant geld rondlopen
Er zijn ook andere mensen op de wereld prinsesjequote:Op maandag 1 juli 2019 10:43 schreef melissa_girl_1998 het volgende:
[..]
Dit. Je ziet hier ook alleen de fossielen tegen ageren.
Whats next? Als je niet draadloos maar fysiek met pin betaalt ben je crimineel.. of wat?quote:Op maandag 1 juli 2019 10:44 schreef spijkerbroek het volgende:
Kijk al die criminelen in dit topic dan die dit een slecht plan vinden
Je gaat maar lekker pinnen boven een bepaald bedrag. Niet zo janken.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:44 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Er zijn ook andere mensen op de wereld prinsesje
Fossielen die gewoon kunnen afrekenen als de pin eruit ligt.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:43 schreef melissa_girl_1998 het volgende:
[..]
Dit. Je ziet hier ook alleen de fossielen tegen ageren.
Hihi kijk ze bang zijnquote:Op maandag 1 juli 2019 10:46 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Whats next? Als je niet draadloos maar fysiek met pin betaalt ben je crimineel.. of wat?
Ik zal ff je huis onderschijten.. en dan mag je alleen pinnen bij de schoonmaker oke..quote:Op maandag 1 juli 2019 10:47 schreef melissa_girl_1998 het volgende:
[..]
Je gaat maar lekker pinnen boven een bepaald bedrag. Niet zo janken.
Dingen boven de 3000 euro die ik wil kopen kunnen best een dagje wachten áls de pin er een keertje uit ligt.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:47 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Fossielen die gewoon kunnen afrekenen als de pin eruit ligt..
"Sorry meneer, wij nemen geen centen aan"quote:Op maandag 1 juli 2019 10:49 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
De eerste die geen geld wil aannemen moet nog geboren worden..
En toen was de versnellingsbak van je auto stuk... Ach kan best even wachten hoor..quote:Op maandag 1 juli 2019 10:49 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dingen boven de 3000 euro die ik wil kopen kunnen best een dagje wachten áls de pin er een keertje uit ligt.
Oke dank u voor de koopwaar.. tot ziens..quote:Op maandag 1 juli 2019 10:50 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
"Sorry meneer, wij nemen geen centen aan"
U zei?
Welke kutgarage heb jij dat ze dat niet maken als de pin eruit ligt? Ze sturen gewoon een factuur of vragen je later nog eens langs te komen als de pin het weer doet.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:50 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
En toen was de versnellingsbak van je auto stuk... Ach kan best even wachten hoor..
De overheid is gemakzuchtig met het opsporen van zwart geld stromen en de jonge schapen juichen meer controle ook nog eens toe.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:47 schreef melissa_girl_1998 het volgende:
[..]
Je gaat maar lekker pinnen boven een bepaald bedrag. Niet zo janken.
Boter bij de vis.. anders geen auto mee.. ga maar lopen tot je wel kunt betalenquote:Op maandag 1 juli 2019 10:52 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Welke kutgarage heb jij dat ze dat niet maken als de pin eruit ligt? Ze sturen gewoon een factuur of vragen je later nog eens langs te komen als de pin het weer doet.
Zoals ik al zei, waanzin.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De overheid is gemakzuchtig met het opsporen van zwart geld stromen en de jonge schapen juichen meer controle ook nog eens toe.
Dat zeg ik, een kutgarage.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:52 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Boter bij de vis.. anders geen auto mee.. ga maar lopen tot je wel kunt betalen
We gaan niet allemaal elke dag failliet door wanbetalers.. Waardoor je vervolgens je auto niet kan ophalen en een hoop gedoe met een curator krijgt..quote:
Dat zeg ik, kutgarage.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:56 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
We gaan niet allemaal elke dag failliet door wanbetalers.. Waardoor je vervolgens je auto niet kan ophalen en een hoop gedoe met een curator krijgt..
Nee goede garage hoor.. beetje de kosten van het later betalen doorberekenen..
Nou, dit dus.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:49 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dingen boven de 3000 euro die ik wil kopen kunnen best een dagje wachten áls de pin er een keertje uit ligt.
Je vergeet nog de kapper en andere vage zaken waar bijna nooit iemand komt maar men toch flinke omzetten draait.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:53 schreef MadJackthePirate het volgende:
Maar je kan er nog steeds boodschappen mee doen en boven de 10k was er al een meldplicht, dus dikke auto's kon je toch al niet zomaar kopen van je drugsgeld. Wat weerhoudt een crimineel ervan om elke dag 500 euro in briefjes van 50 in de kassa van zijn mobile-repair shop te steken?
Alles zonder voorraad en producten is een goeie keuze iddquote:Op maandag 1 juli 2019 11:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je vergeet nog de kapper en andere vage zaken waar bijna nooit iemand komt maar men toch flinke omzetten draait.
Normale klanten zal je met zo'n instelling ook niet krijgen. Waardoor je alleen criminele klanten overhoudt.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:00 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Kutklanten met kutautos hebben goede monteurs niet nodig..
Uhu.. veel plezier met zoeken naar een andere garage terwijl je auto het niet doet..quote:Op maandag 1 juli 2019 11:02 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Normale klanten zal je met zo'n instelling ook niet krijgen. Waardoor je alleen criminele klanten overhoudt.
Sterkte met je waanideeën.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:03 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Uhu.. veel plezier met zoeken naar een andere garage terwijl je auto het niet doet..
De koning moet zich wel als klant gedragen..
Elke fatsoenlijke garage berekent dat dan ook allemaal door.. en dan is die fatsoenlijke garage opeens een dure garage..quote:Op maandag 1 juli 2019 11:10 schreef MadJackthePirate het volgende:
En ik weet vrijwel zeker dat klanten bij een fatsoenlijke garage ofwel een auto meekrijgen om te gaan pinnen ofwel hun eigen auto gewoon meekrijgen en dat de factuur nagestuurd wordt. Een klant wordt sowieso niet weggestuurd zonder zijn auto wanneer hij deze wel op kon halen.
Ik heb stage gelopen bij een merkdealer en daar waren mensen die hun 2e-hands auto in cash afrekendequote:Op maandag 1 juli 2019 11:11 schreef Stoney3K het volgende:
Als je een auto hebt waar de reparatie van je versnellingsbak meer dan 3000 euro kost, dan ga je niet naar een garage die met contant geld in de la werkt.
Dat je nog extra moet betalen bedoel je? Nee natuurlijk nietquote:Op maandag 1 juli 2019 11:12 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Elke fatsoenlijke garage berekent dat dan ook allemaal door.. en dan is die fatsoenlijke garage opeens een dure garage..
Hoeveel importauto's zijn er in NL.. en hoe worden die betaald op de automarkt?quote:Op maandag 1 juli 2019 11:11 schreef Stoney3K het volgende:
Als je een auto hebt waar de reparatie van je versnellingsbak meer dan 3000 euro kost, dan ga je niet naar een garage die met contant geld in de la werkt.
Nee joh het is allemaal gratiez...quote:Op maandag 1 juli 2019 11:13 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat je nog extra moet betalen bedoel je? Nee natuurlijk niet
Klopt, anders gaat de klant de volgende keer wel naar de Pool om de hoek als je zelf een kleine onafhankelijke garage bent. Als je een merkdealer bent krijg je gezeik over de klanttevredenheid dan.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:13 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Nee joh het is allemaal gratiez...
En dus? Je betaald voor elke service..quote:Op maandag 1 juli 2019 11:15 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Klopt, anders gaat de klant de volgende keer wel naar de Pool om de hoek als je zelf een kleine onafhankelijke garage bent. Als je een merkdealer bent krijg je gezeik over de klanttevredenheid dan.
Sommige dingen kan je nog wel wegmoffelen op de factuur, maar als je eerst zegt dat het 3000 euro is en de pin werkt niet, dan weet de klant ook wel waarom hij later 3050 moet betalen bij wijze van spreken. En dan kan je beter die 50 euro verlies pakken. Bij de verkoop van nieuwe auto's wordt zo vaak honderden en soms wel duizenden euro's weggeven om maar een klant te strikken en te binden aan het bedrijf.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
En dus? Je betaald voor elke service..
Wat praat je veel zonder iets te zeggen.. die kosten zijn 3000 bij een normale garage.. bij eentje met allerlei onzin 4000..quote:Op maandag 1 juli 2019 11:18 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Sommige dingen kan je nog wel wegmoffelen op het factuur, maar als je eerst zegt dat het 3000 euro is en de pin werkt niet, dan weet de klant ook wel waarom hij later 3050 moet betalen bij wijze van spreke. En dan kan je beter die 50 euro verlies pakken. Bij de verkoop van nieuwe auto's wordt zo vaak honderden en soms wel duizenden euro's weggeven om maar een klant te strikken en te binden aan het bedrijf.
Bij de plaatselijke kwikfit zullen ze inderdaad minder coulant zijnquote:Op maandag 1 juli 2019 11:19 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Wat praat je veel zonder iets te zeggen.. die kosten zijn 3000 bij een normale garage.. bij eentje met allerlei onzin 4000..
Een beetje klant doet ook niet moeilijk over te veel betalenquote:Op maandag 1 juli 2019 11:21 schreef CoolGuy het volgende:
Een beetje garage doet echt niet moeilijk over het betalen van een factuur indien er een pinstoring is.
Niet iedereen heeft standaard 3000 euro op zak en even 3000 euro pinnen lijkt me lastig.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:50 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
En toen was de versnellingsbak van je auto stuk... Ach kan best even wachten hoor..
Ah ga jij even zwart pinnen dan..quote:Op maandag 1 juli 2019 11:21 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Bij de plaatselijke kwikfit zullen ze inderdaad minder coulant zijnMaar dat versta ik niet onder fatsoenlijke garage. Beste is gewoon een vaste monteur die het zwart doet als je niet meer onder de fabrieksgarantie valt en anders gewoon de merkdealer bij een nieuwe auto.
Klanten doen moeilijk over alles. Behalve leaserijders, die boeit het echt niks.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:21 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Een beetje klant doet ook niet moeilijk over te veel betalen
Lol inderdaad. Is niet mijn probleem,regel t maar met de leasemaatschappijquote:Op maandag 1 juli 2019 11:22 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Klanten doen moeilijk over alles. Behalve leaserijders, die boeit het echt niks.
Een te dure leaseauto dan maar mevrouw?quote:Op maandag 1 juli 2019 11:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft standaard 3000 euro op zak en even 3000 euro pinnen lijkt me lastig.
Ik heb een briefje van $1329063. In dollars, dat dan weer wel.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:33 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik heb nog een paar briefjes van ¤5000 liggen, hoe kan ik die dan nog uitgeven?
True. Later betalen is echt geen issue bij een beetje garage.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft standaard 3000 euro op zak en even 3000 euro pinnen lijkt me lastig.
Dat valt dan ook niet onder de max 3000 regeling. Maar garages proberen je eerder een poot uit te draaien op vlakken waar het niet zo enorm duidelijk is als het genoemde voorbeeld.quote:
Ik bedoel echte bankbiljetten, geen chequequote:Op maandag 1 juli 2019 11:23 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik heb een briefje van $1329063. In dollars, dat dan weer wel.
Die poten uitdraaien doen alleen garages met onzin die je niet nodig hebt maar wel lekker laat mag betalen..quote:Op maandag 1 juli 2019 11:24 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat valt dan ook niet onder de max 3000 regeling. Maar garages proberen je eerder een poot uit te draaien op vlakken waar het niet zo enorm duidelijk is als het genoemde voorbeeld.
Net nog.. ik moest een pakje shag met vloeitjes kopen..quote:Op maandag 1 juli 2019 11:25 schreef Yreal het volgende:
Iedereen maar doen hier alsof ze continue 3000¤ contant aftikken
Vooral niet als er een pinstoring is die max een paar uurtjes duurt en waar geen van beide partijen iets aan kan doen. Kwestie van fatsoen en vertrouwen van beide kanten.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
True. Later betalen is echt geen issue bij een beetje garage.
Alleen burgers met te weinig geld voor vage financiele constructies..quote:Op maandag 1 juli 2019 11:27 schreef probeer het volgende:
En is er ook daadwerkelijk bewijs of onderzoek naar de stelling van Hoekstra en Grapperhaus? Of heeft dit stiekem toch meer weg van weer een van de zovele manieren om de burger verder te controleren?
Daar lijkt het inderdaad wel weer op ja.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:28 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Alleen burgers met te weinig geld voor vage financiele constructies..
Dat is nooit anders geweest volgens mijquote:Op maandag 1 juli 2019 11:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Daar lijkt het inderdaad wel weer op ja.
Fair enough.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:29 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat is nooit anders geweest volgens mij
Naja, dat.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:28 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Vooral niet als er een pinstoring is die max een paar uurtjes duurt en waar geen van beide partijen iets aan kan doen. Kwestie van fatsoen en vertrouwen van beide kanten.
En hier dus de mentaliteit waarom dit nodig is.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:21 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Bij de plaatselijke kwikfit zullen ze inderdaad minder coulant zijnMaar dat versta ik niet onder fatsoenlijke garage. Beste is gewoon een vaste monteur die het zwart doet als je niet meer onder de fabrieksgarantie valt en anders gewoon de merkdealer bij een nieuwe auto.
Doen ze allemaal in meer of mindere mate... Tis gewoon een kwestie van een beetje opletten m.b.t. de reviews en logisch nadenken.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:25 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Die poten uitdraaien doen alleen garages met onzin die je niet nodig hebt maar wel lekker laat mag betalen..
Wat gaat er dan veranderen? Het is niet alsof diegene een miljoenenimperium heeft he?quote:Op maandag 1 juli 2019 11:31 schreef Yreal het volgende:
[..]
En hier dus de mentaliteit waarom dit nodig is.
Ja alle garages draaien je een poot uit..quote:Op maandag 1 juli 2019 11:31 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Doen ze allemaal in meer of mindere mate... Tis gewoon een kwestie van een beetje opletten m.b.t. de reviews en logisch nadenken.
Die groene shag is ook aardig aan de prijs tegenwoordig.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:26 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Net nog.. ik moest een pakje shag met vloeitjes kopen..
Dat regelt de overheid.. mag wel maar toch niet want etcquote:Op maandag 1 juli 2019 11:32 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Die groene shag is ook aardig aan de prijs tegenwoordig.
Nou ja, als ze over een bepaalde actie 2u doen en in het systeem staat dat je er 2,5u over mag doen zetten ze 2,5u op je factuurquote:Op maandag 1 juli 2019 11:32 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ja alle garages draaien je een poot uit..
Garages die met systemen werken waar werktijden bepaald worden zijn erg goede garages inderdaad..quote:Op maandag 1 juli 2019 11:34 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Nou ja, als ze over een bepaalde actie 2u doen en in het systeem staat dat je er 2,5u over mag doen zetten ze 2,5u op je factuurOm zo uit te komen met de reparaties die langer duren dan verwacht. Maar of je het eerlijk vindt is een tweede...
Wordt vrijwel altijd vanuit de fabrikant opgelegd. En om de software van een auto te raadplegen heb je vaak licenties van de fabrikant nodig waardoor enige samenwerking vereist is. Al moet ik zeggen dat ik niet zeker weet of dat bij heel kleine onafhankelijke garages ook zo gaat. Maar het is heel gewoon hoor. Je betaalt dan altijd de 2,5u en regelt dat als garage onderling zodat aan het einde van de week je het liefst in de + uitkomt zodat je meer gefactureerd hebt dan er daadwerkelijk gewerkt is.quote:Op maandag 1 juli 2019 11:37 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Garages die met systemen werken waar werktijden bepaald worden zijn erg goede garages inderdaad..
Zouden ze in ziekenhuizen ook moeten doen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |