SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo ongeveer heel vaak komt hier de vraag voorbij waarom n.amen vaak met p.untjes worden g.eschreven. Dit is om te zorgen dat het allemaal wat minder makkelijk te googlen is en je gewoon publiekelijk kan klagen over je buurvrouw die haar pasgeboren dochter Shenayneh heeft genoemd. Zonder angst voor represailles. Dus daarom.Carpe diem, quam minimum credula postero.
Presley?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 14:32 schreef Burdie het volgende:
Ik ken een Elvis.
Drie keer raden hoe z'n zus heet.
De ene dochter van zanger Jan Rot heet Elvis .... de andere Maantje Piet.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 14:32 schreef Burdie het volgende:
Ik ken een Elvis.
Priscillaquote:Op zaterdag 29 juni 2019 14:32 schreef Burdie het volgende:
Ik ken een Elvis.
Haha. Zo zit er bij onze dochter op de opvang een Imke, een meisje.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 14:44 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Presley?.
Nieuwe baby op de opvang, genaamd Levi.
ik: hoe oud is hij?
leidster: ze is 3 maanden.
Oh... ja, dat kan natuurlijk ook.
Bijna, Lisa-Marie.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 14:44 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Presley?.
Nieuwe baby op de opvang, genaamd Levi.
ik: hoe oud is hij?
leidster: ze is 3 maanden.
Oh... ja, dat kan natuurlijk ook.
Ik vind het leuk.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 15:16 schreef tombolafan het volgende:
Ik ken een gezin een daar heten de zoons M.arley en L.ennon
Bob en John was te gewoontjes denk ik
Ik vind het wel leuk voor een meisje trouwens! Meisjesnamen eindigen vaak op A of I en Levi past goed in dat plaatje.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 15:19 schreef Burdie het volgende:
[..]
Bijna, Lisa-Marie.
Levi is ook een typische jongensnaam.
quote:Op zaterdag 29 juni 2019 15:12 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Haha. Zo zit er bij onze dochter op de opvang een Imke, een meisje.
Mijn oom (een man dus) heet Imke en ik had er echt nooit van gehoord dat het ook een meisjesnaam is.
Dan is het Imane toch? Spreek je uit als ie-men. Mijn Marokkaanse collega heeft een dochter die zo heetquote:Op zaterdag 29 juni 2019 20:58 schreef ferrari_rood het volgende:
Iman ken ik als Marokkaanse naam voor een meisje.
Ik ken mannelijke en vrouwelijke Eefs maar dacht dat het bij de naam officieel Evert is roepnaam Eef
Ik ken Eef wel als 1 van de mannelijke rollen in die film Spetters! uit 1980.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 20:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Voor het eerst dat ik hoor dat Imke ook een man kan zijn.
Net zo![]()
als toen ik voor werk een Eef belde en een zware mannenstem aan de lijn kreeg.
Ik vraag me wel af wat er in 1920 gebeurde om zo'n grote piek te veroorzaken.quote:Op zondag 30 juni 2019 06:58 schreef Leandra het volgende:
Het zijn er niet veel, maar zo te zien heeft hij gelijk:
https://www.meertens.knaw(...)eerstenaam/Iman#data
Het totaal van het aantal als eerste en tweede naam is bij de mannen hoger dan bij de vrouwen.
De naam is hier als vrouwennaam ook pas veel later in gebruik geraakt.
Heel veel vrouwen en mannen namen zijn toch wel van 1 naam afkomstig?quote:Op zondag 30 juni 2019 07:26 schreef Clubsoda het volgende:
Levi als meisjesnaam had ik nog nooit gehoord. Levi was evident een man, dus vind het een beetje ver gezocht.
Hoe spreek je Imke anders uit dan Ymke?
Deze Levi: de derde zoon van Jakob en Lea, stamvader van de Levieten.quote:Op zondag 30 juni 2019 07:56 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Heel veel vrouwen en mannen namen zijn toch wel van 1 naam afkomstig?
Welke Levi was dan evident een man dat het ver gezocht is?
Volgens Meertens zijn er dan wel meer mannen die zo heten, maar waren er eerder (meer) vrouwen die Levi heren dus tja...
https://www.meertens.knaw(...)eerstenaam/Levi#data
ah, een bijbelse naam dus, vandaar dat ik t niet wist.quote:Op zondag 30 juni 2019 07:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Deze Levi: de derde zoon van Jakob en Lea, stamvader van de Levieten.
Het is voor mij typisch een joodse (jongens) naam, maar tegenwoordig vooral hip.quote:Op zondag 30 juni 2019 08:02 schreef tombolafan het volgende:
[..]
ah, een bijbelse naam dus, vandaar dat ik t niet wist.
Maar ik blijf wel bij m'n standpunt. En ik vind Levi meer vrouwelijk klinken dan mannelijk
Imke met de i zoals in VIS.quote:Op zondag 30 juni 2019 07:26 schreef Clubsoda het volgende:
Levi als meisjesnaam had ik nog nooit gehoord. Levi was evident een man, dus vind het een beetje ver gezocht.
Hoe spreek je Imke anders uit dan Ymke?
Iemke dan? Nog nooit gehoord zo... Myrthe en Mirte spreek ik ook hetzelfde uit, eigenlijk.quote:Op zondag 30 juni 2019 13:14 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Imke met de i zoals in VIS.
Ymke met de ie zoals in VIES.
Ja, maar dat heb je met wel meer namen en klanken toch? Yvonne is wel weer met een 'ie'.quote:Op zondag 30 juni 2019 14:25 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Iemke dan? Nog nooit gehoord zo... Myrthe en Mirte spreek ik ook hetzelfde uit, eigenlijk.
ja maar Ivonne spreek ik dan ook zo uit...quote:Op zondag 30 juni 2019 14:33 schreef Savvy het volgende:
[..]
Ja, maar dat heb je met wel meer namen en klanken toch? Yvonne is wel weer met een 'ie'.
Bij Y-vonne is de Y het einde van een lettergreep, dus uitgesproken als een een lange klank (vergelijk de e in e-zel). Bij Ym-ke en Myr-the zit het midden in een lettergreep dus hoor je het uit te spreken als een korte klank (vergelijk de e in ber-gen). Ik zou dus Ymke als Imke uitspreken, een lange ie zou je er toch Iemke van moeten maken wat mij betreft.quote:Op zondag 30 juni 2019 14:33 schreef Savvy het volgende:
[..]
Ja, maar dat heb je met wel meer namen en klanken toch? Yvonne is wel weer met een 'ie'.
Afkorting van Evert vaak.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 21:35 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ik ken Eef wel als 1 van de mannelijke rollen in die film Spetters! uit 1980.
Het Fries spelt de lange ie als y.quote:Op zondag 30 juni 2019 18:59 schreef Lemijn het volgende:
Maar het is Fries. Dat is het argument om het als IE uit te spreken, bij de Ymke die ik ken. Net als bijvoorbeeld Hylke, Sybren. Is er iemand met meer kennis van het Fries die hier meer van weet?
Als een meisje Levi heet is dat dan leevie of lievaj?quote:Op zondag 30 juni 2019 08:06 schreef Leandra het volgende:
De grondlegger van een spijkerbroekenmerk heet ook zo.
Ik heb niet voldoende kennis van het Frysk om het te onderbouwen, maar ik ben inderdaad wel Fries. Ymke is hier dus Iemke en Imke 'gewoon' Imke met de i van vis.quote:Op zondag 30 juni 2019 18:59 schreef Lemijn het volgende:
Maar het is Fries. Dat is het argument om het als IE uit te spreken, bij de Ymke die ik ken. Net als bijvoorbeeld Hylke, Sybren. Is er iemand met meer kennis van het Fries die hier meer van weet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Protčge moi de mes désirs.
Maar wordt dat dan ienskujuh of slik je ergens iets in?quote:
Iens-kjuh toch gewoon?quote:Op maandag 1 juli 2019 10:36 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Maar wordt dat dan ienskujuh of slik je ergens iets in?
Huh? Je zegt gewoon ienskjuh.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:36 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Net als koekje, maar dan iens ipv koe.quote:Op maandag 1 juli 2019 10:36 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Kan je wel los de woorden "iens" en "kje" uitspreken?quote:Op maandag 1 juli 2019 11:50 schreef Tink89 het volgende:
Het ligt duidelijk aan mij dat ik de combi ''skje" niet uitgesproken krijg
Dan struikel ik ook een beetje over 'kje', maar lang niet zoveel als met die s ervoor.quote:Op maandag 1 juli 2019 12:35 schreef Burdie het volgende:
[..]
Kan je wel los de woorden "iens" en "kje" uitspreken?
Maar struikel je dan ook een beetje over koekje, beekje, weekje?quote:Op maandag 1 juli 2019 12:59 schreef Tink89 het volgende:
Dan struikel ik ook een beetje over 'kje', maar lang niet zoveel als met die s ervoor.
Oké, dan kan je oefenen.quote:Op maandag 1 juli 2019 12:59 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Dan struikel ik ook een beetje over 'kje', maar lang niet zoveel als met die s ervoor.
Maar... koek-je en iens-kje zijn echt niet hetzelfde. in koekje spreek je 'kje' niet aan elkaar uit zegmaar, maar los. Snap je het nog?quote:Op maandag 1 juli 2019 13:17 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Maar struikel je dan ook een beetje over koekje, beekje, weekje?
Ik vind dit onderdeel van het topic nog fascinerender dan de namen die soms voorbijkomen.Zoals toen bleek dat sommigen een andere ee uitspreken bij beer dan bij beek.
Neequote:Op maandag 1 juli 2019 13:53 schreef Tink89 het volgende:
Maar... koek-je en iens-kje zijn echt niet hetzelfde. in koekje spreek je 'kje' niet aan elkaar uit zegmaar, maar los. Snap je het nog?
Ik zeg dus koek-je...quote:Op maandag 1 juli 2019 14:53 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Neeop papier breek je koekje inderdaad niet af als koe-kje, maar qua uitspraak is koekje één geheel bij mij.
Wat doe je met Kjeld?quote:Op maandag 1 juli 2019 13:53 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Maar... koek-je en iens-kje zijn echt niet hetzelfde. in koekje spreek je 'kje' niet aan elkaar uit zegmaar, maar los. Snap je het nog?
Koek-je kan prima. Iens-kje is struikelen. En ien-skje ook, want skje is net lastig als kje.
Wait whut dat moet toch wel ook echt anders? Beek is klankzuiver en beer is een /i/ klankquote:Op maandag 1 juli 2019 13:17 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Maar struikel je dan ook een beetje over koekje, beekje, weekje?
Ik vind dit onderdeel van het topic nog fascinerender dan de namen die soms voorbijkomen.Zoals toen bleek dat sommigen een andere ee uitspreken bij beer dan bij beek.
Ik heb het net terug gezocht die discussie en ook met verbazing zitten lezenquote:Op maandag 1 juli 2019 17:04 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Wait whut dat moet toch wel ook echt anders? Beek is klankzuiver en beer is een /i/ klank
Bik en beeh-r.quote:Op maandag 1 juli 2019 17:08 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik heb het net terug gezocht die discussie en ook met verbazing zitten lezen![]()
Ik wacht nog steeds op iemand die inspreekt hoe de ee in die woorden hetzelfde zou klinken...
Beejk.quote:Op maandag 1 juli 2019 17:50 schreef Stippelrientje het volgende:
Ik zeg toch echt B ee k en b ee r hetzelfde. Anders zeg je bier
De i is toch anders dan de iequote:Op maandag 1 juli 2019 17:50 schreef Stippelrientje het volgende:
Ik zeg toch echt B ee k en b ee r hetzelfde. Anders zeg je bier
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |