abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 juni 2019 @ 19:50:37 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187636315
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 19:53 schreef Hanca het volgende:

[..]

Mensen worden om hun kwaliteit op een bepaalde plek gezet. Bijvoorbeeld Eimert Van Middelkoop, 2 jaar achter elkaar kamerlid van het jaar, werd zo uit de kamer gehouden door Tineke Huizinga. Niet omdat hij niet goed was, maar puur omdat zij een vrouw was. Ik hou meer van mensen beoordelen op hun kwaliteiten.
Ja anderzijds maakte dat het natuurlijk wel mogelijk voor de achterban van de Christenunie om af te dwingen dat ze het tijd vonden voor een vrouwelijke vertegenwoordiger. Nou is vrouw zijn geen kwaliteit op zichzelf maar het beinvloed natuurlijk wel je kijk op de wereld. Wat de Christenunie van dat moment een betere afspiegeling van de achterban maakte.

De voorkeursstemmen zijn ook nuttig om bepaalde "lastige" kamerleden te laten overleven. Neem Pieter Omtzigt of vroeger Theo Joekes van de VVD. Die hebben hun zetel niet te danken gehad aan hun populariteit bij de partijtop.
pi_187636596
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 19:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De voorkeursstemmen zijn ook nuttig om bepaalde "lastige" kamerleden te laten overleven. Neem Pieter Omtzigt of vroeger Theo Joekes van de VVD. Die hebben hun zetel niet te danken gehad aan hun populariteit bij de partijtop.
Ja, er is ook wel enig nut. Zoals bijvoorbeeld ook Von Martels, enorm populair in zijn gebied dankzij een druk bezocht wekelijks spreekuur. Die kwam ook met voorkeursstemmen in de kamer. Ik zou het dan ook misschien niet willen afschaffen, maar wel eerder de drempel verhogen dan verlagen. Nu is dat 25% van de kiesdeler, van mij zou dat wel naar 50% of zelfs 100% mogen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187636695
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 19:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja anderzijds maakte dat het natuurlijk wel mogelijk voor de achterban van de Christenunie om af te dwingen dat ze het tijd vonden voor een vrouwelijke vertegenwoordiger. Nou is vrouw zijn geen kwaliteit op zichzelf maar het beinvloed natuurlijk wel je kijk op de wereld. Wat de Christenunie van dat moment een betere afspiegeling van de achterban maakte.
Ik denk trouwens wel dat Huizinga een unicum heeft: ze heeft twee keer dankzij voorkeursstemmen een voormalig fractievoorzitter gewipt. Eerst Eimert van Middelkoop, die fractievoorzitter was van de GPV, daarna Leen van Dijke, de eerste fractievoorzitter van de CU.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')