Nee maar je snapt wat ik er mee bedoel.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zekers, maar in die desbetreffende toestand heb je meestal niet meer de puf om 112 te bellen.
WhatsApp ligt er ook vaak genoeg uit en heeft het voordeel dat ze niet verantwoordelijk zijn voor slachtoffers en binnenlandse betrouwbaarheidquote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ze zullen natuurlijk niet openlijk toegeven dat een hacker erachter zou kunnen zitten, want dat leidt tot paniek.
Anderzijds leven we in een samenleving waar we te afhankelijk zijn geworden van de digitale dienstverlening. Overigens deed What's App het wel gewoon.
Verder viel mij de duur van de storing wel mee. Kon om 20:00 gewoon weer bellen naar KPN abonnees.
Van de website van de hartstichting:quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:08 schreef Antonov89 het volgende:
2-4 uur lang lijkt me behoorlijk lang wachten als je een hartstilstand hebt.
Dat zijn er gemiddeld 4 per uur. Dan zijn er toch vast een paar mensen geweest die een hartinfarct gedurende deze uren hebben gekregenquote:per dag komen ongeveer 94 mensen met een hartinfarct in het ziekenhuis terecht
quote:Op dinsdag 25 juni 2019 18:22 schreef maily het volgende:
Bijna 200.000 bijen dood door storing 112
![]()
Helaas achter betaalmuur.
Voor dat laatste, die ouderenquote:Bijna tweehonderdduizend bijen dood door storing 112
author avatar
Door Ilan Sluis
Updated 1 uur geleden
Vandaag, 16:49 in BINNENLAND
Imkersvereniging Place to Bee is flink getroffen door de urenlange storing bij noodnummer 112, gisteren. Net toen 112 uit de lucht was, brak er brand uit in een van de bijenstallen van de Eindhovense vereniging, waar vier kasten met zo’n tweehonderdduizend bijen stonden. Maar de brandweer kon niet tijdig worden ingeschakeld. Slechts tien tot twintigduizend bijen hebben het overleefd. „Dat zijn twee zwermpjes, met mogelijk de koninginnen. Die hebben we kunnen ’scheppen’ zoals dat heet”, zegt mede-imker Matty Timmermans.
,,Uiteindelijk is een van de bewakers de brandweer persoonlijk gaan halen”, zegt hobby-imker Brans. „Begrijpelijk dat die dan te laat is.”
,,Uiteindelijk is een van de bewakers de brandweer persoonlijk gaan halen”, zegt hobby-imker Brans. „Begrijpelijk dat die dan te laat is.”
Ⓒ EIGEN BEELD
Hobby-imker Wil Brans van Place to Bee zit geblesseerd thuis. Hij wil het niet groter maken dan het is: wat nieuw hout kopen, met een paar vrijwilligers even stevig doortimmeren en nieuwe bijen in de kasten laten huizen. Met een paar maanden is de schade wel hersteld. Maar toch had het niet zo hoeven aflopen met de bijenkasten op landgoed De Grote Beek in Eindhoven. „Bewakers van de geestelijke gezondheidsinstelling die ook op het landgoed is gevestigd, ontdekten de brand. Maar zij konden door de storing bij 112 de brandweer niet bereiken. Uiteindelijk is een van hen de brandweer persoonlijk gaan halen”, zegt Brans. „Begrijpelijk dat die dan te laat is.”
’De Bijenstal’ voordat het noodlot toesloeg.
’De Bijenstal’ voordat het noodlot toesloeg.
Ⓒ EIGEN BEELD
Brans schaart zelf de ellendige samenloop van omstandigheden onder de noemer ’klein leed’, maar baalt toch verschrikkelijk. „Geen kwaad woord over de instelling, de bewakers, de brandweer. Maar wel triest dat ons imkers dit overkomt, alleen omdat de telefoon het niet doet.”
Zenuwen om hart
Het Eindhovense echtpaar Henny en Nicole van der Aalst heeft gemiddeld een keer per maand de ambulance voor de deur staan. De 84-jarige Nicole zit in een rolstoel en heeft ernstige hartritmestoornissen. „Ik hoef maar te bellen of er wordt meteen een ziekenwagen gestuurd”, zegt echtgenoot Henny. Maar daar schortte het gisteren aan. De telefoons van Henny en Nicole van der Aalst deden niets meer. „Ik heb mijn kinderen die verder weg wonen kunnen bereiken en gezegd: als er nu iets gebeurt hebben we een probleem.”
Want ook de 66-jarige Henny is door een kapotte enkel slecht ter been. De straat op gaan om hulp te halen was ook geen optie. „Het ziekenhuis zit hier vierhonderd meter verderop. Maar zelfs dat is voor ons niet lopend te halen. Ik kan mijn vrouw dat eind niet duwen. Het politiebureau of de brandweer is nog verder weg.”
Of in geval van nood andere telefoonnummers wel werkten, weet Van der Aalst niet. „Dat heb ik natuurlijk niet uit durven proberen. Het advies om social media te gebruiken, was in ons geval ook niet bruikbaar. Dat hebben wij niet. Nog geen Whatsapp. Alleen telefoon en sms”, zegt Van der Aalst.
Het Eindhovense echtpaar Henny en Nicole van der Aalst hebben gemiddeld een keer per maand de ambulance voor de deur staan.
Het Eindhovense echtpaar Henny en Nicole van der Aalst hebben gemiddeld een keer per maand de ambulance voor de deur staan.
Ⓒ RIAS IMMINK
Dus restte het stel niet anders dan te wachten op het signaal dat de storing voorbij was. Drie uur lang nagels bijten. „We hebben hem hier wel even zitten knijpen”, zegt Henny. Die ook niets begrijpt van de lange duur van de storing. „Ik heb zelf in de telecom gewerkt, bij de storingsdienst nota bene. Als bij ons een storing langer dan anderhalf uur duurde, donderde er wat op kantoor, hoor. Dat bij zoiets belangrijks geen werkende backup was, is voor mij onbegrijpelijk. Als hier wat was gebeurd, zat ik in de problemen. Met alleen maar mijn oude Nokiaatje.”
En een ander kan het dan niet daar onbereikbaar.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zekers, maar in die desbetreffende toestand heb je meestal niet meer de puf om 112 te bellen.
Ik heb begrepen dat op alle vier systemen (normaal + 3 x backup) dezelfde software draaide.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 14:40 schreef Dutchguy het volgende:
KPN blijkt dus drie backup systemen te hebben die alle drie faalden.
Misschien verstandig dat die ook aan de smartphone gaan.quote:
Kijk 's naar/bij het merk Fysic...... die hebben d8 ik een paar basale (ook Android) toestellen.quote:Op woensdag 26 juni 2019 09:59 schreef vosss het volgende:
[..]
Misschien verstandig dat die ook aan de smartphone gaan.
Zou mijn moeder eigenlijk ook moeten doen. Maar dat is moeilijk en ingewikkeld etc.
Zijn er geen apps voor android die het hele OS en de GUI omgooien naar een doodeenvoudige interface met louter grote knoppen wat heel makkelijk te gebruiken is voor oudjes?
Ja, redelijk bizar dit.quote:Op woensdag 26 juni 2019 09:52 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat op alle vier systemen (normaal + 3 x backup) dezelfde software draaide.
En de fout zat in de software.
Beginnersfout van KPN. Dit leer je al in de eerste maand van iedere IT opleiding.
Hmmmmm... nee dat leer je daar absoluut niet. Mogelijk dat je tegenwoordig wel wat hoort over onderlinge afhankelijkheden die je pas duidelijk worden in de praktijk.quote:Op woensdag 26 juni 2019 09:52 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat op alle vier systemen (normaal + 3 x backup) dezelfde software draaide.
En de fout zat in de software.
Beginnersfout van KPN. Dit leer je al in de eerste maand van iedere IT opleiding.
Mijn ouders zijn ook digibeet. In een panieksituatie zie ik dat niet goedkomen, ondanks een supereenvoudige smartphone. Dat wordt gewoon bij de buren aankloppen die wel handiger zijn met techniek.quote:Op woensdag 26 juni 2019 09:59 schreef vosss het volgende:
[..]
Misschien verstandig dat die ook aan de smartphone gaan.
Zou mijn moeder eigenlijk ook moeten doen. Maar dat is moeilijk en ingewikkeld etc.
Zijn er geen apps voor android die het hele OS en de GUI omgooien naar een doodeenvoudige interface met louter grote knoppen wat heel makkelijk te gebruiken is voor oudjes?
quote:Hulpdiensten vertraagd, vrouw uit Breda overleden tijdens 112-storing
Een vrouw uit Breda is maandagmiddag overleden tijdens de 112-storing. Omstanders probeerden het alarmnummer te bellen, maar door de storing bij KPN lukte dat niet.
De vrouw werd nog wel thuis gereanimeerd, maar hulp kwam te laat. Dat bevestigen Veiligheidsregio Zeeland/West-Brabant en ambulancedienst RAV Brabant Midden-West-Noord aan RTL Nieuws.
'Hulpverlening langzamer op gang'
Volgens de ambulancedienst is de hulpverlening langzamer op gang gekomen vanwege de 112-storing. "Er is vertraging ontstaan vanaf het moment dat de familie contact probeerde te zoeken met 112 en het moment dat de hulpdiensten daadwerkelijk zijn gealarmeerd", vertelt Caspar van den Brandt, manager RAV Brabant Midden-West-Noord. Volgens hem is het onduidelijk hoeveel tijd daar tussen heeft gezeten.
De vrouw werd maandagmiddag rond 16.30 uur thuis onwel. Familieleden probeerden tevergeefs 112 te bereiken, maar door de storing bij KPN lukte dat niet. Ook haar huisarts, die inmiddels gealarmeerd was door de familie, kreeg geen contact met de meldkamer.
Hulp op politiebureau
"Toen 112 onbereikbaar bleek, is haar huisarts hulp gaan vragen bij het politiebureau in Breda", zegt Caspar van den Brandt, manager ambulancezorg RAV Brabant Midden-West-Noord. "Ze was onderweg naar de patiënt."
"Een agent zocht exact om 16.52 uur via het communicatiesysteem C2000 contact met de meldkamer, toen is een ambulance gaan rijden." De huisarts is samen met de politieagent doorgereden naar het huis van het slachtoffer.
Reanimatie
"De ambulance arriveerde na ongeveer zeven minuten", Van den Brandt - manager RAV Brabant Midden-West-Noord. Op dat moment was de reanimatie thuis in volle gang.
"Uiteindelijk heeft de huisarts besloten om de reanimatie te laten stoppen, omdat hulp niet meer mocht baten", vertelt een woordvoerder van de Veiligheidsregio.
Onduidelijk is ook of de vrouw nog geleefd zou hebben, als 112 gewoon bereikbaar was geweest.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)kamer-kpn-reanimatie
Is een moeder van een vriendin van mijn vriendin.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |