abonnement Unibet Coolblue
pi_187588518
quote:
KPN: Storing noodnummer 112 na uren verholpen

De alarmnummers 112 en 0900-8844 zijn in grote delen van het land vier uren onbereikbaar geweest door een zeer grote storing. Mensen in nood die met spoed politie, brandweer of ambulance nodig hadden moesten bellen met een alternatief nummer. Hulpdiensten adviseerden mensen om via sociale media om hulp te vragen of zelfs naar openbare gebouwen te gaan. Alle agenten in dienst werden de straat op gestuurd en ambulances reden rond. Ook brandweerkazernes werden bezet. Volgens KPN is de storing inmiddels verholpen.

,,Momenteel zijn alle agenten in dienst de wijk in gestuurd”, liet de landelijke politie een uur na de storing weten. ,,Alles wat we aan blauw hebben, sturen we naar buiten, de straat op, zodat ze zichtbaar zijn en aangesproken kunnen worden. We hebben weleens een gedeeltelijke 112-storing gehad, maar dit is veel meer.” Wie in nood is, werd verzocht naar een politiebureau of brandweerkazerne in de buurt te gaan. De kazernes werden daarvoor bemand. In levensbedreigende situaties konden mensen zelf ook naar de EHBO-afdeling van een ziekenhuis gaan ‘als dat lukt’.
GRIP2

Politiekorpsen van Rotterdam en Amsterdam adviseerden mensen om agenten op straat aan te spreken. In meerdere veiligheidsregio’s werd inmiddels alarmcode GRIP2 afgekondigd, het op één na hoogste niveau. Verschillende regio’s stelden zelf een mobiel alarmnummer in. Ook het meldkamernummer van de politie (0900-8844) was niet of zeer moeilijk bereikbaar. ,,Er wordt gewerkt aan een oplossing’’, zo liet de politie weten. ,,We komen zo snel mogelijk met meer informatie.’’

Er waren ook landelijke storingen bij telefoonproviders, waaronder KPN, Vodafone en Tele2. Meerdere gemeenten waren uit de lucht, evenals het landelijke storingsnummer voor gas en elektriciteit. In geval van nood of bij een onveilige situatie op een snelweg moesten mensen bellen met Rijkswaterstaat op telefoonnummer 0800-8002.

Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) stond in ‘direct persoonlijk contact’ met de directie van KPN over de storing. Volgens de minister werd er ‘met man en macht gewerkt’ aan een oplossing. Grapperhaus riep op zo nodig een van de alternatieve telefoonnummers te gebruiken of naar het dichtstbijzijnde politiebureau, brandweerkazerne of ziekenhuis te gaan. En ‘hou ook de nationale én regionale media in de gaten’.
KPN

KPN wist lang niet hoelang het zou duren om de grote telefoonstoring te verhelpen. ,,Een eindtijd kunnen we nog niet geven. We werken met man en macht aan een oplossing en we vinden het heel vervelend voor klanten”, liet de provider weten. Vaste en mobiele telefonie lagen eruit. Mobiele data en vast internet werkten wel, dus klanten konden elkaar bellen via diensten als Skype en WhatsApp. De storing ontstond rond 16.00 uur.

Bij een alarmcode GRIP2 heeft een incident een effect op een groot gebied. Er wordt een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingesteld waarbij de Operationele Leider van één van de aanwezige hulpdiensten de leiding neemt over alle aanwezige disciplines.
Back-up

Het landelijke alarmnummer 112 is eerder door een storing getroffen. In 2012 lag het netwerk er meerdere keren uit. KPN gaf toen aan dat het ging om op zichzelf staande incidenten, onder meer door onderhoudswerkzaamheden.

De toenmalige minister van Veiligheid en Justitie liet de Tweede Kamer toen weten dat de back-up niet goed had gefunctioneerd. Hij zei ook dat storingen van 112 niet meer mochten voorkomen.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-verholpen~a87bc414/
https://twitter.com/Politie/status/1143213485968502784
pi_187588528
Net getest en kan 112 gewoon bellen nu ^O^
pindazakje
  maandag 24 juni 2019 @ 22:31:05 #3
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_187588549
quote:
14s.gif Op maandag 24 juni 2019 22:02 schreef Vallon het volgende:
Ga wel benieuwd zijn welke (technische) verklaring en over-the-top oplossing word voorgesteld en wie op/in de bus wordt gezet. Verder moeten we niet al te paniekerig doen, de wereld is tot een bepaalde hoogte maakbaar en de rest blijft chaos die het altijd al was.
Er komen overal telefooncellen waar je via een apart noodnet een alarmoproep kan doen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_187588557
Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) stond in ‘direct persoonlijk contact’ met de directie van KPN over de storing. Volgens de minister werd er ‘met man en macht gewerkt’ aan een oplossing. Grapperhaus riep op zo nodig een van de alternatieve telefoonnummers te gebruiken of naar het dichtstbijzijnde politiebureau, brandweerkazerne of ziekenhuis te gaan. En ‘hou ook de nationale én regionale media in de gaten’.
KPN


Lig ik met mijn been klem onder een vrachtwagen, ga maar even naar het ziekenhuis!

En die chauffeur was geschrokken van al die alerts, die was het eigenlijk niet kwalijk te nemen toch?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2019 22:33:04 ]
  maandag 24 juni 2019 @ 22:31:40 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_187588561
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 22:29 schreef Hyaenidae het volgende:
Net getest en kan 112 gewoon bellen nu ^O^
Probeer ook eens 911 en 999 via je mobiel.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 24 juni 2019 @ 23:00:07 #6
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_187589019
quote:
14s.gif Op maandag 24 juni 2019 22:02 schreef Vallon het volgende: [..] Yup, verbaas je niet maar blijf je verwonderen. Op (te)veel op plaatsen gewerkt van hoe is het mogelijk, hoe kan dat nou, bij ons niet (toch wel), ja maar.....dat kan niet, er zijn terroristen om de schuld af te leiden. Ga wel benieuwd zijn welke (technische) verklaring en over-the-top oplossing word voorgesteld en wie op/in de bus wordt gezet. Verder moeten we niet al te paniekerig doen, de wereld is tot een bepaalde hoogte maakbaar en de rest blijft chaos die het altijd al was.
Mee eens, maar het is niet erg om te leren van dingen die mis gaan, te kijken waar dat mis ging en zo nodig aanpassingen te doen.

Daarbij hoeft er niemand onder de bus gegooid te worden, sterker nog, liever een niet-punitieve veiligheidscultuur.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_187589471
quote:
14s.gif Op maandag 24 juni 2019 22:31 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Probeer ook eens 911 en 999 via je mobiel.
En 06-11
  maandag 24 juni 2019 @ 23:33:26 #8
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_187589606
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2019 23:26 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

En 06-11
Het nummer dat u gebeld heeft is niet gebruik, probeer het later nog eens.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_187589766
Seks lijnen waren wel gewoon bereikbaar?
pi_187591010
Aanslag?
  dinsdag 25 juni 2019 @ 01:55:08 #11
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_187591013
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 01:54 schreef LorneMalvo het volgende:
Aanslag?
Inslag.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_187591019
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 01:54 schreef LorneMalvo het volgende:
Aanslag?
Crosspost:

quote:
[message=59236994,noline]vosss schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 00:51[/message]:
[...]

Stel nou dat men het onderzoekt en het blijkt dat het een cyberaanval van rusland/china/iran/etc was... zouden wij als burgers dat überhaupt wel te horen krijgen?

Of zou alleen grapperhaus dat te horen krijgen samen met die kleine club fractievoorzitters van commissie Stiekem en dat men dan communiceert dat het een storing was en men er alles aan gedaan heeft om herhaling te voorkomen?

Ik gok het laatste, maar eerlijkheidshalve gebiedt mij te zeggen dat ik geen idee heb.

Wat denken jullie? :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_187591029
quote:
6s.gif Op maandag 24 juni 2019 22:31 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Er komen overal telefooncellen waar je via een apart noodnet een alarmoproep kan doen.
Goed idee, telefoonpalen langs de snelweg lijkt me ook handig.
pi_187591044
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 01:58 schreef vosss het volgende:

[..]

Crosspost:
[..]

Goede post. Ik denk ook dat laatste. Want waarom zouden we immers zoiets te horen krijgen. Geeft alleen onnodige onrust. Maar de kans dat het een aanslag is acht ik zelf nuet klein. Hoewel het natuurlijk gewoon toeval kan zijn dat ook het 112 nummer een keer storing heeft. Wel moeten we zorgen voor een backup vind ik. Een alternatief nummer dat nuet bekend word gemaakt en elke zo veel tijd verandert. Technisch prima te doen lijkt mij
  dinsdag 25 juni 2019 @ 11:44:26 #15
80382 manny
30 is best veel
pi_187594571
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 02:06 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Goede post. Ik denk ook dat laatste. Want waarom zouden we immers zoiets te horen krijgen. Geeft alleen onnodige onrust. Maar de kans dat het een aanslag is acht ik zelf nuet klein. Hoewel het natuurlijk gewoon toeval kan zijn dat ook het 112 nummer een keer storing heeft.
Waarom geeft een grote storing meer of minder onrust dan een hack ? Erover gaan liegen en zeker weten dat binnen 0 en 5 jaar er alsnog de waarheid boven tafel komt. Dat geeft gegarandeerd onrust.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_187595321
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 11:44 schreef manny het volgende:

[..]

Waarom geeft een grote storing meer of minder onrust dan een hack ? Erover gaan liegen en zeker weten dat binnen 0 en 5 jaar er alsnog de waarheid boven tafel komt. Dat geeft gegarandeerd onrust.
Je doet nu wel de aanname dat "het" sowieso binnen vijf jaar toch uitkomt. Ik geloof daar niet in.

Ik denk dat er zaken zijn die nooit naar buiten komen of pas tientallen jaren later zoals wij in tijdens geschiedenisles op de middelbare school leerden.

Zie terroristenverdachten. Af en toe wordt er een aanslag voorkomen of iemand opgepakt en daarna blijft het vaak stil. Ik geloof er ook niet in dat het nu nagenoeg rustig is qua terrorisme, ik denk dat er achter de deuren hard gewerkt wordt waar wij geen weet van hebben

Dus stel het is wel een hack, ik sluit niet uit dat we het nooit te horen krijgen. Paar jaar geleden waren wij in rep en roer vanwege computervirussen, ik kan me niet voorstellen dat dat allemaal opgelost is
  Spellchecker dinsdag 25 juni 2019 @ 12:54:09 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_187595894
Niet alles gelezen, maar zijn er al slachtoffers gemeld vanwege de onbereikbaarheid van 112?
pi_187596024
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 12:22 schreef opgebaarde het volgende:

[..]



Ik denk dat er zaken zijn die nooit naar buiten komen of pas tientallen jaren later zoals wij in tijdens geschiedenisles op de middelbare school leerden.

Niet zomaar alles klakkeloos aannemen wat ze je voorschotelen.
  dinsdag 25 juni 2019 @ 13:11:25 #19
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_187597638
KPN blijkt dus drie backup systemen te hebben die alle drie faalden.
pi_187597940
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 13:01 schreef john2406 het volgende:

[..]

Niet zomaar alles klakkeloos aannemen wat ze je voorschotelen.
Dat was net het onderwerp. Zou dat dan ook weer gefabriceerd zijn?! :o
pi_187599207
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 11:44 schreef manny het volgende:

[..]

Waarom geeft een grote storing meer of minder onrust dan een hack ? Erover gaan liegen en zeker weten dat binnen 0 en 5 jaar er alsnog de waarheid boven tafel komt. Dat geeft gegarandeerd onrust.
mwa als het al uitkomt heeft het een tijd later vaak minder impact. Daarnaast heeft 'liegen' hier een duidelijke functie -beperken van onrust- en is daarmee in mijn ogen uitlegbaar. Dit zal de impact op een later moment verder verminderen. Bovendien zou het niet echt liegen zijn. Er is nu eenmaal een storing. Of het door een aanval komt of niet doet verder niet zo veel terzake.
pi_187599285
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:03 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

mwa als het al uitkomt heeft het een tijd later vaak minder impact. Daarnaast heeft 'liegen' hier een duidelijke functie -beperken van onrust- en is daarmee in mijn ogen uitlegbaar. Dit zal de impact op een later moment verder verminderen. Bovendien zou het niet echt liegen zijn. Er is nu eenmaal een storing. Of het door een aanval komt of niet doet verder niet zo veel terzake.
Ze zullen natuurlijk niet openlijk toegeven dat een hacker erachter zou kunnen zitten, want dat leidt tot paniek.

Anderzijds leven we in een samenleving waar we te afhankelijk zijn geworden van de digitale dienstverlening. Overigens deed What's App het wel gewoon.

Verder viel mij de duur van de storing wel mee. Kon om 20:00 gewoon weer bellen naar KPN abonnees.
pi_187599301
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ze zullen natuurlijk niet openlijk toegeven dat een hacker erachter zou kunnen zitten, want dat leidt tot paniek.

Anderzijds leven we in een samenleving waar we te afhankelijk zijn geworden van de digitale dienstverlening. Overigens deed What's App het wel gewoon.

Verder viel mij de duur van de storing wel mee. Kon om 20:00 gewoon weer bellen naar KPN abonnees.
2-4 uur lang lijkt me behoorlijk lang wachten als je een hartstilstand hebt.
pi_187599320
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:08 schreef Antonov89 het volgende:

[..]

2-4 uur lang lijkt me behoorlijk lang wachten als je een hartstilstand hebt.
Zekers, maar in die desbetreffende toestand heb je meestal niet meer de puf om 112 te bellen.
pi_187599347
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:10 schreef Elzies het volgende:

[..]

Zekers, maar in die desbetreffende toestand heb je meestal niet meer de puf om 112 te bellen.
Nee maar je snapt wat ik er mee bedoel.

Dat de overheid daarna ook nog faalt met de communicatie naar buiten, en er totaal geen back-up plan is is eigenlijk nog wel het grootste probleem
  dinsdag 25 juni 2019 @ 16:17:17 #27
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_187599448
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ze zullen natuurlijk niet openlijk toegeven dat een hacker erachter zou kunnen zitten, want dat leidt tot paniek.

Anderzijds leven we in een samenleving waar we te afhankelijk zijn geworden van de digitale dienstverlening. Overigens deed What's App het wel gewoon.

Verder viel mij de duur van de storing wel mee. Kon om 20:00 gewoon weer bellen naar KPN abonnees.
WhatsApp ligt er ook vaak genoeg uit en heeft het voordeel dat ze niet verantwoordelijk zijn voor slachtoffers en binnenlandse betrouwbaarheid

Los daarvan acht ik de kans van een "hack", uiterst gering.
Tien tegen één (ik heb diverse T-shirts) dat het een onnozele handeling betreft.
En ja, dan tot de ontdekking komen dat al die mooie protocollen en backups, het "toevallig" ook niet doen. een beetje als de enige werkende fiber uit de IX-backbone trekken en ontdekken dat je geen patch-kabels hebt etc.etc..

Wanneer het een geplande hack was zou ik 112 hebben doorverbonden met de Telegraaf :P .
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 25 juni 2019 @ 16:41:55 #28
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_187599879
112 uren is best lang
#KICKOUTZP
pi_187601209
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:08 schreef Antonov89 het volgende:

2-4 uur lang lijkt me behoorlijk lang wachten als je een hartstilstand hebt.
Van de website van de hartstichting:
quote:
per dag komen ongeveer 94 mensen met een hartinfarct in het ziekenhuis terecht
Dat zijn er gemiddeld 4 per uur. Dan zijn er toch vast een paar mensen geweest die een hartinfarct gedurende deze uren hebben gekregen :X En dan hebben we het nog niet eens over alle andere levensbedreigende dingen die in 4 uur kunnen gebeuren. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het voor een paar mensen tot onnodige vertraging van hulp heeft geleid.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Spellchecker dinsdag 25 juni 2019 @ 18:22:13 #30
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  dinsdag 25 juni 2019 @ 22:35:16 #31
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_187607381
Zat net naar nieuwsuur te kijken en daar was iemand van WAAG om over de storing te praten bij KPN..
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)eilige-systemen.html

https://waag.org/nl

Ik zit die site eens door te spitten maar vind het allemaal vaag....
Ligt het aan mij? Ben ik zo bekrompen?
  dinsdag 25 juni 2019 @ 23:37:11 #32
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_187609582
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 18:22 schreef maily het volgende:
Bijna 200.000 bijen dood door storing 112
:'(

Helaas achter betaalmuur.
quote:
Bijna tweehonderdduizend bijen dood door storing 112
author avatar

Door Ilan Sluis
Updated 1 uur geleden
Vandaag, 16:49 in BINNENLAND

Imkersvereniging Place to Bee is flink getroffen door de urenlange storing bij noodnummer 112, gisteren. Net toen 112 uit de lucht was, brak er brand uit in een van de bijenstallen van de Eindhovense vereniging, waar vier kasten met zo’n tweehonderdduizend bijen stonden. Maar de brandweer kon niet tijdig worden ingeschakeld. Slechts tien tot twintigduizend bijen hebben het overleefd. „Dat zijn twee zwermpjes, met mogelijk de koninginnen. Die hebben we kunnen ’scheppen’ zoals dat heet”, zegt mede-imker Matty Timmermans.
,,Uiteindelijk is een van de bewakers de brandweer persoonlijk gaan halen”, zegt hobby-imker Brans. „Begrijpelijk dat die dan te laat is.”

,,Uiteindelijk is een van de bewakers de brandweer persoonlijk gaan halen”, zegt hobby-imker Brans. „Begrijpelijk dat die dan te laat is.”

Ⓒ EIGEN BEELD

Hobby-imker Wil Brans van Place to Bee zit geblesseerd thuis. Hij wil het niet groter maken dan het is: wat nieuw hout kopen, met een paar vrijwilligers even stevig doortimmeren en nieuwe bijen in de kasten laten huizen. Met een paar maanden is de schade wel hersteld. Maar toch had het niet zo hoeven aflopen met de bijenkasten op landgoed De Grote Beek in Eindhoven. „Bewakers van de geestelijke gezondheidsinstelling die ook op het landgoed is gevestigd, ontdekten de brand. Maar zij konden door de storing bij 112 de brandweer niet bereiken. Uiteindelijk is een van hen de brandweer persoonlijk gaan halen”, zegt Brans. „Begrijpelijk dat die dan te laat is.”
’De Bijenstal’ voordat het noodlot toesloeg.

’De Bijenstal’ voordat het noodlot toesloeg.

Ⓒ EIGEN BEELD

Brans schaart zelf de ellendige samenloop van omstandigheden onder de noemer ’klein leed’, maar baalt toch verschrikkelijk. „Geen kwaad woord over de instelling, de bewakers, de brandweer. Maar wel triest dat ons imkers dit overkomt, alleen omdat de telefoon het niet doet.”
Zenuwen om hart

Het Eindhovense echtpaar Henny en Nicole van der Aalst heeft gemiddeld een keer per maand de ambulance voor de deur staan. De 84-jarige Nicole zit in een rolstoel en heeft ernstige hartritmestoornissen. „Ik hoef maar te bellen of er wordt meteen een ziekenwagen gestuurd”, zegt echtgenoot Henny. Maar daar schortte het gisteren aan. De telefoons van Henny en Nicole van der Aalst deden niets meer. „Ik heb mijn kinderen die verder weg wonen kunnen bereiken en gezegd: als er nu iets gebeurt hebben we een probleem.”

Want ook de 66-jarige Henny is door een kapotte enkel slecht ter been. De straat op gaan om hulp te halen was ook geen optie. „Het ziekenhuis zit hier vierhonderd meter verderop. Maar zelfs dat is voor ons niet lopend te halen. Ik kan mijn vrouw dat eind niet duwen. Het politiebureau of de brandweer is nog verder weg.”

Of in geval van nood andere telefoonnummers wel werkten, weet Van der Aalst niet. „Dat heb ik natuurlijk niet uit durven proberen. Het advies om social media te gebruiken, was in ons geval ook niet bruikbaar. Dat hebben wij niet. Nog geen Whatsapp. Alleen telefoon en sms”, zegt Van der Aalst.
Het Eindhovense echtpaar Henny en Nicole van der Aalst hebben gemiddeld een keer per maand de ambulance voor de deur staan.

Het Eindhovense echtpaar Henny en Nicole van der Aalst hebben gemiddeld een keer per maand de ambulance voor de deur staan.

Ⓒ RIAS IMMINK

Dus restte het stel niet anders dan te wachten op het signaal dat de storing voorbij was. Drie uur lang nagels bijten. „We hebben hem hier wel even zitten knijpen”, zegt Henny. Die ook niets begrijpt van de lange duur van de storing. „Ik heb zelf in de telecom gewerkt, bij de storingsdienst nota bene. Als bij ons een storing langer dan anderhalf uur duurde, donderde er wat op kantoor, hoor. Dat bij zoiets belangrijks geen werkende backup was, is voor mij onbegrijpelijk. Als hier wat was gebeurd, zat ik in de problemen. Met alleen maar mijn oude Nokiaatje.”
Voor dat laatste, die ouderen -O- En als je dan vroeger zelf in de telecom gewerkt hebt dan ben je een veel lagere uitval gewend dan tegenwoordig. Naar verhouding betaalde je toen aanzienlijk meer voor je telefoonverbinding dan nu. Zijn we niet te goedkoop geworden met alle kwaliteitsproblemen van dien?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_187610109
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:10 schreef Elzies het volgende:

[..]

Zekers, maar in die desbetreffende toestand heb je meestal niet meer de puf om 112 te bellen.
En een ander kan het dan niet daar onbereikbaar.
pi_187612806
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 14:40 schreef Dutchguy het volgende:
KPN blijkt dus drie backup systemen te hebben die alle drie faalden.
Ik heb begrepen dat op alle vier systemen (normaal + 3 x backup) dezelfde software draaide.

En de fout zat in de software.

Beginnersfout van KPN. Dit leer je al in de eerste maand van iedere IT opleiding.
pi_187612816
En die software heeft zichzelf geschreven?
pi_187612881
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 23:37 schreef ACT-F het volgende:


Voor dat laatste, die ouderen -O-
Misschien verstandig dat die ook aan de smartphone gaan.

Zou mijn moeder eigenlijk ook moeten doen. Maar dat is moeilijk en ingewikkeld etc.

Zijn er geen apps voor android die het hele OS en de GUI omgooien naar een doodeenvoudige interface met louter grote knoppen wat heel makkelijk te gebruiken is voor oudjes?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 26 juni 2019 @ 10:19:32 #37
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_187613147
quote:
5s.gif Op woensdag 26 juni 2019 09:59 schreef vosss het volgende:

[..]

Misschien verstandig dat die ook aan de smartphone gaan.

Zou mijn moeder eigenlijk ook moeten doen. Maar dat is moeilijk en ingewikkeld etc.

Zijn er geen apps voor android die het hele OS en de GUI omgooien naar een doodeenvoudige interface met louter grote knoppen wat heel makkelijk te gebruiken is voor oudjes?
Kijk 's naar/bij het merk Fysic...... die hebben d8 ik een paar basale (ook Android) toestellen.
Wanneer ouderen echt fancy apps willen gebruiken, dan is een tablet mogelijk een betere optie.

Los daarvan, is elk apparaat met (te) veel mogelijkheden al snel ingewikkeld.
Je krijgt dan het gedoe met briefjes die overal op worden geplakt met wat ze moeten doen.

Ook is de definitie "eenvoudig, niet zo makkelijk. Probleem hierbij is, dat ouderen (nofi, vanaf 40/45) het vermogen tot zg. logisch verbanden zien (wat o.a. wel en niet essentieel is) gaandeweg verliezen. Mensen zijn daarbij gewoontedieren, Zodra er dan één ding net even anders is, al is het de kleur/vorm, raken ze het spoor bijster.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_187613202
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 09:52 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat op alle vier systemen (normaal + 3 x backup) dezelfde software draaide.

En de fout zat in de software.

Beginnersfout van KPN. Dit leer je al in de eerste maand van iedere IT opleiding.
Ja, redelijk bizar dit.
  woensdag 26 juni 2019 @ 10:30:30 #39
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_187613297
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 09:52 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat op alle vier systemen (normaal + 3 x backup) dezelfde software draaide.

En de fout zat in de software.

Beginnersfout van KPN. Dit leer je al in de eerste maand van iedere IT opleiding.
Hmmmmm... nee dat leer je daar absoluut niet. Mogelijk dat je tegenwoordig wel wat hoort over onderlinge afhankelijkheden die je pas duidelijk worden in de praktijk.

Er zal ongetwijfeld een stupide fout gemaakt zijn, die ieder achteraf natuurlijk nooit zou maken..... wat meestal van toepassing is bij stommiteiten.

Wanneer je echt veilig wil werken zal je je backup systeem totaal moeten scheiden van je productie systeem. Niet alleen in hardware maar idd ook in software en zelfs besturingsysteem.
En dan nog, zoals hier, wanneer je dan een verkeerd nummer doorgeeft....

Ik weet o.a. van bedrijven dat die hun netwerk(en) hebben opgesplitst in bijv in Cisco en Juniper, daarbij ook nog eens de "configuratie' wijzigingen, stapsgewijs implementeren. Andere bedijven draaien en testen die wijzigingen eerst volledig in schaduw. Met telefonie, is dat proces knap lastig. Het is een ware kunst om testplannen te ontwikkelen.
En dan nog, wanneer data-inhoud fout is, helpt een triple-backup met 5 diamantjes je helemaal niets.

Met telefonie verlies je sws ook al snel het onderscheid tussen data en configuratie. Als voorbeeld, Is een nummer "data" of is dat "besturing"... jij mag het zeggen en hoe ga je dat dan "testen".
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 26 juni 2019 @ 12:18:59 #40
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_187614730
quote:
5s.gif Op woensdag 26 juni 2019 09:59 schreef vosss het volgende:

[..]

Misschien verstandig dat die ook aan de smartphone gaan.

Zou mijn moeder eigenlijk ook moeten doen. Maar dat is moeilijk en ingewikkeld etc.

Zijn er geen apps voor android die het hele OS en de GUI omgooien naar een doodeenvoudige interface met louter grote knoppen wat heel makkelijk te gebruiken is voor oudjes?
Mijn ouders zijn ook digibeet. In een panieksituatie zie ik dat niet goedkomen, ondanks een supereenvoudige smartphone. Dat wordt gewoon bij de buren aankloppen die wel handiger zijn met techniek.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Frontpage donderdag 27 juni 2019 @ 10:05:56 #41
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_187628566
quote:
Hulpdiensten vertraagd, vrouw uit Breda overleden tijdens 112-storing

Een vrouw uit Breda is maandagmiddag overleden tijdens de 112-storing. Omstanders probeerden het alarmnummer te bellen, maar door de storing bij KPN lukte dat niet.

De vrouw werd nog wel thuis gereanimeerd, maar hulp kwam te laat. Dat bevestigen Veiligheidsregio Zeeland/West-Brabant en ambulancedienst RAV Brabant Midden-West-Noord aan RTL Nieuws.

'Hulpverlening langzamer op gang'
Volgens de ambulancedienst is de hulpverlening langzamer op gang gekomen vanwege de 112-storing. "Er is vertraging ontstaan vanaf het moment dat de familie contact probeerde te zoeken met 112 en het moment dat de hulpdiensten daadwerkelijk zijn gealarmeerd", vertelt Caspar van den Brandt, manager RAV Brabant Midden-West-Noord. Volgens hem is het onduidelijk hoeveel tijd daar tussen heeft gezeten.

De vrouw werd maandagmiddag rond 16.30 uur thuis onwel. Familieleden probeerden tevergeefs 112 te bereiken, maar door de storing bij KPN lukte dat niet. Ook haar huisarts, die inmiddels gealarmeerd was door de familie, kreeg geen contact met de meldkamer.

Hulp op politiebureau
"Toen 112 onbereikbaar bleek, is haar huisarts hulp gaan vragen bij het politiebureau in Breda", zegt Caspar van den Brandt, manager ambulancezorg RAV Brabant Midden-West-Noord. "Ze was onderweg naar de patiënt."

"Een agent zocht exact om 16.52 uur via het communicatiesysteem C2000 contact met de meldkamer, toen is een ambulance gaan rijden." De huisarts is samen met de politieagent doorgereden naar het huis van het slachtoffer.

Reanimatie
"De ambulance arriveerde na ongeveer zeven minuten", Van den Brandt - manager RAV Brabant Midden-West-Noord. Op dat moment was de reanimatie thuis in volle gang.

"Uiteindelijk heeft de huisarts besloten om de reanimatie te laten stoppen, omdat hulp niet meer mocht baten", vertelt een woordvoerder van de Veiligheidsregio.

Onduidelijk is ook of de vrouw nog geleefd zou hebben, als 112 gewoon bereikbaar was geweest.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)kamer-kpn-reanimatie
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  vrijdag 28 juni 2019 @ 11:09:40 #42
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_187645043
quote:
9s.gif Op donderdag 27 juni 2019 10:05 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Is een moeder van een vriendin van mijn vriendin.
Ze wilde eerst de media opzoeken vanwege dit en nu het er op staat wil ze het er weer uit hebben zodat ze kunnen rouwen :')
Ik snap dat je wil rouwen maar eerst op FB vragen naar contacten van de media en nu diezelfde media vragen het er vanaf te halen man man
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')