abonnement Unibet Coolblue
pi_187588518
quote:
KPN: Storing noodnummer 112 na uren verholpen

De alarmnummers 112 en 0900-8844 zijn in grote delen van het land vier uren onbereikbaar geweest door een zeer grote storing. Mensen in nood die met spoed politie, brandweer of ambulance nodig hadden moesten bellen met een alternatief nummer. Hulpdiensten adviseerden mensen om via sociale media om hulp te vragen of zelfs naar openbare gebouwen te gaan. Alle agenten in dienst werden de straat op gestuurd en ambulances reden rond. Ook brandweerkazernes werden bezet. Volgens KPN is de storing inmiddels verholpen.

,,Momenteel zijn alle agenten in dienst de wijk in gestuurd”, liet de landelijke politie een uur na de storing weten. ,,Alles wat we aan blauw hebben, sturen we naar buiten, de straat op, zodat ze zichtbaar zijn en aangesproken kunnen worden. We hebben weleens een gedeeltelijke 112-storing gehad, maar dit is veel meer.” Wie in nood is, werd verzocht naar een politiebureau of brandweerkazerne in de buurt te gaan. De kazernes werden daarvoor bemand. In levensbedreigende situaties konden mensen zelf ook naar de EHBO-afdeling van een ziekenhuis gaan ‘als dat lukt’.
GRIP2

Politiekorpsen van Rotterdam en Amsterdam adviseerden mensen om agenten op straat aan te spreken. In meerdere veiligheidsregio’s werd inmiddels alarmcode GRIP2 afgekondigd, het op één na hoogste niveau. Verschillende regio’s stelden zelf een mobiel alarmnummer in. Ook het meldkamernummer van de politie (0900-8844) was niet of zeer moeilijk bereikbaar. ,,Er wordt gewerkt aan een oplossing’’, zo liet de politie weten. ,,We komen zo snel mogelijk met meer informatie.’’

Er waren ook landelijke storingen bij telefoonproviders, waaronder KPN, Vodafone en Tele2. Meerdere gemeenten waren uit de lucht, evenals het landelijke storingsnummer voor gas en elektriciteit. In geval van nood of bij een onveilige situatie op een snelweg moesten mensen bellen met Rijkswaterstaat op telefoonnummer 0800-8002.

Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) stond in ‘direct persoonlijk contact’ met de directie van KPN over de storing. Volgens de minister werd er ‘met man en macht gewerkt’ aan een oplossing. Grapperhaus riep op zo nodig een van de alternatieve telefoonnummers te gebruiken of naar het dichtstbijzijnde politiebureau, brandweerkazerne of ziekenhuis te gaan. En ‘hou ook de nationale én regionale media in de gaten’.
KPN

KPN wist lang niet hoelang het zou duren om de grote telefoonstoring te verhelpen. ,,Een eindtijd kunnen we nog niet geven. We werken met man en macht aan een oplossing en we vinden het heel vervelend voor klanten”, liet de provider weten. Vaste en mobiele telefonie lagen eruit. Mobiele data en vast internet werkten wel, dus klanten konden elkaar bellen via diensten als Skype en WhatsApp. De storing ontstond rond 16.00 uur.

Bij een alarmcode GRIP2 heeft een incident een effect op een groot gebied. Er wordt een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingesteld waarbij de Operationele Leider van één van de aanwezige hulpdiensten de leiding neemt over alle aanwezige disciplines.
Back-up

Het landelijke alarmnummer 112 is eerder door een storing getroffen. In 2012 lag het netwerk er meerdere keren uit. KPN gaf toen aan dat het ging om op zichzelf staande incidenten, onder meer door onderhoudswerkzaamheden.

De toenmalige minister van Veiligheid en Justitie liet de Tweede Kamer toen weten dat de back-up niet goed had gefunctioneerd. Hij zei ook dat storingen van 112 niet meer mochten voorkomen.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-verholpen~a87bc414/
https://twitter.com/Politie/status/1143213485968502784
pi_187588528
Net getest en kan 112 gewoon bellen nu ^O^
pindazakje
  maandag 24 juni 2019 @ 22:31:05 #3
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_187588549
quote:
14s.gif Op maandag 24 juni 2019 22:02 schreef Vallon het volgende:
Ga wel benieuwd zijn welke (technische) verklaring en over-the-top oplossing word voorgesteld en wie op/in de bus wordt gezet. Verder moeten we niet al te paniekerig doen, de wereld is tot een bepaalde hoogte maakbaar en de rest blijft chaos die het altijd al was.
Er komen overal telefooncellen waar je via een apart noodnet een alarmoproep kan doen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_187588557
Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) stond in ‘direct persoonlijk contact’ met de directie van KPN over de storing. Volgens de minister werd er ‘met man en macht gewerkt’ aan een oplossing. Grapperhaus riep op zo nodig een van de alternatieve telefoonnummers te gebruiken of naar het dichtstbijzijnde politiebureau, brandweerkazerne of ziekenhuis te gaan. En ‘hou ook de nationale én regionale media in de gaten’.
KPN


Lig ik met mijn been klem onder een vrachtwagen, ga maar even naar het ziekenhuis!

En die chauffeur was geschrokken van al die alerts, die was het eigenlijk niet kwalijk te nemen toch?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2019 22:33:04 ]
  maandag 24 juni 2019 @ 22:31:40 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_187588561
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 22:29 schreef Hyaenidae het volgende:
Net getest en kan 112 gewoon bellen nu ^O^
Probeer ook eens 911 en 999 via je mobiel.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 24 juni 2019 @ 23:00:07 #6
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_187589019
quote:
14s.gif Op maandag 24 juni 2019 22:02 schreef Vallon het volgende: [..] Yup, verbaas je niet maar blijf je verwonderen. Op (te)veel op plaatsen gewerkt van hoe is het mogelijk, hoe kan dat nou, bij ons niet (toch wel), ja maar.....dat kan niet, er zijn terroristen om de schuld af te leiden. Ga wel benieuwd zijn welke (technische) verklaring en over-the-top oplossing word voorgesteld en wie op/in de bus wordt gezet. Verder moeten we niet al te paniekerig doen, de wereld is tot een bepaalde hoogte maakbaar en de rest blijft chaos die het altijd al was.
Mee eens, maar het is niet erg om te leren van dingen die mis gaan, te kijken waar dat mis ging en zo nodig aanpassingen te doen.

Daarbij hoeft er niemand onder de bus gegooid te worden, sterker nog, liever een niet-punitieve veiligheidscultuur.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_187589471
quote:
14s.gif Op maandag 24 juni 2019 22:31 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Probeer ook eens 911 en 999 via je mobiel.
En 06-11
  maandag 24 juni 2019 @ 23:33:26 #8
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_187589606
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2019 23:26 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

En 06-11
Het nummer dat u gebeld heeft is niet gebruik, probeer het later nog eens.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_187589766
Seks lijnen waren wel gewoon bereikbaar?
pi_187591010
Aanslag?
  dinsdag 25 juni 2019 @ 01:55:08 #11
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_187591013
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 01:54 schreef LorneMalvo het volgende:
Aanslag?
Inslag.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_187591019
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 01:54 schreef LorneMalvo het volgende:
Aanslag?
Crosspost:

quote:
[message=59236994,noline]vosss schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 00:51[/message]:
[...]

Stel nou dat men het onderzoekt en het blijkt dat het een cyberaanval van rusland/china/iran/etc was... zouden wij als burgers dat überhaupt wel te horen krijgen?

Of zou alleen grapperhaus dat te horen krijgen samen met die kleine club fractievoorzitters van commissie Stiekem en dat men dan communiceert dat het een storing was en men er alles aan gedaan heeft om herhaling te voorkomen?

Ik gok het laatste, maar eerlijkheidshalve gebiedt mij te zeggen dat ik geen idee heb.

Wat denken jullie? :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_187591029
quote:
6s.gif Op maandag 24 juni 2019 22:31 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Er komen overal telefooncellen waar je via een apart noodnet een alarmoproep kan doen.
Goed idee, telefoonpalen langs de snelweg lijkt me ook handig.
pi_187591044
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 01:58 schreef vosss het volgende:

[..]

Crosspost:
[..]

Goede post. Ik denk ook dat laatste. Want waarom zouden we immers zoiets te horen krijgen. Geeft alleen onnodige onrust. Maar de kans dat het een aanslag is acht ik zelf nuet klein. Hoewel het natuurlijk gewoon toeval kan zijn dat ook het 112 nummer een keer storing heeft. Wel moeten we zorgen voor een backup vind ik. Een alternatief nummer dat nuet bekend word gemaakt en elke zo veel tijd verandert. Technisch prima te doen lijkt mij
  dinsdag 25 juni 2019 @ 11:44:26 #15
80382 manny
30 is best veel
pi_187594571
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 02:06 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Goede post. Ik denk ook dat laatste. Want waarom zouden we immers zoiets te horen krijgen. Geeft alleen onnodige onrust. Maar de kans dat het een aanslag is acht ik zelf nuet klein. Hoewel het natuurlijk gewoon toeval kan zijn dat ook het 112 nummer een keer storing heeft.
Waarom geeft een grote storing meer of minder onrust dan een hack ? Erover gaan liegen en zeker weten dat binnen 0 en 5 jaar er alsnog de waarheid boven tafel komt. Dat geeft gegarandeerd onrust.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_187595321
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 11:44 schreef manny het volgende:

[..]

Waarom geeft een grote storing meer of minder onrust dan een hack ? Erover gaan liegen en zeker weten dat binnen 0 en 5 jaar er alsnog de waarheid boven tafel komt. Dat geeft gegarandeerd onrust.
Je doet nu wel de aanname dat "het" sowieso binnen vijf jaar toch uitkomt. Ik geloof daar niet in.

Ik denk dat er zaken zijn die nooit naar buiten komen of pas tientallen jaren later zoals wij in tijdens geschiedenisles op de middelbare school leerden.

Zie terroristenverdachten. Af en toe wordt er een aanslag voorkomen of iemand opgepakt en daarna blijft het vaak stil. Ik geloof er ook niet in dat het nu nagenoeg rustig is qua terrorisme, ik denk dat er achter de deuren hard gewerkt wordt waar wij geen weet van hebben

Dus stel het is wel een hack, ik sluit niet uit dat we het nooit te horen krijgen. Paar jaar geleden waren wij in rep en roer vanwege computervirussen, ik kan me niet voorstellen dat dat allemaal opgelost is
  Spellchecker dinsdag 25 juni 2019 @ 12:54:09 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_187595894
Niet alles gelezen, maar zijn er al slachtoffers gemeld vanwege de onbereikbaarheid van 112?
pi_187596024
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 12:22 schreef opgebaarde het volgende:

[..]



Ik denk dat er zaken zijn die nooit naar buiten komen of pas tientallen jaren later zoals wij in tijdens geschiedenisles op de middelbare school leerden.

Niet zomaar alles klakkeloos aannemen wat ze je voorschotelen.
  dinsdag 25 juni 2019 @ 13:11:25 #19
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_187597638
KPN blijkt dus drie backup systemen te hebben die alle drie faalden.
pi_187597940
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 13:01 schreef john2406 het volgende:

[..]

Niet zomaar alles klakkeloos aannemen wat ze je voorschotelen.
Dat was net het onderwerp. Zou dat dan ook weer gefabriceerd zijn?! :o
pi_187599207
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 11:44 schreef manny het volgende:

[..]

Waarom geeft een grote storing meer of minder onrust dan een hack ? Erover gaan liegen en zeker weten dat binnen 0 en 5 jaar er alsnog de waarheid boven tafel komt. Dat geeft gegarandeerd onrust.
mwa als het al uitkomt heeft het een tijd later vaak minder impact. Daarnaast heeft 'liegen' hier een duidelijke functie -beperken van onrust- en is daarmee in mijn ogen uitlegbaar. Dit zal de impact op een later moment verder verminderen. Bovendien zou het niet echt liegen zijn. Er is nu eenmaal een storing. Of het door een aanval komt of niet doet verder niet zo veel terzake.
pi_187599285
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:03 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

mwa als het al uitkomt heeft het een tijd later vaak minder impact. Daarnaast heeft 'liegen' hier een duidelijke functie -beperken van onrust- en is daarmee in mijn ogen uitlegbaar. Dit zal de impact op een later moment verder verminderen. Bovendien zou het niet echt liegen zijn. Er is nu eenmaal een storing. Of het door een aanval komt of niet doet verder niet zo veel terzake.
Ze zullen natuurlijk niet openlijk toegeven dat een hacker erachter zou kunnen zitten, want dat leidt tot paniek.

Anderzijds leven we in een samenleving waar we te afhankelijk zijn geworden van de digitale dienstverlening. Overigens deed What's App het wel gewoon.

Verder viel mij de duur van de storing wel mee. Kon om 20:00 gewoon weer bellen naar KPN abonnees.
pi_187599301
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ze zullen natuurlijk niet openlijk toegeven dat een hacker erachter zou kunnen zitten, want dat leidt tot paniek.

Anderzijds leven we in een samenleving waar we te afhankelijk zijn geworden van de digitale dienstverlening. Overigens deed What's App het wel gewoon.

Verder viel mij de duur van de storing wel mee. Kon om 20:00 gewoon weer bellen naar KPN abonnees.
2-4 uur lang lijkt me behoorlijk lang wachten als je een hartstilstand hebt.
pi_187599320
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:08 schreef Antonov89 het volgende:

[..]

2-4 uur lang lijkt me behoorlijk lang wachten als je een hartstilstand hebt.
Zekers, maar in die desbetreffende toestand heb je meestal niet meer de puf om 112 te bellen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')