Ik vind het idee van de Matrix toch net te ver afstaan van de grot van Plato. De Matrix is eerder wat in de analytische filosofie het Brain in a Vat gedachte experiment wordt genoemd, waarbij je brein dus in een vat zit en alle prikkels gesimuleerd worden. Brain in Vat is een argument rondom scepticisme, maar zegt weinig over een gradatie van echtheid.quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:16 schreef _Wenteltrap_ het volgende:
Interessante topic hierover: WFL / De Filosofie / Realiteit van de Matrix
Hoe brengt wetenschap echte kennis dan? Zijn wetenschappers niet ook gewoon mensen?quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:47 schreef Odaiba het volgende:
Hallucinogenen fucken met je hersens, dus waarom zou dat de echte werkelijkheid zijn. Je hersenen houden je voor de gek, met of zonder Hallucinogenen. Enkel wetenschap kan ons echte kennis brengen.
Wat is echte kennis? Volgens mij heeft de wetenschap ons al heel wat kennis opgeleverd. En mocht iets niet kloppen, dan passen ze het aan. Mochten ze iets niet snappen, dan schuiven ze het voor hun uit.quote:Op donderdag 20 juni 2019 14:27 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Hoe brengt wetenschap echte kennis dan? Zijn wetenschappers niet ook gewoon mensen?
Wetenschap heeft enorm veel kennis opgeleverd over de meetbare werkelijkheid echter dat is tevens de grootste beperking. De vraag in de OP lijkt mij er meer een te zijn welke juist de echtheid of heerschappij van die meetbare werkelijkheid ter discussie stelt.quote:Op donderdag 20 juni 2019 15:12 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Wat is echte kennis? Volgens mij heeft de wetenschap ons al heel wat kennis opgeleverd. En mocht iets niet kloppen, dan passen ze het aan. Mochten ze iets niet snappen, dan schuiven ze het voor hun uit.
Ook het bedrijven van wetenschap kan enkel plaats vinden via hersenactiviteit. Het staat er niet los van en dus ook niet van deze stelling.quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:47 schreef Odaiba het volgende:
Hallucinogenen fucken met je hersens, dus waarom zou dat de echte werkelijkheid zijn. Je hersenen houden je voor de gek, met of zonder Hallucinogenen. Enkel wetenschap kan ons echte kennis brengen.
Wat ik me nu oprecht afvraag, als dieren geestverruimende middelen gebruiken, komen zij dan ook in een hoger niveau van bewustzijn.quote:Op donderdag 20 juni 2019 17:02 schreef -marz- het volgende:
Maar door bijv. te mediteren (of geestverruimende middelen te nemen zoals in OP beschreven) kan je bewustzijn zich uitbreiden naar zijnde als het ware een toeschouwer op de achtergrond. In zo'n ervaring is de uitgebreide versie van je bewustzijn verbonden met 'het al', het hele universum waarin 'materie' en 'ziel' geen van elkaar losstaande zaken zijn. Je kijkt als je mediteert naar je eigen 'ik'. Maar wie is dan de toeschouwer? Dat zou een hoger niveau van bewustzijn kunnen zijn, die nog steeds met jouw individuele vorm verbonden is maar tegelijkertijd met een hoger bewustzijn (het transcendente) waar wij allen als individuen mee verbonden zijn.
Persoonlijk zie ik onze hersenen niet zozeer als een orgaan wat (zelf) bewustzijn produceert, maar meer als een materieel ontvangstmechanisme wat het mogelijk maakt zoiets als zelfbewustzijn te kunnen ervaren in combinatie met onze zintuigelijke waarneming. Een soort van knooppunt of intermediair, wat tevens mogelijk maakt om met elkaars hersenen in verbinding te kunnen staan. De onderlinge menselijke omgang.quote:Op donderdag 20 juni 2019 17:02 schreef -marz- het volgende:
Heeft met niveaus van bewustzijn te maken denk ik.
Wij in ons westerse leven hebben momenteel het verstand en de wetenschap gecultiveerd als ware het de 'absolute werkelijkheid' want die is met onze zintuigen waarneembaar. Het lost voor ons allerlei mystieke vraagstukken op en geeft houvast in het bestaan.
In oosterse denktradities kijkt men daar heel anders naar, als zijnde er is maar 1 universele werkelijkheid en daar zijn wij allen onderdeel van. Dit zien sommige mensen in het westen als God bijvoorbeeld (als in: geloof in het bestaan van een god, niet als in: de kerk, religie, dogmatiek want dat is juist weer het 'wetenschappelijke' denken).
Je huidige bewustzijnsniveau waar de meesten van ons zich bevinden, zit als het ware verstopt in een 'ego', wat jan-met-de-pet doorgaans ervaart als 'ik'. Dat is je individuele zelf en daarmee treed je de wereld tegemoet.
Maar door bijv. te mediteren (of geestverruimende middelen te nemen zoals in OP beschreven) kan je bewustzijn zich uitbreiden naar zijnde als het ware een toeschouwer op de achtergrond. In zo'n ervaring is de uitgebreide versie van je bewustzijn verbonden met 'het al', het hele universum waarin 'materie' en 'ziel' geen van elkaar losstaande zaken zijn. Je kijkt als je mediteert naar je eigen 'ik'. Maar wie is dan de toeschouwer? Dat zou een hoger niveau van bewustzijn kunnen zijn, die nog steeds met jouw individuele vorm verbonden is maar tegelijkertijd met een hoger bewustzijn (het transcendente) waar wij allen als individuen mee verbonden zijn.
Anders gezegd, alles is energie. Als individu ben je een druppel energie in de vorm van een mens gegoten. Met daarin lagen van bewustzijn en een 'zelfgemaakt' ego met gedachten en emoties erin. Maar je behoudt ook je connectie met alle andere energie in het universum. Dus je kunt je huidige ego-niveau altijd overstijgen d.m.v. oefening (meditatie) of geestverruimende middelen.
De in OP aangehaalde 'nuchtere werkelijkheid' is dan de beleving van deze eenheid. En een glimp krijgen van je eigen beperkte ego-werkelijkheid die eigenlijk slechts een projectie is vanuit jouw ego-zelf.
Volgens oosterse wijsgeren zijn wij daarom allen (de mens in zijn standaard-ego-vorm) nog blind en onwetend, rondspartelend in ons ego. En hebben we, sommigen van ons, slechts bij uitzondering momenten van al-wetendheid, vrij van angst en materialisme. Door hierop verder individueel onderzoek te doen zou je je ego-niveau kunnen overstijgen en in contact komen met je 'ware zelf' die verbonden is met de rest van het universum (de 'echte waarheid').
quote:Echt is een kleine stad in de gemeente Echt-Susteren, provincie Limburg. De plaats telt 7656 inwoners en heeft een oppervlakte van ongeveer 75,13 km².
Here's how to prove that you are a simulation and nothing is realquote:Op zaterdag 22 juni 2019 11:49 schreef Elzies het volgende:
[..]
Persoonlijk zie ik onze hersenen niet zozeer als een orgaan wat (zelf) bewustzijn produceert, maar meer als een materieel ontvangstmechanisme wat het mogelijk maakt zoiets als zelfbewustzijn te kunnen ervaren in combinatie met onze zintuigelijke waarneming. Een soort van knooppunt of intermediair, wat tevens mogelijk maakt om met elkaars hersenen in verbinding te kunnen staan. De onderlinge menselijke omgang.
Alleen is het onduidelijk hoe die connectie tot het ervaren van bewustzijn tot stand komt en met wat. Moeten we dan denken aan een vergelijkbaar Higgsveld, niet gericht op massa maar op wat we ervaren als bewustzijn? Of zijn we simpelweg een onderdeel van wat we een simulatie kunnen noemen?
Wel is duidelijk dat elektromagnetisme een belangrijke rol speelt binnen ons neuronen netwerk.
Sorrry baasquote:
Is dit niet gewoon de zoveelste hedendaagse-technologie analogie die te letterlijk wordt genomen?quote:Op zaterdag 22 juni 2019 11:57 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Here's how to prove that you are a simulation and nothing is real
Ik heb het artikel nog niet grondig gelezen, maar dit gaat dus precies in op die vraag
Niets dat jij niet al wist, maar vond 'm wel interessant. Consensus onder hen lijkt toch vooral te zijn dat het onwaarschijnlijk is.quote:Op zaterdag 22 juni 2019 14:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Is dit niet gewoon de zoveelste hedendaagse-technologie analogie die te letterlijk wordt genomen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |