Tja, een broek mogen dragen zie ik niet echt als een waarde.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat meisjes een broek mogen dragen lijkt me over het algemeen een vrij fundamentele waarde in de Nederlandse maatschappij.
Als je een enquête zou houden zouden de meeste mensen niet eens snappen dat het een vraag is, en als ze het wel snappen dan denken ze net zo hard dat het over de islam gaat.
Okay, uitgezonderd die 2% SGP-stemmers, die snappen best dat het over hen gaat.
Ik mag hopen dat er dan meer partijen gaan steigeren, niet omwille van de kwestie van het bijzonder onderwijs maar omdat dit wel een erg stijlloze manier is om onze grondwet buitenspel te zetten.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Echt nodig is het nooit natuurlijk. Een wet inhoudende: “religieuze scholen mogen alleen nog in naam bestaan” zal door de rechter niet worden afgeschoten met verwijzing naar de grondwet, dat mag niet namelijk.
Het is dus vooral een politieke vraag.
Alhoewel dat natuurlijk een andere discussie is mag je het wmb onder kindermishandeling scharen en ook zo behandelen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat meisjes een broek mogen dragen lijkt me over het algemeen een vrij fundamentele waarde in de Nederlandse maatschappij.
Als je een enquête zou houden zouden de meeste mensen niet eens snappen dat het een vraag is, en als ze het wel snappen dan denken ze net zo hard dat het over de islam gaat.
Okay, uitgezonderd die 2% SGP-stemmers, die snappen best dat het over hen gaat.
En een schooluniform dan een broek voor meisjes uitsluit gaat m voor de rechter niet halen.
Ik hoop het ook.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat er dan meer partijen gaan steigeren, niet omwille van de kwestie van het bijzonder onderwijs maar omdat dit wel een erg stijlloze manier is om onze grondwet buitenspel te zetten.
Geen broek mogen dragen is naar Nederlandse maatstaven echt totaal achterhaald en hoort niet tot de fundamentele waarden van onze maatschappij.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, een broek mogen dragen zie ik niet echt als een waarde.
En ik kan je vertellen dat dit bij zeker 95% van de meisjes op die scholen helemaal niet speelt, die willen helemaal geen broek aan. En de 5% waar het wel speelt, daar speelt het vooral omdat ze tegen de regels in willen gaan, het gaat hun niet om de broek op zich. Dan zoeken ze wel een andere regel om tegen in te gaan.
Dan moet je wel even met Thierry gaan overleggen wat die fundamentele waarden precies zijn, hoor.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik hoop het ook.
Maar ik zou iets als “Scholen moeten ten alles tijde handelen overeenkomstig met de fundamentele waarden van de Nederlandse samenleving” neit verkeerd vinden. En dat dan ook handhaven
quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan moet je wel even met Thierry gaan overleggen wat die fundamentele waarden precies zijn, hoor.
Kledingvoorschriften voor scholen opleggen door de overheid lijkt me ook achterhaald. En er zijn trouwens zat beroepen waar een vrouw nog steeds geacht wordt geen broek te dragen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geen broek mogen dragen is naar Nederlandse maatstaven echt totaal achterhaald en hoort niet tot de fundamentele waarden van onze maatschappij.
Dat wordt over het algemeen waarschijnlijk nog zwaarder veroordeeld dan vrouwen die niet mogen werken.
Het is geen 1950 meer hè.
Daar ben ik dus wel echt tegen he? In Nederland is iedereen gelijk. Dus normaal geaccepteerde kleding mag door iedereen gedragen worden.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kledingvoorschriften voor scholen opleggen door de overheid lijkt me ook achterhaald. En er zijn trouwens zat beroepen waar een vrouw nog steeds geacht wordt geen broek te dragen.
Let wel: mijn dochter gaat gewoon in een broek naar school. Maar ik zie er geen probleem in als een school dat liever niet heeft. Kom op, het is maar een kledingstuk.
Het gaat wel te ver als een school gaat straffen omdat een kind buiten schooltijd een broek aan heeft (die verhalen hoor je wel eens). Maar op school? Ik denk dat een school het recht heeft zijn eigen kledingvoorschriften te kiezen. Op mijn school waren hanenkammen, petjes en ik denk ook naveltruitjes verboden. Prima.
Worden geacht, maar dat kan een werkgever niet voor de rechter laten komen want dan gaat hij nat.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kledingvoorschriften voor scholen opleggen door de overheid lijkt me ook achterhaald. En er zijn trouwens zat beroepen waar een vrouw nog steeds geacht wordt geen broek te dragen.
Let wel: mijn dochter gaat gewoon in een broek naar school. Maar ik zie er geen probleem in als een school dat liever niet heeft. Kom op, het is maar een kledingstuk.
Het gaat wel te ver als een school gaat straffen omdat een kind buiten schooltijd een broek aan heeft (die verhalen hoor je wel eens). Maar op school? Ik denk dat een school het recht heeft zijn eigen kledingvoorschriften te kiezen. Op mijn school waren hanenkammen, petjes en ik denk ook naveltruitjes verboden. Prima.
Nou kom ik toch met enige regelmaat in het epicentrum van de biblebelt (52% SGP), en heb daar 15,5 van de afgelopen 21 jaar gewoond, maar daar zie ik dat in 10 jaar nog niet gebeuren, juist niet op de reformatorische scholen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:27 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, ik denk dat zelfs de reformatorische scholen hier geen halszaak van zouden maken. Het is net als bij de vrouwen bij de SGP. Was dat er niet doorgedrukt, was het er ook binnen 10 en misschien wel 5 jaar vanzelf gekomen. Hier denk ik ook dat binnen een jaar of 10 de scholen vanzelf om zijn, als ik het sentiment binnen die kerken proef. Je kunt het er natuurlijk nu ook hard doordrukken, mijn voorkeur heeft dat niet.
Tja, daar gaat het het minst snel. Ik heb veel contact met een heel aantal reformatorische mensen in de Randstad. Veranderingen in Reformatorische kring komen vaak hier vandaan en worden dan ook ingevoerd op de veluwe. Ook binnen de kerken zie je dat.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou kom ik toch met enige regelmaat in het epicentrum van de biblebelt (52% SGP), en heb daar 15,5 van de afgelopen 21 jaar gewoond, maar daar zie ik dat in 10 jaar nog niet gebeuren, juist niet op de reformatorische scholen.
Ik pluk de ouders die hun kind hier (randstad) op de fiets naar de reformatorische school brengen er ook zo uit hoor.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, daar gaat het het minst snel. Ik heb veel contact met een heel aantal reformatorische mensen in de Randstad. Veranderingen in Reformatorische kring komen vaak hier vandaan en worden dan ook ingevoerd op de veluwe. Ook binnen de kerken zie je dat.
Ja, nog wel. Maar het is daar echt al een punt van discussie. Binnen die hele kerken: de voorgeschreven hoed, het verbod op leggings (want: herenkleding omdat het op een broek lijkt!), het verbod op broeken. Die discussie loopt al een paar jaar en het wordt steeds meer richting het afschaffen van die kledingvoorschriften gegaan.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik pluk de ouders die hun kind hier (randstad) op de fiets naar de reformatorische school brengen er ook zo uit hoor.
Iedereen zal het met je eens zijn dat moslimfundamentalisme waarbij je dingen geleerd wordt die tegen onze normen en waarden in gaan niet op onze scholen thuis hoort. Maar dat betekent niet dat je de islam, die hier grotendeels vreedzaam gevolgt wordt door mensen die niemand iets kwaad doen, moet verbieden. Dat druist recht tegen al onze normen en waarden in.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:21 schreef Weltschmerz het volgende:
We kunnen alles wel afschaffen waar de islam niet mee om kan gaan. De vrijheid van meningsuiting, vrijheid van demonstratie, democratie, seksualiteit, joden, varkens, uitgaansleven, claxons, etc.
Op een gegeven moment moet je vaststellen waar het echte probleem zit en dat oplossen. Als alle scholen openbaar zijn en je zit hier en daar met 20 fundamentalistjes in de klas dan gaat dat ook niet werken voor de overige leerlingen terwijl het voor de moslimkinderen op dezelfde manier werkt.
De vrijheid van onderwijs is er ook voor kinderen wiens ouders vinden dat ze recht hebben op hoofddoekvrij onderwijs.
Maar waarom zou christenfundamentalisme (broeken voor meisjes verbieden bijvoorbeeld?) wel op onze scholen thuishoren dan?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Iedereen zal het met je eens zijn dat moslimfundamentalisme waarbij je dingen geleerd wordt die tegen onze normen en waarden in gaan niet op onze scholen thuis hoort. Maar dat betekent niet dat je de islam, die hier grotendeels vreedzaam gevolgt wordt door mensen die niemand iets kwaad doen, moet verbieden. Dat druist recht tegen al onze normen en waarden in.
Omdat die niet leren geweld te plegen, niet leren tegen onze wet in te gaan. Dat is een enorm verschil.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar waarom zou christenfundamentalisme (broeken voor meisjes verbieden bijvoorbeeld?) wel op onze scholen thuishoren dan?
Ze leren ook niet dat vrouwen dezelfde rechten en plichten hebben als mannen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat die niet leren geweld te plegen, niet leren tegen onze wet in te gaan. Dat is een enorm verschil.
Als ze dat niet leren (wat ik betwijfel, hoe goed ken jij dat onderwijs? Ik ken er tientallen die het gevolgd hebben en dit is niet wat ik heb gehoord) moeten ze daarop worden aangesproken.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze leren ook niet dat vrouwen dezelfde rechten en plichten hebben als mannen.
Als vrouwen dezelfde rechten hebben als mannen mag het geen probleem zijn als ze een broek willen dragen, maar dat is het wel.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ze dat niet leren (wat ik betwijfel, hoe goed ken jij dat onderwijs) moeten ze daarop worden aangesproken.
Ik had het over het kleine deel van de moslims die jongeren willen leren dat alle niet moslims dood moeten. Dat lijkt me een enorm verschil met wel of geen broek dragen. Er is best wat mis bij de reformatorische scholen, maar oproepen tot geweld en aanslagen zijn daar toch echt niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |