Afgelopen dagen deze classic uitgespeeld: King's Quest 1!
![Kings-Quest-1-Castle.png]()
Hele serie, altijd links laten liggen, want ik heb een gruwelijke hekel aan adventure games waar je dood in kunt gaan, en in dead-ends terecht kunt komen. Ook text-parsers trekken me niet echt.
Wat blijkt? Het text parsen gedeelte vond ik helemaal prima. Een beetje knullig/gedateerd natuurlijk, maar prima mee te werken. Als je een game als deze opstart, moet je niet zeiken over gedateerde knulligheid natuurlijk

Ook viel mij op dat puzzels grotendeels vrij goed te doen zijn, ik had verwacht dat het allemaal veel verder gezocht zou zijn. Een paar hints ben je wel nodig, en het is fijn dat er gewoon een map van de wereld goed te vinden is, en dan valt op dat het spel eigenlijk helemaal niet zo groot/lang is.
Maar dat je op elk scherm op 800 verschillende manieren dood kan gaan is wel echt irritant zeg

ook die pixel-perfectie die je moet hanteren om een trap af te dalen, is niet te doen. (15 keer een save game opnieuw laden voordat je beneden bent). Ook dat je heel dicht bij redelijk onvoorspelbare vijanden moet komen, om een actie te kunnen uitvoeren, heeft mij een paar keer de kop gekost.
Dus saven, heel veel saven. (en laden

) en toen ik dat eenmaal accepteerde, was dit een redelijk vermakelijke game.
Bonus content: blijkbaar is het ook een redelijk populaire speedrun game, en is het te doen binnen een minuut
Bekijk deze YouTube-video