abonnement Unibet Coolblue
pi_187383768

24 Heures Du Mans 2019
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2018 en vooruitblik
In 2018 lukte het Toyota eindelijk om de 24 uren van Le Mans te winnen, iets wat ze aan hun stand verplicht waren als enige fabrieksteam in de LMP1 klasse. Fernando Alonso was coureur in de winnende auto wat betekent dat hij nu twee van de drie overwinningen voor de Triple Crown op zak heeft. In andere klasses waren de auto's sneller dan ooit wat resulteerde in kwalificatie en race lap records voor LMP2, GTE Pro en GTE AM. Signatech Alpine Matmut sleepte de overwinning in LMP2 binnen, Porsche scoorde met hun GTE fabrieksteam een 1-2 in GTE Pro en het team van acteur Patrick Dempsey wist de overwinning in GTE AM binnen te halen.

Dit jaar is Toyota wederom de grote favoriet voor de eindzege. Met toekomstige regelwijzigingen op komst is de kans groot dat er geen nieuwe fabrieksteams in LMP1 zullen instromen, hiermee lijkt de weg vrij naar drie zeges op rij. In LMP2 ligt het veld altijd dicht bij elkaar, en nu Nyck de Vries het stuur heeft overgenomen van Jan Lammers kan Racing Team Nederland wellicht hopen op een podium. In GTE Pro en GTE AM is het afwachten hoe de papieren liggen, vaak wordt er na de kwalificatie sessies een Balance of Performance (BoP) aanpassing gedaan om het veld te nivelleren. Vorig jaar bleek Porsche echter oppermachtig, het is daarom te hopen dat het veld dit jaar dichter bij elkaar ligt.


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2019 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:16 (schatting)
• 878kg (hybride), 833kg (non-hybride)
• 62.3L benzine per stint (hybride), 75L benzine per stint (non-hybride)

LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. Toyota is het enige grote fabrieksteam in deze klasse. Toyota is het enige team met een hybride auto en en moet hierdoor minder brandstof verbruiken. Omdat de FIA hybride technologie wil promoten wordt in de regelementen meegerekend dat hybride auto's een 11% grotere afstand moeten kunnen afleggen dan non-hybride auto's, in de praktijk komt dit op Le Mans op één ronde uit. Toyota heeft op de testdag al bewezen snel te zijn en lijkt dus zowel op gebied van snelheid als zuinigheid het te kloppen team.

Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars of slow zones zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 op het spel.


• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:25
• 930kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Daarnaast vinden we hier Racing Team Nederland.


• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:49
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette, Ford en BMW. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am


• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:52
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.


Woensdag 12 juni
16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1

Donderdag 13 juni
19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3

Zaterdag 15 juni
9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden (pdf)

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - had voorheen een audio only stream

Live Timing
Officiële live timing
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2019, grafische weergave van deelnemersveld (v2.1 - pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 12 juni 2019 @ 09:59:30 #2
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_187384081
Hoe zit het met de 3 kwalificatie sessies? Telt gewoon de snelste tijd over alle sessies of zit er nog een opbouw in? Ik stel me zo voor dat de snelste ronden gereden worden in sessie 2 omdat er dan nog daglicht is, of maakt dat voor deze heren niet uit?
pi_187386474
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 09:59 schreef Coelho het volgende:
Hoe zit het met de 3 kwalificatie sessies? Telt gewoon de snelste tijd over alle sessies of zit er nog een opbouw in? Ik stel me zo voor dat de snelste ronden gereden worden in sessie 2 omdat er dan nog daglicht is, of maakt dat voor deze heren niet uit?
De snelste tijd over alle kwalificatie sessies geldt. De snelste tijden voor overall pole worden vaak aan begin en einde van sessies gezet, dan is er minder last van verkeer. In welke sessie de meeste snelle tijden worden gezet wisselt zo ongeveer elk jaar omdat het van veel factoren afhankelijk is
  woensdag 12 juni 2019 @ 14:07:27 #4
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_187387434
Vaak wordt de pole wel gezet in de avondsessie, omdat de baan dan simpelweg wat sneller is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 12 juni 2019 @ 14:18:25 #5
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_187387594
En de lucht wat koeler is,wat voordeliger zou moeten zijn voor de prestaties van de verbrandingsmotor.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_187391471
Begin helaas gemist ivm werk. Tracy Krohn is meteen back in action in 2019 met de eerste rode vlag van het jaar _O_
  woensdag 12 juni 2019 @ 17:55:56 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_187391584
Regen. Sessie afgelopen dus.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_187391673
Live timing met sectors

regent hard nu idd

[ Bericht 1% gewijzigd door M90 op 12-06-2019 18:08:01 ]
pi_187392029
Sessie is eindelijk weer herstart.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_187393403
Stoffel Vandoorne nu snelste met de #11 SMP racing met de eerste sub 3:20 lap van de week: 3:19.931

Frits van Eerd met de tweede spin voor Racing Team Nederland :N
pi_187393651
En daar is Kobayashi die de orde hersteld met een 3:18.091

Dat was het ook voor deze sessie, om 22:00 begint de eerste qualying session. ^O^ blijft vermoedelijk droog
pi_187396223
Inmiddels groen in Q1, Toyota #7 op 1 met een 3:17.161. Ook SMP racing al in de 3:17 :o

Live Rebellion onboard
  woensdag 12 juni 2019 @ 22:22:30 #13
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_187396256
Hallo en zo :W stil hier :{
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  woensdag 12 juni 2019 @ 22:25:11 #14
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_187396312
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:20 schreef M90 het volgende:
Inmiddels groen in Q1, Toyota #7 op 1 met een 3:17.161. Ook SMP racing al in de 3:17 :o

Live Rebellion onboard
Dragonspeed op 3.20, gat is wat groter al
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_187396487
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:22 schreef Sinister-D- het volgende:
Hallo en zo :W stil hier :{
Elk jaar stiller zo lijkt het wel :'( heeft wellicht iets minder allure zonder Porsche & Audi & Peugeot in LMP1. dat waren toch wel jaren om te smullen :9~

maar blijft een magische race _O_ . LMP1 lijkt ook wat closer dan andere jaren maar Toyota heeft denk ik nog wel over. benieuwd of we nog echt vuurwerk gaan zien (3:15 of sneller?)
  woensdag 12 juni 2019 @ 22:35:03 #16
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_187396604
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:30 schreef M90 het volgende:

[..]


LMP1 lijkt ook wat closer dan andere jaren maar Toyota heeft denk ik nog wel over.
Toyota is zo goed als te negeren, misschien muv het interne duel. Te volgen in LMP1 is SMP vs. Rebellion imho.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 juni 2019 @ 22:41:11 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_187396756
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:22 schreef Sinister-D- het volgende:
Hallo en zo :W stil hier :{
ik lees wel mee, maar tot het weekend te druk om het echt goed te volgen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_187396818
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 18:02 schreef M90 het volgende:
Live timing met sectors

regent hard nu idd
Tnx voor de link, dat is een erg goede live timing.
pi_187397029
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:43 schreef northernlight81 het volgende:

[..]

Tnx voor de link, dat is een erg goede live timing.
^O^

quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:35 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

Toyota is zo goed als te negeren, misschien muv het interne duel. Te volgen in LMP1 is SMP vs. Rebellion imho.
Tja ik denk ook valse hoop :P maar zou leuk zijn :)

SMPs lopen overigens belachelijk hard. Snelste auto (by topspeed) op Le Mans sinds de WEC era (2012) met 350,1km/u
  woensdag 12 juni 2019 @ 22:53:46 #20
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_187397032
quote:
10s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik lees wel mee, maar tot het weekend te druk om het echt goed te volgen
Hier niet anders hoor. Plus al enkele dagen slechte nachtrust, die ik toch niet hoop (ongewild) te moeten inhalen zaterdag op zondag.....
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_187397494
Conway knalt in de leidende #7 op de gespinde LMP2 leader in de Ford chicanes :o
pi_187397497
Flinke klap met de #31 en #7

De #31 rijdt weer de baan op terwijl de #7 er aan komt.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_187397578
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 23:15 schreef sasquatsch het volgende:
Flinke klap met de #31 en #7

De #31 rijdt weer de baan op terwijl de #7 er aan komt.
#7 is klaar voor vandaag denk ik. Domme fout van #31 denk ik, onnodig.

[ Bericht 1% gewijzigd door northernlight81 op 12-06-2019 23:32:14 ]
pi_187397644
Filmpje van het incident hier
FIAWEC twitterde op woensdag 12-06-2019 om 23:17:55 Wow! Wow! Wow! What just happened between the @Toyota_Hybrid #7 and the @DragonSpeedLLC #31!? 😳😱#WEC #LEMANS24 @24hoursoflemans https://t.co/fGmVB2JFbW reageer retweet
pi_187397709
#8 Toyota krijgt ondertussen een tik van een Aston Martin ook in de Ford Chicane
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')