We hebben zelfs drainage in de tuin! Die doet het alleen niet. Lief heeft gister met z'n zwager eraan zitten pielen en hebben de pomp wel weer aan de gang gekregen, maar die slaat na een minuut af. Misschien moet ik eerst maar eens iemand daarvoor langs laten komen.quote:Op zondag 16 juni 2019 23:39 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Als je op de grond wilt blijven doen: verhoogde bakken met waterreservoir. https://littleveggiepatch(...)ilding-a-wicking-bed
Verdronken planten kosten ook tijd, energie en geld. alle andere oplossingen als waterbuffer, drainage etc kosten dat ook. Dan is een verhoogde bak nog het goedkoopste en simpelst denk ik.
Goed om te weten! Ik vermoedde al dat vooral de beginperiode voor planten cruciaal is, als ze nog niet diep genoeg geworteld zijn. We hebben een droge periode achter de rug en toen vond ik de aarde soms wel erg droog.quote:Op maandag 17 juni 2019 00:33 schreef Elleska het volgende:
[..]
Als je grondwater zo hoog staat is watergeven met verhoogde bakken geen probleem. De meeste planten wortelen diep genoeg om zelf voor water te zorgen. Dat is tenminste mij ervaring op veen/klei/leem grond. Zelfs met de droogte van afgelopen zomer. Toen moest ik wel water geven maar bij lange na niet zoveel als de moestuin van mijn ouders die op zandgrond zitten. Zij konden er niet tegenaan sproeien terwijl ik het prima redde met een gieter.
Oh, dat is fijn! Ik weet niet eens hoe larven van lieveheersbeestjes eruit zien.quote:Op maandag 17 juni 2019 09:39 schreef athlonkmf het volgende:
Ik verbaas me dat mijn (op dit moment bloeiende) sedumdakje blijkbaar veel fijner is voor lieveheersbeestjeslarve dan de beukenhaagheg. Waar ik altijd onder bladeren zocht naar larven kan ik deze nu bij de dozijnen scheppen uit de sedumdak.
Gezien mijn vangst zijn er zo'n 20 larven / dm2. Deze heb ik fijn geintroduceerd bij de aarbeipotten en moestuinbakken.
Dit in vergelijking met 5/m2 heg...
En blijkbaar vinden hommels het ook wel fijn om in het sedum te slapen.
klopt, maar in die eerste periode moet je op bijvoorbeeld zandgrond ook regelmatig water geven. liever in het begin wat water geven en er daarna weinig omkijken naar hebben dan dat de boel steeds blank staat.quote:Op maandag 17 juni 2019 09:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Goed om te weten! Ik vermoedde al dat vooral de beginperiode voor planten cruciaal is, als ze nog niet diep genoeg geworteld zijn. We hebben een droge periode achter de rug en toen vond ik de aarde soms wel erg droog.
Wat gebruik je zelf als mulch?quote:Op maandag 17 juni 2019 09:48 schreef Elleska het volgende:
[..]
klopt, maar in die eerste periode moet je op bijvoorbeeld zandgrond ook regelmatig water geven. liever in het begin wat water geven en er daarna weinig omkijken naar hebben dan dat de boel steeds blank staat.
mulchen helpt om het vocht in de bovenlaag vast te houden. Helpt ook om bij grote regenbuien het vocht snel af te voeren zodat er geen plassen blijven liggen al blijft dat afvoeren van teveel water op klei lastig.
quote:Op maandag 17 juni 2019 09:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh, dat is fijn! Ik weet niet eens hoe larven van lieveheersbeestjes eruit zien.
quote:Op maandag 17 juni 2019 09:56 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zoiets maar dan kleiner en in het zwart
Ik transplanteer die diertjes dagelijks van mijn prunus naar mijn rozen. Hebben ze nu echt niet door dat de bloei van de prunus nu voorbij is?quote:Op maandag 17 juni 2019 11:55 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Maarre.. je weet serieus niet wat dit is?
[ afbeelding ]
Ik zie dit voor het eerst!quote:Op maandag 17 juni 2019 11:55 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Maarre.. je weet serieus niet wat dit is?
[ afbeelding ]
Ziet er spectaculair uit.quote:
En dat voor omgerekend nog geen 2,5 euro bij de lidlquote:
En het zijn je vrienden!quote:
Mooi Dven.quote:
Omdat de grond in de kas is gespit?quote:Op maandag 17 juni 2019 09:40 schreef Claudia_x het volgende:
Ik snap trouwens niet waarom onze kas nog steeds een zwembad is. De grond eromheen is drassig, maar ik zie er geen plassen water op liggen. Zou dat komen doordat het gras water opneemt en de kas nog vooral aarde met een paar jonge planten is? De grond in de kas lijkt niet echt lager te liggen (maar ik kan me vergissen).
Goeiequote:Op maandag 17 juni 2019 15:55 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Omdat de grond in de kas is gespit?
Dat klopt. Want gebeurt er dan? Neemt die minder water op?quote:Op maandag 17 juni 2019 15:55 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Omdat de grond in de kas is gespit?
Zo, ziet er goed uit!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |