Zonde.quote:Op woensdag 5 juni 2019 23:21 schreef Leandra het volgende:
Ik heb hier trouwens een fikse Japanse Roos (Camelia) in de tuin staan, van zo'n 27 jaar oud en rond de 3 meter hoog. Maar hij staat op een plek die me eigenlijk niet bevalt.
Ik twijfel tussen proberen te verplaatsen of helemaal weg.
In het laatste geval; is er iemand die interesse heeft? (zelf uitgraven svp).
Ik heb wel interesse! Alleen weet ik niet of ik die in de auto krijg.quote:Op woensdag 5 juni 2019 23:21 schreef Leandra het volgende:
Ik heb hier trouwens een fikse Japanse Roos (Camelia) in de tuin staan, van zo'n 27 jaar oud en rond de 3 meter hoog. Maar hij staat op een plek die me eigenlijk niet bevalt.
Ik twijfel tussen proberen te verplaatsen of helemaal weg.
In het laatste geval; is er iemand die interesse heeft? (zelf uitgraven svp).
Het regende hier knetterhard. Ik had de ramen van m'n kas open laten staan en de moestuin staat nu blank. Hmz.quote:Op woensdag 5 juni 2019 23:38 schreef Koettie het volgende:
Volgens m'n app gaat het vannacht kei en keihard regenen. Gister spoot het water tussen de tegels onder de onderkapping vanuit de grond omhoog dus vrees echt voor vannacht. En m'n mooie pioenroos.. M'n app voorspelt een piek van 115mm/u!
Prachtig!quote:Op woensdag 5 juni 2019 20:30 schreef Bluezz het volgende:
Ik denk dat ik dezelfde heb idd als jij Seven en sinds ik snoei volgens de tips van mijntuin.org op de juiste tijden etc is ie mooier en voller dan ooit!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat denk ik niet, ik denk dat ik hem ook niet achterin de cabrio durf te gooien om naar jou te brengenquote:Op donderdag 6 juni 2019 10:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb wel interesse! Alleen weet ik niet of ik die in de auto krijg.
Als je 'em echt weg wil doen, dan kijk ik of ik iets kan regelen met een klein busje of zo. Maar ik zou verplaatsen overwegen als ik jou was. Ik vind het heel bijzonder dat-ie zo groot is. De mijne groeide ontzettend langzaam en was véél kleiner.quote:
27 jaar hè... en de hond is er destijds onder begraven, misschien helpt datquote:Op donderdag 6 juni 2019 10:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als je 'em echt weg wil doen, dan kijk ik of ik iets kan regelen met een klein busje of zo. Maar ik zou verplaatsen overwegen als ik jou was. Ik vind het heel bijzonder dat-ie zo groot is. De mijne groeide ontzettend langzaam en was véél kleiner.
En anders geef je maar een gil.quote:Op donderdag 6 juni 2019 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
27 jaar hè... en de hond is er destijds onder begraven, misschien helpt dat
Mijn moeder zei wel dat de plant al jaren niet meer zo mooi gebloeid had als sinds wij hier wonen (2013), dus dat is wel grappig.
Dat weerhoudt me ook het meest eigenlijk.
Ik ga overleggen of verplaatsen niet gewoon beter is, hoeft ook maar 2 meter opzij.
quote:Op donderdag 6 juni 2019 10:23 schreef SV-tje het volgende:
Even een crosspost uit mijn eigen topic. Hebben een aantal rozen in de voortuin staan, waarvan dit de mooiste is. Graag zou ik ze in het nieuwe tuinontwerp allemaal bij elkaar zetten. Hoe en wanneer kun je rozen het beste verplaatsen?
[ afbeelding ]
quote:Als de roos in rust is, kun je die het beste verplanten. Dat kan in de herfst, maar ook in de winter, als de grond maar niet te bevroren is. Zorg er wel voor dat je de roos tijdens droge perioden in lente en zomer voldoende water geeft zodat hij goed kan aanslaan op zijn nieuwe plek. Behandel nieuwe aanplant met een product waar mycorrhiza-schimmels in zitten. Zo voorkom je rozenmoeheid. Zorg ervoor dat de roos op de nieuwe plek precies even diep staat als op de oude plek.
Dan zou ik 'm toch laten staan en het tuinontwerp daarop aanpassen. Zo'n grote Camellia in je tuin is toch een eyecatcher. Verplaatsen is niet gemakkelijk en 't kan zijn dat de boom juist goed staat op die plek waar ze nu staat.quote:Op donderdag 6 juni 2019 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
27 jaar hè... en de hond is er destijds onder begraven, misschien helpt dat
Mijn moeder zei wel dat de plant al jaren niet meer zo mooi gebloeid had als sinds wij hier wonen (2013), dus dat is wel grappig.
Dat weerhoudt me ook het meest eigenlijk.
Ik ga overleggen of verplaatsen niet gewoon beter is, hoeft ook maar 2 meter opzij.
Nee, dat is geen optie.quote:Op donderdag 6 juni 2019 11:39 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dan zou ik 'm toch laten staan en het tuinontwerp daarop aanpassen. Zo'n grote Camellia in je tuin is toch een eyecatcher. Verplaatsen is niet gemakkelijk en 't kan zijn dat de boom juist goed staat op die plek waar ze nu staat.
Een Camellia verplaatsen is ontzettend moeilijk. De wortels blijven relatief dicht aan de oppervlakte en spreiden behoorlijk breed uit. Kans dat je de wortelkluit zal beschadigen is groot.quote:
Hij kost online 2600 euro.quote:Op donderdag 6 juni 2019 14:18 schreef Leandra het volgende:
Ja, maar een 8 karaat dikke diamant kan ook in de weg zitten...
Ja, maar als hij moeilijk te verplaatsen is dan is dat natuurlijk niet echt de waarde van de struik in mijn tuinquote:
Waar heb je de Camellia nu staan? D.w.z., op welk moment van de dag staat-ie in de zon?quote:Op donderdag 6 juni 2019 14:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar als hij moeilijk te verplaatsen is dan is dat natuurlijk niet echt de waarde van de struik in mijn tuin
Wauw! Wat een klus. Al ben ik in mijn eentje al vele uren bezig geweest met het leeghalen van de kas. Op een of andere manier is het weghalen van planten altijd meer werk dan je denkt.quote:Op donderdag 6 juni 2019 14:39 schreef kaasplankje het volgende:
Zo heb ik 3 esdoorns verplaatst naar mijn volkstuin van 3/3.5m hoog en breed, ik ben zelf eerst 2 dagen aan het graven geweest, een kluit van ong. 1m doorsnede dus een geul rond de bomen gegraven van een halve meter diep of dieper. En toen met 4 man gesjouwd.
Ja die mocht ik voor niks hebben, 2 rode Japanse esdoorns en een groengele. Het waren oude stekbomen ik den 50-60 jaar oud waar de kweker griffels vanaf knipte om te zetten op een onderstam en de kwekerij was verkocht en de bomen moesten weg. Ik kende iemand die er werkte. Mijn broer is hovenier dus die heeft me geholpen met een grote aanhanger en een vriend en mijn zwager erbij.quote:Op donderdag 6 juni 2019 14:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wauw! Wat een klus. Al ben ik in mijn eentje al vele uren bezig geweest met het leeghalen van de kas. Op een of andere manier is het weghalen van planten altijd meer werk dan je denkt.
Eigenlijk de hele dag, misschien een uurtje in de loop van de ochtend dat hij geen zon krijgt, door de boom van de buren, maar verder vrijwel de hele ochtend.quote:Op donderdag 6 juni 2019 14:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waar heb je de Camellia nu staan? D.w.z., op welk moment van de dag staat-ie in de zon?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb nog een aantal planten geplant. Naast de voordeur heb ik in een grote pot een stek van de jasmijn uit m'n vorige tuin gezet. Die deed het daar heel goed met een paar uur zon per dag. Ook hier zal-ie maar een paar uur zon krijgen. Een uitdaging is de voorkant van m'n huis op het noorden. Daar heb ik een hortensia en clematis gezet die het goed zouden moeten doen in de schaduw. Duimen maar. Ik moet nog een klimrek zetten bij de clematis.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het gazon wordt langzaamaan iets groener, maar we zijn er nog niet. Van de week zagen we ineens molshopen (zie tweede foto). Balen. Het verbaasde me wel dat er niet meer bij kwamen. Daar vonden we vandaag een verklaring voor (zie derde foto).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het verwilderde deel van m'n gazon begint wat te worden. Ik vind de witte klaver gezellig en de orchideeën (ik gok dat het om rietorchis gaat) zijn prachtig.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tot slot iets waar ik erg blij mee ben: twee bomen die perfect zijn gepositioneerd voor een hangmat. Die heeft mijn lief gister opgehangen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Wat een goeie plek voor een hangmat in de schaduw! Claudia.
En wat een klus met de grote tuin.
De betonbakken hebben wel wat. In ieder geval mt groen erin.![]()
Op de foto’s zie je allemaal papaver variëteiten, die spontaan opkwamen.![]()
Ik moet er ook nog zoveel doen! Maar het doel voor dit jaar is eerst om de kas op orde te krijgen, een groen gazon te krijgen, onkruid weg te halen en een aantal planten uit te zetten die ik al heb of die de voorkant mooier maken. Volgend jaar ga ik aan de indeling werken, want ik wil niet alleen een stuk gazon aan de achterkant. (Zo'n gazon is wel makkelijk op zich, want je hoeft er alleen een uurtje met een maaier overheen.)quote:Op maandag 10 juni 2019 17:04 schreef AnneX het volgende:
Wat een goeie plek voor een hangmat in de schaduw! Claudia.
En wat een klus met de grote tuin.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Oh, een hangmat
Ik ben het weekend ook druk geweest in de tuin. Flink onkruid gewied, ruimte gemaakt in de moestuin waar teveel planten omhoog waren gekomen en nieuw gras ingezaaid. De indeling van de tuin moet nog aangepakt worden (het is nu een groot ‘gras’veld in het midden en borders aan de zijkant) maar dat zal niet meer dit jaar zijn. Iemand toevallig een tip voor een online programma om dat mee te doen?![]()
Daar ben ik pas naar op zoek geweest. De beste (gratis) optie is SketchUp, maar je moet je daar wel in verdiepen. Daar vind je hier meer informatie over. Ik heb het in Floorplanner geprobeerd, maar dat is niks. Ik kan bijvoorbeeld geen cirkels trekken.quote:Op maandag 10 juni 2019 17:18 schreef Tuindier het volgende:
Oh, een hangmat
Ik ben het weekend ook druk geweest in de tuin. Flink onkruid gewied, ruimte gemaakt in de moestuin waar teveel planten omhoog waren gekomen en nieuw gras ingezaaid. De indeling van de tuin moet nog aangepakt worden (het is nu een groot ‘gras’veld in het midden en borders aan de zijkant) maar dat zal niet meer dit jaar zijn. Iemand toevallig een tip voor een online programma om dat mee te doen?
Ik ben zelf van plan om eens naar de tuinen van Appeltern te gaan voor inspiratie en daar iemand een ontwerp te laten maken (ook als inspiratie, niet per se om op te volgen). Dat kost geloof ik zestig euro.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Buren hebben hun tuin laten tekenen i.o.m. tuinarchitect en zelf uitgevoerd in de 2 jaar erna.
Onze achtertuin is i.o.m. mij 😜 getekend.
Enige eis was: beginnen en klaar in de week dat mn.AnneX op reis was. Surprise 🎉
Kreeg twee jaar gratis entree voor Appeltern en de ontwerpkosten vielen weg, omdat zij de aanleg deden.
Andere buren hebben ook laten tekenen en de hardware als muurtje, tegels, terras laten uitvoeren.
Prima tuinen geworden allemaal.![]()
![]()
Dan kan ie zijn energie niet steken in de wortels, maar moet ie ook nog blad en stengels bouwen. Niet aan te raden dus.quote:Op maandag 10 juni 2019 15:39 schreef AnneX het volgende:
Mooi allemaal, Seven.
Misschien de helloborus kort zetten, zodat niet alle voedsel en water naar de blaren en bloemen hoeven.
2cents.
Dan slaat ie met een betere wortelkluit volgend jaar weer aan.![]()
[ Bericht 1% gewijzigd door Vanyel op 10-06-2019 18:34:01 ]Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Zo... er was een enorme hoosbui langsgeraasd hier. Moestuin flink gehavend. En tuin was flink bewaterd. Gelukkig is ons "ontwerp" voldoende om geen wateroverlast te hebben. In tegenstelling tot de (over)buren die aan het hozen waren.![]()
Gelukkig nog niet gedaanquote:Op maandag 10 juni 2019 18:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dan kan ie zijn energie niet steken in de wortels, maar moet ie ook nog blad en stengels bouwen. Niet aan te raden dus.. Ik kijk ff hoe meneer helleborus zich herstelt.
Resistance is futile.![]()
@Claudia_x wat een park wordt het, heel cool! Ik ben wel een beetje gecharmeerd van je bakkenen je hangmat natuurlijk
Zo dan, dan heb je het ontwerp wel goed voor elkaar iddquote:Op maandag 10 juni 2019 20:09 schreef athlonkmf het volgende:
Zo... er was een enorme hoosbui langsgeraasd hier. Moestuin flink gehavend. En tuin was flink bewaterd. Gelukkig is ons "ontwerp" voldoende om geen wateroverlast te hebben. In tegenstelling tot de (over)buren die aan het hozen waren.
Wij hadden tot vorig jaar ook een afwateringsprobleem. De schuur heeft wel eens blank gestaan want het midden van de tuin lag het hoogst. We hebben 3cm van de hele tuin afgegraven om het op te lossen, en dan in het midden nóg meer afgraven
.
Ik heb ergens nog een schets liggen van ons tuinontwerp trouwens, gewoon met rode pen lopen krassen
Ik ook wel, hoor. Oké, ze hebben een Oost-Duitse uitstraling, maar de bakken zijn door de vorige bewoner (een aannemer die het huis zelf heeft gebouwd) geplaatst en zijn bouwmaterialen. Ze horen wat mij betreft bij het huis.quote:Op maandag 10 juni 2019 20:17 schreef Seven. het volgende:
@:claudia_x wat een park wordt het, heel cool! Ik ben wel een beetje gecharmeerd van je bakkenen je hangmat natuurlijk
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Helloborus doet dan nu toch de energie steken in de wortelkluit en kan volgend seizoen dan weer stengels, blad etc vormen?quote:Op maandag 10 juni 2019 18:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dan kan ie zijn energie niet steken in de wortels, maar moet ie ook nog blad en stengels bouwen. Niet aan te raden dus.
“Snoeien doet bloeien”![]()
Snoeien doet bloeien, maar volgens de sciencenerds niet na het verplaatsen. Als de wortel moet herstellen, belast je die meer door ook de bovenkant te knippen.quote:Op maandag 10 juni 2019 20:46 schreef AnneX het volgende:
[..]
Helloborus doet dan nu toch de energie steken in de wortelkluit en kan volgend seizoen dan weer stengels, blad etc vormen?
“Snoeien doet bloeien”
Maar hee, zij schrijven wel meer voor wat niet standaard op internet te vinden is, ook wassen van de wortelkluit voor het planten bijvoorbeeld.
Ik heb dat gedaan met mijn vijgenboom nadat ie al een jaar in de grond stond. Die trok ik er in exact de vorm van de pot weer uit. Na een middag potgrond en klei uit de wortels wassen weer teruggezet met enkel lokale grond en hij staat nu na een paar maanden al steviger in de grond dan hiervoor.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Ik heb trouwens de taxus bijgewerkt vandaag. Ding is bijna 6m hoog. We hebben deze gekocht:
Wat is Gardena toch een bazenmerk. Dit ding is lichtgewicht. Het deel dat je uitschuift schuift heel langzaam terug als je 'm niet vastzet, dus geen geklungel met vastzetten want je kunt rustig de tijd nemen. Het knipmechanisme werkt supergoed, voor dikkere takken is het wel een beetje uitdaging om de schaar recht te houden en om tegelijkertijd een beetje kracht uit te oefenen op het trekmechanisme.
Taxus ziet er weer aardig uit, aan de bovenkant nog 1 uitschieter die ik niet weg wilde halen want die zit echt aan de kant van de buurvrouw. Om 'm echt weer in strakke haagvorm te krijgen moet er een meter van de top af en dan kijk je een jaar of 2 tegen lelijk gat + enorme muur aan.
Gisteren hebben we de conifeer van de buurman bijgewerkt, die had wat takken aan de onderkant die over het dak van onze schuur zwiepen en een hoop dooie takjes. Dat is enorm opgeknapt, raar dat zoiets kleins zo'n verschil maakt.
Als je bomen hebt (en dan met name voor boomgaarden etc), dan is dit een serieuze aanrader.Resistance is futile.![]()
Hé hoi. Weet je wat voor soort liguster dit is? ik lees overal dat ze halfwintergroen zijn, en hoe kouder de winter hoe meer blad ze verliezen. Hoe ging dat bij jou afgelopen winter?quote:![]()
Tof ding! Moet ik hebben.quote:Op maandag 10 juni 2019 22:35 schreef Seven. het volgende:
Ik heb trouwens de taxus bijgewerkt vandaag. Ding is bijna 6m hoog. We hebben deze gekocht:
Wat is Gardena toch een bazenmerk. Dit ding is lichtgewicht. Het deel dat je uitschuift schuift heel langzaam terug als je 'm niet vastzet, dus geen geklungel met vastzetten want je kunt rustig de tijd nemen. Het knipmechanisme werkt supergoed, voor dikkere takken is het wel een beetje uitdaging om de schaar recht te houden en om tegelijkertijd een beetje kracht uit te oefenen op het trekmechanisme.
Taxus ziet er weer aardig uit, aan de bovenkant nog 1 uitschieter die ik niet weg wilde halen want die zit echt aan de kant van de buurvrouw. Om 'm echt weer in strakke haagvorm te krijgen moet er een meter van de top af en dan kijk je een jaar of 2 tegen lelijk gat + enorme muur aan.
Gisteren hebben we de conifeer van de buurman bijgewerkt, die had wat takken aan de onderkant die over het dak van onze schuur zwiepen en een hoop dooie takjes. Dat is enorm opgeknapt, raar dat zoiets kleins zo'n verschil maakt.
Als je bomen hebt (en dan met name voor boomgaarden etc), dan is dit een serieuze aanrader.
Wat zijn de hulpmiddelen die jullie verder niet in jullie tuin kunnen missen?
[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 11-06-2019 18:59:30 ]I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Ligustrum delavayanum!quote:Op dinsdag 11 juni 2019 15:06 schreef Radegast het volgende:
[..]
Hé hoi. Weet je wat voor soort liguster dit is? ik lees overal dat ze halfwintergroen zijn, en hoe kouder de winter hoe meer blad ze verliezen. Hoe ging dat bij jou afgelopen winter?
Geen enkel probleem gehad afgelopen winter maar het is ook niet echt koud geweest natuurlijk.Resistance is futile.![]()
M'n flexibele tuinslangquote:Op dinsdag 11 juni 2019 15:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tof ding! Moet ik hebben.
Snoeischaar
Zo'n handschepje
En zo'n bollenstaakje
Als de vijver eenmaal up and running is, dan zal ik wel niet ontkomen aan een netje
Die inderdaad en wij hebben vrij snel een kettingzaag gekocht. In het huis was al een bosmaaierquote:Op dinsdag 11 juni 2019 15:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
achtergelaten en we hebben zelf ook nog een kettingzaag/bosmaaier/heggenschaar combitool op een lang opzetstuk gekocht.
Allen met benzine aandrijving net als de grasmaaier.http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops![]()
Kun je je lekker mee kwaadmaken op een zaterdagjequote:Op dinsdag 11 juni 2019 23:10 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Die inderdaad en wij hebben vrij snel een kettingzaag gekocht. In het huis was al een bosmaaier
[ afbeelding ]
achtergelaten en we hebben zelf ook nog een kettingzaag/bosmaaier/heggenschaar combitool op een lang opzetstuk gekocht.
[ afbeelding ]
Allen met benzine aandrijving net als de grasmaaier.
Helaas redden we dat niet met 1 zaterdagjequote:Op dinsdag 11 juni 2019 23:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Kun je je lekker mee kwaadmaken op een zaterdagje
http://www.partyalot.nl/
Bevalt die goed, zo'n combitool? Zou ook wel wat voor ons zijn, o.a. om de randen van het gras te trimmen bij het water.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 23:10 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Die inderdaad en wij hebben vrij snel een kettingzaag gekocht. In het huis was al een bosmaaier
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Allen met benzine aandrijving net als de grasmaaier.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Ik houd zelf trouwens niet van benzineaandrijving. De grasmaaier moet in het stopcontact en dat vind ikzelf niet zo'n punt, maar m'n lief zit steeds te vloeken op het snoer dat in de weg ligt.
Sinds ik in m'n nieuwe huis woon heb ik een schop gekocht en een schoffel. Ik wil ook nog graag een kruiwagen hebben. Verder merk ik dat m'n snoeischaar te beperkt is. Die kan takken van een bepaalde dikte niet aan en ik denk dat het beter is voor m'n rug als ik voor lage en hoge planten iets heb met een langere steel.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Combitool hebben we nu vooral gebruikt voor de bomen, maar ook de diepe waterkanten kunnen we er mee maailen. Voor de gewone kanten gebruiken we de bosmaaier.quote:Op woensdag 12 juni 2019 10:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bevalt die goed, zo'n combitool? Zou ook wel wat voor ons zijn, o.a. om de randen van het gras te trimmen bij het water.Gezien de afstand en het feit dat we zo dicht bij het water zitten hebben we de voorkeur voor de benzinevariant ipv electrisch. Zit overigens deze benzine inquote:Op woensdag 12 juni 2019 10:05 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd zelf trouwens niet van benzineaandrijving. De grasmaaier moet in het stopcontact en dat vind ikzelf niet zo'n punt, maar m'n lief zit steeds te vloeken op het snoer dat in de weg ligt.
Sinds ik in m'n nieuwe huis woon heb ik een schop gekocht en een schoffel. Ik wil ook nog graag een kruiwagen hebben. Verder merk ik dat m'n snoeischaar te beperkt is. Die kan takken van een bepaalde dikte niet aan en ik denk dat het beter is voor m'n rug als ik voor lage en hoge planten iets heb met een langere steel.
Wij hebben ook nog een gewone snoeischaar met uitschuifbare handvatten, hierdoor kun je wat meer kracht zetten. Wij hebben 'm van Lidl, maar ik zag iets soortgelijks bij Action liggen laatst.http://www.partyalot.nl/
Zakmes, tuinslangen, sproeiers, gieter, flessenbroezen, snoeischaar, schepje, oscillerende schoffelquote:Op dinsdag 11 juni 2019 15:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat zijn de hulpmiddelen die jullie verder niet in jullie tuin kunnen missen?, mestvork, timer op de kraan, schep met lange en een met korte steel, bats, hakselaar. Maar ik doe vooral moestuin met een beetje sier.
Heggenschaar etc vind ik meer noodzakelijk kwaad. Heg snoeien
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
![]()
Mijn tuinboontjes staan bijna in bloei, dus binnenkort een lekker maaltje tuinbonen..
![]()
De broccoli duurt nog even, maar die gaan ook goed.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?![]()
Wat doet een oscillerende schoffelquote:Op woensdag 12 juni 2019 14:08 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zakmes, tuinslangen, sproeiers, gieter, flessenbroezen, snoeischaar, schepje, oscillerende schoffel, mestvork, timer op de kraan, schep met lange en een met korte steel, bats, hakselaar. Maar ik doe vooral moestuin met een beetje sier.
Heggenschaar etc vind ik meer noodzakelijk kwaad. Heg snoeien
Eyy, dat is wel cool. Voor groenten heb ik niet genoeg ruimte.quote:Op woensdag 12 juni 2019 14:13 schreef klappernootopreis het volgende:
Mijn tuinboontjes staan bijna in bloei, dus binnenkort een lekker maaltje tuinbonen..
![]()
De broccoli duurt nog even, maar die gaan ook goed.Resistance is futile.![]()
Tip, neem er eentje met zo’n geel bandje. Anit-lek/massief. Scheelt je een heleboel ellende met slap staande kruiwagenbanden. Je kan ze ook los kopen.quote:Op woensdag 12 juni 2019 10:05 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wil ook nog graag een kruiwagen hebben.Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich![]()
Oscillerenquote:
En
Hij wiebelt dus iets op en neer waardoor je in beide richtingen iets schuin de grond in mikt. Maakt schoffelen duizend minder irritant.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Vraagje; is een clematis echt zo makkelijk te steken als men voor wil doen komen op internet?
Mijn achterburen hebben een prachtige clematis en ik wil graag stekjes nemen.
Alleen zit er geen goede uitloper aan, alleen taken met bloemen. Is dat een probleem?![]()
Geen idee, maar in een paar weken is de bloei wel voorbij, dan kun je het misschien proberen.quote:Op donderdag 13 juni 2019 07:37 schreef Angelfrouk het volgende:
Vraagje; is een clematis echt zo makkelijk te steken als men voor wil doen komen op internet?
Alleen zit er geen goede uitloper aan, alleen taken met bloemen. Is dat een probleem?
Die van mij heeft wekenlang glorieus gebloeid, maar heeft nu alleen nog maar uitgebloeide plukken.
Die stormen van de laatste tijd..![]()
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?![]()
Het is mij nog niet gelukt.quote:Op donderdag 13 juni 2019 07:37 schreef Angelfrouk het volgende:
Alleen zit er geen goede uitloper aan, alleen taken met bloemen. Is dat een probleem?
Ga het deze herfst voor 2e keer proberen
Edit: lees net dat t in juni/juli moet,
Zal t over 3 weken voor je proberen
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren![]()
Onderstaand plantje kom ik al een paar jaar regelmatig tegen in mn tuin. Bang dat het heel erg woekerend is haal ik het altijd maar weg. Iemand enig idee wat het is?![]()
![]()
Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn beleid om het weg te trekken blijf ik wel volhouden als ik het zo lees. Bedankt.quote:![]()
Duizendknoop?quote:Op donderdag 13 juni 2019 14:12 schreef qajariaq het volgende:
Onderstaand plantje kom ik al een paar jaar regelmatig tegen in mn tuin. Bang dat het heel erg woekerend is haal ik het altijd maar weg. Iemand enig idee wat het is?
[ afbeelding ]Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren![]()
Vast beter dan de duizendknoopquote:Op donderdag 13 juni 2019 19:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bladvorm is anders. Ik hou het op die houttuynia
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren![]()
Ach, deze kan ik nog de baas. Haagwinde en heermoes kost me meer moeite. Zevenblad is ooit verdwenen.quote:![]()
Wat doe je met heermoes?quote:Op donderdag 13 juni 2019 19:07 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ach, deze kan ik nog de baas. Haagwinde en heermoes kost me meer moeite. Zevenblad is ooit verdwenen.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Hoe? Die rotzooi staat hier in de tuin. Ik trek het voorzichtig weg, maar het blijft maar komen. Klein stukje wortel laten zitten en het groeit als een malle...quote:![]()
je kunt misschien ooievaarsbek planten om dit tegen te gaan. Zevenblad houdt van ruimte.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 06:16 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
Hoe? Die rotzooi staat hier in de tuin. Ik trek het voorzichtig weg, maar het blijft maar komen. Klein stukje wortel laten zitten en het groeit als een malle...Mag ik je vandaag weer eens irriteren?![]()
Ik heb als bodembedekker maagdenpalm gekozen. Hopelijk heeft dat dan hetzelfde effect.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 13:11 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
je kunt misschien ooievaarsbek planten om dit tegen te gaan. Zevenblad houdt van ruimte.
Ik heb wel het idee dat het de laatste tijd minder wordt, we zullen het zien.![]()
Een paar keer per week een rondje door de tuin en dan weg trekken. Heel vaak doe ik dat even als ik opgehaald moet worden of juist als ik thuis kom van het werk.quote:Waarschijnlijk omdat ik zo weinig mogelijk zwarte grond wil zien. Mijn uitgangspunt is dat waar al iets groeit iets anders minder goed wil. Daarnaast is het voorkomen van een plant afhankelijk van grondsoort en dergelijke factoren. De hele wijk staat vol met heermoes, met name die 'onderhoudsvrije' steen tuinen worden in een rap tempo weer groen.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 06:16 schreef Angelfrouk het volgende:
[zevenblad]
Hoe? Die rotzooi staat hier in de tuin. Ik trek het voorzichtig weg, maar het blijft maar komen. Klein stukje wortel laten zitten en het groeit als een malle...![]()
Haagwinde is eigenlijk veel erger want dat kruipt veel verder omhoog om licht op te eisen. Gelukkig vind ik dat wel minder storend dan die heermoes.![]()
Ik vind maagdenpalm bijzonder effectief tegen onkruid. Ik zie ook het verschil met plekken waar carex staat, het scheelt minstens de helft.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 15:02 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
Ik heb als bodembedekker maagdenpalm gekozen. Hopelijk heeft dat dan hetzelfde effect.
Ik heb wel het idee dat het de laatste tijd minder wordt, we zullen het zien.Resistance is futile.![]()
Heermoes groeit op hele arme grond, zoals brandnetel op juist heel goed bemeste grond goed groeit. Op de volkstuin staat ook Vinca minor bij de ingang, de heermoes groeit er gewoon tussendoor. Maja die grond is ook pieredood.
Als je last hebt van heermoes zou ik zelf overwegen eerst de bodem te verbeteren; omspitten en kijken over eronder wel goede grond zit of turf. Ik heb bij de aanleg van mijn tuin de vijver uitgegraven, een enorm gat. Diep trof ik een oude turflaag aan, dat was goud en die heb ik over de tuin uitgespreid samen met 15 m3 verse grond en 5 m3 zand. Heel mooi om te zien ook die turf de plantenresten zijn dan een soort geconserveerd.
Nu gaat het volgens mij goed ik laat al mijn bladafval composteren in de borders. En eens in de 2 jaar bemest ik met paardenmest, wij hebben een manege vlakbij dus ik hoef alleen maar de mest van het fietspad af te scheppen, dat is wel een emmertje of 2 vol en dat is genoeg.![]()
Ja, als een plaats voldoende licht krijgt is maagdenpalm redelijk goed tegen andere groei bestand. Ik vind het nog mooi ook. Iets donkere plekken gaat hedera helix en gele dovenetel beter als bodembedekker.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 23:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vind maagdenpalm bijzonder effectief tegen onkruid. Ik zie ook het verschil met plekken waar carex staat, het scheelt minstens de helft.
Meer suggesties zijn welkom, die carex past niet zo in de sfeer van mijn tuin helaas.![]()
LOL, bij groeit het gebroederlijk naast elkaar in de zelfde vierkante meter. Brandnetel is vaak een teken van veel stikstof idd. Grond voeden kan makkelijk maar armer maken kan nooit meer.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 07:25 schreef kaasplankje het volgende:
Heermoes groeit op hele arme grond, zoals brandnetel op juist heel goed bemeste grond goed groeit.
edit: Dat is wel een plekje waar ooit een kippenhok heeft gestaan dus veel mest inderdaad.![]()
Mooi zo! Ik heb het idee ook van jou afgekeken, dus ik ben ook blij met jou reactie.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 23:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vind maagdenpalm bijzonder effectief tegen onkruid. Ik zie ook het verschil met plekken waar carex staat, het scheelt minstens de helft.![]()
Wat ik bedoel te zeggen is dat bepaald onkruid groeit omdat dat kruid het daar naar z'n zin heeft. Ik heb een composthoop in de tuin. Elke paar jaar verplaatst die naar een andere plek in de tuin. Is de hoop vol dan keer ik 'm om. Na verloop van tijd wordt het dan een verhoogde border en begin ik ergens anders een hoop.![]()
Heermoes zie ik hier ook steeds meer. Inderdaad in onderhoudsarme tuinen. Haagwinde is zulke rotzooi...quote:Op vrijdag 14 juni 2019 17:57 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een paar keer per week een rondje door de tuin en dan weg trekken. Heel vaak doe ik dat even als ik opgehaald moet worden of juist als ik thuis kom van het werk.
[..]
Waarschijnlijk omdat ik zo weinig mogelijk zwarte grond wil zien. Mijn uitgangspunt is dat waar al iets groeit iets anders minder goed wil. Daarnaast is het voorkomen van een plant afhankelijk van grondsoort en dergelijke factoren. De hele wijk staat vol met heermoes, met name die 'onderhoudsvrije' steen tuinen worden in een rap tempo weer groen.![]()
Haagwinde is eigenlijk veel erger want dat kruipt veel verder omhoog om licht op te eisen. Gelukkig vind ik dat wel minder storend dan die heermoes.
Ik ga ervan uit dat jou idee wel klopt. Hopelijk kom ik dan nu eindelijk van die troep van een zevenblad (hanepoten in het Fries) af.![]()
Bij ons op het complex zijn ook veel tuinen met heermoes. Gelukkig niet bij mij. Er wordt driftig geruild met planten en struiken. Je moet erg oppassen dat je zo geen ellende in je tuin haalt.
Ik had wat zaadjes weggegeven aan iemand en ik zei oh wat een mooie Rudbeckia heb jij. Wil een een stek zegt ze ik kijk even rond in die tuin en zeg nee jij hebt heermoes.![]()
![]()
Het lijk wel dat wilde planten beurtjaren hebben, zevenblad zie ik in de omgeving niet meer en dit jaar is het jaar van de heermoes. In de bermen staat dit jaar overal weer koolzaad terwijl ik dat in jaren nauwelijks gezien heb. Een jaar of vijftien terug stond ook overal koolzaad. Geen idee wat dat triggert.
Op zich zou het ook een experiment kunnen zijn om te zien of een dergelijk agressief onkruid de grond voor zichzelf uitput. Maar daar zit best risico in natuurlijk.
Maar goed, onkruid is alleen wat jij onkruid noemt natuurlijk. Haagwinde is eigenlijk heel mooi vind ik maar het gaat me iets te hard om dat te experimenteren dit jaar.![]()
Hey, is dit ook de juiste plek om het over vijvers te hebben? Wie hebben een vijver?Resistance is futile.![]()
Pff iemand een tip hoe een klimop te snoeien als je er ontzettend allergisch voor bent?
Ik moet dat ding echt wel elke maand een keer trimmen in de lente/zomer periode.
2/3 Dagen na afloop zit ik dan helemaal onder de jeukende blaasjes, maar echt onder (ook in mijn gezicht enzo).![]()
Het zit nu zelf op mijn borst omdat er blaadjes in mijn shirt waren gevallen.![]()
![]()
Ik heb dit tot nu toe alleen met de klimop, zegt dit ook nog iets daarover? heb ik een extreem giftige klimop ofzoof ligt het gewoon aan mij?
![]()
Ik zal het plan even uitleggen. We hebben nog 1 verhoogde border niet afgemaakt. In de border komen de volgende lagen, na het nodige graafwerk:
Vijverfolie
Vijverbak met pomp erin
Zo een rooster 15-20cm onder waterlijn
Net of worteldoek oid
Betonnen waterwerkje erop (borrelbal)
Grind er omheen
Resultaat is een soort spiegelvijver die er ondiep uitziet, max 10cm en dan zonder rand dus vanaf de randen wordt het langzaam wat dieper. Maar door de vijverbak helemaal te verbergen, heb je toch behoorlijk wat water en beweging in het water etc.
Als ik worteldoek gebruik, dan komt er geen licht in de vijverbak (en dus geen planten en algen?). Maar is de pomp alleen wel genoeg om het water gezond te houden?Resistance is futile.![]()
Oh, wat vervelend! Ik had er nog nooit van gehoord maar ik zou zeggen, mondkapje, beschermende kleding, handschoenen. Als je zo vaak moet snoeien, dan is dat het wel waard. Misschien gaat het niet om je klimop maar om een insect of dier dat nestelt in je klimop?quote:Op zaterdag 15 juni 2019 08:46 schreef SacreCoeur het volgende:
Pff iemand een tip hoe een klimop te snoeien als je er ontzettend allergisch voor bent?
Ik moet dat ding echt wel elke maand een keer trimmen in de lente/zomer periode.
2/3 Dagen na afloop zit ik dan helemaal onder de jeukende blaasjes, maar echt onder (ook in mijn gezicht enzo).![]()
Het zit nu zelf op mijn borst omdat er blaadjes in mijn shirt waren gevallen.![]()
![]()
Ik heb dit tot nu toe alleen met de klimop, zegt dit ook nog iets daarover? heb ik een extreem giftige klimop ofzoof ligt het gewoon aan mij?
Resistance is futile.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: