abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 juni 2019 @ 19:12:21 #276
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187584548
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 20:25 schreef tesssssssss het volgende:
Het is een wonder dat er uberhaupt nog iemand in die kliniek zit.
:{w Juist beter om binnen te zitten, dan kan je beter kuch boodschappen kuch doen

NWS / Wietkwekerij ontdekt in Den Dolder :D
  maandag 24 juni 2019 @ 19:19:03 #277
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187584707
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2019 19:03 schreef NothingHappened het volgende:
Uit het artikel :
"... De tweede patiënt die niet is teruggekeerd, is niet onder behandeling vanwege een opgelegde straf. Zijn afwezigheid is na 24 uur gemeld bij de politie, nadat het zijn behandelaars :|W niet lukte met hem in contact te komen
Selectief vet maken en dan doen alsof hetgene je vet gemaakt hebt het enige is dat er staat :N
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 24 juni 2019 @ 19:32:42 #278
432999 NothingHappened
...seriously...
pi_187585071
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 19:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Selectief vet maken en dan doen alsof hetgene je vet gemaakt hebt het enige is dat er staat :N
Jeutje, "doen alsof" nog wel. "Alsof"!
Wel dan Leandra O+ , wat staat er bijvoorbeeld dan nog meer in het betreffende ad artikel over patiënt nummer 2? Wellicht heb ik iets belangrijks over het hoofd gezien.
pi_187585408
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2019 19:32 schreef NothingHappened het volgende:

[..]

Jeutje, "doen alsof" nog wel. "Alsof"!
Wel dan Leandra O+ , wat staat er bijvoorbeeld dan nog meer in het betreffende ad artikel over patiënt nummer 2? Wellicht heb ik iets belangrijks over het hoofd gezien.
Vanwege een opgelegde straf. Hij is wel onder behandeling, maar vanwege andere redenen.

Ik spreek voor m'n beurt.
Somebody that I used to know
pi_187588658
Zijn ze al terug? Ik hoor er niets meer over.
  woensdag 26 juni 2019 @ 17:12:32 #281
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187618663
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 22:38 schreef praadje het volgende:
Zijn ze al terug? Ik hoor er niets meer over.
Ik heb ander nieuws voor je ;)

Tbs-kliniek stuurt omstreden groepsleider weg die in gevangenis handelde in drugs en telefoons

In tbs-kliniek de Kijvelanden in Poortugaal blijkt tot vorige week een groepsleider te hebben gewerkt die eerder was ontslagen in een gevangenis vanwege handel in drugs en telefoons. De medewerker bleek ondanks zijn strafontslag in de gevangenis moeiteloos een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) te kunnen krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van deze site.

Het gaat om een 50-jarige man die van 2002 tot 2013 werkzaam was als bewaarder in de PI Zoetermeer. Eind oktober 2012 werd hij op heterdaad betrapt op handel in drugs en telefoons, die hij verkocht aan gevangenen. Het zou daarbij zijn gegaan om xtc, anabolen en smartphones. :D :|W Met die verkoop waren grote geldbedragen gemoeid, want gevangenen betalen moeiteloos honderden euro’s voor één pilletje. Nadat de man betrapt werd, startte de gevangenis een intern onderzoek. Uiteindelijk werd hij in januari 2013 oneervol ontslagen. Ook werd er aangifte tegen hem gedaan. Onduidelijk is of de man daadwerkelijk vervolgd is.

Toen tbs-kliniek de Kijvelanden begin vorige week hoorde over dit ontslag is de arbeidsovereenkomst met de man direct beëindigd. In oktober 2018 was hij hier begonnen als groepsleider. De kliniek is onderdeel van Fivoor, de instelling waartoe ook de kliniek in Den Dolder waar Michael P. verbleef behoort. Volgens Fivoor werd de man ingehuurd via een uitzendbureau en kon hij een VOG overleggen. ,,Ik was er zelf ook verbaasd over dat ik een VOG kon krijgen,” zegt de betrokken groepsleider in een reactie. Hij werkte maandenlang zonder problemen, tot hij begin vorige week op het matje werd geroepen :') :|W ,,Heb jij ons iets te vertellen, werd me gevraagd. Toen wist ik al hoe laat het was.” Deze lezing wordt door andere direct betrokkenen bevestigd.

Onjuiste verklaring
Een woordvoerder van Fivoor stelt echter dat de betrokken groepsleider en Fivoor in gesprek waren over een vaste aanstelling, iets wat de kliniek niet wilde. ,,Daarom is besloten afscheid te nemen,” aldus een woordvoerder. Volgens bronnen binnen de Kijvelanden is deze verklaring onjuist. ,,Nadat we erachter kwamen waarom deze man was vertrokken bij de gevangenis in Zoetermeer is besloten snel afstand van hem te nemen. Dat is de enige reden.” Volgens de betrokken ambtenaar was hij voor zijn vertrek bij de Kijvelanden in de zomer van 2018 ook al weggestuurd bij jeugdinrichting Den Hey-Acker in Breda, waar hij drie maanden actief was. ,,Ook hier moest ik weg nadat ze hoorden over de omstandigheden rond mijn ontslag in Zoetermeer.”

Fivoor zegt dat alle medewerkers die werkzaam zijn via een uitzendbureau dagelijks worden onderworpen aan een controle bij binnenkomst, om zo drugs en verboden spullen buiten de deur te houden. Ook hebben ze volgens de kliniek geen toegang tot dossiers.

Gekwalificeerd personeel
Volgens tbs-advocaat Jan-Jesse Lieftink blijkt met dit voorbeeld maar weer eens hoe belangrijk het is dat er goed gekwalificeerd personeel op de werkvloer in tbs-klinieken rondloopt en dat het personeel op de juiste manier wordt gescreend. ,,Als iemand via een uitzendbureau komt werken bestaat er nu eenmaal een grotere kans op dit soort fouten dan wanneer iemand gewoon in vaste dienst is, met alle risico’s van dien. Mogelijk dat vanwege die personele problemen sneller genoegen wordt genomen met minder bekwaam en ervaren personeel in de sector. Dat wordt met dit voorbeeld weer pijnlijk duidelijk gemaakt. Laat de Inspectie onderzoek doen naar die personele problemen.”

De vaste Kamercommissie Justitie en Veiligheid vergadert vandaag met minister Dekker (Rechtsbescherming) over tbs.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-telefoons~a3017082/

Ze zijn weer lekker bezig daar :') :') _O- _O-
Sander Dekker :R Kneus oprotten en snel een beetje :(
  woensdag 26 juni 2019 @ 17:24:24 #282
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_187618838
Het wordt echt steeds gekker. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_187625775
Wat was dat slecht zeg. Ik wil Knevel en van den Brink terug :'(
  donderdag 27 juni 2019 @ 13:31:59 #284
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187630889
quote:
16s.gif Op woensdag 26 juni 2019 17:24 schreef FlippingCoin het volgende:
Het wordt echt steeds gekker. :{
:{w Het kan nog erger.....
Sander Dekker vindt enkelband na dood Anne Faber nu opeens wel een goed idee :') :') :')

Minister Dekker start proef met enkelband voor tbs’er
Klinieken mogen de gps-apparaten na toetsing inzetten om dragers te traceren. Na twee jaar wordt bekeken of het middel effectief is.

Minister Sander Dekker (Rechtsbescherming, VVD) start dit najaar een proef met enkelbanden voor tbs-patiënten en overige cliënten met ernstige psychiatrische problemen. De elektronische apparaten moeten incidenten met tbs’ers die op verlof gaan voorkomen doordat dragers worden gevolgd.

Iedere tbs-instelling en forensisch psychiatrische kliniek, één beveiligingsniveau lager, komt in aanmerking voor de proef. In samenspraak met de reclassering en de Dienst Vervoer en Ondersteuning (DV&O) wordt dan telkens afgewogen of een enkelband wordt ingezet.

Aanjager van de proef is Henk Krol van 50Plus.
Hij pleitte er woensdag in een algemeen overleg van de Tweede Kamer voor dat tbs’ers die op verlof gaan altijd een enkelband om krijgen „zolang de risico-inschatting nog niet betrouwbaar is”. Aanleiding van het voorstel was dat de moordenaar van Anne Faber, Michael P., te veel vrijheid kreeg tijdens zijn verlof. Ook nadien kwamen er veroordeelden niet terug van verlof in verschillende klinieken. In april kreeg Krol nul op het rekest, maar woensdag stemde minister Dekker alsnog in met een proef. :') :')

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-voor-tbser-a3965284

Sander Dekker :') :') zelden zo een incompetente lul gezien :(
  donderdag 27 juni 2019 @ 13:35:05 #285
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187630917
En dat gaat echt werken hoor ...............

Storing enkelbanden was al derde dit jaar :|W :|W
De storing bij Justitie vorige maand, waardoor verdachten en veroordelen met een enkelband urenlang buiten beeld waren, was al de derde dit jaar. Maar vorige maand lijken enkele dragers ook door te hebben gehad dat hun enkelband niet werkte, schrijft minister Sander Dekker :') :') (Rechtsbescherming) in een brief aan de Kamer.

Ook in januari en in april weigerde het systeem dienst, schrijft Dekker. Steeds ging het mis omdat er onderhoud werd of was uitgevoerd aan de software of het netwerk. In januari verloor justitie het zicht op bijna alle dragers (625), in april waren dat er 150, bij de storing in mei ging het om alle dragers (725).

De storing in mei duurde ruim een etmaal, ruim dubbel zo lang als de vorige twee keer dat de enkelbanden haperden

https://www.ad.nl/politie(...)e-dit-jaar~a0404855/

En als die niet werken bel je toch gewoon 112......
Oh wacht daar was ook iets mee :') :')
NWS / 112 urenlang niet bereikbaar door storing #2
  vrijdag 28 juni 2019 @ 23:04:59 #286
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187655412
Ex-patiënt kraakt forensische instelling

Seks, drugs & geen controle in kliniek Den Dolder :')

Dat omwonenden van de Roosenburg-kliniek in Den Dolder een avondklok eisen voor de patiënten, begrijpt Niek Puiman heel goed. Volgens de Amsterdammer, die tweeënhalf jaar in de kliniek zat, laat de veiligheid in de omgeving ernstig te wensen over. Geen controle op wie in én uit gaat, drugs die volop verkrijgbaar zijn, en veel behandelend personeel dat jong, onervaren en naïef is. „Mensen zitten daar niet voor niks, hè.”

Niek Puiman windt er geen doekjes om. De Amsterdammer heeft inmiddels zijn leven op de rails: hij keerde de criminaliteit de rug toe en gebruikt geen drugs meer. Op eigen kracht.

Maar hij is, om het zo maar uit te drukken, niet altijd een lieverdje geweest. Lang zat hij in de drugshandel, leefde een leven in de zesde versnelling, baadde naar eigen zeggen een kwarteeuw in weelde, maar maakte ook de donkere kant van het wereldje mee. Een vriend van hem werd op klaarlichte dag geliquideerd.

„Ik zat naast hem in een auto, toen er een motorrijder aan kwam. Hij stopte voor het verkeerslicht, pakte een wapen en schoot hem in zijn hoofd. Ik ben erin geslaagd uit de auto te vluchten, maar heb wel psychische problemen gekregen door wat ik heb meegemaakt.”

Voor de Amsterdammer was het duidelijk: het is basta. Maar het gewone leven weer oppakken viel hem destijds zwaar. Nadat ook zijn moeder overleed, raakte Puiman aan de coke, waar hij veel geld voor nodig had. Dat verdiende hij niet op legale wijze. Dat ging een hele poos zo door, tot hij werd gepakt wegens inbraken.

Niek Puiman windt er geen doekjes om. De Amsterdammer heeft inmiddels zijn leven op de rails: hij keerde de criminaliteit de rug toe en gebruikt geen drugs meer. Op eigen kracht.

Maar hij is, om het zo maar uit te drukken, niet altijd een lieverdje geweest. Lang zat hij in de drugshandel, leefde een leven in de zesde versnelling, baadde naar eigen zeggen een kwarteeuw in weelde, maar maakte ook de donkere kant van het wereldje mee. Een vriend van hem werd op klaarlichte dag geliquideerd.

„Ik zat naast hem in een auto, toen er een motorrijder aan kwam. Hij stopte voor het verkeerslicht, pakte een wapen en schoot hem in zijn hoofd. Ik ben erin geslaagd uit de auto te vluchten, maar heb wel psychische problemen gekregen door wat ik heb meegemaakt.”

Voor de Amsterdammer was het duidelijk: het is basta. Maar het gewone leven weer oppakken viel hem destijds zwaar. Nadat ook zijn moeder overleed, raakte Puiman aan de coke, waar hij veel geld voor nodig had. Dat verdiende hij niet op legale wijze. Dat ging een hele poos zo door, tot hij werd gepakt wegens inbraken.

De rechter bepaalde in april 2016 dat hij verplicht moest worden opgenomen in forensisch-psychiatrische kliniek Roosenburg in Den Dolder, waarbij hij contact moest houden met de reclassering. Hij vertrok er oktober vorig jaar, maar de periode dat hij binnen de muren van de kliniek zat heeft hem bepaald niet beter gemaakt, zegt Puiman. Hij wil nu zijn verhaal vertellen omdat volgens hem bewoners van het dorp geen idee hebben wat zich allemaal in hun ’achtertuin’ afspeelt, wie er nou echt huizen en hoe zij – letterlijk en figuurlijk – worden behandeld.

„Het begon er al mee dat er in die periode – inmiddels wel – nog helemaal geen behandeling werd gegeven om van drugsverslaving af te komen”, zegt de ex-patiënt. „Dus waarom zat ik daar dan? Het is me altijd een raadsel gebleven. Ik had ook wel eens het idee dat ze niet wisten wat ze met me aan moesten.” :')

Puiman moest afkicken, maar drugs waren overal verkrijgbaar. Dat er onlangs een grote hennepkwekerij werd gevonden met zo’n vijfhonderd wietplanten in een leegstaand pand op het complex van Altrecht, waar Roosenburg ook is gevestigd, verbaast hem totaal niet.

„Drugs zijn hier gewoon te krijgen. Handel bij een buitenhek in de nachtelijke uren? Welnee joh. Ik heb meegemaakt dat de moeder van een patiënt met twee tassen binnenkwam en niet werd gecontroleerd. Die tassen zaten vol met hasj. :') Bewaking stelt nooit vragen, ik ben ook nog nooit gefouilleerd. Op de patiënten van de gesloten afdeling na kan iedereen naar binnen en naar buiten wanneer hij wil.”

Betrapt
Maar zelfs op de gesloten afdeling waren drugs verkrijgbaar, bevestigt Erik Bijkerk, een andere ex-patiënt die een half jaar binnen de muren van de kliniek moest doorbrengen. „Ik was nog geen twintig minuten binnen toen me op een gesloten afdeling al drugs werden aangeboden. De controle was een lachertje. Het is te gek voor woorden wat ik daar allemaal heb gezien. Ik heb twaalf jaar vastgezeten, maar ik ben nog lang onder de indruk geweest van wat daar allemaal gebeurde.”

Puiman begrijpt de angst van vooral omwonenden dat veel bewoners van de kliniek vrijelijk in en uit kunnen lopen. Om die reden wil de Belangenvereniging Den Dolder – die onlangs een brief aan de Tweede Kamer stuurde – dat de deur in ieder geval ’s avonds en ’s nachts op slot gaat.

„Ik heb die medepatiënten dagelijks meegemaakt”, vervolgt de Amsterdammer. „Ze zitten daar niet zonder reden, hè. Er is veel misbruik, van verdovende middelen en ook drank.” Soms worden patiënten wel eens betrapt bij een, volgens Puiman zeldzame, drugscontrole.

„Dan vinden ze bijvoorbeeld iets boven een plaat van het systeemplafond. Maar als iemand dan zegt dat hij er niets van weet en dat het waarschijnlijk van een vorige bewoner was, houdt het alweer op. Het is dan simpelweg niet meer te bewijzen. Er is zelfs een wapen bij iemand op de kamer gevonden. Liep qua bewijs ook op niks uit.” :')

Misbruikers
Puiman maakte verschillende types patiënten mee in de kliniek. Ook Michael P., de verkrachter en moordenaar van Anne Faber. „Hij zat op een andere afdeling, maar ik kwam hem wel regelmatig tegen in het fitnesscentrum. Het viel me meteen op dat hij heel raar uit zijn ogen keek. Ik kreeg een naar gevoel bij hem. Hij had met weinigen contact, maar je kon zien dat er iets helemaal fout zat bij hem.”

Michael P. kon zich vrijelijk bewegen. Omdat hij had verzwegen dat hij in het verleden twee jonge meisjes had verkracht, kende ook het personeel zijn achtergrond niet. De kliniek kon zo geen goede inschatting maken van de risico’s die verbonden waren aan zijn verlofprocedure, concludeerde voorzitter Tjibbe Joustra van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naderhand in het rapport Forensische zorg en veiligheid.

„Wij wisten ook niet dat er zedendelinquenten rondliepen”, zegt Puiman. „Misschien wel beter, want verkrachters worden als de laagste soort gezien. Maar het was ook gevaarlijk. Mijn zus is op bezoek geweest met haar kinderen, die renden gewoon door de gangen. Als ik had geweten dat er misbruikers in de kliniek zaten, hadden we ze nooit alleen gelaten.”

Van het personeel mochten de patiënten uit privacy- en veiligheidsoogpunt ook weinig weten, maar ze maakten er een sport van toch zoveel mogelijk te achterhalen. Veel van de medewerkers waren onvoorzichtig, beweert Puiman.

„Vaak wisten we wel hun voornaam, en zochten we op Facebook tot we ze gevonden hadden. Wisten we ineens waar ze vandaan kwamen, en zo kwamen we ook vaak achter de identiteit van de andere jonge collega’s. Sommigen schermden hun sociale media af, maar echt niet allemaal.”

Veel personeel bestond uit jonge meiden, tussen de 20 en 30 jaar oud. „Die waren timide, hadden helemaal geen overwicht. Net afgestudeerd, en die moesten dan met ons gaan praten om ons te helpen. Namen we totaal niet serieus.”

Personeelsbeleid
Puiman zette meer vraagtekens bij het personeelsbeleid. „Ik heb bij leidinggevenden wel eens gevraagd of er geen kledingvoorschriften bestonden. Gaan we ons niet mee bemoeien, hoorde ik dan. Maar sommige van die meisjes liepen rond met korte rokjes en strakke topjes. In een kliniek waar veel mannen seksueel gefrustreerd zijn.”

Het liep dan ook wel eens uit de hand. „Ik ken voorbeelden dat ze met patiënten het bed deelden. Weliswaar niet in de kliniek, maar in een hotelletje buiten de poort. Kregen ze vaak wat geld voor. Dat is niet uit te leggen. Dan is het gezag, als het er al was, helemaal weg.” :')

Puiman hoopt op betere controles, op beter getraind personeel met meer overwicht. Want, zegt hij, de omwonenden van de kliniek wordt nu een rad voor ogen gedraaid. „Om onrust de kop in te drukken wordt alles afgedaan als ongevaarlijk, wordt de indruk gewekt dat de situatie onder controle is. Dat is het niet, en het is de vraag of dat ineens is veranderd. Bewoners hebben het recht, zeker nu er zoveel incidenten zijn geweest, om te weten wie hun buren zijn en wat ze uitspoken.”

Reactie van kliniek: ’Zeker wel controles’ :')
De leiding van Fivoor, verantwoordelijk voor de Roosenburg-kliniek, zegt zich niet te herkennen in het verhaal van Niek Puiman. Een woordvoerder stelt dat er wel degelijk op drugs wordt gecontroleerd. „Maar niet standaard gefouilleerd.” Een wapen zou niet zijn gevonden.

Jonge werknemers zijn er inderdaad, „maar allemaal professioneel opgeleid. En op de afdelingen inderdaad bij naam bekend. Dat is wettelijk verplicht. We raden ze dringend aan hun sociale media af te schermen.” Dat ze het bed delen met patiënten mag ’absoluut niet’. „Mocht het toch voorkomen dan onderzoeken we het voorval en doen we altijd aangifte.”

Jan Scherphuis van de Belangenvereniging Den Dolder laat juist weten dat hij het verhaal ’volkomen herkenbaar’ vindt. „Dit komt overeen met wat wij eerder hebben gehoord. Dat het heel makkelijk is drugs naar binnen te smokkelen. Ik kan niet beoordelen hoe het regime nu is, maar ik mag toch aannemen dat er inmiddels paal en perk aan is gesteld.”

https://www.telegraaf.nl/(...)n-kliniek-den-dolder

:R :R
pi_188069080
In dit topic maar...

https://nos.nl/artikel/22(...)aan-over-verlof.html

quote:
Psychiaters kliniek Den Dolder: er wordt krampachtig gedaan over verlof

De forensisch-psychiatrische kliniek in Den Dolder waar de moordenaar van Anne Faber verbleef, is te terughoudend geworden met het toekennen van verlof aan patiënten. Dat zeggen twee psychiaters van de kliniek in een interview in de Volkskrant.

Volgens de twee artsen belemmert die krampachtigheid de terugkeer van patiënten naar de samenleving en is dat niet in het belang van de veiligheid.

In de kliniek in Den Dolder worden mensen behandeld met ernstige gedragsproblemen die een psychiatrische oorzaak hebben. De meeste patiënten zitten er na een veroordeling voor een misdrijf. Een van hen was Michael P., die in 2017 tijdens proefverlof buiten de kliniek Anne Faber vermoordde.

Te veel rapporteren
Na de moord op Anne Faber volgde een golf van kritiek: patiënten zouden te veel vrijheden krijgen in de kliniek en er zou te weinig toezicht zijn. In de krant zeggen de twee psychiaters dat het beeld niet klopt en dat de samenleving beter moet worden voorgelicht.

"Medewerkers zijn zo bang geworden dat er iets fout gaat, dat ze nu doorslaan in het overleggen over en het registreren van elke nieuwe stap die een patiënt neemt", zegt psychiater Henrik Keijer.

De kliniek in Den Dolder moet nu elke dag rapporteren aan het ministerie. Keijer zegt dat hij zo'n twee uur per dag kwijt is aan extra overleggen en registraties. Dat gaat volgens hem ten koste van de zorg aan de patiënten.

Hij zegt dat behandelaren speelruimte nodig hebben om de vrijheden van patiënten zorgvuldig te kunnen opbouwen. "Ze moeten wel kunnen oefenen. Als je een rijbewijs haalt, kun je ook niet meteen perfect rijden. Ook resocialisatie gaat geleidelijk."

Elektrische stoel
Psychiater Regina Schipper, die ook in de kliniek in Den Dolder werkt, vindt de kritiek van de buitenwereld op haar kliniek onterecht. "Er is een hetze gaande over hoe slecht wij het allemaal doen. Terwijl je ook kunt zeggen: wees blij dat er nog mensen zijn die hier willen werken. Een zo groot mogelijk deel van onze patiënten willen we laten terugkeren in de maatschappij. Tenzij je voorstander bent van de elektrische stoel of levenslange opsluiting, is dat de enige mogelijkheid."

Schipper zegt dat ze zich tegenwoordig veiliger voelt in de kliniek met haar patiënten dan wanneer ze wordt geconfronteerd met de woede van de buitenwereld. En ook patiënten zelf willen niet altijd meer naar buiten uit angst om gezien te worden. "Van andere patiënten, die er wat onverzorgd uitzien, durven wij het minder snel aan ze naar het dorp te laten gaan", zegt Schipper.

Het gebeurt jaarlijks ongeveer 2000 keer dat een patiënt uit een forensisch-psychiatrische kliniek na verlof niet terugkeert. Aan zulke voorvallen in andere klinieken wordt meestal nauwelijks aandacht besteed, maar de kliniek in Den Dolder ligt onder een vergrootglas na de moord op Anne Faber.

Onrust vanwege helikopter
Begin dit jaar bleef een patiënt uit Den Dolder langer weg dan mocht. Omdat het toen sneeuwde en de man zonder jas was vertrokken, waren medewerkers van de kliniek bang voor onderkoeling. Ze alarmeerden de politie en die ging op zoek naar de man.

Bij die zoektocht werd een helikopter ingezet, die toevallig voor iets anders in de lucht hing. Maar juist dat zoeken met een helikopter veroorzaakte onrust in het dorp. De patiënt kwam uiteindelijk snel terug en hij was volgens de psychiaters niet gevaarlijk, maar lokale media legden meteen een verband met het verlof van Michael P.

"Als iemand niet terugkeert van verlof, lijkt het voor de buitenwereld alsof er iets is misgegaan. Maar wij zien het niet direct als een fout", zegt psychiater Schipper in de Volkskrant. "Het is een ingecalculeerd risico. Verlof is er om te oefenen."

Schipper zegt dat ze al eerder haar verhaal had willen doen. "Want als iets me heeft verbaasd, is het hoe weinig de buitenwereld weet van hoe wij werken."
  dinsdag 23 juli 2019 @ 09:35:46 #288
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_188069166
En gewoon door prutsen daar :|W
:R :R
pi_188070237
Helaas zijn er in de TBS klinieken zoveel therapieen wegbezuinigd, dat er helemaal geen sprake meer is van een serieuze behandeling. Dit hoorde ik van een voormalige staf-functionaris, die zelf jarenlang in een TBS kliniek had gewerkt. Vroeger was er in TBS klinieken en psychiatrische inrichtingen nog een intensief behandelaanbod ( psychotherapie, beeldende therapie, gedragstherapie enz. enz.) Ook was er voldoende goedopgeleid personeel. Nu is er in de GGZ en TBS een schrikbarend personeelstekort. Ook staan er elke dag slecht ingewerkte uitzendkrachten op de groepen. Dat is levensgevaarlijk, want die kennen zelfs vaak de naam en achtergronden van de TBSers niet, laat staan de gebruiksaanwijzing van zulke gestoorde patienten. De TBS is eigenlijk niets meer dan een ordinaire opsluiting geworden en in de gevangenissen is er zelfs een beter activiteiten en behandelaanbod. Er komen allemaal schijngenezingen voor en zo worden er levensgevaarlijke gekken weer terug in de maatschappij gezet.

De politiek zou daar eens over moeten klagen ipv bij elk incident zo hoog van de toren te blazen.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  donderdag 1 augustus 2019 @ 11:58:19 #290
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_188233060
Patiënten kliniek Den Dolder uit woonwijk geweerd met metershoog hek :D :')

De gemeente Zeist gaat een hek van twee meter hoog plaatsen om te voorkomen dat patiënten van de kliniek in Den Dolder, waar ook de moordenaar van Anne Faber werd behandeld, door woonwijk Duivenhorst naar het centrum of het station kunnen lopen. Op die manier moet de overlast voor bewoners worden gestopt.

Dat heeft de gemeente laten weten in een brief aan de bewoners van Duivenhorst, aan de Willem Coxlaan en de Vijverhof. De snelste route voor patiënten van de kliniek op het Willem Arntszterrein naar het centrum en het station loopt via Duivenhorst. Wijkbewoners zeggen bang te zijn, met name voor de veiligheid van hun kinderen. ,,Patiënten blijven soms op de trap staan, dat vind ik niet prettig. Ik laat mijn kind dan ook niet alleen in de aanpalende speeltuin spelen”, vertelt een omwonende die zegt het hek ‘een prima maatregel’ te vinden.

Eerder werd al een alternatief pad door het bos aangelegd :') om de overlast te verminderen, schrijft de gemeente in de brief aan de omwonenden. ,,Maar dit alles heeft niet tot het gewenste effect geleid. Er is opnieuw een aantal incidenten geweest :') en bewoners ervaren nog (te)veel overlast. Er is daarom meer nodig in Duivenhorst om een einde te kunnen maken aan deze overlast en gevoelens van ongerief en onveiligheid.”

De huidige situatie in Den Dolder.

Pincode
Het geplande hek, dat alleen met een pincode te openen is, moet de toegang naar een trap richting het station en het winkelcentrum van Den Dolder versperren. Bewoners van Duivenhorst en de Willem Coxlaan krijgen de pincode voor het hek en kunnen dan dus wél van de route gebruikmaken.

De gemeente Zeist verduidelijkt dat het gaat om een bestaand hek. Hier zit nu een open doorgang in, die wordt vervangen door een toegang met pincode. Het hek staat tussen een voetgangersbrug en de woonwijk. Een deel van het bestaande hek wordt verhoogd naar twee meter om te voorkomen dat mensen er overheen kunnen klimmen. Vandaag is de vergunning aangevraagd voor de aanpassingen, waar bezwaar tegen kan worden gemaakt. De maatregel wordt getroffen in overleg met de instellingen en moet dit najaar worden gerealiseerd.

De maatregel ligt gevoelig in de buurt, zo blijkt. Sommigen zijn blij met hek, anderen noemen het overdreven en weer anderen zijn er woedend over. Veel omwonenden willen hun naam niet noemen of onthouden zich van commentaar. Een man met een kinderwagen loopt langs de trap en vindt het een onzinnig plan. ,,Dat is toch nergens voor nodig. Ik ben er geen voorstander van. Ik zie het nut er ook niet van in. Van mij hoeft het niet.”

Een bewoonster begrijpt de maatregel wel, maar geeft aan dat ze zelf weinig last heeft van de patiënten. ,,Ik gun die mensen hun rust. Buurtbewoners hebben veel overlast, er ligt veel vuil. Er spelen hier kleine kinderen. Wij maken ook gebruik van de trap en de pincode is een extra handeling, maar ik begrijp het wel.”

Het trapje waar het hek moet komen.

Woest
Dees Wilgehof en haar man Koen zijn daarentegen woest. Ze wonen precies aan de andere kant van de weg, lopen vaak over de route en krijgen geen pincode. ,,Een paar schreeuwers krijgen hun zin”, zegt ze. ,,Twee weken geleden viel een brief van de gemeente op de deurmat. Met stijgende verbazing las ik dat er een hek wordt geplaatst. Slechts een klein deel van Duivenhorst ervaart een probleem, maar door het hek sluit je meteen een grote groep uit. Dat kan niet en noem ik discriminatie. De ene groep mag wel door een straatje lopen, anderen niet. Er ontstaat zo een tweedeling in de wijk.” Bovendien maakt Wilgehof zich zorgen over de alternatieve route. ,,Die loopt door een donker, onveilig bos :D :|W . Ik ben niet zo snel boos, maar ik ben nu zó ontzettend boos.” :D

https://www.ad.nl/binnenl(...)shoog-hek~a66b6a268/

Weer goed bezig daar :') :|W
Sander Dekker :R
  donderdag 1 augustus 2019 @ 12:57:49 #291
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_188233747
Een pincode :D :')
Die gaat binnen een week rond in de kliniek.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 augustus 2019 @ 13:01:04 #292
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_188233809
Wtf dat is wel debiel ja. Mag je nog lekker door een donker bos lopen ook. 8)7
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 3 september 2019 @ 14:19:14 #293
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_188770605
Tbs’er ontsnapt uit kliniek, man na paar uur weer opgepakt door politie

Een tbs’er is afgelopen nacht ontsnapt uit de Pompekliniek in Nijmegen. De man klom eerst door een raampje en heeft rondslingerende bouwmaterialen gebruikt om over een hek te klimmen. Dat bevestigt het ministerie van Justitie en Veiligheid.

De man is na een paar uur weer aangehouden door het direct ingeschakelde FAST-team van politie. Dat is gespecialiseerd in het snel opsporen van voortvluchtigen.

Of er door een ontsnapping gevaar is geweest voor de samenleving kan een woordvoerder van het ministerie dinsdagmorgen niet zeggen. :') :|W Er worden geen verdere mededelingen gedaan over de ontsnapte en weer opgepakte man. Waar de tbs’er is gearresteerd - ergens in Nijmegen of elders in het land - wil het ministerie niet zeggen.

Hoe de tbs’er kon ontsnappen is niet duidelijk. Daar wordt volgens het ministerie onderzoek naar gedaan. ,,Na zo'n incident wordt altijd gekeken hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe we dit in het vervolg kunnen voorkomen’’, aldus de woordvoerder.

Wel vaker is er een ontsnapping geweest uit de Pompekliniek. Vaak gaat het dan om iemand die niet terugkeert van verlof. In augustus 2017 knipte een tbs’er met tuingereedschap een gat in het hek en kwam zo buiten. Deze man bleek in de anderhalve week tussen zijn ontsnapping en zijn aanhouding in Hoogvliet twee roofovervallen te hebben gepleegd.

https://www.ad.nl/binnenl(...)or-politie~af0ac501/

Sander Dekker zijn beleid werpt vruchten af :')
  dinsdag 3 september 2019 @ 14:22:32 #294
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_188770642
Is het niet zo heel langzaam eens tijd dat er eens een goed gesprek gaat plaatsvinden met de gezagvoerders van die inrichting?
pi_188770688
Zou als politie een melding van een lastig persoon op station met een fles drank eerder serieus nemen dan met een kernwapen op zak.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
  dinsdag 3 september 2019 @ 14:45:45 #296
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188770912
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 09:34 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Ja, maar toch zijn die behandelingen "bewezen effectief" volgens sommigen.
Klopt, en soms moet je als behandelteam ook stappen durven maken. En soms gaat het een keer mis of wordt er een inschattingsfout gemaakt; net als overal. Er gaat ook wel eens een kerncentrale de lucht in of een complete hoogwerker komt naar beneden. Dat ding laatst bijv wat op een ponton stond.

En als je met gevaarlijke mensen werkt creeert dat dus ook automatisch risico's die gevaar op leveren als je er een keer naast zit. It comes with the job zeg maar. Ik ben meer bezorgd voor al die gekken die buiten nog los rondlopen en waarvan niemand nog weet dat ze gek en levensgevaarlijk zijn.
  vrijdag 6 september 2019 @ 11:17:54 #297
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_188812557
In drie maanden dertig ‘weglopers’ bij kliniek Michael P.: ‘Hoort er een beetje bij’ :o :')

Bij de veelbesproken ggz-klinieken in Den Dolder van Fivoor is het de afgelopen drie maanden dertig keer :o voorgekomen dat een patiënt na verlof niet of te laat weer terugkwam.

Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Diverse politieke partijen hebben minister Dekker om opheldering gevraagd over het aantal weglopers dat nu bekend is geworden.

De Dolderse behandelklinieken van Fivoor liggen al maanden onder een vergrootglas omdat cliënten niet terugkeren van verlof en buurtbewoners zich daardoor onveilig voelen. De Fivoor-kliniek, waar ook Michael P. verbleef toen hij in 2017 Anne Faber vermoordde, is sinds alle voorvallen verplicht om dagelijks verslag uit te brengen aan het Ministerie van Justitie en de gemeente Zeist over patiënten die zich niet aan de voorwaarden van hun verlof houden.

Patiënt nog niet terecht
Uit die gegevens blijkt dat een derde van de verlofschenders vanwege een straf in Den Dolder is geplaatst. De overige patiënten die niet of te laat terugkwamen, werden er behandeld zonder strafrechtelijke titel. Een van de verdwenen patiënten is nog altijd niet terecht. Diegene verdween op 27 augustus na onbegeleid verlof. ,,Deze patiënt is ontoerekeningsvatbaar en werd daarvoor behandeld”, aldus een woordvoerster van Fivoor.

Fivoor zegt niet te schrikken van bovengenoemde aantallen. ,,Deze cijfers wijken niet af van andere klinieken. :') Deze mensen moeten terugkeren in de maatschappij en dus gaan ze alleen weg. Het gebeurt soms dat sommige patiënten niet op tijd binnen zijn”, aldus de woordvoerster.

https://www.ad.nl/utrecht(...)beetje-bij~ad129290/

120 weglopers per jaar per kliniek is gewoon de norm :')
Mensen wen er maar aan, gewoon niet zo moeilijk doen :') :|W
  vrijdag 13 september 2019 @ 12:03:08 #298
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_188923782
Voor kindermisbruik veroordeelde tbs’er uit kliniek ontsnapt tijdens begeleid verlof :D

Een tbs’er uit de Nijmeegse Pompekliniek is gistermiddag ontsnapt tijdens een begeleid verlof. De man nam tijdens een begeleid fietsverlof in het buitengebied van Malden plots een afslag en verdween. Opsporing ligt nu in handen van politie, zegt een woordvoerder van de Pompekliniek.

Die is met een speciaal team op zoek naar de man. Hij is nog niet gevonden. :')

Volgens Omroep Gelderland gaat het om een Barneveldse kindermisbruiker die in 2013 is veroordeeld. De man kreeg tbs met dwangverpleging. De Pompekliniek zegt over de identiteit van de man geen mededelingen te kunnen doen.

In een persverklaring zegt de kliniek er ‘alles aan te doen om incidenten te voorkomen, maar deze zijn niet volledig uit te sluiten. Daarbij geeft de Pompestichting aan dat het verloftraject zeer zorgvuldig wordt opgebouwd, met op individueel niveau accordering door het landelijk Adviescollege Verloftoetsing TBS. Verlof heeft een belangrijke rol in het veilig terugkeren naar de samenleving.​’

Nog een tbs’er ontsnapt
Begin deze maand wist ook een tbs’er te ontsnappen uit dezelfde kliniek. Hij kon enkele uren later alweer opgepakt worden door de politie. De man had een raam geforceerd en kon daarna over een hek klimmen.

De beveiliging had ontdekt dat de man weg was uit zijn cel, waarna de politie werd ingeschakeld. Volgens standaardprocedure werd de instelling na de ontsnapping ‘op slot’ gezet om de boel te onderzoeken. Het onderzoek naar de ontsnapping gaat nog verder. :')

https://www.ad.nl/binnenl(...)eid-verlof~a21cb4fe/

Gaat weer goed daar, geen problemen meer sinds de zalvende woorden van Sander Dekker :') :|W
  vrijdag 13 september 2019 @ 12:07:11 #299
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_188923875
Valt reuze mee deze voortvluchtige :')

2 jaar cel en tbs voor pedoseksueel Barneveld

De 36-jarige man die 2 weken geleden ten overstaan van de rechtbank in Arnhem bekende dat hij pedoseksuele fantasieën verwezenlijkte met zes buurmeisjes in Barneveld, is dinsdag tot 2 jaar cel en tbs met dwangverpleging veroordeeld.

De man, Johannes van E., speelde met de kinderen met waterballonnen, waarna hij bij het afdrogen van de kinderen zijn kans greep, zo gaf hij toe. Ook biechtte hij ontucht op met meer kinderen tijdens vakanties, maar die niet zijn achterhaald.

Van E. is eerder veroordeeld wegens misbruik van een buurmeisje. 'Maar hij wordt, zo bevestigt hijzelf, planmatiger en sluwer", aldus de rechtbank in het vonnis. 'In het verleden wilde verdachte eerst een vertrouwensband met een slachtoffer opbouwen. Daarvan is nu geen sprake meer.

Een vluchtig en ongezien moment is voldoende voor verdachte om toe te slaan.
Verdachte maakt een plan en creëert hierbij mogelijkheden om zijn fantasieën uit te voeren. Onduidelijk is hoe zijn fantasieën zich verder zullen ontwikkelen."

Tbs met dwangverpleging is noodzakelijk, meent de rechtbank. De officier van justitie had die straf en maatregel ook geëist. De Barnevelder heeft meisjes intiem betast en in een geval intiem gekust.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-barneveld~a345acf0/

Tering wat een geknoei daar :') :(
  vrijdag 13 september 2019 @ 13:47:48 #300
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_188925232
Ik begrijp werkelijk niet dat het personeel in dergelijke instellingen nog durft op te komen draven iedere werkdag. Wetend dat zij dit veroorzaken, als collectief.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')