Fixed.quote:Op zondag 2 juni 2019 08:37 schreef Fel_licht het volgende:
Wanneer je het bestaan van God Vishnu ontkent dan ontken je ook het bestaan van de duivel Shiva en dan is niets goed of slecht, of goed of kwaad en dan rechtvaardig je gans je leven van begin tot einde.
Gefeliciteerd! Ik heb zelden zoveel foute aannames in 1 zin gezien.quote:Op zondag 2 juni 2019 08:37 schreef Fel_licht het volgende:
Wanneer je het bestaan van God ontkent dan ontken je ook het bestaan van de duivel (nee) en dan is niets goed of slecht (nee) , of goed of kwaad (nee) en dan rechtvaardig je gans je leven van begin tot einde.(nee)
Sarcasmequote:Op zondag 2 juni 2019 08:46 schreef wcborstel het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Ik heb zelden zoveel foute aannames in 1 zin gezien.
Wie bepaald anders wat goed of slecht is en wat is goed of slecht wanneer dat veranderlijk kan zijn?quote:Op zondag 2 juni 2019 09:03 schreef Vanillekwark het volgende:
Je gelooft alleen in goed en slecht als er een almachtige scheidsrechter is om erover te oordelen?
De mensheid zelf?quote:Op zondag 2 juni 2019 09:05 schreef Fel_licht het volgende:
[..]
Wie bepaald anders wat goed of slecht is en wat is goed of slecht wanneer dat veranderlijk kan zijn?
Alsof de mensheid denkt als één. Die komen daarin niet overeen.quote:
Daarom zijn er ook zo veel verschillende goden.quote:Op zondag 2 juni 2019 09:07 schreef Fel_licht het volgende:
[..]
Alsof de mensheid denkt als één. Die komen daarin niet overeen.
Ja hoor.quote:Op zondag 2 juni 2019 09:28 schreef Ridocar het volgende:
Je verwart waarden met religie. Deze twee zaken hebben nul komma nul met elkaar te maken.
Je kan toch zelf bepalen wat goed of slecht is? Waarom zou je daar een God voor nodig hebben?quote:Op zondag 2 juni 2019 09:05 schreef Fel_licht het volgende:
[..]
Wie bepaald anders wat goed of slecht is en wat is goed of slecht wanneer dat veranderlijk kan zijn?
Alsof christenen denken als één. Die komen daarin niet overeen.quote:Op zondag 2 juni 2019 09:07 schreef Fel_licht het volgende:
[..]
Dus alles is neutraal en dan moet iedereen daar maar zijn eigen idee rond maken.quote:Op zondag 2 juni 2019 09:51 schreef Bill_Hillie het volgende:
[..]
Je kan toch zelf bepalen wat goed of slecht is? Waarom zou je daar een God voor nodig hebben?
Ik vind het vooral zorgwekkend dat jij een God en een bijbel nodig hebt om te weten wat goed en slecht is.quote:Op zondag 2 juni 2019 10:10 schreef Fel_licht het volgende:
[..]
Dus alles is neutraal en dan moet iedereen daar maar zijn eigen idee rond maken.
Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven hahaquote:Op zondag 2 juni 2019 10:10 schreef Fel_licht het volgende:
[..]
Dus alles is neutraal en dan moet iedereen daar maar zijn eigen idee rond maken.
Of de duivel. Die zal het ook wel weten.quote:Op zondag 2 juni 2019 10:13 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ik vind het vooral zorgwekkend dat jij een God en een bijbel nodig hebt om te weten wat goed en slecht is.
Ja, zorgwekkend ja.quote:Op zondag 2 juni 2019 10:14 schreef Fel_licht het volgende:
[..]
Of de duivel. Die zal het ook wel weten.
Dat zegt Bill_Hillie toch niet?quote:Op zondag 2 juni 2019 10:10 schreef Fel_licht het volgende:
[..]
lolbroekquote:Op zondag 2 juni 2019 10:16 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ja, zorgwekkend ja.
Dus zelf kan je niet inschatten wat goed of fout is.
Sterker nog, als er geen duivel zou bestaan die je slechte daden zou bestraffen, denk jij dat er niks slechts bestaat?
Voor de veiligheid van de rest van de mensen hoop ik dat je nooit van je geloof valt
Dat is het enge aan dit verhaal. Dat je bepaalde dingen doet of laat omdat Hij dat heeft gezegd. Of omdat het in een boek staat. Lekker makkelijk, hoef je niet meer na te denken én een schoon geweten te hebben.quote:Op zondag 2 juni 2019 10:16 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ja, zorgwekkend ja.
Dus zelf kan je niet inschatten wat goed of fout is.
Sterker nog, als er geen duivel zou bestaan die je slechte daden zou bestraffen, denk jij dat er niks slechts bestaat?
Voor de veiligheid van de rest van de mensen hoop ik dat je nooit van je geloof valt
Ik lees dit ook gewoon als iemand die dit ziet als een doemscenario. Klopt dit?quote:Op zondag 2 juni 2019 10:10 schreef Fel_licht het volgende:
[..]
Jawel, alleen niet god of de duivel.quote:Op zondag 2 juni 2019 08:37 schreef Fel_licht het volgende:
Wanneer je het bestaan van God ontkent dan ontken je ook het bestaan van de duivel en dan is niets goed of slecht
Hetzelfde.quote:Op zondag 2 juni 2019 10:30 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Goede inhoudelijke reactie, met argumenten enzo...
En daaropvolgend nog dit. Toen ik christelijk was had ik niet de drang om mensen zomaar pijn te doen. En die drang heb ik nog steeds niet. Kijk mij gaf dat toen geen fijn gevoel en nu nog steeds niet, dus daarom doe ik dat niet. En dan heb ik er dus een ideetje bij van 'ja, want zo wil ik zelf ook niet behandeld worden', maar dat doet eigenlijk al niet meer ter zake. Waar het om gaat is dat mijn intrinsieke motivatie om mensen geen pijn te doen dus niet afhangt van het feit of er een 'god' of een 'duivel' over mijn schouder mee kijkt.quote:Op zondag 2 juni 2019 10:28 schreef Bill_Hillie het volgende:
[..]
Ik lees dit ook gewoon als iemand die dit ziet als een doemscenario. Klopt dit?
Maar kijk om je heen...iedereen leeft in feite naar zijn eigen idee. Maar er bestaat wel overlap qua dezelfde ideeën. Zo houden veel mensen er bijvoorbeeld het idee op na dat het niet zo netjes is om zomaar iemand neer te schieten. Maar al mijn ontelbare ideetjes - zeg maar de som der delen - komt niet precies overeen met iemand anders. En zo geldt dat voor iedereen dus iedereen leeft naar zijn eigen idee.
Fixedquote:Op zondag 2 juni 2019 08:37 schreef Fel_licht het volgende:
Wanneer je het bestaan van God ontkent dan ontken je ook het bestaan van de duivel en dan is volgens sommigen niets goed of slecht, of goed of kwaad en dan rechtvaardig je gans je leven van begin tot einde.
Het is ook maar net hoe je dat boek interpreteert. En dan kan je ook nog kiezen waar je de aandacht aan besteed en waar je de waarde aan hecht. Homoseksualiteit staat bijvoorbeeld niet expliciet beschreven, maar dat wordt door het geloof verguisd. Tegelijkertijd wordt er bijvoorbeeld in Leviticus 11 heel duidelijk uitgelegd welke dieren men wel en niet mag eten, en daar houdt geen hond zich aan.quote:Op zondag 2 juni 2019 10:28 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat is het enge aan dit verhaal. Dat je bepaalde dingen doet of laat omdat Hij dat heeft gezegd. Of omdat het in een boek staat. Lekker makkelijk, hoef je niet meer na te denken én een schoon geweten te hebben.
Oja, ik was bijna vergeten hoe die-hard christengekkies de bal denken terug te kaatsen om zo hun eigen tekortkomingen te maskeren. Ik wacht nog steeds op een inhoudelijke reactie, ook op de quote van jou hier in deze post.quote:
Ja, lekker even zeiken op gelovigen.quote:Op zondag 2 juni 2019 10:55 schreef Fel_licht het volgende:
Zo, mijn taak zit er hier blijkbaar alweer op.
Veel succes verder.
Ja je eeuwig bestaand zieltje heeft toch IEMAND nodig om tot het einde der tijden te kunnen aanbidden mits het de test van deze entiteit doorstaat?quote:Op zondag 2 juni 2019 08:59 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Wat is het nut van God dan. Waarom bestaat God?
Zeker als je die Bijbel echt goed leest. Als je daar je normen en waarden uit moet halen.....quote:Op zondag 2 juni 2019 10:13 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ik vind het vooral zorgwekkend dat jij een God en een bijbel nodig hebt om te weten wat goed en slecht is.
Waar staat in jou boek dat trollen goed is. Hoeveel dingen mag je nu weer prevelen om toch je duivel te ontlopen.quote:Op zondag 2 juni 2019 10:55 schreef Fel_licht het volgende:
Zo, mijn taak zit er hier blijkbaar alweer op.
Veel succes verder.
Fel_Licht = vuur = lucifer = de duivel.quote:Op zondag 2 juni 2019 11:19 schreef ToT het volgende:
Ik snap die hele duivel trouwens ook niet; hij zou je verleiden om slechte dingen te gaan doen en vervolgens straft hij je na je dood voor dat je precies gedaan hebt wat hij van je wilde?
Wat is de logica van dit wezen? Is het gewoon een gemene plaaggeest die het alleen maar leuk vindt om mensen te pesten? Lijkt me echt een oppervlakkig bestaan. En dat houdt hij al duizenden jaren zo vol? Een beetje à la Fel_licht anderen trollen?
De duivel wordt ook wel de lichtbrenger genoemd!quote:Op zondag 2 juni 2019 11:25 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Fel_Licht = vuur = lucifer = de duivel.
Case closed
En net als de boze door elkaar gooier zaait hij chaos en verdeeltheid op fok en gaat er dan vandoorquote:Op zondag 2 juni 2019 11:25 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Fel_Licht = vuur = lucifer = de duivel.
Case closed
quote:Op zondag 2 juni 2019 12:12 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
[..]
En net als de boze door elkaar gooier zaait hij chaos en verdeeltheid op fok en gaat er dan vandoor
Verdeeldheid? De enige die meegaat in het verhaal van TS is TS.quote:Op zondag 2 juni 2019 12:12 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
[..]
En net als de boze door elkaar gooier zaait hij chaos en verdeeltheid op fok en gaat er dan vandoor
Ik zie geen verband tussen god en goed/kwaad.quote:Op zondag 2 juni 2019 08:37 schreef Fel_licht het volgende:
Wanneer je het bestaan van God ontkent dan ontken je ook het bestaan van de duivel en dan is niets goed of slecht, of goed of kwaad en dan rechtvaardig je gans je leven van begin tot einde.
Ja nee de religie van de regio waarin je geboren bent is de enige juiste voor de hele wereld natuurlijk.quote:Op zondag 2 juni 2019 12:19 schreef MaGNeT het volgende:
Wat je gelooft is grotendeels regiogebonden, daarom is het sowieso al onzin.
[ afbeelding ]
God is gewoon een handig trucje om mensen in het gareel te houden; hij houdt je elke seconde van elke dag in de gaten; of je eet, slaapt, werkt, zit te schijten of ligt te neuken. En wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.quote:Op zondag 2 juni 2019 12:27 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Ik zie geen verband tussen god en goed/kwaad.
Een sinterklaas voor grote mensen dus.quote:Op zondag 2 juni 2019 12:36 schreef ToT het volgende:
God is gewoon een handig trucje om mensen in het gareel te houden; hij houdt je elke seconde van elke dag in de gaten; of je eet, slaapt, werkt, zit te schijten of ligt te neuken. En wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.
Nou ja, over de duivel is ook alleen geschreven vanuit God. Hoor en wederhoor was nicht echt im frage.quote:Op zondag 2 juni 2019 11:19 schreef ToT het volgende:
Ik snap die hele duivel trouwens ook niet; hij zou je verleiden om slechte dingen te gaan doen en vervolgens straft hij je na je dood voor dat je precies gedaan hebt wat hij van je wilde?
Wat is de logica van dit wezen? Is het gewoon een gemene plaaggeest die het alleen maar leuk vindt om mensen te pesten? Lijkt me echt een oppervlakkig bestaan. En dat houdt hij al duizenden jaren zo vol? Een beetje à la Fel_licht anderen trollen?
Precies. Zoals wij kinderen bang maken met Sinterklaas en zijn tegenwoordig multicolor knecht, zo houdt religie (zo'n beetje alle soorten en maten) de grote verstandige mensen in het gareel. Van marketing hebben ze ook genoeg kaas gegeten. Ze weten dat kinderen het ideale middel zijn om een dienst aan te verkopen. Jong geïndoctrineerd is oud gehersenspoeld.quote:Op zondag 2 juni 2019 12:46 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Een sinterklaas voor grote mensen dus.
En als die verhalen terug volgt zit er ook meer diepte in.quote:Op zondag 2 juni 2019 12:49 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Nou ja, over de duivel is ook alleen geschreven vanuit God. Hoor en wederhoor was nicht echt im frage.
quote:Op zondag 2 juni 2019 12:46 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Een sinterklaas voor grote mensen dus.
Precies, en geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars.quote:Op zondag 2 juni 2019 12:49 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Nou ja, over de duivel is ook alleen geschreven vanuit God. Hoor en wederhoor was nicht echt im frage.
Tja God's rechterhand keert zich tegen hem en wordt het ultieme kwaad, de mensheid begaat de zondeval vrijwel direct a geschapen te zijn, na een zondvloed gaat de mensheid weer het verkeerde pad op....ziet die alwetende en alziende God dit soort dingen dan écht niet aankomen?quote:Op zondag 2 juni 2019 13:09 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
En als die verhalen terug volgt zit er ook meer diepte in.
Satan is volgens die doctrine een engel. Dient god, is door god daar geplaatst. Had geen keuze. En vooral, was de rechterhamd van god ooit, zijn meest geliefde engel.
Hoe kan die enkel het kwaad zijn dan?
De voorgaande verhalen lossen dat vraagstuk op. Net zoals wat andere zaken in de verhalen (zeker de eerste paar) bijbel beter passen met die voorgaande verhalen (zoals was komen die mensen vandaan die op de aarde waren in het Adam/Eva verhaal). Die verhalen geven wel degelijk hoor en wederhoor.
Naar mijn persoonlijke mening, als er ooit werkelijk engelen zijn geweest dan moet je Gabriel wantrouwen als mens zijnde.
Mwah, de continue dreiging van een wraakzuchtige God die je beloont als je braaf bent hield mensen wel altijd in het gareel. Maar nu hebben we een stabielere samenleving met wetten waar de meeste mensen zich wel in kunnen vinden of die de meesten in ieder geval gehoorzamen.quote:Op zondag 2 juni 2019 13:29 schreef Hallojo het volgende:
Als er iets het kwaad is, dan is het wel religie.
Waarheid als een koe!quote:Op zondag 2 juni 2019 13:29 schreef Hallojo het volgende:
Als er iets het kwaad is, dan is het wel religie.
Bespaar ons daar van...quote:Op zondag 2 juni 2019 12:29 schreef ToT het volgende:
Fel_Licht zou een moslim zijn als hij in Saudi-Arabië geboren was,
Samael keerde zich niet tegen god, de mensheid verviel niet tot zonde vrij direct na de schepping.quote:Op zondag 2 juni 2019 13:22 schreef ToT het volgende:
[..]
Tja God's rechterhand keert zich tegen hem en wordt het ultieme kwaad, de mensheid begaat de zondeval vrijwel direct a geschapen te zijn, na een zondvloed gaat de mensheid weer het verkeerde pad op....ziet die alwetende en alziende God dit soort dingen dan écht niet aankomen?
Satan zou blijkbaar de oorlog in de hemel bijna gewonnen hebben. Talloze engelen hadden zich tegen God geschaard en zijn de duivel gaan dienen. Wist God dit echt niet van te voren?
En waarom kon de duivel al die engelen zo omlullen? Is God dienen dan echt iets zo vreselijks dat je onder zijn juk vandaan wil komen en hem wil afzetten / doden om dat te bereiken?
Maar motiveerde tegelijkertijd mensen tot kwaadaardig handelen. Naar huidige maatstaven dan.quote:Op zondag 2 juni 2019 13:56 schreef ToT het volgende:
[..]
Mwah, de continue dreiging van een wraakzuchtige God die je beloont als je braaf bent hield mensen wel altijd in het gareel.
De duivel is de held van het verhaal toch? Tov die slavernij-goedkeurende genocide-aansporende Yahweh .quote:Op zondag 2 juni 2019 08:37 schreef Fel_licht het volgende:
Wanneer je het bestaan van God ontkent dan ontken je ook het bestaan van de duivel en dan is niets goed of slecht, of goed of kwaad en dan rechtvaardig je gans je leven van begin tot einde.
En Jezus was de leider van de opstand der mensen tegen YHWH. En wist een nieuw verdrag af te dwingen.quote:Op zondag 2 juni 2019 18:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De duivel is de held van het verhaal toch? Tov die slavernij-goedkeurende genocide-aansporende Yahweh .
Tijd voor alternatieve bible fanfiction.quote:Op zondag 2 juni 2019 19:17 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
En Jezus was de leider van de opstand der mensen tegen YHWH. En wist een nieuw verdrag af te dwingen.
Helaas hebben Christenen dat verhaal nogal vervormd.
Waarom staat er bij noord Nederland 'other religion'?quote:Op zondag 2 juni 2019 12:19 schreef MaGNeT het volgende:
[ afbeelding ]
The Isuquote:Op zondag 2 juni 2019 19:31 schreef Harvest89 het volgende:
Trouwens, mensen die niet in Those Who Came Before geloven.
Klopt. Goed of slecht bestaat dan ook niet behalve als compleet subjectieve constructie die geheel persoonlijk is.quote:Op zondag 2 juni 2019 09:07 schreef Fel_licht het volgende:
[..]
Goed en kwaad is de beoordeling van leefregels die een samenleving doet functioneren en afhankelijk is van plaats en tijd. Plaats : voor de ene cultuur kan kwaad net goed zijn gezien de gemeenschappelijk gehanteerde leefregels. Tijd : Onveranderlijke leefregels kunnen na verloop van tijd net averechts werken en moeten met de evoluerende gemeenschap regelmatig herzien worden. Religies houden hier geen rekening mee en zijn daarom gedoemd te verdwijnen.quote:Op zondag 2 juni 2019 22:34 schreef ems. het volgende:
Klopt. Goed of slecht bestaat dan ook niet behalve als compleet subjectieve constructie die geheel persoonlijk is.
Sinds wanneer bestraft de duivel slechte daden?quote:Op zondag 2 juni 2019 10:16 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Sterker nog, als er geen duivel zou bestaan die je slechte daden zou bestraffen
Nee, dat is niet zo. Je kunt je hele leven moorden en stelen, als je maar erkent dat god bestaat en op het juiste moment berouw toont. Dan mag je naar de hemel. Als je je hele leven als een goed Samaritaan leeft, maar god niet erkent, dan is het jammer maar helaas.quote:Op zondag 2 juni 2019 12:36 schreef ToT het volgende:
En wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.
Dat is ook weer waar idd ja!quote:Op maandag 3 juni 2019 09:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo. Je kunt je hele leven moorden en stelen, als je maar erkent dat god bestaat en op het juiste moment berouw toont. Dan mag je naar de hemel. Als je je hele leven als een goed Samaritaan leeft, maar god niet erkent, dan is het jammer maar helaas.
Want? Is het zo belangrijk voor je, dan?quote:Op donderdag 30 mei 2019 22:13 schreef Fel_licht het volgende:
Laat het me vooral weten wanneer je er uit bent.
Daar zijn al die gelovigen nog niet achter.quote:Op maandag 3 juni 2019 09:28 schreef ToT het volgende:
Dus als rijke mensen zich op hun sterfbed bekeren heeft het toch weer amper zin?
Ja de katholieke kerk suggereert vaak dat je eeuwig in de hel zult branden als je slecht geleefd hebt en niet in God gelooft, en dat de duivel je daar zal straffen als je gedaan hebt wat hij jou tijdens je leven allemaal in gefluisterd heeft. The devil made me do it --> "Foei, je hebt naar me geluisterd! Nu ga ik jou met mijn drietand prikken!"quote:Op maandag 3 juni 2019 08:59 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Sinds wanneer bestraft de duivel slechte daden?
Deze denkwijze klopt dus van geen kant hè.quote:Op zondag 2 juni 2019 12:19 schreef MaGNeT het volgende:
[ afbeelding ]
Wat is dat voor vergelijking? Je doet alsof 1 van de religies dus per sé 100% juist moet zijn.quote:Op maandag 3 juni 2019 09:32 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Deze denkwijze klopt dus van geen kant hè.
Stel je voor dat er 3 regio's zijn op aarde, A, B en C. In regio A gelooft men dat 1+1=1, in regio B gelooft men dat 1+1=2, in regio C gelooft men dat 1+1=3. Jij bent geboren in regio B, dus je wordt opgevoed met het idee dat 1+1 gelijk is aan 2. Vervolgens groei je op en kom je erachter dat ze in andere regio's andere uitkomsten geloven. Hierdoor begin je te twijfelen of 1+1 wel echt 2 is, want ergens anders zeggen ze massaal dat het 3 moet zijn, en nog ergens anders dat het 1 is.
Volgens jouw logica zou dat moeten betekenen dat 1+1 sowieso niet 1, 2 of 3 kan zijn, omdat alle drie die antwoorden regiogebonden zijn. Dus bedenk je zelf maar dat 1+1=0. Maar met je weerstand tegen alle antwoorden die regiogebonden zijn heb je ook het juiste antwoord uitgesloten.
Ja dat suggereert die kerk maar waarop is die suggestie gebaseerd?quote:Op maandag 3 juni 2019 09:32 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja de katholieke kerk suggereert vaak dat je eeuwig in de hel zult branden als je slecht geleefd hebt en niet in God gelooft, en dat de duivel je daar zal straffen als je gedaan hebt wat hij jou tijdens je leven allemaal in gefluisterd heeft. The devil made me do it --> "Foei, je hebt naar me geluisterd! Nu ga ik jou met mijn drietand prikken!"
Op hun interpretatie van de Bijbel. Deels op hun interpretatie van de woorden die er in staan en ongetwijfeld deels op massa-psychologie. Je moet je zieltjes toch wel in het gareel houden he.quote:Op maandag 3 juni 2019 09:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja dat suggereert die kerk maar waarop is die suggestie gebaseerd?
Nee, ik reageer op iemand die ervan uitgaat dat alle religies per se 100% onjuist moeten zijn, alleen omdat ze regiogebonden zijn.quote:Op maandag 3 juni 2019 09:33 schreef ToT het volgende:
[..]
Wat is dat voor vergelijking? Je doet alsof 1 van de religies dus per sé 100% juist moet zijn.
Dat doe ik ook niet. Religie is vaak regiogebonden. In Nederland anno 2019 heb je wel vrij veel keuze, er zijn behoorlijke katholieke, protestantse, islamitische en joodse gemeenschappen en natuurlijk een grote groep atheïsten (tegenwoordig de grootste groep). Maar historisch en ook tegenwoordig nog op veel plekken is religie inderdaad regiogebonden. Maar dat wil niet zeggen dat alle religie onjuist is.quote:Op maandag 3 juni 2019 09:33 schreef ToT het volgende:
[..]
Daarbij kun je ook niet zeggen dat het feitelijk onjuist is dat religie in het algemeen regiogebonden is.
Als je de heilige boeken van alle religies bekijkt en je kijkt naar wat de wetenschap allemaal heeft ontdekt en onomstotelijk bewezen of juist ontkracht, dan kun je er wel vrij gerust van uit gaan dat alle religies fout zijn.quote:Op maandag 3 juni 2019 09:37 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Nee, ik reageer op iemand die ervan uitgaat dat alle religies per se 100% onjuist moeten zijn, alleen omdat ze regiogebonden zijn.
[..]
Dat doe ik ook niet. Religie is vaak regiogebonden. In Nederland anno 2019 heb je wel vrij veel keuze, er zijn behoorlijke katholieke, protestantse, islamitische en joodse gemeenschappen en natuurlijk een grote groep atheïsten (tegenwoordig de grootste groep). Maar historisch en ook tegenwoordig nog op veel plekken is religie inderdaad regiogebonden. Maar dat wil niet zeggen dat alle religie onjuist is.
Sowieso vind ik een fijn idee dat als onze samenleving zou verdwijnen en er over tienduizenden jaren een nieuwe samenleving zou ontstaan, dat alle ons bekende religies voor altijd verdwenen zullen zijn, maar alle wetenschappelijke ontdekkingen vanzelf in ere hersteld zullen worden.quote:Op maandag 3 juni 2019 09:40 schreef ToT het volgende:
[..]
Als je de heilige boeken van alle religies bekijkt en je kijkt naar wat de wetenschap allemaal heeft ontdekt en onomstotelijk bewezen of juist ontkracht, dan kun je er wel vrij gerust van uit gaan dat alle religies fout zijn.
Hahaha goed idee ja!quote:Op maandag 3 juni 2019 09:45 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Sowieso vind ik een fijn idee dat als onze samenleving zou verdwijnen en er over tienduizenden jaren een nieuwe samenleving zou ontstaan, dat alle ons bekende religies voor altijd verdwenen zullen zijn, maar alle wetenschappelijke ontdekkingen vanzelf in ere hersteld zullen worden.
Dat is een totaal ander argument dan 'het is regiogebonden dus onzin'. Uiteraard ben ik ook hier het niet mee eens, maar het is wel een beter argument dat meer steekhoudend en lastiger te ontkrachten is.quote:Op maandag 3 juni 2019 09:40 schreef ToT het volgende:
[..]
Als je de heilige boeken van alle religies bekijkt en je kijkt naar wat de wetenschap allemaal heeft ontdekt en onomstotelijk bewezen of juist ontkracht, dan kun je er wel vrij gerust van uit gaan dat alle religies fout zijn.
Je kunt idd niet 100% onomstotelijk aantonen dat er geen soort godheid bestaat die alles wat jij doet en laat scherp in de gaten houdt en jou zal beoordelen als je eenmaal dood bent, maar er is absoluut niets wat aantoont dat zo'n wezen bestaat of dat je überhaupt na het afsterven van je hersenen nog een bewustzijn hebt.
Bij zo veel bewijs tegen de verhalen van de heilige boeken en geen greintje bewijs voor dat er een god of een onsterfelijke menselijke ziel zou bestaan, kun je alle religies net zo goed overboord gooien.
Daarom zeg ik dat het bestaan van een godheid die jouw zieltje na je dood beoordeelt idd niet per definitie door de wetenschap te ontkrachten valt, maar er zijn veel meer Bijbelverzen die op zeer veel manieren te ontkrachten zijn. Het scheppingsverhaal zoals het letterlijk in de Bijbel staat, de Zondvloed, de Joodse slaven in Egypte enz enz enz.quote:Op maandag 3 juni 2019 09:55 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Dat is een totaal ander argument dan 'het is regiogebonden dus onzin'. Uiteraard ben ik ook hier het niet mee eens, maar het is wel een beter argument dat meer steekhoudend en lastiger te ontkrachten is.
Mijn belangrijkste tegenargument zou zijn dat je er niet zomaar vanuit moet gaan dat alles meetbaar is. Wetenschap is nuttig om dingen vast te stellen die meetbaar zijn, maar God is nu eenmaal niet meetbaar en dus schiet wetenschap tekort om er veel zinnigs over te zeggen. Hooguit kun je zeggen dat sommige Bijbelverzen (zon die om de aarde zou draaien, schepping die in 6 dagen gebeurd zou zijn) niet letterlijk op te vatten zijn. Maar dat ontkracht bij lange na niet het hele geloofssysteem. Bovendien zijn er wetenschappelijke inzichten (bijvoorbeeld fine-tuning) die juist een argument kunnen zijn vóór het bestaan van (een) God.
Ik snap je argument en het is inderdaad een beter argument dan dat over regiogebondenheid.quote:Op maandag 3 juni 2019 10:18 schreef ToT het volgende:
[..]
Daarom zeg ik dat het bestaan van een godheid die jouw zieltje na je dood beoordeelt idd niet per definitie door de wetenschap te ontkrachten valt, maar er zijn veel meer Bijbelverzen die op zeer veel manieren te ontkrachten zijn. Het scheppingsverhaal zoals het letterlijk in de Bijbel staat, de Zondvloed, de Joodse slaven in Egypte enz enz enz.
Als dat allemaal al leugens zijn (of "beeldspraak"), wat blijft er dan nog van die christelijke god over?
Die finetuning; tja je hebt vele honderden miljarden keer honderden miljarden keer honderden miljarden sterrenstelsels in het zichtbare universum. De kans dat er ergens leven zou ontstaan was natuurlijk onnoemelijk groot. Als de aarde niet genoeg gefinetuned zou zijn, was hier geen leven ontstaan maar ergens anders vast wel. En sowieso; waarom zou het universum met het doel ontstaan zijn om er leven in te laten ontstaan? Het leven ontstond hoogstwaarschijnlijk gewoon door chemische evolutie en abiogenesis. Geen god voor nodig.
Haha no prob!quote:Op maandag 3 juni 2019 10:21 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik snap je argument en het is inderdaad een beter argument dan dat over regiogebondenheid.
Ik ga er een andere keer graag verder op in, moet nu echt aan het werk helaas!
God als de Duivel is de creatie van het menselijke verbeeldingsvermogen.quote:Op zondag 2 juni 2019 08:37 schreef Fel_licht het volgende:
Geen religie is niet een nieuwe som, maar is tot de conclusie komen dat de hele som nergens op slaat. Laat staan het antwoord.quote:Op maandag 3 juni 2019 09:32 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Stel je voor dat er 3 regio's zijn op aarde, A, B en C. In regio A gelooft men dat 1+1=1, in regio B gelooft men dat 1+1=2, in regio C gelooft men dat 1+1=3. Jij bent geboren in regio B, dus je wordt opgevoed met het idee dat 1+1 gelijk is aan 2. Vervolgens groei je op en kom je erachter dat ze in andere regio's andere uitkomsten geloven. Hierdoor begin je te twijfelen of 1+1 wel echt 2 is, want ergens anders zeggen ze massaal dat het 3 moet zijn, en nog ergens anders dat het 1 is.
Volgens jouw logica zou dat moeten betekenen dat 1+1 sowieso niet 1, 2 of 3 kan zijn, omdat alle drie die antwoorden regiogebonden zijn. Dus bedenk je zelf maar dat 1+1=0. Maar met je weerstand tegen alle antwoorden die regiogebonden zijn heb je ook het juiste antwoord uitgesloten.
Finetuning is tot nu toe altijd een teken gebleken van het over het hoofd zien van fundamentele zaken. Ik schrijf hier toevallig nu een boek over, maar finetuning als godsargument is gewoon een zelfde soort drogredenatie als ID of andere complexiteitsargumenten.quote:Op maandag 3 juni 2019 09:55 schreef DecoAoreste het volgende:
Bovendien zijn er wetenschappelijke inzichten (bijvoorbeeld fine-tuning) die juist een argument kunnen zijn vóór het bestaan van (een) God.
1+1=0 binnen de groep Z2quote:Op maandag 3 juni 2019 09:32 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik ga wel voor het Mithraïsme!quote:Op maandag 3 juni 2019 16:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
1+1=0 binnen de groep Z2![]()
Ja, natuurlijk kan "de goede religie" ertussen zitten, nogal wiedes, dat is het argument ook niet. Maar dan aanbid je een god die Zijn schepping als een soort caviadoolhof heeft geknutseld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |