Om dat ezelsbruggetje te weten moet je wel op school hebben gezeten, dat valt bij sommigen nog te betwijfelen.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 23:57 schreef the-eye het volgende:
Je leert toch op school het ezelsbruggetje van de klok dus wijst het streepje naar de 11 dan is het de è van elf en wijst het streepje naar de 1 dan is het de é van een
Ik denk dat er weinig hier zijn met minder scholing dan ik.quote:Op woensdag 29 mei 2019 00:00 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Om dat ezelsbruggetje te weten moet je wel op school hebben gezeten, dat valt bij sommigen nog te betwijfelen.
In welke eeuw ging jij naar school?quote:Op dinsdag 28 mei 2019 23:57 schreef the-eye het volgende:
Je leert toch op school het ezelsbruggetje van de klok dus wijst het streepje naar de 11 dan is het de è van elf en wijst het streepje naar de 1 dan is het de é van een
Inderdaad:quote:
Wat zegt dat over de droeftoeter die de moeite neemt hier een hele slechte lemming van te maken?quote:
Dat hij de beste is.quote:Op woensdag 29 mei 2019 11:39 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Wat zegt dat over de droeftoeter die de moeite neemt hier een hele slechte lemming van te maken?
quote:Op dinsdag 28 mei 2019 21:27 schreef Lunatiek het volgende:
De è van hè is ergens in 1995 of zo afgeschaft bij een spellingshervorming. Het is alleen nog maar é bij een nadruk.
Appèl schrijf je tegenwoordig als Macintosh.
De è in hè is geen nadrukteken. Het is een nadrukteken als je bijvoorbeeld hállo schrijft om duidelijk maken dat er nadruk op de eerste klemtoon zit. Dat kan de betekenis een beetje veranderen: hállo zeg je bijvoorbeeld als iemand iets raars doet. Maar een neutrale hallo om iemand te begroeten klinkt niet zo. De è geeft hier de uitspraak aan, om duidelijk te maken dat je juist geen hé bedoelt. In hé hé zit een andere klank dan in hè hè. In je link staat ook dat het accent daarvoor gebruikt wordt.quote:Op woensdag 29 mei 2019 04:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Inderdaad:
https://onzetaal.nl/taaladvies/klemtoonteken-nadrukteken/
En klik dan ook even door naar appèl, want... Onze Taal houdt zich niet aan de afspraak!
Het is gewoon he en hé.quote:Op woensdag 29 mei 2019 12:15 schreef bmp80 het volgende:
[..]
[..]
De è in hè is geen nadrukteken. Het is een nadrukteken als je bijvoorbeeld hállo schrijft om duidelijk maken dat er nadruk op de eerste klemtoon zit. Dat kan de betekenis een beetje veranderen: hállo zeg je bijvoorbeeld als iemand iets raars doet. Maar een neutrale hallo om iemand te begroeten klinkt niet zo. De è geeft hier de uitspraak aan, om duidelijk te maken dat je juist geen hé bedoelt. In hé hé zit een andere klank dan in hè hè. In je link staat ook dat het accent daarvoor gebruikt wordt.
Appel is een geval apart. Dat werd heel lang als appèl geschreven, en nu als appel. Genootschap Onze Taal, bekend van het Witte Boekje, vindt appèl beter omdat je dan geen verwarring met de vrucht appel kan hebben. Maar het correct schrijven van hè heeft niks met Onze Taal te maken.
Samengevat: terechte klacht.
Die heb ik nooit gehad op school.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 23:57 schreef the-eye het volgende:
hé is hier goed.quote:
Is een post met een afbeelding van de oude Stadshal, komt op mij meer over als vragen om een bevestiging. Het is immers een post van een bedrijf dat reacties wil om het publiek te vergroten.quote:Op donderdag 11 juli 2019 23:35 schreef Adames het volgende:
[..]
hé is hier goed.
hè is om bevestiging te vragen, wat dan met een vraagteken zou moeten
hé als uitroep dat het echt lang geleden is, versterkt door het uitroepteken
ik vind je klacht niet minder terecht hierdoorquote:Op donderdag 11 juli 2019 23:50 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Is een post met een afbeelding van de oude Stadshal, komt op mij meer over als vragen om een bevestiging. Het is immers een post van een bedrijf dat reacties wil om het publiek te vergroten.
Maar nu ik het zo nog een keer lees, zit die vraag in het tweede gedeelte en zou het zoals het er staat ook wel kunnen. Ik ging ervan uit dat ze zoveel mogelijk antwoorden wilden ontlokken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |